اخبار حوزه و دانشگاه 17/6/88

۱۷ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۳:۲۱ کد : ۲۵۸۱۶ اخبار
تعداد بازدید:۳۴۸
متون علوم انسانی براساس سند چشم انداز مورد بازنگری قرار گیرد/شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به مهندسی علوم انسانی بپردازد/کتب دانشگاهی علوم انسانی الکترونیکی می‌شود/تصویب بازنگری در دروس علوم انسانی/همایش «علوم اجتماعی و علوم انسانی» برگزار می‌شود/آخرین آمار جمعیت دانشجویی کشوراعلام شد/80 درصد دانشجویان شهریه می‌دهند/

متون علوم انسانی براساس سند چشم انداز مورد بازنگری قرار گیرد
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشکده علوم حدیث با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اساتید دانشگاه‌ها با ایشان،گفت: سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه و نیز برنامه چشم‌انداز 20 ساله کشور اهمیت ویژه‌ای به تحول و ارتقای علوم انسانی داده است و در همین راستا، متون این علم باید مورد بازنگری قرار گیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سید حامد ملکوتی تبار اظهار داشت: در راستای حرکت در مسیر برنامه پنجم توسعه و نیز سند چشم‌انداز 20 ساله کشور باید به تقویت جایگاه علوم انسانی در کشور پرداخته شود.
ملکوتی تبار، افزود: به همین دلیل باید نخبگان و اندیشمندان علاقه‌مند به علوم انسانی را جذب کرد و از کمک آنها در اصلاح و بازنگری در متون این علوم بهره برد، همچنین بایستی برای ارتقاء کمّی و کیفی فعالیت‌های علمی و پژوهشی در مراکز مختلف به‌خصوص دانشگاه‌ها اقدام شود.
وی، ادامه داد: بدیهی است راه‌اندازی کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد آزاد اندیشی می‌تواند در سریع رسیدن به اهداف و آرمان‌های مورد نظر کمک کند.
معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم حدیث، خاطر نشان کرد: از قدیم‌الایام، بحث علوم انسانی و توجه ویژه به آن و جایگاه رفیع علوم انسانی در فرهنگ و تمدن ایرانی از مقامی والا و ارزش بالایی برخوردار بوده است.
ملکوتی تبار، تصریح کرد: با مختصر جست‌وجو در سابقه تاریخی ملت ایران در می‌یابیم که بسیاری از علماء برجسته و اندیشمندان و متفکران صاحب‌نام در عرصه‌های علمی در زمینه علوم انسانی بوده‌اند.
وی، افزود: دنیای غرب با درک صحیح از قدرتمند شدن ایران در زمینه علوم انسانی، به سرعت در این علوم پیشرفت کرد و ازطرف دیگر، ارزش و اهمیت آن را در میان دیگر ملت‌ها کمرنگ و کم اهمیت جلوه داد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه، ملت‌ها به دلیل کم توجهی به علوم انسانی در ورطه‌های عمیقی افتاده‌اند، گفت: متاسفانه در نتیجه کم توجهی‌ها به علوم انسانی، در ایران نیز با چالش های بزرگی در این زمینه مواجه شده‌ایم و مجبور هستیم که دست نیاز خود را به سوی جهان غرب دراز کرده و کمبودهای خود را با ترجمه منابع علوم انسانی وارداتی جبران کنیم.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشکده علوم حدیث، اضافه کرد: البته این مسأله باعث نگرانی بسیاری از دلسوزان جایگاه علم و اندیشه و تفکر در ایران اسلامی شده ‌است که در راس آنها مقام معظم رهبری قرار دارند.
ملکوتی تبار، خاطر نشان کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با چشم تیزبین و دوربین خویش، چشم‌انداز آینده نظام اسلامی را از افق بالا می‌نگرند و این نقیصه را به خوبی دریافته و نسبت به گسترش آن هشدار داده‌اند.
وی، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر بحث جنبش نرم‌افزاری و تولید علم تاکید کرده‌اند و دانشجویان و دانشمندان و اساتید دانشگاه‌ها را از ترجمه صرف آثار غربی نهی کرده‌اند.
ملکوتی تبار، ادامه داد: دلسوزان علم و فرهنگ در ایران باید با همفکری و هم‌اندیشی و بازخوانی منابع غنی موجود، ایران را به جایگاه رفیع خود در علوم دنیا قرار دهند.
وی در بخش پایانی سخنان خود به آثار مثبت و منفی ترجمه آثار غربی در ایران پرداخت و گفت: ترجمه علوم باعث ورود فرهنگ‌ بیگانه به فرهنگ خودی می‌شود و در نهایت فرهنگ خودی را از پایبندی به آداب و رسوم گذشته خود غافل می‌کند.
حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی، نخبگان، و رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با اشاره به تحصیل حدود دو میلیون دانشجو از سه میلیون و نیم دانشجوی کشور در رشته های علوم انسانی تأکید کردند: این مسئله نگران کننده است، زیرا توانایی مراکز علمی و دانشگاه‌ها در زمینه کار بومی و تحقیقات اسلامی در علوم انسانی و همچنین تعداد اساتید مبرّز و معتقد به جهان بینی اسلامی رشته های علوم انسانی در حد این تعداد دانشجو نیست.
ایشان افزودند: بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هایی است که مبانی آنها مادیگری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود و آموزش این علوم انسانی در دانشگاه‌ها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: مراکز تصمیم گیری اعم از دولت، مجلس، و شورایعالی انقلاب فرهنگی باید این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهند.
******************************************************

شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به مهندسی علوم انسانی بپردازد
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار اساتید دانشگاه‌ها با ایشان گفت: مهم‌ترین نهاد در رابطه با علوم انسانی در کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی است واین نهاد باید به مهندسی این علوم در کشور بپردازد. 
 به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، اظهار داشت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با سعه صدر و استفاده از نخبگان حوزه و دانشگاه بر روی علوم انسانی در کشور کار کند و در این زمینه از علمای حوزه علمیه و اساتید دانشگاه‌ها کمک بگیرد.
وی افزود: برای اینکه به وضعیت علوم انسانی در کشور سامان دهیم، باید ابتدا طرحی برای این موضوع داشته باشیم و سپس به شناخت نقاط آسیب‌زا در این مسأله پرداخته و در ادامه نیز خلأهای موجود در این زمینه را بشناسیم.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: باید با دقت، وضعیت علوم انسانی را در کشور مورد بحث و بررسی قرار دهیم و به این مسأله بپردازیم که در کجا باید اصلاح صورت بگیرد و کدام نقاط باید تقویت شود، همچنین باید ببینیم به چه رشته‌هایی نیاز داریم و چه رشته‌هایی مورد نیاز ما نیست.
رییس داشگاه معارف اسلامی قم تصریح کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها اشاره به یک درد مزمن در کشور است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در فضای دانشگاهی کشور وجود دارد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: ماهیت رشته‌هایی چون مهندسی، فیزیک و رشته‌های تجربی و فنی به طور کلی اقتضا می‌کند که این رشته‌ها از دستاوردهای خارج از کشور استفاده کنند.
کلانتری تاکید کرد: به طور کلی ماهیت علم در رشته‌های فنی و مهندسی و پزشکی یکی است و یک اکتشاف در زیست‌شناسی فرقی نمی‌کند که در ایران روی دهد و یا در آلمان، بلکه ذات این رشته‌ها این طور است.
وی افزود: اشتباهی که صورت گرفته این بود که در علوم انسانی همچون رشته‌های فنی و مهندسی در پی استفاده از دستاوردهای خارجیان بوده‌ایم و در علومی چون اقتصاد، علوم اجتماعی، جامعه شناسی و تا حدودی در الهیات نیز از دستاوردهای بیگانگان استفاده کرده‌ایم.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ما منتظریم تا خارجیان درباره علوم تربیتی به اظهار نظر پرداخته و از آن استفاده کنیم و این مسائل افت علوم انسانی در کشور است،ادامه داد: ماجرایی که درباره علوم انسانی در کشور روی داده یک حادثه اتفاقی نیست، بلکه یک جریان است که از زمان ر‍ژیم پهلوی شروع شده و تا کنون ادامه داشته است.
کلانتری تصریح کرد: رژیم پهلوی در پی این بود که فرهنگ غرب را جایگزین فرهنگ ایرانی اسلامی کند و مردم را از فرق سر تا نوک پا فرنگی کند.
رییس دانشگاه معارف اسلامی قم، با اشاره به تعداد بالای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علوم انسانی در کشور، گفت: متاسفانه بسیاری از علوم انسانی که در کشور تدریس می‌شود، وارداتی است و با نیازهای کشور تناسب ندارد.
وی تاکید کرد: این علوم با نیازها و جهان بینی ما تفاوت دارد. آن چیزی که در علوم انسانی غرب وجود دارد، جهان بینی بدون خدا و مبتنی بر اصول لیبرالیسم است، در حالی که کشر ما مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی و خداشناسی است و طبعا چنین محصولی در چنین فضایی نمی‌تواند رشد پیدا کند.
به گزارش ایرنا ،حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی، نخبگان، و رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با اشاره به تحصیل حدود دو میلیون دانشجو از سه میلیون و نیم دانشجوی کشور در رشته های علوم انسانی تأکید کردند: این مسئله نگران کننده است، زیرا توانایی مراکز علمی و دانشگاه‌ها در زمینه کار بومی و تحقیقات اسلامی در علوم انسانی و همچنین تعداد اساتید مبرّز و معتقد به جهان بینی اسلامی رشته های علوم انسانی در حد این تعداد دانشجو نیست.
ایشان افزودند: بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هایی است که مبانی آنها مادیگری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود و آموزش این علوم انسانی در دانشگاه‌ها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: مراکز تصمیم گیری اعم از دولت، مجلس، و شورایعالی انقلاب فرهنگی باید این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهند.
******************************************************

کتب دانشگاهی علوم انسانی الکترونیکی می‌شود
رئیس مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی با اشاره به مشکل دسترسی بسیاری از دانشجویان به منابع درسی مکتوب علوم انسانی در کشور، از راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی این کتب در دانشگاه‌ها خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری فارس محمد آرمند اظهار داشت: راه‌اندازی پایگاه‌های اطلاعاتی الکترونیکی در سطح دانشگاه‌های کشور با هدف دسترسی آسان دانشجویان به کتاب‌های علوم انسانی و با قیمت نازل انجام می‌شود.
این مقام مسئول در انتشارات "سمت " در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید به دانشجویان مژده داد که امسال هیچ‌گونه کمبودی در زمینه کتب درسی منتشر شده توسط این سازمان وجود نخواهد داشت و دانشجویان نگران عدم چاپ یا موجودی کتب نباشند.
آرمند از فعالیت‌های جدید سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: با توجه به تجربیات و اندوخته‌های ما در زمینه پژوهش و تألیف کتب علوم انسانی، بیش از 100 تفاهم‌نامه‌ در این زمینه با دانشگاه‌های کشور منعقد شده است.
وی در ادامه از استفاده شدن منابع این سازمان در کشورهای همجوار خبر داد و بیان داشت: با در دستور کار قرار گرفتن تعامل با این کشورها، دو بخش جدید عربی و روسی شروع به کار کرده است که هدف از راه‌اندازی آن برقراری ارتباط، عرضه علوم بومی و جذاب به این دو بخش و استفاده متقابل از ظرفیت‌های موجود در کشورهای عربی و روسی زبان است.
******************************************************

تصویب بازنگری در دروس علوم انسانی
در پی انتقاد رهبر انقلاب از تدریس علوم انسانی غربی در دانشگاه‌های ایران، شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را مسئول بازنگری در رشته های علوم انسانی کرده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از سایت آینده، دکتر حمید رضا آیت اللهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی گفته است: این پژوهشگاه با "مشارکت کلیه استادان علوم انسانی در حوزه های مختلف، اقدامات عملی در مورد بازنگری سرفصل ها را با توجه به اهداف توسعه آموزش عالی در حوزه علوم انسانی و بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری آغاز می کند."
آیت الله خامنه ای یک هفته پیش در جمع شماری از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه های ایران گفتند: آموزش بسیاری از رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها باعث بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود.
ایشان تحصیل حدود دو میلیون نفر از سه و نیم میلیون دانشجو در ایران در رشته های علوم انسانی را مایه نگرانی دانسته بودند زیرا "توانایی مراکز علمی و دانشگاه ها در زمینه کار بومی و تحقیقات اسلامی در علوم انسانی و همچنین تعداد اساتید مبرز و معتقد به جهان بینی اسلامی رشته های علوم انسانی در حد این تعداد دانشجو نیست و بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هایی است که مبانی آنها مادی گری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود و آموزش این علوم انسانی در دانشگاه ها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواهد شد."
رهبرانقلاب از مراکز تصمیم گیری از جمله دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته بودند به این موضوع رسیدگی کنند.
در پی این سخنان، شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پژوهشگاه علوم انسانی ماموریت داده است تا خواسته های رهبری را پیگیری کند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی می گوید: "بسیاری از سرفصل های موجود و منابع مورد استفاده در این سرفصل ها بیش از بیست سال است بدون هیچ گونه بازنگری و تغییر، دست استادان را برای تحول و رشد درس ها و متون درسی بسته است."
به گفته آیت اللهی، بسیاری از سرفصل های درسی علوم انسانی "در جهت فرهنگ ایرانی - اسلامی نیستند و همین امر تجدید نظر در سرفصل ها را ضروری ساخته است."
قرار است پژوهشگاه علوم انسانی، گروه‌های ویژه ای را برای بررسی سرفصل های درسی رشته های علوم انسانی دانشگاه‌ها تشکل دهد و پیشنهادات خود را برای تغییرات در اختیار کمیته ای بگذارد که در وزارت علوم تشکیل شده است.
به گفته دکتر آیت اللهی، کمیته اجرایی طرح بازنگری در سرفصل های درسی علوم انسانی مستقر در وزارت علوم، بر کارهای پژوهشگاه علوم انسانی در این زمینه نظارت خواهد کرد.
روش کار هم به این ترتیب خواهد بود که نتیجه بررسی و بازنگری سرفصل های رشته های علوم انسانی در پژوهشگاه علوم انسانی در این کمیته مطرح می شود و این کمیته مسئول اتخاذ تصمیمات مقتضی در خصوص روال اجرایی تغییر سرفصل هاست.
قرار است بعد از آن که کمیته وزارت علوم تصمیم نهایی را در باره حذف برخی دروس و اضافه کردن درس‌های دیگر گرفت آن را از طریق بخشنامه به تمامی دانشگاه‌های کشور ابلاغ کن
******************************************************

همایش «علوم اجتماعی و علوم انسانی» برگزار می‌شود
همایش «علوم اجتماعی و علوم انسانی» طی روزهای 17 تا 19 مهرماه سال جاری در سنگاپور برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این همایش با هدف تبادل نظر میان صاحب‌نظران علوم انسانی و علومی که مرتبط با علوم انسانی است، برگزار می‌شود.
این همایش در تلاش است که محققان و اندیشمندانی از کشورهای آسیا - پاسیفیک، آمریکای شمالی و اروپا و سایر نقاط جهان را به منظور تبادل علمی و طرح دیدگاه‌های متفاوت گرد هم آورد.
این همایش محورها و شاخه‌های گوناگون علوم انسانی را مورد توجه قرار خواهد داد.
******************************************************

آخرین آمار جمعیت دانشجویی کشوراعلام شد
قائم مقام معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری آمار جمعیت دانشجویی کشور در سال تحصیلی 88-87 و برآورد جمعیت دانشجویی در سال جدید تحصیلی را اعلام کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر رضا عامری گفت: 3 میلیون و580 هزار دانشجو در تمام مقاطع تحصیلی در آموزش عالی کشور ( دولتی و غیردولتی) مشغول تحصیل می‌باشند که بیشترین تعداد در مقطع کارشناسی و با جمعیت 2میلیون و 200 هزار دانشجو و معادل 58 درصد کل جمعیت دانشجویی می‌باشد.
جمعیت دانشجویی کشور به تفکیک مقطع تحصیلی
وی افزود: یک میلیون و 430 هزار دانشجو معادل 37 درصد جمعیت دانشجویی نیز در مقطع کاردانی و 193هزار نفر دانشجو معادل 5 در صد جمعیت دانشجویی نیز در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل می‌باشند.
برآورد جمعیت دانشجویی کشور در سال جدید
دکتر عامری در خصوص جمعیت دانشجویی کشور در سال جدید تحصیلی، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت اعلام شده از طرف دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و متقاضیان مجاز به انتخاب رشته برآورد می شود جمعیت دانشجوی کشور در سال جدید تحصیلی به 3 میلیون و 800 هزار نفر برسد.
جمعیت دانشجویی کشور به تفکیک دوره و دانشگاه
وی افزود : برآورد می‌شود از جمعیت دانشجویی سال جدید تحصیلی ، دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت علوم320 هزار نفر، دوره نوبت دوم ( شبانه) دانشگاه‌های دولتی 160 هزار نفر، دانشگاه پیام نور810 هزار نفر، دانشگاه جامع علمی کاربردی 450 هزار نفر، آموزشکده‌های وزارت آموزش و پرورش280هزار نفر، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی50 هزار نفر، موسسات غیردولتی و غیر انتفاعی 320هزار نفر و دانشگاه آزاد اسلامی 1میلیون و سیصد هزار نفر را به خود اختصاص دهد.
قائم مقام معاون آموزشی وزارت علوم در خاتمه گفت: بر اساس برنامه چهارم توسعه کشور تا پایان سال 1388 باید جمعیت دانشجویی کشور به 3میلیون و هفتصد و پنجاه هزار نفر برسد که با برآورد جمعیت دانشجویی 3 میلیون و هشتصد هزار نفری از پیش‌بینی برنامه نیز جلو خواهیم افتاد.
******************************************************

بی‌توجهی وزرای علوم به دانشگاه‌های علوم انسانی/ تبعیض نباید باشد
رئیس دانشگاه الزهرا با تاکید بر حذف تبعیض میان دانشگاه‌ها گفت: با توجه به اینکه تخصص علمی وزرای علوم، تحقیقات و فناوری در رشته هایی غیر از علوم انسانی بوده طی این سالها در حق دانشگاه‌های علوم انسانی کشور کم لطفی شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محبوبه مباشری گفت: بین دانشگاه‌ها نباید با توجه به رشته های تخصصی تبعیض قائل شد و این گونه در نظر گرفت که دانشگاه‌هایی که علوم انسانی را پوشش می دهند هزینه چندانی نداشته و به بودجه کمتری نیاز دارند.
وی افزود: امروز دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه الزهرا با مشکلات عدیده ای روبرو هستند که بخش اعظم آن ریشه در کم توجهی های وزرای علوم قبلی دارد.
رئیس دانشگاه الزهرا گفت: البته طی چند سال گذشته با توجه ویژه مقام معظم رهبری و بیانات دلسوزانه ایشان وضعیت دانشگاه‌های علوم انسانی بهتر شده است.
وی افزود: هر چند که بودجه دانشگاه الزهرا هر سال افزایش داشته اما با توجه به اینکه پایه اولیه ای که برای این بودجه در نظر گرفته شده از ابتدا بسیار پایین بوده است امروز این بودجه جوابگوی نیازهای دانشگاه نیست.
مباشری تاکید کرد: باید به شکلی برنامه ریزی شود که بودجه هر دانشگاه با توجه به نیازهای همان دانشگاه تنظیم و تصویب شود.
******************************************************

نرخ شهریه دوره‌های تحصیلی در مهر88/ 80 درصد دانشجویان شهریه می‌دهند
بسیاری از دوره های تحصیلی مانند شبانه، غیر انتفاعی، مجازی، نیمه حضوری، پیام نور و دانشگاه آزاد شهریه ای هستند و بخش اعظم دانشجویان در این دوره ها تحصیل می کنند. خبرگزاری مهر در گزارشی به بررسی شهریه دوره های مختلف تحصیلی در مهر 88 پرداخته است.
دانشجویان بسیاری در دانشگاه‌های کشور در مقاطع مختلف تحصیلی وارد دوره هایی می شوند که ملزم به پرداخت شهریه به دانشگاه هستند. شهریه دانشگاه‌ها و دوره های مختلف تحصیلی هر ساله از اهمیت ویژه ای برای داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و دانشجویانی که وارد مقاطع جدید تحصیلی می شوند برخوردار است.
نرخ شهریه برای دوره های شبانه دانشگاه‌های دولتی
شهریه متغیر دوره های شبانه دانشگاه‌های دولتی سراسر کشور بر اساس اعلام سازمان سنجش در دفترچه های راهنمای انتخاب رشته کنکور 88 در هر سال به میزان 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش می یابد و شهریه ثابت برای ورودی های سال 88 تا پایان تحصیل آنها ثابت بوده و تغییری نخواهد کرد.
پذیرفته شدگان در این دوره ها ملزم به رعایت تعهدات مالی در قبال دانشگاه مربوط خواهند بود.
نرخ شهریه برای دوره های نیمه حضوری
شهریه دوره های نیمه حضوری برای کلیه رشته های تحصیلی دوره های نیمه حضوری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم نیز برای ورودی های سال 88 به میزان 60 درصد شهریه دوره های نوبت دوم و شبانه دانشگاه‌ها است.
افزایش شهریه برای موسسات غیرانتفاعی
رضا عامری - قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم چندی پیش در این باره به مهر گفت: مصوبه ای برای افزایش شهریه در سال تحصیلی آینده به تصویب نرسیده است و تنها موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی می توانند از دانشجویان ورودی جدید با 10 درصد افزایش شهریه دریافت کنند.
افزایش شهریه دانشگاه پیام نور
سید محمد حسینی - سرپرست دانشگاه پیام نور نیز درباره شهریه دانشگاه پیام نور به مهر گفت: دانشگاه پیام نور کمترین شهریه را اخذ و کمترین کمک را از دولت دریافت می کند از این رو در سال جاری شهریه دانشگاه پیام نور در دوره های فراگیر و سایر دوره ها برای ورودیهای جدید 10 درصد افزایش می یابد که با این افزایش نیز شهریه های دانشگاه پیام نور کمترین شهریه در میان سایر دانشگاه‌ها خواهد بود.
شهریه های دوره های غیرانتفاعی مجازی
به گزارش مهر، شهریه دوره های مجازی نیز امسال برابر با آنچه در دفترچه های راهنمای انتخاب رشته آمده از دانشجویان اخذ می شود و شهریه ثابت برای رشته های علوم انسانی در هر ترم معادل یک میلیون ریال و برای رشته های فنی برابر با یک میلیون و 400 هزار ریال در نظر گرفته شده است.
شهریه دانشگاه آزاد اسلامی
شهریه دانشگاه آزاد اسلامی منوط به تصویب در هیئت امنا و تایید نهایی وزیر علوم است که تا کنون چنین امری اتفاق نیفتاده است بنابراین شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد به صورت علی الحساب از دانشجویان دریافت خواهد شد.
بالغ بر 80 درصد دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور را دانشجویان شهریه ای در بر می گیرند و افزایش ظرفیتی که هر ساله در زمان کنکور عنوان می شود، بیشتر شامل دوره های شهریه ای است. از این رو ضرورت دارد مسئولین نسبت به افزایش سقف اعتبارات مربوط به وامهای شهریه نیز تلاش کنند. این در حالی است که بر اساس گفته رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، وام شهریه برای سال تحصیلی جدید تقریبا 11 درصد دانشجویان را پوشش می دهد. البته افزایش ارتقای مبلغ وام شهریه برای سال تحصیلی آینده پیشنهاد شده بود که تا کنون محقق نشده است.
اعتباری که دولت برای وام شهریه در بودجه سال 1388 در نظر گرفته برابر با 240 میلیارد تومان است.
******************************************************

آغاز رایزنی‌ها برای انتخاب رئیس جدید یونسکو/ وزیر فرهنگ مصر نامزد اصلی است
رایزنی‌های کشورهای عضو کمیته اجرایی یونسکو برای انتخاب رئیس جدید این سازمان در حالی آغاز شده که "فاروق حسنی" به عنوان یکی از نامزدهای اصلی احراز ریاست نهاد آموزشی، تربیتی و فرهنگی سازمان ملل متحد است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، کشورهای عضو کمیته اجرایی یونسکو، رایزنی‌های خود را برای انتخاب رئیس جدید این سازمان آغاز کردند. در همین راستا امروز 58 کشور عضو  این کمیته برای تصمیم گیری در این زمینه در پاریس گرد هم آمدند.
شرکت کنندگان در این نشست قرار است به بحث و تبادل نظر درباره انتخاب جانشینی برای "کوئیچیرو ماتسورا" رئیس کنونی نهاد علمی، تربیتی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در روز هفدهم سپتامبر بپردازند.
بر این اساس از "فاروق حسنی" وزیر فرهنگ مصر با وجود اظهارات ضد اسرائیلی اش به عنوان اصلی ترین نامزد احراز ریاست یونسکو یاد می شود. این در حالی است که به جز حسنی، هشت نفر دیگر از جمله "بنیتا فررو والدنر" کمیسر اتریشی روابط خارجی اتحادیه اروپا نامزد احزار این سمت هستند.
در همین حال نامزدی وزیر فرهنگ مصر اعتراضاتی را در برخی محافل بین المللی به همراه داشته است. وی که حدود 20 سال در وزارت فرهنگ این کشور مشغول به کار است، سال گذشته گفته بود شخصا ترجیح می دهد کتابهای اسرائیلی را در صورت یافتن در کتابخانه ها بسوزاند. 
******************************************************

تفکر انتقادی نیازمند فضایی متکی بر گفتگو است
 سیاوش جمادی گفت: تفکر انتقادی بسیار در جامعه ما ضرورت دارد منتها این نوع تفکر نیازمند به فضایی است که در آن شرایط گفتگو برای همه اطراف گفتگو برابر باشد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، سیاوش جمادی در پاسخ به این سؤال که جامعه ما تا چه اندازه به نقد و تفکر انتقادی برای توسعه همه‌جانبه نیاز دارد؟ گفت: اندازه تفکر انتقادی یا حد تفکر انتقادی را به هیچ وجه نمی‌توانم محدود کنم. تفکر تا آنجایی که تفکر است و کلمه تا آنجایی که کلمه هست و حرف تا آنجایی که حرف است حدی برای محدودیت ندارند.
وی افزود: منتها در جامعه آزاد کلمه را با کلمه پاسخ می‌دهند و نه با ابزار زور. تفکر انتقادی بسیار در جامعه ما ضرورت دارد منتها این نوع تفکر نیازمند به فضایی است که در آن شرایط گفتگو برای همه اطراف گفتگو برابر باشد.
جمادی در پاسخ به این سؤال که فلسفه تا چه اندازه به بهبود تفکر انتقادی در جامعه کمک می‌کند؟ گفت: کلمه جامعه یک کلیت مفروض است که دارای کثرات و طبقات و اصناف و گروه‌های متعددی است. به یک لحاظ می‌توان افراد جامعه را برحسب آگاهی تحصیلات و حساسیت آنها نسبت به مسائل جمعی طبقه‌بندی کرد.
این مترجم آثار فلسفی تصریح کرد: فلسفه البته می‌تواند به تدریج و در کنار سایر علوم انسانی جامعه را پیوسته به طرف مدنیت بیشتر هدایت کند. وقتی مدنیت بیشتر یا تغییر بافت فرهنگی به وجود آید جامعه پویا، طلبکار و توانمند می‌شود و قدرت نمی‌تواند از بخش ایستمند و نا آگاه جماعت علیه بخش آگاهتر بهره‌گیری کند.
جمادی در پاسخ به این سؤال که نهادهای علمی چگونه می‌توانند به رشد تفکر انتقادی در جامعه کمک کنند؟ گفت: در صورتی که آزادی باشد و دولت بر درونمایه کار آنها تولیت و دخالت نکند و بگذارد که این نهادها خود در زمینه گفتگو کاملاً آزاد رشد کنند و با یکدیگر در آویزند و به حقایقی که علم و عقل هادی آنهاست رهنمون شوند ما شاهد نقش نهادهای علمی در رشد تفکر انتقادی خواهیم بود. 
******************************************************

تمدید مهلت ارسال خاطرات تلخ و شیرین زندگی دانشجویی
 مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم گفت: مهلت ارسال آثار به جشنواره خاطرات تلخ و شیرین زندگی دانشجویی تا پایان مهرماه سال جاری تمدید شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، محسن اسلامی در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: اولین دوره جشنواره خاطرات تلخ و شیرین زندگی دانشجویی در سال 1386 برگزار شد و امسال درصدد برگزاری دومین دوره این جشنواره در 16 آذرماه سال جاری مصادف با روز دانشجو در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی هستیم.
وی افزود: دانشجویان و دانش آموختگان علاقه مند می توانند آثار مکتوب خود را تا 15 مهر ماه و آثار غیر مکتوب را تا 30 مهر ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم گفت: مهلت ارسال آثار برای شرکت کنندگان غیرایرانی نیز در آثار مکتوب 3 مهر و غیر مکتوب 18 مهر ماه خواهد بود.
******************************************************

سازمان سمت و انستیتو شرق‌شناسی روسیه همکاری می‌کنند
احمداحمدی رییس سازمان سمت و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشورمان ضمن دیدار از انستیتو شرق‌شناسی وابسته به آکادمی علوم روسیه با ویتالی نائومکین رئیس این انستیتو دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، در این دیدار که با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان رایزن فرهنگی ایران همراه بود ویتالی نائومکین ضمن خوش‌آمدگویی به هیئت ایرانی به تشریح فعالیتهای انستیتو شرق‌شناسی خصوصا بخش ایرانشناسی پرداخت.
وی ضمن ابراز رضایت از همکاری با رایزنی فرهنگی ایران، به برگزاری مشترک کنفرانسهای علمی با ایران من جمله "روسیه و جهان اسلام" در سال گذشته اشاره و آمادگی انستیتو شرق‌شناسی را برای گسترش و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران اعلام داشت.
در ادامه حجج‌الاسلام احمدی و شهریاری نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت تحقیقات و انتشارات در سازمان سمت و نیز اقدامات شورای اطلاع رسانی ایران آمادگی خود را برای گسترش و تعمیق روابط میان انستیتو شرقشناسی و سازمان سمت اعلام کردند.
در این دیدار مقرر شد یادداشت تفاهم همکاری پس از آماده شدن به امضای طرفین برسد.
******************************************************

"دیدگاه هیوم درباره اخلاق" منتشر شد
 کتاب "دیدگاه هیوم درباره اخلاق" اثر جیمز بیلی از سوی انتشارات راتلج منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب به بررسی فلسفه هیوم، فیلسوف شک‌گرای اسکاتلندی، و دیدگاه وی درباره اخلاق می‌پردازد.
دیوید هیوم در سال ۱۷۱۱ در ادینبورگ واقع در اسکاتلند زاده شد. خانواده‌اش دوست داشتند که دیوید قاضی شود، اما او علاقه وافری به ادبیات داشت.
 در آغاز، برای کسب و کار به بریستول رفت ، اما بزودی از آن دست کشید و به فرانسه رفت و به تحقیق و تفکر فلسفی پرداخت.
ظرف سالهایی که در فرانسه گذراند، یعنی طی سال‌های ۱۷۳۷ـ ۱۷۳۴ اثر بزرگش به نام رساله درباره طبیعت آدمی را نوشت.
 هیوم در سال ۱۷۳۷ به اسکاتلند بازگشت و در آن جا اثر فلسفی دیگری منتشر ساخت. در سال ۱۷۴۵ درخواست کرد تا در دانشگاه ادینبورگ کرسی تدریس اخلاق و فلسفه روح را بر عهده بگیرد ، اما درخواستش به سبب شهرتش به شکاکیت و الحاد رد شد .
شکاکیت یکی از امور مهم در فلسفه هیوم است که وی آن را پادزهری برای جزم اندیشی می دانست. هیوم معتقد بود شکاکیت تمام عیار، هرچند در عالم نظر غیر قابل ابطال است، در عمل غیر قابل دفاع است و ما در زندگی روزمره ناچاریم که بر اساس باور طبیعی یا گرایش های انسانی خود عمل کنیم.
او به سال ۱۷۷۶ در ادینبورگ  درگذشت.
******************************************************

نشست "جوان در قرآن" برگزار می‌شود
 نشست "جوان در قرآن" دوشنبه 16 شهریور ماه در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این نشست با هدف تبیین و تشریح جایگاه جوانان و دوره جوانی در قرآن کریم و ارائه الگویی به جوانان برای رسیدن به جایگاه برتر وجودی خویش برگزار خواهد شد .
حجت الاسلام دانشمند به عنوان کارشناس و سخنران این نشست معرفی شده است .
این نشست ساعت 21 دوشنبه 16 شهریور ماه با همکاری دانشکده شریعتی در بخش دانشگاهی هفدهمین نمایشگاه بین المللی قران کریم برگزار می شود .
هفدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا 23 شهریور ماه پذیرای علاقمندان است .
******************************************************

"راهنمای انتخاب عقلانی و اجتماعی" منتشر شد
 کتاب "راهنمای انتخاب عقلانی و اجتماعی" با گردآوری پل آناند، پراستانتا پاتانائیک و کلمنس پوپ از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب به بررسی نظریه انتخاب عقلانی و انتخاب اجتماعی می‌پردازد.
هدف کتاب توجه به بنیان‌های نظریه انتخاب عقلانی و انتخاب اجتماعی را در 30 سال گذشته عنوان شده است .
نظریه انتخاب عقلانی نظریه‌ای آماری است که در اقتصاد و سایر حوزه‌های علوم انسانی راه یافته است.
در این کتاب به طور عمده به بررسی اندیشه‌های اقتصاددانان در رابطه با انتخاب عقلانی و چگونگی کاربرد آن در اقتصاد و الگوی اقتصاد رفاه پرداخته شده است .
کتاب همچنین به بررسی انتخاب عقلانی در حوزه علوم سیاسی، فلسفه و روانشناسی می‌پردازد و در صدد است تا نشان دهد که چگونه این نظریه در این حوزه‌ها گسترش یافته است.
این کتاب با همکاری 23 نفر از اندیشمندان بنام حوزه‌های فلسفه، علوم سیاسی و اقتصاد به نگارش درآمده است و به لحاظ جامعیت یکی از آثار قابل توجه در این حوزه موضوعی به شمار می‌رود.
بر اساس نظریه انتخاب عقلانی هر بازیگر خردمند فرض می‌شود که بر اساس محاسبه سود و زیان از میان گزینه‌های (بدیلها) دست به انتخاب می‌زند و گزینه‌ای را انتخاب می‌کند که بیشترین سود و کمترین ضرر را متوجه او سازد.
******************************************************

«الهیات فلسفی» منتشر شد
 کتاب «الهیات فلسفی» با گردآوری مایکل ریا از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، طی 60 سال گذشته مساله فلسفه دین در سنت فلسفی تحلیلی احیاء شده و مورد توجه جدی این حوزه قرار گرفته است.
طی سالهای اخیر فیلسوفان دین توجه خاصی به مطالعات میان رشته‌ای در این حوزه از خود نشان داده‌اند و با رویکردی میان رشته‌ای به بررسی و مطالعه دین پرداخته‌اند.
توجه ویژه آنها به موضوعات محوری و سرمنشاءهای فکری الهیات در سنت مسیحی است.
این کتاب جلد دوم از مجموعه الهیات فلسفی به شمار می‌رود  که توسط انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است.
در این کتاب، 3موضوع محوری و اساسی در الهیات فلسفی مورد توجه قرار گرفته است. این موضوعات عبارتند از مشیت الهی، رستاخیز مسیح و کتاب مقدس.
جلد اول این مجموعه نیز 3 موضوع و مبحث اساسی در حوزه الهیات فلسفی را مورد توجه قرار داده است. این محورهای عبارتند از تثلیث، تجسد و کفاره.

*********************************

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :