اخبار حوزه و دانشگاه 12/6/88

۱۲ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۳:۱۲ کد : ۲۵۸۲۱ اخبار
تعداد بازدید:۳۶۷
آغاز فاز دوم احداث کتابخانه های تخصصی پایداری در دانشگاههای کشور/تفکر انتقادی یک مهارت است / نمایشگاه‌ هفته‌های قرآنی ایران در 15 کشور در حال برگزاری است/ شماره جدید کتاب ماه دین منتشر شد

آغاز فاز دوم احداث کتابخانه های تخصصی پایداری در دانشگاههای کشور
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در فاز دوم احداث کتابخانه های تخصصی پایداری در دانشگاهها تاکنون 48 دانشگاه کشور اعلام آمادگی کرده ­اند و مقدمات اجرا شدن این طرح در حال انجام است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محمدباقر خرمشاد افزود: در فاز اول این طرح که از شهریور ماه سال گذشته با همکاری معاونت ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس آغاز شده بود، در 30 دانشگاه کشور به مناسبت سی­امین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی این کتابخانه تأسیس و مورد بهره ­برداری قرار گرفت.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری گفت: در سال جاری اولین کتابخانه پایداری به مناسبت هفته دفاع مقدس و به صورت نمادین در دانشگاه صنعتی شریف افتتاح می شود.
وی افزود: این مراسم با حضور مسئولان وزارت علوم، بنیاد حفظ آثار همچنین اساتید و دانشجویان انجام خواهد شد و سپس در 47 دانشگاه دیگر این کتابخانه افتتاح و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
*****************************************************

تفکر انتقادی یک مهارت است
 شیخ رضایی با اشاره به ناکافی بودن آموزش در تفکر نقادانه، گفت: تفکر انتقادی تنها آموزش نیست بلکه از جنس مهارت و تمرین است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، نشست نقد و بررسی کتاب "عقل و بحث، اشاراتی در تفکر نقادانه" نوشته‌‌ پیتر تامس گیج با حضور مترجم اثر، ‌فاطمه مینایی و هومن پناهنده و دکتر حسین شیخ‌رضایی عصر روز سه‌شنبه دهم شهریور در محل شهر کتاب برگزار شد.
دکتر شیخ رضایی با اشاره به تاریخچه تفکر نقادانه، گفت: هر فرد که بخواهد راجع به تفکر نقادانه صحبت کند باید از سقراط شروع کند. تفکر نقادانه عمری به اندازه فلسفه دارد. به عبارت دیگر اولین فیلسوف، اولین ارائه دهنده تفکر نقادانه نیز هست.
وی با اشاره به گفتگوی سقراط در رساله شجاعت، خاطر نشان کرد: سقراط در رساله شجاعت از طرف گفتگو می‌خواهد که بر اساس تفکر نقادانه بحث کند هر چند خود او متاسفانه در جاهایی از این گفتگو از آن عدول می‌کند. سقراط در این گفتگو به اصل مهمی در تفکر نقادانه اشاره می‌کند و آن این است که از طرف گفتگو می‌خواهد مفاهیم را تعریف کند. او می‌گوید که مفاهیم باید در برگیرنده نمونه‌های گوناگون باشد و شمول آن همه انواع آن موضوع را در بر گیرد. این تعریف مفاهیم یکی از مهارتهای تفکر نقادانه است.
شیخ رضایی گفت: در طول تاریخ فیلسوفان دیگری بودند که مستقیم یا غیر مستقیم به تفکر نقادانه پرداخته‌اند. به عنوان مثال توماس آکوئیناس، که نویسنده کتاب "گیج" به آن ارادت دارد، از جمله کسانی است که به تفکر نقادانه پرداخته است. از جمله اندیشمندان دیگر که به بحث تفکر نقادانه پرداخته‌اند بیکن، دکارت و روشنگران فرانسوی هستند. اما هیچ کدام از اینها بنیانگذارن تفکر انتقادی نبوده‌اند.
وی تأکید کرد: تفکر انتقادی به معنای مورد نظر ما، در دهه اول قرن بیستم میلادی شکل گرفته است. این بحث در آمریکا شروع شده و فردی چون "دیویی" آنرا پیش برده و بعدها این حوزه در بریتانیا مورد توجه قرار گرفته و به جاهای دیگر منتقل شده است.
وی با اشاره به آثار اندیشمندان تفکر انتقادی، گفت: چیزی که از این آثار قابل دریافت است این است که تفکر انتقادی تنها از جنس آموزش نیست بلکه از جنس مهارت و تمرین است.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: آثار موجود در حوزه تفکر انتقادی را از جنبه‌های گوناگون می‌توان تقسیم کرد. یکسری کتابهایی در حوزه تفکر نقادانه داریم که بحث را از منظری فلسفی آغاز می‌کنند. گروه دیگر از کتابهای این حوزه به مباحث فلسفی کاری ندارند و از جنبه‌های عملی بحث می‌کنند.
او گفت: در مورد کتاب "عقل و بحث" باید خاطر نشان کرد که کتابی فشرده و کم حجم است و نویسنده فرض را بر این گرفته که مخاطب خیلی از مباحث را می‌داند و با آن آشناست. این کتاب در محل تلاقی کتابها و آثار کلاسیک تفکر انتقادی، حوزه منطق و کتابهای آموزشی قرار می‌گیرد. به معنای دیگر این کتاب در حوزه تفکر انتقادی نیست چرا که برای تایید مباحث خود از مثالهای شهودی استفاده نمی‌کند و از سوی دیگر نیز برخی از بحثهای اصلی و مطرح در حوزه تفکر انتقادی را نمی‌آورد.
مترجم "فلسفه ذهن" خاطر نشان کرد: این کتاب، اثری در حوزه منطق نیست. آثار منطقی به طور معمول بحث خود را از منطق گزاره‌ها شروع می‌کنند. بر خلاف این روند این کتاب بحث خود را از منطق گزارها شروع نمی‌کند و بحث را از منطق محمول‌ها آغاز می‌کند.
*****************************************************

به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری:
نمایشگاه‌ هفته‌های قرآنی ایران در 15 کشور در حال برگزاری است
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان، نمایشگاه‌های «هفته‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران» را در کشورهای گوناگون اسلامی برگزار می‌کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه،محسن مسچی، با اعلام این خبر گفت:  برگزاری نمایشگاه‌های «هفته‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران» در کشورهای گوناگون جهان اسلام از عمده‌ترین فعالیت‌های این مرکز در ماه مبارک رمضان است و در هر یک از این نمایشگاه‌ها، گروهی با ارایه برنامه‌های متنوع در بخش‌های گوناگون شرکت خواهند کرد.
مسچی از آغاز به ‌کار این نمایشگاه‌ها از دوشنبه 9 شهریور در 15 کشور آفریقایی،آسیایی و اروپایی خبر داد و خاطرنشان کرد: نمایش و عرضه کتاب‌ها و نرم‌افزارهای قرآنی، حضور قاریان نامی و اجرای برنامه‌های گوناگون گروه‌های تواشیح و ... از برنامه‌های اصلی این نمایشگاه‌ها به شمار می‌روند.
وی کشورهای متعددی نظیر کنیا، اندونزی، پاکستان، ترکمنستان، افغانستان، امارات متحده عربی، بوسنی، هندوستان، بنگلادش، تانزانیا و ... را از جمله مکان‌های برگزاری نمایشگاه‌های «هفته‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران» برشمرد.
مدیر امور بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی همچنین شرکت در نمایشگاه‌های کتاب، نرم‌افزار، فناوری اطلاعات(IT) و مسایل ارتباطی داخلی و خارجی را از دیگر فعالیت‌های این مرکز در راستای اهداف تبلیغی و ترویج اندیشه‌های اسلامی عنوان کرد.
 وی تصریح کرد: این موسسه تاکنون در بیش از 800 نمایشگاه داخلی و متجاوز از 110 نمایشگاه خارجی در 30 کشور دنیا حضور یافته است.
*****************************************************

شماره جدید "کتاب ماه دین" منتشر شد
یکصد و سی و نهمین شماره ماهنامه تخصصی اطلاع‌رسانی و نقد و بررسی "کتاب ماه دین" از سوی خانه کتاب منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، ویژه‌نامه این شماره از کتاب ماه دین، در بردارنده بخش قابل توجهی از مطالعات حدیثی معاصر، اعم از حدیث‌پژوهان مسلمان و غربی است.
نگاهی بر کتاب عبدالله‌بن سبا و اساطیر اخری، آشنایی با دو کتاب رجال از عصر صفوی و کتاب‌الرجال شیخ حر عاملی و الوجیزه فی‌الرجال علامه مجلسی، درنگی در ویراست جدید تاریخ عمومی حدیث، گفتگو با دکتر مجید معارف در باب کتاب تاریخ عمومی حدیث از جمله مطالب به چاپ رسیده در این شماره نشریه "کتاب ماه دین" هستند.
بازسازی متون کهن حدیث شیعه: روش، تحلیل، نمونه، درایه‌الحدیث؛ باز‌پژوهی مصطلحات حدیثی در نگاه فریقین، درآمدی بر مطالعات حدیث‌شناختی هارالد موتسکی، بررسی درون‌مایه کتاب تکوین و تکامل تفسیر در نخستین سده‌های اسلامی، نخستین دایره‌المعارف در سنت حدیث‌پژوهی غربی و مروری بر دایره‌المعارف احادیث رسمی، نیز برخی دیگر از مطالب این نشریه هستند .
یکصد و سی و نهمین شماره "کتاب ماه دین" به سردبیر علی اوجبی در 100 صفحه از سوی خانه کتاب منتشر شده است .

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :