اخبار حوزه و دانشگاه 28/5/88

۲۹ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۸:۵۱ کد : ۲۵۸۳۱ اخبار
تعداد بازدید:۴۵۹
فرهاد رهبر: نقشه جامع علمی جوابگو نیست/ ایران به عضویت کمیته «سیاستگذاری پژوهش‌های کارآفرینی» انتخاب شد/ رشد شاخص تعداد دانشجو در کشور/ اتاق فکر اشتغال دانش ‌آموختگان کشور راه اندازی شد/ معرفی 10 دانشمند و دانشگاه برتر و پرتالیف ترین محققان علوم انسانی ایران/ تأمین ردیف استخدامی و اعتبارات مالی برای جذب هیئت علمی/ داوطلبان گروه علوم انسانی آزمون کارشناسی ارشد بیشتر است/ نخستین بار در کشور، مرکز رشد علوم انسانی و هنر در یزد راه اندازی شد/


فرهاد رهبر مطرح کرد:
نقشه جامع علمی جوابگو نیست
رئیس دانشگاه تهران گفت: متاسفانه در سطح ملی مدیریت پژوهشی ضعیفی داریم و نقشه جامع علمی کشور نیز پاسخگوی نیازها نیست. از این رو هر دانشگاه باید یک نقشه راه برای خود داشته باشد به خصوص دانشگاه تهران که دانشگاهی جامع است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر فرهاد رهبر سه شنبه در مراسم افتتاح آزمایشگاه تایید نمونه آنتن دانشگاه تهران گفت: یکی از سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه تامین سه درصدی اعتبار تولید ناخالص ملی در پیشبرد پژوهش است که برای تحقق این امر روند کنونی پاسخگو نبوده و نیازمند طرح‌ها و راهکارهای جدید هستیم لذا ضروری است که هم در سطح ملی و هم در سطح دانشگاه‌های کشور اقدامات ویژه‌ای انجام شود.
وی با انتقاد از روند اداری طویل و کند تحقیق و پژوهش در کشور گفت: روند پر پیچ و خم اداری و کاغذ بازی‌های رایج و همچنین مقررات و آئین نامه های دست و پاگیر موجود در کار پژوهش عملا راه رشد و ترقی پژوهش‌های علمی را مسدود کرده است.
رئیس دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه باید برای حل مسائل و مشکلات کشور باید به پتانسیل‌های داخل بیشتر از خارج از کشور توجه شود، گفت: در این زمینه اقداماتی نیز صورت گرفته است به عنوان مثال امروز شاهد آن هستیم که 30 میلیارد تومان برای مرکز تحقیقات مخابرات ایران جهت تجهیز دانشگاه‌ها و رفع نیازهای مخابراتی کشور هزینه شده است.
وی افزود: دانشگاه‌ها باید با اقدامات مفید اعتماد مسئولان و صنایع کشور را برای انجام پروژه های مختلف جذب کرده و این فضای بی اعتمادی و کم اعتمادی را از میان بردارند.
******************************************************

ایران به عضویت کمیته «سیاستگذاری پژوهش‌های کارآفرینی» انتخاب شد
پروفسور نظام ‌الدین فقیه عضو هیئت علمی وابسته دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران به عضویت شورای سیاستگذاری پژوهش های کارآفرینی در ‌دیده بان ‌جهانی کارآفرینی «GEM» انتخاب شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، شورای سیاستگذاری پژوهش‌های کارآفرینی در دیده بان ‌جهانی ‌کارآفرینی دارای هفت عضو است و 6 عضو دیگر از کشورهای هلند، آمریکا، انگلستان، اسپانیا، دانمارک و شیلی در این شورا عضویت دارند.
هدف اصلی ‌دیده بان ‌جهانی کارآفرینی «GEM» به عنوان یک سازمان جهانی علمی - پژوهشی، ارائه و ارزیابی داده‌های پژوهشی معتبر در سطح بین ‌المللی در خصوص فعالیت‌های کارآفرینانه است و شورای سیاستگذاری پژوهش‌های کارآفرینی از ارکان اصلی و تعیین کننده در این سازمان جهانی محسوب می شود.
******************************************************

عضو کمیسیون آموزش عنوان کرد:
رشد شاخص تعداد دانشجو در کشور
نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به افزایش پذیرش تعداد دانشجویان کشور در سال‌های اخیر گفت: جمعیت دانشجویی کشور اکنون 5/3 میلیون نفر است که بر این اساس شاخص دانشجو به بیش از پنج هزار نفر در صد هزار نفر می رسد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر محمدحسین دوگانی یادآور شد: وزارت علوم در تمامی شاخص‌های آموزش عالی از قبیل افزایش پذیرش دانشجو، اصلاح هرم هیئت علمی دانشگاه‌ها، افزایش بودجه دانشگاه‌ها، مقالات ISI، افزایش تعداد دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و موارد مشابه پیشرفتی جهشی  داشته است.
وی همچنین در خصوص افزایش پذیرش تعداد دانشجویان کشور گفت: تعداد کل دانشجویان از دو میلیون و 117 هزار و 471 نفر در سال 83 و به سه میلیون و 581 هزار و 70 نفر در سال 87 افزایش یافته و براین اساس، جمعیت دانشجویی در حال حاضر در حدود 5/3 میلیون نفر است که با لحاظ کردن این رقم، شاخص دانشجو در صد هزار نفر به بیش از 5000 نفر خواهد رسید.
دوگانی با اشاره به افزایش پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی گفت: در مجموع ظرفیت این سه مقطع از 687 هزار و 500 نفر در سال 83 به یک میلیون و 502 هزار نفر در سال 88 افزایش یافته است. با توجه به اینکه کل داوطلبان ورود به آموزش عالی یک میلیون و 250 هزار نفر است، برای اولین بار ظرفیت پذیرش دانشجو از تعداد داوطلبان بیشتر است و امکان قبولی برای تمام داوطلبان وجود دارد.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای مجلس اسلامی گفت: بر اساس آمار موجود تعداد کل مراکز آموزش عالی از 1300 مرکز در سال 83 به دو هزار و 158 مرکز در سال 87 رسیده است که این آمار نشان دهنده رشد بالای 60 درصدی تعداد مراکز آموزش عالی کشور از سال 83 تا‌کنون است.
وی اضافه کرد: تعداد کل اعضای هیئت علمی از 10 هزار و 660 نفر در سال 70 به 13 هزار و 750 نفر در سال 83 و 18 هزار و 219 نفر در سال 87 رسیده که سال 83، 42 هزار و 625 نفر و سال 87، 63 هزار و 289 نفر بوده‌اند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خبری که بر روی سایت وزارت علوم درج شده است در خصوص اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی وزارت علوم اظهار داشت: اعتبارات هزینه ای وزارت علوم و دانشگاه‌های وابسته در پنج سال اخیر بالغ بر 197 درصد و به عبارت دیگر معادل 97/2 برابر رشد داشته است.
وی گفت: پرتاب اولین محموله کاوشگر به فضا، طراحی و ساخت تجهیزات و سامانه‌های پیشرفته دفاعی از جمله سامانه‌های راداری و موشکی بخشی از موفقیت های حوزه فناوری های پیشرفته بوده است.
******************************************************

اتاق فکر اشتغال دانش ‌آموختگان کشور راه اندازی شد
اتاق فکر اشتغال دانش ‌آموختگان کشور توسط سازمان همیاری اشتغال دانش ‌آموختگان جهاد دانشگاهی آغاز به کار کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، علی احمدی - رئیس سازمان همیاری اشتغال دانش ‌آموختگان جهاددانشگاهی با اعلام این خبر افزود: هدف از تأسیس اتاق فکر اشتغال، احساس ضرورت برای ایجاد بستر و سامانه‌ای فکری است تا با بهره‌گیری از نقطه نظرات صاحب‌‌نظران و افراد دارای دانش و تجربه در حوزه اشتغال و کارآفرینی، زمینه تفکر سازمان یافته و جامع در این حوزه مهم و حیاتی کشور فراهم شود.
وی افزود: مشکل بیکاری دانش ‌آموختگان کشور معضلی است که باید برای آن تلاش جدی،‌ همه جانبه و جهادی صورت پذیرد و این مهم تنها با مشارکت همه جانبه و اقدامات بین بخشی میان دستگاه‌های متولی امر اشتغال در کشور محقق می شود.
معاون رئیس جهاد دانشگاهی مهم‌ترین کارکردهای اساسی اتاق فکر اشتغال دانش ‌آموختگان را تولید ایده،‌ کاربست ایده،‌ جلب مشارکت دستگا‌ه‌ها و سازمان‌های ذیربط و نیز امر خطیر کمک در سیاست سازی برشمرد.
******************************************************

معرفی 10 دانشمند و دانشگاه برتر کشور/ اسامی پرتالیف ترین محققان علوم انسانی ایران
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام 10نویسنده و دانشگاه برتر بر اساس این پایگاه را معرفی کرد و گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نظامی استنادی است که اساس فعالیت آن را سنجش عملکرد پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، جعفر مهراد افزود: این پایگاه از بدو تاسیس نسبت به ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهش، پارک‌های علم و فناوری، نشریات علمی و دانشمندان و پژوهشگران اقدام می کند.
وی اظهار داشت: از زیر سیستم‌های ISC می‌توان استفاده های مختلفی کرد. هر کدام از زیرسیستم‌ها نقش خود را ایفا می کنند اما در مجموع آنچه از نقش ISC بر می آید ارزیابی و رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات فناوری و پژوهشی است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نمایه استنادی علوم ایران (ISCI) را یکی از این زیر سیستم‌ها عنوان کرد و گفت: این زیر سیستم در واقع معادل Web of Science موسسه اطلاعات علمی یا (ISI) است.
وی افزود: بررسی تحلیلی ISC در کل و بدون محدودیت رشته های موضوعی 10 دانشمند برتر ایران را معرفی می کند. اسامی پنج نفر اول به شرح زیر است:
1- فریدون عزیزی با 285 مقاله
2-  باقر لاریجانی با 198 مقاله
3- پروین میرمیران با 112 مقاله
4- انوشیروان کاظم نژاد با 111 مقاله
5-سقراط فقیه زاده با 101 مقاله
ناصر ولایی، مهدی هدایتی، قربان نورمحمدی، محمدرضا قندها، مسعود امینی نیز دانشمندان شماره 6 تا 10 برتر کشور بر اساس ISC هستند.
مهراد اضافه کرد: دانشگاه‌ها نیز در ISC بر حسب تعداد انتشارات (مقاله های موجود در نشریات علمی معتبر و دارای ضریب تاثیر) رتبه بندی می شوند. بر این اساس 10 دانشگاه برتر کشور بر حسب تعداد مقالات مشخص شده اند. اسامی 5 دانشگاه برتر به شرح زیر است:
1- دانشگاه تهران با 15636 انتشارات
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران با 10324 انتشارات
3- دانشگاه تربیت مدرس با 8566 انتظارات
4- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با 6224 انتشارات
5- دانشگاه علوم پزشکی ایران با 4366 انتشارات
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز رده‌های پنجم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به وضعیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه به مهر گفت: تعداد مجلات معتبر علمی که اعتبار خود را از کمیسیون نشریات علمی این وزارت دریافت کرده اند بیشتر است. انجام تقسیم‌بندی در (ISC) برحسب رشته موضوعی میسر است و به راحتی می توان براساس رشته‌های موضوعی پژوهشگران و دانشمندان شاخص را شناسایی کرد.
 با این حال 10 نویسنده پرتالیف رشته های علوم انسانی در (ISC) به شرح زیر معرفی شده اند.
1- عباسعلی گائینی با 70 مقاله
2- محمد علی بشارت با 50 مقاله
3- فرهاد رحمانی نیا با 48 مقاله
4- احمد جعفری صمیمی با 47 مقاله
5- رضا قراخانلو با 47 مقاله
6- حسین شکرشکن با 45 مقاله
7- حمیدرضا عریضی با 38 مقاله
8- عادل آذر با 38 مقاله
9- حسین دهشیار با 34 مقاله
10- اکبر کمیجانی با 33 مقاله
******************************************************

تأمین ردیف استخدامی و اعتبارات مالی برای جذب هیئت علمی
رئیس هیئت عالی جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور از تأمین ردیف استخدامی و اعتبارات مالی مورد نیاز برای جذب هیئت علمی توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محمد علی کی‌نژاد در حاشیه همایش سراسری طرح معرفت هیئت های اجرایی جذب هیئت علمی دانشگاه‌های زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به هماهنگی کامل و وحدت رویه برای جذب هیئت علمی بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی گفت: برای استخدام و جذب هیئت علمی کلیه نیازها از جمله ردیف استخدامی و اعتبارات مالی توسط دانشگاه‌ها در حد نیاز تأمین شده است و در صورت وجود مشکلی در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی مساعدت لازم را خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه بر اساس روش جدید جذب هیئت علمی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی در دو مقطع زمانی بهمن ماه و شهریور ماه هر سال فراخوان عمومی برای جذب هیئت علمی می دهند گفت: پس از اولین فراخوان عمومی برای جذب هیئت علمی، تعداد زیادی درخواست عضویت برای هیئت علمی ارائه شد که تا آخر شهریور ماه امسال کلیه این درخواست‌ها تعیین تکلیف خواهند شد.
کی نژاد تاکید کرد: با توجه به جذب متخصصین و اساتید در مهرماه امسال دانشگاه‌ها بیش از پیش ارتقا کیفی پیدا خواهند کرد و از تمام ظرفیت‌های کشور برای رشد و صعود به قله های برتر علمی دنیا استفاده می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت : تشکیل هیئت عالی جذب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت مرکزی جذب هیئت علمی در وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هیئت های اجرایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی و اتخاذ ساز و کار واحد در این هیئت ها برای ایجاد وحدت رویه، توانمند سازی و پویایی دانشگاه‌ها صورت می گیرد.

******************************************************

100نفر اول کنکور از چه استان‌هایی آمده‌اند؟
معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش آمار برترین‌های کنکور 88 را به تفکیک استان‌های داوطلبان اعلام کرد و گفت: بر اساس این آمار استان‌های تهران، اصفهان، فارس، مازندران و یزد دارای بیشترین تعداد داوطلب را در میان رتبه های یک تا 100 به خود اختصاص داده اند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، ابراهیم خدایی افزود: آمار برترین‌های کنکور 88 در گروه‌های آزمایشی مختلف بر اساس استان محل تحصیل 100 نفر اول مشخص شد که بر اساس آن در گروه آزمایشی علوم انسانی 48 نفر از برترین‌ها از استان تهران بوده اند.
وی افزود: در میان 100 نفر اول گروه آزمایشی علوم انسانی 9 نفر از مازندران، 6 نفر از اصفهان، 6 نفر از کرمان، 6 نفر از یزد، چهار نفر از خراسان رضوی، سه نفر از سمنان، سه نفر از فارس، سه نفر از قم، دو نفر از زنجان، دو نفر از کرمانشاه قرار دارند. همچنین از استان‌های آذربایجان شرقی، چهارمحال بختیاری، خراسان جنوبی، قزوین، کردستان، کهگلویه و بویراحمد، گلستان و همدان هر کدام یک نفر رتبه‌های پائین تر از 100 را به دست آورده است.
******************************************************

رئیس سازمان سنجش:
داوطلبان گروه علوم انسانی آزمون کارشناسی ارشد بیشتر است
رئیس سازمان سنجش گفت: آمار شرکت کنندگان در گروه آزمایشی علوم انسانی کنکور کارشناسی ارشد بیشتر از سایر رشته‌ها بوده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عبدالرسول پورعباس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، با تأکید بر این‌که آمار شرکت کنندگان در گروه علوم انسانی آزمون کارشناسی ارشد بیشترین عدد را تشکیل می‌دهند، افزود: 722 هزار نفر امسال در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کردند که از این تعداد 371 هزار نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت کرده بودند.
وی گفت: گرایش خانم‌ها در آزمون‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد به رشته‌های گروه علوم انسانی بیشتر از آقایان است.
رئیس سازمان سنجش درباره اعلام زمان نتایج کنکور 88 اظهار داشت: نتایج نهایی کنکور سراسری نیمه دوم شهریور اعلام می‌شود.
******************************************************

رییس موسسه برنامه‌ریزی آموزش عالی:
سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، مدیریت و نظارت در حوزه آموزش عالی کشور یکپارچه و منسجم شود.
رییس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با اشاره به مهم‌ترین اموری که در توفیق و پیشرفت آموزش عالی تاثیرگذار بوده و باید توسط مسوولین حوزه آموزش عالی و بالاخص وزیر علوم رعایت شود، گفت: ایجاد انسجام و یکپارچگی در سیاستگذاری، برنامه ریزی، مدیریت و نظارت در حوزه آموزش عالی کشور برای پیشرفت آموزش عالی کشور ضروری است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر عزیزالله معماریانی گفت: اگرچه دولت نهم در حوزه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی آموزش عالی دستاوردهای مطلوبی داشته و همچنین در بسیاری از شاخص‌های از برنامه چهارم توسعه نیز پیشی گرفته است، با این حال برای پیشرفت بیشتر باید مسایلی را در اولویت برنامه‌های خود داشته باشد.
وی با شاره به اولویت‌های پیشنهادی به دولت دهم در حوزه آموزش عالی، اظهار کرد: ایجاد انسجام و یکپارچگی در سیاستگذاری، برنامه ریزی، مدیریت و نظارت در حوزه آموزش عالی کشور باید از اولین اولویت‌ها باشد، به عبارت دیگر وزیر علوم باید نسبت به تقویت حوزه سیاستگذاری و برنامه ریزی، ساماندهی امر آموزش عالی ومتحد کردن نظام برنامه‌ریزی آموزش عالی اقدام کرده به گونه‌ای که بحث سیاستگذاری در این حوزه به صورت منسجم باشد.
گسترش رشته‌های بین رشته‌ای و تکمیل حلقه‌های تضمین کیفیت در دانشگاه‌ها
وی گسترش رشته‌های بین رشته‌ای و ایجاد رشته‌های جدید متناسب با نیاز جامعه، کیفیت بخشی به امر آموزش و تکمیل حلقه‌های تضمین کیفیت در دانشگاه‌ها، ساماندهی مدیریت یکپارچه پژوهش در کشور، استفاده از کل ظرفیت‌های پژوهشی کشور و رساندن سهم پژوهش به سه درصد تولید ناخالص ملی و همچنین گسترش رابطه صنعت با دانشگاه را از مهم‌ترین اولویت‌ها عنوان کرد و افزود: در این راستا باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که عمده درآمد دانشگاه از طریق رابطه با صنعت و کاربردی کردن پژوهش‌ها تامین شود.
توجه به مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها و گسترش تعامل وزارت علوم با دانشگاهیان
دکتر معماریانی اجرای کامل «قانون حداکثر توان فنی» که می‌تواند موتور محرکه بسیار مفیدی برای علم و فناوری در کشور باشد را از دیگر ضرورت‌ها عنوان کرد و گفت: توجه به مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها و گسترش تعامل وزارت علوم با دانشگاهیان نیز باید مدنظر قرار بگیرد.
استفاده از تمام ظرفیت‌ هیات‌های امنا برای اداره دانشگاه‌ها
رییس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی پیگیری مدیریت هیات امنایی دانشگاه‌ها و استفاده از تمام ظرفیت‌ هیات‌های امنا برای اداره دانشگاه‌ها را از دیگر اولویت‌ها عنوان کرد و گفت: گسترش تعاملات بین‌المللی با تاکید بر کشورهای اسلامی و همسایگان در عرصه علم و فناوری، تبادل استاد و دانشجو و انجام پروژه‌های مشترک، استفاده از ظرفیت نهادهای بین المللی آموزش عالی همچون یونسکو و آیسسکو در جهت پیشبرد اهداف ملی و انتقال دستاوردهای علمی و پژوهشی به جهان خارج از دیگر اولویت‌هایی است که می‌تواند به پیشرفت آموزش عالی در کشور کمک کند.
وزیر علوم باید فردی مورد اعتماد و پذیرش کلیه دانشگاهیان باشد
دکتر معماریانی در پایان با بیان اینکه در هر صورت هر کسی که به عنوان وزیر علوم فعالیت خود را آغاز کند باید در چارچوب نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنجم توسعه حرکت کند، اظهار کرد: وزیر علوم باید فردی دانشمند بوده و از نظر علمی مرجعیت داشته باشد تا مورد اعتماد و پذیرش کلیه دانشگاهیان باشد، همچنین باید تفکر برنامه‌ای داشته و از مدیران قوی و توانمند در اداره امور استفاده کند.
******************************************************

معاون آموزش حوزه‌های علمیه:
نظام آموزشی حوزه در مسیر الکترونیکی ‌شدن حرکت می‌کند
سیستم آموزشی به سمت و سوی الکترونیکی شدن پیش رفته و در سال جدید ثبت‌نام اینترنتی از دقت و تسریع بیشتری برخوردار گردد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، معاون آموزش حوزه‌های علمیه در اجلاس سراسری معاونان آموزش مدارس علمیه سراسر کشور اظهار داشت: نظارت بر آموزش یکی از اصول مهم  و بسیار دقیق در نظام آموزشی حوزه است و مدیران و مسئولان آموزش مدارس علمیه باید نسبت به ترمیم و بالندگی حوزه‌های علمیه دقت خاصی مبذول دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی گفت: مسئولین آموزش در حوزه‌های علمیه، مسئولیت سنگینی دارند و باید دروس را با معنویت همراه کنند.
وی خاطرنشان کرد: تبلیغات در حوزه علمیه باید چهره به چهره باشد و مسایل آموزشی و تربیتی برای طلاب به مسئولین به درستی توجیه شود.
معاون آموزش حوزه علمیه در خصوص اینترنتی کردن روال ثبت‌نام برای پیشبرد آموزش و روند تسریعی کارهای مدارس علمیه اظهار داشت: این مسئله باعث شده است که دقت بالایی را مدنظر قرار دهیم و به جز افزایش دقت‌ها مسئله ثبت‌نام و روال‌های آموزش طلاب از سرعت بالایی برخوردار گشته  است که امید داریم در آینده دیگر مسایل دیگر آموزشی از جمله گزینش طلاب جزو این طرح جدید قرار گیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی تصریح کرد: کار آموزش حوزه‌های علمیه باید جدی‌تر از همیشه دنبال شود و این مهم نیازمند سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی دارد.
معاونت آموزش حوزه علمیه افزود: پذیرش نیروهای با استعداد و کارآمد راساً مورد پیگیری و ارزیابی قرار بگیرد.
وی در خصوص اعطای مدارک تحصیلی به طلاب علی‌رغم اینکه این بخش بسیار پرکار است ولی هنوز در این راستا به روز نشده‌ایم.
معاون آموزش حوزه علمیه قم با اشاره به مسئله تربیت مدرس اظهار داشت: در سال‌های اخیر بحث تربیت مدرس در حوزه شروع شده و این مبحث را باید اجرایی نمود و تداوم بخشید.
******************************************************

نخستین بار در کشور، مرکز رشد علوم انسانی و هنر در یزد راه اندازی شد
نخستین بار در سطح کشور،مرکز رشد علوم انسانی و هنر توسط پارک علم و فناوری یزد راه اندازی شد.    
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری،این مرکز براساس توافقنامه همکاری بین پارک علم و فناوری یزد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایجاد شد.
مرکز یادشده با هدف کاربردی کردن نتایج تحقیقات درحوزه علوم انسانی, تلاش برای بومی کردن و نهادینه ساختن و فرآیندهای تحقیقاتی و ترویجی درحوزه علوم انسانی و هنر از طریق حمایت از شرکت های دانش بنیان در حوزه علوم انسانی راه اندازی شد.
براساس تفاهم صورت گرفته، محل استقرار مرکز رشد علوم انسانی و هنر در مجتمع فرهنگی امام علی (ع) واقع در بلوار دانشجو است.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از شرایط استقرار در این مرکز می توانند به پارک علم و فناوری یزد مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 7260116 تماس بگیرند.
******************************************************

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف:
تحول در علوم انسانی نیازمند سرمایه‌گذاری روی روش‌های تحقیق است
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت: برای تحول در حوزه علوم انسانی، نیازمند سرمایه گذاری در "روش‌های تحقیق " هستیم.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری فارس،  سیدبابک علوی گفت: اگر به درستی از "روش‌های تحقیق " بهره نگیریم، نمی‌توانیم شاهد رشد و پیشرفت در حوزه علوم انسانی باشیم.
وی افزود: در این حوزه نیازمند یک حرکت جدی و مستمر هستیم، وگرنه باید تنها به مباحث اولیه نظری در علوم انسانی قناعت کنیم‌ که البته در این حوزه هم بدون انجام پژوهش‌های تجربی در بلندمدت قادر به توسعه نظریه‌های نوین نخواهیم بود.
پژوهشگر برتر دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: در حوزه علوم انسانی و در دنیای امروز، متدولوژی حرف اول را می زند، اما به نظر می رسد که در کشور ما به این موضوع به اندازه کافی‌ توجه نشده است، و در خیلی مواقع بیش‌تر توجهات به محتوا و متن معطوف می‌شود.
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف ضعف اصلی را آموزش در زمینه "روش‌های تحقیق " عنوان کرد و افزود: هم چنین نیاز است تا در زمینه تدریس "روش‌های تحقیق " در دانشگاه‌ها، بازنگری اساسی صورت گیرد، چنانچه به نظر می‌رسد که این مسئله در ساختار آموزشی دانشگاه‌های کشور از ضعف آشکاری برخوردار است.
وی تأکید کرد: البته برای توانمندسازی در زمینه روش‌های تحقیق در جامعه دانشگاهی و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی به خصوص تحصیلات تکمیلی باید هر دو مبحث روش‌های تحقیق کمی و کیفی را مد نظر قرار دهیم.
علوی به ضعف دیگری در انجام کارهای پژوهشی در کشور‌ اشاره کرد و ادامه داد: متأسفانه در ذهن برخی از ایرانی‌ها شکل گرفته است که ما توانایی کار گروهی و مشارکتی را نداریم، که همین تفکر، آسیب‌های جدی بر پیکره کار پژوهشی وارد کرده است. در حالی که شواهد متعددی برای وجود کارهای تیمی موفق وجود دارد، هر چند ضعف‌هایی جدی نیز به چشم می‌خورد که باید با برنامه‌ریزی برطرف شود.
وی این ضعف‌ها را ناشی از عوامل مختلف دانست و گفت عواملی مانند سیستم‌های مدیریت پژوهشی فردمحور، ایجاد خود شیفتگی در روند تربیتی و آموزشی، کمی تجربه کار گروهی و به خصوص کمبود آموزش‌های ایجاد مهارت‌های لازم برای انجام کار تیمی، مشکلات را در زمینه کار تیمی در حوزه پژوهش دو چندان کرده است.
علوی اضافه کرد: از سوی دیگر به نظر می‌رسد که دانش مدیریت در کشور قصد دارد در کوتاه‌مدت خروجی‌های کاربردی و ملموس ارائه دهد، که گر چه بسیار لازم است اما توجه صرف به آن در بلند‌مدت یکی از عوامل ایجاد نقصان در توسعه حوزه نظری علم مدیریت در ایران می‌تواند باشد.
******************************************************

همایش "قرآن و جهان معاصر" در دانشگاه آکسفورد برگزار شد
همایش دو روزه "قرآن و جهان معاصر" با حضور تعدادی از شخصیت‌های دانشگاهی و قرآن‌پژوهان کشورهای مختلف در کالج لیدی مارگارت هال دانشگاه آکسفورد برگزار شد و طی آن راهکارهای قرآن برای حل چالش‌های دنیای معاصر مورد تبیین قرار گرفتند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، در این همایش بین‌المللی که با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در بریتانیا ، مؤسسه مطالعات قرآنی آکسفورد و خبرگزاری ایکنا برگزار شد، سخنرانانی از کشورهای انگلستان، پاکستان، امریکا و کانادا حضور داشتند.
این همایش با حضور دکتر علمی محمد حلمی رایزن فرهنگی ایران در بریتانیا و حجت الاسلام مهدی محمدی عراقی عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افتتاح شد.
حلمی طی سخنانی در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: بشریت در جهان معاصر با مشکلات، چالشها و دردهایی مواجه است که تنها درمان آن راهکارهای ماوراء طبیعی است. درد امروز بشریت جدا شدن از معنویت و بی توجهی به خداوند و فرامین دینی است.  درد بشریت امروز جدا شدن از اخلاقیات و ارزشها است، درد بشریت امروز گرفتار شدن در دستان قدرت‌های ستمگر و بی رحم است، درد بشریت امروز تبعیض و توهم قدرت اقلیت است.
رایزن فرهنگی ایران در بریتانیا با ارائه راهکارهای ارائه شده توسط قرآن برای درمان این دردها گفت: نام همایش امروز "قرآن و جهان معاصر" است، از این رو باید مشکلات جهان معاصر را بررسی کنیم که با وجود پیشرفت های علمی و تکنولوژیک، ارزش‌های انسانی، معنوی، اخلاقی و عدالت در آن تضعیف شده است.
دکتر حلمی سپس با اشاره به آیات متعددی از قرآن کریم مطالبی را در مورد "قرآن در مواجهه با دیگر باورها"، "دعوت قرآن به منطق و خرد"، "محکومیت ظلم و ضرورت مبارزه با ظالمان"، "ادامه درگیری میان حق و باطل" و "مسیر رسیدن به کمال و سعادت" بیان کرد.
دیوید اوئن دانشجوی دکتری دانشگاه هاروارد در حوزه تمدن و زبان‌های خاور نزدیک مقاله خود را با عنوان "ابن رشد گرایی : آیا تفسیر ابن رشد زمینه ای برای قرائت مدرنیستی از قرآن آماده می کند؟" ارائه کرد. پس از او دکتر بسام الساعی مدیر سابق دپارتمان مطالعات عالی دانشگاه آکسفورد نظریه خود در مورد اعجاز قرآن  بیان کرد. مقالات بعدی توسط دکتر سلطان شاه و دکتر عبدالحی هر دو از دپارتمان مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه لاهور پا کستان ارائه شد.
در این دو مقاله به معرفی و بررسی ترجمه و تفسیر قرآن در زبان‌های اردو و سندی پرداخته شده بود. مقاله پایانی روز اول توسط مارک ویلیامز دانشجوی دکتری رشته روابط بین الملل از دانشگاه مک ماستر کانادا ارائه شد. موضوع این مقاله ایجاد ارتباط بین قرآن و تئوری روابط بین الملل بود.
حجت الاسلام محمدی عراقی عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دومین روز این همایش سخنرانی تحقیقی خود را با عنوان «قرآن و عقل»  ارائه کرد.
عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: تحقیق و پژوهش درباره ماهیت ارتباط میان "عقل و ایمان" و "عقل و دین" از دیرباز یکی از دغدغه های اصلی متفکران و پژوهشگران مسائل دینی بوده و تاکنون فلاسفه، حکمای الهیات و عرفای مختلف در این باره مطالب متعددی را بیان کرده اند. این رابطه مهم و چالش برانگیز به یکی از موضوعات اصلی در مطالعات معاصر فلسفه دین تبدیل شده است.
وی توافق در مورد تعریف مفاهیمی نظیر عقل، ایمان، علم، استدلال و دین را برای نتیجه بخش بودن چنین بحث هایی ضروری خواند و گفت: توافق در تعاریف این مفاهیم پایه ای می تواند به بررسی بهتر رابطه عقل و دین و شناخت تاثیرات متقابل آن دو بر یکدیگر کمک کند.
وی سپس در ادامه با اشاره به آیات متعدد قرآنی گفت: به نظر من با توجه به اینکه عقل و ایمان هر دو هدیه خداوند متعال به بشر هستند، بنابراین با هم همانند دو بال یک پرنده دارای نوعی رابطه هماهنگ هستند. همانگونه که وجود دو بال برای پرواز و اوج‌گیری پرنده لازم است، عقل و ایمان نیز برای تکامل و رشد انسان ضروری هستند.
دکتر خالد الطرودی از موسسه اندیشه اسلامی ویرجینیای آمریکا از دیگر سخنرانان دومین روز همایش "قرآن و جهان معاصر" بود که درباره ارتباط میان قرآن و متون مقدس یهودی و مسیحی سخنرانی کرد.
فرحان مایر محقق موسسه تحقیقات اسماعیلی در لندن، سید منیر العزیز از مدرسان قرآن کریم در شهر لیدز انگلیس نیز در نشست روز دوشنبه همایش مقالات خود را به ترتیب درباره "رابطه قوانین شرعی و قوانین عرفی در جوامع غربی" و "تجربه آموزش قرآن به جوانان در کشورهای غربی" ارائه کردند.
دکتر ماهر ابو منشار و دکتر خالد الاویسی از موسسه المکتوم شهر داندی بریتانیا دیگر سخنرانان این همایش بودند که به ترتیب درباره "چارچوب پیشنهادی قرآن برای رابطه میان مسلمانان و غیرمسلمانان در طول تاریخ" و "چارچوب قرآنی برای همگرایی اسلامی در بیت المقدس" سخنرانی کردند.
دکتر سلطان شاه از مرکز مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه لاهور پاکستان نیز در دومین روز همایش مقاله ای را در مورد یکی از ترجمه های قرآن کریم از عربی به فرانسه توسط استاد محمد حمیدالله ارائه کرد.
دکتر محمد جواد گوهری رئیس موسسه مطالعات قرآنی آکسفورد نیز در نشست پایانی همایش توضیحاتی را در مورد نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که در ماه مبارک رمضان در تهران برگزار می شود، ارائه کرد که مورد توجه شرکت‌کنندگان قرار گرفت.
در حاشیه این همایش نمایشگاهی از قرآن های نفیس چاپ شده در جمهوری اسلامی ایران و نیز نرم افزارهای جدید تهیه شده در این زمینه در معرض بازدید شرکت‌کنندگان قرار گرفت.
******************************************************

«ضروت عقلانی دین» منتشر شد
کتاب "ضروت عقلانی دین" تألیف عظیم عابدینی از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، پرسش از ضرورت عقلانی دین، جدید و امروزین نیست. تاریخ معرفت و دانش بشری نشان می‌دهد که عالمان در پربارترین دوره‌های اندیشه‌ورزی خود به مسئله ضرورت دین در جامعه و نیاز بشری به آموزه‌های دینی به مثابه پرسشی تعیین کننده و محوری می‌نگریسته‌اند.
اثر حاضر، سعی دارد با توصیف و تبیین دیدگاه‌های فلاسفه و متکلمان مسلمان و نیز اندیشوران غربی، ضرورت دین و دین‌داری را در پرتو هدایت عقل و احکام عقلی، اثبات کند.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :