اخبار حوزه و دانشگاه 15/6/88

۱۴ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۳:۲۰ کد : ۲۵۸۱۹ اخبار
تعداد بازدید:۳۶۱
بازنگری در سرفصل‌های رشته‌های علوم انسانی/تهیه گزارش وضعیت فعلی علوم انسانی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی/رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خواستار تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه شد/شورای عالی انقلاب فرهنگی به وظیفه خود نسبت به علوم انسانی عمل نکرده است/ مراسم تودیع و معارفه وزیر علوم سه‌شنبه برگزار می‌شود/آزمون دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد آبان ماه برگزار می‌شود/پذیرش زبان‌آموز در دانشگاه باقرالعلوم (ع)/جامعه ما برای توسعه به تفکر انتقادی نیاز مبرم دارد

با تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی آغازشد:
بازنگری در سرفصل‌های رشته‌های علوم انسانی
با تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی، انجام بازنگری سرفصل‌های رشته‌های علوم انسانی دانشگاه‌های کشور به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی محول شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایلنا، حمیدرضا آیت‌اللهی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان این مطلب افزود: این پژوهشگاه به عنوان متولی اصلی پژوهش در حوزه علوم انسانی در کشور، پس از تشکیل گروه‌های ویژه بررسی‌کننده سرفصل‌های درسی رشته‌های علوم انسانی با مشارکت کلیه اساتید علوم انسانی کشور در حوزه‌های مختلف، اقدامات عملی در مورد بازنگری سرفصل‌ها را با توجه به اهداف توسعه آموزش عالی در حوزه علوم انسانی و بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری آغاز می‌کند.
وی تصریح کرد: بسیاری از سرفصل‌های موجود و منابع مورد استفاده در این سرفصل‌ها بیش از 20 سال است بدون هیچگونه بازنگری و تغییر، دست استادان را برای تحول و رشد درس‌ها و متون درسی بسته است. در طول این 20 سال، تغییرات بسیاری در علوم مختلف پیش آمده و بر اساس اقتضائات جامعه جهانی برخی سرفصل‌ها حذف و به برخی سرفصل‌ها افزوده شده است.
آیت‌اللهی اظهار داشت: هر کشوری سعی می‌کند شرایط بومی و منطقه‌ای خود را در تدوین دروس مورد توجه جدی قرار دهد، در حالی که در کشور ما بسیاری از عناوین و سرفصل‌های‌ دروس این اقتضاء را نادیده گرفته‌اند و در جهت فرهنگ ایرانی- اسلامی ما نیستند که همین امر تجدید نظر در سرفصل‌ها را ضروری ساخته است. علاوه بر این، منابع بسیاری سال به سال در رشته‌های علوم انسانی در کشور ایجاد می‌شود که باید به‌روزرسانی منابع و متون درسی نیز مورد توجه قرار گیرد.
آیت‌اللهی با اشاره به اینکه کمیته اجرایی طرح بازنگری سرفصل‌های رشته‌های علوم انسانی نیز در وزارت علوم تشکیل شده است و بر روند اجرایی کارهای انجام شده در این راستا در پژوهشگاه علوم انسانی نظارت می‌کند، گفت: نتیجه بررسی‌ها و بازنگری‌های انجام شده در سرفصل‌های رشته‌های علوم انسانی توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این کمیته مطرح شده و کمیته مزبور عهده‌دار اتخاذ تصمیمات مقتضی در خصوص روال اجرایی تغییر سرفصل‌ها است.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: کلیه سرفصل‌های تنظیمی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس مصوبات این کمیته به کلیه دانشگاه‌های کشور ابلاغ می‌شود.
******************************************************
 
تهیه گزارش وضعیت فعلی علوم انسانی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی

 معاون ارتباطات شورای عالی انقلاب فرهنگی از تهیه گزارش وضعیت فعلی علوم انسانی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: این کمیته مسئولیت دارد گزارش نهایی درباره وضعیت فعلی علوم انسانی را به مقام معظم رهبری ارائه دهد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بابک نگاهداری در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: کمیته تحول علوم انسانی که تقریبا از یک سال گذشته در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است هم اکنون مشغول فعالیت بر روی ارائه راهکارهایی برای ارتقای علوم انسانی است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر چیزی به عنوان برونداد نهایی از فعالیت‌های این کمیته استخراج نشده و نمی توان درباره آن مطلبی عنوان کرد.
معاون ارتباطات شورای عالی انقلاب فرهنگی به مهر گفت: همچنین این کمیته مسئولیت دارد گزارش نهایی را درباره وضعیت فعلی علوم انسانی به مقام معظم رهبری ارائه دهد.
محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی چندی پیش اعلام کرده بود: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع استادان دانشگاه‌ها توجه به علوم انسانی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و قرار شد ضمن در نظر گرفتن تلاش هایی که در دانشگاه‌ها انجام می شود به صورت مجزا نیز تصمیم گیری و ارزیابی علوم انسانی در دستور کار شورا قرار گیرد.
 ******************************************************

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه خواستار تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه شد
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، به نقل از پایگاه خبری مصلی، حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در این نشست ضمن تبریک میلاد امام مجتبی (ع) تصویر آینده حرکت انسان را تربیت، اخلاق و سازندگی  بیان کرد و افزود : این مسئله‌ای است که در منطق به آن عاقبت می‌گویند.
وی مراجعه حوزه به منابع اصیل، ارتباط حوزه با فارغ‌التحصیلان، فعالیت در زمینه تهیه مجله را از نکات موثر در روند رو به رشد حوزه برشمرد.
رییس جامعه‌المصطفی‌العالمیه حرکت حوزه به سمت برنامه‌ریزی و گشایش فنون و معارف اسلامی در دانشگاه را مهم دانست و خواستار تقویت و گسترش  ارتباط حوزه با دانشگاه و آموزش و پرورش شد.
در ادامه این نشست تعدادی از اساتید نظرات خود را برای ارتقای وضع موجود در حوزه را ارایه نمود و ضمن برشمردن مشکلات ناهمانگی فضای تدریس با فضای فرهنگی را مهم‌ترین دغدغه خود بیان کردند.
******************************************************

رییس دانشگاه شیراز:
شورای عالی انقلاب فرهنگی به وظیفه خود نسبت به علوم انسانی عمل نکرده است
رییس دانشگاه شیراز با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اساتید دانشگاه‌ها با ایشان، با انتقاد از شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، رسالت خود را از یاد برده و در زمینه علوم انسانی و هدایت این علوم در دانشگاه‌ها به وظایف خود عمل نکرده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر محمدهادی صادقی اظهار داشت: موضوع توجه به علوم انسانی باید پیشتر از اینها مورد توجه قرار می‌گرفت و از دغدغه خاطر رهبر فرزانه انقلاب می کاهید.
رییس دانشگاه شیراز، افزود: وجه بارز انقلاب اسلامی، بعد فرهنگی و طرح ادعاهایی مربوط به این حوزه از علوم است و انقلاب ما الگوی جدیدی از مدیریت جمعی و اجتماعی را به مردم دنیا ارائه داد.
صادقی، ادامه داد: با وقوع انقلاب اسلامی، دنیا منتظر ارائه راهکارهای مختلفی از سوی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مبانی دینی و فلسفی انقلاب در حوزه‌های مختلف علوم انسانی بود، در حالی که چنین چیزی روی نداد.
وی، خاطر نشان کرد: غفلت جبران ناپذیری در 30 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به علوم انسانی روی داده است و دولتمردان ما به این ویژگی خاص انقلاب بی توجه بودند، هر چند که برخی کانون‌ها این ضرورت را درک کردند، اما میزان این کارها مطابق با انتظارات نبود و پاسخ نیازها را نمی‌داد.
رییس دانشگاه شیراز با اشاره به توجه بیش از حد به علوم فنی و مهندسی در کشور، گفت: توجه به علوم دقیقه و فنی و مهندسی در ایران بیش از توجه به علوم انسانی بوده است.
صادقی، ادامه داد: در کشور همگان به انرژی هسته‌ای، سلول‌های بنیادین، پرتاب ماهواره و از این قبیل توجه می‌کنند، اما توفیق در موضوع علوم انسانی چندان مورد توجه دولتمردان نبوده است، در حالی که توجه به این موضوعات باید یکسان بوده و حداقل به اندازه مساوی باشد.
وی، تصریح کرد: چنانچه به اهداف اساسی انقلاب اسلامی توجه می‌شد و دولتمردان به علوم انسانی توجه می کردند، قطعا حمایت از فعالیت‌های پژوهشی در این حوزه گسترده‌تر بود.
این فارغ‌التحصیل حقوق جزا و جرم‌ شناسی، ادامه داد: بی‌توجهی به علوم انسانی باعث می‌شود تا استعدادها به سمت این علوم تمایل پیدا نکند. این در حالی است که در مدارس کشور، دروس علوم انسانی به نفع دروس ریاضی و فیزیک مصادره می‌شود.
صادقی، قرار گرفتن علوم انسانی در رده‌های دوم و سوم دروس مدارس را یک مشکل در آموزش کشور ذکر کرد و گفت: در علوم انسانی با فقر مواجه هستیم و باید علوم انسانی به رده نخست توجهات در آموزش و پرورش کشور باز گردد.
وی، خاطر نشان کرد: هیچ مدیریتی در راستای هدایت علوم انسانی در دانشگاه‌ها نبوده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه ضعیف عمل کرده است.
رییس دانشگاه شیراز در پاسخ به این سوال که آیا باید در علوم انسانی بازنگری شود، تاکید کرد: بازنگری تابع اعلام نیازها است و تا زمانی که از دانشمندان چیزی خواسته نشود، آنها بر اساس ذوق و استعداد خود به تولید علم می‌پردازند.
صادقی، افزود: علوم انسانی در کشور باید تقاضا محور باشد و برای این تقاضا باید پاسخی مبتنی بر فرهنگ بومی و مبانی معرفتی خودمان داشته باشیم.
وی ،گفت: ما در منابع علوم انسانی غنی هستیم و مشکل در این بخش این است که با این منابع آشنا نیستیم و نیز مدیران ما نسبت به علوم انسانی احساس استغناء می‌کنند.
به گزارش ایرنا ،حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی، نخبگان، و رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی با اشاره به تحصیل حدود دو میلیون دانشجو از سه میلیون و نیم دانشجوی کشور در رشته های علوم انسانی تأکید کردند: این مسئله نگران کننده است زیرا توانایی مراکز علمی و دانشگاه‌ها در زمینه کار بومی و تحقیقات اسلامی در علوم انسانی و همچنین تعداد اساتید مبرّز و معتقد به جهان بینی اسلامی رشته های علوم انسانی در حد این تعداد دانشجو نیست.
ایشان افزودند: بسیاری از علوم انسانی مبتنی بر فلسفه هایی است که مبانی آنها مادیگری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود و آموزش این علوم انسانی در دانشگاه‌ها منجر به ترویج شکاکیت و تردید در مبانی دینی و اعتقادی خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: مراکز تصمیم گیری اعم از دولت، مجلس، و شورایعالی انقلاب فرهنگی باید این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهند.
******************************************************

مراسم تودیع و معارفه وزیر علوم سه‌شنبه برگزار می‌شود
مراسم تودیع و معارفه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دهم در روز سه شنبه 17 شهریور برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر هاشم داداش پور مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این خبر‌ اظهار کرد: مراسم تودیع دکتر محمدمهدی زاهدی وزیر سابق علوم و معارفه دکتر دانشجو وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری روز سه شنبه با حضور معاونین، مدیران و روسای دانشگاه‌ها در محل ساختمان وزارت علوم برگزار می‌شود.
گفتنی است دکتر دانشجو در سال 1373 به عضویت هیات علمی دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت درآمده و مراتب استادیاری و دانش یاری را در تیر ماه سال 1381 و استاد تمامی را در اسفند 85 طی نموده است و تا کنون مسئولیتهایی در وزارت سپاه سابق و صنایع موشکی شهید باکری بر عهده داشته است، همچنین در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، مسئولیت ستاد انتخابات کشور را بر عهده داشت.
شایان ذکر است پیش از این دکتر محمد مهدی زاهدی از 2 شهریور 84 تا کنون مسوولیت وزارت علوم را بر عهده داشته است.
******************************************************

‌گردهمایی دبیران شورای صنفی دانشگاه‌ها 16 مهر برگزار می‌شود
مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم، گفت: گردهمایی دبیران شورای صنفی دانشگاه‌ها 16 و 17 مهرماه در دانشگاه ارومیه برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر حسن مسلمی نائینی در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: این گردهمایی با هدف برنامه‌ریزی اعضای شورای صنفی برای سال تحصیلی جدید و نحوه همکاری آنها تدارک دیده شده است.
وی خاطر نشان کرد: همچنین در این جلسه ضمن تبادل و هم اندیشی بین دبیران شورای صنفی گزارش جلسه‌های هیات نظارت مرکزی بر شورای صنفی نیز اعلام خواهد شد.
******************************************************

طرح مجازات استفاده غیر مجاز از عناوین علمی از دستور کار مجلس خارج شد 
طرح مجازات استفاده غیر مجاز از عناوین علمی که فوریت آن سال گذشته تصویب شده بود ، با رای نمایندگان از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح مجازات استفاده غیر مجاز از عناوین علمی را در دستور کار داشتند که با کلیات این طرح مخالفت کردند.
یک فوریت این طرح در جلسه علنی 16 بهمن سال گذشته به تصویب رسید.
طرح مجازات استفاده غیر مجاز از عناوین علمی پس از سوء استفاده برخی افراد از عناوین علمی و دانشگاهی در مجلس مطرح شد.
66 نفر از نمایندگان از کمیسیون های مختلف، این طرح را با هدف حفظ اعتبار عناوین علمی و دانشگاهی مانند دکتر، مهندس و نظایر آن که از سوی دولت شرایط اعطای آن تعیین شده است ارائه کردند و در توجیه آن نوشتند اعتمادی که مردم به صاحبان این مدارک دارند این وظیفه را پیش روی قانونگذار می گذارد که با وضع قانون مانع به کارگیری نابجا از این عناوین و در نتیجه سوء استفاده احتمالی یا خسارات ناشی از مسالحه شود.
مخالفان طرح مذکور معتقد بودند تصویب چنین طرح هایی در مجلس، شان قانونگذاری را تنزل می دهد و اساسا موارد فرهنگی بهتر است به وسیله سازمان های مربوطه در سطح جامعه نهادینه شود.
برخی از طراحان نظیر دلخوش نیز معتقد بودند که طرح مجازات استفاده غیر مجاز عناوین علمی بدون اطلاع طراحان در کمیسیون تخصصی از نظر محتوایی تغییر کرده است.
******************************************************

آزمون دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد آبان ماه برگزار می‌شود
تاریخ برگزاری دومین دوره آزمون دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد سال 1388 اعلام شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دومین دوره آزمون دارندگان مدرک معادل کارشناسی ارشد در روز جمعه 29 آبان برگزار خواهد شد.
جزئیات این آزمون از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی
www.sanjesh.org اعلام خواهد شد.
******************************************************

ثبت نام 45 دانشجوی دارای پذیرش از 20 دانشگاه برتر دنیا در دانشگاه شریف
رئیس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه طرح جذب دانشجویان دارای پذیرش از 20 دانشگاه برتر جهان تاکنون با استقبال خوبی روبرو شده است گفت: 45 دانشجوی دارای پذیرش برای حضور در دانشگاه شریف ثبت نام کرده اند اما تا پایان شهریور به آنها فرصت داده ایم تا برای ماندن یا نماندن تصمیم بگیرند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سعید سهراب پور در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: فراخوان دانشجویان نخبه دانشگاه‌های جهان در حقیقت طرحی بود برای جلوگیری از فرار مغزها که البته خیلی‌ها امید چندانی به موفقیت چنین طرحی نداشتند.
وی افزود: این طرح بدین صورت بود که کسانی که از 20 دانشگاه برتر جهان پذیرش دریافت کرده اند در صورتی که به دانشگاه صنعتی شریف بیایند بدون کنکور پذیرفته شده و در مقطع دکتری طبق شرایط دیگر دانشجویان بورسیه بورس می شوند.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: علی رغم پیش بینی های برخی از کارشناسان این طرح با استقبال خوبی روبرو شده است به طوری که تا کنون 45 نفر در این رابطه به دانشگاه مراجعه کردند و تا آخر شهریور به آنها مهلت دادیم تا در این رابطه تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنند.
وی افزود: این نشان دهنده آن است در صورتی که در داخل کشور حداقل شرایط فراهم شود دانشجویان ما ترجیح می دهند در کشور بمانند و به کشورهای خارجی عزیمت نکنند.
به گزارش مهر، سعید سهراب پور رئیس دانشگاه صنعتی شریف اسفند ماه درباره پذیرش بدون کنکور در دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرده بود: دانشگاه صنعتی شریف برای جذب هر چه بیشتر فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه‌های کشور و رقابت با دانشگاه‌های دنیا آمادگی دارد کلیه فارغ التحصیلان دانشگاه‌های کشور که موفق به اخذ پذیرش همراه با بورس شده در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری از 20 دانشگاه برتر جهان شده اند را در شهریور ماه 88 بدون آزمون ورودی و در چارچوب آئین نامه استعداد درخشان جذب کند.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف از انستیتوتکنولوژی ماساچوست، دانشگاه استانفورد، انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه هاروارد، دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه شیکاگو، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه پرینستون، دانشگاه تورنتو، دانشگاه کرنل، دانشگاه میشیگان، دانشگاه ایلی نویز، کالج امپریال لندن، دانشگاه مک گیل، دانشگاه کارنگی ملون، دانشگاه پرودو، دانشگاه کالیفرنیا و انستیتو تکنولوژی جورجیا به عنوان 20 دانشگاه برتر دنیا نام برده بود.
وی افزوده بود: کلیه افرادی که بر اساس این طرح در مقطع دکتری دانشگاه صنعتی شریف پذیرش می شوند از همان ابتدای تحصیل تحت پوشش دستیار پژوهشی قرار می گیرند و این دستیار پژوهشی تا چهار سال در صورت رضایتمندی از عملکرد وی ادامه پیدا می کند. افرادی نیز در مقطع کارشناسی ارشد 20 دانشگاه برتر جهان موفق به اخذ پذیرش همراه بورس شده اند نیز بدون کنکور در دانشگاه صنعتی شریف ثبت نام می شوند اما دیگر دستیار پژوهشی به آنها تعلق نمی گیرد.
سهراب پور در پاسخ به اینکه افراد با چه توجیهی می توانند 20 دانشگاه برتر جهان را رها کنند و به صنعتی شریف بیایند؟ خاطرنشان کرده بود: خیلی ها موفق به اخذ پذیرش همراه بورس شده اند اما نتوانسته اند ویزا بگیرند. این پیشنهاد دانشگاه صنعتی شریف برای کسانی که نمی خواهند ایران را ترک کنند و یا برای افرادی که موفق به دریافت پذیرش همراه بورس از 20 دانشگاه معتبر جهان شده اند اما موفق به دریافت ویزا نشده اند مفید است.
******************************************************

شرایط صدور فرهنگ کارت برای دانشجویان جدیدالورود اعلام شد
 مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شرایط اخذ فرهنگ کارت برای دانشجویان جدیدالورود امسال را اعلام کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محسن اسلامی افزود: هر دانشجوی دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی، غیرانتفاعی و دانشگاه‌های دولتی در سراسر کشور می توانند با ارائه کارت دانشجویی به بانک ملت، درخواست صدور فرهنگ کارت دانشجویی را ارائه دهند.
وی اظهار داشت: دانشجویان برای دریافت فرهنگ کارت دانشجویی باید یک حسب قرض الحسنه پنج هزار تومانی نیز افتاح کنند تا فرهنگ کارت به آدرسی که اعلام کرده اند فرستاده شود.
مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم گفت: دانشجویان با استفاده از فرهنگ کارت می توانند از تسهیلاتی نظیر تخفیف بلیت‌های سینما، تئاتر، موزه، انتشارات و ... استفاده کنند.
وی افزود: هیچ محدودیتی برای تعداد دانشجویان وجود ندارد و هر فردی که دارای کارت دانشجویی باشد می تواند از این تسهیلات استفاده کند.
اسلامی اظهار داشت: تعداد مراکزی که دانشجویان می توانند از آنها تسهیلات دریافت کنند با عقد تفاهم نامه های متعدد طی روزهای آینده افزایش می یابد.
******************************************************

مدرسه تابستانی علوم بین رشته ای در دانشگاه شیراز برگزار می شود
 دومین مدرسه تابستانی علوم بین رشته ای از 30 شهریور تا دوم مهر ماه سال جاری در مجتمع فرهنگی- رفاهی دانشگاه شیراز برگزار می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، براساس اعلام دبیرخانه دومین مدرسه تابستانی علوم بین رشته ای، موضوعات دومین مدرسه تابستانی سیستم های پیچیده، پردازش داده، هوش مصنوعی، زیست فناوری، علوم شناختی، روشهای نوین در بهینه سازی، فلسفه علم، اخلاق علمی حرفه ای و جامعه و سلامت در حوزه رشته های علوم انسانی، پزشکی، ‌مهندسی، علوم پایه و هنر است.
دومین مدرسه تابستانی با همکاری دانشگاه‌های شیراز، علوم پزشکی شیراز، امور علمی دانشجویان دانشگاه شیراز، دانشگاه‌های پیام نور و آزاد اسلامی در دانشگاه شیراز برگزار می شود.
******************************************************

مهلت ارسال مقاله به همایش مدیریت علوی دانشگاه پیام نور تمدید شد
 مهلت ارسال مقالات به همایش بزرگ مدیریت علوی دانشگاه پیام نور تا پایان شهریور ماه سال جاری تمدید شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، علاقه مندان می توانند در زمان تعیین شده، خلاصه مقالات خود را در 8 محور اصول و مبانی مدیریت علوی، مدیریت خانواده در مدیریت علوی (رکن اصلی جامعه)، جایگاه اخلاق در مدیریت علوی، ساختار دولت در مدیریت علوی، تکلیف متقابل مردم و دولت در مدیریت علوی، رفاه و عمران در مدیریت علوی، ساختار کارآمدی نظام اسلامی در مدیریت علوی و بهره وری و اصلاح الگوی مصرف به دبیرخانه همایش به ساختمان اداری دانشگاه پیام نور مرکز تهران ارسال کنند.
همایش بزرگ مدیریت علوی 12 تا 14 آذرماه سال جاری در تهران برگزار می شود.
******************************************************
  
پذیرش زبان‌آموز در دانشگاه باقرالعلوم (ع)

دانشگاه باقرالعلوم از میان خواهران طلبه برای نیمسال اول 89-88 در دوره‌های مقدماتی زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسه زبان‌آموز می‌پذیرد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، خواهران طلبه‌‌ایی که دارای مدرک سطح یک حوزوی می‌باشند از 14 شهریور  تا 8 مهر ماه همه روزه بجز ایام تعطیل از ساعت 9 تا 12 با در دست داشتن یک قطعه عکس سه در چهار، کپی شناسنامه و گواهی حوزوی خود به سه راه سالاریه دانشگاه باقرالعلوم (ع) بلوک 3 طبقه اول امور دانشجویی مراجعه کنند.
زمان و محل آزمون جمعه 10 مهر در دانشگاه باقرالعلوم می‌باشد، شروع کلاس‌ها از یکشنبه 12 مهر خواهد بود.
منابع آزمون ورودی کتب انگلیسی و عربی سال اول و دوم و سوم دبیرستان می‌باشد.
 علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 29101050 تماس حاصل فرمایند.
******************************************************

دومین جشنواره ملی آفرینش برگزار می‌شود
 تدوین آیین نامه اجرایی جشنواره آفرینش و تشکیل دبیرخانه دائمی آن در نشست مشترکی که با حضور معاون فرهنگی دانشگاه آزاد، مدیران و مشاوران حوزه معاونت فرهنگی و شورای فرهنگی واحد اسلامشهر برگزار شد مورد تاکید قرار گرفت.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر محمد مهدی مظاهری در نشست معاون فرهنگی دانشگاه ضمن تشکر از اقدامات در حال انجام برای برگزاری مطلوب جشنواره آفرینش گفت: هنر یکی از بهترین راهکارهای فرهنگ سازی، اشاعه و تکامل فرهنگ خودی است.
وی افزود: معاونت فرهنگی با اصل قرار دادن راهبرد هدایت حمایت و نظارت به دنبال گسترش فعالیت‌های کیفی فرهنگی است و اساس آن را تمرکززدایی و تفویض اختیارات به مناطق و واحدهای دانشگاهی می داند.
در همین راستا دبیرخانه دائمی مشروطیت در واحد تبریز، دبیرخانه دائمی دانشگاه و دفاع مقدس در واحد مشهد و دبیرخانه دائمی شهروند مسئول در منطقه4  ایجاد شده که با برگزاری همایش‌های پژوهش محور و تخصصی منشا خدمات ارزنده فرهنگی علمی بوده اند.
معاون فرهنگی دانشگاه ضمن یادآوری لزوم، گسترش نقد و انتقاد منصفانه در ابعاد هنری - فرهنگی گفت: در مباحث ما جای نقد خالی است البته نقد عالمانه ای که منجر به جدل و تخریب نشود.
مظاهری تاکید بر انتقال مفاهیم متعالی غنی اسلامی و به‌کارگیری ابزار هنر در حوزه های مختلف را ضروری دانست و در این راستا به ضرورت رجوع و تدبر در آثار برخی از بزرگان هنر دینی مثل شهید دکتر مطهری و شهید دکتر بهشتی اشاره کرد.
وی همچنین برنامه ریزی و هدفمندی در برگزاری این جشنواره را مهم خواند و گفت: با تداوم فعالیت‌های ثمربخش در حوزه هنر دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مرجعی برای اساتید و فرهیختگان بدل خواهد شد.
******************************************************

جامعه ما برای توسعه به تفکر انتقادی نیاز مبرم دارد
 علی اکبر عبدل آبادی گفت: اگر مرادمان از تفکر انتقادی بررسی قوت و ضعف دلایل و ارزیابی صدق و کذب مدعاها و تعیین میزان سازگاری و ناسازگاری میان دلایل و مدعاها بر اساس قواعد پذیرفته منطقی باشد جامعه ما همواره برای توسعه همه‌جانبه به تفکر انتقادی نیاز مبرم دارد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر علی اکبر عبدل آبادی که با خبرگزاری مهر گفتگو می‌کرد در پاسخ به این سؤال که جامعه ما تا چه اندازه به نقد و تفکر انتقادی برای توسعه همه‌جانبه نیاز دارد؟ گفت: اگر مرادمان از [تفکرانتقادی] بررسی قوت و ضعف دلایل و ارزیابی صدق و کذب مدعاها و تعیین میزان سازگاری و ناسازگاری میان دلایل و مدعاها بر اساس قواعد پذیرفته منطقی باشد و نیز اگر مرادمان از[توسعه همه‌جانبه ] برآورده شدن معقول و متوازن همه نیازهای همه اعضای یک جامعه باشد به نظر من جامعه ما همواره برای توسعه همه جانبه به تفکر انتقادی نیاز مبرم دارد.
وی افزود: تفکر انتقادی به معنای مورد نظر ما، به ما مدد می رساند تا در جهت توسعه همه جانبه، به معنای مورد نظر با تأمل در مدعاها ناظر به نیازهای اعضای جامعه خویش، دستکم کارهای زیر را انجام دهیم :
1. نیازهای واقعی اعضای جامعه خویش را بشناسیم و بشناسانیم. 2. شبه نیازهای اعضای جامعه خویش را بشناسیم و بشناسانیم و آنها را با نیازهای واقعی آنها خلط نکنیم. 3. راه‌های مطلوب برآورده ساختن نیازهای واقعی اعضای جاعه خویش را بشناسیم و بشناسانیم. 4- نظام سلسله مراتبی نیازهای واقعی جامعه خویش را که شناختن و شناسانیدنش یکی از شرط‌های لازم توسعه همه جانبه است بشناسیم و بشناسانیم .5- طرح نظری واقع بینانه و سازگاری برای توسعه همه جانبه جامعه خویش پیشنهاد کنیم.
عبدل آبادی در پاسخ به این سؤال که فلسفه تا چه اندازه به بهبود تفکرانتقادی در جامعه کمک می‌کند؟ گفت: اگر مرادمان از [فلسفه ] سیراستدلالی آزادانه درباره هرچیزی به روش عقلی با استفاده از مفاهیم کیفی به شیوه توصیفی باشد و با فرض اینکه تفکر انتقادی، به معنای مورد نظرمان، اصلاً در جامعه ما وجود داشته باشد می‌توانیم با بهره‌گیری از فلسفه کاری کنیم که اعضای جامعه برای تفکر انتقادی خویش بتوانند با توسل به سیر استدلالی(فلسفه) از مبتلا شدن به رذایل فکری چون جزمی ‌نگری، جمودپیشگی، مبهم‌اندیشی، آرزواندیشی، شخصیت‌کیشی، توهم‌زدگی، ایدئولوژی‌زدگی، تجددزدگی، تاریخ زدگی (= کشته تاریخ اندیشه‌ها بودن) و جغرافیازدگی (=کشته جغرافیای اندیشه‌ها بودن ) بپرهیزند یا مخصوصاً در صورت مبتلا بودن به چنین رذایلی بتوانند به تدریج از آنها رهایی یابند.
این محقق و پژوهشگر در پاسخ به این سؤال که نهادهای علمی چگونه می توانندبه رشد تفکرانتقادی در جامعه کمک کنند ؟ گفت: اگر مرادمان از [نهادهای علمی ] مجموعه دستگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی جامعه باشد نهادهای علمی با التزام به اصول و قواعد تفکر انتقادی و با مهارت یافتن در بکارگیری فنون آن و مخصوصاً با پرهیز از مبتلا شدن به رذایل فکریی که در پاسخ به پرسش دومتان بدان‌ها اشاره کردم یا علی الخصوص در صورت مبتلا بودن به آنها با کوشش صادقانه و پیگیرانه برای رهایی یافتن از آنها می‌توانند به رشد تفکر انتقادی در جامعه مدد رسانند.
******************************************************

«روشنگری دینی» در نمایشگاه کتاب مسکو رونمایی شد
 کتاب «روشنگری دینی» سلسله‌درس‌های دینی دکتر سید مصطفی محقق داماد به زبان روسی ترجمه و در نمایشگاه کتاب مسکو رونمایی شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب با همت رایزنی فرهنگی سفارت ایران در فدراسیون روسیه به زبان روسی ترجمه و توسط انتشارات سلام پرس در روسیه به چاپ رسیده و در حاشیه نخستین روز بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو در غرفه ایران رونمایی شده است.
ابوذر ابراهیمی ترکمان در رونمایی این کتاب به  مقدمه چاپ روسی این کتاب که به قلم مؤلف محترم نگاشته شده اشاره کرد و اظهار داشت: ترجمه این مباحث به زبان روسی و انتشار آن در فضای مردمانی که سالها فشار و خفقان ایدئولوژی مارکسیستی را تحمل و در مقابل آن مقاومت کرده و هویت دینی خویش را فراموش ننموده و برآن پای فشرده اند، می‌تواند برای فرافکنی اندیشه اسلامی تجربه جدیدی محسوب گردد و استقبال این عزیزان به مطالعه این گونه آثار نشان می‌دهد که گرایش‌های دینی، ریشه در فطرت پاک انسان‌ها دارد و هیچ نیرویی نمی‌تواند آن را زائل سازد. خورشید دین هرگز غروب نمی‌کند و با شیر اندرون و با جان به در می‌رود.
این کتاب در شمارگان 1500 نسخه و در قطع رقعی به چاپ رسیده است.
این کتاب در میان مردم روسیه از استقبال خوبی برخوردار شده است و مباحث آن توانسته است خوانندگان روس را به خود جلب کند.
******************************************************

«فلسفه» منتشر شد
کتاب «فلسفه» با گردآوری لوئیس پوژمان و لویس ووجن از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب یکی از بهترین آثار در ارائه و بررسی مفاهیم کلیدی و مطرح در فلسفه قرن 19 میلادی به شمار می‌رود.
این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های فلسفه مقدماتی است که این چاپ، چاپ هفتم آن به شمار می‌رود.
کتاب به گونه‌ای سامان یافته که نظرات هر فیلسوف درباب موضوع خاص مورد بررسی قرار گرفته و از اینرو خواننده می‌تواند به مقایسه میان اندیشه‌های فیلسوفان بپردازد.
ماهیت فلسفه، منطق، بحث وجود خدا، ابدیت، معرفت و پرسش ذهن - جسم از موضوعاتی است که در این کتاب دیدگاه‌های فیلسوفان در مورد آن انعکاس یافته است.
هویت، اراده آزاد (اختیار) و جبر، اخلاق، فلسفه سیاسی، معنای زندگی، حقوق حیوانات و عمل صالح  موضوعات دیگری هستند که در این کتاب از منظر فیلسوفان گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است.
هر بحث از کتاب با مقدمه‌ای از موضوعات مذکور شروع می‌شود و با معرفی فیلسوف و خلاصه‌ای از دیدگاه‌های وی، و با طرح دیدگاه آن فیلسوف  درمورد موضوع ادامه می‌ یابد.
******************************************************

«آزادی و خرد» منتشر می‌شود
 کتاب «آزادی و خرد» اثر میشیله کاش از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب به بررسی دیدگاه‌های کانت، شلینگ و کی‌یر کگارد درباره آزادی و خرد می‌پردازد.
نویسنده در این کتاب به بررسی مسایل پیچیده و غامض در نظام اخلاقی می‌پردازد.
او این پرسش را مورد بررسی قرار می‌دهد که چگونه مسئولیت اخلاقی با تئوری‌های اخلاقی می‌تواند تداوم داشته باشد. او این پرسش را مطرح می‌کند که آیا نظام اخلاقی با نظام عقلانی یکسان است؟ و آیا اقتدار می‌تواند بنیان اخلاق قرار گیرد؟
اینها پرسش‌هایی هستند که نویسنده آنها را از دیدگاه کانت، شلینگ و کگارد مورد بررسی قرار می‌دهد.
نویسنده در این کتاب دو پروژه را مورد توجه قرار می‌دهد. در پروژه اول او خطوط و حدود فلسفه ایده‌آل‌گرای آلمان را مورد توجه قرار می‌دهد. او این پروژه را با تاکید بر انگیزه‌های این جنبش و حرکت فلسفی مورد بررسی قرار می‌دهد.
او در پروژه دوم به بررسی فلسفه کگارد می‌پردازد و آراء و اندیشه‌های منتقدان و مخالفان او را مورد توجه قرار می‌دهد.
این کتاب قرار است که اوایل سال آتی میلادی روانه بازار نشر شود.
******************************************************

«فلسفه دین» منتشر می‌شود
 کتاب «فلسفه دین» اثر جک کوپلاند و دیان پرودفوت از سوی انتشارت دانشگاه آکسفورد منتشر می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب مقدمه‌ای کوتاه درباره فلسفه دین به شمار می‌رود که مسایل اساسی و  مطرح در حوزه فلسفه دین را مورد بررسی قرار می‌دهد.
موضوعاتی چون معجزه، رستاخیز مسیح، ماهیت ایمان و وجود خدا از مهم‌ترین موضوعات در فلسفه دین به شمار می‌رود که توسط نویسندگان کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
نویسنده در این کتاب به بررسی رابطه میان ایمان و خرد می‌پردازد و آنرا از منظر دینی و فلسفی مورد واکاوی قرار می‌دهد.
کوپلاند در این اثر سعی کرده تا مسایل و پرسش‌هایی که ذهن مومنان و سایر مردم را طی ادوار گذشته به خود معطوف داشته را مورد بررسی قرار داده و پاسخی برای آن بیابد.
جهان از کجا پدید آمده است؟ رابطه میان شواهد، ایمان و عقلانیت چیست؟ چگونه می‌توان تکامل را از منظری دینی تبیین کرد؟ موضوعاتی هستند که در این کتاب مورد توجه نویسندگان  قرار گرفته است.
******************************************************


«مطالعات فلسفه باستان» منتشر شد
 کتاب «مطالعات فلسفه باستان» اثر براد اینوود از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، کتاب مطالعات فلسفه باستان از سری کتاب‌های فلسه باستان است که توسط دانشگاه آکسفورد به صورت سالیانه منتشر می‌شود.
این کتاب مشتمل بر مقالاتی درباره فلسفه باستان است که تمام ابعاد فلسفه باستان در آن  به صورت تحلیلی بررسی شده است.
این کتاب بیش از آن که به شکل یک نشریه باشد بیشتر گلچینی از مقالات تحلیلی است.
"دیدگاه‌های هزیود، پرودیکوس و سقراط درباره لذت" اثر دیوید ولفسدورف، "آیا سقراط ادعا می‌کرد که آنچه را که می‌داند، ندانستن است را می‌داند؟" اثر گیل فاین از جمله موضوعاتی است که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
"نفس، روح و فرد در شهر قوانین" اثر ماریا م. ساس و "دیدگاه ارسطو درباره اولویت جوهر وسرشت" اثر مایکل پراماتزیس سایر موضوعاتی هستند که توسط مولف در این کتاب گردآوری شده است.
******************************************************

"فلسفه و هدف زندگی" به زبان روسی منتشر شد
 کتاب "فلسفه و هدف زندگی" اثر محمد تقی جعفری توسط انتشارات شرق‌شناسی سنت پترزبورگ به زبان روسی منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب در عین اجمال، عمده سؤالات پیرامون مساله هدف حیات را که اساسی‌ترین پرسش جوان امروز است مطرح کرده و با استدلال‌های منطقی، نقل قول‌ها، اشعار و تمثیلات زیبا به پاسخ آنها مبادرت ورزیده است.
در مقدمه کتاب، مرحوم علامه جعفری با لحنی صریح و بی‌پروا در انتقاد به فلسفه نمایی‌های معاصر به طرح این سوال می پردازد که: "سؤال از فلسفه و هدف حیات از نظر تاریخی مساوی با تاریخ هشیاری آدمیان است. پاسخ‌هایی که در آن دوران‌ به سؤال از هدف زندگی ارائه می‌شد، متین و باشکوه و موقرانه بازگو می‌گشت، زیرا جهان هستی برای آنها عظمت و شکوه و جلالی داشت که آنان را وادار به احتیاط در بحث می‌نمود.
این کتاب در 128 صفحه و شمارگان 1500 نسخه انتشار یافت.
در حاشیه بیست ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو و همزمان با روز افتتاح این نمایشگاه از این کتاب در غرفه رایزنی فرهنگی کشورمان رونمایی شد.
ابوذر ابراهیمی ترکمان رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه انتشار این کتاب را در جهت آشنایی مسلمانان روس زبان با آموزه‌های اسلامی دانست و از ترجمه کتابهای دیگری از مرحوم علامه جعفری در آینده خبر داد.
******************************************************

آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر منتشر شد
کتاب آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر اثر حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری رسا، کتاب آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر به سه بخش دین‌شناسی مهندس بازرگان، دکتر شریعتی و دکتر سروش می‌پردازد.
این سه شخصیت به نحوی در اندیشه دینی معاصر تأثیرگذار بوده‌اند، اما تاکنون منظومه فکری آنها مورد نقد و بررسی قرار نگرفته و ارائه تحقیق مستقلی که به ارزیابی این سه گفتمان فکری بپردازد لازم است.
کتاب آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر ضمن تدوین چیستی دین پژوهی و آسیب شناسی و روش شناسی آن، عناصر اصلی سه گفتمان دین‌شناسی بازرگان، شریعتی و سروش را تبیین، تحلیل و ارزیابی می‌کند.
این کتاب با روش درون دینی و برون دینی به بیان آسیب‌های آراء دین پژوهان معاصر می‌پردازد.
این اثر در بخش اول به کلیات آسیب شناسی دین پژوهی معاصر، در بخش دوم به آسیب‌شناسی دین پژوهی بازرگان و در بخش سوم و چهارم هم به آسیب‌شناسی دین پژوهی شریعتی و سروش می‌پردازد.
کتاب آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر اثر حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در حجم 672 صفحه برای نخستین بار در سال جاری از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.
 علاقمندان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 88503341 و 88505402 با پیش شماره 021تماس بگیرند.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :