اخبار حوزه و دانشگاه 2/6/88

۰۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۳:۱۵ کد : ۲۵۸۳۰ اخبار
تعداد بازدید:۳۵۰
سال تحصیلی دانشگاه‌ها «سه ترمی» می‌شود/ اختصاص 200 میلیارد ریال در قالب پژوهانه رساله به دانشجویان دکتری کشور/ تاسیس نخستین مرکز آموزش‌های تخصصی و مطالعات افکارسنجی کشور/ مرحله نهایی داوری کتاب سال حوزه آغاز شد/ همایشتاریخ فلسفه مدرن برگزار می‌شود/ تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره علامه حلی

سال تحصیلی دانشگاه‌ها «سه ترمی» می‌شود
مدیرکل دفترنظارت وزارت علوم: طول دوره لیسانس کاهش می‌یابد
کاهش سقف واحدهای درسی و حذف برخی دروس عمومی و اختیاری

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به طرح کاهش دوره لیسانس دانشگاه‌ها، از حذف برخی دروس عمومی و اختیاری، کاهش سقف واحدها، ارایه برخی دروس به شکل مجازی و طرح 3 ترمی شدن هر سال تحصیلی خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر رضاعامری یکی از طرح‌های وزارتخانه در راستای تحول در شیوه‌های پذیرش دانشجو و تجدید نظر در شیوه‌های آموزشی دانشگاه‌ها را بازنگری در طول دوره‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به این که دوره کارشناسی در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا طولانی‌تر است، در این زمینه در صددیم که دوره لیسانس را حداقل تا یک نیمسال، کاهش دهیم.
وی افزود: با توجه به اینکه تا پایان برنامه چهارم توسعه باید سه میلیون و700 هزار دانشجو داشته باشیم و قریب به سه میلیون و 500 نفر از این دانشجویان در دوره کارشناسی و پایین‌تر از آن مشغول به تحصیل هستند، بنابراین اگر در دوره کارشناسی بررسی و تجدید نظری صورت گیرد، این موضوع بر روی دوره‌های پایین‌تر از کارشناسی نیز تاثیر خواهد داشت.
پیش‌بینی 4 طرح برای کاهش دوره لیسانس؛
حذف برخی از دروس اختیاری وعمومی
وی با بیان اینکه در حال حاضر 4 طرح برای کاهش دوره لیسانس در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: در این زمینه ساده‌ترین شیوه، کم کردن واحدهای درسی است، با توجه به اینکه تعداد واحدهای مقطع کارشناسی بین 135 تا 140 واحد متغییراست، بنابراین می‌توان با حذف برخی از دروس اختیاری، عمومی و یا پایه تعداد واحدها را کاهش داد.
کاهش سقف واحدهای درسی
دکترعامری افزود: همچنین کاهش سقف واحدهای درسی در برخی از دروس نیز از دیگر طرحها و شیوه‌های موجود جهت کاهش دوره لیسانس است، بدین صورت که دروس 3 یا 4 واحدی به 2 یا 3 واحد درسی کاهش یابد.
ارایه برخی دروس به شیوه مجازی
وی، خاطر نشان کرد: همچنین استفاده از ظرفیت دوره‌های مجازی از دیگر روشهای موجود جهت کاهش دوره‌های لیسانس است،‌ بدین ترتیب که دانشجویان واحدهایی را که می‌توانند به صورت غیرحضوری پاس کنند را به صورت مجازی بگذرانند که بر این اساس هر دانشجو می‌تواند حداقل تا30 واحد را به صورت غیرحضوری بگذراند.
3 ترمی شدن سال تحصیلی دانشگاه‌ها
دکترعامری با بیان این که سه روش ذکر شده جهت کاهش دوره لیسانس روشهای مرسوم و قابل اجرایی هستند، گفت: روش دیگری در این زمینه مطرح است و آن این که در تقویم تحصیلی دانشگاه‌ها یک بررسی کارشناسانه انجام گیرد بدین ترتیب که به جای اینکه دو نیم ترم تحصیلی در هر سال برگزار شود، این دو ترم به سه ترم تحصیلی افزایش یابد و در هر ترم حدود 15 یا 16 واحد گذرانده شود که در مجموع هر سال 45 واحد ارایه خواهد شد، این در حالیست که در حالت معمولی در سال، دو ترم تحصیلی برگزار می‌شود و دانشجویان نیز حدود 38 یا 36 واحد می‌گذرانند.
وی افزود: در روش فوق به عنوان نمونه سال تحصیلی از 15 تا 20 شهریور آغاز می‌شود و هر ترم 10 تا 12 هفته طول می‌کشد و فرجه هر نیم سال تحصیلی هفت یا هشت روز خواهد بود.
دکترعامری‌ خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه از نیم سال دوم تحصیلی دانشگاه‌ها بهره‌وری به صورت کافی انجام نمی‌گیرد، بنابراین با اجرای سه ترم تحصیلی در یک سال می‌توان از فرصتهایی که دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور نمی‌یابند استفاده بهینه‌تری انجام داد.
مدیر کل برنامه‌ریزی‌ و ارزیابی وزارت علوم، در پایان اظهار کرد: قابل ذکر است که روشهای ذکر شده می‌تواند به صورت تلفیقی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
******************************************************

معاون علمی رییس‌جمهور خبر داد:
اختصاص 200 میلیارد ریال در قالب پژوهانه رساله به دانشجویان دکتری کشور
معاون علمی و فن‌آوری رییس جمهوراز از اعطای پژوهانه رساله به دانشجویان دوره دکتری در قالب برنامه‌ای جامع خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر صادق واعظ زاده که در نشستی خبری سخن می‌گفت با بیان این که طرح اعطای پژوهانه رساله به دانشجویان دوره دکتری با استناد به چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دستیابی کشور به جایگاه اول علمی و فن‌آوری در منطقه آسیای جنوب غربی و در راستای سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور اجرا می‌شود، گفت: این طرح به منظور ارتقای کیفیت رساله‌های دکتری در جهت گسترش نهضت تولید علم و حل علمی مشکلات کشور، تقویت رقابت پذیری بین المللی دوره‌های تحصیلات تکمیلی ایران و تسهیل حضور و تلاش تمام وقت دانشجویان دکتری در دانشگاه‌ها تنظیم شده است و از آغاز سال تحصیلی جاری اجرا می‌شود.
وی افزود: بر اساس این طرح وزارتین علوم، تحقیقات و فن‌آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس شاخص‌های تعداد دانشجویان دوره دکتری، تعداد اعضای هیات علمی با رتبه استادیاری و بالاتر و عملکرد پژوهشی دانشگاه، درصد تعداد پژوهانه هر یک از دانشگاه‌ها از تعداد کل پژوهانه اعطایی به دانشگاه‌های تابع خود را به معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری اعلام می‌کنند و معاونت نیز با توجه به اعتبارات موجود، تعداد نهایی دانشجویان مشمول دریافت پژوهانه در هر دانشگاه را تعیین کرده و سرجمع اعتبار مربوط را تخصیص می‌دهد.
معاون علمی و فن‌آوری رییس جمهور اظهارکرد: این برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی است که در قالب برنامه‌ای جامع، دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی کمک ویژه دریافت خواهند کرد.
واعظ زاده ادامه داد: پیش بینی شده است که از طریق این طرح به تدریج نوعی هدفمندی در انتخاب موضوعات رساله‌ها در جهت حل مشکلات و مسائل کشور پدید آید. برای این منظور ستادهای فن‌آوری‌های راهبردی، کانون‌های هماهنگی دانشگاه و صنعت و دستگاه‌های اجرایی فهرست اولویت‌های پژوهشی خود را به منظور بهره برداری اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها اعلام می‌کنند تا با موافقت دانشگاه‌ها و استادان در قالب این طرح توسعه دانشجویان دکتری مورد پژوهش واقع شوند.
ایجاد سامانه الکترونیکی برای طرح با همکاری همه طرف‌های ذیربط
وی تصریح کرد: در این طرح، راه برای پژوهش‌های بنیادی به ویژه در علوم پایه و علوم ارزشی و معرفتی باز گذاشته شده و رساله‌هایی که در راستای تولید علم اصیل و در مقیاس عالی بین المللی و پیشبرد مرزهای دانش انجام می‌شود نیز مشمول طرح قرار خواهند گرفت. همچنین به منظور سهولت گردش کار طرح و هماهنگی امور مربوط، سامانه الکترونیکی طرح با همکاری همه طرف‌های ذیربط ایجاد می‌شود.
معاون علمی و فن‌آوری رییس جمهور ضمن اشاره به قابلیت این طرح برای تحول آفرینی و دستیابی به نتایج موثر خاطر نشان کرد: بار اصلی تحقیقات در کشور بر دوش دانشجویان تحصیلات تکمیلی است و امیدواریم این طرح به دانشجویان دکتری کمک کند که به طور تمام وقت به تلاش علمی و پژوهشی بپردازند و به صورت جدی باعث ارتقای فعالیت‌های تحقیقاتی و بالتبع ارتقای وضعیت علمی دانشگاه‌ها و مراکز عمومی و پژوهشی باشد.
شرط تداوم حمایت، رضایت و تایید مستمر استادان راهنماست
پژوهانه پرداختی به دانشجو بلاعوض است
واعظ زاده افزود: دانشجویان مشمول طرح در صورت حفظ پویایی علمی در حمایت طرح باقی می‌مانند که شرط آن رضایت و تایید مستمر استادان راهنما نسبت به پیشرفت رساله دانشجو است. در عین حال پژوهانه پرداختی به دانشجو بلاعوض است و دانشجو به خاطر دریافت این کمک، هیچگونه تعهد استخدامی نخواهد سپرد و می‌تواند به دلخواه خود این مبلغ را در تامین نیازهای معیشتی یا پیشبرد تحقیقات رساله‌اش صرف کند.
به گفته وی، در این طرح راه برای ارائه کمک‌های تکمیلی دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های متبوع به دانشجویان دکتری باز گذاشته شده است؛ به این صورت که دانشجویان مشمول طرح می‌توانند از محل بودجه پژوهشی دانشگاه و یا اعتبارات پژوهشی اعضای هیات علمی نیز در صورت وجود منابع و تصویب دانشگاه استفاده کنند.
واعظ زاده ادامه داد: بنابراین دانشجویان دکتری که هم اکنون از سوی دانشگاه و استادان خود مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند نیز مشمول دریافت این پژوهانه خواهند شد به شرط آنکه مجموع کمک‌ها از سقف معینی تجاوز نکند.
وی تصریح کرد: همانطور که رییس جمهور در ملاقات با مدیران آموزش عالی از چنین طرحی حمایت و بر ضرورت اجرای آن تاکید کرد ما نیز اعتقادی به اینکه دانشجو را مثل یک کارمند حقوق بگیر دولت کنیم، نداریم لذا این کمک به تشخیص دانشگاه در طول دو یا سه سالی که دانشجو بر روی رساله خود کار می‌کند در چند نوبت در اختیار او قرار می‌گیرد. پرداخت به دانشجو پس از موفقیت وی در دفاع از پیشنهاد (پروپوزال) رساله دکتری آغاز می‌شود.
معاون علمی و فن‌آوری رییس جمهور افزود: میزان پژوهانه پرداختی به هر دانشجو با توجه به اعتبارات موجود و به طور سالانه تعیین می‌شود؛ اگرچه این طرح در مقیاس ملی به اجرا درمی‌آید و امیدواریم با پیش‌بینی خوبی که برای منابع آن کرده‌ایم همه دانشجویان دکتری را تحت پوشش قرار دهد اما دانشگاه‌ها در توزیع منابع طرح به رتبه علمی و پویایی پژوهشی استادان راهنمای دانشجویان توجه خواهند کرد و استادان نیز در معرفی دانشجویان دکتری خود اولویت را به دانشجویان فعال تر خواهند داد.
وی گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند شرایط پویایی پژوهشی استادان راهنما و فعالیت دانشجویان مشمول طرح را راسا تعیین کنند. همچنین منابع طرح به طور یک‌جا به هر دانشگاه اختصاص می‌یابد؛ به این طریق به انعطاف پذیری طرح و رعایت استقلال دانشگاه‌ها اهمیت داده شده است به طوری که دانشگاه‌ها در توزیع این پژوهانه می‌توانند ضوابط مورد نظر خود را تدوین و اعمال کنند؛ اما استفاده از این منبع برای هر امر دیگری به جز پرداخت مستقیم به دانشجویان دکتری مجاز نیست.
وی با بیان این که احتمالا امسال حدود 200 میلیارد ریال برای این طرح اختصاص می‌یابد، اضافه کرد: منابع مالی طرح از محل سرفصل برنامه‌های معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری مندرج در قانون بودجه کل کشور تامین و پرداخت شده و بار جدیدی به دولت تحمیل نخواهد شد.
******************************************************

سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان خبر داد:
تاسیس نخستین مرکز آموزش‌های تخصصی و مطالعات افکارسنجی کشور
اجرای حدود1600 پروژه نظرسنجی در این مرکز
سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، با بیان اینکه تا کنون در این سازمان حدود 1600 پروژه نظر سنجی انجام شده است، گفت: می‌توان ایسپا را مرجعی مستقل و قابل اتکا در این حوزه نامید.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه علی فروغی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) بیان کرد: با توجه به اینکه عموم مردم، تحت تاثیر تصمیمات دولتمردان و سیاستمداران قرار دارند لذا آگاهی از نقطه نظرات افکار عمومی در این زمینه به عنوان یکی از اهداف استراتژیک ایسپا از بدو تاسیس مورد توجه بوده است.
وی افزود: بررسی و شناخت دیدگاه‌های شهروندان در تمام جوامع از اهمیت بالایی برخوردار است و امروزه کمتر تصمیمی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بدون ملاحظه نقطه نظرات شهروندان اتخاذ می‌شود.
فروغی با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی بعنوان نهادی برآمده از انقلاب فرهنگی، عنوان کرد: در راستای سیاست‌های کلان جهاد دانشگاهی در سه دهه گذشته ایسپا تلاش کرده است به نظام تصمیم گیری و به‌ ویژه دولت به عنوان مجری قانون اساسی یاری رساند.
وی ادامه داد: ‌برخی از گزارش‌های نظرسنجی ایسپا با عنوان «گزارش‌های مسائل روز» نقطه نظرات شهروندان را گردآوری و در اختیار بخش‌های مختلف دولت قرار می‌دهد تا در تصمیم گیری‌ها استفاده شوند.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت‌های ایسپا در سه زمینه اظهار کرد: ایسپا در زمینه‌های تحقیقات حوزه مسائل فرهنگی اجتماعی و در اختیار گذاشتن داده‌های حاصل از آن به مراجع علمی - پژوهشی کشور و بخش‌های تصمیم گیر، تحقیقات حوزه مسائل اقتصادی و بازار با هدف درآمدزایی برای ایسپا وهمچنین حوزه سیاست و رفتار انتخاباتی با هدف شناخت الگوی رفتار رای‌دهی مردم فعالیت می‌کند.
فروغی افزود: ارتباط گسترده ایسپا با اساتید رشته‌های مختلف و میدان دادن به پژوهشگران جوان کشور رمز اجرای این تعداد پروژه در هشت ساله گذشته و در واقع ضامن بقا و موفقیت ما بوده است.
وی با اشاره به فعالیت‌های ایسپا در زمینه توسعه دانش نظرسنجی و ادبیات مربوط به آن بیان کرد: تاکنون 8 کتاب تخصصی در حوزه افکارسنجی و مطالعات پیمایشی توسط این سازمان منتشر و با استقبال خوب جامعه علمی کشور مواجه شده است، همچنین تا پایان سال جاری حداقل 5 کتاب دیگر در موضوعات تخصصی مرتبط با فعالیت‌های مرکز منتشر خواهد شد.
سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با بیان اینکه اهتمام ما توسعه فعالیتهای تخصصی است، افزود: بر این اساس گروه‌های مطالعاتی تخصصی در ایسپا تشکیل شده است، همچنین نخستین مرکز آموزش‌های تخصصی و مطالعات افکارسنجی در کشور با هدف آموزش فنون اجرای مطالعات پیمایشی تاسیس شده است.
وی در ادامه تشریح فعالیت‌های تخصصی ایسپا، به انتشار نخستین فصلنامه تحقیقاتی اجتماعی ایران اشاره کرد و در رابطه با نظرسنجی‌های انتخاباتی افزود: این نظرسنجی‌های، جهت اطلاع دولتمردان و ستادهای انتخاباتی با هزینه‌ خود سازمان انجام می‌شود، که در این خصوص لازم به ذکر است که در چند سال گذشته پس از تشکیل «گروه رفتار انتخاباتی» سعی کرده‌ایم ادبیات این موضوع را گردآوری و در قالب کتابی انتشار دهیم.
فروغی در رابطه با دو هدف عمده از انجام نظرسنجی‌های انتخاباتی بیان کرد: ارائه اطلاعات دست اول و دقیق به دولتمردان و تدوین ادبیات موضوع به منظور شناخت رفتار رای‌دهی ایرانیان از جمله اهداف عمده این نظرسنجی‌ها به شمار می‌آید.
سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در ادامه به برگزاری اولین جشنواره پژوهشهای تجربی ابوریحان، اولین سمینار تخصصی نظرسنجی الکترونیکی و نخستین سمینار تخصصی پیمایش پانل توسط ایسپا اشاره نمود و افزود: مسئولان این سازمان به‌طور جدی در حال برگزاری این سمینار به صورت بین‌المللی هستند
******************************************************

رییس دانشگاه آزاد در جمع کارکنان سازمان مرکزی:
ارتقای کیفیت پژوهشی و آموزشی، کارایی و افزایش رضایتمندی مردم از اولویتهاست
رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: ارتقای کیفیت پژوهشی و آموزشی، کارایی و افزایش رضایتمندی مردم از اولویت‌های اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر عبدالله جاسبی امروز در جمع کارکنان و مدیران سازمان مرکزی با بیان این مطلب، خاطر نشان ساخت: تمام کارکنان، استادان و پرسنل دانشگاه آزاد باید در ارتقای سطح کیفی این دانشگاه بیش از پیش تلاش کنند.
وی با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تصریح کرد: درک صحیح از ماه رمضان و شب‌های پرفیض قدر زمینه به دست آوردن مواهب و برکات الهی و آمرزش گناهان را فراهم می سازد.
جاسبی افزود: با طراحی برنامه‌های پویای دینی و اخلاقی در دانشگاه‌ها و بسط و تسری مولفه‌ها و پیوندهای عرفانی ایام پرعظمت و لیالی گرانقدر ماه مبارک رمضان، محیطی سرشار از نشاط و معنویت ایجاد می شود.
دکتر جاسبی با اشاره به کسب عنوان قهرمانی تیم دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات قهرمانی جهانی شوتوکان در کشور ژاپن که با کسب هشت مدال طلا، شش نقره و هشت برنز همراه بود آن را موفقیتی برای دانشگاه آزاد و ایران دانست.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در این مسابقات به عنوان هیات رئیسه فدراسیون جهانی کاراته انتخاب شد.
جاسبی افزود: با اعلام نتایج آزمون های سراسری تحصیلات تکمیلی و کاردانی پیوسته، درصد مراجعه کنندگان به سازمان مرکزی و واحدهای دانشگاهی افزایش می‌یابند که باید با برخورد مناسب با آنها و پاسخ کامل به سوالاتشان افزایش رضایتمندی مردم را در اولویت قرار دهیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: ارتقا کیفیت دانشگاه باید همراه با سرمایه گذاری در بودجه‌های پژوهشی، علوم فنآوری‌های نو و باشگاه پژوهشگران جوان صورت بگیرد تا سال جاری سال توام با موفقیت در حوزه پژوهش و کیفیت باشد.
******************************************************

تفاهم دانشگاه شریف و وزارت ارشاد در حوزه رسانه‌های دیجیتال
تفاهم نامه همکاری بین مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد با مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف به منظور توسعه دانش کسب و کار در حوزه رسانه های دیجیتال به امضا رسید.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مهندس دهبیدی پور مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف با اعلام این خبر گفت: از اهداف مهم این تفاهم نامه برگزاری بخش فن بازار و کلینیک کسب و کار در سومین جشنواره رسانه های دیجیتال در جهت معرفی محصولات برتر به سرمایه گذاران و ایجاد بستر مناسب برای رشد و توسعه رسانه های دیجیتال است.
وی تشکیل بانک ایده‌ و شناسایی صاحبان ایده‌های نو در حوزه رسانه های دیجیتال را از اقدامات مهم این تفاهم نامه ذکر کرد و افزود: این تفاهم نامه به دنبال آشنا کردن دانش آموختگان دانشگاه‌ها و موسسات و مراکز با موضوع چگونگی راه اندازی یک کسب و کار موفق در حوزه رسانه های دیجیتال است.
دهبیدی پور جمع آوری ایده های کسب و کار، برقراری ارتباط میان طراحان و خالقان ایده با سرمایه‌گذاران و بنگاه‌های کلان و خرد اقتصادی جهت راه اندازی و توسعه کسب و کار‌های فرهنگی و رسانه ای را از اهداف دیگر این تفاهم نامه دانست.
مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف طرح تجاری را نوشته ای توصیفی و جامع در مورد کسب‌ و کار یک موسسه دانست و ادامه داد: در این راستا در نظر داریم با برگزاری مسابقه "طرح تجاری نویسی" تولید کنندگان و محققان مراکز نرم افزاری کشور را با مفاهیم ساده ولی پر اهمیت کسب و کار به ویژه کسب و کارهای مبتنی برصنعت  نرم افزار آشنا کنیم.
******************************************************

مرحله نهایی داوری کتاب سال حوزه آغاز شد
مدیراجرایی کتاب سال حوزه گفت: مرحله داوری نهایی کتاب سال حوزه با ارزیابی 150 اثر معرفی شده از مرحله مقدماتی داوری آغاز شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، علی رضا زهیری در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: در مرحله مقدماتی داوری کتاب سال حوزه بیش از یک هزار و 500 اثر ارسال شده به این دبیرخانه مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی افزود: بیش از 150 اثر از مجموع آثار رسیده به دبیرخانه به مرحله داوری تخصصی راه یافته است که داوری این آثار آغاز شده است و پیش بینی می شود تا آخر مهر ماه این مرحله از داوری پایان یابد.
زهیری اضافه کرد: در همایش کتاب سال حوزه علاوه بر آثار منتشر شده از حوزویان در موضوعات فقه، حقوق و اصول، فلسفه و کلام، قرآن و حدیث، ادبیات، تاریخ و سیره، دانش سیاسی، علوم تربیتی و اجتماعی، اخلاق و عرفان، کتاب شناسی و کلیات، ترجمه، اقتصاد، تصحیح و تحقیق و تکنولوژی آموزشی، پایان نامه های سطح چهار (دکتری) طلاب حوزه های علمیه ارزیابی خواهد شد.
******************************************************

همایش"تاریخ فلسفه مدرن" برگزار می‌شود
ششمین همایش "تاریخ فلسفه مدرن" از سوی دانشگاه نیویورک برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این همایش طی روزهای 14 تا 15 آبان ماه در دانشگاه نیویورک برگزار خواهد شدد.
در این همایش مسائل و موضوعات مهم و اساسی که در فلسفه مطرح هستند، از اوایل دوره مدرن تا زمان حاضر مورد بررسی قرار می‌گیرند.
بررسی مراحل تکامل تدریجی تنظیم و تدوین معضلات فلسفی و نحوه تکامل ارائه رهیافت جهت پاسخگویی به آنها از دیگر مباحث پیش بینی شده برای همایش هستند .
این همایش با بررسی و تحلیل آثار فیلسوفان گذشته، هم در بستر تاریخی و هم در ارتباط با تفکر فلسفی معاصر، سبب روشن شدن ابعاد مختلف فلسفی آنها می‌شود.
در روز اول این همایش دیدگاه‌ها و آرای هابز و هیوم و در روز دوم نیز آرا و اندیشه‌های کانت، هگل و میل بررسی خواهند شد .

******************************************************

"موانع کاربرد اخلاق در روابط بین الملل" منتشر شد
کتاب "موانع کاربرد اخلاق در روابط بین‌الملل" اثر دیوید بوچر از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب مفاهیمی چون قانون طبیعی، حقوق طبیعی و حقوق بشر را در دنیای کنونی مورد بررسی قرار می‌دهد.
محدودیتهای اخلاقی موجود میان روابط فردی و جوامع گوناگون با یکدیگر انعکاسی از یک اقتدار فائق و والاست و نه میل و خواستی فردی.
به مدت دو هزار سال قانون طبیعی و حقوق طبیعی به مثابه منظومه‌ای از ایده‌ها و پیش فرضها بوده و در دنیای غرب به ایفای نقش می‌پرداخته است.
این منظومه دچار تغییرات مختلفی شده و تکثر در تفسیر بیش از وحدت در آن، مشهود بوده است.
این منظومه فکری مانند عینکی بوده که غرب از پشت آن به جهان غیر غرب می‌نگریسته و آنرا مورد ارزیبابی قرار می‌داده است.
دیوید بوچر در این کتاب این دیدگاه که حقوق طبیعی به عرفی شدن قانون طبیعی منجر می‌شود را رد می‌کند.
کتاب مشتمل بر 408 صفحه است و در 12 فصل منتشر شده است .
حقوق طبیعی و قوانین ملل: یونان و روم؛ قانون طبعی مسیحی؛ قانون طبعی، قانون ملل و گذار به حقوق طبیعی از جمله موضوعاتی هستند که در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته اند.
****************************************************
نگاهی به کلان طرح تصحیح انتقادی مجموعه آثار فلسفی حکمی ابن‌سینا

 آثار مسلم ابن‌سینا و نیز آثاری که نسبت آنها به شیخ محتمل است مجموعاً 131 تألیف را در برمی‌گیرد اما متأسفانه هنوز یک چهارم از آنها به طبع نرسیده است. در میان آثار منتشر شده هم بیشتر آنها نیازمند تصحیح دقیق و تتبعی دوباره هستند تا آنجا که برخی از رسائل چاپ شده از نسخ خطّی به مراتب اشتباهات بیشتری دارند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، رئیس طرح دکتر غلامرضا اعوانی، ناظر طرح دکتر مهدی محقق و شورای علمی طرح دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر نجفقلی حبیبی، آیت الله سید حسن سعادت مصطفوی، دکتر محسن کدیور، دکتر مهدی محقق، دکتر سید مصطفی محقق‌داماد و دکتر سید ضیاء موحد هستند. مدیر اجرایی این طرح نیز دکتر سید حسین موسویان است و زمان اجرای طرح شش سال است که از تیر 1386 آغاز شده است.
ابوعلی‌سینا یکی از نوابغ عالم، بزرگترین حکیم مشاء و از دانشمندان طراز اوّل ایران و اسلام است که علی‌رغم گذشت ده قرن از وفات او، هنوز آثار فلسفی وی، در زمره کتاب‌های درسی مراتب عالی منطق و فلسفه در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به‌شمار می‌رود و استناد به آراء و اقوال او در معضلات فلسفی، سنّت رایج کتب و مباحثات عقلی محسوب می‌شود. وی زبردست‌ترین فیلسوف مشائی و صاحب ابتکارات و تقریرات نو و آثار منحصر به فردی است که در فلسفه یونانی سابقه نداشته است. با وجود عظمت دو روش فلسفی دیگر در جهان اسلام، یعنی حکمت اشراق سهروردی و حکمت متعالیه ملاصدرای شیرازی، هنوز فلسفه سینوی بر اهمیت و جایگاه خود باقی است.
 آثار مسلم ابن‌سینا و نیز آثاری که نسبت آن‌ها به شیخ محتمل است مجموعاً 131 تألیف را در برمی‌گیرد که با وجود برگزاری هزاره وفات وی در ایران و انتشار بخشی از آثار او به این مناسبت در ایران و مصر، متأسفانه هنوز یک چهارم از آنها به طبع نرسیده است. با آن که آثار اصلی شیخ منتشر شده است، اما دقت در آنها نشان می‌دهد که بیشتر آن‌ها نیازمند تصحیح دقیق و تتبعی دوباره است تا آنجا که برخی از رسائل چاپ شده، از نسخ خطّی به مراتب اشتباهات بیشتری دارند. در تحقیق و تصحیح آثار شیخ‌الرئیس، متأسفانه ایرانیان سهم اصلی را ندارند و محققان مصری در این عرصه پیشتازند ولی به جهت عدم وقوف به مبادی و دقایق فلسفه اسلامی، اغلاطی که گاه فاحش است در آنها دیده می‌شود. به هر حال اهمیت مؤلفان ابن‌سینا، انتشار مجموعه آثار وی مخصوصاً در حکمت و فلسفه را با تصحیح انتقادی و روش علمی ضروری می‌سازد؛ امری که طالبان و تشنگان حکمت اسلامی همواره آرزوی آن را در سر می‌پرورانند و بدون شک تحقق آن، یعنی ارائه روشمند آثار اصیل دانشمندان طراز اول به‌عنوان ذخایر ملّی بلکه بشری، گامی استوار و قدمی بلند در راه تکیه بر فرهنگ خودی خواهد بود.
عرضه و ارائه مجموعه آثار حکمی و فلسفی ابو‌علی‌سینا با روش‌های علمی جدید به‌منظور احیای میراث گذشتگان و تسهیل در امر دستیابی محققان و پژوهشگران ایرانی و خارجی به سرچشمه‌های تفکر اسلامی ایران و منابع و خزاین ارزشمند حکمت و فلسفه اسلامی با عنایت به تأثیر انکارناپذیر شکوفایی و حیات حکمی و فلسفی در رشد و توسعه کلیه شاخه‌های علوم‌انسانی هدف از اجرای این طرح است. با توجه به این نکته که در حال حاضر هیچ‌یک از آثار چاپ شده، جز در موارد اندک، از موازین علمی و استانداردهای بین‌المللی موجود در تصحیح متون، برخوردار نیستند.
زمینه‌های استفاده و کاربرد نتایج:
1ـ عرضه منابع اصلی فلسفه ابن‌سینا در شکل متون تنقیح و تصحیح شده به شیوه علمی‌ـ انتقادی به جای متون مغلوط کنونی.
2ـ استفاده محققان و استادان داخلی و خارجی در تحقیق و تدریس از متون تصحیح شده به شیوه علمی‌‌ـ انتقادی.
3ـ ترویج فرهنگ تصحیح متون فلسفی و منابع اصیل
4ـ تربیت نسل جوان (دانشجوی دکتری) برای فن تصحیح متون و آموزش روش علمی تصحیح به آنها
5ـ تهیّه فهرست کامل نسخه‌های خطی و مصنفات ابن‌سینا
روش کار:
تهیه قدیمی‌ترین و صحیح‌ترین نسخ خطی آثار حکمی و فلسفی ابو‌علی‌سینا و اقدام به تصحیح علمی و انتقادی آنها توسط کارشناسان متخصص در فلسفه مشاء با عنایت به اعم آثار و آرای حکمی و فلسفی وی و حوزه وسیع دانش وی و نظریات علمی رایج در زمان او و کیفیت مواجهه علمی او با این نظریات.
سابقه انجام طرح در ایران و سایر کشورها:
در ایران، متأسفانه نه تنها تلاش بایسته و در خور شأن شیخ‌الرئیس به‌منظور تصحیح و نشر علمی آثار حکمی و فلسفی او صورت نگرفته است، بلکه حتی در مجموعه کتاب‌شناختی این حکیم عالیقدر نیز در قرن اخیر افرادی چون «عثمان ارگین» و «جورج شحاته قنواتی» بر محققان ایرانی پیشی گرفته‌اند، هر چند جامع‌ترین و دقیق‌ترین فهرست مصنفات بوعلی به برکت تلاش «مرحوم دکتر یحیی مهدوی» فراهم آمده است.
یادآور می‌شود با وجود برگزاری هزاره وفات ابن‌سینا در ایران و انتشار بخشی از اهم آثار وی به این مناسبت در ایران و مصر، هنوز تمامی آثار حکمی و فلسفی وی به چاپ نرسیده است و در میان آثار مطبوع وی نیز بیشتر آنها به تصحیح دقیق و تتبع جدید نیاز دارد، چرا که اشتباهات برخی از رسائل مطبوع به مراتب از نسخ خطی بیشتر است.
بدیهی است در این طرح از مزایای تحقیقات قبلی در این عرصه استفاده خواهد شد و در جهت رفع کاستی و نقایص و معایب آن‌ها اقدام به‌عمل خواهد آمد
مرحله اول طرح: در هفت ماه اول انجام این طرح موارد ذیل به تصویب شورای علمی طرح رسیده و اجرا شده است.:
1. کتابشناسی جامع آثار ابن سینا. در ادامه و تکمیل کار بروکلمن، ارگین، قنواتی و مهدوی، مشخصات کلیه نسخ خطی آثار ابن‌سینا در ایران (استخراج شده از بیش از سیصد جلد فهرست نسخ خطی کتابخانه ها در ایران) به ترتیب تاریخ کتابت به همراه معرفی کلیه آثار منتشر شده ابن سینا در اقصی نقاط جهان به اطلاعات چهار تحقیق قبل افزوده شد. این تحقیق بنیادی زیر نظر دکتر محسن کدیور در شرف پایان است. در این پژوهش کلیه آثار مرتبط با مصنفات ابن‌سینا اعم از شرح، حاشیه و تعلیقه، ترجمه و نظم در دو سطح نسخ خطی و آثار منتشر شده به کلیه زبانها معرفی شده‌اند. در این تحقیق در شناخت آثار واقعی ابن سینا مجموعه آثار منتسب به وی به پنج دسته تقسیم شده‌اند: (1) آثار مسلم الانتساب، (2) آثار محتمل الانتساب، (3) آثار غیر محرز الانتساب، (4) آثار منحول و (5) آثار مفقود. هر دسته نیز به دوازده بخش موضوعی تقسیم شده‌اند: دائره المعارفها، منطق، ریاضیات، طبیعیات، علم‌النفس، الهیات، عرفان، حکمت عملی، تفسیر و حدیث، لغت، مکاتبات و مراسلات، طب. براساس دستاوردهای این تحقیق آثار مسلم الانتساب ابن‌سینا کمتر از یکصد اثر است. از نتایج این تحقیق به‌لحاظ کمی افزایش نسخ خطی شناخته شده آثار ابن‌سینا به بالغ بر سه هزار و پانصد (بیش از پنج برابر تحقیق زنده یاد دکتر مهدوی) و افزایش آثار منتشره به بیش از چهار برابر و معرفی آثار مرتبط با مصنفات ابن‌سینا به سه برابر (در مقایسه با کار قنواتی)؛ و به لحاظ کیفی ازدیاد وسواس علمی در انتساب آثار به ابن سینا و ارائه ضوابط مطمئن در انتساب، معرفی نسخ اقدم هر اثر، تنظیم شناسنامه هر اثر شامل پیگیری رد هر اثر در دیگر آثار ابن‌سینا و نیز در آثار دیگر فلاسفه بوی‍‍ژه تا قرن هفتم، طبقه‌بندی موضوعی آثار، و نیز ارزیابی اجمالی آثار منتشره قابل ذکر است. این تحقیق حاوی نمایه‌های متعدد و گزارش تحقیق به زبانهای عربی و انگلیسی است و در کلان طرح ابن سینا در حکم مادر دیگر پژوهشهاست.
2. تحلیل، تحقیق و تصحیح انتقادی رساله سیره شیخ الرئیس (سرگذشت) که با بخش خودنوشت ابن سینا آغاز می شود و با قلم ابوعبید جوزجانی ادامه می‌یابد و مهمترین منبع شناسائی آثار ابن‌سینا ست. این رساله براساس قدیمی ترین نسخ آن و با عنایت به تحقیقWilliam E. Gohlman, New York, 1974) ) و نیز گزارش این رساله در کتب بیهقی، قفطی و ابن ابی اصیبعه زیر نظر دکتر محسن کدیور در حال انجام است.
3. تحلیل، تحقیق و تصحیح انتقادی کتاب تعلیقات، تعلیقات یکی از آثار مهمّ ابن‌سینا (شامل تعلیقات فارابی) و دانشنامه‌ای فراهم‌آمده از تعلیق‌هایی کوتاه تا بلند و گوناگون در منطق، طبیعیّات و الهیّات، به‌روایت (تقریر/ تدوین؟) بهمنیار است. نسخه‌های خطّی این اثر در سه هیئت موجود است که هیئت سوم با دو هیئت دیگر در ترتیب تعلیق‌ها تفاوت اساسی دارد و تااندازه‌ای برپایه‌ی موضوع و مبحث تنظیم شده است؛ و هیئت نخست نیز تنها در داشتن فهرستی از مطالب تعلیق‌ها به‌قلم لوکری (شاگرد بهمنیار) از هیئت دوم متمایز است.
تصحیح انتقادی این کتاب با بررسی تاریخی‌ـ ‌تطبیقی حدود بیست نسخه خطّی در کتابخانه‌های ایران و استانبول و برپایه‌ی چهار نسخه‌ی برگزیده معتبر (یک نسخه از هیئت نخست، دو نسخه از هیئت دوم و یک نسخه از هیئت سوم) توسط دکتر سید حسین موسویان انجام پذیرفته و حروفچینی شده است که در مرحله ویرایش نهایی، مأخذیابی و مقدّمه‌نگاری تحقیقی قرار دارد و به‌زودی آماده چاپ می‌شود.
پیش‌ از‌ این و برای نخستین‌بار، عبدالرحمان بدوی در سال 1972 میلادی کتاب تعلیقات را با اعتمادی بسیار به یک نسخه در کتابخانه قاهره و عنایتی اندک به نسخه‌ای از کتابخانه پرینستون، به‌دست حروفچین سپرده و به‌چاپ رسانده که در ایران نیز عیناً روگرفت و منتشر شده است (قم، مکتب الإعلام الإسلامی، 1404ق). چاپ بدوی، بدون رعایت ابتدایی‌ترین موازین تصحیح علمی و انتقادی عرضه شده که آکنده از بدخوانی‌های نسخه‌ها و نادرستی‌های صوری و محتوایی است و افزون‌ بر ‌آن، از فهرست‌های فنّی لازم و درخور چنین اثر مهمّی برخوردار نیست. شگفت آنکه دفتر تبلیغات اسلامی بار دیگر در سال 1379 و با اعتماد کامل به چاپ پیشین بدوی و ادّعای گزاف اصلاح نادرستی‌های چاپی آن، به چاپ این کتاب با ظاهری آراسته و حروفچینی جدید پرداخت که بی‌کم‌و‌کاست، اشتباهات بدوی را بر جای نهاده است (اگر بر آن نیفزوده باشد!).
اخیراً نیز حسن مجید العبیدی کتاب تعلیقات را برپایه دو نسخه خطّی در بغداد تصحیح و چاپ کرده است (بغداد، بیت الحکمه، 2002م)، که یکی از آن دو بر هیئت دوم و دیگری بر هیئت سوم و با افتادگی‌هایی در آغاز و انجام بوده و مصحّح تلاش کرده است تا ترتیب موضوعی امّا ناقص هیئت سوم را تکمیل و کتاب تعلیقات را در چهار فصل (باعنوان‌های: علم المنطق، العلم الطبیعىّ، علم النفس، و العلم الإلهىّ) عرضه کند. با اینکه در این چاپ، مصحّح بسیاری از نادرستی‌های چاپ بدوی را زدوده و به تعلیق‌های مشترک با فارابی هم اشاره کرده است، به‌دلیل دردست‌نداشتن نسخه‌های اصیل و نیز به‌کار‌نبستن دقیق ضوابط علمی و فنّی، همچنان کاستی‌ها، بدخوانی‌ها و نادرستی‌هایی در آن دیده می‌شود؛ چنانکه از داشتن مقدّمه‌ی تحلیلی مطالب و فهرست‌های فنّی بایسته و شایسته این کتاب نیز برکنار است.
4. تحلیل، تحقیق و تصحیح انتقادی کتاب المختصرالاوسط فی المنطق از آثار نسبتاً مشروح منطقی ابن‌سینا که تاکنون مطلقاً منتشر نشده، و در سنت منطق نُه بخشی نگاشته شده هر چند تنها پنج بخش از منطق را در بر دارد که با عنوان کتاب از آنها یاد شده است: کتاب{المدخل}، کتاب قاطیغوریاس، کتاب باری ارمینیاس، کتاب آنولوطیقای اولی در دو مقاله و کتاب آنولوطیقای ثانیه در دو مقاله. به لحاظ حجم نیز متوسط بین منطق عیون الحکمه، النجاه و الاشارات از یک سو و منطق شفا از سوی دیگر قرار دارد. تصحیح این کتاب براساس پنج نسخه موجود توسط دکتر محمود یوسف‌ثانی در دست انجام است و در اواخر سال 1387 به پایان خواهد رسید.
5. تحلیل، تحقیق و تصحیح انتقادی رساله النکت فی المنطق از آثار منطقی کوتاه ابن‌سینا با ویژگی‌های اولویّت و تقدّم بخشیدن به مباحث «تصدیقات» بر مباحث «تصوّرات»؛ دسته‌بندی جامع احکام قوای چهارگانه آدمی در عین ایجاز؛ تعریف متفاوت برای «قضیّه» و دسته‌بندی ابتدایی قضایا به سه دسته‌ی «حملی»، «متّصل» و «منفصل»؛ و مختص دانستن قضایای «شخصی» به قضایای حملی؛ که تاکنون به‌چاپ نرسیده است. (تنها نیمی از آن در حاشیه کتاب شرح الهدایه الأثیریّه ملّاصدرا به‌صورت چاپ سنگی منتشر شده). تصحیح این رساله براساس چهار نسخه‌ی موجود آن توسط دکتر سید حسین موسویان به اتمام رسیده است.
6. تحلیل، تحقیق و تصحیح انتقادی رساله اقسام الحکمه (اقسام العلوم العقلیه) که عدیل احصاء العلوم فارابی و مهمترین منبع در طبقه‌بندی علوم عقلی از دیدگاه ابن سینا به‌شمار می‌آید براساس چهار نسخه اقدم زیر نظر دکتر محسن کدیور به پایان رسیده است. ابن سینا در این رساله در ده فصل بیش از پنجاه علم عقلی را معرفی و طبقه‌بندی کرده است. رساله اقسام الحکمه که از پنچ قرن قبل به چند زبان زنده اروپائی ترجمه شده برای نخستین‌بار در کشور ابن‌سینا به شیوه مصحح و محقق منتشر می‌شود.
******************************************************


منابع اینترنتی نقش مهمی در پژوهشهای محققان حوزه فلسفه دارند
استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به نقش مهم فضای مجازی در پیشبرد فعالیتهای علمی، گفت: منابع اینترنتی نقش مهمی در پژوهشهای محققان حوزه فلسفه دارند .
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دکتر منوچهر صانعی دره بیدی استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرگزاری مهر، در پاسخ به این سؤال که آیا قابلیتهای فضای مجازی برای گسترش گفتگو به عنوان مؤلفه اساسی فلسفه ، مناسب است ؟ گفت : تصور بنده این است که بله ، برای اینکه گسترش علوم کامپیوتر و انفورماتیک در دنیای امروز و نیاز بشر امروز به کامپیوتر چنان است که اگر کسی نتواند با کامپیوتر کار کند بی سواد تلقی می شود .
وی افزود: شیوه های اینترنتی و شبکه جهانی به سرعت در حال گسترش است و این شتاب و گسترش چنان است که شاید تا 10 سال آینده این مسائل جزء لاینفک زندگی ما به شمار روند . فلسفه هم مستثنی از این روند نیست و همگام و همسو با پیشرفت شبکه جهانی اینترنت و علوم کامپیوتر ، فلسفه نیز باید وارد این سیستم شود .
صانعی در پاسخ به این سؤال که فضای مجازی تا چه اندازه می تواند مشکلات پژوهشگران فلسفه در کشورهای در حال توسعه را رفع نماید ؟ گفت : فضای مجازی می تواند مشکلات پژوهشگران فلسفه در کشورهای در حال توسعه را رفع نماید ولی این امر مستلزم پیش شرطی است، به عنوان مثال در کشور خودمان باید آموزش اینترنت و کامپیوتر در دوران تحصیل جدی گرفته شود .
این محقق و پژوهشگر در پاسخ به این سؤال که فضای مجازی تاچه اندازه در تکثر فلسفی جهان ما نقش داشته است ؟ گفت : پاسخ این سؤال را به درستی نمی دانم ولی می دانم که دست اندرکاران فلسفه با این فضای مجازی کار می کنند و گرایش به اینترنت در میان پژوهشگران و محققان جوان در حوزه فلسفه بالاست . این مفید است که جوانها برای مطالعات و پژوهشهای خود به اینترنت و کامپیوتر توجه می کنند .
این نویسنده و مترجم خاطر نشان کرد : امروزه شاهدیم مقالاتی که ارائه می شود علاوه براینکه از منابع و مآخذی چون کتاب و مقاله استفاده می کنند از منابع اینترنتی نیز بهره می جویند این موضوع نشان می دهد کامپیوتر و اینترنت به چه میزان در محافل علمی و پژوهشی از جمله حوزه فلسفه گسترش و رواج یافته است .
******************************************************

بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی عضو هیات علمی تمام وقت جذب می‌کند
بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری برای تکمیل کادر هیئت علمی خود براساس مقررات وزارت علوم از دانش آموختگان مقطع دکترای داخل و خارج از کشور به صورت تمام‌وقت دعوت به همکاری می‌کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، حداکثر سن 38 سال، احراز سلامت جسمی و روانی، داشتن مدرک تحصیلی در رشته مورد نظر، ارائه تألیف، تحقیق و مقالات مرتبط با رشته تحصیلی، تسلط به یکی از زبانهای خارجی و نداشتن تعهد به دیگر ارگانها و سازمانها برخی از شرایط لازم است.
بر این اساس، متقاضیان درخواست خود را تا 20 مهر به هیات اجرایی جذب هیئت علمی بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت تقاضا‌نامه به نشانی اینترنتی
www.bdbf.org.ir  مراجعه کنند.
******************************************************

دکتر اعوانی عضو پیوسته فرهنگستان علوم شد
دکتر غلامرضا اعوانی ریاست مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به‌عنوان عضو پیوسته فرهنگستان علوم منصوب شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، در بخشی از نامه دکتر رضا داوری اردکانی ریاست فرهنگستان علوم خطاب به دکتر اعوانی آمده است: در اجرای ماده 15 فرهنگستان علوم و تصویب مجمع عمومی جنابعالی به سمت عضو پیوسته فرهنگستان علوم منصوب می شوید. امیدوارم فرهنگستان از همکاریهای مؤثر و گرانبهایتان بیش از پیش برخوردار باشد.
دکتر اعوانی همچنین چندی پیش به‌عنوان عضو هیئت رئیسه فدراسیون بین‌المللی انجمنهای فلسفه جهان انتخاب شده بود.
******************************************************

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره علامه حلی
مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره علامه حلی (جشنواره آثار پژوهشی طلاب جوان) تا 25 مهرماه سال 1388 تمدید شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه،  حجت‌الاسلام موسوی شبستری، دبیر جشنواره علامه حلی(ره) با اعلام این خبر گفت: جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه برای آماده‌سازی و ارائه آثار خود نیاز به وقت بیشتری دارند که با بررسی‌های به عمل آمده تمدید این مدت، مصوب شد.
دبیر جشنواره علامه حلی(ره) افزود: تداخل فراخوان جشنواره با زمان امتحانات پایان سال مدارس علمیه و همچنین درخواست‌هایی که از طریق پست الکترونیک و پیامک به دبیرخانه جشنواره رسیده است، از دیگر علل این اقدام است.
وی با تأکید بر اینکه این فرصت دیگر تمدید نخواهد شد گفت: بیست و پنجم مهرماه سال جاری، آخرین فرصت برای ارسال آثار به این جشنواره است و به آثاری که پس از این تاریخ ارسال شود، ترتیب اثر داده نمی‌شود.
حجت الاسلام موسوی شبستری در تشریح شرایط شرکت طلاب حوزه‌های علمیه در این جشنواره گفت: آثار علمی با محتوای پژوهش در قالب مقاله، کتاب و پایان‌نامه پذیرفته می‌شود که می‌بایست در یکی از گروه‌های علمی پژوهش: تفسیر و علوم قرآنی، فقه و حقوق اسلامی، کلام، علوم حدیث، اصول فقه، فلسفه، اخلاق و تربیت، تاریخ اسلام و مسلمین، منطق، ادبیات و علوم انسانی مرتبط با حوزه دین باشد.
وی افزود: طلاب و فضلا می‌توانند آثار پژوهشی خود را در بخش ویژه که اختصاص به پژوهش‌های مرتبط با حوزه‌های علمیه در زمینه مدیریت وبرنامه‌ریزی، تهذیب و امور فرهنگی، آموزش، پژوهش، تبلیغ و ... دارد، ارسال کنند.
دبیر جشنواره علامه حلی(ره) تأکید کرد: پدیدآورندگان آثار، باید در یکی از سطوح یک تا سه حوزه‌های علمیه برادران و یا خواهران مشغول به تحصیل باشند که شامل پایه‌های اول تا ابتدای سال دوم درس خارج می‌باشد. همچنین حداکثر سن شرکت‌کنندگان 34 سال می‌باشد.
وی در خصوص نحوه آثار، اظهار داشت: طلاب پس از تکمیل فرم ثبت‌نام جشنواره و ضمیمه نمودن اصل اثر و فایل الکترونیکی آن، آثار پژوهشی خود را به نشانی: قم – صندوق پستی 185 – 37165 (دبیرخانه جشنواره علامه حلی(ره) ارسال نمایند.
حجت‌الاسلام موسوی در پایان گفت: به صاحبان آثار برگزیده، لوح تقدیر جشنواره و جوایز ارزنده‌ای تعلق خواهد گرفت.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر با تلفن: 2904976 – 0251 (ویژه برادران) و یا تلفن 2144360 – 0251 (ویژه خواهران) تماس گرفته و یا به پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی
www.jhelli.ir مراجعه کنند.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :