کرسی نظریه‌پردازی ترویجی «تبیین دینی و نقش آن در تربیت دینی» برگزار شد

۱۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۴:۰۴ کد : ۲۵۷۳۹ اخبار
تعداد بازدید:۴۵۴
کرسی نظریه‌پردازی ترویجی «تبیین دینی و نقش آن در تربیت دینی» با هدف توجه به نقش و اهمیت تبیین دینی در رشد و شکوفایی دینداری متعلمان برگزار شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی شیروانی، ضمن تعریف مفهوم تبیین و تقسیم آن به انواع علمی، فلسفی و دینی، گفت: در این نظریه چیستی و واکاوی تبیین دینی، ارکان، جایگاه تبیین دینی در اندیشه اسلامی و نقش آن در رشد و شکوفایی دینداری متعلمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی عمده دلایل این نظریه را برگرفته از قرآن کریم و روش‌هایی که قرآن برای تربیت دیتی به کار گرفته است، خواند و افزود: قرآن کریم در بسیاری از موارد بیانگر تصحیح تبیین‌های دینی است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اقتضای نگرش توحیدی به ویژه توحید افعالی نسبت به تبیین دیینی را محور توحید دانست و اظهار داشت: یکی از ابعاد مهم توحید، توحید افعالی است که در ضمن تبیین دینی تجسم پیدا می‌کند.
دکتر شیروانی تفاوت فرضیه مطرح در این نظریه با فرضیات رقیب را به آموزش تبیین دینی به متربی و تصحیح و تعمیق تبیین‌های دینی وی مربوط دانسته آن را به جهت القای نوع نگرش دینی به حوادث و رویدادهای خاص زندگی، در تقابل با تربیت دینی استدلال‌محور یا تربیت دینی فلسفی ذکر کرد.
در ادامه این جلسه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین‌ نوذری مدیر گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد داوودی عضو هیات علمی پژوهشگاه، سوالات و نقدهایی را پیرامون این نظریه و تفاوت‌های آن با سایر نظریات موجود مطرح نمودند که جحت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر شیروانی به عنوان نظریه‌پرداز این کرسی، پاسخ‌ها و توضیحاتی را در این‌باره ارائه کرد.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :