عالمان دین برای شکوفایی استعداد خداشناسی در انسان تلاش می کنند

۰۳ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۰:۳۹ کد : ۲۵۷۵۶ اخبار
تعداد بازدید:۳۴۹
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این‌که خداشناسی جزو استعداد انسان است که در تربیت دینی به فعلیت می رسد، گفت: عالمان دین برای شکوفایی استعداد خداشناسی در انسان تلاش می کنند.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد رضا سالاری فر، عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نشست تربیتی نقش خانواده در تربیت دینی که صبح امروز در سالن شهید مطهری مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد، به بیان تعریفی از تربیت دینی، جایگاه نهاد خانواده در تربیت خانواده، مسؤولیت های خانواده در تربیت دینی، چالش های جدید در تربیت دینی و مسؤولیت خانواده در مسائل جدید پرداخت.
وی گفت: تربیت دینی مجموعه اعمال عمدی و هدفدار است که به منظور آموزش گذاره های معتبر یک دین به افراد دیگر به نحوی که افراد در عمل و نظر به آن آموزه ها پایبند شوند، انجام می شود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه سی از سوره روم تصریح کرد: شکوفاسازی استعدادها یا فطرت دینی انسان ها، تعریف اصلی تربیت دینی است.
حجت‌الاسلام سالاری فر با بیان این‌که طبیعت انسان ها دیندار آفریده شده، از گناه و سرکشی بی ذار است و از اطاعت و عبادت لذت می برد، اظهار داشت: از ابتدا خداشناسی در فطرت انسان ها قرار داده شده است، لذا رسالت دین شکوفا و بارور کردن این فطرت دینی است.
وی شناخت، باور، عاطفه، احساس و رفتار دینی را جزو طبیعت و فطرت انسان معرفی کرد و با بیان این‌که خداشناسی جزو استعداد انسان است که در تربیت دینی به فعلیت می رسد، گفت: عالمان دین برای شکوفایی استعداد خداشناسی در انسان تلاش می کنند.
استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: خداپرستی جزو عواطف هر انسانی است، منتهی شرط آن است که در این مسیر خدای حقیقی و معبود واقعی معرفی شود و عشق و محبت به خدا، دوستی خدا و اتکاء به خدا در مسیر اصلی خود قرار گیرد.
حجت‌الاسلام سالاری فر با بیان این‌که بخشی از تربیت دینی به اخلاقیات اجتماعی مانند کمک به انسان‌ها و خیرخواهی برمی گردد، گفت: با رعایت اصول معتدلانه در روابط اجتماعی بین انسان ها نقش تربیت دینی به درستی اجرا می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تعریف خانواده پرداخت و گفت: خانواده نهاد اولیه اجتماعی است که براساس ازدواج یک مرد و دست کم یک زن شکل گیرد که مناسبت های خودی، اسناد یافته، کارکردهای روانی، جسمانی، تربیتی، اقتصادی و نوعی اشتراک مکانی دارد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این‌که نهاد خانواده بیشترین مسؤولیت را در تربیت دینی به عهده دارد، تصریح کرد: نخستین اصل در تربیت برقراری ارتباط است لذا تأثیرگذارترین افراد بر انسان ها اعضای خانواده هستند.
حجت‌الاسلام سالاری فر با اشاره به تأثیر وراثت در تربیت گفت: زن و شوهر در تربیت دینی همدیگر تأثیر داشته و می توانند وراثت را برای خود و فرزندان مشخص کنند که البته در این زمینه آشنایی پدر و مادر با فنون دینی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی با طرح این سؤال که در تربیت دینی نقش پدر برجسته تر است یا نقش مادر؟ اذعان داشت: پدر در خانواده نقش مدیریت، هدایت و حمایت تربیتی را به عهده دارد و وظیفه مادر پیاده کردن راهکارهای تربیتی است لذا نقش مادر در تربیت فرزندان اهمیت بیشتری دارد.
این استاد حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود نقش رسانه ها در ترویج شبهات اعتقادی و فکری جدید، پلورالیزم مذهبی و دینی و گره خوردن ضعف های سیاسی با اعتقادات مذهبی را از جمله چالش های جدید و پیش رو در زمینه تربیت دینی عنوان کرد.
حجت‌الاسلام سالاری فر سپس گفت: برنامه ریزی و حضور فعال در تربیت دینی، مهار و کنترل رسانه ها در زمینه های گمراه کننده قبل از تثبیت اعتقادادت، آشنایی پدر و مادر از لحاظ دین و جدا نشدن از دقت های مذهبی از جمله راهکارهای مقابله با چالش های جدید است.
گفتنی است، نشست تربیتی نقش خانواده در تربیت دینی، سه شنبه، 29 دی ماه از ساعت 10 تا 12 در سالن شهید مطهری مجتمع آموزش عالی فقه به نشانی قم ـ خیابان حجتیه برگزار شد.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :