اخبار حوزه و دانشگاه 7/7/88

۰۳ مهر ۱۳۸۸ | ۱۳:۳۱ کد : ۲۵۸۰۰ اخبار
تعداد بازدید:۴۱۴
فناوری منهای معنویت مخاطره آمیز است- اکثر دانشگاهیان مطالبات منطقی دارند/جهاد علمی روحیه نقدپذیر می خواهد/موانع فرهنگی پیش روی تولید علم- پرهیز از دیکتاتوری در القای نظر/شناسایی نیازمندی ها برای تحول در علوم انسانی ضروری است/علوم انسانی برای تحول نیازمند تغییرات ماهیتی است/ضرورت قانونمند کردن القاب علمی/جزئیات طرح بازنگری علوم انسانی/شهریه دانشگاه آزاد برای دانشجویان جدید ثابت ماند/پخش اینترنتی دروس سطوح عالی حوزه های علمیه آغاز شد

دانشجو عنوان کرد:

فناوری منهای معنویت مخاطره آمیز است/ اکثر دانشگاهیان مطالبات منطقی دارند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اکثر قریب به اتفاق دانشگاهیان مطالباتی منطقی دارند که اگر در برابر خواست اجتماعی جامعه به شکلی صحیح، پاسخ دهی و مدیریت شود مسیر توسعه همگون ملی هموار و سرعت آن دو چندان می شود.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، کامران دانشجو در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران با اشاره به 3 موضوع مرتبط با دانشگاه گفت: ارزش علم و مقام عالمان و دانش پژوهان، قابلیت و ظرفیت بی نظیر آدمی در ترقی و دریافت علوم و علم متصل به وحی که وجه تمایز انسان به عنوان اشرف مخلوقات است و گفتگو و روش اغنای حضرت حق در مجاب کردن ملائکه، درسهایی است که هر فراز از آن می تواند برای محیط دانشگاهی و مناسبات میان استادان و دانشجویان، دانشجویان با هم و دانشجویان با اجتماع، آموزنده و راهگشا باشد.

وی فناوری منهای اخلاق و معنویت را مخاطره آمیز دانست و گفت: فناوری گاه می تواند حرکت به سوی نابودی انسان و جهان را تسریع کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص رابطه دانشگاه و سیاست گفت: دین اسلام فارغ از امور اجتماعی و اجتماع، جدای از سیاست نیست و به بیان ماندگار شهید مدرس که "سیاست ما عین دیانت ماست" دانشگاه و دانشگاهیان همواره به عنوان روشنفکران دینی بوده اند و نقش ممتاز خود را در انقلاب اسلامی ایران، دفاع  مقدس و سازندگی کشور به خوبی ایفا کرده اند.

دانشجو اظهار داشت: در این راستا اینک در آستانه سال تحصیلی شاهد آن هستیم که بار دیگر استادان و دانشجویان فهیم و موقعیت شناس کشور با حضور فعال و نشاط در برنامه های آموزشی و علمی و تلطیف فضای دانشگاه، رسالت تاریخی خود را در دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی با توجه به مطامع دشمنان در تجاوز به حریم اقتدار و منافع ملی ایفا خواهند کرد.

وی با اشاره به رابطه دانشگاه با حوزه کاربرد گفت: هماهنگی میان نظام تحقیقاتی و پژوهشی در آموزش عالی قرار گرفته و جهت گیری اساسی در ارزشیابی مقالات علمی و تدوین پایان نامه ها و نیز متون آموزشی باید به سمت رفع مشکلات در عرصه های مختلف حوزه کاربرد داخلی هدف گذاری شود.

وی همچنین افزایش برنامه ریزی شده ظرفیت پذیرش دانشجو به ویژه در تحصیلات تکمیلی، تدوین رشته های خاص با استفاده از پتانسیل های جغرافیای کشور خصوصاً برای مناطق محروم، بازبینی در تدوین و پالایش علوم انسانی با استفاده از ذخایر فکری حوزه های علمیه ودانشگاه‌های کشور، تعیین اولویتهای تحقیقاتی کشور و استفاده از بودجه های پژوهشی در تحقیقات هدفمند با ایجاد ارتباط ارگانیک با حوزه های کاربرد و تبیین جایگاه کارمندان دانشگاه‌ها را برخی از اولویت های وزارت علوم عنوان کرد.

 ******************************************************

 

جهاد علمی روحیه نقدپذیر می خواهد

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه جهاد امری عادی نیست که از عهده هر کسی برآید، گفت: یکی از خصوصایت مورد نیاز برای جهاد فرهنگی و علمی داشتن روحیه نقدپذیری و تحمل فضای انتقادی است.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمد محمدیان در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران گفت: جهاد همت و اراده فولادین و عزمی راسخ می خواهد و بدون ایمان واقعی به خداوند نمی توان در آن شرکت کرد.

وی افزود: ما امروز نیازمند آن هستیم که مسئولین دانشگاهی جدای از فعالیتهای ارزنده خود دست به یک جهاد فرهنگی بزنند.

نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: یکی از خصوصیات مورد نیاز برای جهاد فرهنگی و علمی داشتن روحیه نقد پذیری و تحمل فضای انتقادی است به طوری که افرادی که سعه صدر و ظرفیت شنیدن حرف مقابل را ندارند نمی ‌توانند در عرصه‌ جهاد علمی و فرهنگی موفق باشند.

وی افزود: همچنین اگر افراد متوجه استراتژی رقیب نباشند جهاد آنها به نتیجه نمی رسد.

محمدیان با تاکید بر لزوم تشخیص درست اولویت‌ها برای نیل به موفقیت گفت: امیدوارم که مسئولان آموزش عالی در عین توجه به سایر جهادها به جهاد فرهنگی نیز توجه کنند.

******************************************************

 

فرهاد رهبر مطرح کرد:

موانع فرهنگی پیش روی تولید علم/ پرهیز از دیکتاتوری در القای نظر

رئیس دانشگاه تهران موانع فرهنگی پیش روی تولید علم را تشریح کرد و با تاکید بر اینکه حجاب معاسرت باید در محیط های علمی از میان برود گفت: در کرسیهای نظریه پردازی آزادی را با هرج و مرج علمی مقارن نکنیم و از نوعی آزادی دفاع نکنیم که منطق علمی ندارد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر فرهاد رهبر در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه تهران افزود: سنت نقد آرا و مناظرات علمی و پرهیز از دیکتاتوری در القای نظر از عوامل فرهنگی در تولید علم است که توسعه آن تنها با توجه جدی به ایجاد کرسی‌های نظریه پردازی و آزاد اندیشی اجرا می شود.

وی اضافه کرد: این کرسی‌ها با رعایت ادب در استفاده از آزادی، ترویج آزادی بیان و مبتنی بر اخلاق و پرهیز از سیاست زدگی امکان پذیر است نه اینکه آزادی را با هرج و مرج علمی مقارن کنیم و از نوعی از آزادی دفاع کنیم که منطق علمی ندارد.

رئیس دانشگاه تهران گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که جامعه علمی کشور با آن مواجه است موانع فرهنگی پیش روی تولید علم در جمهوری اسلامی ایران است.

فرهاد رهبر با ارائه تعاریفی از موانع فرهنگی در مسیر پیشرفت علمی کشور افزود: عوامل سلبی و ایجابی که به صورت عرف و یا عادت ملی و یا سلایق و علایق صنفی درآمده است و در برابر پیدایش علوم و نظرات مقاومت می کند.

نباید هویت علمی خود را گم و گذشته خود را فدا کنیم

وی گسست تاریخی را یکی از این موانع فرهنگی برشمرد و افزود: ایران پیشکسوت تاریخ علوم انسانی در جهان است و دارای ذخایر عمیق و غنی است و سرمایه بزرگی است که نباید از آن غافل شد. نباید هویت علمی خود را گم و گذشته خود را فدا کنیم.

رئیس دانشگاه تهران عنصر اعتماد به نفس را یکی از دیگر از عوامل فرهنگی دانست که باید دانشگاه‌های کشور آن را کسب کنند و افزود: در این صورت است که نشاط اجتهادی علمی در دانشگاه‌های کشور ایجاد می شود و می توان مرجعیت علمی جهانی را در دست گرفت.

حجاب معاسرت باید در محیط های علمی از میان برود

وی گفت: حجاب معاسرت باید در محیط های علمی از میان برود. برای از بین بردن این حجاب باید از نظریه پردازی و نظریه پردازان تقدیر کنیم و صاحبان خرد را گرامی بداریم و در این راه همه ابزار رسانه ملی باید به خدمت گرفته شود و از شخصیت زدگی و پیرپرستی بپرهیزیم. گاهی جوانان حرف‌های شنیدنی دارند.

فرهاد رهبر اضافه کرد: عرف، تعامل، تبادل علمی و کارگروهی را باید نهادینه کنیم. گروه آموزشی در دانشگاه‌ها داریم اما تنها کاری که در آنها انجام نمی شود کار گروهی است.

وی اظهار داشت: جمود، تحجر، سنت زدگی، میراث پرستی را باید کنار بگذاریم. باید عامل رو به جلو را در نظر بگیریم و در این راه رواج هویت، تعامل، عقلانیت و انصاف در مباحث علمی را باید در نظر بگیریم.

تکرار خود و ترجمه غرب یک مانع فرهنگی در برابر تولید علم است

رئیس دانشگاه تهران اضافه کرد: تکرار خود و ترجمه غرب یک مانع فرهنگی دیگر در برابر تولید علم است و باید مکانیزمی برای جلوگیری از تکرار پایان نامه ها و مقالات علمی ایجاد شود. از سوی دیگر دستگاه‌های کشور نیز باید تقاضای دانش بومی از دانشگاه‌ها داشته باشند.

وی با اشاره به راهکارهایی که می تواند این موانع فرهنگی را رفع کند، گفت: شناخت ظرفیت دانشگاه‌های کشور، شناسایی دقیق و رصد تولیدات علمی دنیا و اولویت گذاری صحیح در استفاده از مزیت‌ها از جمله این راهکارها است.

فرهاد رهبر از جذب و بکارگیری نخبگان کشور برای اتصال پژوهش کشور به صنعت به عنوان یکی دیگر از این راهکارها نام برد و گفت: رعایت احترام و شان نخبگان، تامین نیازهای معیشتی آنها، تامین امکانات پژوهشی و حراست از دستاوردهای علمی و جلوگیری از سرقت علمی و نهادینه کردن مالکیت فکری از جمله راهکارهای به‌کارگیری نخبگان در کشور است.

******************************************************

           

استاد دانشگاه:شناسایی نیازمندی ها برای تحول در علوم انسانی ضروری است

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند گفت: شناسایی نیازمندی های امروز جامعه و تلفیقی بین متون اسلامی و نیازمندی ها در سایر علوم ضروری است

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایرنا، حمید مولایی افزود: دانشگاهیان و اساتید تحصیلکرده غرب باید بپذیرند و باور کنند که امکان تولید علوم انسانی در کشور ما نیز وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی اساتید با کم بینی خود چنان شیفته یک نظریه غربی یهودی و یا مسیحی می شوند به‌طوریکه همه انسان ها را با این نظریه قابل توجیه می دانند.

مولایی با اشاره به اینکه فرهنگ اصیل اسلام و ایران، توان مقابله با فرهنگ غرب را دارد، تاکید کرد: بی شک اگر تغییرات مورد نظر در علوم انسانی با سلیقه برخی اساتید و دانشجویان مغایرت داشته باشد توجیهات و ایراداتی را بر آن ها وارد می کنند.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی زرند ادامه داد: در کشور ما وضعیت اقتصادی جامعه و دغدغه مردم برای تامین زندگی مانعی برای پرداختن به فرهنگ محسوب می شود و کمتر کسی مانند مقام معظم رهبری با نگاه دلسوزانه به تغییر و تحول در علوم انسانی می اندیشد.

وی اظهار داشت: تا منفعت اقتصادی در تمامی سطوح آموزشی، فرهنگی، علمی و انباشته کردن مال گزینه اول باشد تغییر و تحول علوم انسانی راه به جایی نمی برد.

مولایی قدمت کهن و فرهنگ اصیل ایران، یادگارهای بزرگان و اندیشمندان این دیار را در کنار قرآن بهترین منابع برای تدریس علوم انسانی در دانشگاه ها دانست و گفت: متاسفانه تا کنون به این موارد کمتر توجه شده است.

وی به ضرورت بررسی علوم انسانی تاکید کرد و افزود: باید بین سیاست های موجود در جامعه، علوم و آموزش عالی هماهنگی وجود داشته باشد و پدیده های فرهنگی دستخوش سیاست نشوند.

مولایی افزود: برای فرهنگ نیز مانند هنر و آموزش چشم انداز طولانی مدت تعریف شود زیرا گرفتن تصمیمات آنی و سلیقه ای عمل کردن در دانشگاه به علوم انسانی لطمه وارد می کند.

استاد دانشگاه آزاد زرند تغییر و تحول در علوم انسانی را وابسته به حجم این تغییرات عنوان کرد و گفت: برخی موارد جزئی تا کمتر از 5 سال ممکن خواهد بود اما برای برنامه ریزی پایه ای به گذشت یک نسل یعنی 18 سال زمان نیاز است.ک/3

******************************************************

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان:

علوم انسانی برای تحول نیازمند تغییرات ماهیتی است

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: ایجاد تحول در علوم انسانی نیازمند تغییر در ماهیت این علوم و بازگشت به نظام آموزشی صدر اسلام است

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکترمحمد علی محمودی اظهار داشت: تبیین مکتب علمی، بازگشت به نظام آموزشی اهل بیت و تشکیل مثلث آموزش که در راس آن خدا و قاعده های انسان و جهان هستی قرار داشته باشد را کامل می کند.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی باید با الهام گرفتن از نظام آموزشی کهن رایج در مراکز علمی اسلامی بویژه مکتب اهل بیت (ع)، نظام آموزشی جدیدی طراحی شود.

وی ادامه داد: با طراحی مجدد در این نظام هر یک از ارکان سه گانه در جای خودشان قرار می‌گیرند.

محمودی بیان کرد: با این تغییر نگرش، علوم انسانی به جایگاه واقعی خود می رسد و می تواند نقش اساسی برای تکریم کرامت انسان و میل او به جایگاه بالای عبودیت ایفا کند.

وی افزود: با توجه به شرایط موجود هرگاه صحبت از جایگاه بالای علوم انسانی می شود باید خداشناسی، انسان سازی و تعبد به عنوان رکن و پایه این علوم مد نظر قرار گیرد.

این استاد دانشگاه افزود: ماهیت کلی نظام آموزشی علوم انسانی کنونی که بر گرفته از همان نظام پیش از انقلاب است قدرت و ثروت را به عنوان محصول مورد انتظار علم مطرح می کند.

وی اظهار داشت: با این دیدگاه و شرایط موجود، علوم انسانی نیز با رویکرد منفعلانه سیر قهقرایی به خود گرفته است.

محمودی گفت: ادامه این شرایط در 30 سال گذشته سبب شده تا در کشور ما بسیاری از جوانان از سر ناچاری به رشته های علوم انسانی روی آورند و در واقع ورود به حوزه علوم انسانی به نوعی معادل با ضریب پایین فکری و بیسوادی تعبیر می شود.

وی گفت: به نظر می رسد راه را گم کرده ایم و فکر می کنیم بیراهه ای را با ساخت چند پل بر روی آن و روکش آسفالت می توانیم به راه درجه یک تبدیل کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: نه تنها در بخش علوم انسانی بلکه در تمامی حوزه ها باید نگرش های موجود تغییر یابد.

وی اظهارداشت: با کنکاشی کوتاه متوجه می شویم در نظام کهن اسلامی با رویکردی ایدئولوژیک، خداشناسی در محور طولی سلسله علوم زیربنای گونه های مختلف علم است و طالب علم حرکت خودش را با مطالعه در باب راس مثلث با عنوان خالق هستی شروع می کند.

وی بیان کرد: به همین علت در مراکز آموزشی کهن اسلامی آموزش با قرآن کریم شروع می شود، در این مشرب فکری خدا و معارف الهی، گوهره و مبدا علم آموزی و الگوی عمل علم محسوب می شوند.

وی تاکید کرد: برخی افراد و حکومت ها در جامعه این گروه نظام آموزشی را سازگار با جهان بینی فعلی خود ندیدند به طوری که یکباره در دوران رضاشاه نظام آموزشی بویژه علوم انسانی دگرگون و یک نظام آموزشی جدید با تقلید از غرب جایگزین آن شد.

محمودی اظهار داشت: طبیعی است که نظام آموزشی غرب متناسب با فرهنگ و نوع نگرش خود آنان به خدا، طرح ریزی شده و در زمره اندیشه سکولار شکل گرفته است.

وی گفت: این نظام آموزشی مبتنی بر سکولاریسم و تفکر لائیک در دوران پهلوی در جامعه ای با جهان بینی الهی و ایدئولوژی توحیدی پیاده شد و در یک حرکت آگاهانه و حساب شده نظام آموزشی اصیل جامعه اسلامی را به نابودی کشاند.

این استاد دانشگاه افزود: کسانی که این علم را جایگزین کردند با برنامه ای هدفمند روی نظام آموزشی دست گذاشتند و تلاش کردند تا به‌تدریج جامعه ایرانی با جهان بینی الهی و خدا محوری به جامعه ای لائیک تبدیل و سراسر غربی شود.

این استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی آن هدف متوقف و تعطیل شد اما یک سووال همچنان مطرح است که آیا ماهیت اصلی آن نظام آموزشی نیز دگرگون شده است؟

وی تاکید کرد: این که فکر کنیم با یکسری تغییرات شکلی و افزودن چند ماده آموزشی جدید و منبع اسلامی به دروس دانشگاهی و تزریق چند کتاب می توانیم این نظام را به نظامی مبتنی بر جهان بینی اسلامی و در جهت ارزش های متعالی الهی تغییر دهیم کمی ساده اندیشی است.

محمودی گفت: مشکل این نظام آموزشی در اجزا، روش ها، شکل ، اجرا و مواد آموزشی نیست بلکه مشکل در ماهیت نظام علوم انسانی است که رکن اصلی مثلث وجود یعنی خدا به عنوان خالق بنیان و هستی، در آن به فراموشی سپرده شده است.

وی تاکید کرد: در این شرایط زمانی، مقام معظم رهبری مباحث چند سال گذشته را بار دیگر برای نیاز به تغییر و تحول در اندیشه علوم انسانی بیان کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان افزود: اما در این مدت حرکتی از سوی نهادهای دست اندرکار به دلیل سنگینی و پر هزینه بودن طرح، انجام نشده است.

وی افزود: بهترین شیوه برای انجام تحول همان فرمایشات مقام معظم رهبری درباره ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی است.

محمودی اظهار داشت: کرسی های آزاد اندیشی و طرح نظریه‌های جدید مجال مناسبی برای بیان دیدگاه‌های صاحب‌نظران به صورت آزاد است.

وی تاکید کرد: این کرسی ها باید به گونه ای باشد تا نظریه پردازان دیدگاه بدون آنکه در معرض تهمت و شائبه ای قرار گیرند نظرها و ایده های خود را مطرح کنند.

******************************************************

 

نتیجه بررسی مرکزپژوهش‌های مجلس؛

ضرورت قانونمند کردن القاب علمی/ طرح در تعارض با قانون اساسی نیست

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پس از بررسی طرح قانون مند کردن القاب علمی بر ضرورت تصویب آن تأکید کرد و طرح را مغایر با قانون اساسی و سایر اسناد بالا دستی نظام ندانست.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، بر اساس این بررسی عناوین "دکتر" و "مهندس" به ازای طی دوره ‌های خاص آموزش عالی در رشته ‌های دانشگاهی است که به دانش‌ آموخته آن رشته و مقطع خاص تعلق می ‌گیرد در مورد عنوان دکتری جز در رشته‌ های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی، گذراندن مقطع مربوط در هر‌یک از رشته‌ های تحصیلی به دریافت عنوان "دکتر" منتهی می‌ شود. بر‌این ‌اساس استفاده از عناوین مذکور صرفا برای افرادی مجاز شناخته می‌شود که در دوره مربوط دانش‌ آموخته شده باشند.

با این همه کاربرد عناوین مذکور در محاورات، با تسامح برای افراد غیر‌حائز شرایط نیز‌ مطرح است. در عین حال می‌توان مواردی را سراغ گرفت که استفاده از این عناوین برای فریب و سوء‌استفاده ‌های مادی و معنوی صورت می‌ گیرد که جلوگیری از بروز این شق در استفاده که می ‌تواند به جلوگیری از اضرار دیگران بینجامد ضروری است، ضمن اینکه استفاده نا به ‌جا از این عناوین می‌تواند به وهن نظام آموزش عالی ـ به‌عنوان مجوز‌دهنده استفاده از این عناوین منتهی شود.

سابقه قانونی

استفاده نابه‌جا از عناوین دکتر و مهندس به قصد ارتقای صوری پایگاه اجتماعی فرد استفاده ‌کننده یا فریب دیگران و سوء‌استفاده مادی و معنوی از آنان می ‌تواند به دو شکل انجام شود اول اینکه استفاده‌ کننده بدون استفاده از مدرک مشخص چنین انتسابی را ادعا کند و عناوین مذکور را در مورد خود به ‌کار گیرد و دوم اینکه برای استفاده از این عنوان به جعل سند و مدرک تحصیلی مربوط مبادرت کند.

در‌صورت اخیر (جعل سند برای استفاده از عنوان)، ماده (527) قانون مجازات اسلامی به‌شرح زیر، برای مرتکب مجازات در‌نظر گرفته است:

هرکس مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ ‌التحصیلی یا تأییدیه یا ریز نمرات تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی داخل یا خارج کشور یا دانشنامه ‌های تحصیلات خارجی را جعل کند، یا با علم به جعلی بودن آن را مورد استفاده قرار دهد علاوه ‌بر جبران خسارت به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.

اما در مورد اول نیز می ‌توان به مواردی اشاره کرد که قانونگذار استفاده از عناوین مجعول را فارغ از جعل مدرک قابل مجازات دانسته است:

در همین خصوص مطابق ماده (1) قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری مصوب 15/9/1365، «هرکس ... اسم یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر ... مال دیگری را ببرد، کلاهبردار محسوب می‌شود».

همچنین به‌موجب ماده (586) قانون مجازات اسلامی "هرگاه مرتکب برای ارتکاب جرائم مذکور در ماده (583) اسم یا عنوان مجعول یا اسم و علامت مأمورین دولت یا لباس منتسب به آنان را به تزویر اختیار کرده یا حکم جعلی ابراز نموده باشد، علاوه‌بر مجازات ماده مزبور به مجازات جعل یا تزویر محکوم خواهد شد". ماده (647) قانون مجازات اسلامی نیز صراحت دارد به اینکه "چنانچه هریک از زوجین قبل از عقد ازدواج، طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر‌مبنای هرکدام از آنها واقع شود، مرتکب به حبس تعزیری از 6 ماه تا دو سال محکوم می شود و بالاخره ماده (556) قانون مجازات اسلامی مقرر داشته است که "هرکس بدون مجوز و به ‌صورت علنی لباسهای رسمی مأمورین نظامی یا انتظامی جمهوری اسلامی ایران یا نشان‌ها، مدال‌ها یا سایر امتیازات دولتی را بدون تغییر یا با جزئی تغییر که موجب اشتباه شود مورد استفاده قرار دهد، در‌صورتی که عمل او به‌موجب قانون دیگری مستلزم مجازات شدیدتری نباشد به حبس از سه ماه تا یک سال و یا جزای نقدی از یک ‌میلیون ‌و ‌پانصد‌هزار ریال تا 6 میلیون ریال محکوم خواهد شد و در‌صورتی که از این عمل خود سوء‌ استفاده کرده باشد به هر دو مجازات محکوم خواهد شد".

تأثیرات طرح پیشنهادی

نظر به اینکه در مقررات ذیل فصل هشتم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی به عناوین دانشگاهی دکتر و مهندس اشاره نشده است، لذا مطابق قوانین فعلی اگر فردی بدون استفاده از مدرک دانشگاهی مجعول یکی از این دو عنوان را برای خود اختیار کند، مادام که بدین وسیله مرتکب کلاهبرداری یا توقیف غیر‌قانونی یا فریب دیگری برای ازدواج نشده باشد مجرم محسوب نشده و قابل مجازات نیست به این لحاظ افزودن این دو عنوان به مواد قانونی پیش‌ گفته می‌تواند در جلوگیری از این ‌گونه انحرافات مؤثر واقع شود.

ارتباط با قوانین و اسناد بالادستی

طرح پیشنهادی در تعارض با قانون اساسی، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و قانون برنامه چهارم توسعه قرار ندارد.

ضرورت یا عدم ضرورت تصویب

با توجه به سوء‌استفاده روز‌افزون از عناوین مذکور فوریت و ضرورت تصویب طرح مورد تأکید است.

جمع‌بندی

با اصلاحات صورت گرفته ماده واحده مصوب جلسه مورخ 28/5/1388 کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از کارایی بیشتری نسبت به طرح اولیه برخوردار است با این همه نظر به اینکه تبصره‌های 1 و 2 پیشنهادی از نظر اجرایی مشکلات زیادی را برای دستگاه‌های اجرایی و قضایی به وجود می ‌آورد، پیشنهاد می‌شود تبصره‌های مذکور حذف شود.

******************************************************

 

جزئیات طرح بازنگری علوم انسانی/ اجرای بازنگری در علوم انسانی در 6 ماه

دبیر شورای برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جزئیات طرح بازنگری علوم انسانی با محوریت توانمندی داخل و اسلامی کردن را اعلام کرد و گفت: بازنگری در علوم انسانی با اولویت کاربردی و روزآمد کردن با توجه به توانمندیهای داخل و دیدگاه‌های اسلامی صورت می گیرد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، رجبعلی برزویی در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بخشی از برنامه های مربوط به بازنگری و برنامه ریزی درسی را در حوزه های مختلف علوم انجام داده است و بخش علوم انسانی که به بازنگری جدی تری نیاز دارد با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و وزارت علوم عملیاتی می شود.

وی اظهار داشت: بحث بازنگری در دروس توسط وزارت علوم در تمامی رشته ها صورت می گیرد اما بازنگری در علوم انسانی به ویژه در مقطع کارشناسی با تأکید بیشتری انجام می شود.

دبیر شورای برنامه ریزی وزارت علوم به مهر گفت: اجرای بازنگری در علوم انسانی با تشکیل کمیته هایی در پژوهشگاه علوم انسانی که با همکاری اعضای کمیته های وزارت علوم خواهد بود در بازه زمانی 6 ماه با تعامل و همکاری دانشگاه‌ها انجام خواهد شد.

وی افزود: بازنگری در علوم انسانی با هدف و اولویت کاربردی کردن علوم انسانی و به روز کردن آن همگام با آخرین تحولات علمی و بومی سازی با توجه به توانمندی‌های داخل کشور و دیدگاه‌های اسلامی صورت می گیرد.

******************************************************

 

اتوماسیون اداری مرکز مدیریت حوزه علمیه قم راه اندازی شد

مدیر فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم گفت: اتوماسیون اداری مرکز مدیریت حوزه علمیه قم همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه راه اندازی شد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مرتضی فرجیان با اعلام این خبر گفت: اتوماسیون اداری مدیریت، معاونین و مدیران کل مرکز مدیریت حوزه علمیه قم همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه راه اندازی شده و هم اکنون کلیه نامه های ورودی و خروجی این مرکز از طریق این سیستم انجام می شود.

وی افزود: همزمان با آموزش کاربران سطوح مختلف برای استفاده از این سامانه، مرحله بعدی طراحی اتوماسیون اداری با هدف حذف کامل کاغذ از چرخه اداری مرکز انجام خواهد شد.

فرجیان ادامه داد: براساس طراحی های انجام شده پس از نهایی شدن اجرای اتوماسیون اداری در مرکز که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری ادامه یابد مرحله بعدی طرح با هدف اجرای اتوماسیون اداری در سطح نمایندگی مرکز مدیریت حوزه در استانها و شهرستانها  آغاز خواهد شد.

******************************************************

 

شهریه دانشگاه آزاد برای دانشجویان جدید ثابت ماند

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از عدم افزایش و تغییر در شهریه دانشگاه آزاد اسلامی برای پذیرفته شدگان کنکور 88 این دانشگاه خبر داد و گفت: امسال تنها افزایش شهریه ای که به تصویب رسیده افزایش 10 درصدی شهریه دانشگاه‌های غیردولتی است.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، رضا عامری در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: با توجه به اینکه وزیر علوم رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد است تغییر در نرخ شهریه این دانشگاه نهایتا با تأیید و تصویب وی اتفاق می افتد.

وی اظهار داشت: امسال تنها افزایش شهریه ای که برای دانشجویان ورودی جدید به تصویب رسیده افزایش 10 درصدی شهریه در دانشگاه‌های غیردولتی بوده است و شهریه هیچ دانشگاه دیگری در وزارت علوم تغییر نکرد. دانشگاه آزاد نیز از این قاعده مستثنی نیست.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم به مهر گفت: افزایش شهریه باید در دفترچه های راهنمای انتخاب رشته کنکورهای سراسری و دانشگاه آزاد درج شود. از آنجا که افزایش شهریه در دفترچه های دانشگاه آزاد درج نشده بود بنابراین دانشجویان دانشگاه آزاد ورودی جدید افزایش شهریه نخواهند داشت.

وی با اشاره به طرح ساماندهی شهریه دانشگاه آزاد که قرار بود توسط این دانشگاه تهیه شود، گفت: موضوع ساماندهی شهریه دانشگاه آزاد قرار بود طی طرحی توسط این دانشگاه تهیه و در هیئت امنا بررسی شود که تاکنون گزارشی از آن به وزارت علوم ارائه نشده است.

******************************************************

 

پخش اینترنتی دروس سطوح عالی حوزه های علمیه آغاز شد

پخش اینترنتی دروس سطوح عالی حوزه های علمیه قم، نجف و مشهد همزمان با آغاز دروس حوزه های علمیه آغاز شد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مدیر موسسه صدای بهار با اعلام این خبر گفت: همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه، پخش دروس اینترنتی اساتید برجسته حوزه علمیه قم در سایت صدای بهار www.eshia.ir  آغاز شده است و هم اکنون به صورت روزانه متن درس اساتید در سایت قرار می گیرد.

جواد جوادی افزود: با توجه به بازسازی شبستان حرم حضرت معصومه (س) و تغییر مکان درس آیت الله سبحانی، ارائه پخش زنده دروس ایشان با مشکلاتی مواجه است که به زودی برطرف خواهد شد. دروس سایر اساتید نیز همزمان با شروع کلاس‌ها در سایت قرار خواهد گرفت.

وی افزود: دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه نجف نیز از هفته آینده شروع می شود که همزمان با آغاز این دروس، تلاش خواهد شد تا آرشیو صوتی و متن دروس به صورت روزانه در سایت قرار گیرد.

جوادی اضافه کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته تعداد دورس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد به پنج درس افزایش خواهد یافت.

 

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :