بخشی از جشنواره بین‌المللی فارابی به پژوهش‌ علم دینی اختصاص خواهد یافت

۰۶ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۴:۳۰ کد : ۲۵۷۵۳ اخبار
تعداد بازدید:۳۱۲
مسئولان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی طی نشست مشترکی ضمن بررسی زمینه‌های گسترش همکاری بر ضرورت اختصاص بخشی از جشنواره بین‌المللی فارابی به پژوهش‌ها و آثار برتر عرصه علم دینی تاکید کردند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این نشست به معرفی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه پرداخته و بزرگ‌ترین رسالت آن را بازسازی علوم انسانی با رویکرد دینی و تدوین منابع درسی رشته‌های علوم انسانی ذکر کرد.
حجت الاسلام‌والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی ضمن تشریح برخی از فعالیت‌های پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، برنامه‌ریزی عملیاتی برای بومی‌سازی علوم انسانی در کشور و انجام مطالعات بین‌رشته‌ای با گرایش اسلامی را از جمله اموری دانست که این پژوهشگاه آن‌ها را به طور جدی دنبال می‌کند.
وی همچنین به بیان محورهای همکاری میان دو مرکز پرداخته و هدف مشترک طرفین را تلاش در جهت ارتقای وضعیت علوم انسانی به جایگاه شایسته آن در کشور و پررنگ شدن نقش این علوم در عرصه اجتماعی و فرهنگی کشور شد.
دکتر آذربایجانی افزود:«گفتمان حاکم بر جامعه بایستی گفتمان علمی باشد و سایر گفتمان‌ها زیرمجموعه آن قرار گیرد.»
در ادامه رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی ضمن معرفی این پژوهشکده به بیان اهداف و برنامه‌های آن پرداخت.
دکترعلی‌اکبرعلیخانی با اشاره به انجام بیش از یکصد پروژه تحقیقاتی در این پژوهشکده از انتشار 120جلد کتاب خبر داد و افزود:« 96درصد از آثار منتشر شده، حاصل پژوهش‌های پژوهشکده و یا ترجمه آثار است.»
وی انجام تحقیقات بنیادین در زمینه مبادی و مبانی علوم میان رشته‌ای را مهم‌ترین هدف این پژوهشکده خواند گفت: «شناسایی میان رشته‌ای‌های علوم انسانی و اجتماعی، طراحی رشته‌‌های جدید دانشگاهی و تعریف برنامه درسی آنها در چارچوب روندها و استانداردهای جهانی متناسب با نیازهای بومی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در حوزه مطالعات میان رشته‌ای است.»
وی ادامه داد:« این پژوهشکده تاکنون بیش از 220 رشته در زمینه مطالعات میان‌رشته‌ای طراحی و تدوین نموده است که رویکرد غالب در آن‌ها همخوانی با نیازهای جامعه و کارآمدی است.
رئیس دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فارابی با بیان اهمیت تلاش در عرصه علم دینی، از اختصاص بخشی از جشنواره بین‌المللی فارابی به پژوهش‌های عرصه علم دینی، با همکاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خبر داد.
گفتنی است؛ چهارمین جشنواره بین‌المللی فارابی، از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، به منظور ارتقای جایگاه علوم انسانی، ترغیب و تشویق پژوهشگران این حوزه و تقدیر از محققان و فعالان برتر حوزه علوم انسانی و اسلامی، آبان‌ماه1389 در تهران برگزار خواهد شد.
 
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :