ایجاد کرسی «اقتصاد ایران» در دانشگاه‌های کشور ضروری است

۲۳ آبان ۱۳۸۸ | ۱۱:۲۶ کد : ۲۵۷۸۴ اخبار
تعداد بازدید:۴۱۵
مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با انتقاد از عدم توجه به اقتصاد ایران به عنوان یک رشته مستقل دانشگاهی، ایجاد کرسی اقتصاد ایران را برای مطالعه و تحقیق جدی در اقتصاد کشور ضروری خواند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌آقانظری طی سخنانی در سمینار «جایگاه مالیات‌های اسلامی و متعارف و ارتباط متقابل آنها» در دانشگاه مفید، نظام مالیاتی کشور را با فقر علمی- پژوهشی مواجه دانسته و به تشریح عوامل آن پرداخت.
وی عوامل این امر را به دو بخش تقسیم کرده و گفت: عامل برون‌زای مشکلات موجود در نظام مالیاتی به دیدگاه دولت برمی‌گردد زیرا در بسیاری از مواقع وجود درآمدهای نفتی این احساس را ایجاد کرده است که دولت نیازی به درآمدهای مالیاتی ندارد. براین اساس از انجام فعالیت‌های پژوهشی لازم برای سازماندهی نظام مالیاتی غفلت شد.
این پژوهشگر اقتصاد اسلامی عدم وجود کرسی اقتصاد ایران را عامل درون‌زای فقر علمی نظام مالیاتی کشور دانسته و افزود: تاسیس کرسی اقتصاد ایران در دانشکده‌های اقتصاد علاوه بر ایجاد فرصت مطالعه و بررسی بیشتر اقتصاد کشور، امکان تمرکز تحقیقات جدی پیرامون نظام مالیاتی و انجام پژوهش‌های کاربردی در این عرصه را نیز فراهم می‌آورد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در دانشگاه آکسفورد دوره دکتری اقتصاد ایران وجود دارد، عدم ایجاد این رشته در دانشگاه‌های ایران را یکی از کاستی‌‌های بزرگ علم اقتصاد در کشور دانست.
گفتنی است در این سمینار مقاله‌ای نیز با عنوان «معیارهای عدالت در منابع و مصارف بیت المال» نوشته سیدرضاحسینی عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ارائه گردید که با مطالعه ویژگی‌های منابع و مصارف بیت المال، به عنوان روبنا، معیارهای عدالت اقتصادی را به عنوان زیربنای حاکم بر آنها مورد بررسی قرار داده است.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :