اخبار حوزه و دانشگاه 26/5/88

۲۶ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۱:۵۳ کد : ۲۵۸۳۲ اخبار
تعداد بازدید:۴۱۲
سیاست‌های کلی برنامه توسعه پنجم در بخش آموزش عالی بررسی شد/ تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره زمان بازگشایی دانشگاه‌ها/هم‌اندیشی مدیران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ پذیرش دانش‌پژوه در مرکز تخصصی کلام اسلامی/ تعداد مقالات ISI کشور امسال به 20 هزار مقاله می‌رسد/ اختصاص 15هزار میلیارد ریال به وزارت علوم در سال88

در مرکز پژوهش‌های مجلس:
سیاست‌های کلی برنامه توسعه پنجم در بخش آموزش عالی بررسی شد
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی سیاست‌های کلی برنامه توسعه پنجم در بخش آموزش عالی را بررسی کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،‌ دفتر مطالعات اجتماعی مرکز ضمن بررسی سیاست‌های کلی برنامه پنجم در بخش آموزش عالی اعلام کرد: بخش قابل توجهی از اعتبارات پژوهشی هم اکنون در جهت جبران بودجه امور غیرپژوهشی هزینه می‌شود زیرا اعتبارات پژوهشی طبق معمول و بی‌توجه به اولویت‌ها و نیازهای تحقیقاتی کشور مستقی در اختیار سازمان‌های غیردولتی قرار می‌گیرد، حال آنکه با اصلاح قوانین موجود و احیاناً وضع مقررات جدید می توان به روالی اندیشید که اعتبارات پژوهشی توسط نهادی مستقل بر پایه فرصت‌های برابر (بر اساس شایسته‌سالاری و نه سهمیه بندی) میان پژوهشگران کشور توزیع می شود.
ازسوی دیگر در حال حاضر از امکانات دانشگاهی که از محل بودجه دولتی تهیه شده‌اند حداقل استفاده ممکن به عمل می آید که این امر به افزایش قیمت تمام شده تحقیقات و هدر رفتن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده منتهی می شود. در جهت رفع این نقیصه می‌توان با وضع قوانین نظارتی خاص الزام دانشگاه‌ها (و دیگر سازمان‌های دولتی) به پاسخگویی در قبال مصرف منابع و قیمت تمام شده خدمات خود، آنها را به استفاده حداکثری از امانات موجود (به ویژه منابع و دستگاه های گران قیمت و کمیاب) موظف کرد.
به علاوه ساختار پژوهشی دانشگاه‌ها براساس ارتباط فردی استاد و دانشجو استوارشده است. حتی ارتباط صنعت و دانشگاه نیز کمتر در قالب روابط سازمانی بلکه با اتکا به ارتباطات فردی برقرار می شود. حال آنکه ارتباط پایدار و نهادینه صنعت و دانشگاه مستلزم برقراری و تداوم روابط بین سازمانی و نه شخصی است.
مرکز پژوهش‌ها در ادامه آورده است: در جهت حل این مشکلات لازم است که در درجه اول با وضع قوانین حمایتی ساختار پژوهشی دانشگاه به سمت شکل‌گیری گروه های تحقیقاتی سوق داده شود و در درجه دوم با حذف موانع دست و پاگیر امکان انعقاد قراردادهای بین دستگاهی بیش از پیش فراهم آید.
همچنین تعویض دوره‌ای مدیران متاثر از تغییر دولت‌ها، نظام علم و فناوری کشور را با عدم ثبات در اجرای برنامه های بلند مدت مواجه می‌کند و شتاب توسعه علمی کشور را کاهش می دهد. به این لحاظ وضع مقررات حمایتی به منظور احصا و تثبیت سمت‌های مدیریتی در حوزه علم و فناوری می تواند به رفع این نقیصه کمک کند.
مرکز پژوهش‌ها آورده است: در سال‌های اخیر مراکز پژوهشی که حلقه ارتباط دانشگاه و صنعت به شمار می روند، عملاً به واحدهای تحصیلات تکمیلی تبدیل شده‌اند. حال آنکه نیل به هدف‌های سند چشم انداز ایجاب می‌کند که با وضع مقررات جدید تغییر ساختار مراکز پژوهشی از وضعیت دانشگاه گونه فعلی به وضعیت ذاتی و اولیه خودشان (به عنوان محلی صرفاً برای انجام پژوهش‌های اصیل و کاربردی، نه پروژه های آموزشی) دنبال شود.
نکته دیگر اینکه در حال حاضر اولویت‌های پژوهشی در فناوری‌های پیشرفته بر اساس نیازها و ظرفیت‌های کشور تعیین نمی‌شود در حالی که اولویت‌بندی فناوری‌های پیشرفته باید در قالب طرحی کلان صورت گیرد.
نکته مهم دیگر این است که در شرایط کنونی بخش خصوصی در عرصه علم و فناوری توان رقابت با دستگاه‌های دولتی را ندارد و در مرحله عمل تمام پروژه های پژوهشی به بخش دولتی ارجاع می‌شود که در نتیجه بخش خصوصی همواره در حالت ضعف باقی می ماند. در جهت رفع این مشکل بر عهده دولت است که به شدت ازهسته‌های اولیه تشکیل فرصت‌های پژوهشی در بخش‌های غیردولتی حمایت مالی و معنوی لازم را به عمل آورد.
***************************************************

تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره زمان بازگشایی دانشگاه‌ها
معاون ارتباطات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مصوبه جدیدی در زمینه آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها در شورا تصویب نشده است، موضع شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تقویم سال تحصیلی دانشگاه‌ها را اعلام کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، بابک نگاهداری افزود: تقویم سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها مانند سال گذشته است و مصوبه سال گذشته در زمینه آغاز سال تحصیلی به قوت خود باقی است. اخیرا نیز کمیته ای که خارج از تصمیم سال گذشته تصمیمی بگیرد تشکیل نشده و تصمیم جدیدی نیز در این زمینه گرفته نشده است.
وی افزود: از این رو وزارت بهداشت و علوم می توانند بر اساس آنچه در سال گذشته در زمینه آغاز سال تحصیلی دانشگاه انجام دادند عمل کنند.
معاون ارتباطات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سال گذشته کمیته ای تشکیل شد و این اختیار را به دانشگاه‌ها داد که بر اساس شرایط جوی و اقلیمی که استان‌ها دارند نسبت به آغاز سال تحصیلی اقدام کنند. امسال نیز همان مصوبه قبلی درباره آغاز سال تحصیلی اجرا می شود.
تکذیب شایعه تعطیلی ترم اول دانشگاه‌ها
مدیر کل روابط عمومی و اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز شایعه تعطیلی دانشگاه‌ها در ترم آینده تحصیلی را تکذیب کرد.
عبدالرضا رستمی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بسیاری از سایت‌ها اعلام کرده اند که شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها ترم آینده دانشگاه‌ها را تعطیل کرده است در حالی که این کذب محض است که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفته دانشگاه‌ها در ترم آینده تعطیل باشند.
پاسخ وزارت علوم به برخی شایعات در زمینه تاخیر در بازگشایی دانشگاه‌ها
رضا عامری قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز درباره شایعاتی که پیرامون تعویق بازگشایی دانشگاه‌ها مطرح است به مهر گفت: تغییر در زمان آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های وزارت علوم با توجه به آنفلوآنزای خوکی در صورت اعلام وزارت بهداشت بررسی می شود.
رضا عامری افزود: در وزارت علوم برنامه خاصی برای تغییر در تقویم سال تحصیلی دانشگاه‌ها به دلیل شیوع آنفلوآنزای خوکی وجود ندارد و از آنجا که مسئولیت سلامت کشور با وزارت بهداشت است در زمینه آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها نیز در صورتی که از سوی این وزارتخانه بحثی مطرح شود، وزارت علوم نیز آن را مورد بررسی قرار می دهد.
وی گفت: تا کنون تقویم سال تحصیلی مانند سال‌های گذشته است و آغاز سال تحصیلی به صورت رسمی از اول مهرماه خواهد بود.
تاکید وزیر علوم به بازگشایی دانشگاه‌ها در مهر ماه
محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز چندی پیش درباره تقویم آموزشی سال تحصیلی دانشگاه‌ها گفت: با تشکیل کمیته ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد بر اساس درخواست و شرایط دانشگاه‌ها از 15 شهریور تا اول مهرماه سال تحصیلی را آغاز کنند.
وزیر علوم تأکید کرد: اما در نهایت سال تحصیلی رسمی از اول مهرماه آغاز می شود.
***************************************************
  
در قم برگزار می‌شود:
هم‌اندیشی مدیران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
سی‌‌وسومین هم‌اندیشی مدیران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با حضور مدیران این پژوهشگاه در دفتر قم برگزار خواهد شد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، ارزیابی برنامه پنج ساله دوم پژوهشگاه و توجیه فرآیندها و شیوه نامه‌های اداره کل ترجمه و نشر در دستور کار این هم‌اندیشی قرار دارد.
بنابر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ارائه نظرات مدیران پژوهشگاه در خصوص تصویر کیفی افق پنج ساله دوم گروه‌های علمی و کلیات برنامه آنها در زمینه سازمان، محققان، آثار و اولویت‌ها و همچنین گزارش پیشرفت‌‌های عملی برنامه‌های ویژه، نظیر طرح گفت‌و‌گوهای علمی - انتقادی با متفکران رقیب، طرح ارتباطات فرامرزی، برگزاری کرسی‌های علمی به همراه ارزیابی نقاط ضعف و تبیین برنامه‌های اجرایی از محورهای اصلی این هم‌اندیشی می‌باشد.
این هم‌اندیشی پنجشنبه، 29 مرداد، در محل تالار فرهنگ، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دفتر قم برگزار خواهد شد.
***************************************************

پذیرش دانش‌پژوه در مرکز تخصصی کلام اسلامی
مرکز تخصصی کلام اسلامی، تحت اشراف آیت‌الله سبحانی، جهت تکمیل ظرفیت دوره جدید سطح 4 از بین طلاب، تعداد محدودی دانش‌پژوه می‌پذیرد
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل ازمرکز خبر حوزه، اتمام سطح سه تخصصی کلام و 2 سال مصاحبه درس خارج، تدوین پایان‌نامه سطح سه و دارا بودن حداکثر 40 سال از شرایط پذیرش می‌باشد.
داوطلبان تا اول شهریور فرصت دارند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز شامل؛ تصویر صفحات شناسنامه، دو قطعه عکس، تصویر کارت ملی، ارایه گواهی تدوین پایان‌نامه سطح 3 از مدارج علمی حوزه، برگه ارزیابی تحصیلی و گواهی اتمام سطح 3 ، جهت ثبت‌نام به نشانی اینترنتی
www.kalam-hawzah.ir  و یا www.kalamcenter.ir  مراجعه نمایند.
بر اساس این گزارش، آزمون ورودی، شنبه 4 مهر از مواد امتحانی، کلام، منطق، فلسفه، کلام جدید و تاریخ فلسفه شامل؛ کتب کشف‌المراد، الجواهر النضید، نهایه‌الحکمه، علم و دین، تاریخ فلسفه اسلامی، الشواهد الربوبیه و اشارات، در قم، بلوار امین، نبش کوچه 11 ، موسسه امام صادق (ع)، مرکز تخصصی کلام اسلامی برگزار می‌شود.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با تلفن 2922334و2914047-0251 تماس بگیرند.
***************************************************

به همت انتشارات مرکز تحقیقات علوم اسلامی:
بیست و ششمین شماره فصلنامه تخصصی «ره آورد نور» منتشر شد
فصلنامه تخصصی اطلاع‌رسانی، آموزشی و مطالعات رایانه‌ای علوم اسلامی به همت انتشارات این مرکز، منتشر و روانه بازار گردید.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، «دین، فرهنگ و فناوری اطلاعات»، «نرم‌افزارهای اسلامی»، «پایگاه های اسلامی و مطالعات اینترنتی» و «دانش کاربری» بخش های اصلی این فصلنامه را به خود اختصاص می دهند.
 این گزارش می‌افزاید؛ رویکرد اسلامی به تطبیق پذیری میراث اخلاقی با دنیای مجازی، پردازش ابری، شهر الکترونیکی و لزوم توجه به آینده‌نگاری، نگاهی به نرم افزارهای علوم قرآنی، راهکار آسان ثبت و مدیریت مستندات سازمانی از دیگر مطالب خواندنی فصلنامه راه‌آورد نور می‌باشد.
  بر اساس این گزارش، معرفی کافی‌نت تخصصی نور، نگاهی به پایگاه اطلاع‌رسانی دستاوردهای انقلاب اسلامی، نگاهی به دنیای شبکه‌های همتا به همتا و بانک اطلاعات نمامتن بخش‌های دیگر این فصلنامه را به خود اختصاص داده‌اند.
 علاقمندان می‌توانند با مراجعه با سایت این فصلنامه به نشانی اینترنتی
www.rahavardnoor.co  به مطالب خواندنی دیگری از جمله تازه‌های اطلاع‌رسانی اسلامی، دانستنی‌های فناوری، آموزش و پرسش و پاسخ در این شماره از فصلنامه دست یابند.
***************************************************

معاون پژوهشی وزیر علوم:
تعداد مقالات ISI کشور امسال به 20 هزار مقاله می‌رسد
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری گفت: در سال 2008 میلادی، سیزده هزار و 600 مقاله ISI از سوی محققان ایرانی منتشر شد که پیش بینی می‌شود این تعداد در سال میلادی جاری به 20 هزار مقاله برسد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا،‌ دکتر منصور کبگانیان گفت: شمار این مقالات در سال 2007 نیز بالغ 9 هزار و 61 مقاله بود که جایگاه کشورمان از لحاظ جهانی سه پله رشد داشته است.
وی از رشد مطلوب بودجه پژوهشی داخل حوزه آموزش عالی خبر داد و گفت: طبق بند 26 قانون بودجه دستگاه‌ها موظف هستند یک درصد بودجه خود را به پژوهش اختصاص دهند که گزارش آنرا به وزارت علوم داده و وزارت علوم نیز موظف است تا اردیبهشت 89 گزارش نحوه هزینه این بودجه را در کل کشور به مجلس بدهد و اگر این محقق شود شاهد رشد خواهیم بود چرا که در چند سال گذشته نظارتی به این موضوع نشده و امسال سخت‌گیری بیشتری داریم.
کبگانیان، نرخ رشد پژوهش کشور را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: در مقایسه با کشورهای رقیب فقط از ترکیه عقب هستیم که فاصله را باید کم کنیم و در کشورهای اسلامی و منطقه نیز رتبه دوم را داریم که باید این موقعیت حفظ شود.
***************************************************

قائم مقام معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد:
اختصاص 15هزار میلیارد ریال به وزارت علوم در سال88
پیشی گرفتن از برنامه چهارم توسعه در شاخص جمعیت دانشجویی

مدیر کل دفتر نظارت وارزیابی وزارت علوم، گفت: دولت بودجه‌ای معادل 15هزار میلیارد ریال در سال جاری برای وزارت علوم در نظر گرفته است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا،‌ دکتر رضا عامری در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه در سال تحصیلی 84 -83 برای انجام یک اقدام ساده همچون پرداخت حقوق هیات علمی، خرید تجهیزات، خرید کتب و غیره با مشکلات زیادی مواجه بودیم اما از سال 84 تاکنون رشد بودجه وزارت علوم چشمگیر بوده است.
وی افزود: وزارت علوم در برنامه چهارم توسعه قرار بود که سه میلیون و500 هزار دانشجو داشته باشد درحالی‌که درسال 88 این رقم بیش از رقم در نظرگرفته شده، رسید.
قائم مقام معاون آموزشی وزیرعلوم با بیان اینکه در برنامه چهارم توسعه 2هزار و250عضو هیات علمی برای جذب در نظرگرفته شد که این رقم به سه هزار هیات علمی رسیده است، گفت: تا پایان برنامه چهارم توسعه می‌توانیم دو هزار عضو هیات علمی جذب کنیم.
وی اضافه کرد: درسال 84 حدود 20هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل بودند که این رقم در سال‌جاری با پذیرش جدید دانشجو به 100هزار نفررسیده است.
عامری یادآور شد: همچنین تعداد20هزار دانشجوی دوره دکتری در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند.
وی با بیان اینکه 6 هزار مقاله ISI قبل از سال 84 ارائه شده است، اظهار داشت: این رقم در سال‌جاری به 13هزار مقاله رسیده و بر این اساس ایران بیشترین نرخ تولید مقاله ISI را در جهان داراست.
مدیرکل نظارت و ارزیابی وزارت علوم گفت: در برنامه‌ریزی وزارت علوم و در برنامه پنجم توسعه که آخرین مراحل آن در کمیسیون تلفیق در حال سپری است، در راس آن وزیرعلوم بوده که 30دستگاه با آن همراه است.
وی افزود: مراحل نهایی این برنامه درحوزه علم وفناوری باکمترین تغییرات در کمیسیون تلفیق ارائه شد و در قسمت کلان در راستای سند چشم انداز 1404 تدوین نقشه جامع علمی کشور تمامی اهداف و جزئیات در راستای چشم انداز توسعه باید کاملا تدوین شده باشد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین مراحل نهایی نسخه تحول علم وفناوری درشورای عالی علمی و فناوری درحال تدوین است.
عامری در ادامه با بیان اینکه دست نیاز دراز کردن استاندار مازندران به سمت وزارت علوم خواسته زیادی نیست، گفت:هر دستگاهی که تاکنون به‌سمت دانشگاه آمده، با استقبال دانشگاه مواجه شده چراکه دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل نیز تاکنون قرارداد کلانی با وزارت دفاع بسته و نام نیک این دانشگاه درصنایع دفاعی به ثبت رسیده است.
وی افزود: رسیدن به اهداف بلند توسعه کشور،همت همه دستگاه‌ها را می طلبد و وزارت علوم به تنهایی قادر به این مهم نیست.
به گزارش خبرنگار ایسنا، در پایان مراسم با حکمی ازسوی وزیر علوم از زحمات دکتر«شکرالله شکری» قدردانی و دکتر«عسگرجان‌علی زاده» به عنوان سرپرست جدید دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل منصوب شد.


آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :