اخبار حوزه و دانشگاه 11/7/88
آخرین وضعیت شورای عالی علوم- حذف تداخلات وزارت علوم و معاونت علمی/ حمایت از نخبگان هنری و حوزوی- حمایت از طرحهای پژوهشی ملی/ تحول در آموزش دوره لیسانس دانشگاه امیرکبیر - ساخت ماهواره در امیرکبیر/ثبت مقالات به زبان بومی کشورها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
آخرین وضعیت شورای عالی علوم/ حذف تداخلات وزارت علوم و معاونت علمی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آخرین وضعیت شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) از تشکیل جلسه این شورا در آینده ای نزدیک با حضور رئیس جمهور خبر داد و بر تفکیک وظایف این شورا از وظایف معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کامران دانشجو در پاسخ به خبرنگار مهر در خصوص وضعیت شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دهم گفت: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری کار خود را آغاز کرده و به زودی با حضور ریاست جمهوری تشکیل جلسه خواهد داد.
وی با اشاره به تداخلی که در شرح وظایف شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با شرح وظایف معاونت علمی و فناوری اتفاق افتاده بود گفت: برنامه ما در دولت دهم این است که این تداخل را جدا کنیم و شرح وظایف این دو نهاد از یکدیگر تفکیک شود تا بتوانیم بر اساس برنامهها و شرح وظایف مشخصی که بر عهده شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری گذاشته شده است حرکت کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: وظیفه اصلی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری سیاست گذاری در امر پژوهش کشور است و حرکت در این راستا جزئی از برنامه های ما به شمار می رود که معاونت پژوهشی وزارت علوم نیز آن را پیگیری خواهد کرد.
******************************************************
حمایت از نخبگان هنری و حوزوی/ حمایت از طرحهای پژوهشی ملی
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: تلاش می کنیم دایره حمایت از نخبگان از علمی به هنری و حوزوی و کسب و کار گسترش یابد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، نسرین سلطانخواه عصر چهارشنبه در مراسم معارفه خود به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به بیان برنامه ها و اولویتهای کاری خود پرداخت و گفت: نقشه جامع علمی کشور در حال نهایی شدن است و پس از اتمام آن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وظیفه دارد به نظارت بر کار دستگاههای اجرایی در اجرای نقشه بپردازد.
وی ایجاد نظام مطلوب برای ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت با گسترش راه اندازی کانونهای دانشگاه و صنعت را یکی از برنامه های کاری خود اعلام کرد و گفت: حمایت از بنگاههای دانش بنیان به منظور تقویت بخشهای غیردولتی و ادامه حمایت برای راه اندازی طرحهای ملی شتابگر و رصدخانه ملی جزء اولویتهای کاری در معاونت علمی و فناوری خواهد بود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: تهیه اسناد برای فناوری کسب و کار، میکروالکترونیک و گیاهان دارویی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به برنامه های کاری خود در بنیاد ملی نخبگان گفت: تلاش می کنیم دایره حمایت از نخبگان از علمی به هنری و حوزوی و کسب و کار گسترش یابد و ساز و کار برای تعامل با نخبگان خارج از کشور نیز ایجاد شود.
وی بر استقرار نظام جامع مالکیت فکری در کشور تأکید کرد و گفت: امروز عضویت معاونت علمی و فناوری را در شورای علمی مرجع حقوق مالکیت فکری خواستار شده ایم.
******************************************************
رئیس دانشگاه امیرکبیر خبر داد:
تحول در آموزش دوره لیسانس دانشگاه امیرکبیر/ ساخت ماهواره در امیرکبیر
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به تحول در آموزش دوره لیسانس این دانشگاه گفت: بحث تحول در آموزش کارشناسی دانشگاه امیرکبیر آغاز شده و تا کنون سه جلسه در این زمینه در شورای دانشگاه برگزار شده است و در جلسه آتی درباره آن تصمیم گیری می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا رهایی در چهارمین گردهمایی بزرگاعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاهامیرکبیر اشاره کرد و گفت: در توسعه کمی و کیفی دانشگاه امیرکبیر در اینچند ساله تلاش قابل توجهی صورت گرفته است.
رهایی به دیگر برنامههای دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد و گفت: نظام جامع ارزیابی و طرح جامعدانشگاه از دیگر برنامه ها و اهداف دانشگاه است.
وی ادامه داد: در حوزه تحقیقات و پژوهش نیز بحث راه اندازی پژوهشکده های دانشجویی مطرحبود. آیین نامه ایجاد پژوهشکده های دانشجویی مصوب شده و درخواست هایی همدر این زمینه ارائه شده است. در این پژوهشکده ها محوریت با اعضای هیئتعلمی خواهد بود.
رئیس دانشگاه امیرکبیر افزود: یکی از اهداف بزرگیکه پیش از این نیز مطرح بوده است توسعه تحقیقات در دوره کارشناسی است. پتانسیل بزرگی در این زمینه در دانشگاه وجود دارد که باید برای آن برنامهریزی کرد. دانشجویان دوره کارشناسی در حال حاضر تصور می کنند که در یکمدرسه بزرگ حضور دارند که نباید اینگونه باشد و تنها راه رفع این تفکرتوسعه تحقیقات در دوره کارشناسی است.
رهایی به تجهیزات آزمایشگاهیو پژوهشی اشاره کرد و گفت: دانشکده ها و پژوهشکده ها باید در این زمینه باهم تعامل داشته باشند و اینگونه نباشد که یک دستگاه به دلیل استقرار در یکپژوهشکده چند روز در هفته بلا استفاده بماند.
وی ادامه داد: خوشبختانه در هفته های گذشته چند دستگاه نساجی و مهندسی پزشکی وارد دانشگاه شده است.
رئیسدانشگاه امیرکبیر به دوره های فرا دکتری در این دانشگاه نیز اشاره کرد وگفت: متاسفانه اعضای هیئت علمی توجه چندانی به این دوره نکردند که ضرورتدارد به این موضوع اهمیت داده شود.
رهایی با اشاره به تشکیل بنیادامیرکبیر گفت: این بنیاد در ماههای اخیر جدیت بیشتری یافته و جلساتی از آنبرگزار شده است که می تواند پشتیبان فعالیتهای دانشگاه باشد.
وی ازایجاد 18 مجموعه بین رشته ای در دانشگاه امیرکبیر خبر داد و گفت: بحث اخذمجوز و پذیرش دانشجو در این 18 رشته بین رشته ای انجام شده است.
عضوهیئت علمی دانشگاه امیرکبیر به کمبودهای این دانشگاه در بحث رفاهی تاکیدکرد و افزود: در بحث رفاهی شرایط دانشگاه قابل قبول نیست هر چند اقداماتیصورت گرفته است که از آن جمله می تواند به راه اندازی مرکز بهداشت و درماندانشگاه که قابل استفاده برای همکاران دانشگاهی نیز هست اشاره کرد.
رهاییبه برخی موفقیتهای علمی دانشگاه امیرکبیر نیز اشاره کرد و گفت: برگزاریمسابقات روبوکاپ، انتخاب سه تن از اساتید این دانشگاه به عنوان دانشمندانسال و اجرای پروژه ماهواره با همکاری 5 دانشکده از موفقیتهای قابل توجهدانشگاه امیرکبیر به شمار می آید.
چهارمین گردهمایی بزرگ اعضایهیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور دکتر آهنی معاون آموزش و پژوهشوزارت امور خارجه، دکتر حسن غفوری فرد نماینده مجلس شورای اسلامی و اعضایهیئت علمی دانشگاه امیرکبیر در مرکز همایشهای وزارت امور خارجه برگزار شد.
رهایی به دیگر برنامههای دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد و گفت: نظام جامع ارزیابی و طرح جامعدانشگاه از دیگر برنامه ها و اهداف دانشگاه است.
وی ادامه داد: در حوزه تحقیقات و پژوهش نیز بحث راه اندازی پژوهشکده های دانشجویی مطرحبود. آیین نامه ایجاد پژوهشکده های دانشجویی مصوب شده و درخواست هایی همدر این زمینه ارائه شده است. در این پژوهشکده ها محوریت با اعضای هیئتعلمی خواهد بود.
رئیس دانشگاه امیرکبیر افزود: یکی از اهداف بزرگیکه پیش از این نیز مطرح بوده است توسعه تحقیقات در دوره کارشناسی است. پتانسیل بزرگی در این زمینه در دانشگاه وجود دارد که باید برای آن برنامهریزی کرد. دانشجویان دوره کارشناسی در حال حاضر تصور می کنند که در یکمدرسه بزرگ حضور دارند که نباید اینگونه باشد و تنها راه رفع این تفکرتوسعه تحقیقات در دوره کارشناسی است.
رهایی به تجهیزات آزمایشگاهیو پژوهشی اشاره کرد و گفت: دانشکده ها و پژوهشکده ها باید در این زمینه باهم تعامل داشته باشند و اینگونه نباشد که یک دستگاه به دلیل استقرار در یکپژوهشکده چند روز در هفته بلا استفاده بماند.
وی ادامه داد: خوشبختانه در هفته های گذشته چند دستگاه نساجی و مهندسی پزشکی وارد دانشگاه شده است.
رئیسدانشگاه امیرکبیر به دوره های فرا دکتری در این دانشگاه نیز اشاره کرد وگفت: متاسفانه اعضای هیئت علمی توجه چندانی به این دوره نکردند که ضرورتدارد به این موضوع اهمیت داده شود.
رهایی با اشاره به تشکیل بنیادامیرکبیر گفت: این بنیاد در ماههای اخیر جدیت بیشتری یافته و جلساتی از آنبرگزار شده است که می تواند پشتیبان فعالیتهای دانشگاه باشد.
وی ازایجاد 18 مجموعه بین رشته ای در دانشگاه امیرکبیر خبر داد و گفت: بحث اخذمجوز و پذیرش دانشجو در این 18 رشته بین رشته ای انجام شده است.
عضوهیئت علمی دانشگاه امیرکبیر به کمبودهای این دانشگاه در بحث رفاهی تاکیدکرد و افزود: در بحث رفاهی شرایط دانشگاه قابل قبول نیست هر چند اقداماتیصورت گرفته است که از آن جمله می تواند به راه اندازی مرکز بهداشت و درماندانشگاه که قابل استفاده برای همکاران دانشگاهی نیز هست اشاره کرد.
رهاییبه برخی موفقیتهای علمی دانشگاه امیرکبیر نیز اشاره کرد و گفت: برگزاریمسابقات روبوکاپ، انتخاب سه تن از اساتید این دانشگاه به عنوان دانشمندانسال و اجرای پروژه ماهواره با همکاری 5 دانشکده از موفقیتهای قابل توجهدانشگاه امیرکبیر به شمار می آید.
چهارمین گردهمایی بزرگ اعضایهیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور دکتر آهنی معاون آموزش و پژوهشوزارت امور خارجه، دکتر حسن غفوری فرد نماینده مجلس شورای اسلامی و اعضایهیئت علمی دانشگاه امیرکبیر در مرکز همایشهای وزارت امور خارجه برگزار شد.
******************************************************
ثبت مقالات به زبان بومی کشورها در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ثبت مقالات به زبانهای فرانسه و بومی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، فیروز بختیارنژاد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر ثبت مقالات علمی به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی در ISC عملیاتی شده است و نشریات به جز زبان فارسی به زبانهای انگلیسی و عربی نیز از سایر کشورها در این پایگاه منتشر می شوند.
وی اضافه کرد: در مرحله بعدی تلاش می کنیم مقالات را به زبان فرانسه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درج کنیم و پس از آن برای ثبت مقالات و نشریات علمی به زبانهای بومی کشورهای خارجی برنامه ریزی می کنیم.
مدیرکل امور پژوهشی وزارت علوم افزود: ثبت مقالات به زبانهای بومی برای کشورهای جهان اسلام در نظر گرفته شده است تا از این طریق کشورهایی مانند مالزی که دارای زبان بومی هستند و جزء کشورهای مسلمان نیز به شمار می روند بتوانند از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام بهرهمند شوند.
******************************************************
"مطالعات قرن هجدهم" منتشر شد
انجمن آمریکایی مطالعات قرن هجدهم وابسته به دانشگاه جان هاپکینز شماره جدید فصلنامه خود را منتشر کرد .
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این نشریه به چاپ و انتشار تحلیلهای گوناگون و رهیافتهای میان رشتهای میپردازد تا این موضوع را مورد شناسایی قرار دهد که چگونه ایدهها و نظرات تئوریک، انتقادی و تاریخی زمان حاضر با قرن هیجدهم ارتباط پیدا میکند.
هر شماره از نشریه، مشتمل بر مقالات تحلیلی، مقالات مروری و معرفی و نقد کتاب است.
"دنیای گیج کننده ویلیام براهم" "آرنه، هندل، زیبایی و تعالی" ، "کانت و خرد" از جمله موضوعاتی هستند که در این شماره از فصلنامه مورد بررسی قرار گرفته اند.
"اقتصاد، سیاست، و شعر بومی در نیویورک قرن 18" موضوع دیگری است که در این شماره از نشریه مورد توجه واقع شده است.
******************************************************
همایش "علوم اجتماعی و تاریخ" برگزار میشود
همایش "علوم اجتماعی و تاریخ" طی روزهای هفتم تا نهم اسفند ماه در سنگاپور برگزار میشود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این همایش با هدف بررسی ابعاد مختلف علوم انسانی به طور عام و علوم اجتماعی و تاریخ به طور خاص برگزار میشود.
در این همایش اندیشمندان حوزههای گوناگون علوم انسانی و به ویژه علوم اجتماعی و تاریخ به هماندیشی و تبادل نظر درباره ابعاد و وجوه گوناگون علوم انسانی و مطالعه تطبیقی در این حوزهها میپردازند.
علوم مدیریت، انسانشناسی، مدلسازی و شبیهسازی در علوم اجتماعی کاربردی، مطالعات منطقهای و مطالعات قومی از جمله موضوعات و محورهایی هستند که در این همایش مورد توجه قرار میگیرند.
تاریخ، روزنامهنگاری، مطالعات فرهنگی، روابط بینالملل و روشهای فیزیکی برای تحلیل علوم اجتماعی سایر محورهایی هستند که در این همایش بررسی می شوند.
******************************************************
ترویج علم کوتاهترین راه رسیدن به نتایج علمی است
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با اشاره به اهمیت مقوله ترویج علم، گفت: ترویج و همگانی کردن علم کوتاهترین راهی است که امکان دسترسی به نتایج علمی را میسر میکند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، نشست "تجربیات جهانی ترویج علم" با سخنرانی دکتر اکرم قدیمی در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد.
دکتر قدیمی با اشاره به اهمیت بحث ترویج علم در توسعه علمی، گفت: در کشورهای پیشرفته، با همه سابقهای که در زمینه ترویج علم در قالب کوششهای پراکنده افراد و جمعیتها به چشم میخورد، از زمانی که دولتها، از حدود دهه 1980 به نحو تمام عیار پا به میدان گذاردند، پدیده "ترویج علم" به صورت یک واقعیت اجتماعی بسیار تاثیر گذار، صورت بیرونی پیدا کرد و از رهگذر مشارکت همه کنشگران اجتماعی، سهمی اساسی در ایجاد تحولات مثبت در فضای فرهنگی این کشورها برعهده گرفت.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در ادامه خاطر نشان کرد: ترویج و همگانی کردن علم کوتاهترین راهی است که امکان دسترسی به نتایج علمی را میسر ساخته و در ضمن درک و فهم ما را نسبت به واقعیات موجود بالا میبرد. هدف ترویج علم، در اولین مرحله، برانگیختن توجه انسان و نیز عرضه مهمترین نتایج علمی به صورتی کاملا ساده و در عین حال واقعی به انسان است.
وی افزود: همگانی کردن علم و ترویج آن در صورت استمرار و بنیادی شدنش میتواند تفکر علمی و خردگرایی را در جامعه رواج دهد و راه را برای پیشبرد علوم و نهادینه شدن آن ودر نهایت ترقی و رفاه جامعه هموار سازد.
وی در خصوص علل انتخاب کشورهای امریکا، آلمان، انگلستان، هند و چین به عنوان کشورهای هدف تحقیق، گفت: این سخنرانی در واقع گزارشی است از یک تحقیق که در آن کشورهای امریکا، انگلستان، آلمان، چین و هند به عنوان کشورهای هدف مورد بررسی قرار گرفتهاند تا از رهگذر این بررسی تطبیقی، بتوان اصول و شاخصهای اصلی ترویج علم را مورد شناسایی قرار داد. چین و هند تا نیم قرن گذشته در زمره کشورهای توسعه نیافته محسوب میشدند اما با به کارگیری روشهای صحیح ترویج علم این امکان به دولتمردان این کشورها داده شد تا در فاصله ای کمتر از نیم قرن کشور خود را از کشوری توسعه نیافته به کشورهایی با بالاترین رشد اقتصادی و علمی برسانند.
وی افزود: ایالات متحده امریکا به عنوان یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان چه در حوزه فناوری و چه در حوزه ترویج علم می تواند معیارهای قابل توجهی را برای کاربردی ساختن مفهوم ترویج علم در اختیار اندیشمندان قرار دهد.
او گفت: انگلستان نیز که به عنوان بنیانگذار انقلاب صنعتی و پیشتاز رنسانس شناخته میشود، در زمینه ترویج علم سابقه طولانی دارد. مطرح ساختن آلمان به عنوان یکی از کشورهای قابل توجه در مبحث ترویج علم، به دلیل نوع نگرش دولتمردان آلمانی به علم و استفاده کاربردی از آن است.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، افزود: اگرچه ترویج علم سابقه طولانی در تاریخ دارد اما ماهیت و مفهوم ترویج و ارتباط آن با جنبههای مختلف علم تنها در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در کارهای مهمی که در خصوص ترویج علم صورت گرفته به دو اتفاق عمده بر می خوریم. نخست ظهور تلاشهای صورت گرفته که از سوی نویسندگان به صورت فردی برای مطالعه ماهیت ترویج صورت پذیرفت که درآن تصویر علم برای عامه مردم، گرچه با محدودیت تحقیقات حرفهای، به مردم ارائه شد.
این پژوهشگر خاطر نشان کرد: به عنوان مثال برن هام به ترویج علم در ایالات متحده از سال 1800 تا 1970 توجه خاصی نشان میدهد وی قرن نوزده را قرن رشد علم می پندارد. وی در عین حال معتقد است که قرن بیستم تخصص گرایی را به عمومی سازی در جنبه علم منتقل ساخت. در این قرن بود که آموزش دهندگان علم و روزنامه نگاران علمی که خود اندیشمند نبودند پیام علم را به جامعه منتقل ساختند.
وی افزود: با بررسی پنج کشور مورد بررسی میتوان دریافت که در تمامی این کشورها علیرغم وجود حکومت ، سیاست و فرهنگ متفاوت، چند نکته مشترک به عنوان شاخص ترویج علم در آنها به چشم میخورد.
قدیمی تصریح کرد: در تمام این کشورها شاهد وجود مراجع سیاستگذار در خصوص ترویج علم هستیم. همه این کشورها نهادهای علمی فعال در زمینه ترویج علم دارند و روشهای خاصی با کم و کیف متفاوت برای ترویج علم دارند که رسانهها شامل رادیو، تلویزیون، سینما، روزنامهها، مجلات، اینترنت از جمله آنها به شمار میرود.
وی افزود: یکی دیگر از شاخصهای مشترک در میان 5 کشور مورد مطالعه، وجود نهادها و مراکز اجتماعی علمی است که با ترویج علم مرتبط هستند.
قدیمی یادآور شد: شاید مهمترین و حساسترین نقطه اشتراک ترویج علم در این 5 کشور وجود هیئت علمی مستقل، حرفهای و کارشناس به عبارتی متخصص در زمینه ترویج علم باشد، وجود افراد کارشناسی که بدرستی بدانند چه میخواهند، چگونه میخواهند به آنچه که میخواهند برسند و چگونه باید دیگران را با آنچه که خواست آنهاست آشنا سازند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: هر 5 کشور مورد مطالعه اعتبارات ویژهای برای ترویج علم درنظر گرفتند. حتی بودجهای برخی مؤسسات گاهی خیرهکننده است. مطمئناً در جهان امروز نمیتوان بدون تخصیص اعتبار به نتیجهای درخشان دست یافت. آنچه که شاخص مشترک این بخش در این 5 کشور بود استفاده از بهترین افراد با بالاترین اعتبارات است. چیزی که به نظر میرسد اگر درصدد ترویج صحیح علم هستیم باید به آن توجه خاص شود.
******************************************************
برگزاری نشستهای ایران و اسلامشناسی در کتابخانه ملی
سلسله نشستهای علمی ماهانه در حوزه مطالعات ایران و اسلام توسط مرکز پژوهشهای ایرانشناسی و اسلام شناسی کتابخانه ملی برگزار میشود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این نشستها در راستای وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی و به منظور ایجاد پایگاهی برای طرح مباحث تخصصی این حوزهها و تلاش برای اطلاعرسانی و حمایت از فعالیتهای صاحبنظران و محققان ایرانشناس و اسلام شناس زیر نظر حجت الاسلام ابهری برگزار خواهد شد.
دو نشست ابتدایی این سلسله نشستها در تاریخهای 15 و 29 مهر ماه به ترتیب با عنوانهای "مکاتب و جریانهای ایرانشناسی" و "مکاتب و جریانهای اسلام شناسی" به دبیری کیومرث امیری مدیر مرکز بازشناسی ایران و اسلام در محل مرکز همایشهای کتابخانه ملی برگزار میشود.
این نشستها در قالب سخنرانی، میزگرد و پرسش و پاسخ برای تقویت جریان تولید علم و پویایی حوزه های ایران شناسی و اسلام شناسی دومین و آخرین چهارشنبه هر ماه برگزار خواهد شد.
نظر شما :