اخبار حوزه و دانشگاه 11/6/88

۱۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۳:۲۷ کد : ۲۵۸۲۲ اخبار
تعداد بازدید:۳۶۴
پذیرش سطح چهار در جامعه‌المصطفی‌العالمیه/ستاد هفته پژوهش تشکیل شد/فرآیند تجاری سازی علوم انسانی در مرکز رشد دانشگاه قم آغاز شد/ جزئیات طرح حمایت مالی از دانشجویان دکتری/ همایش اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی امام خمینی/ توسعه علمی با سکوت و بدون نقد محقق نمی‌شود/ نشست اصالت یا عدم اصالت برگزار می‌شود/ کتاب مقدمه‌ای بر علوم انسانی منتشر می‌شود/


   
ستاد هفته پژوهش تشکیل شد/ تقدیر از پژوهشگران برگزیده کشور در 25 آذر
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی اعضای ستاد کمیته هفته پژوهش را معرفی کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حسام هزاوه ای دبیر کمیته تبلیغات هفته پژوهش با بیان این مطلب افزود: دکتر منصور کبگانیان در احکام جداگانه اعضای ستاد کمیته هفته پژوهش را معرفی کرد.
وی اضافه کرد: بر اساس احکام صادر شده از سوی معاون پژوهشی وزارت علوم، فیروز بختیاری نژاد به عنوان دبیر جشنواره پژوهشگران برتر، غلامرضا فهرستی به عنوان دبیر ستاد هفته پژوهش، مرتضی زالی به عنوان دبیر کمیته استانی، علیرضا صادق به عنوان دبیر اجرایی هفته پژوهش و حسام هزاوه ای به عنوان دبیر کمیته تبلیغات منصوب شدند.
نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی کشور همزمان با هفته پژوهش برگزار می شود و از پژوهشگران برگزیده کشوری در روز 25 آذر ماه همزمان با روز پژوهش تقدیر به عمل می آید.
هفته پژوهش از 21 تا 27 آذرماه سال جاری برگزار می شود.
******************************************************

فرآیند تجاری سازی علوم انسانی در مرکز رشد دانشگاه قم آغاز شد
رییس مرکز رشد علم و فناوری دانشگاه قم گفت:فرآیند تجاری سازی علوم انسانی توسط این مرکز آغاز شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایرنا، "سید محمد رضایی" در حاشیه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان در تالارامام رضا(ع) استانداری قم در گفتگو با خبرنگاران افزود:رشته‌های علوم انسانی درکشور موردغفلت قرار گرفته‌اند و ما درمرکز رشد دانشگاه قم با نگاهی جدید نسبت به این علوم، فرآیند تجاری سازی علوم انسانی را آغاز کرده ایم.
وی ابراز داشت: ماموریت مرکز رشد تسریع و تسهیل در تجاری سازی ایده‌ها است و به تجاری سازی ایده‌های مفید و موثر کمک می‌کند.
وی ادامه داد: کسانی که مایل به اجرای ایده‌های نو و کاربردی کردن پژوهش‌های علوم انسانی وعلوم اسلامی هستند می‌توانند با مراجعه به مرکز رشد دانشگاه قم و ارائه توانمندی‌ها و برنامه‌های خود از امکانات این واحد در انجام تحقیقات خود استفاده کنند.
رییس مرکزرشد دانشگاه قم با بیان اینکه حق و حقوق رشته‌های علوم انسانی در کشور تضییع شده است،خاطرنشان کرد: در رشته‌های علوم تجربی و ریاضی فنی محققان امکان عملی‌کردن ایده‌های خود را دارند ولی پژوهشگران علوم انسانی از این امکان کمتر برخوردار‌ند.
وی بابیان اینکه برای رفع کاستی‌های موجود دراین زمینه همه مسئولان باید تلاش کنند،گفت: مرکزرشد دانشگاه قم قصد داردهمکاری وهمفکری اعضای هیات علمی، پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی عناوین علوم انسانی که قابلیت کاربردی کردن و تجاری سازی دارند را استخراج کنند و آن را دراختیار علاقه‌مندان قرار دهد.
رضایی با بیان اینکه در سند چشم‌انداز 1404 دو رویکرد نخبه‌گرایی و مشارکت حداکثری برای رسیدن به جایگاه اول اقتصاد و علمی و فن‌آوری دیده می‌شود، اظهار داشت:برای تحقق این امر ابزار‌های کارآمدی نیاز است که یکی از این ابزار‌ها توجه به جامعه دانش بنیان و جامعه تولید گراست.
وی اضافه کرد: در جامعه دانش بنیان نقش علوم نظری و انسانی بیش از علوم فنی و مهندسی است و هرگونه فعالیت تولیدی باید مبتنی بر تمام علوم و دانش مرتبط باشد.
******************************************************

پذیرش دانشجو در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی مناطق محروم
 مدیر کل دفتر آموزش‌های آزاد و غیرانتفاعی وزارت علوم با بیان اینکه تأسیس موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی در شهرهای بزرگ به اشباع رسیده است گفت: تنها نقاط محروم کشور نیازمند تأسیس موسسات غیرانتفاعی آموزش عالی هستند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، غلامعلی نادری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در حال حاضر تقریبا تمام شهرهای کشور از نظر تأسیس مرکز آموزش عالی غیرانتفاعی اشباع شده اند و به شهرهایی مانند تهران، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین و اصفهان مجوز جدیدی داده نمی شود.
وی اظهار داشت: تنها در نقاط محروم کشور نیاز به تأسیس موسسات غیرانتفاعی وجود دارد و باید در مقاطع کارشناسی و کاردانی این موسسات دانشجو پذیرش کرد.
مدیر کل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم گفت: در حال حاضر 16 موسسه موافقت قطعی خود را از اداره کل آموزش های آزاد وزارت علوم گرفته اند.
******************************************************

جزئیات طرح حمایت مالی از دانشجویان دکتری / کاهش طول تحصیل دکتری
 معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح جزییات طرح حمایت از دانشجویان دکتری گفت: این طرح که امروز سه شنبه به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و از مهر ماه 88 قابل اجرا است موجب می شود طول مدت تحصیل دانشجویان دکتری کاهش یابد.
اهداف اجرای طرح حمایت از دانشجویان دکتری
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، منصور کبگانیان درباره جزئیات طرح حمایت از دانشجویان دکتری افزود: طرح حمایت از دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم با اهداف خاصی طراحی و ابلاغ شده است که ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش و ایجاد نوآوری و افزایش تولید علم، امکان حضور تمام وقت دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی برخی از اهداف اجرای این طرح به شمار می آیند.
کاهش طول مدت تحصیل در دوره دکتری
وی جلوگیری از طولانی شدن غیر متعارف تحصیل دانشجویان دکتری را یکی دیگر از اهداف اجرای طرح حمایت مالی از دانشجویان دکتری نام برد و گفت: در ایران معمولا طول مدت تحصیل در دوره دکتری 6 تا 7 سال به طول می انجامد که با اجرای این طرح به چهار سال تقلیل می یابد.
معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: تقویت تمایل دانشجویان به ادامه تحصیل در داخل کشور که هم اکنون با وجود مشکلات موجود ترجیح می دهند در خارج از کشور تحصیل کنند از دیگر اهداف این طرح است.
ابلاغ طرح حمایت از دانشجویان دکتری برای اجرا از امروز
وی تقویت مهارت‌های حرفه ای و تدریس به عنوان عضو هیئت علمی را نیز از دیگر اهداف طراح طرح حمایت از دانشجویان دکتری ذکر کرد و گفت: این طرح از امروز ابلاغ می شود و بر روی سایت وزارت علوم نیز گذاشته خواهد شد.
کمک 20 میلیارد تومانی معاونت علمی ریاست جمهوری به طرح حمایت از دانشجویان دکتری در سال جاری
کبگانیان درباره زمان اجرایی شدن این طرح به مهر گفت: این طرح از مهر ماه 88 قابل اجرا است و علت تأخیر آن در اجرا این بود که وزارت علوم سهم خود از اعتبارات این طرح را کنار گذاشته بود اما معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشکلات مالی یا قانونی در این زمینه داشت. اما اکنون با توجه به اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 20 میلیارد تومان به این طرح اختصاص می دهد طرح قابل اجرا است.
وی تاکید کرد: اعتبارات باید به موقع در اختیار باشند تا در پایان هر ماه دانشجویان مبلغ حمایتی را دریافت کنند در غیر این صورت دانشجویان دکتری ما با توجه به اینکه می خواهند مستقل از خانواده باشند و یا متاهل هستند به سراغ کار رفته و از فعالیت‌های پژوهشی باز می مانند.
کبگانیان اضافه کرد: با توجه به اینکه امسال بخشی از بودجه پژوهشی در اختیار معاونت علمی قرار گرفت این معاونت 20 میلیارد تومان کمک به این طرح می کند اما در سال‌های آتی با ایجاد ردیف بودجه برای این طرح، وزارت علوم 50 درصد اعتبار طرح و دانشگاه‌ها 50 درصد دیگر را متقبل خواهند شد.

میزان حمایت از دانشجویان دکتری
وی در مورد میزان حمایت از دانشجویان دکتری نیز افزود: بر اساس آئین نامه میزان حمایت از دانشجویان دکتری تا سقف 80 درصد مزایا و حقوق مربی پایه یک عضو هیئت علمی است اگر حقوق مبنای مربی پایه یک 500 هزار تومان باشد در حدود 400 تا 450 هزار تومان در هر ماه به دانشجویان دکتری پرداخت می شود.
معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: محاسبات برای پرداخت این بودجه هر 6 ماه یک بار است و در حال حاضر برای پرداخت آن به دلیل اینکه در اواسط سال هستیم از معاونت علمی کمک خواستیم اما در سال‌های آینده معاونت علمی می تواند سهمی را پرداخت نکند. البته اگر تمایلی به کمک وجود داشته باشد استقبال خواهد شد.
وی با بیان اینکه تخمین ما برای تأمین اعتبار این طرح 50 میلیارد تومان است به مهر گفت: اگر دانشجویان بورسیه و مأمور به تحصیل را که مشمول این طرح نمی شوند در نظر نگیریم اگر دانشجویی تأییدیه استاد راهنمای خود را داشته باشد و از کیفیت خوبی برخوردار باشد قابل حمایت خواهد بود.
معاون دانشجویی وزیر علوم شرط حمایت از دانشجویان دکتری را تایید استاد راهنما، گروه آموزشی مربوطه و معاونت پژوهشی دانست.
نحوه نظارت و ارزیابی بر فعالیت دانشجویان دکتری
کبگانیان با تأکید براینکه دانشگاه‌ها باید هر چه سریعتر شیوه نامه اجرایی خود را تهیه و یک نسخه برای ما ارسال کنند به مهر گفت: برای نحوه نظارت بر فعالیت‌های دانشجویی دکتری نیز معاونت پژوهشی وزارت علوم شیوه نامه ای را ابلاغ می کند که تا مهرماه ابلاغ می شود.
وی گفت:  دانشجویان دوره دکتری در ترم اول تحصیل در مقطع دکتری با توجه به اینکه تازه تحصیل خود را آغاز کرده اند اعتباری دریافت نمی کنند اما در صورتی که تاییدیه استاد راهنما، گروه مربوطه و معاونت پژوهشی را داشته باشند می توانند از نیمسال دوم مشمول طرح حمایت از دانشجویان دکتری قرار گیرند.
معاون پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه این طرح حمایت از دانشجویان دکتری است نه حقوق گفت: این طرح اگر به عنوان حقوق به دانشجویان تعلق گیرد، مشکلات قانونی را به وجود خواهد آورد بنابراین طرح حمایت از دانشجویان دکتری و عمدتا پژوهشی است.
وی توصیه کرد دانشجویان دکتری از ابتدای ورود به دوره دکتری پژوهش را سرلوحه برنامه های تحصیلی خود قرار دهند.
******************************************************

پذیرش سطح چهار در جامعه‌المصطفی‌العالمیه
جامعه‌المصطفی‌العالمیه از میان دانش‌آموختگان غیرایرانی سطح سه، که واجد شرایط شرکت در آزمون دکتری می‌باشند از طریق آزمون ورودی در گرایش‌های متنوع اسلامی دانشجو می‌پذیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، شرایط ثبت‌نام از متقاضیان این دوره آموزشی، نداشتن منع قانونی جهت ادامه تحصیل، دارا بودن صلاحیت لازم اخلاقی، اجتماعی، سلامت جسمانی، جاری بودن پرونده آموزشی در جامعه‌المصطفی، اتمام سطح سه با معدل حداقل  16، امتیاز پایان‌نامه حداقل 16، حداکثر سن 35 سال است.
لازم به ذکر است طول مدت تحصیل حوزوی متقاضیان نباید بیش از دوازده سال باشد.
بنابر اعلام جامعه‌المصطفی، افرادی که سن آنها بالاتر از سی و پنج سال بوده و یا تحصیل در حوزه آنها بیشتر از دوازده سال است می‌توانند در صورت احراز یکی از این شرایط در صورتی که دارای امتیازات المپیادی، پژوهشی، تدریسی و تبلیغی خارج از کشور بوده باشند فرم ثبت‌‌نام مخصوص ارجاع به کمیسیون را تکمیل کنند تا نسبت به آنها تصمیم مقتضی اتخاذ گردد.
شرکت افرادی که تا اسفند امسال از پایان‌نامه خود دفاع کنند و همچنین پذیرفته‌شدگان دو سال اخیر از سال 86 در سطح چهارم با حفظ شرایط فوق‌بلامانع است.
مدارک مورد نیاز جهت ثبت‌نام در این دوره آموزشی، دو قطعه عکس  گواهی اتمام سطح سه از مدرسه یا تاریخ دفاع از پایان‌نامه‌، تصویر کارت رایانه‌ای  و فیش بانکی به مبلغ پنجاه هزار ریال به حساب جام شماره 19-1570092 به نام جامعه‌المصطفی‌العالمیه است.
فقه و معارف اسلامی با گرایش‌های تاریخ اسلام، کلام اسلامی، تفسیر، علوم قرآنی و فلسفه اسلامی  قرآن و علوم قرآنی با گرایش‌های حقوق، علوم اجتماعی بهداشت و سلامت، تاریخ و تمدن اسلامی، علوم حدیث تطبیقی، فلسفه اسلامی جریان‌های کلامی در جهان معاصر اسلام، فقه اقتصادی، فقه سیاسی، فقه اسلامی، فقه عبادی، فقه خانواده، اصول فقه و فقه معارف اسلامی از رشته‌های این دوره آموزشی می‌باشد.
داوطلبان از بیست‌ویکم تا بیست‌وپنجم آذرماه در ساعت یک تا دو بعدازظهر می‌توانند برای دریافت کارت ورود به آزمون به نشانی قم، خیابان معلم، ساختمان ستاد جامعه‌المصطفی‌العالمیه، طبقه دوم، اداره سنجش اتاق 117 مراجعه نمایند.
آزمون در تاریخ بیست‌و ششم آذرماه 1388 در مراکز آموزشی جامعه‌المصطفی برگزار خواهد شد.
متقاضیان شرکت در آزمون می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 7177765 -0251تماس حاصل نمایند.
******************************************************
 
بهمن‌‌ماه برگزار می‌شود
همایش اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی امام خمینی
همایش اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی امام خمینی (ره) بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، همایش اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی حضرت امام خمینی (ره) در محورهای شخصیت، آثار و زندگی سیاسی، اجتماعی امام (ره)، پرداختن به مبانی معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، انسان‌شناسی، و همچنین مبانی فقهی، اصولی کلامی، فلسفی و عرفانی حضرت امام خمینی (ره) خواهد بود.
مبانی فطری و عملی اندیشه‌های سیاسی از منظر امام خمینی (ره) اصول سیاست‌ خارجی از دیدگاه ایشان، جنبش‌های اسلامی از منظر امام (ره)، استراتژی وحدت اسلامی، استکبار و استضعاف از منظر امام (ره)، نوآوری‌های ایشان در دیپلماسی و روابط بین‌الملل و تاثیر اندیشه‌های معظم‌له در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی از موضوعات دیگر این همایش است.
نسبت دین و سیاست، سکولاریسم، دلایل آمیختگی دین و سیاست، عرفان، علم اخلاق و جایگاه مردم در حکومت‌های اسلامی در دیدگاه امام خمینی (ره) از دیگر محورهای این همایش خواهد بود.
اساتید، طلاب، دانشجویان و پژوهشگران، می‌توانند مقالات خود را پیرامون ادله عقلی و نقلی ولایت فقیه از منظر امام خمینی (ره)، شرایط ولی‌فقیه از منظر ایشان، وجود و اختیارات ولی‌فقیه و احکام حکومتی و مصلحتی از منظر معظم‌له بنویسند.
این همایش در موضوعات ویژه، شامل نوآوری‌های اندیشه سیاسی اجتماعی امام (ره)  و حضرت امام خمینی (ره) از منظر شخصیت‌های علمی، دینی و سیاسی، مقایسه آرای سیاسی امام (ره) با علما و اندیشمندان، ریشه و علل پیروزی انقلاب و آسیب‌شناسی آن، جایگاه زن در اندیشه‌های سیاسی امام (ره) و عدالت اجتماعی از دیدگاه امام رضوان‌ الله تعالی علیه برگزار خواهد شد.
این همایش که از سوی مجمع آموزش عالی امام خمینی، دانشگاه باقرالعلوم، انجمن مطالعات اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، انجمن مطالعات اسلامی و ... برگزار می‌شود از پژوهشگران حوزه و دانشگاه  می‌خواهد مقالات خود را در چارچوب اندیشه‌های رهبر فقید انقلاب اسلامی و حداکثر در سه صفحه word تایپ و به دبیرخانه همایش واقع در قم، میدان جهاد، مجتمع آموزش عالی امام (ره)، معاونت پژوهش اداره ساماندهی مطالعات و تحقیقات تا تاریخ 3/10/88 به نشانی
samandehi-imam@yahoo.com  ارسال نمایند.
مقالات برتر علاوه بر ارایه در همایش و چاپ در مجموعه مقالات رسیده به دبیرخانه  جوایز ارزنده‌ای تعلق خواهد گرفت.
******************************************************

عضو انجمن اقتصاددانان ایران:
اقتصاد مبتنی بر دانایی با آموزش و آگاهی اندک امکان‌پذیر نیست.
با گسترش علم و دانش، جهان به طور مداوم در حال تغییر و تحول است و گاهی سرعت تغییرات از سرعت مسوولان، دانشمندان، اقتصاددانان و حتی روزنامه‌نگاران بیشتر است. شایسته نیست ایران به عنوان کشوری که در گذشته تاثیرات عمیق فرهنگی و علمی بر جهان داشته اکنون از چرخه علم و دانش و تحولات جاری کم‌بهره باشد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، عضو هیات اجرایی انجمن اقتصاددانان تصریح کرد: ما زمانی می‌توانیم در علم مانند گذشته صاحب جایگاه شویم که در این زمینه توفیقاتی به دست بیاوریم و هسته‌ این توفیقات، پیشرفت‌های اقتصادی است، باید اداره کشور را با تغییرات جهانی تنظیم کنیم چرا که نمی‌توان جهان را در حرکت دید و در حالت ایستا به سر برد.
محمد باقر صدری اقتصاد ایران را با اقتصاد مبتنی بر دانش به گونه‌ای در تعارض دانست و گفت: نمی‌توان بر اقتصاد مبتنی بر دانایی تاکید کرد و در حالی که آموزش و آگاهی در کمترین میزان خود به سر می‌برد. بخصوص در بخش فناوری اطلاعات (IT) هنوز فاقد ابتدایی‌ترین مسائل هستیم، همچنین در حوزه‌ ارائه خدمات بانکی، نتوانستیم ساده‌ترین مسائل مانند کارت‌های اعتباری و پرداخت قبوض را به گونه‌ای طراحی کنیم که حرکت مردم به سوی بانک‌ها رخ ندهد.
وی در ادامه با اشاره به تغییرات در سازمان مدیریت تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود سازمان منحل شده است، درست نیست بلکه معاونت راهبردی جایگزین سازمان قبلی شد تا همراه با معاونت برنامه‌ریزی وظیفه‌ نظارت را انجام دهد و تبدیل به نهاد شود که رییس جمهور بر آن اشراف کامل داشته باشد. البته باید در این نظارت‌ها تغییراتی صورت بگیرد چرا که در بعضی از حوزه‌ها نظارت موجب کندی عملکردها شده است؛ مانند برنامه‌های عمرانی در سه برنامه گذشته که اتمام آن‌ها به جای چهارسال، 12 سال به طول انجامید.
صدری با قانون گرا خواندن دولت نهم، از اینکه دولت به برنامه‌ چهارم نگاه تخصصی نداشت انتقاد کرد و گفت: دولت می‌توانست در آغاز کار خود تغییراتی را که مدنظرش بود را در برنامه‌ چهارم اعمال کند.
عضو هیات اجرایی انجمن اقتصاددانان توجه به بهره‌وری را از رخداد مهمی دانست که در برنامه چهارم توسعه به آن اشاره شده است، در این باره توضیح داد: در این برنامه رشد اقتصادی، هشت درصد تعیین شده بود که 5.5 درصد آن به‌وسیله شاخص‌های اقتصادی و 2.5 درصد آن از طریق بهر‌وری باید حاصل می‌شد که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت. اگرچه رشد اقتصادی برنامه‌ چهارم توسعه نسبت به سه برنامه‌ گذشته بالاتر بود ولی هدف این برنامه مبنی بر دستیابی به اقتصاد مبتنی بر دانش‌ با افزایش بهره وری و مجهز کردن نهادهای مسوول به علم و دانش محقق نشد.
صدری دلیل اختصاص 2.5 درصد از رشد اقتصادی را به بهره‌وری این گونه بیان کرد: بر اساس برآوردهایی از برنامه سوم توسعه مشخص شد از مجموع کارکنان دولت که فراتر از سه میلیون نفر بودند، تحصیلات 65 درصد آنها دیپلم یا زیر دیپلم و در خوشبینانه‌ترین حالت میزان افراد تحصیل کرده در دانشگاه‌های معتبر 20 تا 25 درصد بود. برنامه چهارم با هدف تزریق دانایی به بدنه‌ اجرایی در صدد آن بود که دولت را با افزایش بهره‌وری بر بنیان دانش، به حرکت درآورد که این توفیق در برنامه‌ چهارم توسعه محقق نشد.
وی با اشاره به خروجی 700 هزار نفری دانشگاه‌ها در سال گفت: ما هنوز درگیر مدرک‌گرایی هستیم و دانشگاه‌ها با تمام توفیقات و گستردگی که در سال‌های اخیر داشتند آن چنان که باید علم و دانش را به نهادها و سازمان‌ها تزریق نکرده‌اند و بر خلاف کشورهایی مثل مالزی ، سنگاپور و تایلند نتوانستیم ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه و صنعت برقرار کنیم.
عضو کانون دانش ‌آموختگان اقتصاد با تاکید بر اینکه هر چه وزارت علوم و تحقیقات توانمندتر باشد تاثیراتش در برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها بیشتر است، گفت: شاید دانشگاه‌ها از نظر تئوریک عالی باشند ولی از نظر آموزش‌های کاربردی بسیار ضعیف هستند و به همین علت است که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به راحتی جذب دانشگاه‌های خارج از کشور می‌شوند.
صدری ضمن بیان اینکه از برنامه‌ دوم توسعه تاکید بر این بود که نهادهای اجرایی با تزریق نیروهای جدید با علم و دانش آشنا شوند، از مقاومت درون سازمانی در برابر ورود افراد تحصیل کرده از دانشگاه‌های معتبر به نهادهای اجرایی انتقاد کرد و گفت: یکی از دلایلی که ما نمی‌توانیم از جوانانی که خود تربیت کرده‌ایم استفاده کنیم بودن افرادی با مدارک پایین تحصیلی در جایگاه‌هایی است که حق آن‌ها نبوده و افراد با تحصیلات بالا را برای خود خطر تلقی می‌کنند.
وی با ابراز نگرانی از تاخیر در تدوین برنامه پنجم توسعه گفت: از سال 86 که معاون اول رییس جمهور مسوولیت تدوین برنامه را به عهده گرفت با توجه به اینکه این برنامه در سال 89 باید اجرایی شود تاکنون چیزی از خروجی آن را مشاهده نکرده‌ایم. ضمن اینکه زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که می‌خواهند برنامه را یکسال به تاخیر بیاندازند.
عضو هیات اجرایی انجمن اقتصادانان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبتنی بر اقتصاد برون وابستگی به نفت گفت: شاید در درجه‌ وابستگی به نفت اختلاف نظر باشد اما در وجود وابستگی شکی نیست و این باعث شده با افزایش و کاهش قیمت نفت و تحریم‌های اقتصادی همواره در مساله‌ بنزین با مشکل روبه‌رو باشیم. اگرچه پالایشگاه‌هایی مثل ستاره‌ خلیج فارس بندرعباس برای تولید بنزین در حال ساخت است اما حوزه‌های نفتی و شرایط فعلی ایجاب می‌کند توانمندی‌ها و ضعف‌ها شناخته شود و برنامه‌ای مبنی بر علم و دانش برای خروج از وابستگی نفتی پایه‌ریزی شود.
صدری با بیان اینکه جوان گرایی که رییس جمهور تکرار می‌کند به گونه ای شعار است افزود: الان که دولت در مرحله‌ انتخاب است آنچه کمتر به آن پرداخته می‌شود، تخصص، شایستگی، تجربه و در واقع علم و دانش است. نباید جوانان بی‌تجربه را به صرف فارغ التحصیلی از دانشگاه‌های معتبربا ضریب هوشی بالا و ابتکارات فردی در مسوولیت‌های کلیدی قرار داد و به دلیل سرعت انفجار علم نمی‌توان این لحظات گرانبها را در اختیار کسانی قرار داد که تازه می‌خواهند تجربه بیاموزند. آزمون و خطاهایی که در سال‌های گذشته باعث شد منابع عظیم ملت ایران و درآمدهای کلان نفتی بدون بازده اقتصادی کافی از بین برود دیگر بس است و باید به محورهای سند چشم‌انداز برگردیم.
وی در ادامه از تحولات بخش ICT به عنوان انقلاب صنعتی دیگر نام برد و گفت: کشورهایی که در حلقه‌ توسعه درجا می‌زنند با بهره‌گیری از عامل الکترونیک که ناشی از دانش محوری است می‌توانند مانند دو کشور سنگاپور و مالزی خود را از این حلقه جدا کرده و به سطحی از توسعه دست یابند اما متاسفانه با اینکه در برنامه سوم یک مرکز الکترونیکی ایجاد شد، نتوانستیم موفقیت‌هایی را کسب کنیم.
صدری در پایان گفت: با اینکه اینترنت وارد چرخه‌ زندگی شده است ولی تعداد کاربران نسبت به جمعیت کل ایران نسبتا پایین است. ورود روستاها و شهرهای کوچک از این حوزه بی‌بهره هستند و در شهرهای بزرگ نیز تنها جوانان از این مزیت استفاده می‌کنند و افراد با سنین بالا فاقد سواد انفورماتیک هستند.در حالی که ترکیه افراد بالای 40 سال را رایگان آموزش رایانه می‌دهد ما می بایست مانند کشورهایی چون ژاپن ، برخی از کشور های جنوب شرقی آسیا و در همین اواخر ترکیه، تحولی در آموزش IT در مدارس ابتدایی ودبیرستان وحتی دانشگاه ها به وجود آوریم و این نهاد ها را به علم IT و تجهیزات آن مجهز کنیم.
******************************************************

عضو هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی خبر داد:
آمادگی هیات برای فعال‌سازی کرسی‌های آزاداندیشی به شرط رفع موانع اعتباری و اجرایی
عضو هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، از آمادگی این هیات برای فعال‌سازی کرسی‌های آزاداندیشی به شرط رفع موانع موجود خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا،  شصت و ششمین جلسه‌ هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر محمدعلی نویدی سرپرست دبیرخانه هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی با ارائه گزارشی از روند پیشرفت کار دبیرخانه این هیات، گفت: تا کنون 15 حلقه علمی تشکیل شده است که با حضور نخبگان کشور در حلقه‌های علمی بیش از 300 استاد صاحب‌نام از رشته‌های مختلف در حلقه های علمی عضویت دارند و مشغول به فعالیت هستند.
در ادامه این جلسه هر یک از اعضا ضمن بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود به بحث و تبادل نظر درباره مباحث مطرح شده پرداختند.
در پایان این جلسه و جمع‌بندی پیشنهادات اعضاء حجت الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر رشاد بر لزوم تدوین آیین‌نامه متحدالشکل برای حلقه‌ها و کرسی‌های علمی تاکید کرد.
عضو هیات حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی نقد و مناظره، با اشاره به اهمیت حلقه‌های علمی گفت: تدوین آیین‌نامه تشکیل حلقه‌ی علمی برای هر رشته با توجه به ضرورت‌ها، شرایط علمی، ظرفیت‌های ملی و فراملی و همچنین ترکیب اعضا باید صورت بگیرد تا در روند اجرای برنامه‌ها خللی وارد نشود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه، گفت: تنظیم خط مشی علمی کرسی‌های نظریه‌پردازی به گونه‌ایست که از ابتدا با در نظر گرفتن مبانی اسلامی و ملی و نیز در نظر گرفتن اهداف سند چشم انداز پیش خواهد رفت اما در عین حال فضا برای نقد و بررسی نظریات مختلف در یک محیط علمی وجود دارد.
اول آنکه پس از تمرکز فعالیت های هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، هنوز مشکلات مالی اعم از تخصیص بودجه و تامین ساختمان محل فعالیت از سوی مسئولین حل نشده است. به لحاظ منطقی هم اضافه شدن بحث کرسی‌های آزاداندیشی و راه‌اندازی خانه ملی گفت‌وگوی آزاد که خود یک ساختار مستقل دارد نیاز به بودجه و محل مشخصی دارد. مانع دوم موانع اجرایی و حقوقی است که باید برطرف شده و فضای فکری برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی ایجاد شود.
رییس کرسی فلسفه دین و کلام، با اشاره به لزوم تعامل بیشتر کرسی‌ها با جامعه‌ی علمی، گفت: ارسال گزارش‌ها و مشروح کرسی‌های برگزارشده به ارگان‌های علمی و مجامع مرتبط با موضوع، از برنامه های مفیدی است که باید جدی گرفته شود.
عضو هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی در پایان سخنان خود بر لزوم همکاری مشترک حلقه‌های علمی در برگزاری کرسی‌های بین‌رشته‌ای تاکید کرد و گفت: تا زمان تدوین آیین‌نامه بنا به تشخیص معاونت علمی دبیرخانه طرح نامه‌های بین‌رشته‌ای ارجاع شده اما فرآیند اداره، برگزاری و داوری آن بر عهده حلقه‌های علمی مرتبط با موضوع به صورت مشترک خواهد بود.
******************************************************

توسعه علمی با سکوت و بدون نقد محقق نمی‌شود
 در قلمروی علم، روش نقد کمال ضرورت را دارد.
 توسعه علمی در پرتو نقد به کمال می‌رسد نه در سکوت و تملق.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر سید محمد ثقفی که با خبرگزاری مهر گفتگو می‌کرد در پاسخ به این سؤال که جامعه ما تا چه اندازه به نقد و تفکر انتقادی برای توسعه همه‌جانبه نیاز دارد؟ گفت: در دو فرهنگ است که برای پیشبرد علم و جامعه عقل را ضرورت ترقی دانسته‌اند؛ یکی در اسلام است و دیگری در جهان جدید. در قلمروی اسلام مفهوم عمومی برای نقد و ارزیابی یکی باب امر به معروف و نهی از منکر است اما این مسئله در باب امر به معروف به صورت کلی و عام است ولی در کنار آن اصطلاح نقد در متون دینی ما آمده است.
وی افزود: یکی این جمله از حضرت رضا است که فرمود کونوا نقاد الکلام یعنی کلام را نقد کنید و نقد عبارت است از ارزیابی صحیح از ناصحیح و در قلمروی سیاست اصطلاح نقد و نصیحت هر دو وارد شده است. در تعبیر النصیحه الائمه المسلمین خیرخواهی و نقد از روش سیاسی و اجتماعی پیشوایان جامعه اسلامی است که در حدیث پیامبر آمده است.
این استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد تصریح کرد: اما در قلمروی علم روش نقد که اسمش به critical معروف است برای پیشرفت علم کمال ضرورت را دارد زیرا توسعه علمی و اندیشه‌های اجتماعی در پرتو نقد به کمال می‌رسد نه در سکوت و تملق. بنابراین نقد لازمه یک جامعه رو به توسعه است به‌خصوص در توسعه سیاسی و علمی.
وی افزود: اکنون کشور ما نیاز به نقد دارد. اگر بپذیریم که کشور ما در حال توسعه است و رو به رشد علمی و صنعتی و سیاسی است باید روش نقد را معیار کلی در مقدار و اندازه این توسعه اجتماعی تلقی نماییم. جامعه‌ای که ترس بر دلها و سکوت بر لبها حاکم باشد آن جامعه یک جامعه مرده است و هرگز امید رشد و اصلاح و نور ترقی در آن به چشم نمی‌خورد.
این استاد جامعه‌شناسی دین اظهار داشت: ما که اکنون مدعی پیشگامی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و علمی و اسلامی هستیم باید روش نقد را در همه عرصه‌های زندگی بپذیریم و از سخن مخالف با کمال آزادی استقبال کنیم. زیرا حتی عدالت علی ابن ابیطالب در تحمل سخن مخالفان بود وگرنه کسانی که از موضع ارادت به علی ابن ابیطالب مدح می‌گفتند امام با آنها مشکلی نداشت. این شیوه علی است که فرموده با مخالف باید به عدالت رفتار کرد و این جمله که زنده باد مخالف من نشان جامعه رشد یافته اجتماعی است و ما باید آن را تحقق بخشیم.
ثقفی در پاسخ به این سؤال که فلسفه تا چه اندازه به بهبود تفکر انتقادی در جامعه کمک می‌کند؟ گفت: از آنجا که منشأ فلسفه به اصطلاح احراز دلایل عقلی است در نتیجه فلسفه موضوع را بدون پرده و جانب‌گرایانه بررسی می‌کند و لذا در رشد عقلانیت و آزادی اندیشه بهترین بستر برای شکوفایی عقلانیت است. به‌علاوه در پرتو نقد فلسفی است که ذهنیت بشر در ابتکارهای علمی و ذهنی به اندیشه‌های نو دست می‌یابد.
این نویسنده  مترجم در پاسخ به این سؤال که نهادهای علمی چگونه می‌توانند به رشد تفکر انتقادی در جامعه کمک کنند؟ گفت: نهادهای علمی بر دو بخشند: یکی نهادهای علوم پایه و طبیعی است که بیشتر با موضوعات فیکس و قطعی سروکار دارند و دیگری قلمروی علوم انسانی و اجتماعی است که در رابطه با تحولات اجتماعی هستند.
این محقق و پژوهشگر در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین طرح نظریه‌های بی‌طرفانه علوم انسانی از منشأ واقع‌بینی نشان رشد علوم در عرصه علم و اجتماع خواهد بود وبه‌علاوه آزادی بیان و قلم در عرصه مطبوعات می‌تواند رشد جامعه را در پیشبرد اهداف عالی انسانی و اسلامی سرعت بخشد.
******************************************************

اخلاق حرفه‌ای با "ممیزی اخلاقی" محقق می‌شود/ قوانین باید اخلاقی باشند
استاد اخلاق حسابداری دانشگاه تهران ممیزی اخلاقی را راهکاری برای تحقق و نهادینه کردن اخلاق حرفه‌ای عنوان کردو افزود: بی‌تردید قوانین اخلاقی نیز از عوامل تعمیق و گسترش اخلاق در جامعه است .
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر غلامرضا بیات در گفتگو با خبرگزاری مهر اصول و هنجارهایی را که ناظر بر رفتارهای حرفه‌ای است اخلاق حرفه ای خواند و گفت: اخلاق حرفه‌ای زیر مجموعه اخلاق دستوری است. اخلاق دستوری اخلاقی است که مشخص می‌کند افرادی که در این حوزه قرار می‌گیرند چه کارهایی را باید انجام دهند و چه کارهایی را نباید انجام دهند تا رفتار مناسبی داشته باشند.
استاد اخلاق حرفه ای در حسابداری و حسابرسی دانشگاه تهران با اشاره به تقسیم‌بندی سه گانه اخلاق از نظر مارکس وبر گفت: مارکس وبر اخلاق را به اخلاق در خانواده و زندگی شخصی، سیاست و اجتماع و اخلاق در اقتصاد تقسیم بندی کرده که اخلاق حرفه‌ای زیر مجموعه اخلاق در اقتصاد است.
اصول اخلاقی در کشور ما کاربردی نشده است
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وجود آموزه‌های اخلاق حرفه ای در تمدن ایران باستان و تعالیم اسلامی تصریح کرد: مبانی و مستندات اخلاقی ما یا فقهی است که بر می‌گردد به قرآن و سنت و یا روایی است که بر می گردد به احادیثی که از پیامبر اسلام و معصومین مطرح شده و این دو مبنا به کمک زمینه های فرهنگی سابق ما آمد. اما در جامعه 300ساله گذشته ما به دلیل اینکه دنیا تغییر کرد و مشاغل جدیدی وارد زندگی انسان شد ما برای این مشاغل جدید مفاهیم کلی اخلاق را نتوانستیم تطبیق بدهیم و شیوه های استفاده را نمی دانیم.
دکتر بیات افزود: سابقه فلسفه اخلاق در فرهنگ و دین ما کمتر از غرب نیست ولی در عمل و کاربرد در خیلی از حرفه‌ها ما عقبتر هستیم. مثلا اخلاق پزشکی سابقه دیرینه دارد اما متأسفانه در جامعه ما کاربردی نیست و بیشتر به یک شکل نمادین و سوگندنامه است و این به علت این است که پزشکان ما ممیزی اخلاقی نمی شوند، بلکه رها می شوند در نتیجه بعضا پزشک می شود یک کاسب و تاجر.
نتیجه ملاک ارزیابی قرار گیرد نه شکل کار
وی در مورد جایگاه اخلاق حرفه ای در مشرق زمین نیز گفت: ما در بسیاری از زمینه های علمی و فلسفی متأسفانه در تحقیقات از غرب عقب هستیم. چند نفر قرآن پژوه در ایران و یا در کشورهای اسلامی داریم؟ با یک نگاه کلی می بینیم که عمده این تحقیقات را غربی‌ها در خصوص قرآن انجام داده اند . ما بیشتر شکلی و آماری با امر پژوهش برخورد کرده ایم تا نشان دهیم چند تا مقاله و تحقیق در فلان دانشگاه داشته ایم اما به اینکه این تحقیقات و مقالات به چه انجامی رسیده توجه نمی کنیم.
وی تأکید کرد: آموزه‌ها و اندرزهای اخلاقی وجود دارد اما قابل اجرا نیست. یعنی با پژوهش و تحقیق فاصله داریم. باید زمینه‌ها و موانع به کارگیری آموزه‌های اخلاقی را بررسی کنیم که آیا علت عدم توجه به اخلاق حرفه‌ای این است که قانون حمایت نمی‌کند و یا حاکمیت توجه نمی‌کند یا جامعه قبول ندارد.
دکتر بیات عمده تألیفات و پژوهش های مربوط به اخلاق حرفه ای در دانشگاه ها را در ایران از سال 83 اعلام کرد و گفت: شاید دانشگاه ها قبلا کار می کردند و دپارتمان اخلاق در دانشگاه تهران داشتیم ولی اخلاق حرفه ای به شکلی که الان یک شرکت برایش اخلاق مورد توجه هست و نقش اخلاق را در سوددهی و موفقیت بنگاه اقتصادی مورد مطالعه قرار می دهد، نبوده و این مباحث جدیدی است که در سال های اخیر اتفاق افتاده است.
علت عدم توجه به اخلاق حرفه‌ای نبود ممیزی اخلاقی است
وی تصریح کرد: علیرغم اینکه ما ادعای یک جامعه فرهنگی و اخلاقی را داریم اما ممیزی اخلاقی صورت نمی گیرد. اینکه این سازمان چقدر با تبلیغات، آگهی استخدام، میزان حقوق یا ارائه خدمات سر مردم را کلاه می گذارد، اینکه آیا کالای اولیه با کالای صدم یکی است باید مورد توجه باشد. اگر کالای اولیه با کالای صدمی یکی نباشد این غیراخلاقی است و آن سازمان و شرکت دروغ گفته است. در حالیکه در غرب کالای اول و صدم را توانستند با یک استاندارد ارائه دهند.
مدرس دانشکده علوم اقتصادی رعایت قانون را یکی از ضوابط اخلاقی خواند و گفت: در اقتصاد قانونی به نام "قانون اشتباه جمع" هست که وقتی یک نفر کاری را انجام می دهد یک نتیجه خاصی دارد که اگر آن کار را همه انجام دهند لزوما آن نتیجه برای همه حاصل نمی شود. به طور مثال اطلاعیه ای بر روی دیوار است و صد نفر جمع می شوند تا بخوانند اولین نفر روی انگشتان پایش بلند می شود که بهتر بخواند. شاید این فرد بتواند بهتر اطلاعیه را بخواند اما اگر همه روی انگشتان پایشان بلند شوند باز به حالت اول برگشتیم و هیچ اتفاقی نیفتاده ضمن اینکه همه خسته شدیم. باید همه بفهمیم که رعایت قانون که یک اصل اخلاقی است به نفع ماست.
اصول اخلاق در ادیان یکی است
وی بر تشابه اصول اخلاقی در تمام ادیان تأکید کرد و گفت: اخلاق چه در مشرق زمین و چه در مغرب زمین قدمت دیرینه دارد. از زمانی که زندگی اجتماعی و اسکان آغاز شد و انسان‌ها جامعه تشکیل دادند اخلاق هم حاکم شد و قبل از اینکه قانونی به وجود آید برای تأمین حقوق یکدیگر، قرار گذاشتند برای همین است که تشابه اخلاق را در قرآن، تورات، انجیل می بینیم و تفاوت‌های بسیار جزئی دارند.
دکتر بیات با بیان اینکه بیش از سه دهه از طرح اخلاق حرفه ای در دنیا به شکل کاربردی نمی گذرد، افزود: در دهه 1970 مشکلات اقتصادی که در غرب بروز کرد و فسادهای مالی که در بورس‌های غرب از جمله در بورس نیویورک اتفاق افتاد آنها را به فکر انداخت که این نظام مالی را که تا آن زمان فکر می کردند، کارایی دارد، اصلاح کنند. تا دهه 1970 همیشه فلاسفه به سراغ مردم و جامعه می آمدند و در مورد اخلاق سخن می گفتند اما از این به بعد اقتصاددانان به سراغ اخلاق رفتند.
وی ورود مباحث اخلاق حرفه ای را به دانشگاه های آمریکا از دهه 1980 عنوان کرد و افزود:  در نیمه دوم 1980 شرکتها به کدهای اخلاقی گرایش پیدا کردند و برای اینکه اعتماد دیگران را جلب کنند، برای خود کدهای اخلاقی تعریف کردند. کدها و استانداردهای اخلاقی این کمک را می کند که مصرف کننده مطمئن باشد که حقوقش در ارتباط با مؤسسه تأمین است. بعد از 1980 اروپا و آسیا به اخلاق حرفه ای توجه کردند و الان کشورهای جنوب شرقی آسیا کاملا از اصول و آئین نامه های اخلاقی استفاده عملی می کنند. حدود 70 درصد شرکت‌های بزرگ مالزی عضو انجمن های اخلاقی هستند و گواهی نامه اخلاقی می گیرند و ملزم به رعایت اصول اخلاقی هستند چیزی که در جامعه ما وجود ندارد.
علل عدم توسعه اخلاق حرفه‌ای در ایران
وی یکی از علل عدم توسعه اخلاق حرفه ای در ایران را عدم توسعه مشاغل دانست و تأکید کرد: ما در توسعه مشاغل عقبتر از بسیاری از کشورهای دنیا هستیم آنها سابقه 300 ساله دارند و ما شاید سابقه 50 ساله. اولین آئین نامه حرفه‌ای در حسابداری و حسابرسی در 1996 به تصویب کشورهای عضو فدراسیون حسابداران دنیا رسید. در کشور ما هم عمر زیادی ندارد و در سال 1377 سازمان حسابرسی ایران اخلاق حرفه ای در حسابداری و حسابرسی را تدوین کرد و به شرکت‌ها اعلام کرد اما اینکه چقدر کاربردی است باید بررسی شود. ضمن اینکه مباحث اخلاقی ما مفاهیم کلی است و کاربردی نشده و همچنان در فلسفه اخلاق باقی مانده است.
شرط نهادینه شدن قانون در جامعه، اخلاقی بودن قانون است
دکتر بیات عدم حمایت قانون از اخلاق را مهم‌ترین علت عدم توسعه اخلاق حرفه ای در ایران خواند و گفت: رابطه اخلاق و قانون رابطه ای دو طرفه است. اگر قانون اخلاقی نباشد، جامعه آن را قبول نمی کند. شاید جامعه از ترس جریمه ظاهر را حفظ کند اما در باطن این قانون نهادینه نمی‌شود. از طرف دیگر اگر قانون از اخلاق حمایت نکند آدم‌های اخلاقی و بنگاه‌ها و مدیران اخلاقی منزوی می شوند و مدیریت جامعه به دست افراد غیر اخلاقی خواهد افتاد.
استاد دانشکده علوم اقتصادی در ادامه تصریح کرد: باورهای اخلاقی وجود دارد اما علت اینکه در عمل نمی توانیم پیاده کنیم این است که جامعه ممیزی اخلاقی نمی‌شود و این می شود که از پایین ترین افراد تا بالاترین افراد جامعه به یکدیگر دروغ می گویند و دود آن به چشم همه می رود. باید فرق یک آدم اخلاق با آدم غیر اخلاقی در جامعه مشخص شود نه اینکه آدم‌های اخلاقی را برانیم و آدم‌های غیر اخلاقی را که از هر ابزاری برای پیش برد کارش استفاده می کند رشد کند.
عدم به کارگیری استانداردهای اخلاقی در اقتصاد، جامعه را به سمت کالاهای خارجی سوق می‌دهد
وی پرداختن به اخلاق حرفه ای را یک ضرورت خواند و گفت: خواه ناخواه ارتباط مردم دنیا با هم زیاد شده و چاره ای نداریم که به سمت اخلاق حرفه ای برویم تا بتوانیم با دنیا تعامل داشته باشیم. در دنیا استانداردهای اخلاقی باعث شده مردم راحت تر زندگی کنند و به یکدیگر اعتماد کنند اما وقتی مردم ما به تولید داخلی اعتماد نداشته باشد، به دنبال محصول خارجی می روند. اگر قرار است ما تولید کنیم باید استانداردهای اخلاقی را که در دنیا مطرح است و با اخلاق دینی و ملی کشورمان کاملا سازگاری دارد بپذیریم،  ممکن است بهای آن سنگین باشد و 20 سال با تأخیر به سوی اخلاق حرفه ای حرکت کنیم اما به هر حال به این سمت خواهیم رفت.
استاد اخلاق حرفه ای در حسابداری دانشگاه تهران، مسئولیت پذیری، مقبولیت اجتماعی، شرط ورود و پیچیدگی را از ویژگی های حرفه خواند و افزود: در سنت و روایات ما حرفه و کار تعریف نشده بلکه اخلاق برای حرفه و کار تعریف شده است، ما باید مفاهیم بنیادی را از منابع فقهی و روایی بگیریم و با شناخت از آن حرفه این دو را تطبیق دهیم، تا مفاهیم بنیادی کاربردی شود. جمع اساتید اخلاق و متخصصین حِرَف مختلف می توانند برای تدوین اخلاق حرفه ای کار مشترک کنند تا به یک نتیجه مطلوب برسیم.
دکتر بیات نبود نشریات و نهادهای مستقل در توسعه اخلاق حرفه ای در کشور را یادآور شد و گفت: هیچ نهادی وجود ندارد که به درستی و با کار تحقیقاتی از اخلاق حمایت کند و خیلی از دانشگاه‌ها و مؤسسات فرهنگی کارهای جزئی انجام می دهند اما کار علمی متمرکز جایی در کشور ما ندارد و بیشترین کار را گروه اخلاق دانشگاه تهران تا کنون انجام داده است.
******************************************************

نشست "اصالت یا عدم اصالت" برگزار می‌شود
 نشست "اصالت یا عدم اصالت" با سخنرانی بیژن عبدالکریمی پنجشنبه 12 شهریور در مؤسسه معرفت و پژوهش برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، نشست این هفته مؤسسه معرفت و پژوهش به سخنرانی بیژن عبدالکریمی به موضوع "اصالت یا عدم اصالت" اختصاص دارد که روز پنج‌شنبه 12 شهریور ماه، از ساعت 11 صبح در محل این مؤسسه برگزار می‌شود.
این مؤسسه در میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی، خیابان شهید سرپرست شمالی، کوچه تبریز، پلاک19 مستقر است.
******************************************************

همایش "آمریکا و اسلام "برگزار می‌شود
 دوازدهمین همایش "آمریکا و اسلام" طی روزهای 22 و 23 آبان ماه در دانشگاه ایلینویز جنوبی برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این همایش به منظور فهم بیشتر مناسبات آمریکا و اسلام برگزار می‌شود.
در این همایش اندیشه اسلامی و ارتباط آن با جامعه آمریکا مورد نظر خواهد بود. هدف از برگزاری این همایش ارتباط بیشتر محققان و صاحب‌نظران از سراسر جهان عنوان شده است.
نطق اصلی این همایش توسط ویلیام چیتیک ایراد خواهد شد.
ویلیام چیتیک از اسلام شناسان و متخصصان عرفان، مولوی و ابن عربی در آمریکا است.
وی متولد کانتیکت بوده، دکترای خود را در دانشگاه تهران زیر نظر سید حسین نصر دریافت کرده است . چیتیک به مدت  ۳۰ سال از ویرایشگران دانشنامه ایرانیکا بوده ‌است.
چیتیک استاد مطالعات آسیا و آسیا - آمریکای دانشگاه ایالتی نیویورک است.
******************************************************

راه اندازی پورتال جامع اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی
 رئیس ستاد مرکزی مناطق دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با راه اندازی سیستم پورتال جامع اطلاع رسانی، سازماندهی اطلاعات پراکنده، مکانیزاسیون روابط عمومی، صرفه جویی در وقت و هزینه و امکان مدیریت و تبادل اطلاعات فراهم می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محمد ذهبیون  در جلسه شورای اطلاع رسانی منطقه 8 دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه مرکز اطلاع رسانی دانشگاه طی سال‌های اخیر اقدامات موثری در جهت فرهنگ روابط عمومی تبیینی ـ تحلیل گر با رویکرد دانشجو محوری برداشته است، گفت: راه‌اندازی سیستم جامع اطلاع رسانی پورتال بسیار حائز اهمیت است.
وی افزود: روسای واحدهای دانشگاهی باید همکاری لازم را با روابط عمومی واحدها داشته باشند و تا اول مهر ماه این سیستم به بهره ‌برداری کامل برسد.
رئیس ستاد مرکزی مناطق دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: سیستم پورتال اطلاع رسانی دانشگاه برای شناسایی استعدادها، معرفی افتخارات دانشجویان و فارغ التحصیلان و توانمندی‌های موجود در عرصه واحدهای دانشگاهی و انعکاس شفاف فعالیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شد.
دبیر منطقه 8 دانشگاه آزاد با تأکید بر اینکه اصلاح الگوی مصرف باید به صورت عینی و عملی سرلوحه فعالیت ها در واحدهای دانشگاهی قرار گیرد، گفت: با توجه به بحث تفویض اختیار به واحدها و مناطق، ارجاع امور به سازمان مرکزی دانشگاه دیگر ضرورتی ندارد.
آموزش و توجیه پورتال اطلاع رسانی روابط عمومی توسط مرکز فناوری اطلاعات و انفورماتیک دانشگاه از گر برنامه های اجلاس شورای اطلاع رسانی منطقه 8 بود.
******************************************************

"افق آینده" منتشر شد
 کتاب "افق اینده: نظری بر مبانی آینده پژوهی دینی و غیر دینی" اثر داوود کمیجانی از سوی واحد آموزش اداره کل امور فرهنگی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، آینده‌پژوهی هم اینک به عنوان علمی جدی و پویا، با سیمای یک علم تجربی رخ نمایانده است. در عین حال مکاتب دینی و مخصوصا ادیان الهی، ارمغان‌های چشمگیر و قابل توجهی در این خصوص برای انسان داشته‌اند.
نویسنده در این کتاب سعی دارد تا با نگاهی تحلیلی به مبانی آینده پژوهی، زمینه‌ای برای بررسی تطبیقی دو گونه آینده نگری دینی و غیر دینی فراهم آید، تا با تئوریزه شدن مبانی هر یک، شالوده مناسبی برای رشد و شکوفایی این رویکرد مهم و اساسی در جامعه دیندار ما، مهیا گردد.
کتاب به طور کلی به 7 مبحث کلی می‌پردازد.
خاستگاه آینده نگری، انواع رویکردهای آینده نگری، مبانی آینده نگری از جمله موضوعاتی هستند که نویسنده در این کتاب آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.
غایت‌سنجی آینده نگری، تحلیل آینده نگری دینی و غیر‌دینی، روش شناسی آینده نگری سایر موضوعاتی هستند که مورد توجه نویسنده در این کتاب است.
نویسنده در بخش پایانی کتاب برخی از مسایل پیش روی ما در آینده از جمله مسایل دینی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، علمی و نظامی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
******************************************************

"نظریه سیاسی افلاطون" منتشر شد
 کتاب "نظریه سیاسی افلاطون" با گردآوری جورج کلوسکو از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، اندیشه سیاسی افلاطون از آنجا مهم است که اندیشه سیاسی او هنوز در فلسفه سیاسی و اندیشه سیاسی معاصر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
این کتاب اولین بار بیست سال پیش منتشر شد و به عنوان یکی از کتاب‌های استاندارد در زمینه نظریه سیاسی افلاطون به شمار می‌رود.
این کتاب بر اساس زمینه‌ها و بسترهای اجتماعی و سیاسی زمان افلاطون منتشر شده است.
این کتاب سعی کرده تا پیوندهایی بین نظریه سیاسی افلاطون و فلسفه‌اش به ویژه روان‌شناسی اخلاقی از دیدگاه او برقرار کند.
این کتاب به ویژه به مساله ماهیت سیاسی نظریه سیاسی او توجه می‌کند و این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد که چگونه افلاطون در تمام طول عمر دغدغه اخلاق و اصلاحات سیاسی را داشت.
در واقع این دغدغه و دل نگرانی را سقراط نیز داشت و به موضوع اصلاح جامعه و شهرها توجه داشت.
در ویرایش جدید کتاب به موضوع نسبتی که به افلاطون می‌دهند و در واقع تفکر او را فاشیستی و تمامیت‌خواهانه می‌شمارند، توجه شده است.
جورج کلوسکو استاد تمام علوم سیاسی در دانشگاه ویرجینیا است.
******************************************************

"زیبایی‌شناسی و فلسفه رسانه" منتشر می شود
 کتاب "زیبایی‌شناسی و فلسفه رسانه" گردآوری دکتر سید حسن حسینی به‌زودی از سوی انتشارات مهر نیوشا منتشر می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، نارسیس قربانی مسئول انتشارات مهر نیوشا با اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت: کتاب "تصویر و ذهن" نوشته گریگوری کوری با ترجمه دکتر محمد شهبا نیز به‌زودی از سوی این انتشارات منتشر می‌شود.
قربانی افزود: کتاب " منطق تحول رسانه‌ای " نوشته جی . دیوید بولتر و ریچارد گوروسین با ترجمه رحیم قاسمیان و کتاب "راه مارتین هایدگر" نوشته کاتریشیا آلتن برند با ترجمه مجید کمالی نیز از سوی انتشارات مهرنیوشا منتشر خواهند شد.
******************************************************

"مقدمه‌ای بر علوم انسانی" منتشر می‌شود
کتاب "مقدمه‌ای بر علوم انسانی" گزیده مجموعه آثار ویلهلم دیلتای با ترجمه دکتر منوچهر صانعی دره‌بیدی منتشر می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، احمد تهوری مسئول روابط عمومی انتشارات ققنوس با اعلام این خبر گفت: این اثر مهرماه از سوی انتشارات ققنوس منتشر می‌شود.
وی افزود: کتاب "دمکراسی سنجیده " نوشته رابرت گورین با ترجمه لیلا سازگار هم از سوی انتشارات ققنوس منتشر می‌شود.
کتاب "پسامدرن " نوشته ویلیام مالپاس با ترجمه بهرام بهین نیز ازجمله کتابهای فلسفی است که ازسوی این انتشارات منتشر خواهد شد.
******************************************************

"آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر" منتشر شد
 کتاب "آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر اثر حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب به سه بخش دین‌شناسی مهندس بازرگان، دکترشریعتی و دکترسروش می‌پردازد. این سه شخصیت به نحوی در اندیشه دینی معاصر تأثیرگذار بوده‌اند، اما تا کنون منظومه فکری آنها مورد نقد و بررسی قرار نگرفته و ارائه تحقیق مستقلی که به ارزیابی این سه گفتمان فکری بپردازد لازم است.
کتاب "آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر" ضمن تدوین چیستی دین پژوهی و آسیب شناسی و روش شناسی آن، عناصر اصلی سه گفتمان دین‌شناسی بازرگان، شریعتی و سروش را تبیین، تحلیل و ارزیابی می‌کند.
این کتاب با روش درون دینی و برون دینی به بیان آسیب‌های آراء دین پژوهان معاصر می‌پردازد.
این کتاب در بخش اول به کلیات آسیب شناسی دین پژوهی معاصر، در بخش دوم به آسیب‌شناسی دین پژوهی بازرگان و در بخش سوم و چهارم هم به آسیب‌شناسی دین پژوهی شریعتی و سروش می‌پردازد.
این کتاب در حجم 672 صفحه و با قیمت 8000 تومان عرضه می‌شود.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :