اخبار حوزه و دانشگاه

۰۱ آذر ۱۳۸۸ | ۱۳:۵۵ کد : ۲۵۷۸۱ اخبار
تعداد بازدید:۴۵۶
پذیرش دانشجو در دانشکده مجازی علوم حدیث/جزئیات سهم دانشگاهها و رشته های دانشگاهی از تولید علم کشور / بر اساس آیین نامه جدید؛ دانشگاهها موظف به اختصاص بودجه پژوهشی به اعضای هیئت علمی شدند
پذیرش دانشجو در دانشکده مجازی علوم حدیث
     دانشکده مجازی علوم حدیثاز طریق آزمون اختصاصی برای دوره‌های الکترونیکی غیر حضوری در مقاطعکارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد.
با توجه به مجوز صادر شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از این پسدانشکده مجازی علوم حدیث علاوه بر پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسریدانشگاه‌ها، در نیمه دوم هر سال، از طریق آزمونی‌ اختصاصی که با نظارتسازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می‌شود دانشجو خواهد پذیرفت. این شیوهپذیرش دانشجو به دلیل اقتضائات و مخاطبان خاص آموزش الکترونیکی، شرایطمطلوبی را برای ادامه تحصیل علاقه‌مندان آشنایی با علوم و معارف اسلامی ازطریق شبکه اینترنت فراهم می‌آورد.
بر این اساس، نام‌نویسی از داوطلبان تحصیل در دوره‌های جدید دانشکده ازاول آذر ماه سال جاری آغاز می‌شود و تا پایان این ماه ادامه خواهد داشت. در این مهلت، علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های علوم حدیث و علوم و معارفقرآنی در مقطع کارشناسی و نیز رشته علوم حدیث با گرایش تفسیر اثری در مقطعکارشناسی ارشد می‌توانند ضمن عضویت در پایگاه دانشکده علوم حدیث به صورتاینترنتی در دوره آمادگی برای شرکت در آزمون اختصاصی این رشته‌ها ثبت‌نامکنند.
داوطلبان پس از شرکت در یک دوره آموزشی دو ماهه، در آزمونی اختصاصی که درتاریخ هفتم اسفند ماه سال جاری از دروس ارائه شده برگزار می‌شود شرکتمی‌کنند و در صورت کسب امتیاز لازم از سوی سازمان سنجش آموزش کشور بهعنوان دانشجوی رسمی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد معرفی خواهند شد.
جزئیات شرایط و نحوه ثبت‌نام و منابع و دروس این دوره از روز اول آذر در پایگاه  http://vu.hadith.ac.irاعلام خواهد شد.
******************************************************
 
بر اساس آیین نامه جدید؛ دانشگاهها موظف به اختصاص بودجه پژوهشی به اعضای هیئت علمی شدند
 دانشگاه موظف هستند بر اساس آیین نامه نامه اعتبار پژوهشی اعضای هیئت علمی، حداقل 25 درصد اعتبارات پژوهشی خود را، ضمن درج و تصویب در بودجه تفضیلی، به اعتبار پژوهشی اعضای هیئت علمی اختصاص دهند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرنامه آموزش عالی، این آیین نامه با هدف ترغیب اعضای هیئت علمی دانشگاه به انجام هر چه بهتر فعالیت های پژوهشی و فراهم آوردن شرایط مناسب برای تحقق اهداف و برنامه های دانشگاه، ارزش گذاری علمی و ایجاد رقابت های سالم به منظور پشتیبانی و تشویق مناسب اعضای هیئت علمی دانشگاه در فعالیت های پژوهشی، افزایش میزان بهره ‌وری اعضای هیئت علمی و استفاده بهینه از منابع مالی پژوهشی در جهت ارتقاء فعالیتهای پژوهشی دانشگاه، تسهیل فعالیت های جاری پژوهشی اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحت مشاوره، کمک به پژوهش محور شدن دانشگاه و تسهیل همکاری اعضای هیئت علمی با مراکز و سازمان های خارج از دانشگاه تدوین و به تصویب رسیده است.
بر اساس این آیین نامه، دانشگاه موظف است حداقل 25 درصد اعتبارات پژوهشی خود را، ضمن درج و تصویب در بودجه تفضیلی، به اعتبار پژوهشی اعضای هیئت علمی خود اختصاص دهد.
روش تعیین امتیازات اعضاء هیئت علمی با توجه به شاخص های مندرج در ماده 2 آئین نامه ارتقاء و با اعمال ضرایب مصوب شورای پژوهشی دانشگاه برای وزن دهی به این شاخص ها و طبق دستورالعمل اجرایی استفاده از اعتبار پژوهشی مصوب در دانشگاه، تعیین می شود.
هر عضو هیئت علمی می تواند اعتبار پژوهشی خود را برای انجام طرح های پژوهشی، خرید تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی تحقیقاتی، پرداخت هزینه های خدمات آزمایشگاهی و میدانی و خرید مواد مصرفی جهت انجام فعالیت های پژوهشی، پرداخت حق عضویت در مجامع علمی، هزینه ثبت اختراع و هزینه شرکت در همایش ها، کارگاه های آموزشی و نمایشگاه های تخصصی داخلی و خارجی و سایر سفرهای علمی کوتاه مدت، پرداخت هزینه خرید کتب، نشریات، نرم افزارها، هزینه عضویت در پایگاه های اطلاعاتی و هزینه چاپ مقالات در مجموعه مقالات و نشریات علمی معتبر و پرداخت حق التحقیق به دانشجویانی که از همان دانشگاه با عضو هیئت علمی همکاری پژوهشی داشته اند هزینه کنند.
 ******************************************************
 
جزئیات سهم دانشگاهها و رشته های دانشگاهی از تولید علم کشور اخبار آموزش عالی
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با تشریح سهم دانشگاهها از میزان تولیدات علمی کشور گفت: بیشترین سهم تولیدات علمی کشور به دانشگاه تهران مربوط است و بیشترین آمار تولیدات علمی از میان رشته های دانشگاهی به رشته مهندسی برق اختصاص دارد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرنامه آموزش عالی، جعفر مهراد ، با بیان اینکه دانشگاههای بزرگ کشور سهم عمده ای در افزایش تولید علم دارند گفت: دانشگاه تهران با 1 هزار و 892، مجموع واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایران با 1 هزار و 718، دانشگاه صنعتی شریف با 1 هزار و 291، دانشگاه علوم پزشکی تهران با 1 هزار و 281 و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با 980 مقاله به ترتیب در جایگاه اول تا پنجم قرار دارند.
بزرگترین اشتباه نویسندگان مقالات
وی اظهار داشت: ثبت مقالات در ISI به علت درج نام های متفاوت توسط دانشمندان ایرانی مشکل بزرگی را برای کشور درست کرده است وجود نامهای مختلف برای یک دانشگاه یا یک مرکز تحقیقاتی موجب شده است که سهم این دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در تولید علم نادیده گرفته و حقوق معنوی آنان ضایع شود.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: به عنوان مثال درج IUST برای دانشگاه علم و صنعت ایران و IRAN UNIV SCI &TECHAIOL باعث آن شده است که آمارهای تولید علم این واحد تقسیم شده و به اشتباه در محلهای مختلف قرار گیرد در حالیکه می دانیم این دو، صرفا دلالت بر نام دانشگاه علم و صنعت ایران دارد و لازم است نویسندگان مقالات در درج نام صحیح موسسه دقت لازم را به عمل آورده تا از پراکندگی نام ها و در نتیجه آن از اعلام اشتباه آمیز آمارهای تولید علم خودداری شود.
وی با بیان اینکه از این موارد در ISI به وفور یافت می شود، گفت: این مسئله صرفا متوجه نویسندگان مقالات بوده که در این مورد شاید معاونان پژوهشی دانشگاهها با اعلام صحیح و مستند نام دانشگاه و ابلاغ آن به دانشکده ها و گروههای آموزشی بتوانند از ورود نام های غیر متداول خودداری به عمل آورند.
مهراد با ذکر مثال دیگری از اشتباهات نویسندگان مقالات علمی برای ثبت مستندات علمی در ISI گفت: به عنوان یک مثال دیگر، نام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به صورت های مختلف SHAHEED BEHESHTI UNIV MED SCI و SHAHEED BEHESHTI MED UNIV باعث پراکندگی آمارهای تولید علم این دانشگاه شده است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: در مجموع رشته مهندسی برق و الکترونیک با تولید 2 هزار و 122 مقاله در جایگاه نخست تولیدات علمی ایران قرار گرفته و سپس شیمی، علم مواد، ارتباطات و مخابرات و مهندسی مکانیک به ترتیب با تولید 882، 880، 712 و 661 مقاله به ترتیب در رتبه های دوم تا پنجم قرار دارند.
وی اظهار داشت: با این وجود از کل آمار مربوط به تولید علم ایران در سال 2009 تعداد12 هزار و 346 مورد مربوط به مقالات پژوهشی، 3 هزار و 371 مورد مربوط به مقالات کنفرانس ها، 1 هزار و 440 مورد مربوط به چکیده نشست ها و همایش ها، 239 مورد مربوط به بررسی و نقد و 215 مورد مربوط به نامه هایی است که به سردبیران ارسال شده است.
مهراد با یادآوری میزان تولید علم ایران در سال جاری میلادی گفت: میزان تولیدات علمی ایران به صورت استنادی مقاله های تحقیقاتی در مجله ای معتبر علمی به صورت چشمگیری افزایش یافته به طوریکه تا این زمان تعداد مقالات پژوهشی دانشمندان ایران در ISI به 17هزار و 848 مقاله افزایش یافته است.
  
 
 
 
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :