اخبار حوزه و دانشگاه 9/7/88

۰۴ مهر ۱۳۸۸ | ۱۲:۴۰ کد : ۲۵۷۹۹ اخبار
تعداد بازدید:۴۷۳
در بازنگری کتب علوم انسانی نگاه حذفی نداریم/بازنگری کتب دانشگاهی در راستای کاربردی و بومی شدن علوم است/تأثیرات انقلاب و جنگ بر علوم انسانی باید مورد واکاوی قرار گیرد/اقدامات دانشگاه علامه برای بومی شدن رشته‌های علوم انسانی تشریح شد/تطبیق دانش و فرهنگ در گرو نگاه عمیق به علوم انسانی است/سومین جشنواره بین المللی فارابی آبان ماه برگزار می شود/نقشه جامع علمی در مراحل پایانی/ تصویب اساسنامه بنیاد سیدجمال الدین اسدآبادی/دوره های آموزشی مجمع عالی حکمت اسلامی آغاز شد

مدیر دفتر گسترش وزارت علوم:

در بازنگری کتب علوم انسانی نگاه حذفی نداریم

بازنگری کتب دانشگاهی در راستای کاربردی و بومی شدن علوم است

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی وزارت علوم با اشاره به بازنگری کتب علوم انسانی در راستای کاربردی و بومی شدن این منابع، گفت: وزارت علوم در این در راستا نگاه حذفی ندارد بلکه ممکن است در این بازنگری کتب و منابع جدید جایگزین منابع قبلی شود.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر رجبعلی برزویی با رد برخی اخبار مینی بر حذف 50 عنوان کتاب دانشگاهی از چرخه تدریس دانشگاهی، اظهار کرد: مرجع تصمیم گیری در رابطه با ایجاد سرفصلهای جدید و یا اعمال تغییراتی در سرفصل دانشگاه‌ها، شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم است که تا کنون مطلبی مبنی بر حذف این تعداد کتاب درسی در این شورا مطرح نشده است.

وی افزود: شورای برنامه ریزی آموزش عالی همچنین منابع درسی جدیدی را به دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌کند.

وی با بیان اینکه وزارت علوم از سالهای گذشته بحث بازنگری کتب درسی را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: در این راستا در حوزه علوم انسانی نیز علاوه بر بازنگری دروس دانشگاهی،30 رشته جدید بین رشته‌ای در حوزه علوم انسانی اسلامی تدوین و وارد چرخه آموزشی دانشگاه‌ها شده است.

دکتر برزویی با بیان اینکه بازنگری دروس علوم انسانی دانشگاه‌ها در راستای کاربردی و بومی کردن دروس آغاز شده است، گفت: تا 6 ماه آینده خروجی‌های این طرح به مرور وارد چرخه آموزشی کشور خواهد شد.

دبیر شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی با بیان اینکه هدف اصلی از بازنگری دروس دانشگاهی، پاسخگویی بیشتر و کاربردی تر کردن علوم انسانی است، گفت: وزارت علوم در پی آنست که در این راستا فارغ التحصیلانی با توانمندی بالا برای رفع مشکلات جامعه تربیت شوند.

برزویی در خاتمه تاکید کرد: همچنین وزارت علوم در پی آنست تا با ارتقای جایگاه علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور نسبت به جذب دانشجویان با استعدادتر در رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌ها کشور اقدام کند.

در همین راستا دکتر رضا عامری مدیر کل دفتر نظارت و قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم نیز با بیان اینکه بازنگری رشته‌های علوم انسانی در دستور کار وزارت علوم قرار دارد، تصریح کرد: تا این لحظه منبع درسی، کتاب و یا رشته‌ای در این رابطه از حوزه تدریس دانشگاهها حذف نشده است.

******************************************************

 

معاون فرهنگی وزیر علوم:

تأثیرات انقلاب و جنگ بر علوم انسانی باید مورد واکاوی قرار گیرد

معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: انقلاب و جنگ تأثیر بسیار زیادی در علوم انسانی می‌گذارد و می‌تواند موضوعی برای تبیین زندگی آن ملتی که این اتفاقات در آن رخ داده است، قرار گیرد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری فارس، محمدباقر خرمشاد در مراسم افتتاحیه کتابخانه تخصصی دفاع مقدس در دانشگاه صنعتی شریف‌ اظهار داشت: وظیفه همگان است که یاد شهدایی را گرامی بدارند که در 31 شهریور 1359، زمانی که کشور ایران در مظلومیت کامل به سر می‌برد، وارد صحنه شدند و جان خود را فدا کردند.

وی ادامه داد: اگر روح و ذهن را به 7 مهر 59 برگردانیم، متوجه می‌شویم که در این ساعات، اضطراب وحشتناکی مرزهای کشور را فراگرفته بود و کودکان، زنان و همه مردم در معرض هجوم دشمنان قرار گرفته بودند و شهدا نیز با دست خالی ماندند تا ما بمانیم.

معاون فرهنگی وزیر علوم بیان کرد:‌ اگر ذهن را به جریان خرمشهر برگردانیم، براساس تصاویر ضبط شده اوج مظلومیت و پرپر شدن عزیزان این مرز و بوم را به عینه می‌توان مشاهده کرد و اگر ما مانده‌ایم به دلیل ایستادگی مردانی است که مانند دماوند در مقابل دشمنان ایستادند تا همیشه ایران عزیز جاودان بماند.

خرمشاد گفت: اگر امروز در شرایطی هستیم که شجره طیبه انقلاب رشد کرده است، نتیجه پایداری مردانی است که جز خداوند چیز دیگری را ندیدند و بدون کوچک‌ترین چشم‌داشتی رفتند تا ایران اسلامی برای همیشه پایدار و قدرتمند بماند.

وی اظهار داشت: اگر کشور ایران می‌تواند بر توطئه‌های دشمنان پیروز شود، بر اثر آن خون‌هایی است که تکیه‌گاه محکمی برای ایران شده است و اگر این گذار درست باشد که ایران یک قدرت منطقه‌ای است و با قدرت، امورات خود را به پیش می‌برد به دلیل پشتوانه‌ای است که در 8 سال دفاع مقدس برای ما به یادگار مانده است.

‍معاون فرهنگی وزیر علوم بیان کرد: در حال حاضر ایران، رهبر تمدن اسلامی است و در چالش تمدنی که در غرب اتفاق افتاده است و کشور آمریکا می‌خواهد خود را به عنوان تمدن برتر معرفی کند، درصدد این است که تمدن اسلامی را تحت فشار قرار دهد.

خرمشاد گفت: یکی از تعلماتی که حوادث اخیر به ما آموخت، این است که دشمن همواره تلاش کرده است‌ در اوج قدرت، ضربه مهلکی به نظام جمهوری اسلامی ایران بزند و از راهی که رفته‌ایم ما را چندین پله به پائین بکشاند.

وی افزود: دلایلی که قدرت ایران را اثبات می‌کند، همین بود که دوباره همگان جمع شدند تا این نور حق را خاموش کنند.

معاون فرهنگی وزیر علوم در خصوص 2 پدیده انقلاب و جنگ، اظهار داشت: این 2 پدیده تأثیر بسیار زیادی در علوم انسانی می‌گذارد و می‌تواند موضوعی برای تبیین زندگی آن ملتی که این اتفاقات در آن رخ داده است، قرار گیرد.

وی ادامه داد: این 2 پدیده به فاصله کوتاهی در کشور ایران اتفاق افتاد ولی متأسفانه بعد از گذشت 30 سال از این 2 پدیده، اثرات انقلاب و جنگ در علوم انسانی مورد تحلیل و بررسی قرار نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد تأثیرات جنگ و انقلاب در روابط داخلی، بین‌المللی، اقتصاد، فرهنگ و سیاست مورد واکاوی قرار گیرد، محلی که می‌توان عهده‌دار این رسالت قرار گیرد همین دانشگاه‌ها و مراکز علمی هستند.

******************************************************

 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی:

اقدامات دانشگاه علامه برای بومی شدن رشته‌های علوم انسانی تشریح شد

 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشگاه علامه به صورت تخصصی روی بومی شدن رشته‌های علوم انسانی کار می‌کند.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری فارس، صدرالدین شریعتی با بیان این‌که مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی، نخبگان و رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بر بومی شدن رشته‌های علوم انسانی تأکید داشتند، افزود: دانشگاه‌ علامه طباطبایی از مدت‌ها قبل روی بومی شدن رشته‌های علوم انسانی کار کرده است.

وی با بیان این‌که اولین همایش بومی‌سازی رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه علامه قبل از فرمایش مقام معظم رهبری برگزار شده است، گفت: به دنبال این همایش جلساتی با حوزه علمیه قم، مرکز حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه امام خمینی(ره)، جامعه المصطفی، پژوهشگاه اندیشه اسلامی، دانشگاه امام صادق و برخی صاحبنظران برگزار شد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: برگزاری جلسات متعدد با صاحبنظران برای بومی کردن رشته‌های علوم انسانی منجر به روند برنامه‌ریزی به سمت بومی سازی این رشته‌ها در دانشگاه علامه طباطبایی شده است.

وی با بیان این‌که برای بومی کردن رشته‌های علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی تفاهمنامه‌هایی با پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مرکز مطالعات زنان امضا کرد، گفت: به دنبال این تفاهمنامه‌ها نشست‌های مشترکی نیز با صاحبنظران حوزه و دانشگاه برگزار شد و پس از آن کمیته‌های برنامه‌ریزی شکل گرفت و به صورت تخصصی به مباحث علوم انسانی پرداخت.

شریعتی با تأکید بر این‌که زیر نظر یک شبکه نظارت، کمیته‌های اجرای مختلف فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: این کمیته‌ها به صورت تخصصی کار می‌کنند و تمام منابعی که در حوزه علوم انسانی است را مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌دهند، بررسی می‌کنند و نظر می‌دهند و اگر نیاز به پژوهش جدید باشد یا منابعی وجود داشته باشد اما شناخته شده نباشد، جایگزین می‌کنند. پس از بحث‌های بنیادی نتایج در همایش‌هایی به نقد گذاشته می‌شود و صاحبنظران نظرات خود را ارایه می‌دهند و در صورت تأیید استفاده ‌می‌شود.

******************************************************

 

عضو گروه معارف دانشگاه امیرکبیر:

تطبیق دانش و فرهنگ در گرو نگاه عمیق به علوم انسانی است

عضو گروه معارف دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر ضعف رشته‌های علوم انسانی اظهارکرد: در صورتی که علوم انسانی با نگاه عمیق از سوی مسئولان و جامعه بازنگری شود مطابقت آن را با فرهنگ جامعه بیشتر شاهدیم، در این صورت دیگر با نقصان در علومی که به دانشجویان می‌آموزیم مواجه نخواهیم بود.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا،  دکتر رضا حاج ابراهیم ، دلیل عمده ضعف علوم انسانی را بی‌توجهی به منابع آن ارزیابی کرد.

وی افزود: باید این علت را که چرا رشته‌های علوم انسانی در جامعه کارآمد نیستند در ضعف ارائه علوم و عدم تطابق آن با فرهنگ جامعه جست‌وجو کنیم که البته برخی سهل‌انگاری‌ها در نظام آموزشی هم به این موضوع دامن می‌زند.

این عضو گروه معارف دانشگاه امیرکبیرکه با مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها "مأوا" گفت‌وگو می‌کرد تصریح کرد: سطحی و آسان برگزارکردن آزمون‌های علوم انسانی نسبت به سایر کشورها از جمله این سهل‌انگاری‌هاست. اگر بیشتر تامل کنیم می‌بینیم نظریه‌پردازان بزرگ جهان صاحب علم و دانش رشته‌های انسانی هستند اما ما چقدر به این رشته‌ها بها داده‌ایم؟

حاج ابراهیم با اشاره به این‌که جامعه ما استعدادهای نخبه را به سمت علوم فنی و مهندسی سوق می‌دهد اظهار کرد: سختگیری در آزمون‌های ورودی رشته‌های انسانی در ایران نیز مانند سایر کشورها امر مهمی است که نباید مورد غفلت قرار گیرد؛ بنابراین بهترین شیوه برای تطبیق این دانش با فرهنگ جامعه حذف نگاه سطحی به علوم انسانی و تقویت آن در میان سایر رشته‌های دانشگاهی است.

******************************************************

 

سومین جشنواره بین المللی فارابی آبان ماه برگزار می شود

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی گفت: سومین جشنواره بین المللی فارابی دوم آبان ماه در سالن اجلاس سران برگزار می شود.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر علیخانی در خصوص اهداف برگزاری این جشنواره گفت: شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، معرفی و ارائه آثار و نظریه های برتر، تشویق جهت تولید، تقویت، توسعه و بومی سازی علوم انسانی در ایران و جهان اسلام، کمک به تبیین اهمیت کارکرد و نقش خطیر و موثر علوم انسانی در فرآیند برنامه ریزی و سیاستگذاری های محلی و ملی در زمینه های مختلف از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

 

وی ترغیب پژوهشگران برای شناسایی تصحیح و تحقیق انتقادی در متون و میراث علمی- فرهنگی ایران اسلامی را از دیگر اهداف این جشنواره برشمرد و افزود: اصلی ترین برنامه این جشنواره تقدیر از برگزیدگان است که در چند قسمت اهدای جوایز صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: در بخش اول به برگزیدگان داخلی در 11 حوزه علوم انسانی و اسلامی که شامل تمام رشته ها می شود جوایزی اهدا خواهد شد. همچنین از پژوهشگران خارجی که در دو زمینه ایرانشناسی و اسلام شناسی تحقیقات برگزیده ای داشتند تقدیر به عمل می آید.

رئیس دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی در خصوص بخش دوم اهدای جوایز گفت: این بخش به تقدیر از شخصیتهای علمی سایر بخشهای جشنواره اختصاص دارد که مترجم، مصحح، نظریه پرداز برجسته و همچنین پیشکسوت علوم انسانی ایران و مفاخر پژوه برجسته در این قسمت مورد تقدیر قرار می گیرند.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقاتی فعال و تاثیرگذار در علوم انسانی- اسلامی و اساتید برجسته ای که مرحوم شده اند اما آثارشان هنوز مهم و مورد مراجعه است نیز از جمله افرادی هستند که تقدیر می شود.

علیخانی گفت: این جشنواره با مشارکت بیش از 20 مرکز پژوهشی عمده در کشور و مراکز علمی و آموزشی بین المللی یونسکو و آیسکو برگزار خواهد شد.

******************************************************

 

نقشه جامع علمی در مراحل پایانی/ تصویب اساسنامه بنیاد سیدجمال الدین اسدآبادی

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی از رو به اتمام بودن مراحل پایانی فرایند تدوین نقشه جامع علمی کشور و رفع خلاء ها و نقاط ضعف موجود و تقویت بخشهای مختلف آن در کمیته منتخب خبر داد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گذشته به ریاست دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل جلسه داد. اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست شب گذشته (سه شنبه) آغاز سال تحصیلی جدید را به تمامی دانشگاهیان، اهالی علم و تحقیق و فرهنگ تبریک گفتند.

 

مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان این نشست با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به رو به اتمام بودن مراحل پایانی فرایند تدوین نقشه جامع علمی کشور و رفع خلاء ها و نقاط ضعف موجود و تقویت بخشهای مختلف آن در کمیته منتخب ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شاهد رونمایی و انعکاس متن و اسناد پشتیبان این نقشه در رسانه های مختلف به ویژه رسانه ملی و افکار عمومی باشیم.

 

وی همچنین در رابطه با موضوع ایجاد شرایط تسهیل زمینه‌های ادامه تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان تبعه افغانی و عراقی مقیم ایران گفت: در این خصوص ماده واحده ای تحت عنوان امکان ادامه تحصیل دانش آموزان و دانشجویان تبعه افغانی و عراقی مقیم ایران مطابق با نظام آموزشی کشور و براساس شرایط و ضوابط سازمان سنجش آموزش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

مخبر افزود: به منظور برنامه ریزی، سازماندهی و سیاستگذاری امور آموزشی کودکان واجب‌التعلیم، دانش‌آموزان و دانشجویان افغانی و عراقی در سطوح مختلف طبق ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ‌کمیته‌ای با مسئولیت دکتر قمی و مرکب از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، ‌بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و برخی دیگر از نهادهای مرتبط تحت نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به اهمیت تبیین و ترویج اندیشه اتحاد مسلمین به عنوان یک ضرورت بسیار مهم در زمان حاضر برای امت اسلام و بزرگداشت شخصیت سید جمال الدین اسدآبادی به عنوان یکی از پیشتازان برجسته وحدت مسلمین از تصویب اساسنامه بنیاد علمی و فرهنگی سید جمال الدین اسدآبادی در نشست شب گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

******************************************************

 

دوره های آموزشی مجمع عالی حکمت اسلامی آغاز شد

دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: دوره های آموزشی بلندمدت مجمع عالی حکمت اسلامی از روز سه شنبه آغاز شده و دوره های کوتاه مدت نیز از هفته آینده آغاز می شود.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام خراسانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: دوره های بلند مدت این مرکز شامل شرح اسفار جلد اول  توسط استاد فیاضی، شرح اسفار جلد سوم با حضور استاد پارسانیا، شرح اسفار جلد ششم توسط استاد مرتضی جوادی، شوارق الالهام جلد دوم با حضور استاد حشمت پور، شرح اشارات نمط سوم توسط استاد حشمت پور، شرح حکمت متعالیه توسط استاد  یزدان پناه، اشارات نمط پنجم توسط استاد شیروانی، تمهید القواعد استاد معلمی، شرح چهل حدیث حضرت امام (ره) توسط استاد تحریری و تمهید القواعد استاد رمضانی از روز گذشته آغاز شده و تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد داشت.

وی افزود: دوره های آموزشی کوتاه مدت شامل نقد فرق انحرافی معاصر، شاخصهای عرفان ناب شیعی، نقد و بررسی فلسفه تحلیلی و تجربه دینی نیز به صورت یک روز در هفته از هفته آینده آغاز خواهد شد.

خراسانی یادآور شد: عضوپذیری و ثبت نام کتابخانه تخصصی حکمت اسلامی نیز آغاز شده است و کسانی که علاقمند به مشاوره در موضوعات حکمت اسلامی هستند با تکمیل فرم مرتبط و تعیین استاد، درخواست تعیین زمان مشاوره کنند.

 

 

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :