اخبار حوزه و دانشگاه 18/6/88

۱۸ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۳:۲۷ کد : ۲۵۸۱۵ اخبار
تعداد بازدید:۳۶۱
تصویب هزار و 800 برنامه آموزشی علوم انسانی طی 3 سال گذشته/سند راهبردی پنج ساله پژوهشگاه علوم انسانی تدوین می شود/احداث کتابخانه امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های کشور/افزایش ظرفیت دانشجو بدون نظر دانشگاه‌ها/ شرایط دانشگاه‌ها لحاظ شود /رشد فرهنگی بدون تفکر انتقادی قابل تصور نیست/«فلسفه به‌مثابه رشته علوم انسانی» منتشر شد


تصویب هزار و 800 برنامه آموزشی علوم انسانی طی 3 سال گذشته
مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم گفت: حوزه علوم انسانی حدود یک هزار و 800 برنامه آموزشی در تمام مقاطع تصویب شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری فارس، علی برزویی با بیان این‌که در 3 سال گذشته 117 برنامه در مقطع کارشناسی ارشد و 38 برنامه در مقطع دکترا و در مجموع 155 برنامه در مقاطع تحصیلات تکمیلی تصویب شده است، افزود: در حوزه علوم انسانی طی 3 سال گذشته 728 برنامه آموزشی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا بوده است.
وی با تأکید بر این‌که اغلب برنامه‌های مصوب رشته‌های علوم پایه در 2 سال گذشته در راستای نیاز کشور بوده است، گفت: فیزیک دریا، زیست فناوری،‌ دکترای طراحی، مرمت، تاریخ تطبیقی، تربیت بدنی، سنجش و اندازه گیری، معارف اسلامی، ‌علوم و فناوری، ‌رادیو الکترونیک، مهندسی مدیریت اجرایی، طراحی خودروهای نظامی و ادبیات پایه برخی از این برنامه‌هاست.
مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم با بیان این‌که در حال حاضر 47 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند، افزود: در حال حاضر 11هزار و 500 دانشجوی دکترا در دوره‌های روزانه دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند.
******************************************************

سند راهبردی پنج ساله پژوهشگاه علوم انسانی تدوین می شود
 سند پنج ساله پژوهشگاه علوم انسانی شامل برنامه راهبردی مبتنی بر تبیین و توصیف استراتژی پژوهشگاه و پژوهشکده های مربوط به آن در افق پنج ساله در دست تدوین است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این برنامه قابلیت تبدیل به برنامه راهبردی علوم انسانی کشور را نیز خواهد داشت و اهداف مشخص استراتژیک این برنامه دارای توصیفی دقیق خواهد بود تا قابل اندازه گیری بوده و در یک بازه زمانی مشخص و محدود بیان شوند.
همچنین در برنامه یاد شده، هدایتگری پژوهشگاه در حوزه های علوم انسانی مورد توجه قرار گرفته و به گونه ای برنامه ریزی خواهد شد تا پژوهشگاه بیش از پیش به جایگاه اصلی خود در گسترش حوزه علوم انسانی کشور نایل شود و نقش هدایتگری در حوزه های کاربردی علوم انسانی داشته باشد.
فعالیت در سه سطح ملی، منطقه ای و جهانی نیز از اهداف مهمی است که نیل به آن در سند استراتژی 5 ساله پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دیده خواهد شد.
محقق پروری محور دیگری است که در این برنامه استراتژیک مورد توجه قرار گرفته و تلاش می شود در افقی پنج ساله پژوهشگرانی در پژوهشگاه تربیت شوند که با قدرت تشخیص بالا، در مواجهه با مسایل بنیادی از توانمندی کافی برای واکنش به موقع ومتناسب در حل مسائل برخوردار باشند.
یکی دیگر از محورهای برنامه های استراتژیک پژوهشگاه درمسیر توسعه و تحول، برنامه ریزی متناسب در حوزه مدیریت تکنولوژی در بخش های پژوهش و به خصوص در فرآیند توسعه محصولات جدید پژوهشگاه ومدیریت نوآوری است.
براساس این گزارش، مدیریت استراتژیک بازاریابی محصولات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در برنامه پنج ساله مورد توجه قرار گیرد.
در تدوین استراتژی پنج ساله پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نقشه جامع علمی کشور که نشان دهنده وضعیت موجود و مسیرهای توسعه آینده است، به عنوان یک سند بالادستی مورد توجه قرار گرفته و تلاش می شود تا با توجه به مخاطبان و حوزه ماموریت پژوهشگاه، نقشه جامع علمی برای حوزه علوم انسانی ویژه سازی و تدوین شود.
******************************************************

احداث کتابخانه امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های کشور
 با امضای تفاهم همکاری میان معاونت فرهنگی وزارت علوم و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، کتابخانه امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های کشور احداث می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این تفاهم نامه، با هدف آشنایی بیشتر دانشجویان و دانشگاه‌ها با اندیشه های حضرت امام، تسهیل دسترسی دانشجویان، پژوهشگران و علاقه مندان به منابع اصیل تاریخ انقلاب اسلامی، ایجاد زمینه های مناسب علمی، پژوهشی و اهمیت به نقش و کارکرد دانشگاه در زمینه انقلاب اسلامی توسط معاون فرهنگی وزارت علوم و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) منعقد شد.
براساس این تفاهم نامه معاونت فرهنگی وزارت علوم موظف به تخصیص فضای مناسب برای استقرارکتابخانه ها، فهرست نویسی منابع موجود در کتابخانه ها و نظارت بر حسن انجام کار در دانشگاه‌ها است.
همچنین تالیف کتب، نرم افزار و بانک اطلاعاتی کتابخانه دیجیتالی نیز بر عهده معاونت فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) خواهد بود.
در سال اول اجرای این تفاهمنامه 20 درصد از دانشگاه‌هایی که توسط معاونت فرهنگی وزارت علوم معرفی می شوند، تامین منابع خواهند شد.
مرکز فرهنگی و دانشجویی امام و انقلاب اسلامی وابسته به جهاد دانشگاهی، اجرای این قرارداد را به عهده دارد.
******************************************************

افزایش ظرفیت دانشجو بدون نظر دانشگاه‌ها/ شرایط دانشگاه‌ها لحاظ شود
رئیس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی گفت: توسعه کمی دانشگاه‌های کشور با توسعه کیفی هماهنگ نبوده و طی چند سال گذشته شاهد افزایش ظرفیت‌های پذیرش مستقل از نظر دانشگاه بودیم.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محمد تقی بطحایی با بیان این مطلب افزود: حتی مجلس شورای اسلامی ظرفیت‌ْهای جدیدی را برای پذیرش دانشجو بدون هماهنگی با دانشگاه‌ها ایجاد کرد که این مسئله به برنامه ریزی تحصیلی و کیفت آموزشی دانشگاه‌ها لطمه زد.
وی افزود: در کل شیب افزایش ظرفیت پذیرش مطابق برنامه چهارم توسعه بوده اما شرایط دانشگاه‌ها در این زمینه در نظر گرفته نشده است.
رئیس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی گفت: با توجه به جمعیت 74 میلیونی ایران و سه میلیون و 500 هزار دانشجویی که داریم می توان گفت هنوز نسبت به استانداردهای جهانی عقب هستیم و لازم است که شتاب توسعه علمی داشته باشیم اما این توسعه باید با رعایت تمامی جوانب همراه باشد.
******************************************************

رشد فرهنگی بدون تفکر انتقادی قابل تصور نیست
 دکتر منوچهر صانعی دره‌بیدی گفت: تفکر عبارت است از خلاقیت و نوآوری و در اساس آن انتقاد وجود دارد. بنابراین هیچ رشد فکری بدون تفکر انتقادی مقدور نیست.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر منوچهر صانعی دره‌بیدی در گفتگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به این سؤال که جامعه ما تا چه اندازه به نقد و تفکر انتقادی برای توسعه همه‌جانبه نیاز دارد؟ گفت: این نیاز بسیار بسیار شدید است. برای اینکه اصولاً تفکر که عبارت است از خلاقیت و نوآوری عملاً به معنای نقد سنت‌های متداول پیشین است.
وی افزود: مثلاً اگر ارسطو فلسفه افلاطون را نقد نمی‌کرد فلسفه ارسطو به وجود نمی‌آمد. یا دکارت اگر قرون وسطی را نقادی نمی‌کرد فلسفه دکارت به‌وجود نمی‌آمد یا همین طور کانت یا کسان دیگر. یا در همین فلسفه اسلامی خودمان اگر ملاصدرا قرار بود حرف‌های سهروردی و ابن‌سینا را دربست بپذیرد دیگر فلسفه ملاصدرا به وجود نمی‌آمد. پس جواب این سؤال این است که تفکر که عبارت است از خلاقیت و آفرینش این دقیقا ًبرابر با نقد سنت متداول است. تفکر نقاد مساوق است با نقادی.
صانعی دره‌بیدی در پاسخ به این سؤال که فلسفه تا چه اندازه به بهبود تفکر انتقادی در جامعه کمک می‌کند؟ گفت: کلمه فلسفه به معنای سنتی‌اش یعنی شناخت. برتراندراسل در جایی گفته به تعداد فیلسوفان تعریف فلسفه است. نمی‌خواهیم وارد جزئیات تعریف فلسفه بشویم. عموماً فلسفه یعنی شناخت و شناخت پایه تمدن است. یعنی هر چه در کشاورزی، درصنعت، در ارتباطات در روابط اجتماعی و در نظام‌های حکومتی تحولات به وجود آمده این تحولات همه نتیجه شناخت است.
این استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: بنابراین فلسفه پایه تمدن پایه مدنیت و پایه زندگی انسانی است. تعریف عام فلسفه ، فلسفه به معنای شناخت است و شناخت پایه همه تحولات اجتماعی و انسانی است و بنابراین امری ضروری است.
این محقق و پژوهشگر در پایان اظهار داشت: فلسفه شناخت است و شناخت همین مسائل جزیی و همین دستاوردهای علمی است. بنابراین ما نمی‌توانیم دو نهاد علم و فلسفه را از هم جدا کنیم و مثلاً بگوئیم علم رشد کرده و فلسفه عقب افتاده یا فلسفه رشد کرده علم عقب افتاده است. اصلاً چنین چیزی نیست. اینها پابه پای هم پیش می‌روند و ضروری‌اند و دستاوردهای علمی برای تفکر فلسفی ضروری هستند.
******************************************************

«فلسفه به‌مثابه رشته علوم انسانی» منتشر شد
 کتاب «فلسفه به‌مثابه رشته علوم انسانی» اثر برنارد ویلیامز از سوی انتشارات دانشگاه پرینستون منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب به طرح و بررسی دیدگاه‌های برنارد ویلیامز درباره فلسفه، اخلاق و متافیزیک می‌پردازد.
فلسفه چه کاری می‌تواند انجام دهد و چه کاری نمی‌تواند انجام دهد؟  چرا فلسفه از علوم دیگر متمایز است؟ پرسش‌هایی هستند که برنارد ویلیامز آنها را در این کتاب مورد بررسی قرار می‌دهد.
ویلیامز معتقد است که فلسفه به طور کلی از علم، هم به سبب اهداف و هم از جنبه روش شناسی متمایز است.
ویلیامز یکی از بزرگترین فیلسوفان قرن بیستم به شمار می‌رود.
 «اخلاق»، «متافیزیک»، معرفت‌شناسی»و «گستره و مرزهای فلسفه» از جمله موضوعاتی هستند که که از دیدگاه ویلیامز در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :