اخبار حوزه و دانشگاه 4/7/88

۰۱ مهر ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۵ کد : ۲۵۸۰۲ اخبار
تعداد بازدید:۳۵۰
تبیین علوم‌انسانی متناسب باشرایط کشور/بهترین رشته‌های دانشگاه‌های جهان رشته‌های علوم انسانی است/زیرساخت‌های انتقال دانش ضمنی به کشور باید مهیا شود/اقدامات وزارت علوم برای توسعه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در دانشگاه‌ها/آموزش عالی پژوهش محور باشد/آزمون تخصصی دوره تربیت محقق در رشته عرفان اسلامی/پذیرش 200 دانشجوی خارجی در دانشگاههای کشور/آغاز سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه/کرسی نظریه‌پردازی فلسفه اسلامی در قم برگزار شد

تبیین علوم‌انسانی متناسب باشرایط کشور/ منبع‌یابی جهت تدوین علوم‌انسانی
 رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی از تبیین علوم انسانی متناسب با شرایط جدید و ویژگیهای اسلامی و ایرانی خبر داد و گفت: در کمیته فرهنگ و تمدن در جهت منبع یابی و دعوت از اساتید حوزه و دانشگاه برای تدوین علوم انسانی فعالیت می کنیم.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر علی اکبر ولایتی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فعالیت‌های کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره توجه به علوم انسانی و بازنگری در این علوم با توجه به شرایط اضافه کرد: کمیته مامور این بخش نیست اما ما هم کمک خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: کاری که کمیته در نظر دارد انجام دهد این است که در جهت منبع یابی، بسیج امکانات اولیه علمی و دعوت از اساتید حوزه و دانشگاه برای تدوین علوم انسانی متناسب با شرایط اسلامی و ایرانی فعالیت کند.
ولایتی خاطرنشان کرد: ما باید متناسب با شرایط جدید و ویژگی های اسلامی و ایرانی خودمان علوم انسانی را تبیین کنیم چرا که طبیعتاً در علومی که مربوط به انسان است متناسب با تفاوت دیدگاه، متفاوت است.
وی یادآور شد: البته باید توجه داشت که در حوزه های علوم تجربی و علوم ریاضی ایرانی و غیرایرانی و مسلمان و غیرمسلمان تفاوتی ندارد. فیزیک، فیزیک است و ریاضی نیز ریاضی است و بنابراین اگر کتابهای فرنگی در حوزه پزشکی و ریاضیات محض و علوم تجربی به فارسی ترجمه شود خیلی تفاوتی نمی کند.
رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته متناسب با جهان بینی ممکن است نوع برداشت هم تفاوت داشته باشد. اما در علوم انسانی دیدگاه های جهان بینی یک ایرانی مسلمان از یک سو و یا یک غربی مسیحی و یا یک لائیک غربی تفاوت وجود دارد و طبیعتاً متناسب با نوع جهان بینی، دیدگاه آنها نسبت به خلقت و انسان متفاوت است.
وی به مهر گفت: انسان از دید اسلام یک تعریفی دارد و از دید یک دانشمند لائیک غربی تعریف دیگری دارد. در دیدگاه اسلامی خلقت انسان یک غایتی دارد اما در دیدگاه انسانی که اعتقادات الهی ندارد، خلقت انسان یک خلقت تصادفی است که حسب سلسله تکاملی به اینجا رسیده است و خلقت انسان در طول خلقت حیوانات است اما در دیدگاه اسلام، انسان اشرف مخلوقات است و انسان برای غایتی خلق شده است که این غایت اینجا نیست و جای دیگری است.
ولایتی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر علوم انسانی تدریس می شود باید این تفاوت جهان بینی نیز مورد توجه باشد.
به گزارش مهر، حضرت آیت الله خامنه رهبر معظم انقلاب 8 شهریور ماه در دیدار جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی، نخبگان، و رؤسای دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی با ایشان با اشاره به تحصیل حدود دو میلیون دانشجو از سه میلیون و نیم دانشجوی کشور در رشته های علوم انسانی تأکید کردند: این مسئله نگران کننده است زیرا توانایی مراکز علمی و دانشگاهها در زمینه کار بومی و تحقیقات اسلامی در علوم انسانی و همچنین تعداد اساتید مبرّز و معتقد به جهان بینی اسلامی رشته های علوم انسانی در حد این تعداد دانشجو نیست.
ایشان افزودند: بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هایی است که مبانی آنها مادیگری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود و آموزش این علوم انسانی در دانشگاهها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: مراکز تصمیم گیری اعم از دولت، مجلس، و شورایعالی انقلاب فرهنگی باید این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهند.
******************************************************

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی اعلام کرد:
فراخوان مقالات علمی در حوزه تحقیقات توسعه ایران
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی به منظور تقویت فضای نقد اندیشه‌های مربوط به توسعه در ایران و کمک به توسعه ایران از طریق طرح مسائل توسعه و کوشش در جهت توصیف، تبیین و ارائه راه‏حل برای آنها مجله علمی - پژوهشی تحقیقات توسعه ایران را منتشر می کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، جهت‌گیری اصلی این مجله، ترویج و انتشار یافته‌های پژوهش‌های تجربی در حوزه مسایل توسعه ایران جهت تبادل اطلاعات و نظریه های علمی از یک سو و از سوی دیگراشاعه نتایج و دستاوردهای تحقیقاتی در کشور است.
اولویت چاپ در این مجله با مقالاتی است که اولا مبتنی بر مطالعات بین‌رشته‌ای با تاکید بر نقش مولفه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بر متغیرهای اقتصادی باشند و ثانیا مربوط به ارایه شواهد و آزمون‌های تجربی نظرگاه‌های مختلف توسعه در ایران باشند.
رویکرد تحلیل نهادی و تاریخی مسایل توسعه ایران، پرداختن به مسایل روز جامعه در سیاست‌گذاری اقتصادی، توجه به نقد و نظر جدیدترین کتاب‌ها و مقالات انتشار یافته در حوزه توسعه و بررسی و نقد برنامه‌های توسعه ایران از دیگر اولویت های مذکور است.
مقالاتی در این مجله مورد داوری قرار می گیرند که تا کنون در هیچ مجله علمی داخلی یا خارجی در نوبت چاپ نبوده و یا به چاپ نرسیده باشد.
موضوعات مورد نظر سه شماره آتی شامل نقش دولت در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران، نقش فرهنگ در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران و نقش نفت در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران است.
از تمام صاحب نظران، اساتید و محققان دانشگاهها، مراکز و موسسات پژوهشی دعوت شده که مقالات علمی خود در زمینه موضوعات توسعه را به نشانی پستی یا الکترونی نشریه ارسال کنند.
******************************************************

رئیس کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با فارس:
بهترین رشته‌های دانشگاه‌های جهان رشته‌های علوم انسانی است
خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: در حال حاضر بهترین رشته‌های دانشگاه‌های جهان رشته‌های گروه علوم انسانی است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، علی عباسپور تهرانی‌فرد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان این‌که مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی، نخبگان و رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بر بومی شدن رشته‌های علوم انسانی تأکید داشتند، افزود: در حال حاضر مطالب آموزشی رشته‌هایی همچون جامعه‌شناسی و روان‌شناسی در دانشگاه‌های کشور بر اساس فرهنگ غرب تدوین شده است.
وی با تأکید بر این‌که در حال حاضر به رشته‌های علوم انسانی به عنوان رشته‌های دوم و سوم در دانشگاه‌های کشور نگاه می‌شود، گفت: در حال حاضر بیشتر توجهات دانشگاه‌ها روی رشته‌های فنی مهندسی است در حالی که رشته‌های گروه علوم انسانی می‌توانند مشکلات زیادی از کشور را برطرف کنند.
رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان این‌که بسیاری از مشکلا فرهنگی و ناهنجاری‌های رفتاری را می‌توان با تحقیق و فعالیت در رشته‌های علوم انسانی برطرف کرد، گفت: در حال حاضر به رغم این‌که در ایران رشته‌های گروه علوم انسانی اولویت‌های دوم و سوم هستند بهترین رشته‌های دانشگاه‌های جهان رشته‌های گروه علوم انسانی از جمله جامعه‌شناسی و اقتصاد است چرا که دانشگاه‌های این کشورها توجه دارند که رفتار جامعه بسیار پیچیده است و برای حل بسیاری از مشکلات جامعه باید از رشته‌های گروه علوم انسانی کمک گرفت.
وی گفت: باید این تفکر در دانشگاه‌ها ایجاد شود که حل مشکلات جامعه را باید در دانشگاه‌ها مطرح کرد و ارتباطی بین آموزه‌های دانشگاهی، اساتید دانشگاه‌ها و جامعه علوم انسانی برقرار شود.
عباسپور اظهار داشت: ریشه رفتارهایی همچون رفتارهای مرتبط با انتخابات اخیر را باید در مسائل فرهنگی دید و در دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار داد.
******************************************************

عضو هیات‌ علمی ‌پژوهشکده ‌علوم‌انسانی تاکیدکرد:
زیرساخت‌های انتقال دانش ضمنی به کشور باید مهیا شود

اقتصاد دانش بنیان از شناخت بیشتر نقش دانش در بهره‌وری و رشد اقتصادی حکایت دارد. براین اساس سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) تعریفی که از اقتصاد دانش بنیان ارائه می‌کند عبارت است از اقتصادی که به طور مستقیم و مستمر بر پایه تولید توزیع و کاربرد دانش باشد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، احمد شکیبا ـ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ضمن بیان مطلب بالا سهم سرمایه‌های نامشهود را در اقتصاد دانش بنیان فراتر از سرمایه‌های مشهود دانست و افزود: در اقتصاد دانش بنیان به جای تولیدات سرمایه‌بر و مبتنی بر نیروی کار، تولید مبتنی بر دانش مطرح است. مقایسه شرایط جدید اقتصادی با گذشته، نشان می‌دهد که نقش دانش در تولید محصولات بشدت افزایش یافته است. به صورتی که دانش بشری هر پنج سال یک بار دو برابر می‌شود و همین امر باعث شده است که دانش به عنوان کالا مورد مبادله قرار گیرد. با الکترونیکی شدن تبادلات تجاری، کالاهای دانش بر در قالب‌های مختلف در یک محیط کاملا مجازی خرید و فروش می‌شود.
وی تحولات فناوری اطلاعات و سرعت فزاینده تغییرات فناورانه را موجب انباشت دانش ذکر کرد و گفت: از برآیند و همراهی دو نیروی افزایش و انباشت و به کارگیری دانش در فعالیت‌های اقتصادی، اقتصاد مبتنی بر علم پدیدار گشت. مرحله جدید گستره بین المللی فعالیت‌های اقتصادی نیز با افزایش سریع جریان سرمایه در بین کشورها، تجارت کالا و خدمات و انتقال فناوری شناخته می‌شود.
شکیبا موانع پیش روی ایران در رسیدن به اقتصاد دانش بنیان را مشروط به مشخص کردن جایگاه کنونی اقتصاد کشور در میان اقتصاد سنتی، صنعتی و یا اق تصاد دانش بنیان دانست و افزود: اگر به این سوال جواب دقیق داده نشود، دچار ابهام در تبیین اقتصاد دانش در ایران خواهیم شد. آن چه که شواهد نشان می‌دهد این است که ما در حال گذار از اقتصاد سنتی به اقتصاد صنعتی هستیم و هنوز با اقتصاد صنعتی فاصله داریم.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، با مطرح کردن این سوال که آیا می‌توان از وضعیت موجود بدون گذر از اقتصاد صنعتی به اقتصاد دانش بنیان رسید یا نه پاسخ دقیق به این سوال را ضروری دانست و گفت: بدون توجه به این مساله امکان پرداختن به اقتصاد دانش بنیان وجود ندارد، البته باید اذعان داشت که هم در چشم‌انداز کلی و هم در برنامه چهارم توسعه کشور به اقتصاد دانش محور توجه جدی شده است ولی به علت غفلت از پاسخ این سوال برنامه چهارم توسعه با ابهامات جدی در حوزه اقتصاد دانش بنیان مواجه بود.
شکیبا عبور از این مرحله را با توجه به پیشرفت سریع علم و توانایی‌های ایجاد شده در کارشناسان و محققان کشورهای مختلف نیازمند به زیر ساخت‌های خاصی در سطح عمومی جامعه، صنعت، دولت و نهادهای قانون گذار و اجرایی است که می‌توانند در تدوین برنامه پنجم مورد مطالعه قرار گیرد.
وی از خانواده‌ دانش محور (یادگیرنده)، سرمایه انسانی، بنگاه‌ دانش، بنگاه اقتصادی دانش محور و دولت دانش به عنوان عواملی که نقش کلیدی در ایجاد و توسعه اقتصاد دانش بنیان دارند نام برد و افزود: این عوامل در چارچوب شش بازار رقابتی یعنی بازار کالا و خدمات بازار ایده، بازار خدمات آموزش مالی، بازار سرمایه انسانی، بازار سرمایه خطرپذیر، بازار اعتبارات سرمایه انسانی به صورت کاملا فعال با هم در تعامل هستند. به طوری که یک تغییر کوچک در یک بازار باعث ایجاد تغییرات متفاوتی در بازارهای دیگر خواهد شد.
شکیبا در تشریح این موضوع باذکر مثالی توضیح داد: یک تغییر اندک در بازار خدمات آموزش مالی توسط خانواده‌ها از یک طرف باعث افزایش تقاضا برای اعتبارات سرمایه انسانی می‌شود و از سوی دیگر عرضه سرمایه انسانی را افزایش می‌دهد. این امر نیز بازار ایده و نوآوری را از طریق بنگاه‌های دانش دچار تغییر خواهد کرد و همچنین موجب تغییر در خانواده دانش بنیان خواهد شد. نهایتا تغییر در بازار ایده و نوآوری نیز به تغییراتی در بازارهای سرمایه خطر و بازار کالا و خدمات منجر خواهد شد.
شکیبا در ادامه به تشریح عوامل موثر در اقتصاد دانش بنیان پرداخت
خانواده دانش محور ( یادگیرنده)
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، مصرف کننده دانش وکالا و خدمات، سرمایه گذار و تولید کننده سرمایه انسانی، انتخاب کننده مدیران کلان و سیاست‌گذاران اقتصادی واجتماعی را سه نقش موثر خانواده یادگیرنده در اقتصاد دانست.
دانشگاه یا بنگاه دانش
شکیبا با بیان اینکه در اقتصاد دانش بنیان دانشگاه‌ها و مراکز علمی به جای یک سازمان دیوان سالار علمی، فرهنگی، اقتصادی یک سازمان تقاضا محور و فعال در تولید دانش است، گفت: لازم است در این زمینه برای تدوین برنامه پنجم فکری جدی شود تا در یک بازار رقابتی و مشارکتی بنگاه‌های تولید دانش، علم مورد تقاضای بنگاه‌های اقتصادی و اجتماعی و افراد را در یک تعامل رقابتی و مشارکتی با یکدیگر تولید، توزیع و تبدیل کنند.
وی بنگاه‌های دانش را تکامل یافته گروه‌های علمی تحقیقاتی دانست و تاکید کرد: تحول در این زمینه نیازمند بسترسازی لازم در حوزه تحقیقات و توسعه کشور به خصوص در حوزه علوم انسانی، زیرساخت‌ها، تامین بودجه و تقویت نهادهای پژوهشی مستقل و تخصصی و کاربردی کردن تولیدات پژوهشی است.
بنگاه اقتصادی مبتنی بر دانش
شکیبا در تعریف بنگاه‌های اقتصادی مبتنی بر دانش گفت: این بنگاه‌های اقتصادی، بنگاه‌های کوچک و متوسطی هستند که با استفاده از دانش توسعه یافته در درون خود بنگاه، اقتصاد ملی و در سطح بین‌المللی در یک تعامل رقابتی و گاه در تعامل با بنگاه‌های دانش، کالا و خدمات مورد نیاز و تقاضای مصرف کنندگان داخلی و خارجی را تولید و توزیع می‌کنند.
سرمایه‌داران سرمایه‌انسانی
شکیبا، سرمایه انسانی را در اقتصاد دانش بنیان، توانایی یادگیری، کارآفرینی، نوآوری و خلاقیت نهادینه شده در وجود انسان تعریف کرد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، ضمن آنکه دولت دانش را شامل کلیه سازمان‌ها و نهادهای دولتی می داند که از فعالیت‌های توسعه دانش و تولید کالا و خدمات حمایت و برای توسعه تعامل بین بنگاه‌های دانش و بنگاه‌های اقتصادی دانش محور سیاست‌گذاری می‌کند، معتقد است: دولت دانش برای ادای وظایف خود از بسترسازی تجریبات و تولیدات بنگاه‌های دانش و تجربه سایر کشورها استفاده می‌کند و فرایند تولید دانش مدیریت در دولت و مدیریت دانش دولت را به صورت مستمر ایجاد کند.
وی عامل دیگری را که باید دولت‌ها در برنامه ریزی بلند مدت در اقتصاد دانش بنیان به آن توجه کنند، دانش ضمنی عنوان کرد و گفت: فرق و شکاف اساسی بین کشورهای پیشرفته و در حال توسعه مربوط به دانش ضمنی است. البته شاید کشورهای در حال توسعه دانش مکتوب، تقریبا وضع قابل قبولی داشته باشند و به راحتی بتوانند دانش مکتوب رادر کشور ایجاد کنند. اما دانش ضمنی عامل کلیدی توسعه اقتصادی است و به عبارت دیگر برنامه‌ی بلند مدت کشورهای در حال توسعه در صورتی که دانش محور باشد باید اقدامات لازم از جمله بسترهای قانونی، مالکیت معنوی وزیر ساخت‌های حقوقی و بین‌المللی را جهت انتقال دانش ضمنی به کشور مهیا کرد.
شکیبا در پایان با بیان اینکه دولت باید در فرآیند برنامه ریزی، در بیان مشکلات روز جامعه و راه‌حل‌های ارائه شده و شناخت نسبت به آینده در چارچوب قوانین و مقررات را مد نظر قرار دهد افزود: برنامه‌ها بایستی مبتنی بر اصول و قوانین‌ها حاکم بر کشور باشند. قانون مداری و عدالت خواهی که مراد از آن تبعیت از قانون و اعمال آن در تمامی سطوح است باید در دولت ساری و جاری باشد. ضمن آن که قدرت پاسخگویی از جمله مواردی است که برنامه‌ها را عملی‌تر می‌کند و به شفاف‌سازی کمک بیشتری می‌کند.
******************************************************

رئیس دانشگاه صنعتی شریف :
مطالب تعدادی از رشته‌های علوم انسانی با فرهنگ ایرانی بیگانه است
: رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: مطالب تعدادی از رشته‌های علوم انسانی با فرهنگ ایرانی کشور ما بیگانه است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری فارس، سعید سهراب‌پور با بیان این‌که مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی، نخبگان و رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بر بومی شدن رشته‌های علوم انسانی تأکید داشتند، افزود: مطالب آموزشی رشته‌هایی همچون جامعه‌شناسی و روان‌شناسی در دانشگاه‌های کشور بر اساس فرهنگ غرب تدوین شده است.
وی گفت: سال‌هاست که گروه‌هایی روی بومی کردن رشته‌های گروه علوم انسانی کار می‌کنند و باید عملکرد این گروه‌ها طی سال‌های گذشته را دید.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: امسال از 45 نفر برگزیده المپیاد دانش‌آموزی کشور 2 نفر به دانشگاه علوم پزشکی تهران و 2 نفر به دانشگاه فردوسی مشهد برای ادامه تحصیل رفته‌اند و 41 نفر به دانشگاه صنعتی شریف برای ادامه تحصیل آمده‌اند.
******************************************************

اقدامات وزارت علوم برای توسعه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در دانشگاه‌ها
قائم مقام معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدامات این معاونت در راستای توسعه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در دانشگاه‌ها را اعلام کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، غلامرضا خواجه سروی با اشاره به برخی فعالیت‌های وزارت علوم در زمینه طرح‌های مختلف پژوهشی در خصوص ترویج فرهنگ و تمدن اسلام و ایران گفت: طرح مفاخر ایران شامل 500 اندیشمند ایرانی و اسلامی،بنیادهای هویت ملی ایران، تمدن و علوم انسانی با تاکید بر تجربه تمدن ایران، بررسی تعاملات دولت و مراجع شیعه با اقلیت کلیمی در ایران، علوم انسانی و تمدن سازی دینی و هویت ملی و سرمایه اجتماعی در ایران امروز طرح‌های از پژوهشی وزارت علوم برای توسعه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی طی سال‌های اخیر به شمار می روند.
وی انتشار زندگینامه 6 تن از مفاخر ایران در قالب جزوات "مهر خوبان" و تهیه و تدوین جزوات با موضوع مفاخر ایران را نیز بخش دیگری از اقدامات وزارت علوم در راستای توسعه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی عنوان کرد.
قائم مقام معاونت فرهنگی وزارت علوم به برگزاری همایش‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در راستای ترویج فرهنگ و تمدن اسلام و ایران اشاره کرد و گفت: وزارت علوم در این راستا اقدام به برگزاری و مشارکت در همایش‌هایی نظیر اخلاق حرفه ای در تمدن ایران و اسلام، همایش ایران 1400، سید جمال الدین اسد آبادی بهار 1387 و مفاخر علمی ایران کرده است.
وی درباره اقدامات وزارت علوم در زمینه های آموزشی برای توسعه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی گفت: وزارت علوم موفق شد  درس فرهنگ و تمدن اسلام و ایران را از سال تحصیلی 87-86 راه اندازی و از امکانات صدا و سیما برای ارائه درس فرهنگ و تمدن اسلام و ایرانی برای دانشجویان پیام نور استفاده کند.
******************************************************

آموزش عالی پژوهش محور باشد/ انتشار کتاب ریاضی‌دان‌های تاریخ تمدن اسلامی
 دکتر ولایتی گفت: یکی از آسیب‌های آموزش عالی این است که دانشجویان تنها به فکر ورود به دانشگاهها هستند و راهکاری که در این زمینه می تواند موثر باشد این است که آموزش عالی به جای آموزش محور، پژوهش محور باشد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر علی اکبر ولایتی روز پنجشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در جمع دانشجویان تازه وارد این دانشگاه با بیان این مطلب افزود: درست است که با قانون مجلس، سد کنکور به زودی در آینده برداشته می شود و اکنون نیز حدود سه میلیون دانشجو در کشور وجود دارد اما یک اشکال اساسی در این زمینه وجود دارد که افراد تا زمان ورود به دانشگاه تلاش می کنند و موقعیت خود را پس از ورود به دانشگاه ارتقا نمی دهند.
وی گفت: این موضوع آسیبی است که همه باید به آن توجه کنند و کاری در این زمینه صورت دهند. یکی از تلاش‌هایی که می تواند در این زمینه صورت گیرد این است که آموزش عالی به جای آموزش محور، پژوهش محور باشد و دانشجویی که وارد دانشگاه می شود نکته ای به علم اضافه کند.
ولایتی گفت: اگر بخواهیم فرزندان خلف گذشتگان باشیم باید صاحب ابتکار باشیم و تنها فکر تحصیل در یک دانشگاه و آینده شغلی خود را مدنظر قرار ندهیم و در این راه اولیای دانشگاه و دانشجو باید فرزندان خود را به نوآوری و تتبع تشویق کنند.
وی اضافه کرد: امید این است که دانشگاه محل تربیت محققان و مولد تولید علم باشد. اگر دید مولد علم در دانشگاه نباشد و این دیدگاه در چارچوب اخلاق صورت نگیرد همین علم مشکل ساز خواهد بود.
عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به قبولی دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دانشگاه از منظر مردم کشور ما نقطه ایده آل است و این در حالی است که بسیاری از مردم در کشورهای دیگر دنیا تا این اندازه به تحصیل علاقمند نیستند.
وی دستاوردهای علمی گذشتگان را در ایران بزرگ توصیف کرد و گفت: این افراد آنقدر بزرگ هستند که دیگران سعی می کنند آنها را به خود نسبت دهند. اما واقعیت این است که بزرگانی همچون ابن سینا همواره ایرانی هستند و هیچ دانشمندی جز ابن سینا در دنیا نبوده که کتابش 600 سال در دانشگاه های جهان تدریس شود.
ولایتی با اشاره به حضور دانشجویان شهرستانی در این دانشگاه بر لزوم توجه مستقیم و غیرمستقیم والدین بر دانشجویان تاکید کرد و گفت: همچنان دانشجویان خود را تحت حضانت و نظارت خود به طور مدبرانه قرار دهید. چرا که هیچ فردی در هیچ زمانی از تربیت کردن مستغنی نیست.
وی با اشاره به فعالیت های شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه معرفی بزرگان علمی ایران به جوانان گفت: کتاب ریاضیدان های تاریخ تمدن اسلامی به زودی به چاپ می رسد.
مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با همایش "خانواده و دانشگاه" با سخنرانی دکتر علی اکبر ولایتی، دکتر شاهین محمدصادقی، میزگردی در زمینه مشاوره و راهنمایی دانشجویان جدیدالورود روز گذشته دوم مهرماه در این دانشگاه برگزار شد.
******************************************************

گردهمایی سراسری دبیران شوراهای صنفی دانشگاهها برگزار می شود
گردهمایی سراسری دبیران شوراهای صنفی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور طی روزهای 16 و 17 مهرماه در دانشگاه ارومیه برگزار می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این گردهمایی با هدف بررسی روشهای اصلاح الگوی مصرف در حوزه خدمات دانشجویی و هماهنگی امور در سال تحصیلی جدید برگزار خواهد شد.
مدیر کل امور دانشجویان داخل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی معاونین دانشجویی و فرهنگی دانشگاههای سراسر کشور نیز در این گردهمایی حضور خواهند داشت.
******************************************************

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار کرد
آزمون تخصصی دوره تربیت محقق در رشته عرفان اسلامی

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آزمون تخصصی دروه تربیت محقق در رشته عرفان اسلامی برگزار کرد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، حمید نجفی مسئول واحد آموزش مرکز پژوهشی دایره‌المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به کمبود پژوهشگر در زمینه عرفان اسلامی اظهار داشت: بیش از صد و بیست نفر در جهت شرکت در آزمون تربیت محقق این پژوهشکده شرکت داشتند که پس از برگزاری امتحانات کتبی و شفاهی تعداد بیست نفر جهت این دوره آموزشی گزینش خواهند شد.
وی افزود: تاکنون سه دوره آزمون داشته‌ایم که در دوره اول 18 نفر، در دوره دوم 17 نفر و هم‌اکنون در سومین دوره از آزمون‌ این موسسه بیست نفر جهت گذراندن مرحله آموزشی تربیت پژوهشگر با رویکرد عرفان اسلامی پذیرفته می‌شوند.
حمید نجفی ابراز داشت: مدت هر دوره آموزشی ما شش ترم تحصیلی است و در این کلاس‌ها بیشتر تکیه بر کتاب علوم اسلامی شهید مطهری با رویکرد عرفان اسلامی و نهایه‌الحکمه خواهد بود.
وی در پایان تصریح کرد: اعلام نتایج آزمون‌ها و چگونگی تشکیل کلاس‌ها به صورت حضوری از طریق همین مرکز متعاقباً اعلام خواهد شد.
******************************************************

پذیرش 200 دانشجوی خارجی در دانشگاههای کشور
 مدیر کل امور دانشجویان داخل از پذیرش 200 دانشجوی بورسیه غیر ایرانی در دانشگاههای داخل خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حسن مسلمی نائینی افزود: تا کنون با شروع آغاز سال تحصیلی جدید 200 دانشجوی غیرایرانی برای ادامه تحصیل در دانشگاههای کشور در مقاطع تحصیلی مختلف بورسیه شده اند.
وی اظهار داشت: این دانشجویان بیشتر از کشورهای لبنان، عراق، چین، ژاپن، سوریه، افغانستان، آلبانی هستند و البته برای اولین بار امسال از کشور کوبا نیز دانشجو پذیرش شده است.
مدیر کل امور دانشجویان داخل وزارت علوم افزود: مقرری دانشجویان غیر ایرانی نیز نسبت به گذشته با رشد 20 درصدی به آنها پرداخت می شود.
مسلمی با بیان اینکه آمار دانشجویان خارجی غیر بورسیه را نداریم به مهر گفت: به دلیل اینکه این دانشجویان شخصا برای پذیرش در دانشگاهها اقدام می کنند وزارت علوم آمار دقیقی از دانشجویان خارجی غیر ایرانی ندارد.
******************************************************

آغاز سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه/ ورود 10 هزار طلبه جدید به حوزه‌ها
 معاون آموزشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور گفت: مراسم افتتاح رسمی سال جدید تحصیلی حوزه های علمیه برادران صبح فردا شنبه با سخنرانی آیت الله سبحانی در حوزه علمیه فیضیه برگزار می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،  حجت الاسلام دکتر عباسی با اعلام این خبر گفت: مراسم آغاز سال جدید تحصیلی از ساعت 9 صبح فردا با سخنرانی آیت الله سبحانی در حوزه علمیه فیضیه آغاز می شود.
وی اضافه کرد: در این مراسم از بیش از 30 نفراز برگزیدگان سال گذشته تحصیلی حوزه های علمیه تقدیر خواهد شد.
حجت الاسلام دکتر عباسی افزود: مراسم آغاز فعالیت آموزشی 300 حوزه علمیه برادران در سراسر کشور نیز به صورت همزمان برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: برخی از مدارس علمیه نیز با توجه به شرایط جغرافیایی و هماهنگی های انجام شده با معاونت آموزشی مرکز مدیریت حوزه علمیه فعالیت خود را در روزهای قبل آغاز کرده اند اما فعالیت رسمی آنها از فردا خواهد بود.
عباسی افزود: 10 هزار نفر از طلاب جدید الورود نیز از فردا فعالیت آموزشی خود را آغاز می کنند.
******************************************************

وزیرعلوم برای بررسی نحوه اجرای قانون پذیرش دانشجو به مجلس می‌رود
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای بررسی نحوه اجرای قانون پذیرش دانشجو در دانشگاهها هفته آینده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی حضور می یابد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، امیر طاهرخانی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره گفت: در حال حاضر آغاز سال تحصیلی دانشگاهها برای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و باید سال تحصیلی با نشاط و اعتمادسازی در دانشگاهها آغاز شود از این رو برگزاری جلسه ای در ارتباط با برنامه های کامران دانشجو برای آغاز سال تحصیلی دانشگاهها یکی از برنامه های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پس از تعطیلات خواهد بود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین اظهار داشت: پیشنهاداتی در این زمینه از سوی نمایندگان مجلس به وزیر علوم جدید ارائه شده و وی نیز طی مدت وزارت خود دیدارهایی را با روسای دانشگاهها، تشکلهای دانشجویی و اساتید داشته است که نمایندگان مجلس نیز در جریان آن قرار دارند.
******************************************************

پخش زنده اینترنتی آغاز سال جدید تحصیلی جامعه المصطفی العالمیه(ص)
مراسم آغاز سال تحصیلی 89-88 طلاب غیرایرانی جامعه‌المصطفی(ص) با سخنرانی آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در مجتمع آموزشی عالی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، در این مراسم که با سخنرانی آیت الله هاشمی شاهرودی و حجت الاسلام اعرافی مدیر جامعه المصطفی العالمیه(ص) برگزار می شود، معاونین، اساتید و طلاب غیر ایرانی شرکت خواهند کرد.
از ویژگی های این مراسم، پخش زنده اینترنتی و ترجمه همزمان مراسم است که از طریق سایت جامعه المصطفی به آدرس
www.miu.ac.ir در فضای مجازی منتشر خواهد شد.
جامعه المصطفی العالمیه در 63 کشور جهان دارای نمایندگی است که به همراه طلاب غیرایرانی مقیم ایران در موسسسات آموزشی پیوسته یا وابسته به این مرکز حوزوی در حال تحصیل هستند.
******************************************************

"نظریه‌های اخلاقی" حلقه میانی اخلاق کاربردی و فرااخلاق هستند
عضو هیئت علمی دانشگاه قم در خصوص نسبت اخلاق کاربردی و فرااخلاق گفت: حلقه میانی اخلاق کاربردی و فرااخلاق، نظریه‌های اخلاقی هستند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر محسن جوادی در گفتگو با خبرگزاری مهر در خصوص نسبت اخلاق کاربردی و فرااخلاق گفت: یک دسته از مباحث فرااخلاق خیلی انتزاعی است که شاید لزومی نداشته باشد که متخصصان اخلاق کاربردی با آن درگیر شوند اما یک بخشهایی از فرااخلاق به مباحث نظریه های اخلاقی(فلسفه اخلاق) نزدیک است مثل بحثهای مربوط به نسبیت اخلاقی که تسلط متخصصان اخلاق کاربردی بر آن مفید است.
وی با بیان اینکه دورترین بخش پژوهش اخلاقی با اخلاق کاربردی، فرااخلاق است، افزود: حلقه میانی اخلاق کاربردی و فرااخلاق، نظریه‌های اخلاقی است.
بخش‌هایی از فرااخلاق به کار متخصص اخلاق کاربردی می‌آید
عضو هیئت علمی دانشگاه قم، با بیان اینکه نیاز متخصص اخلاق کاربردی به فرااخلاق بسته به رویکردی است که دنبال می‌شود، افزود: برخی تنها در اخلاق کاربردی می‌خواهند یک نظریه را دنبال کنند که در این صورت کاری با فرااخلاق ندارند اما یک متخصص اخلاق کاربردی می‌خواهد همان نظریه اخلاقی را توجیه و به چالش بکشد که در این صورت با فرااخلاق روبرو می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه موضوعات اخلاق کاربردی متفاوت هستند، افزود: اخلاق کاربردی مجموعه واحدی ندارد بلکه در برخی تنها روی موضوعات متمرکز و برخی مبانی را هم شامل می شود. مثلاً اخلاق زیستی یا اخلاق کامپیوتر مباحثش به فرااخلاق و معناشناسی کشیده می‌شود اما مثلاً اخلاق رسانه زیاد درگیر مباحث فرااخلاق نمی‌شود. یا مثلا مفهوم سرقت در IT  با سرقت معمولی متفاوت است و این یک بحث فرااخلاقی است که فرد تا چه حد می‌تواند در موضوعات متفاوت حکم واحد بدهد.
دکتر جوادی همچنین تأکید کرد: در فرااخلاق، توجیه گزاره‌های اخلاقی بیشتر به کار اخلاق کاربردی می‌آید تا تحلیل مفاهیم.
 اخلاق کاربردی هنوز جایگاه روشنی در کشورمان ندارد
مدرس فلسفه اخلاق به ضعف بحثهای اخلاق کاربردی در کشورمان اشاره کرد و گفت: اخلاق کاربردی هنوز جایگاه روشنی در کشورمان ندارد. حتی در مشاغلی چون اخلاق پزشکی در نظام‌نامه‌ها اعمال  نمی‌شود. ضمن اینکه وقتی مباحث فلسفه اخلاق و فرااخلاق رونقی ندارد طبیعتاً گونه‌های مختلف اخلاق کاربردی نیز جای خود را پیدا نمی‌کند. اگر ما تنوع و بحثهای مختلفی را در فرااخلاق و فلسفه اخلاق داشته باشیم این مباحث نیز رونق می‌گیرد.
وی افزود: بنیاد مبانی بحثهای فراخلاق در تفکر ما هست اما این ضعف را ناشی از عدم برنامه‌ریزی می‌دانم. دانشجویان و محققان درگیری نظام‌مندی با این مباحث ندارند و به این دلیل ما از جهان عقب مانده‌ایم.
وی برپایی مناظرات و گفتگوهای چالشی بین متخصصان در رسانه‌ها در مورد مباحث اخلاقی را راهکار احیای مباحث فرااخلاق در بین علاقمندان به این حوزه دانست.
دکتر جوادی با اشاره به فقدان نشریات تخصصی در زمینه فلسفه اخلاق تأکید کرد: وقتی فرایند تدوین کتاب درسی اتفاق نیفتاده باشد دیگر نیرویی نیست که بر آن فکر کند. بهترین راهکار این است که این رشته ها و کتب درسی مربوط به آن رونق پیدا کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اظهار تأسف از عدم پرداختن به مباحث فلسفی در کشور افزود: زمینه ها ایجاد نمی شود ما الان به سختی توانستیم رشته‌ای را در فلسفه اخلاق راه بیندازیم.
ساخت اخلاق کاربردی در چارچوب اخلاق ارسطویی در جامعه ما بیشتر سازگار است
دکتر محسن جوادی با اشاره به نبود نهاد مستقل برای حمایت و رونق نشریات و مجلات تخصصی تأکید کرد و گفت: با وجود مراکز متعدد پژوهشی در کشور مجله تخصصی در مورد اخلاق پژوهش در کشور نداریم و وزارت علوم باید به دنبال آن باشد.
وی با تأکید بر اینکه اخلاق ارسطویی در طول تاریخ بیشتر با آموزه‌های اسلامی سازگار بوده است، افزود: به همین دلیل ساختن اخلاق کاربردی در چارچوب اخلاق ارسطویی در جامعه ما بیشتر سازگار است.
******************************************************

کرسی نظریه‌پردازی فلسفه اسلامی در قم برگزار شد
 چهارمین کرسی نظریه‌پردازی "فلسفه اسلامی" در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این نشست عصر چهارشنبه اول مهرماه با حضور جمعی ازاساتید و فضلای حوزه و دانشگاه از جمله حجج‌الاسلام علی عابدی شاهرودی، علی اکبر رشاد، علیرضا قائمی نیا، دکترمحمد محمدرضایی و دکتر رضا اکبری برگزار شد.
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسرو پناه، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم گفت: این نظریه نوعی تأسیس دانش است تا نواقص و برخی ناکارآمدی‌های فلسفه اسلامی در زمینه فلسفه‌های هستی، معرفت، نفس و دین را مشخص کند.
وی گفت: نظریه فلسفه فلسفه اسلامی با تأکید بر حکمت‌های ایمانی، صدرایی، اشراقی و متعالیه بنا شده است و با رویکرد تاریخی و منطقی به پاسخگویی سؤالات فلسفه اسلامی با نگاهی بیرونی می‌پردازد.
وی اظهار داشت: نظریه فلسفه فلسفه اسلامی با هدف کشف دستگاه جدید حکمت اسلامی در عرصه‌های مختلف مادی و معنوی، دنیوی و اخروی و فردی و اجتماعی به ارائه مبانی و پیش فرض‌ها پرداخته است.
خسروپناه بی‌پیشینه بودن، کشف آسیب‌های فلسفه اسلامی، پیشنهاد روش شناسی کارآمد، توجه تاریخی و تحلیلی به مکاتب فلسفی و ارایه تعریف و ساختار جدید فلسفه اسلامی ناظر به علوم انسانی اسلامی را از ویژگی‌های این نظریه ذکر کرد.
وی گفت: امروزه فلسفه اسلامی تنها با الهیات درگیر شده و ارتباط منطقی با علوم انسانی برقرار نکرده است، بنابراین اغلب رشته‌های علوم انسانی بر پایه فلسفه غرب به خوانندگان ارائه می‌شود.
وی افزود: اگر فلسفه اسلامی مبنای همه علوم انسانی قرار گیرد تأثیر خود را در این علوم و در نتیجه در جامعه خواهد داشت.
******************************************************

نشریه "فلسفه اسلامی" منتشر شد
شماره جدید فصلنامه "فلسفه اسلامی" از سوی مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه هاروارد منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این فصلنامه به بررسی فلسفه اسلامی به طور ویژه بعد از حکومت عباسیان می‌پردازد و آن را تا زمان کنونی مورد بررسی قرار می‌دهد.
این نشریه موضوعات گوناگون فلسفه اسلامی را در جهان اسلام به طور عام مورد بررسی قرار می‌دهد. بر این اساس جهان عرب، ایران، آسیای میانه، ترکیه و شبه قاره هند مورد توجه قرار می‌گیرند.
"بررسی اخلاق سلطه پذیری" اثر فاطیما سبا، "صور فلکی: ابن رشد و ارسطو" اثر لیسا فاروق از جمله موضوعاتی هستند که در این شماره از نشریه مورد بررسی قرار گرفته اند.
"معرفت‌شناسی غزالی" اثر کارول بارگرون، "دیدگاه غزالی درباره شک: نقد معرفت‌شناختی و منطقی" اثر آیتکین اوزال موضوعات دیگری هستند که در این نشریه مطرح شده اند .

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :