نشست علمی- تخصصی « الگوهای روان‌درمانی یکپارچه با تاکید بر روان‌درمانی یکپارچه توحیدی» برگزار شد

۲۲ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۱:۱۹ کد : ۲۵۷۳۵ اخبار
تعداد بازدید:۳۷۴
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، نشست علمی- تخصصی «الگوهای روان‌درمانی یکپارچه با تاکید بر روان‌درمانی یکپارچه توحیدی» با حضور مدیر و برخی از اعضای هیات‌علمی گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چند تن از اعضای هیات علمی، اساتید و دانشجویان روان‌شناسی برگزار شد.
نظریه‌پرداز این نشست در ابتدا ، الگوی روان‌درمانی یکپارچه را از جمله جدیدترین رویکردهای روان‌درمانی عنوان کرد و گفت: در این نظریه به معرفی الگوهای روان‌درمانی یکپارچه با تاکید بر روان‌درمانی یکپارچه توحیدی پرداخته شده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌دکترمحمدحسین‌شریفی‌نیا، افزود: در نظریه یادشده سعی شده است تا با تبیین روان‌درمانی یکپارچه‌نگر، چارچوب روشنی از یک الگوی درمانی یکپارچه‌توحیدی ارائه شود تا روان‌شناسان، روان‌درمانگران، روانپزشکان و مشاوران ضمن آشنایی با پایه‌های علمی و اصول نظری آن، تصویر روشنی از چگونگی اجرای این الگوی نوین در شرایط بالینی در اختیار داشته باشند.
دکتر شریفی‌نیا ضمن بیان موارد کارآیی این نظریه گفت: هر یک از الگوهای فوق در درمان برخی از اختلالات روانی مؤثرترو کارآمدترند. به عنوان مثال روش درمان چندوجهی برای اختلالات اضطرابی و مشکلات رفتاری، روش درمان میان‌فردی برای درمان افسردگی و اختلالات خلقی، روان‌درمانی هیجان‌مدار برای حل تعارضات زناشویی و ناسازگاری‌های ارتباطی، رفتاردرمانی دیالکتیک برای درمان اختلال شخصیت مرزی، الگوی فرانظری برای بهبود رفتارهای اعتیادی، به وی‍ژه مواد مخدر، الکل و سیگار، و روش توحیددرمانی برای درمان اختلالات رفتاری ناشی از آسیب‌دیدگی شخصیت، به ویژه در بزهکاران و آسیب‌دیدگان اجتماعی، مفیدترند.
وی همچنین اظهار داشت: استدلال اصلی در تدوین این الگوی نظری و کاربردی آن است که اگر تعالیم الهی و معنوی ادیان، به ویژه مؤلفه اساسی توحید و ارتباط عمیق و صمیمانه با خدا، با یافته‌های روان‌شناسی نوین و فنون روان‌درمانی مدرن ادغام گردد، کارآمدی و پایداری درمان به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت؛ زیرا عنصر توحید بیش از هر عامل دیگری توان معنابخشی به زندگی و یکپارچه‌سازی شخصیت را دارا می‌باشد.
سپس دکتر برجعلی عضو‌ هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن نقد این نظریه، توضیحاتی را پیرامون شفافیت مرزهای این نظریه و وجوه تمایز آن با سایر نظریات موجود، خواستار شد.
پس از آن دکتر آزادفلاح عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس به عنوان ناقد دیگر نشست، به نقد و ارزیابی این نظریه پرداخته و نقدهایی را پیرامون ارتباط الگوهای مختلف این نظریه مطرح ساخت.
همچنین دکتر علی‌پور از دانشگاه پیام‌نور و دکتر باقری از دانشگاه آزاد اسلامی نیز سوالاتی در رابطه با این نظریه مطرح کردند که دکتر شریفی نیا بدان‌ پاسخ گفت.
در پایان حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدغروی مدیر گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، ضمن ارزیابی نهایی و جمع‌بندی مباحث مطرح شده تداوم چنین نشست هایی را  موجب تقویت هرچه بیشتر نظریه و غنای محتوایی آن دانست.
 
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :