اخبار حوزه و دانشگاه 6/7/88

۰۲ مهر ۱۳۸۸ | ۱۳:۴۶ کد : ۲۵۸۰۱ اخبار
تعداد بازدید:۵۷۳
دغدغه تامین استاد علوم انسانی دارم/تغییر در علوم انسانی مربوط به تفکرات بنیادی است/همایش «نقش علوم انسانی در توسعه ملی» 29 مهر برگزار می‌شود/12تاکید کامران دانشجو در 20روز اول فعالیت/حمایت مالی از طرح‌های دانشجویی/نهایی شدن نقشه جامع علمی کشور/رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه نیاز امروز جامعه را بصیرت سیاسی عنوان کرد/درس خارج حوزه در تمام استان‌های کشور تدریس خواهد شد/فرانسه راهکارهای ترویج اقتصاد اسلامی را بررسی می‌کند

رئیس دانشگاه شهید بهشتی: 
دغدغه تامین استاد علوم انسانی دارم
 رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه به دلیل پشتکار و جدیتی که در مباحث علمی از خود نشان دادم به خودم افتخار می کنم گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی من تامین استاد برای رشته های علوم انسانی است که می خواهیم بعضی از دانشجویان را بورس داخل و یا خارج کنیم.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، احمد شعبانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید بهشتی یاد 100 دانشجو و 14 استاد شهید این دانشگاه در دوران دفاع مقدس را گرامی داشت و گفت: دانشگاه شهید بهشتی در شمال پایتخت و دامنه کوه البرز واقع شده و به لحاظ شرایط جغرافیایی یکی از زیباترین دانشگاه‌های جهان است.
وی افزود: یکی از مشخصه های فوق العاده دانشگاه شهید بهشتی نسبت استاد به دانشجو در این دانشگاه است که به ازای هر 20 دانشجو یک استاد در این دانشگاه وجود دارد به طوری که با وجود 11 هزار و 500 دانشجو 600 نفر عضو ثابت هیئت علمی دارد.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: ما از نظر میزان قراردادهای بیرون از دانشگاه در بین تمامی دانشگاه‌های کشور پس از دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر رتبه چهارم را به خود اختصاص داده ایم که با توجه به حجم رشته های علوم انسانی نسبت به رشته های فنی در دانشگاه شهید بهشتی رکورد درخور توجهی است.
وی افزود: تعداد تولیدات علمی و مقالات بین المللی دانشگاه شهید بهشتی نیز بسیار زیاد بوده و به رکورد یک مقاله یا اختراع به ازای هر عضو هیئت علمی نزدیک شده ایم.
شعبانی گفت: اگر هر عضو هیئت علمی در سطح کشور تنها یک مقاله بین المللی در سال ارائه کند کشور ایران جز 20 کشور برتر جهان خواهد بود.
وی افزود: دو نفر از بزرگترین و پراستناد ترین دانشمندان ایران که تنها 38 نفر هستند در حوزه مدیریت دانشگاه شهید بهشتی فعالت می کنند.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: خصوصیت بزرگ دانشگاه شهید بهشتی حاکمیت دین داری و فرهنگ اسلامی بین اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه است.
وی افزود: دانشگاه شهید بهشتی جایی برای سیاسی کاری و سیاسی بازی نداشته و تنها برای مسائل علمی و آموزشی محیطی آرام و بی دغدغه دارد.
شعبانی گفت: امروز یکی از دغدغه های اصلی من تامین استاد برای رشته های علوم انسانی است که به دلیل نیاز شدیدی که در این زمینه احساس می شود می خواهیم بعضی از دانشجویان رشته های علوم انسانی را بورس داخل و یا خارج کنیم.
وی افزود: امسال سال اصلاح الگوی مصرف است و به همین دلیل بررسی هزینه ای که دولت و ملت برای این دانشگاه می پردازند خالی از لطف نخواهد بود.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: هزینه سرانه هر دانشجو به طور متوسط چهار میلیون تومان در سال است که این رقم را از تقسیم 50 میلیارد تومان بودجه دانشگاه بر تعداد 11 هزار و 500 دانشجو می توان محاسبه کرد.
وی افزود: جدای از چهار میلیون هزینه سالانه هر دانشجو، نگهداری و تعمیر تجهیزات و امکانات دانشگاه نیز سالانه 16 میلیون تومان هزینه در بر دارد.
شعبانی گفت: برخی از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه شهید بهشتی در سطح خاور میانه نمونه و بی نظیر است.
وی افزود: کشور ما در میان 57 کشور اسلامی بعد از اندونزی با 116 دانشگاه دارای رکورد بیشترین دانشگاه بوده و از نظر تولیدات علمی بعد از ترکیه در رتبه دوم قرار دارد.
مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه شهید بهشتی با حضور دانشجویان جدیدالورود این دانشگاه امروز برگزار شد.
******************************************************

   
تغییر در علوم انسانی مربوط به تفکرات بنیادی است
یک مدرس دانشگاه‌های کرمان با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری در مورد لزوم تحول در علوم انسانی گفت: به نظر می رسد تغییر در علوم انسانی دانشگاه‌ها مربوط به تغیر ساختار نباشد و به روش‌های مربوط به تفکرات بنیادی این علم اشاره دارد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایرنا، حسن‌صفا افزود: از زمان انقلاب فرانسه به بعد تفکراتی از سوی نظریه پردازان علوم انسانی کشورهای غربی مطرح شد که در واقع با تفکرات اسلامی و علوم دینی ما همسازی ندارد.
وی ادامه داد: اغلب این نظریه پردازان در مکان‌هایی زندگی کرده اند که دیدگاه آنها درباره کشورهای اسلامی نبوده و نظریات آنها حاصل تفکری است که می توان از آن را لیبرال دانست.
او ضمن بیان اینکه اگر در ساختار به وجود آمده تغییراتی به وجود نیاید اثرات مخرب، و غیر قابل پذیرشی ایجاد می کند تاکید کرد: لازم است که تفکرات علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور ما نشات گرفته از علم اسلامی باشد.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی ضرورت این تغییر را به درستی و با توجه به این موارد مطرح فرموده اند لذا لازم است صاحبان اندیشه و تفکر هر چه سریعتر دست به کار شده و نظریه های نو و کاربردی ارایه دهند.
او اساتید دانشگاه را کارگزاران این نظریه ها دانست و گفت: اگر اساتید به تفاوت‌های ساختار فکری جوامع اسلامی و غربی توجه داشته باشند می توانند در راستای اصلاح و بهینه سازی این نظریه ها اقدام کرده و علاوه بر تنظیم و ارایه نظریه های جدید، مقاله های کاربردی نیز ارایه کنند.
******************************************************

با هدف ارتقای جایگاه علوم انسانی در توسعه کشور؛
همایش «نقش علوم انسانی در توسعه ملی» 29 مهر برگزار می‌شود
به منظور کمک به ارتقای جایگاه علوم انسانی در فرایند توسعه همه جانبه کشور، همایش «نقش علوم انسانی در توسعه ملی» در روز چهارشنبه 29 مهر ماه در دانشگاه پیام نور برگزار خواهد شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر مرندی معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور با اعلام این خبر، از جمله اهداف این همایش را توجه دادن سیاست گذاران، تصمیم گیران و قانونگذاران کشور به اهمیت نقش علوم انسانی در توسعه ملی نظام جمهوری اسلامی، حساس کردن طراحان و تهیه کنندگان پیش نویس برنامه پنجم توسعه و ارتقای سهم علوم انسانی در آن و بودجه‌های سالیانه، شناخت وضعیت موجود علوم انسانی و فرهنگ کشور، شناخت وضعیت مطلوب علوم انسانی با توجه به ظرفیت‌های ملی، شناخت آسیب‌ها و چالش‌های حوزه علوم انسانی در ایران و ارائه راهکارهای مناسب جهت برون رفت از آنها عنوان کرد.
وی با اشاره به محورهای این همایش گفت: محورهای این همایش شامل مبانی و مباحث نظری، برنامه‌ها و سیاستگذاری‌ها، آسیب شناسی و چالش‌ها، ضرورتها و کاربردها است.
******************************************************

نباید به بهانه مبارزه با لیبرالیسم تمام ساختارهای دانشگاهی را به هم بریزیم
بعضی جریانات به نام مقابله با بخشی از جریانات غرب، به بخش دیگری از مفاهیم آن، مانند فاشیسم و توتالیتاریسم متوسل می‌شوند تا علوم انسانی و نظامی دانشگاهی را اصلاح کنند.
عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: نباید به بهانه مبارزه با لیبرالیسم تمام ساختارهای دانشگاهی را به هم بریزیم.
   به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایلنا، نجفقلی حبیبی درباره مباحث جدیدی که درباره علوم انسانی مطرح شده است، با بیان اینکه هرگاه اعتراضی را در دانشگاه‌ها شاهد هستیم، دوباره صحبت از اصلاح پایه‌های خراب علوم انسانی به میان می‌آید، اظهارداشت: در حالی که در اسلام و آثار عالمان دینی مانند امام خمینی(ره)، شهید مطهری و... به انسان نگاه فطرتی می‌شود، نگاه مهندسی خودش از یک دیدگاه لیبرالیستی است. لذا در بحث علوم انسانی باید بیشتر تفکر کنیم.
وی هشدار داد: مراقب باشیم، به بهانه مبارزه با لیبرالیسم تمام ساختارهای دانشگاهی را بر هم نریزیم که دست آخر چیزی هم نتوانیم جایگزین آن کنیم؛ همان‌گونه که از ابتدای انقلاب در زمینه اقتصاد این‌گونه بوده‌ایم و بارها الگوی خود را تغییر داده‌ایم.
حبیبی تصریح کرد: راه‌حل اصلاح علوم انسانی این نیست که آن را از بین ببریم، بلکه علما باید بنشینند و راه‌حل‌های منطقی بیابند.
همچنین علی محمدحاضری نیز درباره تغییرات احتمالی در علوم انسانی، با خاطرنشان کردن این نکته که انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها از ابتدا مدافع آن بوده که نظام اسلامی در خدمت شرایط خاص جامعه ایران باشد، اظهار داشت: ما همواره با اینکه شاخص علمی اساتید دانشگاه انتشار مقاله در نشریات خارجی باشد مخالف بوده‌ایم و طرفدار بومی‌سازی علوم هستیم. اما مهم این است که بعضی جریانات به نام مقابله با بخشی از جریانات غرب، به بخش دیگری از مفاهیم آن، مانند فاشیسم و توتالیتاریسم متوسل می‌شوند تا علوم انسانی و نظامی دانشگاهی را اصلاح کنند.
در پایان این جلسه، حاضری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران با بیان اینکه درصدد هستیم تا حوزه‌های مختلف انجمن فعالیت‌های متناسب با جامعه را بر عهده گیرند، گفت: کار انجمن در این زمینه برهانی و عقلی و بر اساس استدلال است و در این فعالیت از حضور همه اساتید با نظرات متفاوت استقبال می کنیم.
******************************************************

12تاکید کامران دانشجو در 20روز اول فعالیت
 کامران دانشجو در حالی که 20 روز از فعالیتش در وزارت علوم می گذرد بیش از 10 دیدار با دست اندرکاران آموزش عالی داشته و در این دیدارها بر موضوعاتی نظیر سرعت در فرایند دستیابی به اهداف چشم انداز، انس استاد و دانشجو، گسترش فضای معنوی و ... تأکید کرده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر کامران دانشجو که از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد توانست با کسب 186 رای موافق و 75 رای مخالف و 25 رای ممتنع از مجموع 286 رای مجلس به عنوان دهمین وزیر علوم فعالیت خود را آغاز کند.
وی در تاریخ 17 شهریور ماه با حضور در دانشگاه شهید بهشتی در مراسم معارفه خود شرکت کرد و به طور رسمی پا به عرصه مدیریت ارشد وزارت علوم نهاد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم معارفه خود در دانشگاه شهید بهشتی فضای موجود در دانشگاه‌ها را فضای مناسبی توصیف کرد و افزود: دانشجویان و فرهیختگان ما بسیار هوشیار هستند و حتما هیچ مسئله خاصی نخواهیم داشت.
وی در این مراسم با تأکید براینکه در دغدغفه دین دارم گفت: اگر قرار باشد دانشگاه اسلامی داشته باشیم باید این دو سئوال در تمامی اخلاق، رفتار و فضای دانشگاه مطرح باشد و اگر این سئوالات در دانشگاه‌ها متبلور شد حتما به اهداف می رسیم.
کامران دانشجو در مدت کوتاه فعالیتش در وزارت علوم دیدارهای متعددی با دانشگاهیان داشته که این امر می تواند شروعی موفق برای وزیری باشد که با علم و دانشگاهیان سر و کار دارد.
دانشجو به طور حتم در این دیدارها به دنبال یافتن مشکلات و کاستی‌ها و انتظارات است تا بر پایه آن برای چهار سال فعالیت برنامه ریزی کارآمدی داشته باشد. ضمن اینکه وی در این دیدارها اعتقادات و سیاست‌های خود را برای دانشگاهیان تصریح می کند تا هماهنگی لازم برای فعالیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی صورت گیرد.
کامران دانشجو از زمان آغاز به کار در وزارت علوم تاکنون طی دیدارهایی با روسای دانشگاه‌های استان تهران، هیئت رئیسه دانشگاه‌های شهید بهشتی و صنعتی امیرکبیر، در دیدار با برخی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علم و صنعت و تهران، روسای دانشگاه‌های کشور، اعضای شورای مرکزی سازمان بسیج اساتید، اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسان، اعضای شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی و دفتر تحکیم وحدت و اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته است.
کامران دانشجو اولین بار پس از معارفه در جمع دانشگاهیان در دیدار با روسای دانشگاه‌های استان تهران بر آمادگی کامل کلیه دانشگاه‌ها برای آغاز سال تحصیلی تأکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در اول مهر ماه باز می شوند.
توجه به دغدغه های دانشجویان در مسائل آموزشی و صنفی
دانشجو در این مراسم شایعه هرگونه تأخیر در شروع سال تحصیلی دانشگاه‌ها را القاء دشمنان نظام اسلامی دانست و توجه به دغدغه های دانشجویان در مسائل آموزشی و صنفی را ضروری عنوان کرد.
ضرورت پذیرش تضارب آراء
وی همچنین در دیدار با برخی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علم و صنعت و تهران با اشاره به ضرورت پذیرش تضارب آراء، تعامل و همدلی اعضای هیأت علمی، مسئولین، کارکنان دانشگاه‌ها و دانشجویان را برای توسعه و پیشرفت علمی و نهادینه کردن ارزشهای دینی ضروری دانست.
سرعت در فرایند دستیابی به اهداف چشم انداز
وزیر علوم در دیدار با هیئت رئیسه دانشگاه صنعتی امیرکبیر اقتدار ملی را در پرتو اقتدار علمی توصیف کرد و گفت: امروز دانایی توانایی را در پی دارد و کشوری که از توان علمی بالایی برخوردار است قدرتمند به شمار می آید و فرآیند دستیابی به قدرت اول منطقه ای که در سند چشم انداز 20 ساله تدوین شده است باید به همت دانشگاهیان و با سرعت بیشتری دنبال شود.
پاسخگویی به شبهات دانشجویان
وی در اولین دیدار رسمی خود با روسای دانشگاه و مسئولین آموزش عالی کشور پاسخگویی به شبهات دانشجویان را از اولویت‌های اساسی مسئولان دانشگاه‌ها دانست و تاکید کرد: ایجاد شبهه و سئوال در اذهان دانشجویان امری طبیعی است و مسئولان امر در درون دانشگاه‌ها با پاسخگویی منطقی وعلمی رفع شبهه کنند و نگذارند شبهه ای بی پاسخ بماند.
انس و الفت بین استاد و دانشجو
وزیر علوم انس و الفت بین استاد و دانشجو را عامل ارتقا و رشد دانشجو در ابعاد علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانست و افزود: فعالیت‌های پژوهشی در مراکز علمی بدون برنامه ریزی و هدفمندی اثر بخشی نخواهد داشت و باید فعالیت‌های پژوهشی در مسیر حل مشکلات کشور باشد و اولویت های منطقه ای و ملی بر حسب نیاز کشور لحاظ شود.
عدم جناحی بودن فعالیت های وزارت علوم
وی بر عدم جناحی بودن فعالیت‌های وزارت علوم تاکید کرد و گفت: وزارت علوم جناحی نداریم فعالیت‌های این وزارتخانه در راستای اهداف نظام قرار دارد و از تمام نیروهای نخبه و وفادار به انقلاب اسلامی به دور از نگاه های حزبی، جناحی و سیاسی در جهت ارتقای جایگاه آموزش، پژوهش و فناوری استفاده خواهیم کرد.
ارتباط اخلاقی و معنوی با دانشجویان توسط اساتید
کامران دانشجو در دیدار با هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در نظام آموزشی ما ارتباط اخلاقی و معنوی با دانشجویان جزء وظایف اساتید تلقی نشده است گفت: در صورت لحاظ جنبه های اخلاقی و تربیتی در روابط اساتید با دانشجویان فضای دانشگاه به شکل گسترده ای تلطیف می شود.
تلاش برای ایجاد دانشگاه ارزش مدار
وی با تاکید براینکه گسترش فضای معنوی و اخلاقی در دانشگاه‌ها یک ضرورت است، گفت: تلاش برای ایجاد دانشگاه ارزش مدار هیچگونه منافاتی با تلاش همه جانبه برای کسب دستاوردهای علمی و پژوهشی و فناوری نوین ندارد بلکه صرفا جهت گیری‌های علمی و آموزشی را هدفمند می سازد.
دانشجو افزود: بازنگری در آیین نامه های ارتقاء اساتید، تدوین دروسی نظیر«آینده پژوهی» و «تجاری سازی علم» از برنامه های پیش روی وزارت علوم در دوره جدید است.
دغدغه دین علم را نیز در بر می گیرد
وی در دیداری که با اعضای شورای مرکزی سازمان بسیج اساتید گفت: وقتی می گوییم دغدغه دین داریم و به دنبال ایجاد فضای مناسب برای پررنگ شدن دین در مراکز علمی هستیم که مطمئنا این دغدغه علم را نیز در بر می گیرد.
وزیر علوم گفت: هر روز که بر عمر جوامع افزوده می شود نیاز به دین و اخلاق بیشتر احساس شده و امروز دنیا بیش از هر چیز به معنویات و اخلاق نیازمند است.
آزاداندیشی در درون دانشگاه‌ها یک اصل است
وزیر علوم همچنین طی دیداری با اعضای شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی و دفتر تحکیم وحدت آزاد اندیشی در درون دانشگاه‌ها را یک اصل عنوان کرد و گفت: دانشگاه نباید به پایگاه جریان سیاسی تبدیل شود.
وی دانشگاه را پایگاه تحصیل توامان علم و دین دانست و گفت: تبدیل دانشگاه و جریانات دانشجویی به ابزاری برای گروه‌های سیاسی خارج از دانشگاه دانشجویان را از نقد واقیعات دور می سازد و فضای آموزشی و پژوهشی را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.
تغییر محتوی دروس و نگرش‌ها در علوم انسانی
در دیدار کامران دانشجو با نمایندگانی از دو تشکل جنبش عدالتخواه دانشجویی و دفتر تحکیم وحدت بر ضرورت موضوعاتی نظیر سعه صدر در رفتار مسئولین دانشگاه‌ها و درک صحیح از مسائل دانشجویی، فرهنگی و سیاسی توسط آنان، تغییر محتوی دروس و نگرش‌ها در حوزه علوم انسانی، توجه به حقوق عمومی دانشجویان و باز تعریف فعالیت‌های فرهنگی با پشتوانه نظری مناسب تاکید شد.
توجه به تشکل‌های دانشجویی در جهت گیری برنامه ریزی در حوزه های فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها
وی در دیدار با اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز با اشاره به ضرورت توسعه فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی در دانشگاه‌ها گفت: تشکل‌های دانشجویی باید نقش موتور متحرک توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها را داشته باشند و لذا جهت گیری برنامه ریزی در حوزه های فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌ها به این سمت خواهد بود.
******************************************************

76 درصد از ورودی‌های سال جدید دانشگاه شهید بهشتی دختر هستند
بر اساس نتایج کنکور سراسری امسال هزار و 663 نفر در دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شده اند که 76 درصد از این تعداد را دانشجویان دختر تشکیل می دهند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، از هزار و 663 دانشجویی که در مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی ثبت نام کرده اند هزار و 208 دانشجو دختر و 455 نفر پسر هستند.
پذیرفته شدگان امسال دانشگاه شهید بهشتی در مقطع کارشناسی ارشد هزار و 169 نفر هستند که از این تعداد 525 نفر دختر و 644 نفر پسر هستند.
بدین ترتیب نزدیک به 56 درصد ورودی‌های امسال دانشگاه شهید بهشتی در مقطع کارشناسی ارشد پسر هستند.
******************************************************

طرح پژوهشی اجتماعی در دست مطالعه/ حمایت مالی از طرح‌های دانشجویی
رئیس مرکز مطالعات آسیا و اقیانوسیه از مطالعه و بررسی 15 طرح پژوهشی در این سازمان خبر داد و گفت: عمده این تحقیقات در حوزه جمعیتی و اجتماعی است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر علی انتظاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب افزود: این 15 پژوهش در حوزه‌های مهاجرت، رابطه الگوهای مصرف انرژی و جمعیتی، چالش‌های باروری و سقط جنین، رابطه سلامت و مرگ و میر است و چند کار پژوهشی نیز به شکل موازی در حوزه فرهنگ کار را دنبال می کنیم.
رئیس مرکز مطالعات آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه حدود 40 استاد دانشگاه و پژوهشگر خارج از مرکز اما به شکل پیوسته در پروژه های تحقیقاتی فعالیت می کنند، گفت: اولویت‌های تحقیقات و پژوهش‌ها بر اساس نیازهای کشور و تحلیل شرایط موجود است و تمام آنها کاربردی است.
انتظاری ادامه داد: در تمام مدت مطالعات نمایندگان سازمانها و وزارتخانه ها شرکت می کنند که این حضور دو حسن دارد. اول اینکه دسترسی ما با آمار و اطلاعات راحت‌تر خواهد شد و از سوی دیگر نتایج تحقیقات برای برنامه ریزیها و فعالیت‌های آنها مفیدتر خواهد بود.
رئیس مرکز مطالعات آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه اعتبارات این مرکز برای پژوهش و تحقیقات بالغ بر یک میلیارد تومان است، افزود: این مرکز از پایان نامه های دانشجویی که مرتبط با تحقیقات و پروژه های ما باشد حمایت مالی خواهد کرد.
انتظاری افزود: بدین ترتیب از پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد یک و نیم میلیون تومان و دکتری 5/3 میلیون تومان حمایت می شود.
******************************************************

نهایی شدن نقشه جامع علمی کشور/ تهیه نقشه جامع سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نقشه جامع علمی کشور مراحل نهایی خود را طی می کند و کمیته ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی هر هفته جلساتی برای نهایی شدن آن برگزار می کنند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر باقر لاریجانی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: تدوین نقشه جامع علمی کشور مراحل نهایی خود را طی می کند. کمیته پیگیری نیز زیر نظر دکتر مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال نهایی شدن است و هر هفته جلساتی برای نهایی شدن آن دارند و به زودی نهایی شود.
وی با اشاره به تدوین نقشه جامع علمی در حوزه سلامت گفت: کار تدوین این نقشه از حدود دو سال پیش شروع شد و به تازگی به اتمام رسیده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین از تدوین نقشه جامع برای دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر داد و گفت: نقشه جامع دانشگاه طراحی شده که کلیات آن مورد تایید هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار گرفته است.
لاریجانی یادآور شد: نقشه جامع دانشگاه در ماه‌های آتی پس از بازبینی نهایی می شود.
******************************************************

ایجاد رشته کارشناسی ارشد ادبیات دفاع مقدس در سمنان
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان گفت: رشته کارشناسی ارشد ادبیات دفاع مقدس در دانشگاه سمنان ایجاد می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، سرهنگ حسینعلی احسانی گفت: با تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رشته ادبیات دفاع مقدس در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه سمنان ایجاد و تدریس می‌شود.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان افزود: کارشناسی رشته ادبیات فارسی پیش ‌نیاز رشته ارشد ادبیات دفاع مقدس است و دانشگاه سمنان دومین دانشگاه پس از دانشگاه باهنر کرمان است که این رشته در آن تدریس می‌شود.
وی با اشاره به افتتاح کلاس‌های آشنایی با دوران دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی از سال قبل و اجرای آن در سال جاری اظهار داشت: در پنج دانشگاه کشوری هم این درس در قالب دو واحد درسی اجرا می‌شود.
به گفته وی، بیش از 45 استاد در مقطع کارشناسی و به بالا در شرف دریافت مجوز برای تدریس در دانشگاه هستند.
وی یادآور شد: ایجاد سایر رشته‌های مرتبط با دفاع مقدس در دانشگاه‌های استان در دست پیگیری است.
******************************************************

حوزه‌های علمیه پاسخگوی نیازهای روز باشند
آیت‌الله ‌هاشمی شاهرودی، گرایش جهانیان و جوامع به مذهب و اخلاق را از جمله برکات و دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: با این اوصاف وظایف حوزه های علمیه سنگین تر است و آنان باید پاسخگوی نیازهای روز دنیا باشند..
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید محمود ‌هاشمی شاهرودی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید طلاب جامعه المصطفی(ص) العالمیه در مدرسه عالی امام خمینی در قم ضمن تأکید بر ضرورت پاسخگویی حوزه علمیه به نیازهای روز دنیا بیان داشت: حوزه علمیه باید ضمن رفع نواقص با انجام تحقیقات کاربردی و برنامه ریزی مناسب نیاز‌ها و شبهات روز پاسخ را دهند.
وی توجه ویژه به علوم انسانی و اسلامی، انجام تحقیقات و پژوهش‌های مناسب ایجاد، ارتباط با مراکز دینی و علمی و همچنین تربیت نیرو‌های فرهیخته را از جمله وظایف سنگین حوزه علمیه برشمرد و گفت: ما نباید در عرصه محتوایی علوم به وضع موجود اکتفا کنیم بلکه باید با برنامه ریزی مناسب در راه تعمیق معارف اسلامی بکوشیم.
آیت‌الله ‌هاشمی شاهرودی توجه به تهذیب نفس و مسئولیت پذیری را از دیگر وظایف و رسالت‌های حوزه عنوان کرد و افزود: همه  محورهای فوق باید بیش از پیش مورد توجه حوزه‌های علمیه قرار گرفته و برای تحقق آن آموزش‌های لازم و همچنین ساز و کار خاص در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به نقش بی بدیل جمهوری اسلامی ایران در تحولات بین‌المللی خاطرنشان کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی جهان با یک تحول و خیزش دینی و اسلامی بزرگی روبروست.
عضو خبرگان رهبری با بیان این که گرایش جوامع به مذهب و اخلاق از جمله دستاورد‌ها و برکات مهم انقلاب اسلامی است اظهار داشت: این خیزش و تحول با رهبری امام(ره) شکل گرفت و امرزو تمام جهان را فرا گرفته است.
آیت‌الله ‌هاشمی شاهرودی تأکید کرد: امروزه اسلام در دنیا به عنوان یک تمدن مهم به پا خاسته است و ملت‌ها، نخبگان و علمای جهان اسلام متحول و بیدار شده‌اند.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: این تحولات منشأ بیداری مذهبی جوامع شد و ادیان توحیدی ارزش مجددی برای جوامع ایجاد کردند.
رئیس سابق قوه قضائیه با بیان اینکه جوامع مدنی بیش از هر زمان دیگری به دین نیاز دارند، تأکید کرد: امروز در کل دنیا دوره زنده شدن مذهب و اخلاق در سطح وسیع اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی است و دنیای مادی گرایی غرب نیز در این شرایط به دنبال حفظ جایگاه و موقعیت خود است.
وی گفت: در چنین شرایطی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و جوامع علمی باید به‌این مهم توجه کنند و با برنامه‌ریزی مناسب برای معرفی اسلام ناب تلاش نمایند.
آیت‌الله ‌هاشمی شاهرودی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه به فعالیت‌های جامعه المصطفی(ص) اشاره کرد و بیان داشت: جامعه المصطفی نهاد با برکتی است که نقش ویژه‌ای در معرفی اسلامی ناب و معارف اهل بیت(ع) داشته است و امیدواریم این نهاد با برنامه ریزی مناسب بتواند اهداف امام و رهبری را در جهان محقق سازد.
******************************************************

امروز نیازمند بصیرت سیاسی هستیم
رئیس جامعه المصطفی(ص) العالمیه نیاز امروز جامعه را بصیرت سیاسی عنوان کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام علیرضا اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید طلاب جامعه المصطفی(ص) العالمیه که در مدرسه عالی امام خمینی قم برگزار شد طی سخنانی با بیان اینکه امروز نیازمند بصیرت سیاسی هستیم، خاطرنشان کرد: مبنای حرکت‌ ما اندیشه‌های امام، رهبری و آرمان‌های انقلاب اسلامی است لذا می‌توان گفت انقلاب اسلامی نقطه عطفی بود که دنیا را وارد فاز جدیدی کرد.
وی تأکید کرد: ما باید به آرمان‌های امام، انقلاب اسلامی و بصیرت سیاسی اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.
رئیس جامعه المصطفی(ص) در ادامه توجه به وحدت و انسجام و تقویت امت اسلامی را ضروری خواند و گفت: همه طلاب و دانش پژوهان این مرکز علمی باید به‌ اندیشه‌های مذاهب اسلامی آگاهی و بینش لازم داشته باشند.
وی رمز پیشرفت امت اسلام را در حفظ وحدت دانست و افزود: بخش‌های مختلف جامعه المصطفی(ص) العالمیه باید به همبستگی و وحدت توجه کافی داشته باشند.
این استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات جامعه المصطفی اهتمام به علوم ادبی و ادبیات عرب، تنظیم برنامه‌های درسی بر مبنای تعمیق مطالب و محتوا، توجه طلاب به فراگیری زبان‌های زنده دنیا و تقویت سنت‌های اصیل آموزشی را از جمله نیاز‌های ضروری این نهاد علمی برشمرد.
گفتنی است در پایان این مراسم با حضور آیت الله هاشمی شاهرودی از طلاب و دانش آموختگان ممتاز جامعه المصطفی العالمیه تجلیل شد.
******************************************************

ضرورت ارتباط دانشگاه با اولیا/ توأمان کردن علم و ایمان در دانشگاه اولویت دارد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر ارتباط دانشگاه با اولیا به خصوص در سه ترم نخست گفت: این ارتباط می تواند بسیاری از مشکلات دانشگاه و دانشجو را برطرف کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، کامران دانشجو در دیدار با هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه صنعتی امیرکبیر از این دانشگاه به عنوان دانشگاه پیشرو در عرصه صنعت نام برد و اظهار داشت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر هرگز در دنیای تئوری و مجازی محدود نشده و توانسته مشکلاتی از صنعت کشور را برطرف کند.
وی دانشگاه صنعتی امیرکبیر را در رشته های مهندسی نفت، مهندسی پزشکی و برخی دیگر رشته‌ها بی‌بدیل و پیشتاز در کشور نام برد و گفت: ایجاد رشته های میان رشته ای در راستای گره گشایی از کشور از ضروریات و اولویت‌های آموزشی وزارت علوم است.
وزیر علوم اقتدار ملی را در پرتو اقتدار علمی توصیف کرد و گفت: امروز دانایی توانایی را در پی دارد و کشوری که از توان علمی بالایی برخوردار است قدرتمند به شمار می آید و فرآیند دستیابی به قدرت اول منطقه ای که در سند چشم انداز 20 ساله تدوین شده است باید به همت دانشگاهیان و با سرعت بیشتری دنبال شود.
وی دین را معدن دانش ذکر کرد و گفت: علم انسان سرچشمه ای جز خداوند ندارد و اگر علم انسان به پایگاهی غیر از دین متصل باشد ارزشمند نیست و نمی تواند فرد را به کمال و تعالی برساند و دین و دانش توأمان مایه آرامش و تعالی هستند و جدایی این دو از هم پوچی و تباهی را در پی خواهد داشت و توأمان کردن علم و ایمان در دانشگاه از ضروریات و اولویت‌های اولیه وزارت علوم است.
******************************************************

درس خارج حوزه در تمام استان‌های کشور تدریس خواهد شد
مدیر حوزه علمیه قم از برگزاری دروس خارج فقه و اصول در تمام استانهای کشور در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، آیت‌الله مرتضی مقتدایی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در مدرسه فیضیه برگزار شد، گفت: در تلاش هستیم که در 30 مرکز استان و پنج شهرستان کشور از جمله کاشان و بناب دروس خارج فقه و اصول ایجاد کنیم تا وضعیت تدریس علوم دینی در سراسر کشور کیفیت بهتری پیدا کند.
مدیر حوزه علمیه قم در ادامه از آغاز جنگ نرم توسط دشمنان خبر داد و گفت: اکنون علما و روحانیون وظیفه دارند با وحدت و همدلی و با جدیت به مقابله با دشمن که اعتقادات و معنویت مردم را نشانه گرفته بپردازند و به شبهات ایجاد شده پاسخ دهند.
وی در ادامه با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد شهدای روحانی در جنگ تحمیلی تصریح کرد: طلاب و فضلای ما باید از این ایثارگری‌ها و رشادتهای رزمندگان و شهدا درس گرفته و آن را سرلوحه کار خود قرار دهند و توجه طلاب به موضوع ایثار و از خودگذشتی می‌تواند در تمام مسائل از جمله تحصیل آنها نقش مفیدی داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به مباحث اخلاقی در مدارس علمیه را خواستار شد و گفت: استادان به مباحث علمی و اخلاقی طلاب توجه ویژه داشته باشند و در امور آموزشی، علمی، پژوهشی و اخلاقی به صورت جدی وارد شوند.
مقتدایی در پایان با اشاره به فرارسیدن هشتم شوال، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع توسط وهابیون، این روز را روز حزن، غم و اندوه شیعه دانست و خواستار بازسازی این قبور به نحو شایسته شد.
لازم به ذکر است: در پایان این مراسم از برگزیدگان سال تحصیلی گذشته با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.
******************************************************
معاون آموزش حوزه:
قبولی در امتحانات «تثبیتی» شرط ادامه تحصیل 10 هزار طلبه جدید الورود است.
معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه قم گفت: 10 هزار طلبه جدید الورود پس از گذران 3 ماه آموزشی در امتحانات تثبیتی شرکت می کنند تا در صورت قبولی امکان ادامه تحصیل در حوزه را بیابند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام دکتر عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: کلیه طلابی که در سال جدید تحصیلی در حوزه‌های علمیه پذیرش شده اند با گذشت سه ماه از آغاز سال تحصیلی در امتحانات تثبیتی شرکت می کنند و تنها در صورت موفقیت در این امتحانات امکان ادامه تحصیل در حوزه را خواهند داشت.
وی افزود: این افراد پس از موفقیت در این آزمون به صورت رسمی طلبه شناخته شده و کد طلبگی دریافت خواهند کرد. شرکت در این امتحانات برای کلیه افراد پذیرفته شده الزامی است.
سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه صبح امروز با سخنرانی آیت الله سبحانی از مراجع تقلید و آیت الله مقتدایی مدیر حوزه علمیه قم در حوزه علمیه فیضیه آغاز شد.
******************************************************

کامران دانشجو عنوان کرد:
 دانشگاهیان با هر سلیقه اندیشه هایشان را طرح کنند/ وزارت علوم جناحی نداریم
 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نخبگان دانشگاهی در فضایی آرام و بدون دغدغه باید اندیشه هایشان را با هر سلیقه ای در درون دانشگاه‌ها مطرح کنند زیرا این به رشد علم در دانشگاه‌ها مدد می رساند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، کامران دانشجو در دیدار با روسای دانشگاه‌های سراسر کشور پاسخگویی به شبهات دانشجویان را از اولویت‌های اساسی مسئولان دانشگاه‌ها دانست و تاکید کرد: ایجاد شبهه و سئوال در اذهان دانشجویان امری طبیعی و لازمه دوران دانشجویی است و این فرصت مغتنمی است که مسئولان امر در درون دانشگاه‌ها با پاسخگویی منطقی وعلمی رفع شبهه کنند و نگذارند شبهه ای بی پاسخ بماند.
وزیر علوم انس و الفت بین استاد و دانشجو را عامل ارتقا و رشد دانشجو در ابعاد علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانست و یادآور شد: مسئولان دانشگاه‌ها باید در هویت بخشیدن به دانشجو برنامه داشته باشند و نباید از دانشجو انتظار اطاعت کردن داشت بلکه باید زمینه حضور پر رنگ دانشجویان در مسایل اجتماعی فراهم شود و آنان نیز بدانند که رفتار شان در جامعه مورد الگو برداری واقع می شود.
وی افزود: فعالیتهای پژوهشی در مراکز علمی بدون برنامه ریزی و هدفمندی اثر بخشی نخواهد داشت و باید فعالیت‌های پژوهشی در مسیر حل مشکلات کشور باشد و اولویت های منطقه ای و ملی بر حسب نیاز کشور لحاظ شود، چراکه رشد منطقه به رشد کشور می انجامد.
دانشجو در ادامه سخنان خود از ظرفیت پذیرش مطابق با برنامه ریزی، ارتقاء کیفت آموزشی متناسب  با نیازهای کشور، دایر کردن رشته های میان رشته ای با استفاده از پتانسیل‌های جغرافیایی، تدوین رشته آینده پژوهشی و ... به عنوان برنامه های وزارت علوم در دوره جدید عنوان کرد.
وی بر عدم جناحی بودن فعالیت‌های وزارت علوم تاکید کرد و گفت: وزارت علوم جناحی نداریم فعالیت‌های این وزارتخانه در راستای اهداف نظام قرار دارد و از تمام نیروهای نخبه و وفادار به انقلاب اسلامی به دور از نگاه های حزبی، جناحی و سیاسی در جهت ارتقای جایگاه آموزش، پژوهش و فناوری استفاده خواهیم کرد.
دانشجو در ادامه با گرامیداشت هفته دفاع مقدس حفظ و حراست از ارزش‌های اسلامی را عامل اصل مقدس بودن دفاع 8 ساله رزمندگان عنوان کرد و اظهار داشت: دفاع از سرزمین و خاک ارزشمند است اما هرگز تقدس آور نیست و آنچه به دفاع 8 ساله انقلاب اسلامی قداست بخشید موضوع دین و حفظ ارزش‌های اسلامی در راستای برپایی حکومت عدل الهی در مسیر نهضت انبیاء و فرهنگ انتظار بود.
وزیر علوم از وجود جنگ نرم به عنوان یک واقعیت نام برد و خاطر نشان کرد: صراحت مقام معظم رهبری در خصوص وجود جنگ نرم از عمق تلاش دشمنان و بدخواهان نظام پس از ناکام ماندن در جنگ نظامی است و به تعبیر ایشان میدان این جنگ به جای مرزهای کشور، محیط دانشگاها است و فرماندهان و افسران این جنگ استادان و دانشجویان هستند.
******************************************************

ارزش‌های حاکم بر کشورها باید در نظریه‎ها مورد توجه قرار گیرند
 رابرت جرویس از نظریه‌پردازان برجسته مکتب نو واقع‌گرایی معتقد است دولت‌ها حتی در برخورد با موارد مشابه رفتارهای مختلفی دارند و لذا در نظریه‌پردازی باید ارزش‌های حاکم بر دولت‌ها مد نظر قرار گیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، رابرت جرویس از نظریه‌پردازان مطرح نو واقع‌گرایی معتقد است که عرصه نظریه‌پردازی در روابط بین‌الملل با دو چالش اساسی مواجه است. چالش اول، چالش مطرح در سطوح تحلیل است.
به اعتقاد او هنوز تعلق به یکی ازسه سطح تحلیل فردی، ملی و بین‌المللی از مسائل اصلی در نظریه‌پردازی است.
در سطح تحلیل فردی، واحد تحلیل فرد است. بر این اساس نیات، انگیزه‌ها، ارزش‌های فرد مورد نظر است و رفتار سیاسی یک کشور از منظر فردی قابل تحلیل است.
در سطح دوم تحلیل که سطح ملی است، سیاست‌های داخلی، ساختار داخلی، نوع حکومت و سایر مولفه‌های ملی و داخلی برای ارزیابی و تحلیل رفتار یک کشور مورد توجه است.
در سطح تحلیل بین‌المللی، نوع، ماهیت و سنخ نظام و ساخت توزیع قدرت در آن است که تبیین کننده رفتار کشورها است.
جرویس مساله و مشکل دوم را درون‌گذاری می‌نامد. این مساله به تازگی خود را به طور شفاف نشان داده است. این موضوع در گذشته نیز وجود داشته و بسیاری از اندیشمندان و صاحب‌نظران با آن درگیر بوده‌اند.
 درون‌گذاری از دو وجه قابل بررسی است. اول اینکه، ما به عنوان یک نظریه‌پرداز روابط بین‌الملل برای مردمی نظریه‌پردازی می‌کنیم که نظریات خود را دارا هستند.
جرویس معتقد است که نظریه‌پردازی یک مسئله است و داشتن نظریه برای خود مسئله دیگری. سؤال این است که آیا به عنوان مثال واقع‌گرایی می‌تواند رفتار کسی را  که واقع‌گرا نیست تبیین کند؟
جرویس می‌گوید مشکل دوم در مسئله درون‌گذاری حل کردن عوامل علی و سببی است. آیا اتحاد باعث جنگ می‌شود؟ یا این ترس از جنگ است که باعث اتحاد می‌شود؟ آیا مسابقه تسلیحاتی منجر به جنگ می‌شود یا ترس از جنگ است که باعث مسابقه تسلیحاتی می‌شود؟
این مثال‌هایی که عنوان شد بر اساس تصور و پیش بینی است که دولت‌ها از عملکرد  سایر دولت‌ها دارند. مساله و مشکل اصلی، الگوی علت و معلول خطی است. این مشکل منجر به چالش‌هایی می‌شود که هیچ کس آنرا تدوین و تئوریزه نکرده است. به هر حال آگاهی از این مشکل و مساله برای حرکت و تکاپو مفید است.
جرویس می‌گوید که نمی‌توان نظریه‌های گوناگون زیادی را با هم ترکیب کرد و برای مواجهه با پدیده‌ها از آنها بهره گرفت. حتی شاهد هستیم که دولت‌ها در رویارویی با پدیده‌های مشابه برخورد یکسانی ندارند. لذا ما باید به ارزش‌هایی که هر دولت دارد توجه کنیم.
وی معتقد است اینکه اندیشمندان و صاحب‌نظران یک سطح تحلیل برای پاسخگویی به سؤالات متعدد و متفاوت داشته باشند امری پذیرفته شده و مجاز است.
جرویس در کتابی که تحت عنوان عوامل سیستمی به نگارش درآورده است، از سطح سوم تحلیل یعنی سطح سیستمی استفاده کرده است. اما به رغم این موضوع جرویس معتقد است برای پاسخگویی به طیفی از سؤالات گوناگون، ابایی از به کار بردن سطح تحلیل روان‌شناختی (فردی) ندارد.
******************************************************

آموزش و پژوهش ایران‌شناسی بررسی شد
نشست «آسیب‌شناسی پژوهش و آموزش مطالعات ایرانی(ایران‌شناسی) در جامعه میزبان» از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان با حضور اندیشمندان و ایران‌شناسان در آتن پایتخت یونان برگزار شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این نشست در محل رایزنی فرهنگی ایران در آتن و با حضور آتاناسیوس سیدریس باستانشناس، مورخ و رئیس بخش موسسه فرهنگی میزونا النیزمو ( یونان بزرگ)، خانم دکتر اندیگونی زورناجی محقق مؤسسه تحقیقات ملی یونان، دیمتریس ددس مورخ و مترجم آثاری چون رباعیات خیام، خانم افرودیتی کامرا  مورخ و رئیس شرکت و موسسه میراث فرهنگی،استاد اونگلیس ونتیس: مورخ، ایران شناس، اسلام شناس و استاد دانشگاه لایدن، دکتر شریعت پناهی مورخ، ایران‌شناس و محقق موزه اسلامی بناکی، دکتر منعمی محقق زبانهای خارجی و استاد دانشگاه، موسوی کارشناس رایزنی فرهنگی ایران و همچنین خانم دکترطوبی کرمانی رایزن فرهنگی ایران در یونان برگزارشد.
در ابتدای  این نشت خانم کرمانی رایزن فرهنگی ضمن خوش‌آمدگویی، حضور اندیشمندان و ایران‌شناسان را مایه خوشحالی و مباهات خواند و سپس به  اهداف، موضوعات، علت برپایی این کارگاه علمی و روئوس بحث های مورد نظر را تشریح کرد.
******************************************************

فرانسه راهکارهای ترویج اقتصاد اسلامی را بررسی می‌کند
 درحالی که فرانسه بحث درباره ممنوعیت برقع در این کشور اروپایی را آغاز کرده، دولت این کشور تلاش می‌کند سرمایه‌گذاریهای میلیاری کشورهای اسلامی را جذب و فرانسه را به پایتخت اقتصاد اسلامی اروپا تبدیل کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، پارلمان فرانسه این ماه تغییراتی را در قانون مصوب کرد که براساس آن اوراق بهادار اسلامی در این کشور صادر می شود و بانک اسلامی قطر به عنوان نخستین بانک اسلامی در فرانسه آغاز به کار می کند.
فرانسه که بزرگترین جامعه اقلیت مسلمان را دربرگرفته امیدوار است جایگاه لندن را به عنوان قطب بانکداری اروپا تضعیف و محصولات مالی شرعی ارائه داده تا به نیاز سرمایه گذاران بزرگ کشورهای حاشیه خلیج فارس پاسخ دهد.
این درحالی است که این تلاش شکافی میان برخی سیاستمداران مخالف ایجاد کرده، به طوری که آنها دولت را به از بین بردن سکولاریسم به منظور فراهم کردن شرایط مناسب منافع مالی خود متهم کرده اند.
حزب سوسیالیست مخالف پس از ناکامی در بدست آورن رأی کافی برای لغو این لایجه اکنون مشروعیت قانون جدید را درباره اقتصاد اسلامی به چالش می کشد.
اکنون بحث اقتصاد اسلامی در فرانسه به صدور اوراق بهادار اسلامی متمرکز شده است.
اقتصاددانها استدلال می کنند منافع مالی که قرار است از راه اقتصاد اسلامی بدست آید می تواند به بهبود وضعیت مالی فرانسه که پس از رکود سال 2008 به شدت صدمه خورده، کمک کند.
الیاس جونی نویسنده گزارشی که سال گذشته در رابطه با کارکرد اقتصاد اسلامی در فرانسه به دولت ارائه شده تخمین زده که سرمایه فرانسه از راه اقتصاد اسلامی و تغییراتی در مالیات و قوانین بانکداری می تواند به مرز 120 میلیارد یورو برسد که تنها چند میلیارد یورو آن از پنج میلیون مسلمان فرانسه حاصل می شود.
براساس اظهارات امانوئل اگر فرانسه می خواهد این سرمایه را جذب اقتصاد خود کند باید شرایطی را برای این سرمایه گذاران فراهم کند تا بتوانند براساس قوانین اقتصاد اسلامی عمل کنند.
قرار است این هفته وزیر اقتصاد فرانسه و رئیس بانک مرکزی این کشور در یک همایش مهم درباره ترویج اقتصاد اسلامی در فرانسه سخنرانی کنند.
براساس اظهارات کارشناسان مخالفت حزب سوسیالیست از آنجا نشأت می گیرد که آنها واژه اسلامی را با اسلام گرا و واژه شرع را به معنای اجبار زنان به پوشاندن خود و واژه فتوا را به جنبش مسلمانان علیه سلمان رشدی تعبیر می کنند. در حالی که اقتصاد اسلامی از اصول اخلاقی قوانین اسلامی سرچشمه گرفته و برخلاف قوانین کشورها نیست.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :