اخبار حوزه و دانشگاه 22/6/88
حجتالاسلام و المسلمین هاشمنژاد:
علوم انسانی ترجمه شده غربی با مبانی دینی تطبیق ندارد
یک استاد دانشگاه، آسیب اصلی و عیب اساسی رشته علوم انسانی را عدم تطابق این رشته که اساس آن از ترجمههای غرب وارد شده با مبانی دینی اسلام دانست.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری فارس، حجتالاسلام حسین هاشمنژاد با اشاره به ابراز نگرانی رهبر معظم انقلاب از رشد فزاینده گرایش دانشجویان به رشتههای علوم انسانی و کمبود اساتید مبرّز و معتقد، گفت: به نظر میرسد برای بررسی این معضل باید به صورت مصداقی در رشتههای مختلف آسیب شناسی شود؛ نه به صورت کلی.
وی آسیب اصلی و عیب اساسی رشته علوم انسانی را عدم تطابق این رشته که اساس آن از ترجمههای غرب وارد شده با مبانی دینی اسلام دانست و افزود: مثلاً روانشناسی غرب معتقد است که انسان، موجودی مطلقاً مادی است؛ در حالی که در مبانی دینی ما انسان دارای بعد جسمی و روحی است و این بدین معناست که این علم از پایه دارای تناقضاتی در ایران است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: همچنین در جامعهشناسی غرب منشا عرصه تاخت و تاز نظریههای مختلف است که دین را گاهی غرایض سرکوب شده عنوان میکنند و گاهی آن را نادانی میدانند و این در حالی است که در اسلام، دین از فطرت الهی انسان گرفته شده است.
وی با تاکید بر اینکه شباهت نداشتن علوم انسانی ارمغان غرب با مبانی دینی اسلام از مشکلات این رشته است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، امروز جوان معتقد و مذهبی برای تحصیل رشته علوم سیاسی از شاخههای علوم انسانی وارد دانشگاه میشود، اما متاسفانه بعد از تحصیل، با جوانی با اعتقادات کاملاً سکولاریستی مواجه میشویم.
هاشمنژاد ندانستن نیاز فعلی جامعه و تطبیق آن با ارائه رشتههای تحصیل را از دیگر معضلات رشته علوم انسانی دانست و افزود: پذیرش دانشجو در رشته خاص بدون توجه به نیاز روز جامعه از اشکالات مهمی است که امروز گریبان رشته علوم انسانی را گرفته است.
این استاد دانشگاه در ادامه به دیگر معضلات رشته علوم انسانی اشاره کرد و گفت: نگاه تحقیرآمیز درجه سومی به رشته علوم انسانی مخصوصاً از طرف وزارت علوم از دیگر اشکالاتی است که باید هرچه سریعتر نوع نگاه این رشته و مدیران آن تغییر کند.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا پژوهشهای ما در زمینه علوم انسانی در مقیاس جهانی جایگاهی دارد یا خیر، تصریح کرد: پژوهشها در این رشته بیشتر با مبانی دینی و حال و هوای اسلامی مطرح میشود؛ در حالی که همزبانی و همخوانی بین پژوهشهای اسلامی با اندیشه غرب وجود ندارد و به همین دلیل پژوهش در رشته علوم انسانی در مقیاس جهانیاش با مشکلاتی این چنین مواجه است.
او با بیان اینکه این چنین معضلاتی در رشتههای مثل شیمی یا فیزیک کمتر مشهود است، ادامه داد: به نظر میرسد باید در این نوع حرکت تامل بیشتری برای طرح سوژه پژوهشی انجام شود.
هاشمنژاد در پایان، پژوهشهای ارائه شده علوم انسانی در داخل کشور را نیز پژوهشهایی موازی و شبیه به هم دانست و خاطرنشان کرد: امروز بین دانشگاه و دانشجو هیچ هماهنگی و ارتباط علمی وجود ندارد. به همین دلیل، ارزش پژوهشهای علمی این رشته بسیار کاهش یافته است.
******************************************************
دانشگاه شریف دروس علوم انسانی را در تقویم آموزشی خود قرارداد
بر اسای طرحی که از مهر ماه امسال در دانشگاه صنعتی شریف اجرا میشود دانشجویان این دانشگاه میتوانند دروس علوم انسانی را به صورت اختیاری انتخاب کنند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر "سعید سهراب پور" رییس این دانشگاه گفت: بر اساس طرح ماینر که از مهر ماه جهت تقویت استعداد دانشجویان علاقهمند اجرا میشود، دانشجویان فنی و علوم پایه این دانشگاه میتوانند در رشتههایی چون فلسفه، اقتصاد، مدیریت و زبانهای خارجی 25واحد اختیاری اخذ کنند.
سهراب پور افزود: بر اساس این طرح، آن دسته از دانشجویان رشتههای فنی و علوم پایه دانشگاه صنعتی شریف که به رشتههایی چون فلسفه، اقتصاد، مدیریت، زبانهای خارجی و غیره علاقهمند هستند میتوانند 25 واحد اختیاری را در زمینه درسی مورد علاقه خود بگذرانند.
رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: از آنجا که امکان ارائه چنین رشتههایی در دانشگاه صنعتی شریف وجود نداشت ، بر آن شدیم تا با ارائه 25 واحد اختیاری در زمینه این رشتهها، به علاقه و استعداد دانشجویان پاسخ دهیم.
وی افزود: این 25 واحد اختیاری از واحدهای درسی رشته اصلی دانشجو جدا بوده اما در معدل وی محسوب می شود.
سهراب پور تاکید کرد: امید است دانشجویانی که به این رشتهها کشش ویژهای دارند، بتوانند در مقطع کارشناسی ارشد علاقه خود را دنبال کنند.
به گفته وی پیش از این، امکان خواندن دو رشته تحصیلی به طور همزمان برای دانشجویان نخبه وجود داشت که به طرح ماینر ارتباطی ندارد.
******************************************************
جایی برای افزایش پذیرش نداریم/ بدون امکانات افزایش ظرفیت غیرموجه است
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان درباره معضل افزایش بیش از اندازه ظرفیت دانشگاهها در هر سال جهت دستیابی به اهداف چشم انداز در بعد تعداد دانشجو گفت: افزایش ظرفیت پذیرش تنها زمانی موجه است که امکانات لازم را فراهم کنند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، غلامرضا قربانی گفت: پیش از این هم بارها گفته ایم که در سطح کارشناسی افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه مشکل جدی محسوب می شود.
وی افزود: امروز ما در دانشگاههای بزرگی مثل دانشگاه صنعتی اصفهان با مشکلات عدیده ای در زمینه حمل و نقل و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاه و کلاس روبرو هستیم.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: امسال نیز در مقطع کارشناسی ارشد افزایش ظرفیت زیادی را شاهد بودیم و همچنین در مقطع دکتری با افزایش 50 درصدی مواجه شدیم.
وی با بیان اینکه تنها افزایش 3 تا 5 درصدی در طول هر سال قابل قبول و منطقی است افزود: با بحث افزایش پذیرش در دوره دکتری و کارشناسی ارشد مشکلی نداریم و حتی از چنین رویکردی استقبال می کنیم اما در مقطع کارشناسی معتقدیم که جایی برای افزایش نداریم.
قربانی تاکید کرد: افزایش ظرفیت پذیرش در دانشگاههای کشور تنها زمانی موجه خواهد شد که امکانات و شرایط لازم را نیز فراهم کنند.
وی افزود: برخی از دانشگاهها در چند سال گذشته از رسیدگی خوبی برخوردار بودند اما دانشگاه صنعتی اصفهان متاسفانه حتی در تامین بودجه عمرانی و آموزشی خود نیز مشکل دارد. ******************************************************
دانشگاه امیرکبیر با 30 دانشگاه معتبر جهان تفاهم نامه همکاری منعقد کرد
دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جهت گسترش فعالیت های علمی، آموزشی و پژوهشی خود در سطح بین الملل با 30 دانشگاه معتبر جهان تفاهمنامه همکاری منعقد کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این دانشگاه تفاهم نامه ای در راستای همکاری و تعاملات علمی با دانشگاههای معتبر آسیا از قبیل پترولیوم چین، بلخ افغانستان، کوفه، عراق، ملی، تکنیکی، تکنولوژی تاجیکستان، مهندسی معماری و ساختمانی ایروان و موسسه تکنولوژی تایلند منعقد کرده است.
همچنین این دانشگاه در ادامه فعالیتهای علمی خود با دانشگاههای معتبر اروپایی همچون پلی تکنیک مادرید (اسپانیا)، برندبنرگ، استوگارت، صنعتی برلین و هانور(آلمان)UMIST، نیوکاسل، کوئین مری، گلاسکو، کمبریج، کرانفیلد (انگلستان)، فرارا (ایتالیا)، لیموژ، بورگوین، دیژون و لیتورال کوت دوپال (فرانسه)، VAXJO (سوئد)، مک گیل ولتریج (کانادا و موسسه تحقیقاتی CSIRO و دانشگاه مهندسی پتروتک استرالیا نیز تفاهمنامه همکاری امضا کرده است.
دانشگاه صنعتی امیرکبیر جهت معرفی هرچه بیشتر پتانسیل و توانمندی علمی، تحقیقاتی و آموزشی در سطح کشورهای منطقه طی یک سال گذشته در نمایشگاه های شارچه، سنگاپور و تاجیکستان حضوری فعال داشته است.
******************************************************
ارائه مجدد طرح قانونمند کردن بهکارگیری القاب علمی در مجلس
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات از مطرح شدن مجدد طرح قانونمند کردن بکارگیری القاب علمی در نیمه دوم مهرماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، علی عباسپور تهرانی فرد گفت: این طرح که هفته گذشته از دستور کار خارج و با رأی نمایندگان مجددا در دستور کار قرار گرفت، پس از تعطیلات مجلس یعنی در هفته اول مهرماه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دستور کار قرار می گیرد و پس از یک یا دو هفته بررسی و اعمال نظر از سوی برخی نمایندگان و کمیسیونهای فرعی، حداکثر تا هفته سوم مهرماه در صحن علنی مجلس مطرح می شود.
وی درباره دلیل رأی نیاوردن این طرح در هفته گذشته اظهار داشت: 102 نماینده به این طرح رأی مثبت و 70 نفر رأی منفی دادند. 40 نفر نیز در رأی گیری شرکت نکردند. ما مطمئن بودیم از این 40 نفر به تعداد لازم به طرح رأی مثبت می دادند اما به دلیل اینکه رئیس جلسه تأمل نکرد و این افراد در موقع رأی گیری حاضر نبودند طرح نتوانست رأی بیاورد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دلیل رأی نیاوردن طرح را وجود مشکل در طرح ندانست و گفت: اگر طرحی در مجلس مطرح و رد شود تا 6 ماه آینده دیگر نمی تواند قابل طرح در مجلس باشد مگر اینکه 50 نماینده رأی دهند که این طرح زودتر از 6 ماه مجددا در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: طرح بکارگیری القاب نیز بر اساس این قانون و با رأی 70 نفر از نمایندگان مجددا در دستور کار قرار گرفت.
عباسپور گفت: با توجه به یک فوریتی بودن طرح پیش بینی می شود تا نیمه دوم مهرماه مجددا در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد.
وی اضافه کرد: کلیات طرح پس از ارجاع مجدد به کمیسیون آموزش تغییری نمی کند اما ممکن است در راستای شفاف سازی بیشتر طرح تغییراتی در آن صورت گیرد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به برخی ابهامات طرح که از سوی برخی نمایندگان مخالف با آن مطرح شده بود به مهر گفت: در طرح مشخص شده که اگر شخصی در مجامع و سخنرانیهای رسمی و یا تبلیغات انتخاباتی شخص دیگری را به عمد با القاب غیر واقعی خطاب کند، مشمول طرح و جریمه می شود و مطرح کردن این موضوعات در بین مردم عامه و محاورات روازنه که بر اساس عادت میان مردم رواج دارد، مشمول طرح نمی شود اما در هر حال این موضوع برای برخی از نمایندگان ابهام داشت که در بررسی مجدد مد نظر قرار می گیرد.
******************************************************
سند تحول راهبردی علم و فناوری وزارت علوم منتشر شد
متن کامل سند تحول راهبردی علم و فناوری توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایگاه اینترنتی وزارت علوم منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حسام هزاوه ای رئیس دفتر معاونت پژوهشی وزارت علوم گفت: نظر به تماسهای مکرر و درخواستهای جامعه دانشگاهی در مورد محتوای سند تحول راهبردی علم و فناوری که از سوی وزارت علوم تهیه شده است، این سند بر روی پایگاه اینترنتی وزارت علوم قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: سند تحول راهبردی علم و فناوری توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت پیشنهاد برای نقشه جامع علمی کشور پس از دو سال و نیم فعالیت در معاونت پژوهشی این وزارتخانه تدوین شده است.
******************************************************
همایش بینالمللی "سرمایهگذاری اسلامی"در مالزی برگزار میشود
همایش بینالمللی "سرمایهگذاری اسلامی" طی روزهای 27 تا 29 اسفند ماه در مالزی برگزار میشود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این همایش با هدف بررسی پتانسیلهای سرمایهگذاری در جهان اسلام و مبادلات مالی و تجاری میان کشورهای اسلامی به منظور رشد و توسعه اقتصادی برگزار میشود.
مجموعه کشورهای اسلامی به لحاظ جاذبههای سرمایهگذاری و منابع و ذخائر زیرزمینی دارای مزیتهای نسبی اقتصادی هستند که همکاری و تعامل میان آنها میتواند نیازهای گوناگون اقتصادی آنها را مرتفع کند.
تصور برخی بر این است که اقتصاد این کشورها مکمل هم نیستند ولی در میان کشورهای اسلامی طیف مختلفی از اقتصادهای مکمل را شاهد هستیم. در این کشورها هم کشورهایی با ذخائر سرشار انرژی وجود دارند و هم کشورهایی با ذخائر معدنی و هم کشورهای صاحب تکنولوژی.
لذا همکاریهای دو جانبه و چند جانبه میان این کشورها میتواند به رشد و شکوفایی اقتصادی آنها منجر شود.
این همایش با هدف شناخت زمینههای همکاری و جاذبههای سرمایهگذاری میان کشورهای اسلامی برگزار میشود.
******************************************************
زمان و نحوه ثبت نام در دوره های کاردانی پودمانی دانشگاه علمی کاربردی
ثبت نام در دوره های کاردانی علمی ـ کاربردی پودمانی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی مهرماه 1388 از روز شنبه 28 شهریورماه به صورت اینترنتی آغاز و در روز جمعه 3 مهرماه پایان می پذیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام سازمان سنجش، هر یک از داوطلبان متقاضی ثبت نام در این دوره ها لازم است با مراجعه به باجه های پستی توزیع کننده مدارک پذیرش دوره های مذکور و پس از پرداخت مبلغ چهل و هشت هزار ریال و دریافت کارت اعتباری ثبت نام، یک جلد دفترچه راهنمای مربوط را نیز دریافت دارند.
بدیهی است هر داوطلب باید پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت نام اینترنتی اقدام کند.
برابر مقررات شرکت پست جمهوری اسلامی ایران از هر یک از داوطلبان متقاضی پذیرش دوره های مذکور مبلغ 5 هزار ریال به عنوان هزینه توزیع مدارک توسط باجه پستی مربوط اخذ خواهد شد.
اطلاعیه حاوی شرایط و ضوابط، تاریخ و نحوه ثبت نام از داوطلبان در نشریه پیک سنجش روزهای دوشنبه 23 و 30 شهریورماه منتشر می شود.
دفترچه راهنمای ثبت نام در پذیرش دوره های کاردانی علمی ـ کاربردی پودمانی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی بر روی سایت سازمان قابل مشاهده و دریافت است.
******************************************************
تفکر انتقادی در جامعه ما نهادینه نشده است
عبدالعلی دستغیب مترجم آثار ادبی و فلسفی گفت: تفکر انتقادی در جامعه ما عمومیت ندارد و تازه یاد گرفتهایم تفکر انتقادی داشته باشیم ولی زمینههای کافی و مناسب برای این مهم وجود ندارد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، عبدالعلی دستغیب در پاسخ به این سؤال که جامعه ما تا چه اندازه به نقد و تفکر انتقادی برای توسعه همهجانبه نیاز دارد؟ گفت: ما تفکر انتقادی نداریم. هرنویسندهای، هر شاعری و یا هر رئیس ادارهای انتظار دارد که تحسین بشود. در جامعه ما انتقاد پسندیده نیست و جامعه ما انتقادپذیر نیست و از انتقاد خوشش نمیآید. اگر هم انتقادی باشد حالت تعرض دارد و حالت سنجش و دقت ندارد.
وی افزود: همین مکالمه روزمره دانشگاهیان یا مردم عادی را در نظر بگیرید. میبینید که ما به حرف همدیگر گوش نمیدهیم و حرفهای همدیگر را هضم نمیکنیم. یعنی وقتی وارد بحث و مکالمه میشویم به شخص گوینده کار داریم و نه به سخنش. اگر آن شخص مورد علاقه ما باشد هرچه بگوید میگوییم که درست است و اگر آن شخص مورد علاقه ما نباشد هرچه میگوید میگوییم که غلط است. تفکر انتقادی در جامعه ما عمومیت ندارد. تازه یاد گرفتهایم تفکر انتقادی داشته باشیم ولی زمینههای کافی و مناسب برایش وجود ندارد.
این مترجم آثار ادبی و فلسفی در پاسخ به این سؤال که فلسفه تا چه اندازه به بهبود تفکر انتقادی در جامعه کمک میکند؟ اظهار داشت: کارهایی که انجام میدهیم از جمله راه رفتنمان، بادیگران صحبت کردن، خوردنمان، شعر گفتن، قصه نوشتن، و یا شرکت در انتخابات و غیره همه اینها را که شما در نظر بگیرید به قول قدیمیها آداب دارد و یکسری قواعد و هنجار دارد. تفکر هم نیاز به این آداب دارد.
این محقق حوزه فلسفه خاطر نشان کرد: فلسفه به ما نشان میدهد که ممکن است ما تصوری داشته باشیم و این تصور واقعیت نداشته باشد. بنابراین پیش از اینکه از دیگران انتقاد بکنیم باید یک آگاهی از فلسفه داشته باشیم. منظورم این نیست که همه بروند فلسفه بخوانند بلکه وقتی نویسندگان ما، شاعران ما و روزنامهنگاران ما اطلاعات و آگاهیهای ضروری درباره فلسفه و تفکر انتقادی داشته باشند میتوانند کارهایشان را بهتر انجام بدهند.
این مترجم و پژوهشگر تصریح کرد: بسیاری از گفتههای ما و رفتار ما به واسطه همین رعایت نکردن هنجارها به مشاجره و دشمنی میانجامد، در حالی که ما میتوانیم از سخنان و رفتار شاعری، نویسندهای و یا مسئول ادارهای به زبان ظریف و ادیبانه انتقاد کنیم ولی در صورتی که حالت تعرضی داشته باشد مشاجره ایجاد میشود.
دستغیب در پاسخ به این سؤال که نهادهای علمی چگونه میتوانند به رشد تفکرانتقادی در جامعه کمک کنند؟ گفت: در مراکز آموزشی ما بیشتر پایه کار مفروضات است و تا خود اصلاح نشوند نمیتوانند کاری بکنند.
پایه آموزشی ما و تعلیم ما روی مفروضات است. نهاد علمی باید آثاری داشته باشد. فرض کنید در علم فیزیک یا علم روانشناسی یا علم تاریخ باید یکسری کشفیات کرده باشند، همین که استاد بیاید سرکلاس و مطالب ترجمهای تدریس کند نهاد علمی که نمیشود . نهاد علمی را باید تأسیس کرد. اینکه دانشآموز یا دانشجو وقتی در آن نهاد رفت بعداز آموختن در صدد این باشد که خودش بتواند نظریه بدهد.
دستغیب در پایان یادآور شد: دانشآموز یا دانشجو وقتی میتواند نظریه بدهد که تجربه کند و استقلال رأی داشته باشد . ولی متأسفانه فعلاً مدار نهادهای علمی ما بر مفروضات است. بنابراین فاصله زیادی است تا ایجاد نهاد علمی قوی.
نظر شما :