اخبار حوزه و دانشگاه 14/6/88

۱۴ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۱:۴۲ کد : ۲۵۸۲۰ اخبار
تعداد بازدید:۳۳۵
آموزش مهارت‌های زندگی به دانشجویان در سال تحصیلی جدید/ ایجاد دوره مجازی علوم حدیث، اخلاق و آداب پزشکی ویژه اعضای هیئت علمی/ شرایط جایه‌جایی و مهمان شدن پذیرفته شدگان کنکورهای ارشد و سراسری/ آخرین وضعیت ثبت و فروش پایان نامه در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات/ طرح ویژه دانشگاه شریف برای دانشجویان فنی علاقه مند به علوم انسانی/ دانشنامه فرهنگ فاطمی تدوین می‌شود/ در بخش علوم انسانی در کشور با مشکل مواجه هستیم/ رنجوری علوم انسانی، ثمره نگرش نامناسب برخی ازمدیران کشور است

آموزش مهارت‌های زندگی به دانشجویان در سال تحصیلی جدید
 بر اساس اعلام دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مهارت‌های زندگی در سال تحصیلی جاری به دانشجویان آموزش داده می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم طی تفاهم نامه ای با سازمان بهزیستی آموزش مهارت‌های زندگی به دانشجویان را در دستور کار دارد.
بر این اساس از سال تحصیلی جدید دانشجویان سراسر کشور با شرکت در کارگاه‌های آموزشی به یادگیری مهارت‌های زندگی می پردازند.
******************************************************

ایجاد دوره مجازی "علوم حدیث، اخلاق و آداب پزشکی" ویژه اعضای هیئت علمی
دوره کارشناسی ارشد مجازی "علوم حدیث، اخلاق و آداب پزشکی" ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه اندازی شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، با اجرای توافقنامه دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده علوم حدیث برای دوره کارشناسی ارشد میان رشته ای علوم حدیث، اخلاق و آداب پزشکی ویژه اعضای هیئت علمی، این دوره برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت آموزش مجازی با ظرفیت 80 نفر راه‌اندازی شد.
داوطلبان این دوره برای ثبت نام اولیه باید دارای شرایطی از جمله عضویت هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی ارشد در یکی از رشته های گروه پزشکی باشند.
متقاضیان می توانند با تکمیل فرم ثبت نام و ارسال آن حداکثر تا روز 31 شهریورماه جاری به ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این دوره ثبت نام کنند.
هیئتی مرکب از نمایندگان مرکز تحقیقات قرآن، حدیث و طب وابسته به دانشگاه علوم حدیث و دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت مشترک فرم‌های ثبت نام را بررسی و امتیازات را ارزیابی می کنند و اسامی پذیرفته شدگان براساس اولویت‌ها مشخص و اعلام خواهد شد. پرداخت شهریه هر ترم تحصیلی با تخفیف 20 درصدی بر عهده پذیرفته شدگان خواهد بود.
******************************************************

شرایط جایه‌جایی و مهمان شدن پذیرفته شدگان کنکورهای ارشد و سراسری
 قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شرایط جایه‌جایی و مهمان شدن پذیرفته شدگان کنکورهای کارشناسی ارشد و سراسری سال 88 را تشریح کرد و گفت: نقل و انتقال از طریق آگهی های تبلیغاتی توسط داوطلبان کنکور غیرقانونی است و رسمیت ندارد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، رضا عامری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: نقل و انتقال در سال تحصیلی جدید نسبت به سال گذشته هچ تغییری نکرده است و برای این موضوع در کارشناسی ارشد محدودیت وجود دارد.
وی اضافه کرد: جابه‌جایی در مقطع کارشناسی ارشد در موارد محدودی با بررسی در کمیسیون موارد خاص صورت می گیرد و با تأیید کمیسیون موارد خاص امکان‌پذیر می شود.
قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم گفت: تقریبا صراحت دارد که انتقال در مقطع کارشناسی ارشد صورت نگیرد این امر به ندرت و با موافقت دانشگاه‌های مبدأ و مقصد انجام می شود.
وی با اشاره به نحوه نقل و انتقال پذیرفته شدگان کنکور سراسری امسال اظهار داشت: در کنکور سراسری امسال نیز برای جابه‌جایی قانون جدیدی پیش‌بینی نشده است. هر داوطلبی می‌تواند درخواست نقل و انتقال خود را به معاونت آموزشی دانشگاه مبدا ارائه دهد. بررسی موضوع به عهده کمیسیون موارد خاص است و موافقت دانشگاه‌های مبدأ و مقصد نیز در این رابطه ضروری است.
عامری اضافه کرد: انتقالی و مهمان شدن در کنکور سراسری از سال دوم امکان‌پذیر است و مهمان شدن تنها برای مدت دو نیمسال پیش بینی شده است.
وی درباره نقل و انتقال از طریق آگهی هایی که دانشجویان منتشر می کنند به مهر گفت: نقل و انتقال و جابه‌جایی از چنین کانال‌هایی را به رسمیت نمی‌شناسیم و جایه‌جایی از این طریق نمی تواند صورت گیرد.
******************************************************

آخرین وضعیت ثبت و فروش پایان نامه در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات
 رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات آخرین وضعیت ثبت و فروش پایان نامه های دانشجویان در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات را اعلام کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، سید امید فاطمی افزود: در آخرین گردهمایی معاونین پژوهشی دانشگاه‌های سراسر کشور مقرر شد ثبت پیشنهاد تحقیق یا پروپزال پایان نامه توسط تمامی دانشگاه‌ها در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات اجرایی شود.
وی اظهار داشت: این امر باعث جلوگیری از ارائه طرح‌های تحقیقاتی و پروپزال تکراری می شود و در حال حاضر برای انجام این طرح در حال تهیه آیین نامه اجرایی هستیم.
رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات گفت: کار ثبت پایان نامه ها به صورت آیین نامه در سیستم پژوهشگاه در حال انجام است و تمام دانشگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند.
وی درباره فروش پایان نامه ها توسط پژوهشگاه نیز گفت: شیوه نامه اجرایی فروش پایان نامه و ارائه آن به صورت کامل توسط پژوهشگاه از طرف وزارت علوم در حال تدوین است که بر اساس آن پژوهشگاه باید امکاناتی را فراهم کند تا متن کامل پایان نامه قابل دسترسی باشد.
******************************************************

طرح ویژه دانشگاه شریف برای دانشجویان فنی علاقه مند به علوم انسانی
 رئیس دانشگاه صنعتی شریف از اجرای طرح ویژه ای به نام ماینر در این دانشگاه خبر داد و گفت: بر اساس طرح ماینر که از مهر ماه جهت تقویت استعداد دانشجویان علاقه مند اجرا می شود دانشجویان فنی و علوم پایه می توانند در رشته هایی چون فلسفه، اقتصاد، مدیریت و زبان‌های خارجی 25 واحد اختیاری اخذ کنند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر سعید سهراب پور در گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: بر اساس این طرح آن دسته از دانشجویان رشته‌های فنی و علوم پایه دانشگاه صنعتی شریف که به رشته هایی چون فلسفه، اقتصاد، مدیریت، زبانهای خارجی و غیره علاقه مند هستند می توانند 25 واحد اختیاری را در زمینه درسی مورد علاقه خود بگذرانند.
وی افزود: البته پیش از این امکان خواندن دو رشته تحصیلی به طور همزمان برای دانشجویان نخبه وجود داشت که به طرح ماینر ارتباطی ندارد.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: از آن جا که امکان ارائه چنین رشته هایی در دانشگاه صنعتی شریف وجود ندارد بر آن شدیم تا با ارائه 25 واحد اختیاری در زمینه این رشته ها به علاقه و استعداد دانشجویان پاسخ دهیم.
وی افزود: این 25 واحد اختیاری از واحدهای درسی رشته اصلی دانشجو جدا بوده اما در معدل وی محسوب می شود.
سهراب پور تاکید کرد: امید است تا بدین وسیله دانشجویانی که به این رشته ها کشش ویژه ای در خود می یابند بتوانند در مقطع کارشناسی ارشد علاقه خود را دنبال کنند.
******************************************************

توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
دانشنامه فرهنگ فاطمی تدوین می‌شود

70 درصد کار تدوین دانشنامه فرهنگ فاطمی انجام شده و در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید.
به گزارش مرکز خبر حوزه، معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: به دلیل استقبال چشمگیر از دانشنامه امام علی (ع) با پیشنهاداتی که از جانب مقام معظم رهبری و توصیه‌های بزرگانی چون حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی مواجه شدیم تصمیم گرفتیم دانشنامه فرهنگ فاطمی را نیز تدوین کنیم.
حکمت‌نیا دانشنامه فرهنگ فاطمی را دارای سه محور دانست و اظهار داشت: شخصیت فاطمه زهرا(س)، شخصیت زن و بحران‌های خانواده همراه با شخصیت زن در خانواده ابعاد مختلف دانشنامه فرهنگ فاطمی را تشکیل می‌دهند.
وی در مورد رویکرد دانشنامه فرهنگ فاطمی گفت: موضوعات اخلاقی، اجتماعی، حقوقی و سیاسی جنبه‌هایی را تشکیل می‌دهند که در دانشنامه فرهنگ فاطمی به آن پرداخته می‌شود.
حکمت‌نیا افزود: سرپرستی دانشنامه فرهنگ فاطمی به عهده حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد است وتا‌کنون 130 مقاله ارائه شده است و 70 درصد کار آن به انجام رسیده است و در نظر داریم آن را در آینده نزدیک به چاپ برسانیم.
******************************************************

با هدف آشنایی بیشتر دانشگاهیان با اندیشه‌های امام(ره)؛
کتابخانه «امام (ره) و انقلاب اسلامی» در دانشگاه‌های کشور احداث می‌شود
با امضای تفاهم همکاری میان معاونت فرهنگی وزارت علوم و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، کتابخانه امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های کشور احداث می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، این تفاهم‌نامه با هدف آشنایی بیشتر دانشجویان و دانشگاهیان با اندیشه‌های حضرت امام، تسهیل دسترسی دانشجویان، پژوهشگران و علاقه مندان به منابع اصیل تاریخ انقلاب اسلامی، ایجاد زمینه‌های مناسب علمی و پژوهشی و اهمیت به نقش و کارکرد دانشگاه در زمینه انقلاب اسلامی توسط معاون فرهنگی وزیر علوم و معاون فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) امضا شد.
بر اساس این تفاهم نامه معاونت فرهنگی وزارت علوم موظف به تخصیص فضای مناسب برای استقرار کتابخانه‌ها، فهرست نویسی منابع موجود در کتابخانه‌ها و نظارت بر حسن انجام کار در دانشگاه‌ها است.
همچنین تالیف کتب، نرم افزار و بانک اطلاعاتی کتابخانه دیجیتالی نیز بر عهده معاونت فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) می‌باشد.
در سال اول اجرای این تفاهم نامه20 درصد از دانشگاه‌هایی که توسط معاونت فرهنگی وزارت علوم معرفی شوند، تامین منابع خواهند شد.
مرکز فرهنگی و دانشجویی امام و انقلاب اسلامی وابسته به جهاد دانشگاهی، اجرای این قرارداد را به عهده دارد.
******************************************************

نرخ شهریه مقطع ارشد دانشگاه آزاد؛
معاون مرکزآزمون خبرداد:آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان از28شهریور
دریافت شهریه به صورت علی‌الحساب
آزمون تکمیل ظرفیت دارد

معاون مرکز آزمون دانشگاه آزاد، گفت: ثبت‌نام پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد در کلیه رشته‌ها در روزهای28، 30 و 31 شهریور ماه انجام می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مهندس مهراد فر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اعلام اینکه: در این آزمون 384 هزار و 572 نفر داوطلب در هزار و 128 رشته شهر شرکت کردند که از این تعداد 34 هزار و 221 نفر پذیرفته شدند، گفت: اسامی مرحله تکمیل ظرفیت این آزمون نیز اعلام می‌شود.
به گفته وی، متقضایان باید با در دست داشتن مدارک لازم از جمله اصل مدرک کارشناسی، اصل شناسنامه و دو برگ فتوکپی از آن، اصل یک برگ فتوکپی کارت ملی، شش قطعه عکس و مدارک مرتبط با وضعیت خدمت وظیفه در مهلت مقرر به واحدهای قبول شده مراجعه کنند.
وی با تشریح وضعیت شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد، گفت: شهریه کلیه ثبت‌نام شدگان دوره کارشناسی ارشد سال 88 بر اساس مصوبات پنجاهمین اجلاس هیات امنای دانشگاه آزاد به صورت علی الحساب بوده و از دو بخش شهریه ثابت و متغیر تشکیل می‌شود که در هر نیمسال تحصیلی به منظور تامین بخشی از هزینه‌های دانشگاه و در ازای ارائه هشت تا حداکثر 14 واحد درسی از دانش آموزان کارشناسی ارشد دریافت می‌شود.
وی افزود: همچنین دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه و در نیمسال اول باید مبلغ 50 هزار تومان به عنوان هزینه خدمات آموزشی جهت برگزاری مسابقات ورزشی، سمینارهای منطقه‌ای، دبیرخانه مناطق، تهیه کارت دانشجویی و غیره به همراه شهریه نیم سال اول به شماره حساب محل دانشگاهی قبولی واریز کنند.
شهریه ثابت هر نیمسال تحصیلی به ریال در کلیه رشته‌های علوم انسانی 7 میلیون و 254 هزار ریال، در کلیه رشته‌های غیر از علوم انسانی 7 میلیون و 934 هزار ریال و شهریه متغیر هر واحد درسی به ریال برای دروس نظری 511 هزار و 300 ریال و دروس عملی 691 هزار و 300 ریال تعیین شده است.
همچنین شهریه هر واحد درسی پایان نامه 2 میلیون و 490 هزار و 600 ریال می‌باشد.
شایان ذکر است، اطلاعیه مربوط به زمان و مکان ثبت‌نام از پذیرفته شدگان از طریق پایگاه اطلاع رسانی مرکز آزمون به نشانی
www.azmoon.net در دسترس متقاضیان قرار دارد.
******************************************************

در بخش علوم انسانی در کشور با مشکل مواجه هستیم
آیت الله عباسعلی سلیمانی با انتقاد از عملی نشدن طرح تولید علم بومی و نهضت نرم افزاری از سوی مسئولان فرهنگی، گفت: در بخش علوم انسانی و جامعه شناسی در کشور دچار کمبودها و مشکلاتی هستیم.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، امام جمعه زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان که در مصلی قدس این شهر ایراد شد با انتقاد از عملی نشدن طرح تولید علم بومی و نهضت نرم افزاری از سوی مسئولان فرهنگی، گفت: مقرر شده بود تولید علم بومی و نهضت نرم افزاری در کشور تحقق پیدا کند اما معلوم نیست مسئولان امر از شورای عالی انقلاب فرهنگی تا وزرا چند درصد به این قرار عمل کردند.
نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در بخش علوم انسانی و جامعه شناسی در کشور مشکل داریم، بیان کرد: تمامی مراکز آموزش عالی از پیام نور گرفته تا دولتی، غیر دولتی و آزاد تا توانستند رشته تحصیلی اضافه کردند اما کتاب‌های درسی ما فقط ترجمه شده از متون بیگانه است.
وی افزود: در دانشگاه ها علم وارداتی غربی را به خورد دانشجویان می دهیم در حالی‌که در زمان دست و پا زدن دنیا در فقر، ایران دانشمندان قوی و سربلندی مانند ابوعلی سینا را داشته است.
آیت الله سلیمانی در بخش دیگری از خطبه ها با انتقاد از وقایع بعد از انتخابات در کشور اظهار داشت: باید همه تلاش کنیم تا آرامش کشور حفظ شود.
******************************************************

رییس دانشگاه شیراز:
رنجوری علوم انسانی، ثمره نگرش نامناسب برخی ازمدیران کشور است

رییس دانشگاه شیراز گفت: ما معتقدیم که بخش عمده ای از مشکلات علوم انسانی مربوط به دانشگاه‌ها نیست و بر این باوریم که رنجوری و لاغری علوم انسانی در کشور ، ثمره نگرش نامناسبی است که مدیران کشور نسبت به علوم انسانی دارند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر محمد هادی صادقی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری ایرنا افزود: به آن اندازه که به علوم دقیقه و ازجمله رشته های مهندسی و فنی توجه می شود شاید به دلیل ملموس بودن نتایج تحقیقات در این حوزه، توجهی به علوم انسانی نشده است و یا اعتقادی به اثر بخشی مطالعات انجام شده در حوزه علوم انسانی نبوده است.
وی گفت: تصور ما این است که ارتقای منزلت و جایگاه علوم انسانی ، متوقف بر اصلاح نگرشی است که در مدیریت نسبت به علوم انسانی وجود دارد و از این رو، اصلاح این نگرش می تواند منجر به تغییر نگرش دانش آموزان ما به رشته های علوم انسانی باشد.
دکتر صادقی افزود: ما باید بهترین ها را در رشته هایی همچون فلسفه ، جامعه شناسی ، حقوق و روانشناسی جذب کنیم در حالیکه مشاهده می کنیم بهترین ها مگر در موارد استثنایی و خاص بیشتر به سمت رشته های فنی و تجربی گرایش دارند.
رییس دانشگاه شیراز ادامه داد: بنا نیست که در این زمینه برخورد کمی صورت گیرداز این رو تمهیداتی در این مورد اندیشیده شده و همچنین سعی کردیم که متناسب با موقعیت یک فعالیت علمی در رشته های علوم انسانی ، پاداش مناسب در این زمینه پیش بینی شود.
صادقی افزود: با توجه به تغییراتی که هم اینک در تغییر مکانیزم جبران و یا تشویق فعالیت های علمی و تولید علم در حوزه های علوم انسانی در شرف انجام است امید داریم که این تغییرات آثار خوبی داشته باشد ولی کلید اصلی تحول و ارتقای موقعیت علوم انسانی باز می گردد به رویکردی که مدیریت کلان کشور باید در این زمینه داشته باشد.
وی گفت: اگرچه ما نیز معتقدیم که در رشته های فنی ، پایان نامه های موجود باید بیشتر به سمت ضرورت ها و نیاز های جامعه سوق داده شود ضمن اینکه انجام این مهم باید مبتنی بر مطالعات بنیادی باشد.
رییس دانشگاه شیراز در بخش دیگری از مطالب خود گفت: این دانشگاه در سال تحصیلی جدید در چند رشته جدید در مقاطع مختلف اقدام به پذیرش دانشجو می کند از جمله در مقطع کارشناسی در رشته گرافیک، گردشگری، مهندسی مخازن نفت، مکانیزاسیون ماشین‌های کشاورزی و فرش.
دکتر صادقی افزود: همچنین در سال تحصیلی جدید دانشگاه شیراز در مقطع کارشناسی ارشد و در رشته‌های زمین شناسی، زمین شناسی زیست محیطی، زبان و ادبیات عرب، شناسایی و مبارزه با علف های هرز، نانو فناوری با گرایش مهندسی شیمی، مطالعات منطقه‌ای از گرایش های علوم سیاسی ، مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون صنایع نیز مبادرت به پذیرش دانشجو خواهد کرد .
وی گفت: همچنین دانشگاه شیراز در مقطع تحصیلی دکتری اقدام به پذیرش دانشجو در رشته های زیست شناسی فیزیولوژی گیاهی، مکانیک ماشین های کشاورزی و مدیریت گرایش سیستم ها ، زراعت و اصلاح نباتات، کرده است.
دکتر صادقی بیان داشت: امسال ثبت نام دانشجویان ورودی جدید در مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز، با قدری تاخیر انجام می شود که به زودی زمان این نام‌نویسی از طریق وزارت سازمان سنجش و هم از سایت این دانشگاه ، اطلاع رسانی و اعلام خواهد شد.
این مسوول با اشاره به اینکه پارسال ، دانشگاه شیراز در حوزه پژوهش ، موفقیت های خوبی کسب کرده است افزود: شمار مقالاتی که از این دانشگاه در نشریات بین المللی ISI به چاپ رسیده است ، 20 درصد در مقایسه با سال 86 ، افزایش داشته است و شمار این مقالات به 575 مقاله افزایش یافته است.
صادقی افزود: امسال نیز دانشگاه شیراز اقدام به راه اندازی چند پژوهشکده خواهد کرد از جمله موسسه ملی تحقیقات فراوری آبزیان که هم اینک مقدمات آن در حال انجام است ، دیگری پژوهشکده ICT و الکترونیک و پژوهشکده انرژی.
او گفت: همچنین امسال چند نشریه علمی و پژوهشی به نشریات دانشگاه شیراز اضافه می شود که از جمله آنها می توان به نشریه مطالعات آموزش و یادگیری ، مجله مهارت های زبان های خارجی، مجله پیشرفت های حسابداری و مجله بوستان ادب.
این مسوول ادامه داد: تنوع رشته های به معنی افزایش شمار دانشجویان دانشگاه شیراز نیست بلکه این دانشگاه برای ارتقای خود متناسب با ضرورت ها و نیازهای جامعه حرکت می کند و از این رو ممکن است در برخی از رشته ها شمار دانشجویان را کاهش، در برخی رشته ها افزایش و یا در شماری از رشته ها اصلا دانشجوی جدیدی پذیرفته نشود زیرا ما به این پویایی هم به لحاظ کمی و هم از حیث محتوا، نیازمند هستیم .
رییس دانشگاه شیراز در زمینه اعتبارات عمرانی دانشگاه شیراز گفت: امسال اعتبارات عمرانی این دانشگاه در بخش تعمیرات و تجهیزات چنانچه تخصیص یابد حدود 40 میلیارد ریال بیش از پارسال خواهد بود.
صادقی افزود: همچنین اعتبارات عمرانی دانشگاه شیراز، آنچه که مربوط به مصوبات سفر مقام معظم رهبری و هم سفر رییس جمهوری به استان فارس است نیز افزایش یافته است .
وی گفت: در پی سفر مقام معظم رهبری به فارس و تاکیدی که ایشان بر توسعه علوم پایه داشتند مقرر شد با حمایت های دفتر مقام معظم رهبری ، 15 هزار متر مربع فضای لازم برای بخش هایی از دانشکده علوم پایه این دانشگاه با اعتبار 90 میلیارد ریال ظرف دو سال احداث شود و افزون بر این نیز 15 میلیارد ریال هم برای تجهیز این دانشگاه تخصیص یابد.
******************************************************

همایش گفتگوی روسیه با جهان اسلام برگزار می‌شود
 همایش بین‌‌المللی گفتگوی روسیه با جهان اسلام روز 24 سپتامبر (2 مهر ماه) با حضور کارشناسان مسلمان در زمینه‌های مختلفی چون علمی، فرهنگی و اقتصادی در مسکو برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، شورای مفتیان روسیه به عنوان برگزار کننده این همایش بین المللی اعلام کرده هدف از برگزاری همایش فوق توسعه همکاری بین المللی روسیه با کشورهای اسلامی و سازمان‌های اسلامی اروپا و آمریکا در عرصه های علم، فرهنگ و اقتصاد است.
در این همایش محور عمده بحث‌ها و تبادل نظرها به نقش سازمان‌های اسلامی در توسعه روابط با مسلمانان خارج از روسیه اختصاص خواهد داشت.
در میان شرکت کنندگان این همایش می توان به سخنگوی شورای فدراسیون روسیه، سران مناطق مختلف روسیه، مقاماتی از نهادهای ریاست جمهوری روسیه، وزارت خارجه روسیه، سازمان کنفرانس اسلامی و دیگر سازمان‌های بین المللی و افرادی در حوزه های مختلف علوم، شخصیت‌های مردمی، شخصیت‌های دینی از چهل کشور جهان اشاره کرد.
******************************************************

«فلسفه تفاوت‌های جنسی» منتشر شد
 کتاب «فلسفه تفاوت‌های جنسی» اثر آلیسون استون از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، تفاوت‌های جنسی یکی از مباحث اصلی و مورد توجه جنبش فمنیسم است و آنها از این منظر دنیای مردانه و زنانه و مؤلفه‌های سازنده آنرا مورد توجه قرار می‌دهند.
نویسنده، آلیسون استون در این کتاب به دفاع از این دیدگاه فمنیستی می‌پردازد که معتقد است تفاوتهای جنسی، طبیعی هستند.
او در این کتاب آرا و اندیشه‌های لوئیس اریگری را مورد بررسی قرار داده و تفسیری جدید از اندیشه وی ارائه می‌دهد.
وی در این اثر از اندیشه ذات‌گرایانه اریگری که رابطه میان فرهنگ و طبیعت را مورد بازنگری قرار داده، می‌پردازد. او نشان می‌دهد که چگونه اریگری توانسته میان مفهوم جنسیت اجتماعی ارائه شده توسط باتلر و اندیشه اریگری آشتی ایجاد کند.
آلیسون این موضوع را از بازنگری در تفاوت‌های جنسی مطرح در فلسفه رمانتیک آلمانی درباره طبیعت حاصل کرده است.
این کتاب علاوه بر اینکه به بررسی آرای اریگری می‌پردازد، دیدگاه‌های نحله‌های مختلف فمنیستی را درباره موضوعاتی چون طبیعت و جنسیت مورد توجه قرار داده است.
به طور کلی آلیسون در این کتاب سه موضوع تفاوت‌های جنسی، ذات‌گرایی و محرومیت را بررسی کرده است.
******************************************************

همایش «ارزشهای بومی و جهانی در عصر پسامدرن» برگزار می‌شود
 همایش بین‌المللی «ارزشهای بومی و جهانی در عصر پسامدرن» طی روزهای 18 و 19 شهریور امسال در دانشگاه لندن برگزار می‎شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، هدف این همایش ایجاد زمینه‌ای برای بررسی انتقادی ارزش‌های محلی - بومی و جهانی و به منظور رسیدن به اشتراکات ارزشی در روزگار حاضر عنوان شده است.
انتظار می رود برگزاری این همایش گامی در جهت انباشت مطالعات نظری در این حوزه و پاسخی نظری به چالشهای موجود و مطرح برای ارزشهای بومی و جهانی باشد.
برگزارکنندگان همایش اعتقاد دارند با بررسی این تفاوت‌ها و اشتراکات ارزشی می‌توان زمینه‌های گفتگو میان جوامع را فراهم کرد.
این همایش از سوی مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن برگزار می‌شود.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :