مهم‌ترین ویژگی دانشنامه سیره نبوی رویکرد علمی و نقادانه و جامعیت آن در مسائل مربوط به سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) است

۰۹ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۲:۲۰ کد : ۲۵۷۴۰ اخبار
تعداد بازدید:۴۶۴
مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از برگزاری مراسم رونمایی از دانشنامه سیره نبوی(ص) در روز چهارشنبه 12/12/88 خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدرضاهدایت‌پناه، با بیان سابقه تاسیس گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از سال 1371 تاکنون، عمده فعالیت پژوهشی این گروه را مربوط به سال 1376 به بعد دانسته و گفت: «حاصل فعالیت این گروه تا به امروز، بیش از 37جلد کتاب، 85 مقاله علمی- پژوهشی، 12 همایش و نشست علمی، انتشار 2ویژه‌نامه علمی و کسب جوایز و رتبه‌های برتر جشنواره‌های مختلف علمی در کشور بوده است.»
دکتر هدایت‌پناه افزود: «این گروه در راستای اهداف و رسالت‌های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بر آن بوده است تا از تمام ظرفیت‌های حوزوی و دانشگاهی در زمینه تاریخ اسلام استفاده نموده و از این رو پیوسته با اساتید و صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه و مراکز مهم وابسته به این دو نهاد در تعامل بوده است.
وی سیاست کلی این گروه را تلاش جهت رفع خلاءهای موجود در زمینه تاریخ اسلام دانست و افزود: «به طور کلی بیشترین توجه و فعالیت‌های این گروه مشتمل بر دو بخش است. بخش اول پژوهش های مربوط به سیره نبوی(ص) است که این دانش و توجه به آن در یکی از سفرهای مقام معظم رهبری به قم مورد تاکید ویژه ایشان قرار گرفته است. دومین بخش نیز تاریخ تشیع و اهل‌بیت(ع) بوده است.»
مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مهم ترین طرح‌های پژوهشی مربوط به بخش اول را «نقد و بررسی منابع سیره نبوی(ص)»، «رویکرد الصحیح به سیره نبوی(ص)»، «دولت رسول خدا(ص)»، «پژوهشی در سیره‌ نبوی»، «حدیث برابری در سیره نبوی»، «مناسبات مهاجرین و انصار» و... اعلام کرد که منتشر و به جامعه علمی عرضه شده است.
دکتر هدایت‌پناه همچنین به انتشار چاپ ششم کتاب تاریخ تشیع در دو جلد اشاره کرد که به عنوان یکی از منابع درسی حوزه و دانشگاه مورد استفاده قرار گرفته است.
عضو هیات علمی گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در ادامه از برگزاری همایش آسیب‌شناسی سیره معصومان(ع) در سال آینده خبر داد و گفت: «در سال جاری با همفکری برخی از اساتید و مدیران گروه های تاریخ مراکز دانشگاهی و حوزوی کشور، محورهای این همایش و جزییات برگزرای آن تدوین شده است که از جمله نتایج این همایش تالیف چند جلد کتاب، 2ویژنامه علمی و نیز تدوین یک متن درسی پیرامون آسیب‌شناسی پژوهش در تاریخ معصومان خواهد بود که این امر گام مهمی در مطالعات تاریخ معصومان به شمار می‌رود.»
وی ضمن بیان ویژگی‌های دانشنامه سیره‌ نبوی(ص) که در این گروه در حال تدوین و انتشار است، پرداخته و اظهار داشت: «با توجه به اینکه تاکنون کتاب های منتشره پیرامون سیره نبوی(ص) از جامعیت لازم برخوردار نبوده و بیانگر تمامی زوایای سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) نمی‌باشند، مهم ترین ویژگی‌ این دانشنامه را رویکرد علمی و نقادانه وجامع بودن آن در زمینه مسائل و اطلاعات مربوط به سیره نبوی(ص) دانست.
دکتر هدایت‌پناه افزود: «تالیف این دانشنامه از سال 1380 آغاز شده و امروز پس از گذشت 8 سال، 4جلد از آن تدوین شده است.»
بنابر اعلام وی دانشنامه سیره نبوی(ص) در قالب 15جلد انتشار خواهد یافت که به 5 بخش تقسیم می‌شود. بخش‌ اول اعلام یا معرفی و بررسی شرح حال صحابه رسول خدا(ص) بوده و شامل بیش از 12هزار مدخل و 9جلد از دانشنامه خواهد شد. دومین بخش به بررسی و تبیین حوادث و رویدادهای زندگانی پیامبر گرامی اسلام در 2جلد می‌پردازد. بخش سوم نیز به معرفی و تشریح وضعیت اماکن جغرافیایی که به نوعی با سیره نبوی(ص) در ارتباط بوده است، اختصاص خواهد یافت و در 2جلد تدوین می‌شود. در بخش چهارم مفاهیم و اصطلاحات مورد نیاز برای مطالعه سیره‌ نبوی(ص) در 1 جلد، مورد بررسی قرار گرفته است که آشنایی با آن‌ها در پرداختن به سیره نبوی(ص) ضروری است. آخرین بخش از این دانشنامه نیز به بررسی و معرفی قبائل و خاندان‌هایی که آشنایی با آن‌ها در مطالعه سیره نبوی(ص) دارای اهمیت بوده، پرداخته و در یک جلد منتشر خواهد شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌دکتر هدایت‌پناه سپس به دقت عمل بسیار زیاد گروه مولفان و ارزیابان این دانشنامه اشاره کرد و گفت: «هر مدخل از این دانشنامه 5بار از سوی افراد متخصص در داخل و خارج از گروه مورد ارزیابی و ویرایش قرار گرفته که این امر باعث طولانی شدن روند تالیف و انتشار نیز شده است.»
وی همچنین به تخصص و تجربه فعالیت‌های علمی حوزوی و دانشگاهی شورای علمی و مولفان این دانشنامه اشاره کرده و از حجت الاسلام‌والمسلمین رسول جعفریان به عنوان نخستین سرپرست علمی و سرویراستار آن نام برد.
دکتر هدایت‌پناه در پایان از برگزاری مراسم رونمایی از این دانشنامه در روز چهارشنبه 12/12/88 از ساعت 9 الی 12 در مدرسه دارالشفاء قم خبر داد.
 
 
 
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :