اخبار حوزه و دانشگاه 7/6/88 , 8/6/88

۰۹ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۰:۲۸ کد : ۲۵۸۲۴ اخبار
تعداد بازدید:۳۳۶
دوره‌های آموزشی رهبریت در آموزش عالی در واحد آکسفورد در ایران برگزار می‌شود/ پذیرش دانش پذیر رشته‌های فناوری اطلاعات در دانشگاه شهیدبهشتی/ حمایت و چاپ رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی با موضوع ادبیات دفاع مقدس/ نشست علمی تفسیر روایی برگزار گردید/ میزان تقاضا و ظرفیت پذیرش دانشجو تا سال 90 متوازن می‌شود/ بررسی وضعیت تدریس گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها/ حذف کنکور به معنای پذیرش بدون ضابطه دانشجو نیست/ برترین دانشمندان دانشگاه صنعتی شریف معرفی شدند

اخبار 8/6/88

دوره‌های آموزشی "رهبریت در آموزش عالی" در واحد آکسفورد برگزار می‌شود
دوره های آموزشی "رهبریت در آموزش عالی" برای نخستین بار در کشور از سوی دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری دانشگاه آکسفورد انگلستان و کینگستون لندن در واحد آکسفورد برگزار می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر احد باقرزاده رئیس واحد آکسفورد با اعلام این خبر افزود: به دنبال برگزاری موفقیت آمیز نخستین دوره آموزشی "رهبریت در آموزش عالی" با حضور 30 نفر از روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و روسای مناطق در آکسفورد و با توجه به استقبال چشمگیر روسای دانشگاه‌های ایران در سراسر کشور، سالانه چهار دوره آموزشی "رهبریت در آموزش عالی" از سوی واحد آکسفورد دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود.
وی با اشاره به این که موضوع رهبریت در آموزش عالی از بحثهای نوینی است که در مجامع دانشگاهی مطرح است و دانشگاه‌های بزرگ جهان نظیر کمبریج، آکسفورد و هاروارد نیز به آن توجه ویژه ای دارند، گفت: هدف از اجرای این دوره آشنایی روسای دانشگاه‌ها با سیستم آموزش عالی در جهان و مباحثی نظیر جهانی شدن در آموزش عالی، تجزیه و تحلیل مدلهای مختلف همکاری های بین المللی و دانشگاهی، چالشهای بین المللی سازی دانشگاه‌ها و آشنایی با برنامه های آموزشی در انگلیس است.
باقرزاده خاطرنشان کرد: کنترل و بالا بردن کیفیت آموزشی، ارتباط بین دانشگاه و صنعت و بردن آموزش عالی به محیط کار، مدلهای مختلف تامین بودجه های تحقیقاتی و نقش تحقیقات بنیادی در آموزش عالی و ارائه روشهای نوین تدریس و تکنولوژی های جدید آموزشی از موارد حائز اهمیت در این دوره هاست.
وی ادامه داد: در این دوره ها استادان مجربی از دانشگاه‌های آکسفورد، کمبریج، کینگستون و سیتی لندن تدریس می کنند که دومین دوره آن ژانویه 2009 (دی ماه 88) در آکسفورد برگزار می شود.
رئیس واحد آکسفورد یادآور شد: در دوره های بعدی ضمن شرکت روسای واحدهای دانشگاهی، گروه‌های تخصصی دانشگاهی نیز به شرکت در دوره های تخصصی و فوق تخصصی دعوت می شوند و در دوره های بعد نیز معاونان آموزشی و معاونان پژوهشی حضور می یابند.
****************************************************

مبنای فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه پرهیز از عوام زدگی است
 معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مبنای فعالیت‌های فرهنگی این دانشگاه را بر اساس اعتلا و اعتدال فرهنگی و عقلانیت و معنویت و پرهیز از عوام زدگی دانست و گفت: کمیت و کیفیت و اثرگذاری فرهنگی سه شاخص اصلی در نظارت و ارزشیابی فرهنگی واحدها است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، در این جلسه معاون فرهنگی دانشگاه ضمن مهم خواندن تشکیل جلسات شورای فرهنگی واحدها و لزوم استمرار آن، مبنای فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه را تاکید بر عمل به قرآن و عترت (ع) و آموزه های اسلامی و اندیشه های امام خمینی (ره) دانست و گفت: برای اعتلای فعالیتهای فرهنگی در حوزه دین پژوهشکده قرآن و عترت با مجوز رسمی از شورای گسترش آموزش عالی تاسیس شده و انتشار فصلنامه صحیفه مبین ارتباط هزاران کاربر با سایت تخصصی قرآنی تسنیم و حضور پرثمر در نمایشگاه‌های قرآنی در راستای تحقق همین اهداف است.
معاون فرهنگی دانشگاه با اشاره به کسب مقام برتر در اقامه امر نماز در چند سال پیاپی برغم برخی دشواری‌ها و کارشکنی ها این موفقیت‌ها را مدیون برنامه ریزی و هدفمندی و توجه به محتوا و فعالیتهای فرهنگی دانست و افزود: توجه به ابعاد کمی و کیفی فعالیت‌ها در حوزه معاونت فرهنگی نهادینه شده به طوری که شاخصهای کیفی بر اساس پژوهش محوری در همایش‌های فرهنگی لحاظ شده است.
جلسه مشترک شورای فرهنگی واحد تهران جنوب با مدیران و مشاوران معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد با حضور دکتر مظاهری در محل معاونت فرهنگی این دانشگاه تشکیل شد.
****************************************************

"اخلاق مشروع و کرامت انسانی" منتشر شد
کتاب "اخلاق مشروع و کرامت انسانی" اثر دیوید لوبان از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، نویسنده در این کتاب موضوعاتی چون روانشناسی اخلاقی منکرات و تواناییها و آسیب‌پذیری‌های نظام شر را مورد بررسی قرار می‌دهد.
لوبان همچنین در این اثر به بررسی فلسفه حقوق از دیدگاه حقوقدانان می‌پردازد.
دیدگاه و رهیافت نویسنده در این کتاب تلفیقی از استدلهای فلسفی، تحلیلهای اخلاقی و آوردن شواهد حقوقی است.
او در این کتاب از این نظریه در حقوق مشروع دفاع می‌کند که نقش و جایگاه حقوقدانان در ارتقای کرامت انسانی و حقوق بشر نقشی والاست.
این کتاب به سبب آنکه با رهیافتی فلسفی و حقوقی به نگارش در آمده می‌تواند مورد توجه علاقمندان به حقوق و فلسفه قرار بگیرد.
فهرست برخی از عناوین این کتاب عبارت است از: جایگاه اخلاق در اخلاق مشروع، حقوقدانان به مثابه حامیان کرامت انسانی، جایگاه فلسفه حقوق در اخلاق مشروع، حقوق طبیعی به مثابه اخلاق حرفه‌ای.
دیوید لوبان استاد دانشگاه جورج تاون در واشنگتن است.
****************************************************

معاون فرهنگی وزارت علوم خبر داد:
حمایت و چاپ رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی با موضوع ادبیات دفاع مقدس
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: به منظور حمایت علمی و فرهنگی از دانشجویان، معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با همکاری معاونت ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اقدام به حمایت و چاپ رساله‌های مقطع کارشناسی ارشد و دکترا با موضوع ادبیات دفاع مقدس می‌کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر محمد باقر خرمشاد افزود: سرفصل‌های پیشنهادی قبلاً طی نامه‌ای به کلیه رؤسای دانشگاه‌های کشور ارسال شده است و دانشجویان می‌توانند جهت کسب اطلاع از این سرفصل‌ها به دفتر ریاست دانشگاه خود مراجعه کنند.
وی با اشاره به نکات ضروری برای دانشجویان، گفت: عنوان رساله ارائه شده باید مرتبط با عناوین سرفصل‌های پیشنهادی باشد، ارسال یک نسخه از رساله به همراه لوح فشرده حاوی کلیه اطلاعات متن با نرم افزارword به معاونت ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار الزامی است.
وی افزود: بدیهی است رساله‌هایی که در کمیته فنی مورد تایید قرار بگیرد، بازگردانده نمی‌شود. همچنین حمایت مالی و میزان آن با رأی و نظر کمیته فنی مشخص و به صاحب اثر اعلام می‌شود.
به گفته وی، در صورت تایید علمی رساله در کمیته فنی، آن اثر از طریق معاونت ادبیات و انتشارت بنیاد حفظ آثار به صورت کتاب چاپ خواهد شد، معاونت ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار جهت چاپ کتاب مجاز به تلخیص و تدوین رساله‌هایی است که مورد تأیید کمیته فنی می‌باشد.
معاون فرهنگی وزارت علوم ارسال مشخصات فردی، تصویر کارت دانشجویی یا گواهی اشتغال به تحصیل به همراه آدرس پستی و شماره تماس صاحب اثر را الزامی دانست و گفت: لازم به ذکر است طرح مذکور پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترای سنوات گذشته را نیز شامل می‌شود
****************************************************

"فرضیه‌های مکانیکی در فلسفه طبیعی یونان باستان" منتشر شد
کتاب "فرضیه‌های مکانیکی در فلسفه طبیعی یونان باستان" اثر سیلویا بری مان از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، فرضیه‌های مکانیکی در فلسفه طبیعی یونان باستان مورد غفلت و بی‌توجهی واقع شده و گمان رایج این است که در یونان باستان مکانیک مطرح نبوده است.
تا مدتها این گونه تلقی می‌شد که مکانیک به عنوان جزئی از کارکرد طبیعت در فلسفه طبیعی یونان باستان جایگاهی نداشته و فلسفه طبیعی یونان باستان فقط متوجه مسایل و جنبه‌های ابتدایی و حاشیه‌ای بوده است.
نویسنده در این کتاب این فرض مبنی بر جایگاه حاشیه‌ای مکانیک در اندیشه یونان باستان را به چالش می‌کشد.
او این فرض را مورد ارزیابی قرار می‌دهد که این ایده که کارکرد جهان شبیه ماشین است می‌تواند در اندیشه یونان باستان شکل گرفته باشد.
نویسنده برای اثبات فرضیه خود مسایلی چون حفظ تعادل و موازنه، بردن آب به سطوح بالا و ارائه مدلها و طرحهایی از کیهان و سپهر را شاهد می‌آورد و نتیجه می‌گیرد که مکانیک در یونان باستان مورد توجه بوده است.
همچنین نویسنده می‌گوید که نظریه پنوماتیک که در یونان باستان مطرح بوده دلیلی بر وجود تفکر مبتنی بر مکانیک در آن دوران است.
همچنین آثار و کارهای ارسطو و ارشمیدس گواه این مدعاست که در یونان باستان مکانیک و تفکر مبتنی بر مکانیک وجود داشته است.
نویسنده معتقد است این تفکر مبتنی بر مکانیک در آثار بزرگان و متفکران یونان باستان به طریق اولی راه یافته است.
اندیشه مکانیکی قبل از پیدایش علم مکانیک، مکانیک در قرن چهارم قبل از میلاد و تئوری و عمل در مکانیک یونان باستان از جمله موضوعاتی هستند که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
****************************************************

"بازنگری در درک غرب از مفهوم خود" منتشر شد
کتاب "بازنگری در درک غرب از مفهوم خود" اثر اولریش اشتین ورث از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، نویسنده در این کتاب معتقد به بازنگری و ارزیابی مجدد مفهوم خود به عنوان شاخصه تفکر غرب است.
اشتین ورث معتقد است که درک دکارت از مفهوم خود قابل قبول‌تر و واقعی‌تر از درک رایجی است که توسط لاک و فایده‌انگاران مطرح شده است.
نویسنده معتقد است وقتی از دوگانگی دکارتی رها شویم قادر خواهیم بود که بین "خود" و "سوژه" تمایز قایل شویم.
او می‌گوید که این موضوع ما را قادر می‌سازد تا بفهمیم چرا فردگرایی که محور و شاخص مدرنیته غربی است، تبدیل به یه ایده جهان‌شمول می‌شود که هر عضو از جامعه از موهبت آن برخوردار می‌شود.
نویسنده این سوال را مطرح می‌کند که چرا این فردگرایی در قرن هفدهم میلادی در غرب به اوج خود می‌رسد ولی در حال حاضر رو به افول گذاشته است.
به عقیده نویسنده مفهوم خود از دیدگاه دکارت می‌تواند شیوه و راهی فرا روی مدرنیته قرار دهد که از خطرات فزاینده‌ای که گریبان‌گیرش شده رهایی یابد.
****************************************************

"علم امام" منتشر شد
کتاب "علم امام" نوشته محمد حسن نادم از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده است .
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این اثر شامل مجموعه مقالاتی درباره علم امام است که دیدگاه‌های مختلفی که پایه‌های استوار علمی دارند در آن مورد بررسی قرار گرفته اند .
در این کتاب 16 مقاله، نقد و پاسخ درباره علم امامت از بزرگانی چون علامه سید محمدحسین طباطبایی، آیت‌الله سیدعبدالحسین نجفی لاری، آیت‌الله ملا زین‌العابدین گلپایگانی، میرزا محمدتقی امام جمعه قزوینی برغانی(نوه شهید ثالث)، آیت‌الله محمدعلی بهبهانی کرمانشاهی(فرزند استاد کل آیت‌الله وحید بهبهانی)، علی‌اکبربن محمدامین لاری و آیت‌الله نعمت‌الله صالحی نجف‌آبادی به چاپ رسیده است.
"کتاب‌شناسی علم امام" شامل 308 عنوان کتاب و کتابنامه‌ای با 206 عنوان کتاب از دیگر مطالب به چاپ رسیده در این کتاب هستند .
"علم امام" در 2000 نسخه و 818 صفحه منتشر شده است .
****************************************************

  
در هفدهمین نمایشگاه قرآن
نشست نقد کتاب رابطه متقابل کتاب و سنت برگزار شد
در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی حوزوی نقد کتاب که در حاشیه هفدهمین نمایشگاه قرآن کریم برگزار می‌شود کتاب «رابطه متقابل کتاب و سنت»، اثر حجت‌الاسلام علی‌نصیری مورد نقد و بررسی قرار گرفت.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام علی نصیری در این نشست گفت: در کتاب رابطه متقابل کتاب و سنت، منابع دینی شناخت که شامل کتاب، سنت، عقل و اجماع است یادآوری شده و از این 4 گزینه دو منبع یعنی کتاب و سنت را بررسی کرده‌ایم.
وی با اعلام اینکه چهار دیدگاه در خصوص کتاب و سنت وجود دارد گفت: گروه اول قرآن‌محوری است که به اهل قرآن مربوط می‌شود و معتقدند سنت ارزشی ندارد و ملاک اصلی قرآن است و گروه دوم سنت‌محوری است که آن را به اخباریون افراطی نسبت می‌دهند و این افراد می‌گویند ما از قرآن چیزی نمی‌فهمیم، بنابراین باید به سراغ سنت رفته و آن را در نظر بگیریم.
نویسنده کتاب افزود: گروه سوم قرآن‌محوری و سنت‌مداری است که بر اساس آن باید همه آموزه‌های دینی را در قران جستجو کرد و سنت اعتبار ندارد، بلکه اعتبارش را از قرآن می‌گیرد.
 حجت‌الاسلام نصیری ادامه داد:‌ گروه چهارم را منبعی دوگانه‌محور می‌‌داند که 2 شاخصه اصلی دارد، اول اینکه سنت را در اعتبار مستقل می‌‌داند و معتقد است سنت در اعتبار خودش می‌تواند از آثار خودش اعتبار بگیرد زیرا سنت به معنای فعل، قول و تقریر معصوم است.
وی در واکنش به انتقادات صورت گرفته مبنی بر اینکه حجیت درونی در سنت معنا ندارد، بلکه ناشی از قر‌آن است گفت: قرآن به سادگی عقل را به داوری می‌‌گیرد، زیرا وقتی حضرت ابراهیم (ع) بت‌ها را می‌شکند و تبر را بر دوش بت بزرگ می‌گذارد،به معترضان می‌گوید، دلیل شکستن بت‌ها را از بت‌ بزرگ بپرسید و در این مقوله عقل را ملاک قرار داده است.
سخنران این نشست در اثبات اهمیت نقش سنت تصریح کرد: بسیاری از موارد از معصومین (ع) نقل شده که در قرآن نیامده و حتی در مفهوم آیات نیز وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه جامعیت قرآن در حوزه هدایت است و دین در حوزه کتاب و سنت تعریف می‌‌شود گفت: چه اشکالی دارد در جایی که قرآن سکوت کرده، سنت پاسخ دهد و چرا سعی می‌کنیم که نقش سنت را کم‌رنگ نشان دهیم.
خاطرنشان می‌‌شود، این کتاب از سوی حجج‌اسلام رستم‌نژاد و طباطبایی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
****************************************************

به همت انجمن قرآن‌پژوهی حوزه
نشست علمی تفسیر روایی برگزار گردید
اولین جلسه از نشست قرآن‌پژوهی با موضوع «تفسیر روایی» به همت انجمن قرآن‌پژوهی و با همکاری شبکه قرآن سیما در سالن انجمن قرآن‌پژوهی قم برگزار شد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه ،  در این نشست حجت‌الاسلام بابایی، به انواع مکاتب تفسیری اشاره کرد و گفت: یکی از این مکاتب، مکتب تفسیری اخباری است که معتقد است فقط آیاتی را می‌توان معنا و تفسیر کرد که درباره آنها روایتی نقل شده باشد و قائل به توقف کامل تفسیر در روایات هستند.
وی افزود: مکتب دیگر، مکتبی است که قائل به بی‌نیازی مطلق از روایات در تفسیر قرآن است و مکتب سوم قرآن را کلام الهی و مطابق با اصول عقلایی محاوره و قواعد ادبیات عرب میداند و قائل است باید با کمک این اصول به معنای آیات دست یافت، البته برای فهم مطالب آن در مواردی نیازمند روایات است و حتی بدون روایات نمی‌توان به تفسیر آیات پی برد.
وی به تعریف تفسیر روایی پرداخته و اظهار داشت: تفسیر روایی، آشکار کردن معنا و مقصود آیات به کمک روایات اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تاریخچه این گونه تفاسیر افزود: تفسیر روایی باسابقه‌ترین روش‌های تفسیری است و در میان روایات اهل بیت (ع)  و آرای صحابه و تابعین، رجوع به سنت و استناد به روایات در تفسیر و تبیین آیات قرآن کریم از دیر باز کاملا مشهود و مرسوم بوده است.
این قرآن‌پژوه حوزوی ادامه داد: تفسیر روایی در میان شیعه و سنی رواج دارد و کتابهای تفسیری روایی از کهن ترین کتب تفسیری شیعه و سنی است.
 حجت‌الاسلام بابایی با اشاره به برخی از تفاسیر روایی شیعیان و اهل سنت گفت: در میان تفاسیر روایی شیعی می‌توان به تفسیر قمی و صافی اشاره کرد و بارزترین تفاسیر اهل سنت، تفسیر روایی ابی حاتم رازی ، ابن کثیر و تفسیر الدُرّ المنثور است.
وی بیان داشت‌: کمتر مفسری پیدا می‌شود که از این روش بهره نگرفته باشد، البته در مواردی اینگونه تفاسیر با اجتهاد آمیخته می‌شود، ولی در فضای غالب آنها، فضای روایی حاکم است.
این استاد حوزه تفاسیر شیعی و سنی را به دو مکتب صحابه و اهل بیت (ع) تقسیم کرد و تصریح نمود: تفاوت اساسی میان تفسیر روایی شیعه و سنی در این است که بیش از 80 درصد روایات ذکر شده در تفاسیر اهل سنت از اصحاب و تابعین است و 95 درصد روایات تفاسیر شیعی از ائمه اطهار (ع) نقل شده و از آنجایی که اهل بیت (ع) دارای مقام عصمت هستند و کلام آنها کلام رسول خدا است لذا تفاسیر شیعی از ارزش بیشتری برخوردار است.
حجت‌الاسلام بابایی در پایان با اشاره به تفسیرالمیزان اظهار داشت: مرحوم علامه طباطبایی نیز از روایات بهره برده است، ولی نوع استفاده ایشان به صورت غیر مستقیم بوده و آیات را به کمک خود قرآن تفسیر کرده‌اند، با این حال در المیزان از روایات استفاده شده است.
***********

 

اخبار 7/6/88
پذیرش دانش پذیر رشته های فناوری اطلاعات در دانشگاه شهیدبهشتی
دانشگاه شهیدبهشتی برای نیمسال اول سال تحصیلی 89 - 88 برای رشته های مدیریت فناوری اطلاعات، مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار و معماری کامپیوتر دانش پذیر می پذیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، داوطلبان ادامه تحصیل در این دوره ها از 15 تا 25 شهریور فرصت دارند در این دوره ها ثبت نام کنند و پذیرش نهایی در 30 شهریورماه اعلام می شود.
مدیریت دوره های الکترونیکی دانشگاه شهیدبهشتی پس از بررسی اطلاعات ارسالی افراد متقاضی با در نظر گرفتن سوابق آموزشی، تحصیلی و پژوهشی آنها را برای دوره دانش پذیری انتخاب می کند.
متقاضیان می توانند به صورت اینترنتی در این دوره ها ثبت نام کنند و متقاضیان پذیرفته شده باید طبق زمان و شرایطی که از سوی دانشگاه اعلام می شود، اصل مدارک درخواستی را ارسال کنند.
متقاضیان رشته مدیریت فناوری اطلاعات در طول نیمسال دانشپذیری 10 واحد و متقاضیان رشته های کامپیوتر نرم افزار و معماری کامپیوتر 9 واحد را می گذرانند. این دوره ها به صورت شهریه ای خواهد بود و متقاضیان پس از بررسی مدارک و اعلام نتایج نهایی باید بخش دیگری از شهریه را پرداخت کنند.
شهریه دانش پذیری رشته مدیریت فناوری اطلاعات 8 میلیون و 500 هزار ریال و شهریه دانشپذیری رشته کامپیوتر 7 میلیون و 650 هزار ریال است.
دانش پذیران پس از گذراندن یک نیمسال تحصیلی که معادل یک نیمسال تحصیلی دانشگاهی خواهد بود در یک آزمون تستی که توسط سازمان سنجش برگزار خواهد شد، به رقابت خواهند پرداخت و ملاک پذیرفته شدگان در آزمون دانش پذیری شرط معدل خواهد بود بدین ترتیب که دانش پذیرانی که معدل بالای 14 را در آزمون سازمان سنجش اخذ کنند، دانشجو محسوب خواهند شد.
****************************************************

ممنوعیت ایجاد شعب مؤسسات آموزش عالی خارجی در ایران
مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ممنوعیت ایجاد شعب موسسات آموزش عالی خارج کشور در داخل کشور خبر داد و گفت: تنها یک مسیر برای ارتباط دانشگاه‌های خارج کشور با دانشگاه‌های داخلی کشورمان وجود دارد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر رجبعلی برزویی افزود: هیچ موسسه جدیدی از خارج کشور مجوز ایجاد شعبه در ایران دریافت نکرده و در صورتی که تحت این عنوان در ایران فعالیت کند غیرقانونی است.
وی اظهار داشت: هیچگونه مکاتبه ای نیز با وزارت علوم مبنی بر ایجاد موسسه آموزش عالی و یا دانشگاهی از خارج کشور در داخل به عمل نیامده است و همانطور که در گذشته نیز اعلام شده بود، ایجاد شعبات دانشگاه‌های خارج در داخل ممنوع است.
مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی اظهار داشت: ارتباط و همکاری با دانشگاه‌های خارج کشور تنها در صورت انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه‌های بزرگ کشور آن هم در حوزه تحصیلات تکمیلی و رشته های مورد نیاز و یا کارشناسی در مناطق آزاد امکانپذیر و قانونی است.
****************************************************

مرکز فناوری دانشگاه زابل افتتاح می شود
رئیس دانشگاه زابل از افتتاح مرکز فناوری این دانشگاه تا پایان شهریور ماه سال جاری خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، احمد قنبری گفت: مرکز فناوری دانشگاه زابل با ظرفیت 300 رایانه و قابلیت شبکه داخلی پیش از آغاز ترم جدید مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی افزود: همچنین مجتمع کلاس‌های ابوسعید سجدی در مساحت 3 هزار و 500 متر همزمان با مرکز فناوری افتتاح خواهد شد.
رئیس دانشگاه زابل گفت: مجموعه این طرح‌های عمرانی هزینه ای در حدود 70 میلیارد ریال را در برداشته که با حمایت وزارت علوم به پایان رسیده است.
****************************************************

میزان تقاضا و ظرفیت پذیرش دانشجو تا سال 90 متوازن می شود
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم گفت: با اجرای طرح تدریجی حذف کنکور تا سال 90 میزان تقاضا و ظرفیت پذیرش دانشجو در کشور متوازن می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اسدالله عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با اجرای صحیح این طرح دیگر نیازی به برنامه های کنکور که هم اکنون به عنوان یک دیوارعظیمی برای بسیاری از خانواده هاست برچیده خواهد شد.
وی عنوان کرد: پذیرش دانشجو در ایران باید همانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته بر اساس توان علمی دانش آموزان که در دبیرستان شایستگی خود را نشان می دهند انجام و دیوار بین آموزش و پرورش و آموزش عالی برداشته شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم بر لزوم هرچه سریعتر اجرای طرح حذف کنکور که از مصوبات مجلس شورای اسلامی است در جامعه تاکید کرد و افزود: زمانیکه این طرح در صحن علنی مجلس به تصویب رسید در پی آن کارگروه طرح حذف کنکور به ریاست وزیر علوم نیز تشکیل شده است.
وی عنوان کرد: در این کارگروه مقرر شد از سال 88 آزمون های درسی از پایه دوم دبیرستان در نظر گرفته شود و نهایتا تا سال 90 کنکور به تدریح حذف شود.
عباسی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از رشته های کاردانی و کارشناسی به دلیل توسعه فضاهای آموزشی در دانشگاه‌های پیام نور، دانشگاه آزاد، سراسری و...تعداد ظرفیت‌ها پذیرش بیشتر از تعداد تقاضا و متقاضیان است.
وی ز کارگروه طرح حذف کنکور خواست راهکارهای مناسبی در نظر بگیرند و هرچه سریعتر این طرح را به اجرا در آورند.
نماینده رودسر و املش ادامه داد: امسال ظرفیت دانشگاه‌های دولتی بیش از 500 هزار نفر افزایش یافت در حالی‌که پیش از این ظرفیت پذیرش دانشجو اعم شبانه و روزانه دانشگاه‌های دولتی در کشور حدود 100 هزار نفر بوده است.
****************************************************

"اقتصاد و فلسفه" منتشر شد 
شماره جدید نشریه "اقتصاد و فلسفه" از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این نشریه به طور اختصاصی دو حوزه اقتصاد و فلسفه و مطالعه یکی بر اساس دیگری را به منظور تقویت هر حوزه مورد توجه قرار می‌دهد.
هر یک از حوزه‌های اقتصاد و فلسفه روش‌های تحلیلی خاص خود را دارند که ترکیب این روش‌ها برای مطالعه دو حوزه مثمر ثمر است.
مطالعه هر یک از حوزه‌های فلسفه و اقتصاد و تحلیل و توجه به هر کدام از دید دیگر می‌تواند به تقویت و غنی شدن هر کدام از حوزه‌های مذکور یاری رساند.
این نشریه درصدد است تا با بررسی رابطه متقابل فلسفه و اقتصاد به غنای مفهومی این دو حوزه یاری می‌دهد.
این نشریه مشتمل بر مقالات تحلیلی و مروری و نقد و بررسی کتاب‌های مرتبط با این دو حوزه است.
مقالات این نشریه به مباحثی چون روش شناسی و معرفت شناسی حوزه اقتصاد، اصول نظریه تصمیم و نظریه بازی‌ها می‌پردازد.
در این نشریه مبحث انتخاب عقلانی که آبشخور نظریه تصمیم و نظریه بازی‌ها به شمار می‌رود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
این نشریه حوزه اقتصاد را از بعد تاریخی و با اهداف فلسفی مورد توجه قرار می‌دهد و مباحث اخلاقی را در اقتصاد ارزیابی می‌نماید.
****************************************************

«دین و سیاست» منتشر شد
 شماره جدید نشریه «دین و سیاست» از سوی انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این نشریه تمام ابعاد و وجوه رابطه میان دین و سیاست را در ادیان گوناگون مورد بررسی قرار می‌دهد.
تاثیر دین بر نگرش‌های سیاسی و تصمیم‌گیری‌های سیاسی همواره مورد توجه اندیشمندان و صاحب‌نظران بوده است.
این نشریه تلاش می‌کند تا تاثیر دین بر رهیافت‌های سیاسی و تصمیم‌گیری‌های سیاسی و توسعه سیاست عمومی را مورد بررسی قرار دهد.
از اینرو نشریه موضوعاتی چون قوانین سقط جنین، آموزش جنسی در مدارس و تحقیقات مربوط به سلول‌های بنیادی را مورد توجه قرار می‌دهد.
نشریه همچنین موضوعاتی چون تروریسم فراملیتی، اخلاق، عدالت اجتماعی و حقوق بشر که عرصه‌هایی است که چگونگی مواجهه دین و سیاست در آن مد نظر است، را مورد اهتمام قرار می‌دهد.
این نشریه به لحاظ ماهوی، موضوعات را از جنبه میان رشته‌ای مورد تحلیل قرار می‌دهد و نشریه‌ای بین المللی به شمار می‌رود.
گروهی از صاحبنظران و اندیشمندان بنام از کشورهای گوناگون با این نشریه همکاری می‌کنند. این اندیشمندان از میان حوزه‌های علوم سیاسی، حقوق، فلسفه، جامعه شناسی، تاریخ، مطالعات منطقه‌ای و اقتصاد هستند.
ادیان عمومی، منازعه مربوط به سکولاریسم، مرزها و تقسیمات سیاسی در درون ادیان از مسایلی هستند که در این نشریه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
مسایل مربوط به ادیان مسیحیت، اسلام و یهودیت و آیین‌های بودایی و هندو نیز مورد توجه این نشریه هستند.
****************************************************

«تاریخ اندیشه‌های دینی» منتشر می‌شود
کتاب سه جلدی «تاریخ اندیشه‌های دینی» نوشته میرچا الیاده با ترجمه بهزاد سالکی از سوی نشر پارسه منتشر خواهد شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب در 15 فصل به همراه یک پیشگفتار تدوین شده است. فصل اول این کتاب به رفتارهای دینی و جادویی در 7 بخش از جمله معنای نمادین خاکسپاریها، اهلی‌کردن آتش و حضور زن می‌‌پردازد.
بهشت گمشده، زن و نباتات، تاریخ در سومر آغاز می‌شود، آفرینش جهان و تقدس فرمانروای بین‌النهرین از جمله مباحث طرح شده در این کتاب هستند .
صعود فرعون به آسمان، اصلاح ناموفق، آفرینش خدایان و کیهان آفرینها، معجزه فراموش نشدنی و سینکوپ معابد و مراکز آیینی ، اسطوره‌های نژادهای نخستین، پیروزی و قدرت مطلق زئوس و نتایج قربانی نخستین نیز دیگر مطالب این کتاب هستند .
الیاده در رومانی به دنیا آمد. در دبیرستان به مطالعه شیمی و زیست‌شناسی علاقه نشان داد. در هفده سالگی برای مطالعه کتاب شاخه زرین اثر جیمز فریزر زبان انگلیسی را فراگرفت. سپس آموختن زبان‌های ایتالیایی، عربی و فارسی را آغاز کرد. پس از دریافت مدرک کارشناسی از دانشگاه بخارست به هند عزیمت کرد و در دانشگاه کلکته به آموختن زبان سانسکریت و مطالعه آثار شرقی، دین‌شناسی و اسطوره مشغول شد. در آن‌جا مدرک دکترا گرفت و برای تدریس به دانشگاه سوربن دعوت شد. در سال ۱۹۵۲ میلادی مجموعه گفتگوهای خود با کارل یونگ منتشر کرد. الیاده ، اسطوره شناس و دین پژوه نامی در سال ۱۹۸۶ درگذشت.
****************************************************

نگاه ملی به زبان‌های محلی/ بررسی وضعیت تدریس گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها
ماده واحده تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که نشان از نگاهی ملی و رویکردی وحدت آفرین از سوی مسئولان امر آموزش عالی دارد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور انسجام و صیانت از وحدت ملی و عناصر ارزشمند فرهنگ و تمدن ایران اسلامی با ابلاغ مصوبه ای به وزارتخانه‌ های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی اجازه داده است دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی ایران زمین شامل آذری، کردی، بلوچی و ترکمن در دانشگاه‌های مراکز استان‌های مربوط به صورت اختیاری پیش بینی و ارائه کنند.
ناگفته پیداست که این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از نگرشی نوین در فرهنگ آموزش عالی کشور حکایت دارد که خود می تواند باب تازه ای از افق های ملی را در مجموعه آموزشی کشور بگشاید.
اما طرح هایی از این دست تنها با تصویب به ثمر نخواهد نشست. چگونگی برداشت از آن چه که امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی کاشته است ارتباط مستقیم دارد به چگونگی پیگیری دانشگاه‌های کشور و نحوه اجرای مصوبه در دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های استان‌های مربوط که احتملا بیشترین حجم متقاضی را در این زمینه خواهند داشت.
از این رو گروه حوزه و دانشگاه خبرگزاری مهر بر آن شد تا با پیگیری مراحل اجرایی شدن این مصوبه و واکنش دانشگاه‌ها با این طرح به چند و چون اجرای آن بپردازد.
مصوبه تدریس زبان و ادبیات گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها ابلاغ شد
بابک نگاهداری-معاون ارتباطات شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر از ابلاغ مصوبه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: دستگاه‌های ذیربط باید در چارچوب مصوبه طراحی خود را برای برنامه‌ریزی درسی و آموزشی انجام دهند.
وی افزود: وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد باید در چارچوب مصوبه طراحی خود را برای برنامه ریزی درسی و آموزشی این دروس انجام دهند.
معاون ارتباطات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تأیید اینکه برنامه درسی طراحی شده مناسب با زبان بومی و محلی است و در این عرصه می گنجد به عهده فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی است.
وی افزود: پس از تأیید فرهنگستان، کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید برنامه درسی طراحی شده را بررسی و تأیید کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، روسای چهار دانشگاه تبریز، گلستان، زابل و کردستان واکنش‌های متفاوتی نسبت به این موضوع داشته اند و حتی برخی از تصویب چنین مصوبه ای اظهار بی اطلاعی کردند.
 ارائه درس آذری از مهر ماه در دانشگاه تبریز
محمد تقی علوی-رئیس دانشگاه تبریز درباره اجرای مصوبه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها به مهر گفت: از زمان بررسی این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه تبریز خود را برای اجرا آماده کرد و قصد داریم از مهر ماه این درس را در قالب یک درس اختیاری دو واحدی ارائه کنیم.
وی در خصوص چگونگی به کار گیری اساتید و همچنین انتخاب کتب درسی مورد نیاز در این زمینه گفت: چند استاد برای تدریس این درس در هیئت علمی دانشگاه حضور داشتند و از خارج دانشگاه هم تعدادی را به عنوان استاد مدعو دعوت کردیم و همچنین کمیته ویژه ای در دانشگاه تشکیل شده که در حال بررسی کتب درسی لازم و دیگر شرایط مورد نیاز است.
برنامه ریزی برای تدریس ترکمنی در دانشگاه گلستان
ابوالفضل رنجبر نوعی- رئیس دانشگاه گلستان درباره اجرای مصوبه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها به مهر گفت: هنوز پیش بینی خاصی در این زمینه انجام نداده ایم اما در صورت ابلاغ مصوبه برنامه ریزی برای اجرا صورت می گیرد.
وی درباره آمادگی این دانشگاه برای اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها که ترکمنی را نیز شامل می شود گفت: تاکنون در این زمینه مصوبه ای به دانشگاه گلستان ابلاغ نشده و ما در جریان این امر نیستیم.
رئیس دانشگاه گلستان ضمن اظهار بی اطلاعی از تصویب این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در صورت ابلاغ چنین مصوبه ای شورای ویژه ای تشکیل داده و چگونگی اجرا و ارائه آن را بررسی خواهیم کرد.
وی درباره چگونگی به خدمت گرفتن استاد جهت تدریس زبان ترکمن گفت: خوشبختانه از این نظر نباید مشکل خاصی وجود داشته باشد چرا که در هیئت علمی دانشگاه گلستان استادهای ترکمن عضو هستند و در صورت لزوم می توان از دانش آنها در این زمینه استفاده کرد.
دانشگاه زابل در صورت وجود متقاضی آماده ارائه درس بلوچی است
احمد قنبری-رئیس دانشگاه زابل درباره اجرای مصوبه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویشهای بومی در دانشگاه‌ها به مهر گفت: بعید می دانم دانشجویی در دانشگاه زابل از ارائه این درس استقبال کند ولی اگر متقاضی وجود داشته باشد آمادگی ارائه درس را داریم.
وی درباره آمادگی این دانشگاه برای اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویشهای بومی در دانشگاه‌ها که زبان بلوچی را نیز شامل می شود گفت: استان سیستان و بلوچستان بیشتر شامل گویشهای متفاوت می شود به همین دلیل فکر نمی کنم استقبال چندانی از تدریس درس بلوچی در این دانشگاه صورت گیرد.
رئیس دانشگاه زابل افزود: در صورتی که در بین دانشجویان متقاضی گذراندن زبان و ادبیات بومی وجود داشته باشد ما آمادگی ارائه آن را خواهیم داشت. به خصوص که با مساعدت و حمایت وزارت علوم توانستیم فضای آموزشی خود را گسترش بدهیم و امروز مشکل کمبود فضای آموزشی نداریم. 
دانشگاه کردستان آماده ارائه درس کردی/ زیرساخت‌ها فراهم شده است
قربانعلی صادقی-معاون آموزشی دانشگاه کردستان درباره اجرای مصوبه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها گفت: در صورت ابلاغ مصوبه دانشگاه کردستان آمادگی اجرای آن را حتی در مهر ماه امسال خواهد داشت.
وی درباره آمادگی این دانشگاه برای اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها که زبان کردی را نیز شامل می شود گفت: زیرساخت های لازم برای ارائه این درس در دانشگاه کردستان فراهم است و از نظر فضای آموزشی و استاد متخصص در این زمینه مشکل خاصی نداریم.
معاون آموزشی دانشگاه کردستان افزود: با توجه به تیم زبان شناسی قوی دانشگاه نیازی به استخدام استاد جدید نخواهد داشت و از نظر برنامه ریزی آموزشی نیز پیش بینی ها و هماهنگی های لازم را در دستور کار خود قرار داده ایم.
وی گفت: مردم کردستان و به خصوص دانشجویان علاقه ویژه ای به زبان محلی خود دارند و به همین دلیل پیش بینی ما این است که ارائه این درس در دانشگاه با استقبال خوبی از طرف دانشجویان همراه شود.
به گزارش مهر، در حالی برخی از روسای دانشگاه‌ها از آمادگی برای اجرای مصوبه در ابتدای مهر ماه خبر می دهند که مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی خبر از اجرای این طرح در آینده می دهد.
مصوبه به امسال نمی‌رسد
رجبعلی برزویی - مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی نیز در زمینه اجرایی شدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اقداماتی که وزارت علوم تا کنون در این خصوص انجام داده است به مهر گفت: تاکنون طرحی برای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی برای تدریس زبان‌های محلی در دانشگاه‌ها برنامه ریزی نشده و بعید است این مصوبه در سال تحصیلی آینده اجرایی شود.
وی افزود: بررسی برنامه ریزی درسی برای اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ارائه درس اختیاری دو واحدی زبان‌ها و گویش‌های محلی در دانشگاه‌ها در دفتر گسترش آموزش عالی انجام می شود.
****************************************************

حذف کنکور از دید شورای عالی انقلاب فرهنگی؛
 حذف کنکور به معنای پذیرش بدون ضابطه دانشجو نیست
ضوابط کنکور باید با همکاری مجلس و دولت تدوین شود
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به قانون حذف کنکور و با بیان اینکه این موضوع در دستور کار مجلس قرار دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن وارد نمی‌شود، گفت: بحث حذف کنکور تا سال 90 به امکان وزارتین درگیر در این موضوع بستگی دارد و در این راستا باید زمینه‌های اجرای طرح مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، با بیان اینکه باید به نحوی برنامه‌ریزی شود تا برای هر داوطلبی که به سن ورود به دانشگاه می‌رسد این امکان فراهم شود که در گرایش‌های مختلف به آموزش عالی کشور راه یابد، اظهارکرد: درحال حاضر ظرفیت‌های بسیار خوبی در آموزش عالی کشور ایجاد شده است و اینکه از هر 2 داوطلب یک نفر می‌تواند وارد دانشگاه شود یک پیشرفت بسیار خوبی است که اتفاق افتاد.
وی ادمه داد: باید به این سمت حرکت کنیم که همه داوطلبان بتواند وارد آموزش عالی کشور شوند و در واقع این خود حذف کنکوراست. اما اگر حذف به این منظور است که هیچ ضابطه‌ای برای ورود یک داوطلب به دانشگاه وجود نداشته باشد، این موضوع در هیچ جای دنیا وجود ندارد.
وی هدف از قانون حذف کنکور را حذف آزمون سراسری عنوان کرد و گفت: باید تلاش کرد تا از تنش و اضطراب گسترده کنکور که هر سال دامن گیر خانواده‌های بسیار زیادی می‌شود بکاهیم. در واقع نباید کنکور تبدیل به یک غول بزرگ و قلعه تسخیرناپذیر در ذهن داوطلبان شود.
دکتر مخبر در ادامه تصریح کرد: می‌توان با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی، وزارتین علوم و بهداشت و سایر بخش‌های فعال در این مقوله راهکاری را طراحی کرد که کنکور بر اساس یکسری ضوابط مشخص تدوین شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی کار مطالعاتی زیادی در زمینه کنکور انجام داده است و در این زمینه اگر به کمک شورا نیاز باشد ما در این زمینه دریغ نخواهیم کرد و توان کارشناسی خود را برای حل این معضل به کار خواهیم گرفت.
وی درخصوص ادغام وزارتین علوم و بهداشت، گفت: در این زمینه باید فعالیت کارشناسی انجام شود و از زوایای گوناگون اولویت‌ها و نیازها و اقتضائات کشور و مصلحت سنجی‌های علمی در زمینه آموزش در دو وزارتخانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. به عبارتی صلاح یا عدم صلاح این ادغام و مزایا و معایب آن نیازمند کار کارشناسی است.

****************************************************

برترین دانشمندان دانشگاه صنعتی شریف معرفی شدند

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برترین دانشمندانی که با دانشگاه صنعتی شریف همکاری می کنند را بر اساس پایگاه استنادی Scopus معرفی کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، جعفر مهراد دانشگاه صنعتی شریف را یکی از دانشگاه‌هایی دانست که مقاله های پژوهشی بسیاری از استادان آن در مجلات معتبر علمی چاپ می شود و گفت: پایگاه استنادی Scopus که عملکرد پژوهشی دانشگاه‌ها و دانشمندان را ارزیابی می کند مستندات علمی این دانشگاه را برابر با معیارهای علم سنجی 7 هزار و 166 مدرک گزارش کرده است.
وی اظهار داشت: توزیع موضوعی فعالیت‌های پژوهشی دانشمندان این دانشگاه به این شرح است: مهندسی 32.7 درصد، علوم کامپیوتر 12.5 درصد، فیزیک و نجوم 11.3 درصد، علم مواد 10.4 درصد، ریاضیات 7.2 درصد، شیمی 7.1 درصد، مهندسی شیمی 4.6 درصد، انرژی، بیوشیمی و ژنتیک کمتر از 4 درصد و 9 درصد باقیمانده نیز به سایر موضوعات علمی اختصاص دارد.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: مجلات پژوهشی معتبری در جهان مقالات اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف را چاپ می کنند، اما مجله Scientia Iranica که از انتشارات دانشگاه صنعتی شریف است و اخیرا در ISC نیز ضریب تاثیر پیدا کرده است سهم موثری در نشر مقالات پژوهشی به عهده دارد.
وی اظهار داشت: تحلیل مقالات پژوهشی دانشمندان دانشگاه صنعتی شریف نشان می دهد که این دانشمندان به کارهای گروهی علاقه مند هستند و موسسات پژوهشی و دانشگاه‌های دیگر در تولید علم و انجام تحقیقات علمی با اعضای هیئت علمی این دانشگاه همکاری می کنند.
مهراد افزود: انستیتو مطالعات فیزیک نظری و ریاضیات (پژوهشگاه دانش های بنیادی) با 430 مورد در راس موسساتی است که بیشترین همکاری را با دانشگاه صنعتی شریف به عمل می آورد. سپس دانشگاه تهران با 292 مورد، دانشگاه آزاد اسلامی با 288 مورد، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با 176 مورد و دانشگاه علم و صنعت ایران با 159 مورد از نظر همکاری در جایگاه بعدی قرار دارند.
وی گفت: از کل 7166 مدرکی که در Scopus از دانشگاه صنعتی شریف به عنوان موثرترین مدرک (نه همه مقالات منتشره از سوی اعضای هیئت علمی این دانشگاه) نمایه سازی شده است، چهار هزار و 500 مورد مربوط است به مقالات پژوهشی، دو هزار و 458 مورد مقالات کنفرانسها و بقیه را نقد و بررسیها، نامه ها و یادداشت ها تشکیل می دهد.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: در توزیع موضوعی فعالیتهای پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف دیدیم که مهندسی با 32.7 درصد در راس برنامه های تحقیقاتی این دانشگاه قرار دارد. تعداد مقالات این حوزه که توسط دانشمندان این دانشگاه منتشر شده است 3671 مقاله، سپس علوم کامپیوتر 1398 مقاله و آنگاه فیزیک و نجوم 1254 مقاله.
وی گفت: حمید سربازی آزاد با ذکر وابستگی به دانشگاه صنعتی شریف (وابستگی سازمانی این دانشمند به انستیتو مطالعات فیزیک نظری و ریاضیات است) با 156 مدرک با تخصص علوم کامپیوتر رتبه اول را از آن خود کرده است. آثار علمی این دانشمند از سال 1996 به بعد 189 بار مورد استناد قرار گرفته و 98 پژوهشگر دیگر در نشر آثار پژوهشی با دکتر سربازی آزاد همکاری کرده اند. شاخص h این دانشمند 8 است.
مهراد اضافه کرد: ناصر ساداتی که وابستگی سازمانی این دانشمند بخش مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه بریتیش کلمبیا است و نام افراد دانشگاه صنعتی شریف نیز در وابستگی سازمانی در نشر مقالات پژوهشی استفاده می کند دومین دانشمندی است که 105 مدرک منتشر کرده و کارهای علمی آن 55 بار توسط خود یا سایر پژوهشگران مورد استناد قرار گرفته است. شاخص h دکتر ساداتی 4 است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به مهر گفت: رتبه سوم به دکتر محمد رضا سعیدی استاد گروه شیمی تعلق دارد که 96 مدرک از این دانشمند درScopus  نمایه سازی شده است. تعداد دفعات استناد به آثار این محقق 655 استناد را نشان می دهد. وی آثار علمی خود را با همکاری 75 پژوهشگر دیگر منتشر کرده است.
وی افزود: شیمی، بیوشیمی، ژنتیک و بیولوژی مولکولی از زمینه های موضوعی این شخصیت علمی است و شاخص h وی 19 است.
مهراد محمد رضا حائری را با وابستگی به انستیتو تحقیقات بهداشتی در دانشگاه متروپولیتن لندن با قید وابستگی به دانشگاه صنعتی شریف دیگر دانشمند برتر Scopus معرفی کرد و به مهر گفت: این دانشمند از نظر تولید علم در جایگاه چهارم قرار دارد. وی 89 مدرک تولید کرده که 177 بار مورد استناد قرار گرفته اند. شاخص h وی 9 است و 64 پژوهشگر دیگر در نشر مدارک علمی با این دانشمند همکاری داشته اند. زمینه های فعالیت‌های علمی حائری عبارت از مهندسی، ریاضیات و علوم کامپیوتر است.
وی افزود: پنجمین دانشمند وابسته به دانشگاه صنعتی شریف دکتر علیپور جوادی است که با گروه شیمی این دانشگاه همکاری می کند. از پور جوادی 78 مدرک علمی در Scopus نمایه شده است. آثار این دانشمند 306 بار مورد استناد قرار گرفته است و شاخص h  وی 13 است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: شاخص h شاخصی است که می کوشد پرکاری علمی و تاثیر علمی یک دانشمند را اندازه گیری کند. این شاخص مبتنی است بر مجموعه پراستنادترین مقالات دانشمند و تعداد استنادهایی که این مقالات در انتشارات سایر پژوهشگران دریافت می کند. بر این اساس، اگر بخواهیم سودمندی و تاثیر علمی ژنج دانشمندی را که در تحقیقات علمی با دانشگاه صنعتی شریف همکاری می کنند ارزیابی کنیم، جایگاه این دانشمندان به شرح زیر تغییر می کند.
1- محمد رضا سعیدی با شاخص h  19
2- علی پور جوادی با شاخص h 13
3- محمد رضا حائری با شاخص h 9
4- حمید سربازی آزاد با شاخص h 8
5- ناصر ساداتی با شاخص h 4
وی افزود: این رتبه بندی بر اساس شاخص h علمی و منطقی است. اکنون انبوه مقالاتی که دانشمندان منتشر می کنند مبنای درستی برای ارزیابی علمی نیست بلکه شاخص‌هایی مانند h  به عنوان ابزار ارزیابی دانشمند عمل می کند.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :