اخبار حوزه و دانشگاه 21/5/88

۲۱ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۲:۴۳ کد : ۲۵۸۳۵ اخبار
تعداد بازدید:۳۹۴
وزیر علوم حکم سه انتصاب را امضا کرد/تلاش برای تحت پوشش قرار گرفتن فعالین فرهنگی دانشگاهها در بنیاد ملی نخبگان/دانشکده خبر کرمان به زودی راه اندازی می شود/راهنمای جامعه‌شناسی تحلیلی منتشر شد/زمان‌بندی مصاحبه داوطلبان دانشگاه مذاهب اسلامی اعلام شد/فصلنامه جامعه‌شناسی دین منتشر شد/رییس دانشگاه شیراز: رشته‌های علوم انسانی تقویت شوند

وزیر علوم حکم سه انتصاب را امضا کرد
سرپرست دانشگاه جندی شاپور اهواز، مشاور وزیر علوم در امور ایثارگران و سرپرست دفتر تحول اداری و بهره‌وری وزارت علوم در روزهای پایانی فعالیت دولت نهم از سوی وزیر علوم منصوب شدند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، طی احکام جداگانه ای از سوی دکتر محمد مهدی زاهدی - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسینعلی علیخانی به عنوان مشاور وزیر علوم در امور ایثارگران و نماینده موضوع 14 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان در این وزارتخانه و دکتر علیمحمد آخوند علی به عنوان سرپرست دانشگاه صنعتی جندی شاپور اهواز منصوب شدند.
همچنین طی حکمی از سوی دکتر یحیی طالبیان - معاون توسعه و مدیریت منابع وزارت علوم، معصومه خالقی مقدم سرپرست دفتر تحول اداری و بهره وری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد.
******************************************************

تلاش برای تحت پوشش قرار گرفتن فعالین فرهنگی دانشگاهها در بنیاد ملی نخبگان
 مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پیگیری این وزارتخانه برای تحت پوشش قرار دادن فعالین فرهنگی دانشگاه‌ها در بنیاد ملی نخبگان خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه محسن اسلامی در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم در تلاش است در راستای برنامه حمایتی از فعالین فرهنگی دانشگاه‌ها این افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار گیرند.
وی اظهار داشت: از این رو با بنیاد ملی نخبگان در این زمینه مذاکراتی به عمل آمده و آنها به اساسنامه بنیاد اشاره کرده و عنوان کرده اند باید اساسنامه بنیاد که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، تغییر کند و فعالین فرهنگی دانشگا‌ه‌ها نیز در اساسنامه جزء نخبگان محسوب شوند.
******************************************************

دانشکده خبر کرمان به زودی راه اندازی می شود
 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان با اشاره به نقش مهم آموزش در حرفه خبرنگاری از دریافت مجوز مرکز جامع علمی کاربردی در رشته های خبرنگاری، مدیریت خبر و روابط عمومی در کرمان خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مهدی محبان در جمع خبرنگاران در کرمان اظهار داشت: یکی از اصول مهم رشته خبرنگاری و ارتقا سطح فعالیت رسانه ها آموزش و تخصص‌گرایی است که در این زمینه با پیگیری‌های انجام شده مجوز راه اندازی مرکز جامع علمی کاربردی در کرمان صادر شده است.
وی گفت: این مرکز در رشته های خبرنگاری، مدیریت خبر و روابط عمومی در مقطع کاردانی به زودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
محبان با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی خبرنگاری در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هدف اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقطع کنونی بالا بردن سطح کیفی کار روزنامه‌نگاری در استان است که در این راستا دوره های آموزشی خبرنگاری به صورت مکرر در کرمان برگزار می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان با اشاره به تسهیلاتی که در اختیار خبرنگاران و هنرمندان کرمان قرار گرفته است، گفت: هم اکنون 477 هنرمند و خبرنگار در استان کرمان عضو صندوق حمایت از روزنامه نگاران هستند که از این تعداد 425 نفر تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار گرفته اند.
وی با اشاره به افزایش آمار نشریات محلی کرمان گفت: امروز در تمام شهرستان‌های استان یک نشریه وجود دارد و هدف دوم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بالا بردن سطح کیفی کار این نشریات است.
******************************************************

"راهنمای جامعه‌شناسی تحلیلی" منتشر شد
 کتاب "راهنمای جامعه‌شناسی تحلیلی" با ویرایش پیتر هندرسون و پیتر بیرمن در 794 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب از سری کتاب‌های دانشگاه آکسفورد درباره جامعه شناسی است که به موضوع جامعه شناسی تحلیلی می‌پردازد.
این کتاب اثری جامع و کامل در حوزه موضوعی جامعه شناسی تحلیلی است که توسط اندیشمندان و صاحبنظران بنام این حوزه مطالعاتی به نگارش در آمده است.
جامعه شناسی تحلیلی، یک استراتژی و راهبرد برای درک و فهم جهان اجتماعی است.
جامعه شناسی تحلیلی موضوعات مهم اجتماعی از جمله ساختارهای شبکه‌ای، الگوهای جداسازی مناطق مسکونی، اعتقادات رایج، ذائقه‌های فرهنگی و شیوه‌های مرسوم عمل و رفتار اجتماعی افراد را مورد بررسی قرار می‌دهد.
جامعه شناسی تحلیلی موضوعات مذکور را صرفا در ارتباط با سایر مولفه‌ها و واقعیت‌های اجتماعی بررسی نمی‌کند بلکه روندها، مکانیسم‌ها و فرآیندهایی که از رهگذر آن واقعیت‌های اجتماعی به منصه ظهور می‌رسد را نیز مورد توجه قرار می‌دهد.
جامعه شناسی تحلیلی به ارتباط مفاهیم در سطوح خرد و کلان می‌پردازد. این رهیافت، توسط رابرت مورتون بنا نهاده شده است و رهیافتی مبتنی بر راه میانه است.
رهیافت مذکور نظریه اجتماعی را به مثابه مجموعه‌ ابزاری برای تئوری‌های شبه عمومی قلمداد می‌کند که هر کدام از این تئوری‌ها برای پاسخگویی و تبیین یک پدیده خاص اجتماعی به کار می‌رود.
******************************************************

"ادیان کنونی آسیا" منتشر شد
 کتاب "ادیان کنونی آسیا" اثر جان اسپوزیتو، دارل فسچینگ و تادل لوییس در 444 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب به موضوع تاثیر مدرنیته بر ادیان جهانی به طور کلی و ادیان آسیایی به طور خاص می‌پردازد.
موضوع تاثیر مدرنیته و آثار مدرن بر ادیان یکی از مهم‌ترین موضوعات در جوامع بشری است. این کتاب علاوه بر مطالعه تاریخی به مباحثات و مجادلات دنیای معاصر در خصوص تاثیر مدرنیته بر ادیان می‌پردازد.
کتاب به موضوع تغییر و تحول معنوی و خرد دینی می‌پردازد. به زعم نویسندگان کتاب، مساله تغییر و تحول معنوی و خرد دینی به نهادینه شدن دین در انسان‌ها کمک می‌کند.
همان‌گونه که از عنوان کتاب بر می‌آید، تمرکز کتاب بر روی تاثیر مدرنیته بر ادیان آسیایی است. این تاثیر هم از جنبه تاثیر بر اعمال مذهبی و هم از جنبه تاثیر بر ایمان مذهبی قابل توجه است.
کتاب، ادیان امروزی را با اعمال و باورهای سنتی پیوند می‌دهد و پاسخ ادیان و عکس العمل‌های آن را به دنیای مدرن مورد بررسی قرار می‌دهد.
توجه و تمرکز اصلی کتاب به آیین‌ها و ادیانی چون هندوئیسم، بودیسم، ادیان آسیای شرقی و اسلام است.
این کتاب یکی از سه‌گانه‌های اسپوزیتو درباره ادیان جهانی است که به ادیان آسیایی اختصاص دارد.
******************************************************

"ساختار کلی نظام اقتصادی اسلام در قرآن" منتشر شد
 کتاب "ساختار کلی نظام اقتصادی اسلام در قرآن" نوشته آیت‌الله هادوی تهرانی منتشر شده است .
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، ضرورت یافتن نظریه ای راهنما که بتواند همه حقایق اسلام را در یک کل منطقی تبیین و سامان دهد، عامل تألیف این کتاب از سوی آیت الله مهدی هادوی تهرانی بوده است .
کتاب حاضر به آیات قرآنی در حوزه اقتصاد اسلامی نظر دارد. از این رو، در حالی که برای محققان اقتصاد اسلامی یک منبع مناسب است، برای دانش پ‍ژوهان قرآنی می تواند به عنوان یک تفسیر موضوعی تلقی شود.
اقتصاد اسلامی طی سال‌های اخیر بسیار مورد توجه کشورهای مختلف بوده است، به ویژه پس از بحران مالی که جهان را فرا  گرفت، توجه به این علم بیش از پیش جلب شد.
درحال حاضر حدود 300 بانک و مؤسسه اسلامی در جهان وجود دارند که دارایی‌های آنها تا سال 2013 به یک تریلیون دلار خواهد رسید.
******************************************************

"خانواده در ایران" منتشر شد
پنجمین جلد از مجموعه ایرانیکا با‌عنوان "خانواده در ایران" اثر هوشنگ فرخجسته به زبان روسی ترجمه و منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این جلد که شامل 7 بخش و یک ضمیمه است در 186 صفحه و با شمارگان هزار نسخه توسط انتشارات شرق‌شناسی سنت پترزبورگ منتشر شد.
عناوین بخش های هفت گانه این کتاب عبارتند از: خانواده در ایران باستان، خانواده، ازدواج و خویشاوندی در ایران پس از اسلام،  خانواده، ازدواج و خویشاوندی در ایران معاصر، خانواده در مرحله گذار، خانواده ـ ازدواج و خویشاوندی در قبیله‌ها، خانواده در روستاها و تحول در خانواده ایرانی و احیای ارزش‌ها.
از مجموعه 12 جلدی ایرانیکا که توسط رایزنی فرهنگی ایران در روسیه منتشر می‌گردد تاکنون 4 کتاب، نظام سیاسی ایران، گزیده تاریخ ایران، تاریخ ادبیات ایران و تاریخ هنر ایران منتشر گردیده است.
******************************************************

زمان‌بندی مصاحبه داوطلبان دانشگاه مذاهب اسلامی اعلام شد
دانشگاه مذاهب اسلامی با صدور اطلاعیه ای از داوطلبان کنکور سال 1388 که نسبت به انتخاب رشته های این دانشگاه اقدام نموده اند، خواست برای اطلاع از جدول زمانبندی مصاحبه به سایت دانشگاه مراجعه کنند.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مرکز خبر حوزه، در این اطلاعیه آمده است زمان مصاحبه خواهران داوطلب از دوشنبه 19 تا 21 مرداد و برادران از 24 تا 27 مرداد در محل دانشگاه مذاهب اسلامی واقع در تهران خیابان فلسطین جنوبی خیابان شهید مهرداد روانمهر پلاک 3 برگزار می شود.
این اطلاعیه می افزاید: عدم مراجعه داوطلبان به منزله انصراف از پذیرش در دانشگاه می باشد.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه به نشانی
www.mazaheb.ac.ir  مراجعه نمایند.
******************************************************

همایش "امام موسی صدر؛ انسان عقل و اخلاق" برگزار می‌شود
 همایش بین‌المللی "امام موسی صدر؛ انسان عقل و اخلاق" از سوی دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر آذر ماه امسال در در مشهد برگزار می شود .
به گزارش خبرگزاری مهر، این همایش طی روزهای 24 و 25 آذر 1388 در آمفی تئاتر دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.
تأثیر سیره معصومان بر اندیشه و عمل امام موسی صدر، هویت‌بخشی به شیعیان لبنان در پرتو معارف رضوی، انسان در منظومه فکری امام موسی صدر، امام موسی صدر و توسعه اجتماعی و نهادسازی و توانمندسازی و مسئولیت ‌بخشی به جوانان از جمله محورهای پیش بینی شده برای این همایش هستند .
نقش نوین زنان در خانواده و جامعه لبنان، همزیستی میان پیروان ادیان مختلف و فرهنگ گفتگو با مخالفان از نگاه امام موسی صدر و نسبت دین با عقل، علم و اخلاق در اندیشه امام موسی صدر نیز از دیگر محورهای همایش عنوان شده اند .
اطلاعات بیشتر در مورد این همایش از طریق پایگاه اینترنتی
www.imamsadr.ir قابل دسترسی است .
 
******************************************************

فصلنامه "جامعه‌شناسی دین" منتشر شد
شماره جدید (تابستان 2009) فصلنامه "جامعه‌شناسی دین" از سوی انجمن جامعه شناسی دین دانشگاه آکسفورد منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، این نشریه که ارگان رسمی انجمن جامعه شناسی دین دانشگاه آکسفورد به شمار می‌رود به موضوع جامعه شناسی دین به طور خاص می‌پردازد.
در این نشریه سعی می شود دیدگاهها و مواضع تئوریک خود را به اندیشمندان و نویسندگان تحمیل نکند؛ اگر چه موضوعات و محورهایی برای مطالعه و پژوهش انتخاب می‌کند تا از رهگذر آن به انباشت و گسترش ادبیات موضوع کمک کند.
این نشریه، آثار ارزشمند و علمی بسیاری از اندیشمندان و پژوهشگران از جمله نانسی آمرمان، رابرت ووث‌نو، نیکلاس لوهمان، تالکوت پارسونز و پیتریم سورکین را به چاپ رسانده است.
تعصب مذهبی در میان دانشگاهیان و استادان دانشگاههای آمریکا، یافتن عیسی مسیح(ع) در سرزمین مقدس و بردن او به چین، الگوهای عرفیت در پارادایم کهن از جمله مقالاتی هستند که در این شماره از نشریه به چاپ رسیده اند.
******************************************************

رییس دانشگاه شیراز:
 رشته‌های علوم انسانی تقویت شوند
اقتدارهیات امنا درمدیریت دانشگاه ارتقا یابد
جهت‌گیری علمی کشور شفاف شود
رییس دانشگاه شیراز با بیان اینکه جهت‌گیری‌ فعالیت‌های علمی در حوزه آموزش و تحقیقات به روشنی تعریف نشده است، گفت: انتظار می‌رود با جدیت و سرعت عمل بیشتر و جلب مشارکت دانشگاه‌های مختلف در تدوین این سیاست اقدام شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دکتر محمدمهدی صادقی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، بیان کرد: در حال حاضر مهمترین چالش پیش‌ روی آموزش عالی، ‌مساله فقدان طرح جامع علمی است که متاسفانه با وجود فعالیت‌های انجام شده در این زمینه هنوز جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته است.
توسعه کمی آموزش عالی ما را از توجه به جنبه‌های کیفی غافل کرده است
صادقی با اشاره به بحث تعدیل منطقی توسعه آموزش عالی و اختصاصی بودجه‌های مناسب پیش بینی شده به دانشگاه‌ها و مراکز مربوطه با توجه به ظرفیت و قابلیت آنها، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که توسعه کمی آموزش عالی ما را از توجه به جنبه‌های کیفی تا حدود زیادی غافل کرده است.
با نوعی عدم توازن و بی عدالتی در توزیع امکانات آموزشی مواجه هستیم
وی با اشاره به موقعیت‌های بسیار خوبی که در چند سال اخیر در زمینه ارتقای آموزش عالی و فعالیت‌های علمی و تولید علم و پژوهش در مرزهای دانش انجام شده است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی با نوعی عدم توازن و بی عدالتی در توزیع امکانات مواجه هستیم.
رییس دانشگاه شیراز عنوان کرد: استعدادهای برجسته دانشجویی و پژوهشگران برجسته از امکانات در خوری برخوردار نیستند. به گونه‌ای که امکانات آموزش عالی در عوض تربیت دانشجویان برجسته و نخبه به نوعی بین استعدادهای متوسط و ضعیف توزیع شده و برای آنها هزینه نشده است.
وی افزود: امیدواریم با اصلاح این رویکرد و تعدیل منطقی توسعه کمی با جهش جدی‌تر علم و پژوهش در راستای نیازهای کشور مواجه باشیم.
ضعف توجه دولت به رشته‌های علوم انسانی
صادقی با اشاره به ضعف توجه دولت به رشته‌های علوم انسانی،‌اعلام کرد: ما انتظار داریم این مسئله به ویژه در دوره اخیر، مرتفع شود و برنامه ریزی اصولی در جهت تقویت فعالیت‌های پژوهشی و توجه به حوزه علوم انسانی صورت بگیرد.
وی افزود: دولتمردان ما به گونه‌ای با حوزه علوم انسانی رفتار می‌کنند به گونه‌ای که بی نیاز از مطالبات این رشته‌ها هستند.
صادقی با اعلام اینکه متخصصان ما در رشته‌های علوم انسانی به دلیل عدم تعامل مناسب دولت با آنها و عدم اعتقاد به اثربخشی فعالیت‌های پژوهشی در مدیریت کشور، انگیزه کافی ندارند، خاطر نشان کرد: آنها بیشتر وقت خود را در امر آموزش و حداکثر در مقاطع تحصیلات تکمیلی جهت داده‌اند.
بسیاری از مشکلات کشور ناشی از بی توجهی به حوزه علوم انسانی است
وی افزود: ما معتقدیم بسیاری از مشکلات کشور ناشی از بی توجهی به حوزه علوم انسانی است.
رییس دانشگاه شیراز با بیان اینکه در حال حاضر نیاز به نتایج مطالعه در زمینه‌های علوم انسانی بیشتر از مطالعه حتی در زمینه مسایل هسته‌ای است، اظهار کرد: علوم دیگر و رشته‌های فنی مهم هستند ولی مهم‌تر از آن رشته‌های علوم انسانی‌اند.
اقتدار هیات امنا در مدیریت دانشگاه ارتقا یابد
وی در خصوص استقلال دانشگاه‌ها، عنوان کرد: ما انتظار داریم که قوانین مصوب سابق که توجه به استقلال بیشتر دانشگاه‌ بوده همچنان حفظ شود و اقتدار هیات امنا در مدیریت دانشگاه و در جهت‌ دهی‌ها بیش از گذشته مورد تاکید و ارتقا قرار گیرد.
صادقی با اشاره به مهم بودن آموزش و اختصاص بودجه متناسب به آن، اظهار کرد: اگرچه حجم بودجه تخصیص یافته به آموزش عالی بسیار در خور توجه بوده،‌ ولی افزایش این بودجه متناسب با توسعه کمی آن نبوده و همین مسئله محدودیت‌ها و رنج‌های بسیار زیادی را بر آموزش عالی تحمیل کرده است.
وی افزود: امیدواریم اعتقادی که در مسئولین نسبت به اهمیت آموزش عالی وجود دارد،‌ منجر به اصلاح بودجه تخصیصی بشود.
تعیین ظرفیت‌ها بر نیازهای کوتاه و بلند مدت کشور مبتنی نیست
صادقی با اعلام اینکه مسئله مهم، بحث عدم ارزیابی اثر بخشی فعالیت‌های آموزشی هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ محتوایی در سطح کشور است، بیان کرد: تعیین ظرفیت‌ها و رشته‌های جدید در تبعیت از یک بررسی جامع و منطقی مبتنی بر نیازهای کوتاه و بلند مدت کشور نیست.
وی ادامه داد: این اشکال بسیار جدی است و ما معتقدیم باید موسسه‌ای باشد که به طور اصولی به بررسی این امر و سنجش و تحلیل نیازهای فعلی و آتی کشور بپردازد.
شیوه فعلی توسعه رشته‌ها و پذیرش دانشجو قابل دفاع نیست
رییس دانشگاه شیراز با تاکید بر تغییر بسیاری از رشته‌ها، ایجاد رشته‌های جدید و پذیرش دانشجو در تخصص‌های جدید، تصریح کرد: این نحوه پذرش کمی و کیفی تعداد دانشجو و رشته‌ها قابل دفاع نیست، به عبارت دیگر به نوعی تابع یک ارزیابی کارشناسی شده نیست و این مسئله به معنای هدر رفتن بخشی از ظرفیت انسانی و بودجه کشور است . این شیوه موجود شیوه قابل دفاعی نیست.
ادغام وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش، ممکن ولی همراه با مشکل است
وی در بخش دیگر گفت‌و‌گوی خود در رابطه با ادغام وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش بیان کرد: این ادغام امکانپذیر است اما مشکلات زیادی را در پی دارد.
صادقی با اشاره به محاسن و معایب این ادغام، عنوان کرد: ما نباید مسیر افراط و تفریط را طی کنیم. در یک مقطع آموزش پزشکی را از آموزش عالی جدا کردیم و حالا می‌خواهیم این دو وزارتخانه را با هم ادغام کنیم.
صادقی در خاتمه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد باید تجدید نظر و آسیب شناسی دقیقی انجام گیرد. این مسئله نیازمند مطالعه اساسی در جنبه‌های مختلف، جمع بندی و در صورت لزوم اقدامی موثر است.


آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :