اخبار حوزه و دانشگاه 24/5/88

۲۴ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۳:۵۷ کد : ۲۵۸۳۴ اخبار
تعداد بازدید:۴۱۰
تاکید معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها بر احکام علم و فناوری برنامه پنجم توسعه/ تصویب آیین نامه اعتبار ویژه پژوهشی/ جزئیات کامل جرائم استفاده غیرمجاز از القاب علمی/ لازمه‌ توسعه ارائه برنامه‌های دراز مدت است/ افزایش مقرری فرصت‌ مطالعاتی اساتید/ حمایت مالی از دانشجویان دکتری/ یادمان پروفسور حسابی 29 مرداد برگزار می‌شود/ انتشار فصلنامه پژوهشی طلاب جوان حوزه علمیه/ موسسه مطالعات اسلامی آغاز به کار کرد/ پذیرش سطح چهار مطالعات اسلامی حوزه با گرایش انگلیسی

تاکید معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها بر احکام علم و فناوری برنامه پنجم توسعه
معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه ها و پارک‌های علم و فناوری بر اهمیت احکام علم و فناوری در برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی و اجرای طرح حمایت از دانشجویان دکتری و تخصیص منابع لازم تاکید کردند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، در قطعنامه پایانی سی و هشتمین گردهمایی معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه ها و پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه محقق اردبیلی که در روزهای 21 و 22 مرداد ماه جاری در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، کلیه معاونان و اعضای حوزه های معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم بر موضوعات حوزه علم و فناوری تاکید کردند.
معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه ها و پارک‌های علم و فناوری در این قطعنامه با اشاره به حضور پرشکوه چهل میلیونی مردم در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری آن را باعث سربلندی و افتخار ملت ایران و مبارک برای همه دانشمندان و پژوهشگران دانسته و افزودند: در رابطه مسائل ایجاد شده پس از انتخابات، از تمامی نخبگان کشور دعوت می شود که با فصل الخطاب قرار دادن نظرات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در مسائل حساس کشوری زمینه رشد و تعالی بیشتر جمهوری  اسلامی ایران را فراهم کنند.
در ادامه این قطعنامه با اشاره به شروع فعالیت دولت دهم ضمن تشکر از زحمات 4 ساله دولت نهم به خصوص وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و کلیه روسای دانشگاه ها، مدیران و دست‌اندرکاران تولید و توسعه علم، برای دولت دهم آرزوی موفقیت کردند و ابراز امیدواری کردند دولت دهم در حوزه تولید، اشاعه و نشر علم و فناوری تلاش مضاعفی را مبذول کرده و در برنامه های خود این مهم را قرار دهد.
معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه ها و پارک‌های علم و فناوری با تاکید بر اهمیت احکام علم و فناوری در برنامه پنجم توسعه اقتصادی اجتماعی به خصوص در بخش هیئت های امنا ابراز امیدواری کردند با تصویب احکام مناسب، توسعه علم و فناوری شتاب بیشتری یابد.
معاونان حاضر در این گردهمایی از شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کردند برای بهره برداری حداکثری از "سند تحول ر اهبردی علم و فناوری کشور" پیشنهادی وزارت علوم، برای نقشه جامع علمی کشور توجه خاص مبذول کرده و در استفاده بهینه از آن تاکید شد.
در ادامه این قطعنامه بر اهمیت آیین نامه اجرایی بند 26 قانون بودجه سال 88 تاکید شده و خواستار تصویب سریعتر آن در مراجع ذیربط که راهگشای مشکلات مربوطه است، شدند.
معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه ها و پارک‌های علم و فناوری در این قطعنامه یادآور شدند: جهت رشد و توسعه استان ها و افزایش مناسب نرخ تولید علم و فناوری و با توجه به ظرفیت ها و توانمندی ها استانی، فعال شدن کارگروه تخصصی علوم، تحقیقات و فناوری در استان ها مورد تاکید است و به منظور ارتقای سطح علمی و پژوهشی دانشگاه ها بر اجرای طرح حمایت از دانشجویان دکتری تاکید و از معاون علمی و فناوری ریاست جمهور تقاضا می شود که در تخصیص منابع لازم دستور صادر کنند.
سی و هشتمین گردهمایی معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری در دانشگاه محقق اردبیلی در روزهای 21 و 22 مردادماه 1388 با حضور کلیه معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه ها و معاونان فناوری پارک های علم و فناوری معاونان پژوهشی و فناوری و مدیران کل حوزه های معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با میزبانی ریاست و معاون پژوهشی این دانشگاه برگزار شد.
******************************************************

تصویب آیین نامه اعتبار ویژه پژوهشی/ ایجاد کنسرسیوم خرید تجهیزات
معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری آیین نامه اعتبار ویژه پژوهشی (Grant) اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی را تصویب کردند و بر ابلاغ هرچه سریع تر این آیین نامه تاکید شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، معاونان حاضر در سی و هشتمین گردهمایی معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری که در دانشگاه محقق اردبیلی در روزهای 21 و 22 مردادماه 1388 برگزار شد، 11 مصوبه در حوزه علم و فناوری تصویب کردند.
بر اساس این گزارش، شاخص های پیشنهاد شده برای تعیین اعضای هسته مرکزی قطب های علمی و حداقل امتیازات برای هر عضو هسته و برای هر قطب علمی به تفکیک رشته های مختلف مورد تصویب قرار گرفت.
تصویب آیین نامه فرصت مطالعاتی و درخواست برای اجرای هرچه سریع تر آن و قیمت گذاری فرآورده های ISC به صورت هزینه های کلی مدیریتی و عمومی و هزینه های سرانه ای کاربران هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از دیگر مصوبه های این نشست بود.
معاونان پژوهشی با تاکید بر نقش مدیریتی معاونت ها در ثبت و ساماندهی رساله ها و پایان نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سامانه ثبت در پژوهشگاه فناوری اطلاعات علمی ایران تصویب کردند این موضوع از طریق کتابخانه های دانشگاه‌ها با نظارت دقیق همراه باشد.
جهت افزایش نقش آفرینی موثر دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در انجام طرح های پژوهشی کلان ملی، ایجاد سازمان مناسب و بهره گیری از پژوهشگران، مقرر شد مشکلات قانونی در مورد قراردادهای برون سازمانی دانشگاه ها به صورت جدی بررسی و با اتخاذ تصمیمات مناسب رفع شود.
ایجاد کنسرسیوم خرید تجهیزات برای جلوگیری از نابه‌سامانی و تکرار خرید تجهیزات در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی، ارائه تعریف ساختاری مناسب در دانشگاه‌ها برای پژوهشکده ها به منظور جذب، استخدام نیروی انسانی، امکانات، تخصیص فضا و ایجاد زیرساخت های مناسب و کلیات آیین نامه مطرح شده برای پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در پژوهشگاه ها از دیگر مصوبات این نشست بود.
معاونان پژوهشی همچنین توصیه کردند روند بازدیدهای آسیب شناسانه از پژوهشگاه ها و پژوهشکده ها که از طرف دفتر بررسی و ارزیابی پژوهشی انجام می گیرد به صورت منظم ادامه یابد و آیین نامه محاسبات بار موظفی اعضا هیئت علمی پژوهشکده ها تدوین شود.
******************************************************

جزئیات کامل جرائم استفاده غیرمجاز از القاب علمی/ حبس در انتظار متخلفان
رئیس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به جرائم استفاده غیرمجاز از القاب علمی گفت: جریمه نقدی و حبس بخشی از این مجازات‌ها است. ضمن اینکه افراد غیر که عامداً و عالماً فردی را که دکتر و مهندس نیست به این القاب بنامند یک میلیون تا 20 میلیون ریال جریمه می شوند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر علی عباسپور فرد تهرانی افزود: بررسی نهایی موضوع مجازات‌های نقدی و اجتماعی برای استفاده کنندگان غیرمجاز از القاب علمی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تصویب رسیده است و بر اساس آن افرادی که از القاب علمی امثال دکتر و مهندس استفاده می کنند باید طبق مقررات قانونی مدرک معتبر از وزارتخانه های علوم و بهداشت داشته باشند که در غیر این صورت مصداق کلاهبرداری محسوب می شوند.
درج مجازات در روزنامه های کثیرالانتشار
وی خاطرنشان کرد: فردی که به صورت غیرقانونی این ادعا را داشته باشد در دادگاه مجازات می شود و علاوه بر جریمه نقدی که بر اساس قوانین کشور برای مصداق کلاهبرداری تعیین شده است، این مجازات باید در روزنامه های کثیرالانتشار نیز منتشر و اعلام شود.
جرایم کلاهبرداری شامل جریمه نقدی و حبس
عباسپور اضافه کرد: جرایمی که برای موارد کلاهبرداری در قوانین کشور وجود دارد شامل جریمه نقدی و حبس است که بر اساس نظر دادگاه به فرد خاطی تعلق می گیرد.
جریمه افراد غیر که عامداً و عالماً فردی را که می دانند دکتر و مهندس نیست به این القاب بنامند
وی گفت: همچنین بر اساس این مصوبه که در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نهایی شده است، افراد غیر که عامداً و عالماً به این معنی که از روی قصد و به صورت آگاهانه فردی را که می دانند دکتر و مهندس نیست به این القاب بنامند مشمول جریمه می شوند.
جریمه نقدی از یک میلیون تا 20 میلیون ریال
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: جریمه هایی که برای این دسته از افراد تعیین شده است، جریمه نقدی است که بسته به نوع خطا از یک میلیون تا 20 میلیون ریال متغیر است.
وی گفت: در واقع باید این موضوع در دادگاه به اثبات برسد که فردی که از این القاب برای دیگران استفاده می کند کاملاً آگاهانه این کار را به انجام رسانده و از این کار عمد داشته است.
عباسپور در خصوص مدارک صادره از موسساتی غیر از موسسات مورد تایید وزارتخانه های بهداشت و علوم به مهر گفت: هیچ مرکزی در داخل کشور مگر در صورت تایید این دو وزارتخانه حق ندارد مدرک تحصیلی صادر کند که در غیر این صورت به طور جدی با آن برخورد می شود.
مدارک ناشی از تحصیل در خارج از کشور بدون مهر تایید وزارتخانه های بهداشت و علوم معتبر نیست.
وی اضافه کرد: در مورد مدارک ناشی از تحصیل در خارج از کشور نیز افراد باید بدانند که حتی اگر مدرک تحصیلی فردی از معتبرترین دانشگاه‌های دنیا نیز باشد باید مهر تایید وزارتخانه های بهداشت و علوم را داشته باشد و در غیر این صورت فرد نمی تواند از آن مدرک برای القابی همچون دکتر و مهندس استفاده کند.
دستگاه‌های اجرایی در اعطای مزایای دکتری دقت کنند
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی نیز باید تایید مدرک افرادی که دارای مدرک خارج از کشور هستند را دریافت کنند و پس از آن نسبت به اعطای مزایای دکتری به آن فرد اقدام کنند و دقت لازم را در این امر داشته باشند.
عباسپور اظهار داشت: ضعف قانونی در این زمینه وجود ندارد مرجع نهایی برای مدارک تحصیلی وزارتخانه های علوم و بهداشت هستند که دستگاه‌های اجرایی هم باید دقت کافی را در این زمینه داشته باشند.
******************************************************

انتقادمعاون فناوری رئیس جمهور از تاخیر درتصویب نقشه علمی
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور درباره بودجه پژوهشی امسال کشور گفت: امسال مبلغ 70 میلیارد تومان را در قانون بودجه پیش بینی کردیم و به مجلس پیشنهاد دادیم و برای توسعه فناوری‌های راهبردی که زیست فناوری از جمله آنها است مبلغ 10 میلیارد تومان در نظر گرفته شد. این میزان صرف پژوهش در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی خواهد شد تا بتوانند کارهای خود را با سرعت بیشتری انجام دهند.
لایحه حمایت از شرکتهای دانش بنیان در انتظار تصمیم مجلس
واعظ زاده با اشاره به مزایای تصویب لایحه حمایت‌های شرکت‌های دانش بنیان ابراز امیدواری کرد که با تصویب این لایحه که به مجلس تقدیم شده و در کمیسیون آموزش و در برخی از کمیسون‌های دیگر در دست بررسی است، مشکلات این شرکت‌ها حل شود.
وی با بیان اینکه در این لایحه منابع مالی مناسبی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: طبق این لایحه مبلغ سه میلیارد تومان ظرف سه سال از صندوق ذخیره ارزی صرف این مسئله می شود. این بودجه در دولت تصویب شده است و باید به تصویب مجلس نیز برسد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان به تغییرات پیشنهادی مجلس در این لایحه اشاره کرد و یادآور شد: تغییراتی که قرار است در این لایحه از سوی مجلس اعمال شود باید از نمایندگان محترم مجلس پرسیده شود ولی آن چیزی که ما بر آن تاکید داریم این است که مجوزهایی که برای شرکت‌های دانش بنیان صادر می شود باید تحت یک مرجع واحد باشد و این مرجع را دولت تعیین خواهد کرد. در حال حاضر بیش از 20 مرجع در کشور وجود دارد که طبق مصوبات مجلس مجاز به صدور مجوز برای شرکت‌های دانش بنیاد هستند از این رو دولت نمی تواند بدون تایید مجلس اقدام به ادغام این مراجع کند. در واقع مجلس با تصویب این لایحه این اجازه را به دولت می دهد که در جهت هماهنگی میان این مراجع اقدام کند.
وی راه اندازی صندوق نوآوری و فناوری را از دیگر پیشنهاداتی ذکر کرد که در این لایحه عنوان شده و در این باره توضیح داد: به منظور حمایت از این نوع شرکت‌ها ایجاد صندوق "نوآوری و شکوفایی" پیشنهاد شد و مقرر شد منابع آن از حساب ذخیره ارزی تامین شود.
واعظ زاده با تاکید بر اینکه این منابع سهل و ساده بدون تضمین های سنگین و با ریسک پذیری و خطرپذیری از سوی صندوق در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد، ادامه داد: اینها مواردی بود که در این لایحه در نظر گرفتیم و امیدواریم مورد تصویب نمایندگان مجلس قرار گیرد و با تکمیل آن در سال آینده شاهد اجرایی شدن این قانون مهم باشیم.
سرنوشت نقشه علمی در دست شورای انقلاب فرهنگی
به گزارش مهر، واعظ زاده همچنین به سرنوشت نامعلوم نقشه جامع علمی اشاره کرد و گفت: کمیسیون نقشه جامع علمی کشور در آبان ماه سال گذشته کار خود را به پایان رساند و پیش نویس نقشه را به شورای انقلاب فرهنگی ارائه داد. این نقشه از آن موقع در اختیار دبیرخانه شورا قرار گرفت و مشتاقانه منتظر هستیم تا هر چه زودتر نقشه تصویب شود. حتی انتظار می رود قبل از اینکه برنامه پنجم نهایی شود ما نقشه مصوب را داشته باشیم تا برنامه پنجم با توجه به نقشه تصویب شود.
وی درباره اینکه این نقشه در چه مرحله ای است و یا چه زمانی نهایی می شود گفت: این سئوالات را باید از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بپرسید اما امیدوارم دوستان من پاسخ قانع کننده ای در زمینه طولانی شدن روند تصویب نقشه ارائه دهند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: نقشه جامع علمی کشور در ظرف یکسال آماده شد ولی شورای انقلاب فرهنگی کمیته ای را مجددا برای بررسی نهایی تشکیل داد و من هم مانند شما خبرنگاران مشتاقم تا کار نهایی و اجرایی شود. نقشه برای اجرایی شدن تدوین شد نه صرفا متنی که بر روی کاغذ بماند.
واعظ زاده تاکید کرد: گمان ما بر این بود که نقشه در سال 87 به تصویب می رسد و برای اجرا به ما ابلاغ شود از این رو در بودجه معاونت بخشی مبلغی برای اجرایی کردن نقشه جامع علمی کنار گذاشته شد و در سال قبل چون نقشه تصویب نشد آن را به مصارف مفید دیگری رساندیم. امسال نیز همین روال وجود دارد.
انتشار اسامی 500 دستگاه متخلف در اختصاص یک درصد بودجه به پژوهش
به گزارش مهر، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اجرایی شدن قانون اختصاص یک درصد بودجه های دستگاه‌ها به بخش پژوهش گفت: اسامی تعداد دستگاه‌هایی که این قانون را اجرا نکرده اند از طریق رسانه ها اعلام خواهد شد.
******************************************************

تصویب مجازات‌های نقدی و اجتماعی برای استفاده غیرمجاز از القاب علمی
عضو کمیسیون آموزش مجلس از تصویب مجازات‌های نقدی و اجتماعی برای استفاده کنندگان غیرمجاز از القاب علمی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر داد و گفت: برای این افراد مجازات‌هایی نظیر جرایم نقدی و حبس در نظر گرفته خواهد شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، فاطمه آجرلو افزود: برای افرادی که به خود اجازه داده بودند از القاب علمی استفاده کرده و بدین وسیله چالش‌های مهمی در جامعه ایجاد کنند با هدف بالا بردن ضمانت علمی در کشور طرحی برنامه‌ریزی شد و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن با چنین جرائمی برخورد شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در هفته جاری مقرر شد افرادی که عالمانه از القاب علمی مانند مهندس، دکتری، کارشناس ارشد بدون اینکه مدارج علمی مربوط به آن‌ها را طی کرده باشند استفاده می کنند، مجازات‌هایی توسط دستگاه قضایی برای آنها در نظر گرفته شود.
وی افزود: اعضای کمیسیون به این نتیجه رسیدند که برای این افراد مجازات‌هایی نظیر جرایم نقدی و حبس، مجازات‌های اجتماعی مانند درج در روزنامه‌ها و اطلاع‌رسانی برای عموم در نظر گرفته شود.
آجرلو گفت: از قبل نیز قوانینی برای برخورد با این افراد وجود داشت اما این قوانین بازدارندگی خود را از دست داده بودند از این رو جرایم سنگین تر و بازدارنده تری در کمیسیون به تصویب رسید که به زودی تقدیم هیئت رئیسه مجلس می شود.
به گزارش مهر، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در هفته جاری به بررسی طرح یک فوریتی قانونمند کردن به کارگیری عناوین علمی (الحاق یک ماده به فصل هشتم قانون مجازات اسلامی) پرداخت.
******************************************************

لازمه‌ توسعه ارائه برنامه‌های دراز مدت است
رئیس جهاد دانشگاهی کشور با بیان اینکه لازمه‌ توسعه ارایه برنامه‌های دراز مدت است گفت: شرط اصلی توسعه حضور همه جانبه مردم است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر حمیدرضا طیبی صبح پنجشنبه در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: توسعه را رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب دانست و تصریح کرد: در سند چشم‌انداز انقلاب اسلامی، اهداف توسعه‌ای نظام در افق 1404 به وضوح بیان شده است بنابراین نباید روند پیگیری برنامه‌های توسعه کشور با تدبیر یک مجلس یا دولت دچار تغییر شود.
وی با بیان اینکه لازمه‌ توسعه ارائه برنامه‌های دراز مدت است گفت: شرط اصلی توسعه حضور همه مردم است و زمانی می‌توانیم یک توسعه پایدار داشته باشیم که همه مردم در بحث توسعه شرکت کنند و شرایط شکوفا شدن استعدادشان را فراهم ببینند.
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: برنامه‌های توسعه نباید با تدبیر یک دولت و مجلس عوض شود بلکه بیاد برنامه درازمدت باید ریخته شود و دولت‌ها تابع آن برنامه باشند و یکی از شروط پایداری توسعه عدالت است.
طیبی گفت: روال عادی توسعه در کشور این گونه است که آرمان‌ها باید در قالب سند چشم انداز صنعت و نقشه‌های توسعه علمی، فرهنگی، اجتماعی و غیره تهیه شود و بعد برنامه توسعه پنج ساله تدوین و بعد تدوین قوانین موردنیاز صورت گیرد.
رئیس جهاد دانشگاهی گفت: نقطه ضعف مباحث توسعه در جهان امروز که خیلی‌ها خصوصا غرب را متوجه این اشکال خودشان کرده است، بحث اخلاق و معنویت است، چیزی که امروز در جوامع خودمان هم در حال دور شدن از آن‌ها هستیم.
وی افزود: توسعه فرهنگی، استقلال علمی و فناورانه از نکات بسیار مهم و مورد توجه امام(ره) در بیان علت عدم توسعه‌یافتگی‌هاست.
طیبی خاطر نشان کرد: از لحاظ علمی و استقلال فناورانه که از موارد مسلم توسعه است محورهای عمده‌ای در صحبت‌های امام خمینی(ره) مشهود است که بحث خودباوری، خوداکتفایی، توسعه فناوری و تکنولوژی نوین و برنامه‌ریزی از این محورهاست.
وی وحدت کلمه و اتحاد همه مردم برای توسعه را سومین محور توسعه از دیدگاه امام دانست و گفت: اتحاد ملی بین نیروهای انقلاب از اصول مسلمی است که باید به آن توجه کرد.
******************************************************

افزایش مقرری فرصت‌ مطالعاتی اساتید/ حمایت مالی از دانشجویان دکتری
معاون پژوهشی وزارت علوم از افزایش مقرری فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی خبر داد و گفت: مقرری فرصت‌های مطالعاتی به میزان 40 تا 50 درصد افزایش یافته است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر منصور کبگانیان در مراسم افتتاحیه سی و هشتمین گردهمایی معاونین پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان این مطلب افزود: حمایت مالی از دانشجویان دکتری نیز از جمله برنامه های معاونت پژوهشی وزارت علوم بود.
وی با اشاره به عملکرد پژوهشی وزارت علوم در چهارسال گذشته در خصوص طرح تحول راهبردی علم و فناوری کشور اظهار داشت: در این راستا می توان به تدوین سند توسعه پژوهشی و فناوری کشور، طراحی و تدوین نقشه جامع علمی کشور و تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین اسناد ملی زیست فناوری و فناوری هوا فضا، تصویب سند زیست فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب و ابلاغ سند راهبردی علم و فناوری کشور به تمامی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی اشاره کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص فعالیت‌های انجام شده در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: این شورا در دوره دوم فعالیت خود انجام اموری از جمله بررسی بودجه سال 88 در حوزه‌ علوم و فناوری، تهیه آیین نامه کارگروه علوم تحقیقات و فناوری استان‌ها و ارائه آن به معاون اول رئیس جمهور جهت طرح در هیئت دولت، نظرسنجی از اهداف کلان، اولویت‌ها و چالش‌های علوم و فناوری و هماهنگی لازم جهت برگزاری سال جهانی نجوم را برعهده داشته است.
معاون پژوهشی وزیر علوم فعالیت و عملکرد پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) را بسیار ارزنده توصیف کرد و گفت: پایگاه استنادی در زمان کوتاه فعالیت خود توانسته به اهداف مورد نظر دست یابد و از جمله فعالیت‌های آن می توان به تهیه و تصویب آیین نامه، نمایه ‌سازی نشریات معتبر علمی در این پایگاه، افزایش تعداد نشریات معتبر علمی پژوهشی فارسی نمایه شده، 227 نشریه فارسی و 13 نشریه انگلیسی، راه ‌اندازی کمیته اجرایی ISC متشکل از کشورهای مالزی، پاکستان، سودان، عراق و ایران (به عنوان رئیس کمیته)، تهیه و تصویب اساسنامه پایگاه برای ایجاد تشکیلات و پست‌های سازمانی اشاره کرد.
وی هدف از ساماندهی قراردادهای دانشگاهی را به عنوان طرح برون سازمانی دانشگاهی را نقش آفرینی موثر دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در انجام طرح های کلان پژوهشی و ملی و استفاده بهینه از پژوهشگران حرفه ای دانست و اضافه کرد: در این خصوص محورهای متعددی ساماندهی شده که از میان آنها می توان به لحاظ شدن تفاوت قراردادهای تحقیقاتی دانشگاه‌ها با پژوهشگاه‌ها و روش‌های اجرایی متفاوت برای قراردادهای تحقیقاتی کوچک و بزرگ اشاره کرد.
کبگانیان عقد تفاهم ‌نامه با سازمان‌ها و وزارتخانه ‌ها، ساماندهی انجمن‌های علمی کشور، ارزیابی عملکرد پژوهشی و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تدوین شاخص‌های متعدد جهت رتبه ‌بندی آنها و ایجاد شبکه عرضه فراگیر کتب دانشگاهی با هدف اصلاح و کارآمدی نظام عرضه کتب علمی و بهره ‌گیری کامل از فناوری اطلاعات، رتبه بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ایجاد کمیته تخصصی پژوهشی شورای گسترش آموزش عالی و حمایت مالی از دانشجویان دکتری را از دیگر برنامه ها و عملکرد معاونت پژوهشی وزارت علوم عنوان کرد.
******************************************************

یادمان پروفسور حسابی 29 مرداد برگزار می‌شود
هفدهمین یادمان پروفسور محمود حسابی 29 مرداد در دو نشست در تهران و تفرش برگزار می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این یادمان روز پنجشنبه 29 مرداد ماه جاری در دو نشست در تهران و تفرش در نکوداشتی فرهنگی برگزار می شود. نشست نخست ساعت 8 تا 10 صبح در خانه استاد حسابی در تهران و نشست دوم ساعت 5 بعدازظهر در شهر تفرش زادگاه پروفسور حسابی با همکاری دانشگاه تفرش، انجمن تفرشی ها و بنیاد پروفسور حسابی و شرکت واحد اتوبوسرانی انجام می گیرد.
پروفسور محمود حسابی در سال 1281 هجری شمسی در تهران زاده شد. او تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت در مدرسه کشیش های فرانسوی آغاز کرد و همزمان، توسط مادر فداکار و فاضله خود تحت آموزش تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی قرار گرفتند. دکتر حسابی قرآن کریم را حفظ و به آن اعتقادی ژرف داشت. دیوان حافظ را نیز از برداشته و به بوستان و گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی و مثنوی مولوی اشراف کامل داشت. در سن هفده سالگی لیسانس ادبیات، در سن نوزده سالگی، لیسانس بیولوژی و پس از آن مدرک مهندسی راه و ساختمان را اخذ کرد. وی همچنین در رشته های پزشکی، ریاضیات و ستاره شناسی به تحصیلات آکادمیک پرداخت.
در سال 1924 میلادی دکتر حسابی به مدرسه عالی برق پاریس وارد شد و پس از یک سال فارغ التحصیل شد. وی در دانشگاه سوربن در رشته فیزیک به تحصیل پرداخت و در سال 1927 میلادی در سن 25 سالگی دانشنامه دکتری فیزیک خود را با ارائه رساله ای تحت عنوان "حساسیت سلول های فتوالکتریک" با درجه عالی دریافت کرد. او بر زبان های فرانسه، انگلیسی، آلمانی و عربی تسلط داشت و با زبان های سانسکریت، لاتین، یونانی، پهلوی، اوستا، ترکی و ایتالیایی برای یادگرفتن ریشه واژگان آشنا بود.
پروفسور سید محمود حسابی پدر علم فیزیک و مهندسی نوین ایران یکی از دانشمندان برجسته معاصر ایرانی است. وی که به انیشتن ایران معروف است علاوه بر فعالیت های دانشگاهی و علمی در زمینه های گوناگون سیاسی، فرهنگی و ادبی نیز آثار شایان توجهی از خود به جای نهاده است. یکی از نتایج زندگی پربار استاد مراکز مختلف تحقیقاتی صنعتی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در منزل مسکونی خود تاسیس کرد و تا پایان عمر خود به آن اشتغال داشت. همچنین استاد با شعر و موسیقی نیز به خوبی آشنایی داشت و در چند رشته ورزشی نیز موفقیت هایی کسب کرد که می توان به موفقیت وی در نجات غریق در رشته شنا اشاره کرد.
همچنین پروفسور در زمینه های علمی نیز تحقیقات و تالیفات بسیار زیادی دارد. دکتر حسابی شاگرد پروفسور انیشتین بود و در مدت انجام و مطالعه کارهای تحقیقی اش ملاقات هایی با دانشمندانی چون شرودینگر، دیراک، بور و فرمی داشته است. وی در سال 1360 شمسی در کنفرانس فیزیک ایران به عنوان پدر علم فیزیک جدید ایران نائل شد. دکتر حسابی در شهریور سال 1371 در بیمارستان قلب ژنو فوت کرد.
******************************************************

بررسی پیش نویس سند راهبردی همکاری حوزه و آموزش و پرورش
پیش نویس سند راهبردی همکاری حوزه و آموزش و پرورش در نشست دبیران کمیته های همکاری حوزه و آموزش و پرورش که صبح پنجشنبه 22 مرداد در قم آغاز می شود بررسی خواهد شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، معاون دفتر همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با اعلام این خبر گفت: نشست دبیران کمیته های همکاری حوزه و آموزش و پرورش فردا با سخنرانی حجت الاسلام ربانی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام ذو علم رئیس ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در قم برگزار می شود.
حجت الاسلام احمدی افزود: در این همایش ظرفیت‌ها و نیازهای متقابل حوزه و آموزش و پرورش و پیش نویس سند راهبردی توسعه همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش بررسی می شود.
وی افزود: راهکارهای فعال سازی کمیته های تخصصی پژوهش، آموزش، تبلیغ و کمیته تازه تاسیس راه اندازی مدارس تحت پوشش حوزه نیز از برنامه های این نشست خواهد بود. این کمیته با توجه به انعقاد تفاهم نامه همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش برای واگذاری مدارس علمیه تشکیل می شود.
******************************************************

انتشار فصلنامه پژوهشی طلاب جوان حوزه علمیه
مدیر امور پژوهشی طلاب جوان مرکز مدیریت حوزه علمیه قم گفت: فصلنامه علمی ترویجی طلاب جوان حوزه علمیه با هدف ارائه فعالیت‌های پژوهشی طلاب جوان منتشر می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام زارعی با اعلام این خبر گفت: انتشار فصلنامه علمی ترویجی طلاب جوان با هدف ارائه آثار پژوهشی طلاب پایه های یک تا 10 حوزه های علمیه در دستور کار این اداره قرار گرفته است.
وی افزود: اساسنامه و آیین نامه های مرتبط با اخذ مجوز فعالیت این نشریه با همکاری واحد محصولات پژوهشی طلاب تهیه شده است و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری شماره اول این نشریه منتشر شود.
زارعی اضافه کرد: تاکید بر علوم متعارف حوزوی مانند فقه و اصول، تفسیر، علوم قرآن، اخلاق و کلام در کنار تالیف تمامی مقالات توسط طلاب جوان از ویژگی های این نشریه خواهد بود.
******************************************************

موسسه مطالعات اسلامی آغاز به کار کرد
موسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با هدف تربیت مدرس، مبلغ و پژوهشگر در عرصه بین‌الملل آغاز به کار کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حجت‌الاسلام محمد علی شمالی در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه با اعلام این خبر گفت: گسترش معارف اسلامی با محوریت مکتب اهل‌بیت علیهم السلام، بایسته های فرهنگی، زبانی، معرفتی و شیوه‌های نوین تبلیغ در عرصه بین‌الملل را می طلبد که همواره دغدغه اندیشمندان عرصه دین بوده است.
مدیر موسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی افزود: با عنایت و الطاف خداوند متعال، این مؤسسه بین‌المللی با رویکرد نشر معارف و با مأموریت‌های برون مرزی، در حوزه علمیه قم آغاز به کار کرده است.
وی یادآور شد: این مؤسسه با برخورداری از پشتوانه علمی، پژوهشی و اجرایی در سطح عالی، مجموعه‌ای از فرهیختگان و دانش آموختگان حوزه و دانشگاه را گرد هم آورده است.
حجت‌الاسلام  شمالی افزود: نخستین گام حرکت به سمت تبلیغ معارف اهل بیت علیهم السلام در گستره جهانی، برگزاری دوره سطح چهار در رشته مطالعات اسلامی با گرایش انگلیسی است که پس از طی مراحل ثبت نام و آزمون‌های ورودی، شاهد برگزاری کلاس‌های این دوره خواهیم بود.
وی در خصوص سایر دوره‌های آموزشی یادآور شد: برگزاری دوره سطح سه با گرایش‌های انگلیسی و عربی در اولویت‌های بعدی مؤسسه قرار دارد که در آینده نزدیک جزئیات آن به اطلاع علاقه‌مندان خواهد رسید.
******************************************************

نشست تخصصی تکنولوژی تبلیغ در فضای مجازی برگزار شد
نشست تخصصی تکنولوژی تبلیغ با موضوع تبلیغ دینی در فضای مجازی به همت معاونت فرهنگی- تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، صبح امروز با حضور جمعی از مبلغین در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، دکتر جلالی در این نشست بر اهمیت استفاده از تکنولوژی و ابزار روز دنیا برای گسترش و سرعت بخشیدن به تبلیغ اشاره کرد و اظهار داشت: باید از امکانات فضای مجازی و ابزارهای اطلاع‌رسانی روز دنیا همچون اینترنت در عرصه تبلیغ دین استفاده بیشتری شود.
وی افزود: استفاده از تکنولوژی در عرصه تبلیغات دینی می‌تواند کیفیت تبلیغ و تعداد مخاطبین را به شکل چشم‌گیری افزایش دهد.
این استاد انفورماتیک دانشگاه ادامه داد: اگر آلودگی‌هایی در اینترنت وجود دارد اشکال در تکنولوژی نیست، بلکه نحوه استفاده کاربران از اینترنت غلط است که باید اصلاح و فرهنگ‌سازی شود.
دکتر جلالی هدف تبلیغات دینی را رساندن حقایق و معارف اسلامی و بانگ توحید و ندای آزادی‌خواه اسلام در سراسر دنیا دانست و گفت: دعوت مردم به رعایت قوانین اسلامی و آشنایی آنها با احکام و روایات اهل‌بیت (ع) هدف تبلیغات دینی در کشور است.
سخنران این نشست با اشاره به گسترش تبلیغات منفی دشمنان در فضای مجازی بیان داشت: امروز دانایی و توانایی یک نفر جواب‌گو نیست، باید تمامی طلاب حوزه به صورت مشارکتی و با اتکا به توانایی‌های علمی و اخلاقی خود در حوزه دین به تبلیغات گسترده با علوم روز در جامعه بپردازند.
وی افزود: اختراع و پیشرفت‌های روز دنیا و تولید ابزارهای اطلا‌ع‌رسانی جدید به نوعی  نعمت الهی است و باید در راستای تبیین دین الهی از این ابزارها استفاده کنیم، چون اسلام، دینی صد درصد تبلیغی است، لذا باید به همین میزان از ابزار تبلیغی استفاده کرد.
دکتر جلالی تصریح کرد: ضعف مسلمانان در نداشتن اطلاعات است و فاصله زیادی با جهان فناوری داریم، ولی از نظر محتوا هیچ یک از قدرت‌های جهان بر مسلمانان برتری ندارند و محتوای دین اسلام آنچنان غنی است که با وجود این همه ضعف و کمبود، روزانه بر تعداد مسلمانان جهان افزوده می‌شود.
این استاد دانشگاه تهران گفت: باید روش‌های جدید تبلیغ و آموزش را در حوزه دین گسترش دهیم و نخبگان دینی ترجمان شفاف و روشنی همراه با مثال های مناسب با زمان از قرآن و روایات ارایه دهند.
وی به ویژگی‌های تبلیغ در دنیای امروز اشاره کرد  و بیان داشت: بالا بردن اطلاعات روان‌شناسی و جامعه‌شناسی نسبت به مخاطبین، استفاده از ابزار اطلاع‌‌رسانی روز، تغییر روش‌های تبلیغ سنتی به تبلیغات از راه دور، ایمیل و اینترنت و اتصال مساجد به شبکه‌های  اینترنتی جهان و ایجاد ارتباط میان مساجد از ویژگی‌های تبلیغ در عصر تکنولوژی است.
دکتر جلالی در پایان افزود: محتوای تبلیغ در اسلام مهم‌تر از اصل انتشار آن است لذا علاوه بر استفاده از فناوری‌های روز و تغییر روش‌های تبلیغی باید محتوای تبلیغ را بالا برد.
******************************************************

پذیرش سطح چهار مطالعات اسلامی حوزه با گرایش انگلیسی
موسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه به منظور تربیت مدرس، پژوهشگر و مبلغ در عرصه بین‌الملل از طریق آزمون ورودی در دوره سطح 4 مطالعات اسلامی با گرایش انگلیسی طلبه می‌پذیرد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، اشتغال به تحصیل در حوزه علمیه قم، داشتن حداکثر 35 سال، ملبس به لباس روحانیت، دارا بودن مدرک سطح 3 یا کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های علوم انسانی برای دارندگان سطح 2، تسلط به زبان انگلیسی در حد پیشرفته و موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه علمی از شرایط پذیرش اعلام شده است.
داوطلبان از اول شهریور تا سی‌ام شهریور از ساعت 17 تا 19 فرصت دارند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز شامل تصویر و اصل مدرک سطح سه حوزه یا کارشناسی ارشد، گواهی شرکت در دوره‌های زبان انگلیسی، تصویر تمام صفحات شناسنامه، دو قطعه عکس و خلاصه‌ای از سوابق علمی خود، به نشانی قم خیابان صفائیه کوچه ممتاز، ساختمان معاونت تهذیب حوزه علمیه قم طبقه سوم دفتر پذیرش موسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی مراجعه کنند.
آزمون ورودی در دو بخش زبان عمومی و تخصصی و منابع درسی تخصصی به ترتیب در روزهای 2 و 16 مهر شامل نهایه‌الحکمه، الهیات آیت‌الله سبحانی، معارف قرآن و جستارهایی در کلام جدید ، جلد اول تفسیر المیزان، متن مکاسب محرمه، Interchange 3 و The encyclopedia of Islam برگزار می‌شود.
حفظ قرآن و نهج‌البلاغه، تالیفات و پژوهش‌های منتشر شده و سوابق تبلیغی از اولویت‌های پذیرش می‌باشد.
******************************************************

"فیلسوف فرهنگ" منتشر شد
کتاب "فیلسوف فرهنگ؛ جشن‌نامه استاد دکتر رضا داوری اردکانی" به کوشش حسین کلباسی اشتری با ویراستاری نوشین شاهنده در 760 صفحه از سوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، "فیلسوف فرهنگ" عنوان جشن‌نامه‌ای است که به‌کوشش مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و همزمان با روز جهانی فلسفه در مراسم نکوداشت دکتر رضا داوری اردکانی رونمایی شد. دکتر رضا داوری اردکانی سالیان دراز عمر خویش را افزون بر پژوهش و تدریس فلسفه در دانشگاه تهران، در مقام ریاست فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و عضویت در شورای انقلاب فرهنگی سپری کرده است.
این جشن‌نامه پس از درآمد گردآورنده مجموعه حاضر، دکتر حسین کلباسی اشتری دارای سه بخش مقالات، گفتگوها و پیوست‌ها است.
بخش اول شامل سی‌ویک مقاله از دوستان، شاگردان و علاقه‌مندان دکتر داوری است که به‌ترتیب عبارتند از:
مسأله اسماء و صفات الهی (غلامحسین ابراهیمی دینانی)/ ملاحظاتی در باب مقایسه انسان‌شناسی هیدگر و ملاصدرا (محمدرضا اسدی)/ سقراط: صورت و سیرت (شهین اعوانی)/ دکتر داوری؛ متفکر فلسفه و فرهنگ (غلامرضا اعوانی)/ ...مگر خود فاهمه (سید محمدرضا بهشتی)/ بازاندیشی سنت معنوی نبی در دوره مدرن (شهرام پازوکی)/ اینشتین پیرو اسپینوزا (محسن جهانگیری)/ نظری به منظره آزادی (غلامعلی حدادعادل)/ تصویر ابن عربی در نگاه شیخ محمود شبستری (نصرالله حکمت)/ هنر و حقیقت نزد هیدگر (محمود خاتمی)/ مدرنیته و دوستان آن (سید محمد خامنه‌ای)/ فرار به فلسفه (بهاءالدین خرمشاهی)/ اعیان ثابته (محمد خوانساری)/ پرسشگر دردمند روزگار ما (محمد رجبی)/ مبانی مدارا (علی‌اکبر رشاد)/ نیچه و حافظ (رضا سلیمان‌حشمت)/ آیا «فارابی، مؤسس فلسفه اسلامی» است؟ (حسن سیدعرب)/ تأملی در شعاری که سقراط سر داده بود (پرویز ضیاء شهابی)/ دکتر داوری؛ شاعری و تفکر (محمدجواد صافیان)/ درباره استاد دکتر داوری (روح‌الله عالمی)/ ارزش و اعتبار تفسیر هیدگر از کانت (بیژن عبدالکریمی)/ تفکر پست‌مدرن و نخستین متفکران (علی کرباسی‌زاده)/ فیلسوف فرهنگ (حسین کلباسی اشتری)/ علم، تکنولوژی و توسعه (حمیده کوکب)/ حضور اگوستین در سیر تفکر در عالم غرب مسیحی و صور مختلف آن... (کریم مجتهدی)/ میراث علمی ـ فلسفی جهان اسلام (مهدی محقق)/ تحلیل فلسفی حق (سیدمصطفی محقق‌داماد)/ حجیت و آزادی (گئورک ویلهلم فردریش هگل/ علی مرادخانی)/ چرا می‌نویسیم (علی‌اصغر مصلح)/ مقوله زیباشناسی جلال و مضامین جلالی در شعر حافظ (حکمت‌اله ملاصالحی)/ «پرسش از غرب» در ساحت بیداری اسلامی (موسی نجفی).
در بخش دوّم، دو گفتگو قرار دارد که گفتگوی نخست با دکتر محمدرضا ریخته‌گران است و گفتگوی دوّم با استاد دکتر رضا داوری اردکانی است.
تنها مقاله انگلیسی این مجموعه با عنوان Vicos The New Science  به قلم دکتر رامین خانبگی است.
در بخش سوّم، با عنوان پیوست‌ها، شامل فهرستی از آثار دکتر داوری قرار دارد. آقای سید ابراهیم اشک‌شیرین این آثار را به‌صورت زیر بخش‌بندی کرده است:
الف) کتاب، ب)مقاله، ج) گفتگو، د) نقد و بررسی کتاب، هـ) ترجمه، ز) شرح احوال و افکار و نقد آثار، ح) ترجمه کتب و مقالات به عربی و لاتین.
پایان بخش کتاب، دست‌نوشته‌ها و تصاویری از دکتر داوری قرار دارد. یادآور می‌شود که این جشن‌نامه سومین مجلد فَروَست «مفاخر حکمت و فلسفه» به‌شمار می‌آید. پیشتر، در دو سال گذشته به ترتیب جشن‌نامه دکتر کریم مجتهدی با عنوان درس فلسفه، درد فلسفه (انتشارات کویر، 1385) و جشن‌نامه دکتر محسن جهانگیری (با همین عنوان، انتشارات هرمس، 1386) همزمان با روز جهانی فلسفه در انجمن حکمت و فلسفه ایران رونمایی شدند.

 


آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :