اخبار حوزه و دانشگاه3/6/88, 4/6/88

۰۴ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۲:۴۵ کد : ۲۵۸۲۷ اخبار
تعداد بازدید:۵۴۲
زاهدی 10 شهریور از وزارت علوم خداحافظی می‌کند/فهرست 27 دانشمند ایرانی در جمع یک درصد دانشمندان برتر دنیا/ موافقت وزارت بهداشت با انتقال 60 دانشجوی ایرانی خارج کشور به داخل/تشکیل دوره‌های دکترا در رشته‌های فلسفه اخلاق و حکمت هنر دینی /زمان ثبت نام آزمون‌های تافل و GRE / راه‌اندازی دو رشته جدید دکتری در دانشگاه قم/رشته های علوم انسانی زیر سایه حوزه علمیه/ پذیرش 96 دانشجوی بورسیه در سال تحصیلی جدید/ همایش اسلام و الگوی مصرف/ لیست جدیدترین مؤسسات آموزش عالی غیرمجاز

اخبار 4/6/88

زاهدی 10 شهریور از وزارت علوم خداحافظی می‌کند

محمد مهدی زاهدی وزیر علوم دولت نهم در صورت تایید کامران دانشجو از سوی نمایندگان مجلس 10 شهریور ماه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به عنوان وزیر ترک خواهد کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، هاشم داداش‌پور مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم افزود: دکتر زاهدی وزیر علوم دولت نهم حداقل تا 10 شهریورماه در دفتر کار خود در وزارت علوم حاضر خواهد بود و تا این زمان مانند سابق به فعالیت‌های خود در وزارتخانه ادامه خواهد داد.
مجلس شورای اسلامی روزهای 8 و 9 شهریورماه وزیران پیشنهادی دولت دهم را بررسی می کند و نتیجه رأی اعتماد به هر یک از وزرا روز 9 شهریورماه مشخص می شود.
بر این اساس در صورت رأی اعتماد مجلس به کامران دانشجو وزیر پیشنهادی دولت دهم برای تصدی پست وزارت علوم، فعالیت محمد مهدی زاهدی در این وزارتخانه پایان می یابد.
محمد مهدی زاهدی از جمله وزیرانی است که به طور کامل در دولت نهم در کابینه حضور داشت.
******************************************************

فهرست 27 دانشمند ایرانی در جمع یک درصد دانشمندان برتر دنیا
مدیرکل مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به انتشار جدیدترین آمار یک درصد دانشمندان برتر دنیا در رشته های مختلف علمی از قرار گرفتن 27 دانشمند ایرانی در این جمع خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر پرویز اولیاء افزود: بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی Thomson Reuters ISI در سال 2009 میلادی 27 دانشمند ایرانی در لیست یک درصد اول دانشمندان برتر جهان در رشته‌های مختلف علمی قرار دارند.
وی اضافه کرد: سه نفر از میان این 27 نفر در گروه علوم پزشکی قرار دارند که هر سه نفر از دانشگاه علوم پزشکی تهران و در رشته داروسازی هستند.
اولیاء خاطرنشان کرد: لیستی که ارائه شده است رتبه جهانی دانشمند، نام دانشگاه، رشته دانشگاهی و شاخص H یا همان h.Index را مدنظر قرار داده است.
وی گفت: در لیست ارائه شده دکتر محمد عبداللهی با رتبه جهانی 1321 و شاخص H به میزان 19، دکتر محمدرضا زرین دست با رتبه جهانی 1684 و شاخص H به میزان 20 و دکتر احمدرضا دهپور با رتبه جهانی 2048 و شاخص H به میزان 15 از دانشگاه علوم پزشکی تهران و رشته داروسازی قرار دارند.
مدیرکل مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین در خصوص سایر رشته های غیر علوم پزشکی نیز به مهر گفت: بر اساس لیستی که ارائه شده است در رشته شیمی دکتر محمدرضا گنجعلی با رتبه جهانی 48 و شاخص H به میزان 45 از دانشگاه تهران، دکتر مجتبی شمسی پور با رتبه جهانی 116 و شاخص H به میزان 37 از دانشگاه رازی، دکتر محمدعلی زلفی گل با رتبه جهانی 615 و شاخص H به میزان 31 از دانشگاه بوعلی سینا، دکتر پرویز نوروزی با رتبه جهانی 871 و شاخص H به میزان 23 از دانشگاه تهران و  دکتر مسعود صلواتی نیاسری با رتبه جهانی 1139 و شاخص H به میزان 27 از دانشگاه کاشان معرفی شده اند.
وی اضافه کرد: همچنین در رشته شیمی نام دانشمندان ایرانی از جمله دکتر مجید هروی با رتبه جهانی 1165 و شاخص H به میزان 21 از دانشگاه الزهرا، دکتر هاشم شرقی با رتبه جهانی 1378 و شاخص H به میزان 27 از دانشگاه شیراز، دکتر ناصر ایرانپور با رتبه جهانی 1330 و شاخص H به میزان 26 از دانشگاه شیراز، دکتر عبدالرضا حاجی پور با رتبه جهانی 1369 و شاخص H به میزان 28 از دانشگاه صنعتی اصفهان و دکتر سید حبیب فیروزآبادی با رتبه جهانی 1480 و شاخص H به میزان 25 از دانشگاه شیراز به چشم می خورد.
اولیاء یادآور شد: در رشته ریاضی دکتر مهدی دهقان با رتبه جهانی 987 و شاخص H به میزان 18 از دانشگاه تهران و در رشته مکانیک نیز دکتر محمدرضا اسلامی با رتبه جهانی 1730 و شاخص H به میزان 11 از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در میان این لیست حضور دارند.
وی با اشاره به بخش دیگری از لیست یک درصد دانشمندان برتر دنیا و حضور دانشمندان ایرانی در این لیست به رشته شیمی اشاره و خاطرنشان کرد: دکتر ایرج محمدپوربال ترک با رتبه جهانی 2505 و شاخص H به میزان 33 از دانشگاه اصفهان، دکتر بابک کریمی با رتبه جهانی 3350 و شاخص H به میزان 45 از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، دکتر علی اصغر انصافی با رتبه جهانی 3413 و شاخص H به میزان 16 از دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر میرفضل الله موسوی با رتبه جهانی 3539 و شاخص H به میزان 18 از دانشگاه تربیت مدرس در این لیست حضور دارند.
مدیرکل مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین به بخش دیگری از این لیست که به رشته شیمی اختصاص دارد اشاره کرد و افزود: دکتر طاهره پورصابری با رتبه جهانی 3763 و شاخص H به میزان 18 از پژوهشگاه صنعت نفت، دکتر عیسی یاوری با رتبه جهانی 3919 و شاخص H به میزان 18 از دانشگاه تربیت مدرس، دکتر مهران جوانبخت با رتبه جهانی 4358 و شاخص H به میزان 18 از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر شهرام تنگستانی نژاد با رتبه جهانی 4779 و شاخص H به میزان 20 از دانشگاه اصفهان، دکتر مرتضی رضاپور با رتبه جهانی 4926 و شاخص H به میزان 15 از دانشگاه تهران، دکتر حسن علی زمانی با رتبه جهانی 5397 و شاخص H به میزان 20 از دانشگاه قوچان و دکتر حسین عشقی با رتبه جهانی 5605 و شاخص H به میزان 9 از دانشگاه مشهد در این لیست حضور دارند.

******************************************************

 موافقت وزارت بهداشت با انتقال 60 دانشجوی ایرانی خارج کشور به داخل
رئیس خدمات آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تصمیمات کمیسیون نقل و انتقال دانشجویان ایرانی از خارج به داخل کشور از موافقت این کمیسیون با انتقال تعدادی از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارجی به داخل خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دکتر غلامرضا حسن زاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این کمیسیون با ادامه تحصیل 60 دانشجوی ایرانی که در دانشگاه‌های خارجی تحصیل می کردند به داخل کشور بر اساس ضوابط وزارت بهداشت موافقت کرد.
وی اضافه کرد: این دانشجویان در مقطع دکتری حرفه ای و در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به تحصیل می پردازند.
حسن زاده تاکید کرد: این دانشجویان دارای شرایط اولیه تحصیل در داخل کشور بوده اند و بر اساس ضوابط به شعب بین الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی تیپ دو و سه انتقال می یابند.
******************************************************

 دوره‌های دکترا در رشته‌های فلسفه اخلاق و حکمت هنر دینی تشکیل می‌شوند
دکتر شهین اعوانی از تشکیل دوره دکتری در رشته‌های فلسفه اخلاق و حکمت هنر دینی در آینده‌ای نزدیک در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر اعوانی در پاسخ به این سوال که شرایط داوطلبان برای شرکت در آزمون این دوره چیست، گفت: دوره دکتری فلسفه اخلاق و حکمت هنر دینی برای اولین بار است که در ایران و در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می‌شود و رشته داوطلبان باید متناسب با رشته انتخابی باشد.
وی افزود: به عنوان مثال برای رشته فلسفه اخلاق، داوطلب باید در یکی از گرایشهای فلسفه تحصیل کرده باشد. همچنین داوطلبان رشته حکمت هنر دینی باید در یکی از رشته‌های هنر تحصیل کرده باشند. شرط سنی داوطلبان هم زیر 35 سال بودن است.
وی در پاسخ به این سؤال که چه منابعی برای این آزمون باید مورد توجه داوطلبان قرار گیرد، گفت: ما در این دوره‌ها به دنبال دانشجوی بالفعل هستیم و نه بالقوه و به دنبال دانشجویی هستیم که همین الان هم آمادگی ورود به این دوره را دارد و نه اینکه دانشجو برود مطالعه کند و بعد بیاید امتحان دهد و قبول شود. از این رو منبع خاصی به عنوان مرجع درسی ذکر نمی‌شود. اعتقاد ما این است که دانشجو باید کتاب را به عنوان منبع بنگرد و نه به عنوان یک مرجع درسی. لذا کتاب خاصی به عنوان مرجع مطرح نیست و دانشجو باید در هر رشته از سطح استانداردی برخوردار باشد.
وی افزود: در هر کدام از این رشته‌ها کتبی به عنوان کتب معیار وجود دارد که دانشجو باید سطح و میزانی از آن را بداند و در نهایت توسط شورا مورد ارزیابی قرار گیرد. از این رو با توجه به حوزه کاری دانشجو زبان خارجه متناسب با آن در مراحل بعدی تحصیل مورد نظر است. به عنوان مثال برای کسی که می‌خواهد در حوزه فلسفه اخلاق و ایده‌آلیسم آلمانی تحقیق کند، دانستن زبان آلمانی ضروری است. ولی به طور کلی و با توجه به منابع و کتب مرجع در این رشته‌ها، دانشجو باید زبان انگلیسی و عربی را در حد قابل قبول برای مؤسسه داشته باشد.
عضو هیءت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در پاسخ به ضرورت برگزاری چنین رشته‌های در ایران، گفت: دانشگاه‌های دنیا به سمت مطالعات میان رشته‌ای پیش می‌روند. ما هم به دنبال مطالعه میان رشته‌ای در این دو حوزه هستیم. مسئله میان رشته‌ای بودن یک طرف قضیه است و مسئله اهمیت اخلاق سوی دیگر قضیه. کدام دانشگاه می‌تواند بگوید که به اخلاق و مطالعه آن نیاز نیست. البته باید توجه داشت که دوره دکتری در رشته هنر داریم. به عنوان مثال دانشگاه تهران و علامه طباطبایی این دوره را دارند ولی کار ما با آنها متفاوت است و به عنوان مثال در دوره حکمت هنر دینی تمرکز اصلی ما بر هویت ایرانی اسلامی به طور خاص و هویت دینی به طور عام است.
او در پاسخ به این سوال که اساتید مورد نظر برای تدریس در این رشته‌ها چه کسانی هستند، گفت: ما از اساتید مرتبط با این دو رشته از تمام نقاط ایران بهره خواهیم گرفت. از خود مؤسسه، دکتر غلامرضا اعوانی و دکتر پازوکی در رشته هنر و دکتر دباغ و دکتر میانداری در رشته فلسفه اخلاق تدریس خواهند کرد.
******************************************************

زمان ثبت نام آزمون‌های تافل و GRE اعلام شد
سازمان سنجش آموزش کشور زمان ثبت نام در آزمونهای تافل و GRE را اعلام کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، ثبت نام آزمون تافل 23 آبان ماه، از روز شنبه 7 شهریورماه در گروه آزمون‌های بین المللی سازمان سنجش آغاز می شود.
بر اساس اعلام سازمان سنجش با توجه به محدودیت ظرفیت برگزاری آزمون، اولویت ثبت نام بر اساس مراجعه داوطلبان خواهد بود.
داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون ( SUBJECT) GRE مورخ 16 آبان 1388 نیز می توانند جهت ثبت نام حضوری این آزمون از روز سه شنبه 3 شهریورماه اقدام کنند ثبت نام در این آزمون تا روز پنجشنبه 12 شهریورماه ادامه خواهد داشت.
همراه داشتن اصل کارت شناسایی معتبر داوطلب جهت اخذ معرفی نامه به بانک و حضور شخص داوطلب هنگام ثبت نام الزامی است.
******************************************************

 آخرین تصمیمات صندوق رفاه دانشجویان درباره توزیع یارانه در سال جاری
صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آخرین تصمیمات دریاره توزیع یارانه در سال جاری را اعلام کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، بر اساس بخشنامه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به دانشگاه‌ها در خصوص توزیع یارانه مقرر شده است تعداد دانشجویان ساکن خوابگاه‌ها سهم قابل ملاحظه ای در میزان اختصاص یارانه در سال تحصیلی جاری داشته باشند و ارزش ریالی یارانه به مراتب بیش از اجاره بهای خوابگاه است.
همچنین بر اساس تصمیمات اخیر صندوق رفاه همه سهمیه در یک مرحله توزیع و هیچ سهمیه ذخیره ای برای جبران نگهداری نمی شود.
آمار ثبت شده ساکنین خوابگاه‌های آن دانشگاه در سیستم اتوماسیون صندوق در ترم های اول و دوم سال تحصیلی 88-87 ملاک آماری توزیع یارانه است لذا به منظور پیشگیری از مشکلات احتمالی، معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها باید هر چه سریعتر قبل از توزیع یارانه مرحله دوم در اواخر نیمه اول شهریور نسبت به اصلاح آمار خود در پورتال صندوق رفاه اقدام کنند تا آن دانشگاه در ترم آینده با مشکل مواجه نشوند.
******************************************************

ظرفیت پذیرش 900 دانشجوی کارشناسی ارشد به روش پژوهش محور وجود دارد
رئیس دانشگاه تربیت معلم گفت: این دانشگاه ظرفیت پذیرش 900 دانشجوی کارشناسی ارشد به روش پژوهش محور را داراست و این میزان نیمی از ظرفیت کل پذیرش این روش در آموزش عالی است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، عبدالجواد طاهری زاده اظهار داشت: با توجه به گرایش و استقبال شمار زیادی از دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی و مراجعه به کشورهای آسیای مرکزی در این خصوص این روش در دانشگاه تربیت معلم اجرا شده است.
وی افزود: این دانشگاه در حال حاضر با ظرفیت پذیرش 900 دانشجوی کارشناسی ارشد به روش آموزش محور نیمی از ظرفیت کل این شیوه در آموزش عالی کشور را به خود اختصاص داده است.
این مسئول ساختمان تاریخی دانشگاه در خیابان مفتح تهران را محل مناسبی برای ارائه دروس دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به روش فوق عنوان کرد و گفت: با سرمایه گذاریهای صورت گرفته در ساختمان دانشگاه واقع در تهران می توان با ارائه این روش، علاوه بر استفاده بهینه از فضای فوق به ایجاد درآمد و حل مشکلات برای تامین هزینه های جاری دانشگاه کمک کرد.
کارشناسی ارشد به روش آموزش محور تفاوتی با سایر روشها ندارد
رئیس دانشگاه تربیت معلم در خصوص دوره کارشناسی ارشد به شیوه آموزش محور یادآور شد: گواهینامه پایان دوره کارشناسی ارشد به هر سه شیوه آموزشی - پژوهشی، آموزشی محور و پژوهش محور) ارزش یکسانی داشته و دانشجویان این روشها می توانند در دوره تحصیلی بالاتر ادامه تحصیل دهند.
وی ادامه داد: همچنین در این شیوه امکان انتقال از یک شیوه به شیوه دیگر با رعایت سنوات دوره در اختیار موسسه آموزش عالی است.
هزینه پایین برگزاری دوره آمادگی کنکور تحصیلات تکمیلی در دانشگاه 
این مسئول برگزاری دوره های آزاد آمادگی کنکور کارشناسی ارشد و دکترا را از دیگر برنامه های دانشگاه برای دانشجویان برشمرد و هزینه برگزاری این دوره ها را در مقایسه با موسسات آزاد خارج از دانشگاه بسیار مناسب خواند.
طاهری زاده همچنین در خصوص مشکل دوپارگی دانشگاه تربیت معلم در کرج و تهران نیز عنوان کرد: با برنامه ریزیهای صورت گرفته و تبدیل ساختمان تهران به مجموعه تحقیقاتی و پژوهشی و مدیریت مستقل و اعمال مدیریت واحد بر دانشگاه مشکل تجمیع ساختمانها برطرف می شود.
وی بیان داشت: از این پس تمامی گروه‌های علمی دانشگاه، معاونین و مسئولان تنها در کرج حضور خواهند داشت.
******************************************************

 نگاه ما به هویت ایرانی - اسلامی تغییر کرده است
استاد فلسفه دانشگاه مفید قم گفت: نگاه ما به هویت ایرانی - اسلامی تغییر کرده که بی‌تردید بخش عظیمی از این تفاوت دیدگاه به سیطره و غلبه فرهنگ غرب و جهان مدرن برمی‌گردد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر محمد تقی چاوشی در پاسخ به این سؤال که چه شرایطی برای شناخت مؤلفه‌های مهم هویت ایرانی -اسلامی لازم هستند؟ گفت: تردیدی نیست که هویت فرهنگی ما ایرانی -اسلامی است. بی‌گمان هر دو مؤلفه ایرانی اسلامی مبهمند و همین ابهام بر هویت ایرانی - اسلامی نیز سرایت می‌کند.
وی افزود: از شرایط شناخت مؤلفه‌های این هویت می‌پرسید. باید عرض کنم تنها شرط شناخت در واقع بحث از انسانی است که شاکله وجودی‌اش در این فرهنگ و به نحو زمانی - تاریخی شکل گرفته است. بحث از هویت به هر نحوی که لحاظ شود فارغ از انسان و توجه به آن بحثی اساسی نبوده و ما را به خاستگاه هویت فرهنگی راه نمی‌برد. به یاد داشته باشیم که مراد از توجه به انسان به عنوان قانون مباحثات فرهنگی-هویتی به معنی طرح مسائل انسان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه نیست بلکه مراد پرسش از بنیان این هویت است. سخن از ذات و بنیاد در این مقام به معنی پدیدارشناسانه و هرمنوتیکال است.
چاوشی در پاسخ به این سؤال که چرا پیوند ما با هویت ایرانی -اسلامی‌مان گسسته شده است؟ گفت : پاسخ به این پرسش متوقف بر آن است که ما هویت ایرانی - اسلامی را پیشاپیش بشناسیم و دیدی روشن و به دور از هرگونه ابهام نسبت به آن داشته باشیم. حداقل برای انسانی که در عصر حاضر و در فرهنگ ما زیست می‌کند به جرأت می‌توان گفت از این هویتی که شما می‌گویید دور شده‌ایم و هیچ تصویر روشنی از آن وجود ندارد.
وی افزود: این فرهنگ و یا این هویت لایه‌های بنیادی‌تری دارد اما هم‌اینک نیز فرهنگ ما ایرانی اسلامی است، البته یقیناً با فهمی که امروزه از ایران و اسلام داریم. ما اگر معتقدیم که هویت ما در گذشته از آنچه امروزه بدان رسیده‌ایم متعالی بوده راهی جز حرکت از این سطح به لایه‌های بنیادی‌تر این فرهنگ نداریم.
این استاد فلسفه دانشگاه مفید قم در پاسخ به این سؤال که هویت ایرانی- اسلامی ما برای زندگی در جهان مدرن تا چه اندازه نیاز به فرهنگ غربی دارد؟ گفت: آنچه از جهان مدرن در انسان ایرانی و فرهنگی که در آن زیست می‌کند جلب و هضم شود جزء فرهنگ و هویت این انسان و فرهنگ اوست. فرهنگ جدای از انسان و انسان جدای از فرهنگ و تاریخ قابل تصویر نیست. اگر از گسست هویتی سخن می‌گوییم باید توجه داشته باشید که انسان معاصر ایرانی فرهنگ و هویت گرچه اسلامی -ایرانی، اما متفاوت با گذشته دارد.
وی افزود: در این میان حداقل می‌توان ادعا کرد که نگاه ما به ایران و اسلام متفاوت گشته که بی‌تردید بخش عظیمی از این تفاوت دیدگاه به سیطره و غلبه فرهنگ غرب و جهان مدرن برمی‌گردد. دو فرهنگ و هویت متفاوت هیچگاه به هم راه ندارند و آنچه از هم می‌فهمند در سطح و لایه‌های ظاهری است که اغلب هم بر اساس سوءتفاهمها شکل می‌گیرند.
این استاد فلسفه تصریح کرد: اینجاست که بحث از انسان محوریت می‌یابد. باید دید چه تحولی در انسان معاصر به وجود آمده و این انسان حامل چه تاریخی بوده که پذیرای فرهنگی دیگر شده است و حتی اسلام در اثر فتوحات مسلمانان به ایران آمد و جای خود را در فرهنگ و هویت ایرانی باز کرد. انسان ایرانی چگونه انسانی بود که این فرهنگ را پذیرفت و اما اروپا از پذیرش اسلام سرباز زد. اکنون در مورد فرهنگ غرب و جهان مدرنیسم قصه از همین قرار است.
******************************************************

 دانشگاه تهرانی‌ها از4 مهر سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند
معاون آموزشی دانشگاه خبر داد: آغاز امتحانات معوقه دانشگاه از نیمه شهریور
معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت:‌ سال تحصیلی جدید 89-88 دانشگاه تهران از شنبه 4 مهرماه آغاز می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر محمود کمره‌ای اظهارکرد: در این راستا امتحانات معوقه نیمسال دوم تحصیلی 88-87 دانشجویان دانشگاه تهران نیز در روزهای 14 تا 28 مهرماه‌، انجام می‌گیرد.
وی اعلام کرد: ثبت‌نام دانشجویان ورودی‌های جدید نیز طی روزهای30 و 31 شهریور ماه و اول مهرماه انجام می‌گیرد و در صورتی که ثبت نام‌ها به صورت کامل انجام نگیرد روز پنج شنبه دوم مهرماه نیز ثبت‌نام انجام خواهد گرفت.
******************************************************

 معاون آموزشی دانشگاه قم خبرداد:
راه‌اندازی دو رشته جدید دکتری
تولید مجازی دروس عمومی دانشگاه
حذف تدریجی جزوه از سیستم آموزشی دانشگاه
معاون آموزشی دانشگاه قم با اشاره به لزوم گذراندن دروس عمومی برای دانشجویان، گفت: دانشگاه قم با توجه به تقاضاهای دانشجویان برای اخذ دروس عمومی و لزوم گذراندن این دروس، شیوه جدیدی را مبنای عمل خود قرار داده و در صدد است به سمت تولید مجازی این دروس پیش رود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، حسین گندمکار با اعلام این خبر افزود: تا کنون دروس زبان و فارسی به این شیوه تولید شده و در صدد تولید درس مجازی معارف اسلامی هستیم. البته دانشگاه بیشتر به دنبال ارائه مجازی دروس تئوری است.
توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی و ارایه رشته‌های جدید کارشناسی
وی با تاکید بر ایجاد رشته‌های فنی و مهندسی در دانشگاه قم، گفت: رویکرد دانشگاه توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی و ارایه رشته‌های جدید در مقطع کارشناسی است.
وی از اخذ مجوز جهت ایجاد رشته‌های برق و مکانیک دراین دانشگاه خبر داد و افزود: این رشته‌ها در راستای رویکرد توسعه رشته‌های فنی و مهندسی در دانشگاه ایجاد می‌شود و تا پایان امسال زیرساختها و تجهیزات آن آماده و در سال آینده جذب دانشجو خواهیم داشت.
وی همچنین از ایجاد رشته‌ عمران در مقطع کارشناسی ارشد خبر داد و افزود: در مقطع دکتری نیز فعالیت‌هایی در حال انجام است.
کیفی کردن متون آموزشی دانشگاه
معاون آموزشی دانشگاه قم در مورد کیفی کردن متون آموزشی، ابراز کرد: به دنبال ارتقای اساتید هستیم. در این راستا، پذیرش مربی را مگر در موارد استثنا متوقف کرده‌ایم و اقداماتی از قبیل لحاظ کردن تحقیق و پژوهش در برنامه‌های اساتید را انجام داده‌ایم تا علاوه بر ارتقای سطح علمی اساتید، تاثیرات مثبتی بر روی آموزش داشته باشند.
حرکت به سمت حذف جزوه از سیستم آموزشی دانشگاه
گندمکار در ادامه به برنامه‌های این دانشگاه در سال جاری اشاره کرد و گفت: به اساتید تاکید شده تا در سال تحصیلی جدید با معرفی منابع معتبر درسی و خودداری از ارایه جزوه صرف به دانشجویان به سمت حذف جزوه از سیستم آموزشی حرکت کرده تا ذهن دانشجویان را پویا وفعال کنیم.
برگزاری کارگاه آموزشی روش تدریس برای اساتید
وی همچنین از برگزاری کارگاه آموزشی روش تدریس برای اساتید خبر داد و افزود: سعی داریم تا فعالیتهای آموزشی را در کلاسها متنوع کرده و به جای ارائه صرف جزوه، فعالیت‌هایی از قبیل تحقیق و پژوهش، برگزاری و شرکت در سمینار و گردهمایی را به دانشجویان واگذار کنیم تا استاد محوری که در دانشگاه‌ها رایج شده، تقلیل یابد.
بازنگری سرفصل دروس با هماهنگی وزارت علوم
گندمکار از بازنگری سرفصلهای درس با هماهنگی وزارت علوم خبر داد و گفت: این رویه در برخی رشته‌ها انجام شده است و در مابقی نیز در حال انجام است، این تغییرات با هماهنگی وزارت علوم و متناسب با نیاز روز جامعه خواهد بود.
توسعه فضاهای آموزشی دانشگاه
وی در خصوص توسعه فضاهای آموزشی دانشگاه، تصریح کرد: تلاش شده است تا 50 هزار متر مربع فضای آموزشی جدید را آماده کنیم و دراین طرح دانشکده‌ها به صورت مجزا ساخته شوند تا به سمت تخصصی شدن پیش رویم.
معاون آموزشی دانشگاه قم، گفت: احداث ساختمان آموزشی خواهرن مراحل پایانی خود را طی می‌کند و عملیات ساخت ساختمان تربیت بدنی، کتابخانه و ساختمان‌های اداری فنی و مهندسی آغاز شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، ظرفیت پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف در سال جاری را 1500 نفر ذکر کرد وافزود: در زمینه آموزش‌های جاری نیز در دو رشته حقوق جزا و جرم شناسی و حقوق خصوصی فعال هستیم و در سال تحصیلی جدید بالغ بر240 نفر که سهم هر رشته 120 نفر است دانشجو پذیرش می‌کنیم.
معاون موزشی دانشگاه قم در خاتمه در مورد تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه، گفت: در حال حاضر 172 نفر عضو هیات علمی تمام وقت داریم و60 تا70 نفر که بورسیه دانشگاه در مقطع دکتری هستند نیز به آنان اضافه می‌شوند.
******************************************************

"خرد جمعی" منتشر می‌شود
کتاب "خرد جمعی" اثر پل وریچ اواخر سال میلادی جاری از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، کارهای گروهی از مردسم از مصادیق استانداردهای عقلانی به شمار می‌رود. به هر میزان که بازدهی در یک گروه بیشتر باشد می‌توان آن را گروهی عقلانی به شمار آورد.
نظریه خرد جمعی اقدامات و اعمال جمعی را مشخص می‌کند و این اعمال در محاسبه عقلانیت به کار می‌رود.
این نظریه از سوی دیگر، اصول و مبانی عقلانیت را صورت بندی و مشخص می‌کند.
نویسنده کتاب معتقد است اقدامات گروهی که به واسطه تعامل و خرد جمعی حاصل شود، معیار اعمال عقلانی به حساب می‌آید.
به طور کلی نویسنده معتقد است اعمالی می‌تواند معیار و هنجار افعال عقلانی واقع شوند که بر اساس خرد جمعی و در نتیجه تعامل گروهی حاصل شده باشند.
آنچه می‌توان به عنوان معیار و محک در مورد افعال گروهی به کار برد بازدهی و کارایی است. در حقیقت راندمان و کارایی هدف غایی خرد جمعی است.
******************************************************

لوح فشرده "دانشنامه نبوی" تولید شد
لوح فشرده دانشنامه نبوی شامل 4400 عنوان کتاب، مقاله و دایرهالمعارف با محوریت پیامبر اعظم (ص) از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شده است. 
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، لوح فشرده دانشنامه نبوی حاوی متن کامل بیش از 240 عنوان کتاب فارسی و عربی در 894 جلد با موضوع پیامبر اکرم (ص) و برخورداری از دامنه های متنوع است.
ارائه واژه نامه مرتبط با پیامبر اکرم (ص) و مباحث جانبی، امکان دسته بندی و جمع آوری اطلاعات به صورت نمودار درختی، 10 عنوان لغتنامه در 62 جلد با قابلیت جستجو از جمله ویژگیهای این نرم افزار است. 
ارائه آیات و کلمات قرآنی مربوط به پیامبر اعظم (ص) همراه با اتصال به تفسیر و شأن نزول آنها، نمایش شجره نامه انساب رسول اکرم (ص) و ذریه آن حضرت، متن زیارات و ادعیه مربوط به حضرت و قابلیت ترجمه و پخش صوت و همچنین نمایش و قرائت بیش از 4000 بیت از سروده‌های شاعران به زبان فارسی و عربی از دیگر ویژگی های این نرم افزار است. 
******************************************************

 نخستین شماره "الاهیات اجتماعی" منتشر شد
نخستین شماره دو فصلنامه "الاهیات اجتماعی"، ویژه بهار و تابستان 88 از سوی مؤسسه شیعه شناسی منتشر شد. 
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، در نخستین شماره این دوفصلنامه تخصصی، پژوهشی، مقالاتی از دکتر محمود تقی زاده داوری با عنوان "الاهیات اجتماعی شیعه" و سید حسین شرف الدین با  عنوان"نقش رسانه های جمعی در گسترش امر به معروف و نهی از منکر" به چاپ رسیده است. 
"مفهوم شناسی توسعه و موانع آن از نگاه قرآن"، "واکاوی ولایت و ابعاد اجتماعی آن" و "اصول همزیستی با غیر سلمانان از منظر قرآن" نیز دیگر مقالات به چاپ رسیده در این نشریه هستند .
نخستین شماره دوفصنامه "الاهیات اجتماعی" ویژه بهار و تابستان 1388 به صاحب امتیازی مؤسسه شیعه شناسی و مدیرمسئولی محمود تقی زاده داوری در 224 صفحه منتشر شده است.
 ******************************************************

 اخبار 3/6/88

دانشگاه تربیت معلم90 ساله شد؛

رییس دانشگاه خبرداد: تدوین کتاب تاریخ دانشگاه
اجرای30برنامه به مناسبت سالگرد تاسیس
نصب تندیس‌ مشاهیر دانشگاه
دانشگاه تربیت معلم تهران که نخستین موسسه تربیت معلم کشور برای مدارس ابتدایی تحت عنوان «دارالمعلمین مرکزی» در سال 1298 شمسی تاسیس شد، امسال وارد 90 سالگی شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، این دانشگاه که مکان ابتدایی آن در تهران موسسه وزارت فرهنگ واقع در تخت زمرد بود، به دلیل افزایش مدارس و نیاز به آموزگاران تعلیم دیده در مهر ماه 1307 به دارالمعلمین عالی با اهداف جدید به تصویب شورای عالی معارف وقت رسید.
در آذر 1308 قانونی در خصوص اصلاح اساسنامه و کمک به دارالمعلمین عالی و استخدام فارغ‌التحصیلان آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و از این تاریخ دارالمعلمین عالی به دو قسمت علمی و ادبی تقسیم شد، به دلیل گسترش رشته‌ها در سال 1311 دارالمعلمین عالی به ساختمان نگارستان منتقل و در سال 1312 نام دارالمعلمین عالی به «دانشسرای عالی» تغییر یافت.
بر اساس این گزارش، در سال 1342 هیأت وزیران دانشسرای عالی را منحل و سازمان تربیت معلم و تحقیقات تربیتی را جایگزین آن کرد، پس از تاسیس وزارت علوم و آموزش عالی در سال 1346 مجدداً سازمان یاد شده تحت عنوان دانشسرای عالی زیر نظر وزارت قرار گرفت.
در سال 1352 با تصویب شورای گسترش آموزش عالی، نام دانشسرای عالی به دانشگاه تربیت معلم تغییر یافت و اداره آن هیأت امنایی شد. با تاسیس دانشگاه، توسعه برنامه تربیت دبیر در سطح کشور جزو اهداف آن قرار گرفت و دانشسراهای عالی در شهرهای زاهدان، سنندج و یزد تاسیس شدند و مدرسه‌های علوم اراک و کاشان تحت پوشش دانشگاه تربیت معلم قرارگرفتند، در همین راستا در سالهای 1366 و 1368 شعبه‌های این دانشگاه در شهرهای سبزوار و تبریز تاسیس شدند و در سال 1369 با تصویب شورای گسترش آموزش عالی تمام واحدهای وابسته به شعبه‌های دانشگاه از آن منفک و مستقل شدند.
دانشگاه تربیت معلم در حال حاضر دارای4 معاونت، 7 دانشکده، 4 موسسه تحقیقاتی، 4 پژوهشکده، 2 قطب علمی و 272 عضو هیأت شامل 27 استاد، 38 دانشیار، 144 استادیار، 61 مربی و دو مربی آموزشیار می‌باشد.
این دانشگاه که در آستانه جشن نودمین سال تاسیس خود قرار دارد از بدو تاسیس تاکنون، 24 رییس در اداره دانشگاه نقش داشته‌اند.
هم اکنون ساختمان مرکزی دانشگاه در تهران و مساحت محل آن حدود دو هکتار است و ساختمان آن براساس طرح مهندسی مارکف روسی تبار ساخته شده است، با افزایش رشته‌های تحصیلی و گسترش فعالیت‌های آموزشی تحقیقاتی و پشتیبانی زمینی به مساحت تقریبی 212 هکتار در منطقه پردیس کرج به دانشگاه واگذار شد که عملیات احداث ساختمان از سال 1355 آغاز و در حال حاضر ساختمان‌های دانشکده علوم پایه، سازمان مرکزی، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر، دانشکده علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده تربیت بدنی، 23 بلوک خوابگاهی، منازل سازمانی، تاسیسات و استخر در این محل ساخته شده است.
در حال حاضر در این دانشگاه 7 هزار و 316 دانشجو در مقطع کارشناسی دوره روزانه و شبانه و دو هزار و 154 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در دوره روزانه و شبانه و 315 دانشجو در مقطع دکتری دوره روزانه در حال تحصیل هستند.
شایان ذکر است که شهید محمدعلی رجایی، دکتر غلامحسین مصاحب و پروین اعتصامی از مشاهیر این دانشگاه هستند.
همچنین از دانشگاه تربیت معلم تهران در طی سالهای گذشته دکتر احمد مجد، آیت‌الله دکتر سید محمد موسوی بجنوردی، دکتر شهربانو عریان و خانم دکتر شکوه نوابی نژاد به عنوان چهره ماندگار معرفی شده‌اند.
رییس دانشگاه تربیت معلم:
اجرای 30 برنامه متنوع به مناسبت نودمین سال تاسیس دانشگاه
در این رابطه دکتر عبدالجواد طاهری زاده رییس دانشگاه تربیت معلم  گفت: 30 برنامه متنوع به مناسبت نودمین سال تاسیس دانشگاه اجرا می‌شود که تدوین کتاب تاریخ دانشگاه و نصب تندیس‌هایی از مشاهیر دانشگاه از مهم‌ترین آنهاست.
وی افزود: دانشگاه تربیت معلم طی این 90 سال تحولات خوبی را پشت سر گذاشته که در حال حاضر قابلیت این را دارد که تبدیل به دانشگاه جامع شود.
طاهری زاده با اشاره به تغییر نام دانشگاه، گفت: ما در حال حاضر درصد خیلی محدودی دانشجوی دبیری داریم و چون نیاز آموزش و پرورش هم به فارغ التحصیلان این دانشگاه کم شده و با این حساب تغییر نام دانشگاه یک امر اجتناب ناپذیر است.
وی با اشاره به ساختمانهای در حال احداث این دانشگاه، گفت: در حال حاضر ساختمان کتابخانه مرکزی دانشگاه و خوابگاه متاهلین در دست احداث است و ساختمان هندبال، دانشکده شیمی، فنی - مهندسی و روان شناسی نیز احداث می‌شود.
وی با تاکید بر این که سال گذشته30 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه بازنشسته شدند، گفت: اعضای هیأت علمی مورد نیاز نیز جذب خواهند شد.
طاهری زاده در مورد کسری بودجه این دانشگاه، گفت: در این مورد قطعی نمی‌شود اعلام نظر کرد ولی با درنظر گرفتن افزایش حقوق‌ها، اگر این افزایش‌ها در بودجه لحاظ نشده باشد با کسری بودجه مواجه خواهیم شد.
رییس دانشگاه تربیت معلم در پایان با اشاره به وضعیت خوابگاه‌های این دانشگاه، گفت: در حال حاضر 23 بلوک خوابگاهی در داخل پردیس کرج این دانشگاه قرار دارند که همگی نیاز به تعمیرات اساسی دارند و اگر بخواهیم کل خوابگاه‌ها بازسازی و تعمیر شوند نیاز به 12 میلیارد تومان اعتبار داریم.
******************************************************

رشته های علوم انسانی زیر سایه حوزه علمیه

شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده «واگذاری و تفویض صلاحیت تصمیم‌گیری و تصویب رشته‌های حوزوی و علوم انسانی مرتبط با مأموریت‌های حوزه‌های علمیه به شورای گسترش حوزه‌های علمیه»را تصویب کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 644 خود، ماده واحده «واگذاری و تفویض صلاحیت تصمیم‌گیری و تصویب رشته‌های حوزوی و علوم انسانی مرتبط با مأموریت‌های حوزه‌های علمیه به شورای گسترش حوزه‌های علمیه» را تصویب کرد.
بر این اساس، «ماده واحده – صلاحیت تصمیم گیری و تصویب کلیه‌رشته‌های حوزوی و علوم انسانی مرتبط با مأموریت‌های حوزه‌های علمیه به شورای گسترش حوزه‌های علمیه، واگذار و تفویض می‌شود.
تبصره – این تفویض، به منزله سلب صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تصویب رشته‌های تحصیلی علوم حوزوی نخواهد بود».
همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 644 خود براساس پیشنهاد اعضای شورای عالی، مصوبه «عضویت یک نماینده از شورای گسترش حوزه‌های علمیه در شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» را به شرح ذیل تصویب کرد: «یکی از اعضاء شورای گسترش حوزه‌های علمیه به معرفی آن شورا، برای عضویت در شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، منصوب می‌شود»
******************************************************

معاون آموزشی دانشگاه تهران با اعلام جزییات اعطای بورس به دانشجویان خبر داد:
پذیرش 96 دانشجوی بورسیه در سال تحصیلی جدید
دانشجویان دوره دکترای متقاضی بورس که از سال 1385وارد دوره دکترا شده‌اند با داشتن شرایطی می‌توانند از 15تا 31 شهریور ماه به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران مراجعه کنند.
معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان این که این دانشگاه به منظور تکمیل کادر هیات علمی خود از بین دانشجویان ممتاز دوره دکترا براساس مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بورس تحصیلی اعطا می‌کند، گفت: دانشگاه تهران در سال 88 در بیش از 48 رشته 96 دانشجوی بورسیه می‌پذیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایلنا، دکتر محمود کمره‌ای با اعلام مطلب فوق افزود: دانشجویان دوره دکترای متقاضی بورس که از سال 1385وارد دوره دکترا شده‌اند با داشتن شرایطی می‌توانند از 15تا 31 شهریور ماه به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران مراجعه کنند.
وی شرط معدل برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رابه ترتیب 14 و 16 دانست و افزود: بر این اساس دانشجویان رتبه اول آزمون ورودی دوره دکترای دانشگاه های سراسر کشور، نفرات اول تا سوم آزمون سراسری مقطع کارشناسی ارشد در هر رشته با تایید سازمان سنجش، احراز رتبه اول فارغ التحصیلی مقطع کارشناسی ارشد با تایید دانشگاه محل فارغ التحصیلی، احراز رتبه اول فارغ التحصیلی مقطع کارشناسی با تایید دانشگاه محل فارغ التحصیلی، نفرات اول تا سوم المپیادهای علمی دانشجویی کشور با تایید سازمان سنجش و دارا بودن حداقل دو مقاله چاپ شده در مجلات معتبر علمی پژوهشی داخلی یا بین‌المللی از جمله شرایط پذیرش است.
******************************************************

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان:
ادغام این دو وزارتخانه اقدامی غیرمنطقی است
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان ادغام وزارتین علوم و آموزش و پرورش را اقدامی غیرمنطقی دانست و گفت: دو وزارتخانه‌ای که به اهدافشان نرسیده‌اند و با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند، چگونه می‌توانند با یکدیگر ادغام شوند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر قربانی با بیان اینکه وزارت علوم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، اظهار کرد: در این راستا، این وزارتخانه نمی‌تواند با وزارت آموزش و پرورش که دارای چندین برابر مشکل است، ادغام شود.
وی افزود: اگر این ادغام صورت بگیرد، این عقب ماندگی چند برابر می‌شود و رسالت اصلی وزارت علوم تحت الشعاع قرار می‌گیرد.
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان در خاتمه خاطر نشان کرد: در صورت موافقت با ادغام این وزارتخانه، نیاز به استراتژیست‌هایی است که به صورت کارشناسانه این مسئله را بررسی کنند.
******************************************************

"حقوق بشر" منتشر می‌شود
کتاب "حقوق بشر" اثر جیمز گریفین از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب کوششی برای بررسی آبشخورهای حقوق بشر و نحوه گسترش و فراگیری این حقوق است.
سوالاتی چون حقوق بشر چیست؟ چگونه می‌توانیم محتوای حقوقی خاص از حقوق بشر را نهادینه و تثبیت سازیم و چگونه می‌توان اختلافات میان اصول گوناگون حقوق بشر را حل کرد؟ در این کتاب پاسخ خود را می‌یابند.
اینها سوالاتی هستند که فیلسوفان، نظریه‌پردازان سیاسی، کارشناسان حقوقی و حقوقدانان بین‌المللی و دست‌اندرکاران باید در اسرع وقت بدانها پاسخ گویند.
نویسنده در این کتاب آبشخورهای حقوق بشر را از اواخر قرون وسطی تا قرن 17 و 18 میلادی مورد بررسی قرار داده است.
در قرون وسطی حقوق طبیعی از قانون طبیعی استنتاج می‌شد. در قرون 17 و 18 میلادی، محتوای حقوق طبیعی از زمینه‌های الهیاتی تهی شد و تا اواخر دوره روشنگری اصطلاح حقوق بشر سر بر آورد که از زمینه‌های معنوی بر خوردار نبود.
جیمز گریفین استاد بازنشته دانشگاه آکسفورد است که حوزه تخصص او فلسفه اخلاق است. او همچنین استاد مدعو دانشگاه‌ روتگرز بوده است.
در حال حاضر حقوق بشر یکی از مهم‌ترین موضوعات در حقوق بین الملل معاصر است، حساسیت بسیاری نسبت به رعایت آن وجود دارد و اسناد جهانشمول متعددی بر مدون کردن این حقوق کوشیده‌اند، در بسیاری از کشورها نهادها و کمیته‌هایی برای پیگیری این موضوع در نظر گرفته شده و یا حتی وزارتخانه‌ای با عنوان حقوق بشر تأسیس شده‌است.
******************************************************

مجتمع آموزش‌ عالی فقه برگزار می‌کند:
همایش اسلام و الگوی مصرف
همزمان با سال اصلاح الگوی مصرف، معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه همایش «اسلام و الگوی مصرف» را برگزار می‌کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را در یکی از محورهای قرآن و حدیث، فقه و اصول، فقه اجتهادی، فقه مقارن، فلسفه و کلام، اخلاق و تربیت و تاریخ شامل: موضوعات قرآن و اصلاح الگوی مصرف، مبانی قرآنی اصلاح الگوی مصرف، پیامدهای انحراف از الگوی مصرف، نهج‌البلاغه و اصلاح الگوی مصرف، جایگاه اصلاح الگوی مصرف از منظر فقه شیعه، بررسی قواعد فقهی مربوط به اصلاح الگوی مصرف، نقش زمان و مکان در احکام فقهی الگوی مصرف، مبانی فقهی کیفیت تعامل انسان با طبیعت، نقش حکومت اسلامی در ارایه الگوی مصرف، الگوی مصرف در فقه فریقین، مبانی فقهی و نقش آنها در الگوی مصرف، سازوکار  عقلانی اصلاح الگوی مصرف، نقش قاعده حد وسط، بررسی تطبیقی الگوی مصرف در مکتب اسلام و لیبرالیسم، نقش تعلیم و تربیت اسلامی در اصلاح الگوی مصرف، نقش اخلاق اسلامی در اصلاح الگوی مصرف، نقش تبلیغ در اصلاح الگوی مصرف، الگوی مصرف در سیره رسول اکرم (ص)، سیره علوی و اصلاح الگوی مصرف، الگوی مصرف در سیره امام سجاد، صادقین، امام رضا، کاظمین، عسکریین (ع) و در حکومت مهدی (عج)، موانع پذیرش الگوی مصرف از سوی مردم، پیامدهای عدم اصلاح الگوی مصرف در جامعه، الگوی مصرف و اصلاح آن در نظم و نثر ادیبان مسلمان را تا پایان آذر 88 به واحد همایش معاونت پژوهش به نشانی قم، خیابان حجتیه، مجتمع آموزشی عالی فقه (حجتیه) واحد همایش ارایه دهند.
خاطرنشان می‌شود؛ مقالات باید علمی و حداکثر در 30 صفحه A4 تنظیم شود.
علاقه‌مندان برای انتخاب محور مقاله و استاد راهنما و کسب اطلاعات بیشتر به نشانی فوق مراجعه و یا با تلفن 7742086-0251 داخلی 345و214 تماس بگیرند.
******************************************************

دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید
دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید عنوان اثری است از حسین امیرعبداللهیان که در 384 صفحه و شمارگان 3300 نسخه به همت انتشارات مدیا به زیور طبع آراسته شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این اثر در دو فصل و یک بخش ضمائم به بررسی ابعاد مختلف دموکراسی ایالات متحده در حوزه تحولات همسایه غربی کشورمان می پردازد.
فصل نخست این اثر پس از مقدمه با عنوان "عراق از همکاری تا مهار" به بررسی مباحثی چون "عراق و تامین منافع خاورمیانه ای آمریکا"، "تاریخچه روابط عراق و آمریکا"، "ابزار اعمال استراتژی مهار عراق"، "استراتژی مهار دوگانه و سرنوشت عراق" می پردازد.
در فصل دوم این کتاب سیاسی با عنوان "دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید"، مباحثی با محوریت موضوعاتی چون روابط جمهوری اسلامی ایران و عراق، تحولات در عراق جدید، رفتارشناسی ایالات متحده آمریکا در عراق جدید (تناقض نمای دموکراسی سازی)، عراق الگوی ناموفق خاورمیانه بزرگ، بحران عراق و حقوق بین المللی بشردوستانه، آمریکا و اعدام صدام، تجاوز به حریم دیپلماتیک، راهبرد نوین آمریکا در عراق، تحولات جهانی و نیاز ضروری منطقه خلیج فارس به همکاری، امنیت خلیج فارس و درخواست عراق: مذاکره جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا قابل دسترسی است.
در بخش ضمائم این کتاب نیز متونی از سخنرانی مقامات ایرانی در جلسات مختلف مرتبط با موضوع تحولات عراق در کنار متن کامل گزارش گروه مطالعه عراق "بیکر - همیلتون" و همچنین نمایه روزشمار تحولات عراق منتشر شده است.
بر اساس نوشته حسین امیرعبداللهیان در بخشی از مقدمه این اثر که با یاد شهید خلیل الله نعیمی نگاشته شده مجموعه مذکور در صدد یافتن پاسخ چرایی اتخاذ سیاست مهار عراق از سوی ایالات متحده آمریکا، سقوط صدام، اشغال عراق توسط بیگانگان و همچنین چرایی ناکامی آمریکا در عراق است.
******************************************************

دوره مجازی کارشناسی "علوم حدیث، اخلاق و آداب پزشکی" راه اندازی شد
دوره مجازی کارشناسی میان رشته ای علوم حدیث، اخلاق و آداب پزشکی بر اساس توافقنامه همکاری بین دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشکده علوم حدیث راه اندازی شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دوره آموزشی مجازی در مقطع کارشناسی تحت عنوان "دوره میان رشته ای علوم حدیث، اخلاق و آداب پزشکی" برای کلیه دانشگاهیانی که دارای حداقل مدرک کارشناسی و بالاتر در یکی از شاخه های علوم پزشکی هستند و در یکی از دانشگاه ها اشتغال دارند، برگزار می شود.
براساس این توافقنامه امکان پذیرش حداکثر 300 نفر در دو نیمسال تحصیلی در مقطع کارشناسی وجود دارد. داوطلبان می توانند حداکثر تا تاریخ 31 شهریورماه مدارک ثبت نام خود را به ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران با پست پیشتاز ارسال کنند.
اسامی پذیرفته شدگان بر اساس اولویت ها مشخص و اعلام خواهند شد و پس از ثبت نام پذیرفته شدگان، آموزش رسمی از سوی دانشکده علوم حدیث انجام می گیرد. این دوره به صورت شهریه ای است که پرداخت شهریه بر عهده پذیرفته شدگان است.
این دوره همچنین در مقطع کارشناسی ارشد میان رشته ای "علوم حدیث، اخلاق و آداب پزشکی" ویژه اعضای هیئت علمی در آینده راه اندازی خواهد شد.
******************************************************

لیست جدیدترین مؤسسات آموزش عالی غیرمجاز/ 11 موسسه پلمب شدند
مدیر اداره دعاوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری لیست جدیدترین موسسات آموزش عالی غیر مجازی که در آستانه تعطیلی اند را اعلام کرد و گفت: طی چند ماه اخیر 41 موسسه آموزش عالی غیرمجاز اخطار انحلال دریافت کرده اند و 11 موسسه در تهران پلمب شده اند.
11 موسسه آموزش عالی غیرمجاز در تهران پلمب شد
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حسین شمسیان افزود: طی چند ماه اخیر 41 موسسه آموزش عالی غیرمجاز اخطار انحلال دریافت کرده اند. همچنین در تهران 11 موسسه پلمب شده و 10 موسسه غیرمجاز در آستانه پلمب قرار گرفته اند. ضمن اینکه پرونده 16 موسسه آموزش عالی غیر مجاز نیز در دادگاه در دست بررسی است.
روال برخورد با موسسات غیرمجاز آموزش عالی
وی درباره روال برخورد با موسسات غیرمجاز آموزش عالی اظهار داشت: با هماهنگی بسیار خوبی که در حال حاضر با نیروی انتظامی وجود دارد، روال جلوگیری از فعالیت موسسات به این صورت است که بر اساس قوانین موسسات غیرمجاز توسط نیروی انتظامی پلمب می شوند و پس از آن پرونده به مراجع قضایی می رود.
موسسه خانه فرهنگ فردوسی در آستانه پلمب
مدیر اداره دعاوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به روند پلمب و اخطار برخی از موسسات آموزش عالی غیرمجاز گفت: پرونده موسسه خانه فرهنگ فردوسی در شعبه دادسرای ناحیه 28 دنبال می شود و در آستانه پلمب قرار دارد. این موسسه در زمینه های مختلف آموزش عالی نظیر اعزام دانشجو به خارج از کشور و فراگیر فعالیت می کند.
پلمب شعبه اندیشه پویای موسسه البرز و موسسه خردمندان
وی اظهار داشت: شعبه اندیشه پویای موسسه البرز و موسسه خردمندان نیز پلمب شده اند. این موسسه نیز در زمینه آموزش فراگیر پیام نور به صورت غیرمجاز فعالیت می کرده است.
لغو مجوز موسسه سیمیا به دلیل تخلفات گسترده در زمینه آموزش عالی
شمسیان افزود: موسسه سیمیا موسسه ای مجوز دار است که درخواست کرده ایم مجوزش به دلیل تخلفات گسترده ای که در زمینه آموزش عالی داشته لغو شود. با لغو مجوز، برگزاری دوره برای این موسسه تمدید نمی شود. هم اکنون در مرحله شکایت از این موسسه هستیم.
لغو مجوز موسسات پرداویژه و سحاب فعال در زمینه فراگیر
وی اظهار داشت: موسسات پرداویژه و سحاب نیز که در زمینه برگزاری دوره های فراگیر دانشگاه پیام نور فعالیت می کردند از ابتدا غیر مجاز بوده اند و در حال حاضر به دنبال لغو فعالیت آنها هستیم.
اخطار انحلال برای موسسه معراج اندیشه و پژوهشکده طالقان تهران
مدیر اداره دعاوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مهر گفت: موسسه معراج اندیشه و پژوهشکده طالقان تهران نیز در زمینه دوره های فراگیر دانشگاه پیام نور اخطار انحلال دریافت کرده اند و در آستانه پلمب توسط نیروی انتظامی قرار دارند.

 

 

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :