اخبار حوزه و دانشگاه 1/6/88

۰۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۳:۳۵ کد : ۲۵۸۲۹ اخبار
تعداد بازدید:۳۸۵
آخرین وضعیت تلفیق نقشه جامع علمی کشور اعلام شد/ تشریح تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به برگزیدگان المپیادهای علمی/ ترسیم چشم‌انداز در حوز‌ه‌ها بومی شود/ نظریه‌هایی جدی در مورد فرهنگ ایرانی - اسلامی نداریم/ «سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران» مکتوب شد/ افزایش تولیدات علمی ایران در موسسه اطلاعات علمی (ISI)

آخرین وضعیت تلفیق نقشه جامع علمی کشور اعلام شد
معاون ارتباطات شورای عالی انقلاب فرهنگی آخرین وضعیت تلفیق نقشه جامع علمی کشور را اعلام کرد.
به گزارش واحدخبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، بابک نگاهداری افزود: کمیته منتخب نقشه جامع علمی کشور تاکنون توانسته است مبای نظری و ارزشی نقشه، وضع موجود و وضع مطلوب را تلفیق و نهایی کند.
وی اظهار داشت: فصل راهبردها و اولویتها و نگاشت نهایی نقشه هنوز باقی مانده که از این پس این موارد مورد توجه قرار می گیرد.
معاون ارتباطات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره زمان نهایی شدن نقشه جامع علمی و تلفیق نهایی آن گفت: من مسئولیتی در کمیته منتخب ندارم و تنها عضو این کمیته هستم از این رو نمی توانم درباره زمان اتمام کار نقشه صحبت کنم.
******************************************************

تشریح تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به برگزیدگان المپیادهای علمی
معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان، تسهیلات بنیاد ملی نخبگان به برگزیدگان المپیادهای علمی را تشریح کرد و گفت: مقرری ماهیانه به صورت مستمر، امکان تهیه مقالات علمی و ارتباط با برجستگان علمی بخشی از این برنامه ها محسوب می شود.
به گزارش واحدخبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مهدی فخرایی در مراسم جشن پایان دوره تابستانی المپیادهای علمی کشور در مرکز آفرینشهای هنری اضافه کرد: افرادی که مشمول نظام وظیفه هستند می توانند با انجام پروژه ای تحقیقاتی در زمان تحصیلات تکمیلی خود، هم نظام وظیفه را طی کنند و هم تحقیقات خود را به انجام برسانند.
فخرایی یادآور شد: افرادی که در دوره کارشناسی خود از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان استفاده می کنند می توانند با دارا بودن شرط پویایی و فعالیت علمی مستمر در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری از این تسهیلات استفاده کنند و نیازی به برگزیده شدن در مسابقات علمی خاصی ندارند.
وی اضافه کرد: اعتبارات پژوهشی استادیاران جوان و اجرایی شدن تسهیلات مسکن برای نخبگان نیز از دیگر تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای برگزیدگان علمی کشور است.
معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به برنامه حمایتی بنیاد ملی نخبگان در مورد برگزیدگان یادآور شد: این برنامه شامل دانش آموزان، دانشجویان، دانشگاهیان و دانش پژوهان می شود و برداشت ما این است اگر به این گروهی که در قله ها حضور دارند، توجه شود. گروهی که در سایر بخشها نیز حضور دارند، پرتحرک تر می شوند.
به گزارش مهر، جشن پایان دوره تابستانی المپیادهای علمی کشور جمعه شب با حضور برگزیدگان این دوره و نفرات برتر المپیادهای جهانی و اعضای هیئت امنای باشگاه دانش پژوهان جوان از جمله دکتر جبل عاملی رئیس دانشگاه علم و صنعت، دکتر فخرایی معاون بنیاد ملی نخبگان، دکتر اشعری رئیس کتابخانه ملی ایران، دکتر مسلمی نائینی مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم و دکتر طیبه صفایی نماینده مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
******************************************************

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
ترسیم چشم‌انداز در حوز‌ه‌ها بومی شود

باید علاوه بر مرکز مدیریت، ترسیم سند چشم‌انداز در میان طلاب بومی شده و هر طلبه برای بیست سال آینده خود برنامه داشته باشد.
به گزارش واحدخبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از ، مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور با بیان این مطلب در جمع طلاب اردوی انصارالمهدی (عج) تصریح کرد: اگر ترسیم چشم‌انداز بر اساس نیازهای آینده و توانائی‌ها در حوزه گسترش یابد، شاهد نوآوری و شکوفایی در عرصه دین خواهیم بود.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: تشخیص نیازها، شناسایی توانائی‌ها و بررسی فرصت‌ها و تهدیدها بنای ترسیم یک سند چشم‌انداز است.
وی برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز را مهم توصیف کرد و گفت: هدف از یک چشم‌انداز حوزوی باید فهم دین، یادگیری مهارت‌های تبلیغ و تخصص در یکی از رشته‌های علوم اسلامی باشد که تنها با جدیت و پشتکار به دست می‌آید.
معاون سابق آموزش حوزه انتخاب هدف چشم‌انداز متناسب با علاقه و استعداد را مورد تاکید قرار داد و گفت: هر کدام از علوم عقلی و نقلی سلایق مخصوص به خود را می‌طلبد و باید هدف چشم‌انداز بر این اساس انتخاب شود.
وی با بیان اینکه هر طلبه باید یک برنامه شخصی متناسب با خود داشته باشد اظهار داشت: نظام آموزشی حوزه یک برنامه متعادل با ضابطه عمومی دارد و کارکردهای ویژه و تخصصی‌اش کم است به همین دلیل باید هر کدام از طلاب علاوه بر هماهنگی با نظام حوزه یک برنامه شخصی متناسب با ظرفیت‌ها و استعدادهای خود داشته باشند.
وی با تاکید بر لزوم فهم عمیق توکل بر خدا گفت: گاهی به بهانه توکل بر خدا خیلی ازفرصت‌ها را از دست می‌‌دهیم که نشان می‌دهد به درستی مفهوم توکل را نفهمیده‌ایم.
حجت‌الاسلام والمسلمین  بهجت‌پور افزود: امثال شهید مطهری در عین استفاده از فرصت‌ها، خودشان را مدیریت کردند و اگر کسی خودش را مدیریت نکرد مدیریت می‌شود.
وی مشورت طلاب با یک استاد جامع‌الاطراف را ضروری خواند و گفت: استاد جامع‌الاطراف، طلبه را در ابعاد مختلف علمی، اخلاقی، اجتماعی  فرهنگی پرورش داده  و او را به بهترین مسیرها راهنمایی می‌کند.
استاد حوزه علمیه قم بر ضرورت آشنایی طلاب با فن نویسندگی و زبان‌های خارجی تاکید کرد و گفت: امروز برای گسترش آموزه‌های اسلامی به مهارت‌های مختلف نیازمندیم.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: به علت عدم آشنایی متفکران و اندیشمندان شیعه با زبان‌های خارجی، اکنون بخش زیادی از جهان اسلام، شیعه را نمی‌شناسد.
وی در پایان بر ضرورت افزایش سرانه مطالعه در حوزه تاکید کرد و گفت: شهید مطهری به قدری مطالعه می‌کرد که در تمام زمینه‌ها استادانه سخن می‌گفت.
******************************************************
نظریه‌هایی جدی در مورد فرهنگ ایرانی - اسلامی نداریم
استاد فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است ما نظریه‌هایی جدی در مورد شاخصهای هویت ایرانی - اسلامی نداریم.
به گزارش واحدخبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دکتر سید یحیی یثربی که با خبرنگار مهر گفتگو می‌کرد در پاسخ به این سؤال که چه شرایطی برای شناخت مؤلفه‌های مهم هویت ایرانی - اسلامی لازم هستند؟ گفت: هویت برای یک شهروند با یک سری اندیشه و مجموعه‌ای از رفتارها قابل تعریف است. مثلاً هویت یک امریکایی یا آلمانی با فکر و فرهنگ امریکا و آلمان و رفتار او در جامعه‌اش بر اساس آن فکر و فرهنگ تعریف می‌شود.
وی افزود: فکر و فرهنگ شناخته شده در غرب لیبرالیسم و دموکراسی است و رفتار سودگرایانه است اما هویت ایرانی -اسلامی را ما هنوز نتوانسته‌ایم برای خودمان تعریف کنیم. از نظر من ما از نظر تعریف هویت و جا انداختن آن در زندگی مردم خیلی مشکل داریم.
این استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: اصلی‌ترین مشکل ما دو صفت فراگیر مسئولان و مدیران فرهنگی کشور است. یکی ناوارد بودن آنان و دیگری جدی نگرفتن کار خودشان، بنابراین جامعه ما مقداری هویت خود را از سنت دارد. مثلاً یک مسلمان شیعی و به گمان خود طرفدار اهل بیت است و اما هویت ایرانی خود را به عنوان یک کشور حتی از سنت خود هم ندارد و لذا به‌سادگی تحت تأثیر غرب و شرق قرار می‌گیرد و به این هویت احترام قائل نیست و ارج نمی‌نهد.
وی افزود: مثلاً یک ژاپنی به ژاپنی بودن خودش ارج می‌نهد و این ارج به این صورت جلوه می‌کند که پیش از سود خود سود جامعه را می‌خواهد و به سربلندی جامعه‌اش افتخار می کند اما در جامعه ما نوعی خودخواهی فراگیر است. بنابراین من معتقدم ما از نظر هویت ایرانی - اسلامی به عنوان یک جامعه باید خیلی کار کنیم. مشکل داریم و مشکل زیادی هم داریم.
یثربی در پاسخ به این سؤال که چرا پیوند ما با هویت ایرانی -اسلامی‌مان گسسته شده است؟ گفت: این پیوند یک رویش به اسلام است و یک رویش به یک کشور به عنوان یک فرهنگ ملی برمی‌گردد.
وی افزود: اگر درست حساب کنیم اقرار می کنیم که کوتاهی کرده‌ایم. به طور مثال در بعد سیاسی و در حوادث اخیر اگر ما به جای طرف شدن با توده مردم با دو ستاد کارشناسی طرف بودیم بی‌تردید این مشکلات را نداشتیم و معلوم است که همین درگیریها و مشکلات، به هویت ایرانی - اسلامی جوانان و مردم ما به‌سختی آسیب می‌زند.
این استاد فلسفه و عرفان اسلامی خاطر نشان کرد:  نتیجه چنین برخوردی آن خواهد بود که آنچه در جامعه در داخل و خارج جا می‌افتد آن است که ما هنوز با عقل و منطق فاصله داریم و روشن است که اساس هویت ایرانی - اسلامی ما جز عقل و منطق نمی‌تواند باشد.
یثربی در پاسخ به این سؤال که هویت ایرانی - اسلامی ما برای زندگی درجهان مدرن تا چه اندازه نیاز به فرهنگ غربی دارد؟ گفت: ما نباید غرب را به‌عنوان غرب مردود بدانیم و یا نادیده بگیریم. چنین کاری عملاً نه درست است و نه قابل اجرا. ما مثلاً مردم‌سالاری را از آنان گرفته‌ایم. بیاییم چگونگی مدیریت آموزش و پژوهش را هم بگیریم. بیاییم اطلاع‌رسانی را هم از آنان یاد بگیریم. آنگاه بر اساس فهم درست ازاسلام و تشیع و نه فهم خرافی و عوام‌زده برای جامعه مان برنامه‌ریزی کنیم و برای مردممان هویت بسازیم. اگر نه دستاورد غرب را جدی بگیریم و نه آموزه‌های اسلام را جدی بگیریم در آن صورت روز به روز شرایط بدتری از نظر هویت اسلامی و ایرانی خواهیم داشت.
******************************************************
«سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران» مکتوب شد

بررسی تأثیرات دانشگاه‌های ایران در توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه در کتاب «سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران» به قلم مقصود فراست‌خواه،از سوی انتشارات «رسا» منتشر شد.\
به گزارش واحدخبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر، دانشگاه را به عنوان خاستگاه اندیشه و معنا و نهاد تولید و انتقال دانش و کانون نقد و روشنگری اجتماعی، در سطح جهانی بررسی می‌کند.
مولف این اثر معتقد است که دانشگاهیان در سطح ملی، نقش موثری در توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارند و در سطح بین‌المللی نیز علاوه بر  گسترش مرزهای دانش، به صلح جهانی و بهبود و ارتقای شرایط زیست بشری و ظهور امکانات نهفته انسانی کمک می‌کنند.
در بخشی از معرفی این اثر آمده است: «سرشت دانشگاه، مستلزم استقلال آکادمیک و آزادی علمی است و از این طریق می‌تواند کارویژه‌های خود را ظاهر کند و راه‌گشای سیاست‌گذاری و مدیریت کشور باشد؛ اما این امر نیازمند ساختارها و نهادهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مناسبی است.»
این نوشتار، دانشگاه ایرانی و فراز و نشیب‌ها و چالش‌هایی را که با آن روبه‌رو بوده است، در قبل و بعد از انقلاب از دیدگاه تاریخی و سیاسی بررسی می‌کند.
چاپ نخست کتاب «سرگذشت و سوانح دانشگاه در ایران» در شمارگان 2200 نسخه، 792 صفحه و بهای 125000 ریال از سوی انتشارات رسا روانه کتابفروشی‌ها شد.
******************************************************

"راهنمای کیمبریج در مورد روانشناسی و رفتار اقتصادی" منتشر شد
کتاب "راهنمای کیمبریج در مورد روانشناسی و رفتار اقتصادی" تدوین آلن لوئیس منتشر شده است.
به گزارش واحدخبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، روانشناسان بیش از پنجاه سال است که که به صورت جدی به رفتار اقتصادی عطف‌توجه نشان داده‌اند.
آنها به‌خصوص به رابطه علم اقتصاد و روانشناسی علاقمند هستند. این راهنمای جامع کیمبریج در صدد است مشارکتهایی جدی را که در این زمینه شده به بحث بگذارد.
کتاب هم شامل بحثهای روش‌شناسانه است و هم شامل نسبت محیط و انسان و هم چشم‌اندازهای زیست‌شناسانه را نسبت به اقتصاد و روانشناسی به بحث گذاشته است.
کتاب با معرفی نحله‌های مختلفی که در این حوزه فعالیت می‌کنند در صدد است به‌گونه‌ای آنها را به گفتگو با هم وا دارد.
******************************************************

"تاریخ فلسفه سیاسی جدید غرب" منتشر می‌شود
کتاب "تاریخ فلسفه سیاسی جدید غرب" اثر آنتونی کنی از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر می‌شود.
به گزارش واحدخبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، کتاب تاریخ فلسفه سیاسی جدید غرب مجموعه چهار کتاب "کنی" درباره فلسفه سیاسی به شمار می‌رود.
این کتاب از تک تک مجلدات پیشین، غنی‌تر و علمی‌تر است. در این اثر تاریخ فلسفه غرب به طور مفصل و علمی مورد بررسی قرار گرفته و آبشخورهای بسیاری از ایده‌ها و مسایل مطرح در دوران مدرن و حاضر مورد بررسی قرار گرفته است.
این کتاب به گونه‌ای تنظیم شده که خواننده معمولی هم می‌تواند از آن بهره ببرد و از طرف دیگر غنای مطالب به اندازه‌ای است که می‌تواند به درک عمیق فلسفه فیلسوفان کمک کند.
این اثر، برای کسی که خواهان دانستن ایده‌ها و شناختن اشخاصی که به جریان فکری غرب شکل داده‌اند، مفید و مناسب است.
این اثر، چهار کتابی را که "کنی" در باب تاریخ فلسفه سیاسی غرب نوشته را با یکدیگر پیوند می‌دهد و خط سیر مناسبی را در اختیار خواننده قرار می‌دهد.
آنتونی کنی یکی از اندیشمندان بنام و مطرح در حوزه فلسفه است که نقش و سهم بسزایی در مطالعه فلسفه‌های باستان، قرون وسطی، مدرن و معاصر داشته است.
این کتاب قرار است در اواخر سال میلادی جاری از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شود.

******************************************************

دانشگاه اسلامی چچن افتتاح شد
دانشگاه اسلامی روسیه در شهر گروزنی چچن دیروز پنجشنبه 29 مرداد ماه با حضور رهبران مسلمان از روسیه و سایر کشورها افتتاح شد.
به گزارش واحدخبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مراسم افتتاح این دانشگاه اسلامی با پیام ویدئویی ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه روی یک صفحه نمایش بزرگ آغاز شد.
نخست وزیر روسیه در این پیام گفت: میلیونها مسلمان در این کشور زندگی می‌کنند و تمام آنها روسیه را وطن خود می‌دانند و ما از احیای سنتهای اسلامی در این کشور استقبال می‌کنیم.
رئیس جمهور چچن نیز در این مراسم اظهار داشت که با فعالیت این دانشگاه هیچ افراط‌گرایی در چچن باقی نمی‌ماند.
این مراسم با حضور مهمانان و هیئتهایی از شورای مفتیان روسیه به ریاست راوی عین الدین، رهبران مسلمان جمهوریهای قفقاز شمالی قزاقستان، ازبکستان ، بلاروس، مفتیهایی از فلسطین، سفرا و نمایندگانی از مالزی، ترکیه، کویت، یمن و چند کشور اسلامی دیگر برگزار شد.
******************************************************

"حقوق و سیاست" منتشر شد
کتاب "حقوق و سیاست" با ویرایش کیث وایتینگتون، دانیل کلمن و گئورگی کالدریا از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد.
به گزارش واحدخبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مطالعه حقوق وسیاست یکی از محورهای بنیادین و سنگ زیرین رشته علوم سیاسی به شمار می‌رود.
این کتاب اثری میان رشته‌ای در باب حقوق و سیاست است که توسط تیم و گروهی از اندیشمندان و صاحبنظران بنام بین المللی به نگارش در آمده است.
موضوع حقوق و سیاست یکی از محورهای اصلی حوزه علوم سیاسی است که باعث ارتباط حوزه‌های گوناگون علوم انسانی با علوم سیاسی شده است.
این کتاب به حوزه‌ها و جنبه‌های گوناگون حوزه حقوق و سیاست می‌پردازد. این حوزه‌ها شامل طیف وسیعی از موضوعات سنتی از جمله حقوق الهی، حکومت مشروطه و اصول مشروطیت، سیاست قضایی و حقوق و جامعه، حقوق بین الملل و دموکراسی سازی است.
امروزه مباحثی چون مداخلات بشر دوستانه، جنگ عادلانه، جنگ علیه تروریسم و حقوق بشر از مسائلی هستند که پیوندهای حقوق و سیاست و ارتباط میان آنها را مشخص می‌کنند.
******************************************************

آلمان سومین کشور دنیا در پذیرش دانشجوی خارجی/ چین رکورد دار اعزام دانشجو
آلمانی‌ها پس از آمریکا و انگلیس بیشترین دانشجوی خارجی را در دانشگاه‌های خود پذیرش کرده اند به طوری که از هر 10 نفر در دانشگاه‌ها یک نفر خارجی است.
به گزارش واحدخبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، آلمان پس از آمریکا و انگلیس بیشترین دانشجوی خارجی را پذیرا است به طوری که در سال گذشته 233 هزار و 606 دانشجوی خارجی در آلمان تحصیل می کردند که این رقم ثابت مانده است.
از این تعداد دانشجوی خارجی محصل در آلمان 56 هزار نفر دانشجویانی هستند که در آلمان به مدرسه رفته اند و در واقع دانشجوی خارجی به حساب نمی آیند.
تعداد دانشجویان خارجی آلمان از سال 1997 تاکنون سالانه 190 هزار نفر افزایش یافته به طوری که در حال حاضر در هر دانشگاه آلمان از هر 10 دانشجو یک دانشجو خارجی است.
بر اساس گزارش DAAD، چین در جهان با 404 هزار و هند با 139 هزار دانشجو بیشترین دانشجوی اعزامی به خارج کشور را دارا هستند. پس از آن کره با 96 هزار دانشجو در رده سوم است و آلمان در رده چهارم قرار می گیرد. محبوب ترین کشورهایی که دانشجویان آلمانی برای تحصیل انتخاب می کنند کشورهای اطراف آلمان مثل هلند و اتریش است.
******************************************************

"محدودیت‌های اعمال قانون" منتشر شد
کتاب "محدودیت‌های اعمال قانون" اثر جفری براند بالارد از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد.
به گزارش واحدخبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب به موضوع اخلاق و رابطه آن با قانونگذاری می‌پردازد و مساله اخلاق و قضاوت‌های غیر قانونی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
قضات گاهی مواردی را شاهد هستند که قانون منجر به نتیجه‌ای می‌شود که اخلاقی نیست. بیشتر مردم فرض می‌کنند که قضات تعهدات و الزامات اخلاقی برای کاربست قانون دارند. این امر حداقل در یک نظام قانونی عادلانه صادق است.
دیدگاه مذکور برای اکثر حقوقدانان، قضات و شهروندان حقیقی قابل قبول است ولی این دیدگاه چندان مورد توافق فیلسوفان نیست.
دلایل عملی و استفاده قانونی از زور، انحراف از معیارهای قانونی و حقوق قانونی قضات موضوعاتی هستند که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.
طبقه‌بندی هنجاری پیامدهای قانونی، دلیلی برای انحراف، قوانین منسجم، اطاعت از قوانین منسجم، سوگند در دادگاه و حقوق و وظایف قانونی و تعهدات سیاسی سایر موضوعاتی هستند که مورد توجه قرار گرفته است.
******************************************************

افزایش تولیدات علمی ایران در موسسه اطلاعات علمی (ISI)
رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فن‌آوری از افزایش تولیدات علمی ایران در موسسه اطلاعات علمی (ISI) خبر داد و افزود: از ابتدای سال میلادی 2009 تاکنون کل تولیدات علمی دانشمندان ایران که موفق به چاپ مقالات خود در مجلات معتبر بین‌المللی شده‌اند،10 هزار و 991 مقاله است.
دکتر جعفر مهراد ، تولیدات علمی ایران در دو سال قبل را 9 هزار و 61 مقاله در سال 2007 و13 هزار و 569 مقاله در سال 2008 میلادی عنوان کرد.
رییس مرکز منطقه‌یی اطلاع رسانی علوم و فن‌آوری، رشد علمی فزاینده دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فن‌آوری را علت اصلی افزایش تولیدات علمی در مجلات بین‌المللی دانست و گفت: اکنون تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها افزایش یافته و به دنبال آن فعالیت‌های پژوهشی رشد چشمگیری پیدا کرده است.
به گفته مهراد، چنانچه مسوولان آموزش عالی کشور امکانات آزمایشگاهی را به گونه‌ای که شایسته انجام تحقیقات علمی است، تامین و در دسترس اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار دهند، کشور در زمان‌های کوتاه شاهد شکوفایی هرچه بیشتر علم و تحقیقات علمی خواهد بود.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: آماری که از تولید علم ایران ثبت شده در«ISI» و مجلات معتبر بین‌المللی ارائه شده، مربوط به مقالات انگلیسی است. اکنون بسیاری از دانشمندان ایرانی مقالات خود را به زبان فارسی و در مجلات معتبر علمی ـ پژوهشی و علمی- ترویجی منتشر می‌کنند. البته «ISC» تنها مجلات معتبر را در زیرسیستم‌های خود پردازش می‌کند و بر این اساس از تاسیس این پایگاه تاکنون 73 هزار و 172مقاله مستند در «ISC» به نام دانشمندان ایرانی به ثبت رسیده است.
مهراد با بیان این که کل مقالات دانشمندان ایرانی ثبت شده در «ISI» تا 28 مرداد ماه جاری بالغ بر 64هزار و300 مورد است، تصریح کرد: نگاه اجمالی به این دو آمار نکته مهمی را آشکار می‌کند که «ISI» بیش از 60 سال سابقه فعالیت استنادی دارد، در حالی که فعالیت استنادی «ISC» تنها 10 سال است که در چند سال اخیر با پشتیبانی‌های آیین نامه‌یی، مالی و تشکیلاتی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری اعمال شد «ISC» توانمندتر از گذشته پا به عرصه فعالیت‌های علمی استنادی گذاشته است.
مهراد افزود: «ISC» متعلق به کشورهای اسلامی وجهان اسلام است. از این روعلاوه بر آن که «ISC» تحلیل‌های استنادی را در مورد دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فن‌آوری ایران ارائه می‌دهد، عملکرد پژوهشی سایر کشورهای اسلامی را نیز اندازه‌گیری می کند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اضافه کرد: اکنون کل مقالات انگلیسی که در مجلات معتبر کشورهای اسلامی چاپ شده است در «ISC» به 106هزار و650 مورد بالغ شده است و این توانمندی «ISC» را در پرداختن به مسوولیت‌های خود و توجه به مسائل علمی کشورهای اسلامی نشان می‌دهد.
دکتر مهراد تصریح کرد: آنچه در حوزه زبان فارسی و انگلیسی مربوط به کشورهای اسلامی بیان شد، تنها در «ISC» پردازش می‌شود. سایر نظام‌های استنادی مانند «Scopus» و «ISI» در این موارد فعالیت نمی‌کنند و تفاوت عمده «ISC» با دو نظام دیگر در این واقعیت مهم نهفته است.
به گفته سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ارزش دیگر این پایگاه آن است که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فن‌آوری به سهولت می‌توانند به متن مقالات مورد نظر دسترسی داشته باشند که این ویژگی مهم در دو نظام «اسکوپوس» و «آی اس آی» وجود ندارد.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :