مراسم رونمایی از دانشنامه سیره نبوی(ص) برگزار شد

۱۲ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۴:۵۲ کد : ۲۵۷۳۸ اخبار
تعداد بازدید:۳۹۹
مراسم رونمایی از دانشنامه سیره نبوی(ص) با حضور آیت‌الله مقتدایی مدیر حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا اعرافی رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و اساتید دانشگاه در سالن همایش‌های مدرسه دارالشفاء قم برگزار شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این مراسم ابتدا حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکترهدایت‌پناه مدیر گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ضمن معرفی کامل این دانشنامه، به تشریح ویژگی‌های آن پرداخت.
وی دانشنامه سیره نبوی(ص) در قالب 15جلد انتشار خواهد یافت که به 5 بخش تقسیم می‌شود. بخش‌ اول اعلام یا معرفی و بررسی شرح حال صحابه رسول خدا(ص) بوده و شامل بیش از 12هزار مدخل و 9جلد از دانشنامه خواهد شد. دومین بخش به بررسی و تبیین حوادث و رویدادهای زندگانی پیامبر گرامی اسلام در 2جلد می‌پردازد. بخش سوم نیز به معرفی و تشریح وضعیت اماکن جغرافیایی که به نوعی با سیره نبوی(ص) در ارتباط بوده است، اختصاص خواهد یافت و در 2جلد تدوین می‌شود. در بخش چهارم مفاهیم و اصطلاحات مورد نیاز برای مطالعه سیره‌ نبوی(ص) در 1 جلد، مورد بررسی قرار گرفته است که آشنایی با آن‌ها در پرداختن به سیره نبوی(ص) ضروری است. آخرین بخش از این دانشنامه نیز به بررسی و معرفی قبائل و خاندان‌هایی که آشنایی با آن‌ها در مطالعه سیره نبوی(ص) دارای اهمیت بوده، پرداخته و در یک جلد منتشر خواهد شد.
پس از آن حجت الاسلام‌والمسلمین علیرضا اعرافی رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه از بدو تاسیس تاکنون، اجرای طرح بزرگ دانشنامه سیره نبوی را امری ارزشمند و منحصر به فرد نام برد.
آیت‌الله مقتدایی رئیس حوزه علمیه قم سخنران بعدی این مراسم بود که ضمن بیان اهمیت پژوهش در سیره پیامبر گرامی اسلام(ص)، تدوین این دانشنامه را گام مهمی در عرصه دانست.
در ادامه آیین رونمایی از دانشنامه سیره نبوی(ص) توسط آیت‌الله مقتدایی برگزار، و از محققان گروه تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که اجرای این طرح را بر عهده داشتند نیز تقدیر شد.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :