اخبار حوزه و دانشگاه 5/6/88

۰۵ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۲:۲۶ کد : ۲۵۸۲۵ اخبار
تعداد بازدید:۳۱۳
یکپارچگی نظام آموزشی کشور در نقشه جامع علمی/ سه دانشمند برتر ISI از دانشگاه امیرکبیر معرفی شدند/ مصوبه تدریس زبان و ادبیات گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها ابلاغ شد/ بررسی وضعیت تدریس گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها/ اخلاق در «جامعه اخلاقی»‌ هزینه ندارد

معاون علمی رییس جمهور خبر داد:
یکپارچگی نظام آموزشی کشور در نقشه جامع علمی
ارایه پیشن‌هاد واگذاری «تحصیلات تکمیلی» به معاونت علمی

معاون علمی رییس جمهور با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص ادغام وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش، گفت: هماهنگی آموزش پیش دانشگاهی و آموزش دانشگاهی در پیش نویس نقشه جامع علمی کشور دیده شده، به طوریکه در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌ها باید هماهنگی ایجاد شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، ‌دکتر صادق واعظ زاده در خصوص واگذاری امور مرتبط با حوزه تحصیلات تکمیلی آموزش عالی به معاونت علمی و ادغام مقاطع کارشناسی و پایینتر آموزش عالی با وزارت آموزش و پرورش، گفت: پیشن‌هادهایی در این زمینه مطرح شده اما تمامی آن‌ها به صورت جدی مورد بررسی قرار نگرفته‌اند و در معاونت نیز چنین موضوعی مطرح نیست.
وی در خصوص ادغام وزارتین علوم و آموزش و پرورش، تصریح کرد: در پیش نویس نقشه جامع علمی کشور هماهنگی آموزش پیش دانشگاهی و آموزش دانشگاهی دیده شده است به طوریکه در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌ها باید هماهنگی ایجاد شود.
واعظ زاده در خاتمه تصریح کرد: در نقشه جامع علمی کشور راه باز گذاشته شده تا به تدریج به سمت‌ هماهنگی‌ ساختارها حرکت شود ولی تصویب نشده که بلافاصله ادغام باید صورت گیرد بلکه فرآیندی در نقشه پیش بینی شده که می‌تواند به یکپارچگی آموزش در کشور منجر شود.
******************************************************

سه دانشمند برتر ISI از دانشگاه امیرکبیر معرفی شدند
سه تن از اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان دانشمندان برتر موسسه ISI برگزیده شدند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مهدی دهقان - عضو هیئت علمی دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر با ارائه 200 مقاله در مجلات معتبر بین المللی ISI و به عنوان دانشمند پراستناد در رشته ریاضی موفق شد رتبه جهانی 987 و شاخص H به میزان 18 را کسب کند.
همچنین محمدرضا اسلامی - عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک با ارائه 130 مقاله ISI و با رتبه جهانی 1730 و شاخص H به میزان 11 به عنوان محقق برجسته موسسه ISI برگزیده شد.
مهران جوانبخت نیز با ارائه 50 مقاله در مجلات معتبر ISI و داخلی و رتبه جهانی 4358 و شاخص H به میزان 18 به عنوان جوانترین دانشمند بین المللی پراستناد در شاخه مهندسی شیمی شناخته شد.
*****************************************************

آخرین وضعیت اجرای مصوبه تدریس زبان‌های محلی/ مصوبه به امسال نمی‌رسد
مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی گفت: تاکنون طرحی برای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی برای تدریس زبان‌های محلی در دانشگاه‌ها برنامه ریزی نشده و بعید است این مصوبه در سال تحصیلی آینده اجرایی شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، رجبعلی برزویی افزود: بررسی برنامه ریزی درسی برای اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ارائه درس اختیاری دو واحدی زبان‌ها و گویش‌های محلی در دانشگاه‌ها در دفتر گسترش آموزش عالی انجام می شود.
مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی گفت: به جز این درس شورای گسترش آموزش عالی پیشن‌هاد 20 درس را به صورت اختیاری در دستور کار خود دارد.
معاون ارتباطات شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در گفتگو با مهر از ابلاغ مصوبه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: دستگاه‌های ذیربط باید در چارچوب مصوبه طراحی خود را برای برنامه ریزی درسی و آموزشی انجام دهند.
ماده واحده تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها یکی از آخرین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
بر اساس آن و به منظور انسجام و صیانت از وحدت ملی و عناصر ارزشمند فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و تقویت بنیان‌های این فرهنگ و تمدن به وزارتخانه‌ های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی اجازه داده می ‌شود دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی ایران زمین شامل آذری، کردی، بلوچی و ترکمن در دانشگاه‌های مراکز استان‌های مربوط به صورت اختیاری پیش بینی و ارائه شود.
******************************************************

مصوبه تدریس زبان و ادبیات گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها ابلاغ شد
معاون ارتباطات شورای عالی انقلاب فرهنگی از ابلاغ مصوبه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: دستگاه‌های ذیربط باید در چارچوب مصوبه طراحی خود را برای برنامه ریزی درسی و آموزشی انجام دهند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، بابک نگاهداری افزود: وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد باید در چارچوب مصوبه طراحی خود را برای برنامه ریزی درسی و آموزشی این دروس انجام دهند.
وی اضافه کرد: این مصوبه برای زبان‌های آذری، بلوچی، کردی و ترکمن به تصویب رسیده و اجرای آن توسط دانشگاه‌های مرکزی و بزرگ استان مربوطه خواهد بود.
معاون ارتباطات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تأیید اینکه برنامه درسی طراحی شده مناسب با زبان بومی و محلی است و در این عرصه می گنجد به عهده فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی است.
وی افزود: پس از تأیید فرهنگستان، کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید برنامه درسی طراحی شده را بررسی و تأیید کند.
به گزارش مهر، ماده واحده تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها یکی از آخرین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
بر اساس آن و به منظور انسجام و صیانت از وحدت ملی و عناصر ارزشمند فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و تقویت بنیان‌های این فرهنگ و تمدن به وزارتخانه‌ های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی اجازه داده می ‌شود دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی ایران زمین شامل آذری، کردی، بلوچی و ترکمن در دانشگاه‌های مراکز استان‌های مربوط به صورت اختیاری پیش بینی و ارائه شود.
******************************************************

نگاه ملی به زبان‌های محلی/ بررسی وضعیت تدریس گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها
گروه حوزه و دانشگاه: ماده واحده تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که نشان از نگاهی ملی و رویکردی وحدت آفرین از سوی مسئولان امر آموزش عالی دارد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور انسجام و صیانت از وحدت ملی و عناصر ارزشمند فرهنگ و تمدن ایران اسلامی با ابلاغ مصوبه ای به وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی اجازه داده است دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی ایران زمین شامل آذری، کردی، بلوچی و ترکمن در دانشگاه‌های مراکز استان‌های مربوط به صورت اختیاری پیش بینی و ارائه کنند.
ناگفته پیداست که این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از نگرشی نوین در فرهنگ آموزش عالی کشور حکایت دارد که خود می تواند باب تازه ای از افق های ملی را در مجموعه آموزشی کشور بگشاید.
اما طرح هایی از این دست تن‌ها با تصویب به ثمر نخواهد نشست. چگونگی برداشت از آن چه که امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی کاشته است ارتباط مستقیم دارد به چگونگی پیگیری دانشگاه‌های کشور و نحوه اجرای مصوبه در دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های استان‌های مربوط که احتملا بیشترین حجم متقاضی را در این زمینه خواهند داشت.
از این رو گروه حوزه و دانشگاه خبرگزاری مهر بر آن شد تا با پیگیری مراحل اجرایی شدن این مصوبه و واکنش دانشگاه‌ها با این طرح به چند و چون اجرای آن بپردازد.
مصوبه تدریس زبان و ادبیات گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها ابلاغ شد
بابک نگاهداری-معاون ارتباطات شورای عالی انقلاب فرهنگی از ابلاغ مصوبه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: دستگاه‌های ذیربط باید در چارچوب مصوبه طراحی خود را برای برنامه ریزی درسی و آموزشی انجام دهند.
وی افزود: وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد باید در چارچوب مصوبه طراحی خود را برای برنامه ریزی درسی و آموزشی این دروس انجام دهند.
معاون ارتباطات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تأیید اینکه برنامه درسی طراحی شده مناسب با زبان بومی و محلی است و در این عرصه می گنجد به عهده فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی است.
وی افزود: پس از تأیید فرهنگستان، کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید برنامه درسی طراحی شده را بررسی و تأیید کند.
روسای چهار دانشگاه تبریز، گلستان، زابل و کردستان واکنشهای متفاوتی نسبت به این موضوع داشته اند و حتی برخی از تصویب چنین مصوبه ای اظهار بی اطلاعی کردند.
 ارائه درس آذری از مهر ماه در دانشگاه تبریز
محمد تقی علوی-رئیس دانشگاه تبریز درباره اجرای مصوبه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویشهای بومی در دانشگاه‌ها به مهر گفت: از زمان بررسی این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه تبریز خود را برای اجرا آماده کرد و قصد داریم از مهر ماه این درس را در قالب یک درس اختیاری دو واحدی ارائه کنیم.
وی در خصوص چگونگی به کار گیری اساتید و همچنین انتخاب کتب درسی مورد نیاز در این زمینه گفت: چند استاد برای تدریس این درس در هیئت علمی دانشگاه حضور داشتند و از خارج دانشگاه هم تعدادی را به عنوان استاد مدعو دعوت کردیم و همچنین کمیته ویژه ای در دانشگاه تشکیل شده که در حال بررسی کتب درسی لازم و دیگر شرایط مورد نیاز است.
برنامه ریزی برای تدریس ترکمنی در دانشگاه گلستان
ابوالفضل رنجبر نوعی- رئیس دانشگاه گلستان درباره اجرای مصوبه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها گفت: هنوز پیش بینی خاصی در این زمینه انجام نداده ایم اما در صورت ابلاغ مصوبه برنامه ریزی برای اجرا صورت می گیرد.
وی درباره آمادگی این دانشگاه برای اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها که ترکمنی را نیز شامل می شود گفت: تاکنون در این زمینه مصوبه ای به دانشگاه گلستان ابلاغ نشده و ما در جریان این امر نیستیم.
رئیس دانشگاه گلستان ضمن اظهار بی اطلاعی از تصویب این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در صورت ابلاغ چنین مصوبه ای شورای ویژه ای تشکیل داده و چگونگی اجرا و ارائه آن را بررسی خواهیم کرد.
وی درباره چگونگی به خدمت گرفتن استاد جهت تدریس زبان ترکمن گفت: خوشبختانه از این نظر نباید مشکل خاصی وجود داشته باشد چرا که در هیئت علمی دانشگاه گلستان استادهای ترکمن عضو هستند و در صورت لزوم می توان از دانش آن‌ها در این زمینه استفاده کرد.
دانشگاه زابل در صورت وجود متقاضی آماده ارائه درس بلوچی است
احمد قنبری رئیس دانشگاه زابل درباره اجرای مصوبه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها گفت: بعید می دانم دانشجویی در دانشگاه زابل از ارائه این درس استقبال کند ولی اگر متقاضی وجود داشته باشد آمادگی ارائه درس را داریم.
وی درباره آمادگی این دانشگاه برای اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها که زبان بلوچی را نیز شامل می شود گفت: استان سیستان و بلوچستان بیشتر شامل گویش‌های متفاوت می شود به همین دلیل فکر نمی کنم استقبال چندانی از تدریس درس بلوچی در این دانشگاه صورت گیرد.
رئیس دانشگاه زابل افزود: در صورتی که در بین دانشجویان متقاضی گذراندن زبان و ادبیات بومی وجود داشته باشد ما آمادگی ارائه آن را خواهیم داشت. به خصوص که با مساعدت و حمایت وزارت علوم توانستیم فضای آموزشی خود را گسترش بدهیم و امروز مشکل کمبود فضای آموزشی نداریم.
دانشگاه کردستان آماده ارائه درس کردی/ زیرساخت‌ها فراهم شده است
قربانعلی صادقی-معاون آموزشی دانشگاه کردستان درباره اجرای مصوبه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها گفت: در صورت ابلاغ مصوبه دانشگاه کردستان آمادگی اجرای آن را حتی در مهر ماه امسال خواهد داشت.
وی درباره آمادگی این دانشگاه برای اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تدریس دو واحد درسی زبان و ادبیات مربوط به زبان‌ها و گویش‌های بومی در دانشگاه‌ها که زبان کردی را نیز شامل می شود گفت: زیرساخت های لازم برای ارائه این درس در دانشگاه کردستان فراهم است و از نظر فضای آموزشی و استاد متخصص در این زمینه مشکل خاصی نداریم.
معاون آموزشی دانشگاه کردستان افزود: با توجه به تیم زبان شناسی قوی دانشگاه نیازی به استخدام استاد جدید نخواهد داشت و از نظر برنامه ریزی آموزشی نیز پیش بینی ها و هماهنگی های لازم را در دستور کار خود قرار داده ایم.
وی گفت: مردم کردستان و به خصوص دانشجویان علاقه ویژه ای به زبان محلی خود دارند و به همین دلیل پیش بینی ما این است که ارائه این درس در دانشگاه با استقبال خوبی از طرف دانشجویان همراه شود.
به گزارش مهر، در حالی برخی از روسای دانشگاه‌ها از آمادگی برای اجرای مصوبه در ابتدای مهر ماه خبر می دهند که مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی خبر از اجرای این طرح در آینده می دهد.
مصوبه به امسال نمی‌رسد
رجبعلی برزویی - مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی نیز در زمینه اجرایی شدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اقداماتی که وزارت علوم تا کنون در این خصوص انجام داده است به مهر گفت: تاکنون طرحی برای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی برای تدریس زبان‌های محلی در دانشگاه‌ها برنامه ریزی نشده و بعید است این مصوبه در سال تحصیلی آینده اجرایی شود.
وی افزود: بررسی برنامه‌ریزی درسی برای اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ارائه درس اختیاری دو واحدی زبان‌ها و گویش‌های محلی در دانشگاه‌ها در دفتر گسترش آموزش عالی انجام می شود.
******************************************************

اخلاق در «جامعه اخلاقی»‌ هزینه ندارد
 دکتر قراملکی ضمن اینکه جامعه اخلاقی را جامعه‌ای خواند که در آن رعایت اخلاق هزینه نداشته باشد،گفت: در جامعه‌ای که ندادن رشوه، راستگویی و... سخت باشد آن جامعه یا آن سازمان اخلاقی نیست.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دکتر احدفرامرز قراملکی در گفتگو با خبرگزاری مهر، با بیان اینکه تمدن ایران اسلامی اندیشه‌های ایران باستان را با اندیشه اسلامی سازگار کرده است، گفت: آموزه‌های اسلامی و یافته‌های ایران باستان هر کدام مجموعه های بزرگ هستند که یکسری از عناصر با هم سازگاری دارند و یکسری خیر. به طور مثال در اندیشه ایران باستان به "حق الناس" به مانند آموزه‌های اسلامی بسیار اهمیت داده شده است.
وی افزود: ممکن است در ایران باستان یافته‌هایی باشد که آموزه‌های اسلامی به‌صراحت رد یا قبول نکرده باشند و در اینجا ما حق نداریم این منابع را از دست بدهیم ضمن اینکه حق التقاط نیز نداریم اما یک پژوهشگر وظیفه دارد به طور روشمند دست به تلفیق این دو بزند.
مدیر گروه اخلاق کاربردی دانشگاه تهران در پاسخ به این سؤال که چقدر ما در بازسازی اخلاق حرفه‌ای در سنت می‌توانیم از تجارب غرب در محتوا و روش بهره گیریم، گفت: دانش اخلاق حرفه‌ای سفره‌ای است که در آن همه چیز وجود دارد هم غذاهای بسیار مطبوع و هم چیزهایی که شبیه به غذا اما مسموم هستند. آیا اخلاق باور اقتضا می‌کند که من کل این سفره را نفی کنم؟ از طرفی اخلاق باور به من اجازه نمی‌دهد که بگویم هر چه در این سفره هست خوردنی است. بنابراین عاقلانه این است که تجارب علمی مغرب‌زمینی‌ها تجارب گرانبهایی است که باید با آن مواجه انتقادی کرد و پس از آن آنچه می شود برگرفت، برگیریم.
استاد دانشکده الهیات تهران تأکید کرد: اخلاق حرفه‌ای جدید اساساً بخشی از تمدن غرب است همانطور که ژنتیک، IT، تکنولوژی را در مفهوم جدید جزئی از عناصر غربی می دانید اما این هرگز به این معنا نیست که در تمدن شرق اخلاق حرفه ای نبوده است چراکه در آثار کنفوسیوس رگه‌های بسیار غنی در اخلاق حرفه‌ای می‌یابید و اگر در ادبیات مکتوب و آفرینشهای هنری مشرق زمین تأمل کنید خواهید دید تمدن مشرق زمین به دلیل تقدم بر تمدن مغرب زمین، آکنده از اخلاقیات است. ویل دورانت در کتاب "تاریخ تمدن" خود، تمدن ایرانی را با تمدن یونانی مقایسه می کند. او تفاوت اصلی یک شهروند ایرانی را با شهروند یونانی که در جزیره کرت قدم می زند در اخلاق می‌بیند.
دکتر قراملکی افزود: بیانیه‌های کورش و داریوش پس از فتوحاتشان نشانگر این است که اخلاق حرفه ای در همه شئونات ( اخلاق جنگ، اخلاق رهبری، اخلاق روابط بین الملل، اخلاق کار و...) برایشان مسئله بوده و سرودهای زرتشت نیز آکنده از اندرزهای اخلاقی در مناسبات کاری و رفتار ارتباطی است و ما به قدمت تمدن مشرق زمین اخلاق کار داشته ایم اما نه به شکل جدید و این‌ها برای ما مبانی و میراث بزرگی است.
وی اخلاق حرفه‌ای را بر اساس نظام‌های اخلاقی متنوع دانست و گفت: اخلاق حرفه ای سکولاریستی با اخلاق حرفه ای دینی تعارض دارد. در نظام اخلاقی سکولار به جای حقوق، "رضایت" را مطرح می کنند که این رضایت پیوند دارد با سود، توقعات و ... و معلوم نیست از نظر اخلاقی سر از کجا در بیاورد.
استاد فلسفه دانشگاه تهران دینداری را به درونی و بیرونی تقسیم کرد و گفت: دینداری بیرونی دو سرنوشت دارد، بچه می تواند با دینداری بیرونی آغاز به دینداری کند اما نباید دینداری بیرونی تثبیت شود. اگر دینداری بیرونی تثبیت شود دیگر شخص به دلیل اهداف برون دینی، دیندار باشد این برای اخلاق خطرناک است. کسانی که دینداری بیرونی تثبیت شده دارند آدم‌های بسیار اخلاق کش و اخلاق گریز هستند و بدتر اخلاق گریزی را تکلیف شرعی خود می پندارند.
وی با بیان اینکه بین دینداری درونی با اخلاق ورزی نسبت مستقیم وجود دارد، افزود: اگر ما دینداری بیرونی را تبلیغ کنیم به اخلاق ضربه می زنیم و اگر دینداری درونی را تبلیغ و ترویج کنیم به اخلاق کمک خواهیم کرد.
معاون پژوهشی دانشکده الهیات تهران در خصوص وضعیت اخلاق در جامعه کنونی ایران تأکید کرد: جامعه ما در برخی از رگه های اخلاقی وضعیت نامطلوبی دارد اما اینکه گفته شود جامعه ایران از نظر اخلاقی وضع ناگواری دارد این باور، اخلاقی نیست.
دکتر قراملکی سهم نظام آموزشی را در ن‌هادینه کردن اخلاق در جامعه با اهمیت خواند و گفت: نظام آموزشی ما توجه به این نکرده که محیط آموزشی معلم اخلاق است یعنی مدرسه ای که بی نظمی در آن مشاهده می شود و معلم هر چه بگوید بچه ها منظم باشید آیا بچه منظم می شود ضمن اینکه معتقدم هجم آموزش مستقیم اخلاق در جامعه ما پایین است اما مهمتر از آن آموزش غیر مستقیم نظام آموزشی است.
گردآورنده کتاب «اخلاق حرفه ای در تمدن ایران و اسلام» در مورد عدم پرداختن به اخلاق سیاست در این کتاب گفت: در جلد دوم این کتاب با عنوان  «اخلاق کاربردی» که امیدوایم تا پایان سال جاری به چاپ برسد در آنجا به اخلاق سیاست پرداخته خواهد شد. ضمن اینکه اخیراً پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم به همراهی دانشگاه امام صادق(ع) کتابی در«اخلاق سیاست»  چاپ کرده است.
******************************************************

کتاب«ماکیاولی» منتشر شد
 کتاب «ماکیاولی»  با گردآوری پیتر بوندانلا و مارک موسا از سوی انتشارات پنگوئن منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب گزیده‌ای از آثار نیکولو ماکیاولی فیلسوف فلورانسی است که در برگیرنده مهم‌ترین اثر او یعنی شهریار است.
با گذشت بیش از چهار قرن از درگذشت ماکیاولی، هیچ اتفاق نظری درباره تفسیر یکسان از تفکر سیاسی او وجود ندارد. به رغم این موضوع همه بر این نظر متفق هستند که سهم او در نظریه سیاسی غرب شایان توجه است.
این کتاب مشتمل بر متون کامل برخی از آثار ماکیاولی از جمله شهریار است که توسط بوندانلا و موسا به تازگی به انگلیسی برگردان شده است.
نیکوکولو برناردو ماکیاولی فیلسوف سیاسی ، شاعر ، آهنگساز و نمایشنامه‌نویس مشهور ایتالیایی در ۳ مه‌ ۱۴۶۹ در فلورانس ایتالیا به دنیا آمد و در ۲۱ ژانویه ۱۵۲۷ درگذشت.
ماکیاولی زندگی خود را صرف سیاست و وطن‌پرستی کرد. با اینحال برخی او را به اتهام حمایت از حکومت اقتدارگرا و ظالم همواره مورد حمله قرار داده‌اند. علت این امر جزوه کوچکی به نام شهریار (The Prince) است که وی برای خانواده مدیچی (Medici) حاکمان فلورانس نوشته است.
نبوغ سیاسی ماکیاولی به وسیله اتهاماتی که بعضا غیرعادلانه و به دلیل درک اشتباه از نگرش‌های سیاسی‌اش به وی نسبت داده شده تحت‌الشعاع قرار گرفته‌است .
ماکیاولی در تمام طول عمرش ناعادلانه مورد حمله قرار گرفت که این مسئله بعد از مرگش بدتر شد. او به طور مداوم به‌دلیل حمایتش از حکومت فاسد مورد لعن بود. در حقیقت حکومت ماکیاولیستی امروزه به حکومت فاسد گفته می‌شود. البته اخیراً شخصیت حقیقی وی تا حدودی روشن شده‌است.
******************************************************

«معرفی دین» منتشر شد
 کتاب "معرفی دین" اثر دانیل پالس از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب به بررسی دین از منظر متون سنتی می‌پردازد و سؤالاتی را درباره مفهوم دین و چرایی اعتقاد دینی، مورد بررسی قرار می‌دهد.
دین چیست؟، چگونه می‌توان مفهوم دین را توضیح داد؟ و چرا بشر به خدا اعتقاد دارد؟ سؤالاتی هستند که در این کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرند.
نویسنده در این کتاب به بررسی سؤالات ابتدایی و اولیه در خصوص چرایی گرایش انسان به معنویت بر اساس متون سنتی می‌پردازد.
در این متون ریشه‌ها و کارکردهای دین و علل ماندگاری دین نزد بشر مورد مداقه قرار گرفته است.
در این کتاب دین هم از بعد مردم شناسی و هم از بعد مطالعات تطبیقی مورد توجه بوده است. از اینرو دیدگاه افرادی چون زیگموند فروید، امیل دورکیم و کارل مارکس که تقلیل‌گرایانه به شمار می‌رود مورد اهتمام است.
نویسنده کتاب، دانیل پالس استاد مطالعات دینی و تاریخ در دانشگاه میامی است.
******************************************************

«عقل و بحث، اشاراتی در تفکر نقادانه» نقد می‌شود
 کتاب "عقل و بحث، اشاراتی در تفکر نقادانه"نوشته‌‌ پیتر تامس گیج با ترجمه ‌فاطمه ولیانی سه‌شنبه دهم شهریور در نشست‌ هفتگی شهرکتاب نقد و بررسی می‌شود.
 به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این نشست از  ساعت ۱۶:۳۰  با حضور هومن پناهنده، حسین شیخ‌رضایی و مترجم کتاب آغازمی‌شود.
کتاب "عقل و بحث" اثری است برای آموختن روش‌های تفکر نقادانه که در آن به دقت اما با ایجاز و اختصار مباحث گوناگونی در حوزه‌های فلسفه و منطق جدید مطرح می‌شود و خواننده‌علاقمند می‌تواند با تامل در آن و صرف وقت برای انجام تمرین‌ها ورزیدگی‌ ذهنی خود را افزایش دهد.
این نشست در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید‌بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه سوم، پلاک ۸ برگزار می‌شود.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :