اخبار حوزه و دانشگاه 23/6/88

۲۳ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۳:۲۶ کد : ۲۵۸۰۹ اخبار
تعداد بازدید:۴۲۰
رشته‌هاى علوم انسانى در کشور بازبینى می شود/ افزایش نظریه پردازی درعلوم اجتماعی ضروریست- اسلامی شدن دانشگاه‌ها بحثی علمی است/حرکت به سمت تولید رشته‌های علوم انسانی باید آغاز شود/ هدفمند کردن آموزش وپژوهش دردانشگاه‌ها با نگرش عمیق دینی/دانشگاه شریف دروس علوم انسانی را در تقویم آموزشی خود قرارداد/دستورکار چهارمین جلسه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری بررسی می شود/دومین همایش بین‌المللی دین و رسانه برگزار می‌شود

مدیرکل امور فرهنگى وزارت علوم خبر داد:
رشته‌هاى علوم انسانى در کشور بازبینى می شود
یکی از آسیب‌های جدی علوم انسانی در کشور این است که این علوم، مجموعه‌ای از متون است
که حاصل رهیافت‌های غربی است و به همین دلیل، سنخیتی با جامعه اسلامی ما ندارند.
رشته‌هاى علوم انسانى در کشور نیازمند بازبینى است به همین منظور پیشنهاد تاسیس 100 رشته میان‌رشته‌اى علوم انسانى به معاونت آموزشى وزارت علوم داده شده است
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایلنا، به گفته مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، در بین دولت‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بیشترین توجه به علوم انسانی در دولت نهم صورت گرفته است.
محسن اسلامی اظهار کرد: یکی از تاکیدات بسیار مهم دولت نهم و وزارت علوم این بود که جایگاه علوم انسانی در کشور که در سالیان گذشته به آن کم توجهی شده و مورد غفلت قرار گرفته بود، در موقعیت رفیع و عالی قرار گیرد.تاکید مقام معظم رهبری ، سند چشم‌انداز 20 ساله و علایق دانشجویان کشور بر این است که علوم انسانی رفعت خود را بازیابد.
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، با اشاره به نقش علوم انسانی در جامعه گفت: این رشته از علوم در سامان دادن جامعه نقش مهمی دارد. نگاه علوم انسانی، نگاه ساختن و آبادانی ذهنی و معنوی جامعه است و این علوم، جامعه و افراد آن را به تعالی می‌رسانند.
مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، از پیشنهاد تاسیس رشته‌های میان رشته‌ای علوم انسانی به معاونت آموزشی این وزارت خبر داد و گفت: رشته‌های علوم انسانی در کشور نیازمند بازبینی است به همین منظور پیشنهاد تاسیس 100 رشته میان‌رشته‌ای علوم انسانی به معاونت آموزشی وزارت علوم داده شده است.
اسلامی، درباره دیگر برنامه‌های وزارت علوم در توجه به علوم انسانی، خاطر نشان کرد: در آئین نامه ارتقای اساتید، آن دسته از استادان دانشگاه ها که به موضوعات فرهنگی و تربیتی دانشجویان توجه می‌کنند، از برخی امتیازات ارتقاء برخوردار هستند.
او در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت علوم انسانی در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از آسیب‌های جدی علوم انسانی در کشور این است که این علوم، مجموعه‌ای از متون است که حاصل رهیافت‌های غربی است و به همین دلیل، سنخیتی با جامعه اسلامی ما ندارند.
******************************************************

رییس دانشگاه تهران:
افزایش نظریه پردازی درعلوم اجتماعی ضروریست
اسلامی شدن دانشگاه‌ها بحثی علمی است
رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه اسلامی شدن دانشگاه‌ها موضوع ظواهر نبوده بلکه بحثی علمی است، گفت: در این راستا باید از فرهنگ ترجمه خارج شویم و اگرچه ترجمه نیز ضروری است اما نیازمند افزایش و ارتقای نظریه پردازی به ویژه در علوم اجتماعی هستیم تا بتوان به تولید علوم بومی و داخلی دست یابیم.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، فرهاد رهبر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، با بیان اینکه در صورت بی‌توجهی به کیفیت علمی در دانشگاه‌ها در حوزه بین‌الملل ضربه ‌خورده و جایگاه خود را از دست می‌دهیم، اظهار کرد: وزارت علوم باید نظارت بر کیفیت علمی دانشگاه‌ها اعم از پیام نور، آزاد، غیرانتفاعی و علمی کاربردی را مورد توجه قرار داده و در برخی دروس بازنگری و اصلاح محتوایی انجام دهد.
وی با بیان اینکه در چشم‌انداز علمی کشور به لحاظ ویژگی‌ها و امور زیربنایی در مسیر پیشرفت قرار گرفته‌ایم، تصریح کرد: در تولید مقالات از جایگاه علمی مناسبی برخورداریم ولی باید این پیشرفت به سوی حل مشکلات و معضلات جامعه سوق پیدا کند.
رهبر بیان کرد: باید با یک معماری دقیق قصر علمی کشور را بسازیم و طی آن هدفمند بودن و توجه به نیازهای مردم و جامعه را در دستور کار قرار دهیم.
رییس دانشگاه تهران در خاتمه با بیان اینکه منشاء علوم اجتماعی کشور ایران بوده که باید این جایگاه دوباره احیا شود، اظهار کرد: قاعدتا آنچه که مقام معظم رهبری می فرمایند فتح قله‌های علمی است که باید در این مسیر راه‌های میانبر پیدا کنیم تا این امر محقق شود
******************************************************

عضو کمیسیون آموزش مجلس:
حرکت به سمت تولید رشته‌های علوم انسانی باید آغاز شود

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری باید به سمت تولید رشته‌های علوم انسانی حرکت کنیم.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری فارس، سعدالله نصیری با بیان این‌که مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی، نخبگان و رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خواستار بومی شدن رشته‌های علوم انسانی شدند، افزود: رشته‌های علوم انسانی از نظر محتوا و برنامه و به صورت بومی شده اسلامی چیزی است که با عقاید و اعتقادات و باورهای کشور ما تطبیق دارد و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی گفت: در رشته‌های علوم تجربی و مهندسی به راحتی می‌توان دانش کشورهای اروپایی یا شرقی را گرفت چرا که تفاوت چندانی بین کشورها نیست اما در مباحث علوم انسانی که با فطرت، افکار و دین انسان‌ها ارتباط دارد نمی‌توان انتظار وارد کردن اطلاعات از کشورهای اروپایی داشت.
عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان این‌که مسائلی که کشورهای اسلامی با آن درگیرند با مسائلی که کشورهای اروپایی با آن درگیر هستند بسیار متفاوت است، اظهار داشت: تاکنون محققین اسلامی اقدامات مؤثری در بخش رشته‌های علوم انسانی داشته‌اند، دلیلی ندارد وقتی که تولید علم فیزیک را از کشورهای غربی می‌گیریم تولید رشته‌های علوم انسانی را نیز از کشورهای غربی بگیریم.
وی گفت: باید اساتید دانشگاه به سمت تولید رشته‌های علوم انسانی با آموزه‌های قرآنی و دینی مخصوص کشور خودمان حرکت کنند.
******************************************************

وزیرعلوم خبر داد:
هدفمند کردن آموزش وپژوهش دردانشگاه‌ها با نگرش عمیق دینی
هویت بخشی به دانشجویان وحفظ حریم خصوصی آنان

در نشست روز گذشته روسای دانشگاه‌های استان تهران با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مسائل مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر کامران دانشجو وزیر علوم در این جلسه با اشاره به تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در استان تهران و نقش الگوسازی آنان برای سایر نقاط کشور بر لزوم برنامه‌ریزی برای رفع نیازهای علمی و آموزشی واقعی جامعه توسط دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش تأکید کرد.
وی توجه به دغدغه‌های دانشجویان در مسائل آموزشی و صنفی را ضروری دانست و هدفمند کردن آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها برای پیشرفت کشور به همراه نگرش عمیق دینی را مورد تأکید قرار داد.
وزیر علوم در پایان گفت: افزایش کیفیت آموزش، تقویت تعامل دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با صنعت و سایر نهادهای اجتماعی حوزه‌های کاربری بر اساس سند راهبردی، هویت بخشی به دانشجویان در فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در راستای منافع ملی، ایجاد آرامش و امنیت روانی و تأمین و حفظ حریم خصوصی دانشجویان را از اولویت‌های این وزارتخانه در دانشگاه دانست.
بر اساس این گزارش، روسای دانشگاه‌های استان تهران ضمن ارائه گزارشی از وضعیت آموزشی و پیشرفت‌های علمی و پژوهشی از آمادگی کامل دانشگاه‌ها برای آغاز سال تحصیلی خبر دادند.
همچنین در این دیدار برخی مشکلات مالی و اعتباری دانشگاه‌ها در حوزه‌های پژوهشی، آموزشی و نیز ارائه خدمات دانشجویی مطرح شد.
******************************************************

دانشگاه شریف دروس علوم انسانی را در تقویم آموزشی خود قرارداد
بر اسای طرحی که از مهر ماه امسال در دانشگاه صنعتی شریف اجرا می‌شود دانشجویان این دانشگاه می‌توانند دروس علوم انسانی را به صورت اختیاری انتخاب کنند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر سعید سهراب پور رییس این دانشگاه گفت: بر اساس طرح ماینر که از مهر ماه جهت تقویت استعداد دانشجویان علاقه‌مند اجرا می‌شود، دانشجویان فنی و علوم پایه این دانشگاه می‌توانند در رشته‌هایی چون فلسفه، اقتصاد، مدیریت و زبان‌های خارجی 25واحد اختیاری اخذ کنند.
سهراب پور افزود: بر اساس این طرح، آن دسته از دانشجویان رشته‌های فنی و علوم پایه دانشگاه صنعتی شریف که به رشته‌هایی چون فلسفه، اقتصاد، مدیریت، زبان‌های خارجی و غیره علاقه‌مند هستند می‌توانند 25 واحد اختیاری را در زمینه درسی مورد علاقه خود بگذرانند.
رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: از آنجا که امکان ارائه چنین رشته‌هایی در دانشگاه صنعتی شریف وجود نداشت ، بر آن شدیم تا با ارائه 25 واحد اختیاری در زمینه این رشته‌ها، به علاقه و استعداد دانشجویان پاسخ دهیم.
وی افزود: این 25 واحد اختیاری از واحدهای درسی رشته اصلی دانشجو جدا بوده اما در معدل وی محسوب می شود.
سهراب پور تاکید کرد: امید است دانشجویانی که به این رشته‌ها کشش ویژه‌ای دارند، بتوانند در مقطع کارشناسی ارشد علاقه خود را دنبال کنند.
به گفته وی پیش از این، امکان خواندن دو رشته تحصیلی به طور همزمان برای دانشجویان نخبه وجود داشت که به طرح ماینر ارتباطی ندارد.
******************************************************

دستورکار چهارمین جلسه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری بررسی می شود
دستورکار چهارمین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری 24 شهریورماه در سی امین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری بررسی می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، گزارش پروژه آینده نگری علم و فناوری در ایران و ارائه گزارش عملکرد شورای علوم و تحقیقات و فناوری نیز از جمله مطالب مهمی است که در این جلسه مطرح می شود و مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
این جلسه با حضور رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، رئیس انجمن های علمی ایران، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و تنی چند از روسای دانشگاه ها در وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار می شود.
به گزارش مهر، سومین جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به ریاست محمود احمدی نژاد در 19 مهرماه 1385 برگزار شد و پس از آن با انحلال و احیای مجدد شوراهای عالی، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تاکنون هیچ جلسه ای تشکیل نداده است.
******************************************************


دومین همایش بین‌المللی دین و رسانه برگزار می‌شود
دومین همایش بین‌المللی دین و رسانه، 4 تا 6 آبان در تهران و قم برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دین و ارتباطات رسانه‌ای، دین و نظریه های رسانه، دین و کارکردهای رسانه، رسانه و مطالعات فرهنگی و دین و رسانه و جهانی شدن از محورهای اصلی پیش بینی شده برای این همایش هستند .
زبان دین و زبان رسانه، دین و آموزش در رسانه، دین و اطلاع رسانی در رسانه، دین در ساختارهای مختلف برنامه ای، دین و رسانه و  روابط خانوادگی جدید، رسانه و مذهب جهانی، رسانه و تکثر ادیان و رسانه و سطح دینداری نیز برخی مباحث همایش هستند.
رسانه و اخلاق دینی، رسانه و فقه، رسانه و تجربه دینی، رسانه و شعائر و مناسک دینی، ماهیت امر قدسی در رسانه و بررسی و آسیب شناسی موردی فیلم‌ها و سریال‌هایی با مضامین دینی نیز برخی دیگر از مباحث این همایش عنوان شده اند .
******************************************************

جشنواره دانشگاه صنعتی شریف و الگوی مصرف برگزار می‌شود
جشنواره دانشگاه صنعتی شریف و الگوی مصرف آذر ماه با هدف یافتن راهکارهای علمی و صنعتی در این حوزه تأثیرگذار برگزار می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این جشنواره در موضوعات اصلاح نقص‌های موجود در سیستم‌های مدیریتی حاکم بر دانشگاه و جامعه در حوزه های اداری، مالی،آموزشی، پژوهشی و ارتباطات، شناسایی ضعفهای سیستم فرهنگی و اجتماعی حاکم بر دانشگاه و جامعه همراه با ارائه راهکار و بهینه سازی و اصلاح تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری برگزار می شود.
معیارهای داوری طرح‌های ارسالی به جهت امکان مقایسه طرحهای ارائه شده توسط داوران و انتخاب برترین آنها، توجه به نکاتی مثل سطح خلاقیت، ابتکار و نوآوری بکار گرفته شده، تناسب استراتژی طرح برای به نتیجه رساندن فرصت ایجاد شده و امکان‌پذیری و معقولیت طرح برای تأمین مالی و یا سرمایه‌گذاری است.
دانشجویان، دانش آموختگان، اعضای هیئت علمی، کارمندان و علاقمندان به موضوع اصلاح الگوی مصرف می توانند طرح‌های خود را حداکثر تا تاریخ 15 آبانماه سال جاری به حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف تحویل داده و یا فایل اکترونیکی آن را به آدرس
eslahemasraf@sharif.ir ارسال کنند.
******************************************************

«سنجش علم، فنّاوری و نوآوری» منتشر شد
کتاب «سنجش علم، فنّاوری و نوآوری» از سوی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب به همت عبدالرضا نوروزی چاکلی، محمد حسن‌زاده و دکتر حمزه‌علی نورمحمدی منتشر شده است.
سنجش و ارزیابی علم، فنّاوری و نوآوری، یکی از بحث‌برانگیزترین موضوع‌هایی است که در طی چند سال اخیر، همواره در حوزه علم‌سنجی مطرح بوده‌است. لزوم در نظر گرفتن مفاهیم و شاخص‌های بین‌المللی موجود و ضرورت اتخاذ مناسب‌ترین رویکرد برای شناخت جایگاه واقعی کشور در این زمینه در سطح بین‌المللی، برخی از مهم‌ترین دلایل این اهمیت به شمار می‌رود. با توجه به همین ضرورت‌ها، این کتاب ضمن بررسی مسایل، اهداف، مفاهیم و پژوهش‌های موجود در خصوص سنجش علم، فنّاوری و نوآوری، مهم‌ترین دستورالعمل‌های بین‌المللی و همچنین شاخص‌های مورد نظر هر کدام از آنها را مورد مطالعه و مقایسه قرار داده و سپس با نگاهی اجمالی به مهم‌ترین فعالیت‌های مرتبط با این موضوع در ایران، به تجزیه و تحلیل و ارائه شاخص‌ها و الگویی مناسب برای سنجش و ارزیابی علم، فنّاوری و نوآوری در کشور می‌پردازد.
مطالعه و مقایسه دستورالعمل‌ها و رویکردهای «سازمان ملل متّحد» و «سازمان همکاری اقتصادی و توسعه» نظیر «کمیسیون‌های منطقه‌ای سازمان ملل متّحد»، «برنامه توسعه سازمان ملل متّحد»، «کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متّحد (آنکتاد)»، «فراسکاتی»، «اسلو»، «بوگوتا»، «کانبرا»، «تراز فنّاوری در پرداخت‌ها» و «پروانه‌های ثبت اختراعات»، از جمله مطالب مورد بحث در این کتاب است.
******************************************************

«فلسفه و تکنولوژی» منتشر شد
نشریه «فلسفه و تکنولوژی» از سوی انجمن فلسفه و تکنولوژی و با همکاری دانشگاه ویرجینیا منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این نشریه به تأثیرات متقابل حوزه فلسفه و حوزه علم و تکنولوژی می‌پردازد و آثار پیشرفت علمی را بر نظام فلسفی مورد توجه قرار می‌دهد.
تسری استفاده از پست الکترونیک در ارتباطات اثر ای.هانسن، رویه‌های هرمنوتیک در توسعه نرم افزار اثر ویکتور بینزبرگر از جمله موضوعاتی هستند که در این شماره از نشریه مورد بررسی قرار گرفته اند.
"نانوتکنولوژی و جامعه: مسائل اخلاقی کنونی و ظهور مسائل اخلاقی" کتابی است که توسط برنادت وینسنت در این شماره از فصلنامه مورد بررسی قرار گرفته است.
پیشرفت علم و تکنولوژی باعث پیدایش و ظهور مسائل اخلاقی خاص می‌شود که در گذشته مورد بحث نبوده است.
******************************************************

بیست‌وهفتمین شماره فصلنامه تخصصی مذاهب اسلامی « طلوع نور» منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، این فصلنامه با عناوین اجتماع در نگاه محققین شیعه و نقش آن در استنباط امامت و ولایت نزد فریقین، بررسی تطبیقی واژه‌ امام در آیینه ابتلا، نسبت عقل و ایمان از دیدگاه ابن‌رشد، ملاصدرا و امانوئل کانت و سلفی‌گری نوین در تقابل با راهبرد وحدت اسلامی عرضه شده است.
بررسی حکومت‌های اسماعیلیه در شبه قاره هند، رابطه ابوحنیفه با اهل‌بیت (ع) و شیعیان، خلاصه مقالات به زبان عربی و انگلیسی از عناوین دیگر این فصلنامه می‌باشد.
این فصلنامه به صاحب‌امتیازی مجتمع آموزش عالی امام خمینی و مدیرمسئولی سید سجاد هاشمیان منتشر می‌شود.
محققین می‌توانند آثار خود را به قم، میدان جهاد، مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) به صندوق پستی 143-37145 ارسال دارند.
نشانی الکترونیکی نشریه
www.hawzah.net ،www.miu.ac.ir  می‌باشد.
پژوهشگران می‌توانند از طریق شماره تلفن 7720913 و یا با شماره نمابر 77220911 با پیش شماره 0251 با دفتر فصلنامه تماس بگیرند.
******************************************************

فصلنامه ره‌آورد نور منتشر شد
بیست‌وششمین شماره فصلنامه آموزشی و مطالعات رایانه‌ای علوم اسلامی « ره‌آورد نور» به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، فرهنگ و فناوری اطلاعات رویکرد اسلامی به تطبیق‌پذیری میراث اخلاقی دنیای مجازی موضوعات و جنبه‌های مرتبط با مدیریت دانش در کتابخانه‌ها، پردازش ابری، شهر الکترونیکی و لزوم توجه به آینده‌نگری،  نگاهی به نرم‌افزارهای علوم قرآنی و راهکار آسان ثبت و مدیریت مستندات سازمانی از عناوین درج شده در این شماره است.
کافی‌نت تخصصی نور، پنجره‌ای گشوده به دنیای دانش، نگاهی به پایگاه اطلاع‌رسانی دستاوردهای انقلاب اسلامی، نگاهی به شبکه‌های همتا به همتا و بانک اطلاعات نماهنگ از دیگر عناوین این شماره می‌باشد.
محققین می‌توانند آثار علمی خود را به نشانی قم- صندوق پستی 3857/37185 ارسال کنند و با تلفن 2120110 پیش‌شماره 0251 تماس بگیرند.
 قابل ذکر است دسترسی به محتوای فصلنامه از طریق پایگاه اینترنتی ره‌آورد نور به آدرس
www.rahavardnoor.com امکان‌پذیر است

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :