اخبار حوزه و دانشگاه 16/6/88

۱۶ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۳:۳۹ کد : ۲۵۸۱۷ اخبار
تعداد بازدید:۳۹۲
پژوهشگاه علوم انسانی مسئول بازنگری رشته‌های علوم انسانی شد/آمار ورودیهای جدید مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاهها در مهر88/مرکز معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان افتتاح شد/فضای دانشگاهها را به محیطی سهل ‌تر برای فعالیت دانشجو تبدیل می کنیم/تمام دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور رتبه بندی فرهنگی می شوند/علوم انسانی اسلامی، لازمه نظم دهی به نظام اجتماعی باشد/چهار کتاب آموزشی جدید حوزه‌های علمیه منتشر می‌شود

پژوهشگاه علوم انسانی مسئول بازنگری رشته‌های علوم انسانی شد
 رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: بازنگری سرفصلهای رشته های علوم انسانی دانشگاههای کشور با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی محول شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر حمید رضا آیت اللهی با بیان این مطلب افزود: این پژوهشگاه به عنوان متولی اصلی پژوهش در حوزه علوم انسانی در کشور پس از تشکیل گروههای ویژه بررسی کننده سرفصل های درسی رشته های علوم انسانی با مشارکت کلیه اساتید علوم انسانی کشور در حوزه های مختلف، اقدامات عملی در خصوص بازنگری سرفصل ها را با توجه به اهداف توسعه آموزش عالی در حوزه علوم انسانی و بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری آغاز خواهد کرد.
وی تصریح کرد: بسیاری از سرفصل های موجود و منابع مورد استفاده در این سرفصل ها بیش از20 سال است بدون هیچ گونه بازنگری و تغییر، دست استادان را برای تحول و رشد درسها و متون درسی بسته است. در طول این 20 سال، تغییرات بسیاری در علوم مختلف پیش آمده و بر اساس اقتضائات جامعه جهانی برخی سرفصلها حذف و به برخی سرفصلها افزوده شده است.
آیت اللهی اظهار داشت: هر کشوری سعی می کند شرایط بومی و منطقه ای خود را در تدوین دروس مورد توجه جدی قرار دهد، در حالی که در کشور ما بسیاری از عناوین و سرفصلهای دروس این اقتضا را نادیده گرفته اند و در جهت فرهنگ ایرانی- اسلامی ما نیستند که همین امر تجدید نظر در سرفصلها را ضروری ساخته است. علاوه بر این، منابع بسیاری سال به سال در رشته های علوم انسانی در کشور ایجاد می شود که باید به روزرسانی منابع و متون درسی نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه کمیته اجرایی طرح بازنگری سرفصلهای رشته های علوم انسانی نیز در وزارت علوم تشکیل شده است و بر روند اجرایی کارهای انجام شده در این راستا در پژوهشگاه علوم انسانی نظارت خواهد کرد، گفت: نتیجه بررسی ها و بازنگریهای انجام شده در سرفصلهای رشته های علوم انسانی توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این کمیته مطرح شده و کمیته مزبور عهده دار اتخاذ تصمیمات مقتضی در خصوص روال اجرایی تغییر سرفصلها خواهد بود.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: کلیه سرفصلهای تنظیمی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس مصوبات این کمیته به کلیه دانشگاههای کشور ابلاغ خواهد شد.
*****************************************************

آمار ورودیهای جدید مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاهها در مهر88
با آغاز سال تحصیلی جدید، دانشگاههای سراسر کشور پذیرای بالغ بر یک میلیون و 200 هزار دانشجوی جدید در مقاطع مختلف تحصیلی خواهند بود که از این تعداد 80 هزار نفر در کارشناسی ارشد وارد دانشگاه می شوند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی 10 درصد شرکت کنندگان در آزمون کارشناسی ارشد این دانشگاه یعنی 30 هزار داوطلب شرکت کننده در این آزمون سراسری پذیرفته شده اند.
امسال از طریق آزمون سراسری نیز در مقطع کارشناسی ارشد 45 هزار دانشجو در دانشگاههای کشور پذیرش می‌ شوند که با احتساب قبولیها از طریق طرح استعدادهای درخشان، چهار تا پنج هزار داوطلب نیز از این طریق به مقطع کارشناسی ارشد دانشگاههای کشور وارد می ‌شوند.
در کنکور سراسری سال گذشته 437 هزار نفر قبول شدند که با اعلام سازمان سنجش، پذیرش در کنکور 88 با رشد 10 تا 20 درصدی نسبت به کنکور سال قبل مواجه است. با احتساب این رشد قبولیهای آزمون سراسری نیز در حدود 550 تا 600 هزار نفر از تعداد کل افرادی که انتخاب رشته کرده اند، خواهد بود.
ابراهیم خدایی - معاون سازمان سنجش آموزش کشور در این زمینه به مهر گفت: در کنکور 88 پذیرش در دوره های روزانه تا 10 درصد، در دوره های شبانه حداکثر تا پنج درصد و در دانشگاههای پیام نور و غیر انتفاعی نیز هر کدام بین 10 تا 20 درصد رشد خواهد داشت.
محمدرضا مهرادفر معاون مرکز آزمون دانشگاه آزاد نیز به مهر گفت: از میان تعداد شرکت کنندگان در کنکور پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد 578 هزار و 740 نفر در سال تحصیلی آینده پذیرش می شوند که از این تعداد 328 هزار و 446 نفر معادل 56 درصد از کل پذیرفته شدگان در انتخاب اول و 176 هزار و 723 نفر معادل 31 درصد از کل پذیرفته شدگان در انتخابهای دوم تا ششم و تنها 13 درصد از پذیرفته شدگان که 73 هزار و 571 نفر  هستند به انتخاب دانشگاه پذیرفته شده اند.
وی گفت: در این آزمون 15 درصد از پذیرفته شدگان معادل 85 هزار و 348 نفر در مقطع کاردانی 489 هزار و 145 نفر معادل 84 درصد در مقطع کارشناسی و 4 هزار و 247 نفر در مقطع دکتری حرفه ای پذیرفته شده اند.
به گزارش مهر، احتساب پذیرشهای مختلف در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حاکی از ورود بیش از یک میلیون و 200 هزار دانشجو به دانشگاهها است که یا برای اولین بار وارد دانشگاه می شوند و یا برای اولین بار در یک مقطع تحصیلی بالاتر ادامه تحصیل می دهند.
سال تحصیلی جدید دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی تا دو هفته دیگر در سراسر کشور آغاز می شود.
******************************************************

مرکز معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان افتتاح شد
 رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: با پایان یافتن کار عمرانی و نصب تجهیزات ساختمانی و آموزشی مرکز معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان افتتاح شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، غلامرضا قربانی  گفت: کلاسهای دروس معارف اسلامی به دلیل ظرفیت محدود همیشه با مشکلات فراوانی روبرو بود. ساخت این مجتمع آموزشی با زیربنای 1150 مترمربع در 6 کلاس درس، کتابخانه، سایت، فضای اداری و اتاق اساتید محیط مناسب آموزشی را در اختیار دانشجویان و اساتید قرار می دهد.
وی افزود: بنای مرکز معارف دانشگاه صنعتی اصفهان در مدت یک سال و با هزینه دو میلیارد و 500 میلیون ریال به بهره برداری رسیده است.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان پیش از این نیز از افتتاح پروژه های خوابگاه متاهلین و پژوهشکده فولاد این دانشگاه خبر داده بود.
******************************************************

فضای دانشگاهها را به محیطی سهل ‌تر برای فعالیت دانشجو تبدیل می کنیم
 معاون فرهنگی وزارت علوم یکی از فعالیتهای مهم این وزارتخانه را تجدید نظر در آیین ‌نامه‌های مربوط به فعالیت های فرهنگی دانشجویی برشمرد و گفت: در تلاش هستیم فضای دانشگاهها را به محیطی سهل ‌تر برای فعالیت دانشجو تبدیل کنیم.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر محمدباقر خرمشاد در نشست عملکرد متصدیان فرهنگی دانشگاهها در پایان دوره چهارساله وزارتخانه های علوم و بهداشت، با بیان این مطلب افزود: این جلسات نتایج خوبی داشته و وزارت علوم دوره گذشته توانسته به نتیجه مطلوب خود برسد و امیدواریم بتوانیم در آینده دانشگاههای غیر انتفاعی را نیز زیر مجموعه خود این جلسات داشته باشیم.
خرمشاد یکی از فعالیتهای مهم وزارت علوم را تجدید نظر در آیین ‌نامه‌ها دانست و افزود: آیین ‌نامه‌های تجدید نظر شده به شورای عالی انقلاب فرهنگی گره خورد و پس از آن به شورای اسلامی شدن دانشگاه ها ارجاع داده شد و در حال حاضر تلاش داریم که با کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی فضای دانشگاه‌ها را به محیطی سهل ‌تر برای فعالیت دانشجو تبدیل کنیم.
نشست پایانی دوره چهار ساله وزارتخانه های علوم و بهداشت با حضور معاونین، مدیران کل فرهنگی موسسات آموزش عالی کشور و مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با حضور محمدباقر خرمشاد معاون فرهنگی وزارت علوم و دکتر عصمت باروتی معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت برگزار شد. در این نشست گزارشی از فعالیتهای فرهنگی دانشگاه ها و کتب و مقالات تدوین شده در این مدت، ارائه شد.
******************************************************

تمام دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور رتبه بندی فرهنگی می شوند
 معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ‌ها، تجمیع دانشگاهها در سامانه ای مشترک را برای ارتقای سطح آموزش عالی کشور ضروری خواند و گفت: در رتبه بندی های فرهنگی دانشگاهها تمامی ارکان، فعالیتهای علمی، پژوهشی، فوق برنامه و دینی ارزیابی فرهنگی می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام رنجبران در نشست عملکرد متصدیان فرهنگی دانشگاهها در پایان دوره چهارساله وزارتخانه های علوم و بهداشت، با بیان این مطلب افزود: شاخص های رتبه بندی در دانشگاه ها به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می شوند.
وی اظهار داشت: در دسته بندی عمومی تمامی دانشگاه ها اعم از دولتی، پزشکی، آزاد، غیر انتفاعی، پیام نور و علمی کاربردی ارزیابی می شوند و در شاخه اختصاصی بر حضوری یا غیر حضوری، پزشکی یا غیر پزشکی و غیره تاکید می شود.
رنجبران یادآور شد: بخشی از این رتبه بندی دانشگاهها به تیپ های گوناگون از نظر علمی و آموزشی ارتباط دارد و در این رتبه بندی دانشگاه ها خود را در جغرافیای فرهنگی می بینند که دچار سرخوردگی نشوند.
معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، تجمیع دانشگاه ها را در سامانه های مشترک ضروری دانست و گفت: در نگاه و بررسی شاخصها نهاد گروه های معارف، اساتید و پژوهشها از حیث فرهنگی بررسی می شوند.
نشست پایانی دوره چهار ساله وزارتخانه های علوم و بهداشت،  با حضور معاونین، مدیران کل فرهنگی موسسات آموزش عالی کشور و مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با حضور محمدباقر خرمشاد معاون فرهنگی وزارت علوم و دکتر عصمت باروتی معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت برگزار شد. در این نشست گزارشی از فعالیتهای فرهنگی دانشگاه ها و کتب و مقالات تدوین شده در این مدت، ارائه شد.
******************************************************

همایش جایگاه برنامه های درسی در آموزش عالی برگزار می‌شود
 سمینار تبیین اهمیت، ضرورت و جایگاه برنامه های درسی در آموزش عالی 29 و 30 مهرماه سال جاری در دانشگاه تبریز برگزار می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این سمینار با هدف کشف نقاط قوت و ضعف برنامه های درسی موجود در آموزش عالی، شناسایی راهکارهای اثر بخش ساختن برنامه های درسی در آموزش عالی و شناسایی ظرفیتها و موانع برنامه های درسی الکترونیکی در آموزش عالی برگزار خواهد شد.
شناسایی چالش های برنامه های درسی نظام آموزش عالی و شناسایی چشم اندازهای مطلوب برنامه های درسی آموزش عالی از دیگر بخش هایی است که در این سمینار به آن پرداخته می شود.
سمینار تبیین اهمیت، ضرورت و جایگاه برنامه های درسی در آموزش عالی مهرماه سال جاری از سوی انجمن آموزش عالی ایران، پژوهشکده مطالعات  فرهنگی اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی و چند موسسه آموزشی دیگر برگزار خواهد شد.
محورهای اصلی که اساتید و علاقمندان می توانند در آنها مقالات خود را ارائه کنند به مبانی فلسفی برنامه درسی در آموزش عالی، مبانی فرهنگی و اجتماعی برنامه درسی در آموزش عالی، مبانی روان شناختی برنامه های درسی آموزش عالی، طراحی برنامه درسی در آموزش عالی، تکنولوژی آموزشی و برنامه های درسی آموزش عالی، ساختار برنامه ریزی درسی در آموزش عالی و نقد و ارزیابی برنامه ها، تجارب و سیاست ها می پردازد.
******************************************************

روند آشنایی مستشرقان با قرآن بررسی شد
نشست «قرآن و مستشرقان» از سلسله نشست‌های قرآن‌پژوهی دیشب در دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام زمانی در این نشست با اشاره به تاریخچه خاورشناسی اظهار داشت: مستشرقان بزرگی همچون هردوت سفرهایی به ایران، ری، عراق داشتند و به بررسی زندگی برخی پادشاهان ایران پرداختند ولی اندکی بعد انگیزه‌های تجاری این دسته به اندیشه‌های نظامی مبدل شد که حمله اسکندر مقدونی به ایران نمونه بارزی از این حرکت است.
وی با بیان حرکت‌های شرق‌شناسان به سمت اسلام‌شناسی و قرآن‌پژوهی خاطرنشان کرد: شاید واژه شرق‌شناسی با واژه اسلام‌شناسی هم معنا نباشد اما مستشرقان با اهداف گوناگون در پی فراگیری قرآن و ترجمه آن برآمدند تا بتوانند اسلام را که دین اکثر شرقیان بود بدانند.
این استاد حوزه در مورد اینکه  غربیان چگونه به سوی شناخت قرآن هدایت شدند افزود: ، از آنجا که کلیسای غرب با رشد اسلام تا اسپانیا و فرانسه احساس خطر نمود، مناظرات بسیاری با علمای اسلام داشت و در این مباحثات به لحاظ آگاهی اندک از اسلام شکست می‌خورد لذا در پی کسب شناخت و دانستن معارف اسلام و قرآن برآمد.
حجت‌الاسلام زمانی اظهار داشت: البته حرکات مستشرقین پیرامون قرآن‌پژوهی در ابتدا مغرضانه بود ولی در ادامه دسته‌ای پیدا شدند که به درستی در پی دست‌یابی به حقیقت قرآن و معارف آن آمدند.
وی افزود:  برخی از کشیش‌ها از طرف کلیسا ماموریت داشتند نقاط ضعف اسلام را پیدا نمایند و با آنها مقابله کنند و بعضی‌ها با اهداف استعماری و استبدادی پیش رفتند و در این بین گروهی هم بودند که هدفی جز فراگیری اسلام برای آگاهی از معارف قرآنی نداشتند.
وی خاطرنشان کرد: در بین سفارت‌خانه‌ها و مستشرقین، سفارت آمریکا بیشترین فعالیت‌ها را در زمینه قر‌آن‌پژوهی داشت که کار خود را با فعالیت‌های بیش از دویست موسسه ارایه می‌‌دهد.
حجت‌الاسلام زمانی در ادامه با اشاره به نگارش ترجمه‌های قرآن توسط مستشرقین اشاره کرد و افزود: کتاب الهی مسلمین بیش از دویست و شصت مرتبه به زبان انگلیسی ، 43 بار به زبان‌های آلمانی و بارها به زبان فرانسوی ترجمه شده است و متاسفانه اکثر این ترجمه‌ها توسط کشیشان مسیحی بوده که مسلمانان در این زمینه هنوز فعالیت گسترده‌ای  نداشته‌اند.
حجت‌الاسلام زمانی با اشاره به روند اجرایی تدوین دایره‌المعارف لیدن خاطرنشان کرد: خانم جیمیز دمل از دانشگاه جرج واشنگتن برای انجام پروژه تفسیری قرآن پنج نفر قرآن‌پژوه غربی را به کار گرفت تا در هزار موضوع قرآنی متمرکز شوند که آنها دایره‌المعارف پنج جلدی خود را تا دو سال قبل تکمیل کردند.
وی در ادامه افزود: مسیحیان و یهودیان بسیاری به چاپ قرآن همت گماشته‌اند که برخی از آنها در این روند مسلمان شده و متاثر از قرآن بوده‌اند.
حجت‌الاسلام زمانی در پایان تصریح کرد: برخی مستشرقین اخیراً هجمه‌های گسترده‌ای را با ارایه مقالات مسموم خود پیرامون مسایل قرآن انجام داد‌ه‌اند که در این بین رسالت دانشمندان مسلمان بسیار سنگین بوده، این در حالی است که تاکنون نتوانسته‌ایم  حتی یک دایره‌المعارف را به زبان‌های زنده دنیا در سطح بین‌المللی ارایه دهیم
******************************************************

حجت الاسلام سید رضا اکرمی:
علوم انسانی اسلامی، لازمه نظم دهی به نظام اجتماعی باشد

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات گفت: هر چقدر علم پیشرفت می کند و دستگاه های ارتباط جمعی توسعه می یابند، اذهان و اندیشه های مردم به نوعی دچار ابهام و سردرگمی می شوند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حجت الاسلام سید رضا اکرمی  گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا اذعان داشت: منابع فرهنگ اسلام، وحی، روایات پیامبر و امامان معصوم، عقل، عرف و رفتارهای عمومی جامعه هستند که می توان از بطن آنها منابع علوم انسانی اسلامی را استخراج و بر اساس آن عمل کرد.
وی در مورد متولی اصلی تنظیم علوم، افزود: چون کار تخصصی است نسبت به موارد و مصادیق، متولی آن تغییر می کند، اگر مسائل شرعی باشد مسئولیت به گردن حوزه علمیه می افتد و اگر حقوقی و قانونی باشد شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس مسئول اصلی قضایا خواهند بود.
عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در مورد تعیین اولویت کاری، اظهار داشت: تمام موارد و ارکان تبیین و تشریح علوم انسانی اسلامی همگی باید جامع و هماهنگ با یکدیگر دنبال گردند، چرا که جامعه یک مجموعه به هم پیوسته است و اگر کارهایش می خواهد از نظم لازم و کافی بر خوردار باشد ضرورتاً باید کارهای مربوط به آن هماهنگ پیگیری شوند.
وی در مورد ضرورت تسریع در تنظیم علوم انسانی اسلامی، اضافه کرد: هرچقدر علم پیشرفت می کند و دستگاه های ارتباط جمعی توسعه می یابند، اذهان و اندیشه های مردم به نوعی دچار ابهام و سردرگمی می شوند، از این رو برای اینکه بتوان یک انضباطی میان اطلاعات اخذ شده بوجود آورد، نیاز به وضع قوانینی در این زمینه است تا جامعه روال عرفی، اخلاقی و دینی خود را حفظ کند.
نماینده مجلس هشتم در مورد لزوم تعیین زمان برای تدوین علوم انسانی اسلامی، تصریح کرد: پیش نیاز ها برای تدوین علوم اسلامی احساس نیاز و اقدام به انجام کار می باشند.
اکرمی در پایان خاطر نشان کرد: وقتی احساس نیاز برای همگان مسجل شد قطعاً عزمی جدی برای مشخص شدن متولی اصلی آن نیز شکل خواهد گرفت.
******************************************************

چهار کتاب آموزشی جدید حوزه‌های علمیه منتشر می‌شود
مرکز برنامه‌ریزی و تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه از تدوین چهار کتاب جدید درسی برای سال تحصیلی جدید خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حجت الاسلام هادی اندیشه، معاون اجرایی مرکز برنامه‌ریزی و متون درسی حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی چهار متن درسی با تغییرات جدید منتشر و در اختیار طلاب حوزه‌های علمیه قرار خواهد گرفت.
وی افزود: جواهر البلاغه (نسخه محققه و منقحه) یکی از این کتاب‌های جدید است که با تلاش محققانی همچون عبدالحمید مردانی، محمد عبدالحمید، سیدکاظم شامیری‌الاصفهانی نوشته شده است.
حجت الاسلام اندیشه، بررسی و اصلاح متن، حذف اشعار غیراخلاقی و جایگزین اشعار مناسب، ارایه نظم منطقی در تیتر محتوای کتاب، حذف تمارین طولانی و غیرکاربردی و جایگزینی آن با تمارین علمی و کاربردی، حذف پاورقی‌های غیرعلمی و غیرضروری و جایگزینی آن، تغییر رویکرد محتوایی کتاب و جایگزین رویکرد شیعی و ویرایش متن از حیث قواعد تعریفی را از جمله تغییرات در کتاب جواهر البلاغه عنوان کرد.
وی همچنین از انتشار کتاب آموزش مقدماتی نحو (قسمت اول نحو یک) خبر داد و افزود: آموزش اولیه زبان عربی با محتوای آسان و روان در چهل درس، چینش منطقی و کاربردی در محتوی، الحاق تمارین به مباحث هر درس از جمله امتیازات این کتاب جدید است که برای طلاب در دوره مقدماتی در نظر گرفته شده است.
حجت الاسلام اندیشه، علوم قرآنی(1) را از دیگر کتاب‌های در دست انتشار این مرکز دانست و اظهار داشت: ارایه مسائل مربوط به علوم قرآن در شش بخش است که علوم قرآن و مسائل آن، وحی پیامبری و کتاب‌های آسمانی، قرآن پس از نزول، قرآن و قرائت، قرآن مصون از تحریف و قرآن معجزه جاودان الهی از بخش‌های مختلف این کتاب به شمار می‌آید.
وی منطق در آییه معارف اسلامی (1و2) را از دیگر تولیدات جدید مرکز برنامه‌ریزی و تدوین متون درسی حوزه علمیه اعلام کرد و یادآور شد: این کتاب به سفارش مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه تدوین شده است و برای طلاب در این رشته تخصصی تدریس خواهد شد.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :