قائل به رویکرد اعتدالی در اسلامی‌سازی علوم انسانی هستیم

۲۵ مهر ۱۳۸۸ | ۱۴:۱۵ کد : ۲۵۷۹۳ اخبار
تعداد بازدید:۴۷۰
قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در شبکه چهار سیما با اشاره به سه رویکرد موجود در زمینه اسلامی‌سازی علوم انسانی، رویکرد اعتدالی نسبت به اسلامی‌سازی علوم انسانی موجود را مورد تاکید قرار داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حجت الاسلام‌والمسلمین‌دکتر مسعود آذربایجانی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «فرجه» شبکه چهار سیما، دیدگاه‌های خود را پیرامون بومی‌سازی و اسلامی‌سازی علوم انسانی در کشور بیان داشت.
وی به نقش جدی علوم انسانی به عنوان یکی از زیرساخت‌های اساسی برای رسیدن به تمدن اسلامی اشاره کرده و تاثیرپذیری علوم انسانی از فرهنگ ملی و عوامل بومی و دینی را از جمله ضرورت‌های بومی و اسلامی‌سازی این علوم نام برد.
قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه، اسلامی‌سازی علوم انسانی را به معنای جبران عقب‌ماندگی علوم انسانی موجود از قافله تمدن اسلامی دانسته و توضیح داد:‌ وقتی مبانی و فرهنگ‌هایی که علوم انسانی بر اساس آن شکل گرفته‌اند با فرهنگ بومی جامعه همخوانی و سازگاری نداشته باشد، بحث ناکارآمدی مطرح می‌شود که در این صورت بازنگری در بخش‌هایی از این علوم و بومی‌سازی و اسلامی‌سازی آن‌ها ضروری است.
عضو هیات علمی گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان به تشریح راهکارهای عملی بازنگری در علوم انسانی پرداخته و مناظرات علمی، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، فضاسازی مناسب از سوی صداوسیما در جامعه و استفاده از تجربیات سایر کشورهای اسلامی در این زمینه را لازم و راهگشا دانست.
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :