اخبار حوزه و دانشگاه 20/5/88

۲۰ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۲:۱۶ کد : ۲۵۸۳۶ اخبار
تعداد بازدید:۴۱۹
گردهمایی معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برگزار می شود/ پژوهشگاه علوم انسانی در چهار رشته جدید دانشجو می پذیرد/ قم باید محور علوم انسانی باشد/همایش نقش علوم انسانی در توسعه ملی مهر ماه برگزار می‌شود/ طرح دانشگاه شهید بهشتی برای تکمیل هیئت علمی در قالب پسا دکتری

گردهمایی معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برگزار می شود
سی و هشتمین گردهمایی معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی سراسر کشور 21 و 22 مردادماه در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، در این نشست موضوعاتی همچون، اعتبارات پژوهشی و تجهیزات، برنامه پنجم توسعه در حوزه فناوری، ارزیابی پژوهشی، آیین نامه قطب های علمی، دانشگاه کارآفرین، نقش دفاتر فناوری در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، آسیب شناسی پژوهشکده های دانشگاهی و گزارش عملکرد مدیران وزارت علوم در حوزه پژوهش مورد بحث، بررسی و تبادل نظر شرکت کنندگان قرار می گیرد.
کارگاه‌های آموزشی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC )، راه اندازی و مدیریت مراکز رشد دانشگاهی و سامانه ثبت رسانه ها و پایان نامه ها نیز در این گردهمایی برگزار می شود.
******************************************************

ایجاد سازمان ثبت مالکیت معنوی در کشور برای جلوگیری از تقلب در اختراع
 عضو شورای سیاستگذاری مالکیت فکری (معنوی) وزارت دادگستری گقت: به منظور جلوگیری از تخلفات در زمینه ثبت اختراع پشنهاد ایجاد سازمان ثبت اختراعات ایران به این شورا ارائه شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، بهزاد مشیری با تاکید بر اینکه ثبت اختراعات در ایران به صورت "خود اظهاری" است، گفت: ثبت اختراع در حال حاضر با توجه به خود اظهاری و جستجو در بانک‌های اطلاعاتی موجود در ایران به ثبت می رسد که هیچ گونه ارزیابی دقیق صورت نمی گیرد.
وی افزود: از این رو لازم است تا نظرات بدیع و اختراعات ادعایی به صورت علمی و تخصصی تست و اندازه گیری شوند.
مشیری ادامه داد: پیشنهاد راه اندازی سازمان ثبت اختراعات ایران (IPO) به شورای سیاستگذاری مالکیت فکری (معنوی) ارائه شده است و امیدواریم با تصویب آن مرجعی برای ارزیابی علمی، تست و اندازه گیری ایده های نوین و طرح‌های اختراعی در کشور ایجاد شود.
مدیر مرکز مالکیت فکری و تجاری سازی دانشگاه تهران تاکید کرد: با راه اندازی این سازمان می توانیم امیدوار باشیم که بسیاری از تخلفات و جرایمی که در حوزه ثبت اختراع اتفاق می افتد، قابل پیگیری باشد. ضمن آنکه امیدواریم این سازمان بتواند در سطح ملی و بین المللی به عنوان یکی از مراجع بین المللی نقش خود را ایفا کند.
عضو شورای سیاستگذاری مالکیت فکری (معنوی) وزارت دادگستری ابراز امیدواری کرد که با ترویج فرهنگ ثبت اختراعات ضمن فراهم شدن استقلال مالی دانشگاه‌ها از طریق تجاری سازی محصولات تولیدی و یا فروش دانش فنی آنها در بالا بردن رتبه دانشگاه‌های کشور در سطح بین المللی نیز موثر واقع شود.
******************************************************

گرایش به رشته علوم انسانی در کشور کاهش یافته است
 معاون دفتر فناوری دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از کاهش گرایش دانش آموزان به رشته های علوم انسانی و توجه بیشتر به رشته های فنی و حرفه ای خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، رحیم آصفی چهارشنبه شب در گردهمایی معاونان آموزش و نوآوری آموزش و پرورش شش استان کشور در کرمان اظهار داشت: فعال شدن و توجه به رشته های فنی و حرفه و کارودانش با توجه به نیاز بازار کار در جامعه موجب شده است گرایش دانش آموزان به رشته های علوم و انسانی کاهش یابد.
وی دلیل اصلی این روند را هدایت صحیح تحصیلی طبق برنامه های توسعه آموزش کشور دانست.
آصفی با تاکید بر لزوم توسعه آموزشی افزود: ارتقای سطح آموزش موجب کارایی بیشتر سیستم آموزشی و در نهایت بالا رفتن بهره وری می شود.
دفتر فناوری دفتر آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اثر بخشی این توسعه باید به صورت عملی در واحدهای آموزشی دیده شود.
وی عنوان کرد: برنامه 5 ساله توسعه متوازن آموزش و پرورش و چشم انداز 20 ساله از محورهای اصلی توسعه در آموزش و پرورش هستند که با جدیت دنبال می شوند.
وی با تاکید بر توسعه متوازن در همه ابعاد گفت: در حقیقت برنامه چشم انداز 20 ساله راهگشای برنامه 5 ساله توسعه متوازن آموزش و پرورش است و حد و مرز این برنامه را تعیین می کند.
******************************************************

پژوهشگاه علوم انسانی در چهار رشته جدید دانشجو می پذیرد
 رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از جذب دانشجو در چهار رشته جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی در این پژوهشگاه خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حمیدرضا آیت ‌اللهی با بیان این خبر گفت: هیئت امنای پژوهشگاه در آخرین جلسه خود با راه‌اندازی رشته غرب‌ شناسی در مقطع کارشناسی ارشد و رشته ‌های تاریخ ایران دوره اسلامی، زبان و ادبیات عرب و فلسفه و حکمت متعالی در مقطع دکتری موافقت کرد.
وی اضافه کرد: پس از اخذ موافقت شورای گسترش آموزش عالی با راه ‌اندازی رشته‌ های جدید، از سال تحصیلی 90-89 اقدام به پذیرش دانشجو در این رشته ‌ها خواهیم کرد.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اینکه تلاش داریم این مرکز را در عرصه بین‌المللی بیش از پیش مطرح کرده و توانمندی‌های خود را به جامعه علمی خارج از کشور نیز معرفی کنیم، ادامه داد: در همین راستا در نظر داریم در برخی رشته‌ ها اقدام به پذیرش دانشجویان خارجی کنیم که در گام نخست مقرر شده است اولویت پذیرش در رشته فسلفه و حکمت متعالی در مقطع دکتری با دانشجویان خارجی باشد.
وی با بیان اینکه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دارای ویژگی‌های قابل توجهی برای دانشجویان جهت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است، گفت: به دلیل آنکه پژوهشگاه علوم انسانی آموزش و پژوهش را همزمان و در کنار یکدیگر مد نظر قرار داده است، محیطی مناسب را برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی فراهم آورده است تا همزمان با تحصیل بتوانند در پروژه ‌های تحقیقاتی نیز مشارکت داشته باشند.
آیت اللهی افزود: دانشجویان ممتاز پژوهشگاه این امکان را خواهند داشت که همزمان با تحصیل و پس از آن، در پروژه‌ های پژوهشی موجود شرکت کنند همچنین تلاش می‌ کنیم زمینه اشتغال دانشجویان نخبه و ممتاز پژوهشگاه را در این نهاد فراهم سازیم.
******************************************************

فضای مجازی عامل نزدیکی پژوهشگران به یکدیگر است
 استاد فلسفه دانشگاه مفید قم با اشاره به اینکه فضای مجازی پژوهشگران به یکدیگر نزدیکتر کرده و مشکل فاصله زمانی و مکانی را از بین می‌برد، گفت: فضای مجازی بستر مناسبی برای بهره‎گیری محققان از دستاوردهای تحقیقاتی همتایان خود است .
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محمدتقی چاوشی در پاسخ به این سؤال که آیا قابلیت‌های فضای مجازی برای گسترش گفتگو به عنوان مؤلفه اساسی فلسفه ، مناسبت است؟ گفت: برای اشاعه فلسفه و آموزش آن، فضای مجازی می‌تواند کارآمد باشد اما فرق است بین فلسفه آموختن و نظرات فیلسوفان را به‌خوبی دانستن با فلسفه‌ورزی .
وی افزود: آنچه امروزه در مجامع علمی ما مورد بررسی قرار می گیرد نظرات فلاسفه است و لذا یک طریق مناسب برای آموزش فلسفه و اقوال فیلسوفان فضای مجازی است.
استاد فلسفه دانشگاه مفید قم افزود: فضاهای مجازی پژوهشگران را در ارتباط نزدیک با هم قرار می‌دهد و بحث دوری زمانی و مکانی را تا حد بسیاری از بین می‌برد.
چاوشی در پاسخ به این سؤال که فضای مجازی تا چه اندازه در تکثر فلسفی جهان ما نقش داشته است؟ گفت: فضای مجازی، کتابخانه‌های مجازی، کاربرانی که می توانند از این فضای مجازی استفاده کنند باعث شده تا تحقیقات محققان سادگی بیشتری پیدا کرده و دسترسی به منابع سهل الوصولتر شود.
وی از دیگر مزایای فضای مجازی را امکان استفاده محققان و پژوهشگران از دستاوردها و کاوش‌های یکدیگر عنوان کرد .

******************************************************

"فلسفه به‌مثابه آموزه‌ای انسانی" منتشر شد
 کتاب "فلسفه به‌مثابه آموزه‌ای انسانی" تألیف برنارد ویلیامز به کوشش ای. مور از سوی انتشارات دانشگاه پرینستون منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، پرسش محوری کتاب این است که فلسفه چه می‌تواند انجام دهد و چه نمی‌تواند انجام دهد. اینکه خطرات اخلاقی فلسفه چیست و چه نتایجی از آن به بار می‌آیند.
تفاوت فلسفه با علم چیست هم از پرسشهای این کتاب به حساب می‌آید.
ویلیامز در این کتاب در صدد است چشم‌اندازی از حوزه فلسفی فراتر از حوزه و گستره علمی به دست دهد. کتاب در صدد است نشان دهد فلسفه تا کجا و چگونه با زندگی انسانی و مشکلات آن ارتباط برقرار می‌کند.
******************************************************

رییس پردیس قم دانشگاه تهران در همایش چشم‌انداز قم:
قم باید محور علوم انسانی باشد/ دانشگاه‌های قم در زمینه علوم انسانی به شدت ضعیف عمل می‌کنند
رییس پردیس قم دانشگاه تهران، گفت: دانشگاه‌های قم در زمینه علوم انسانی به شدت ضعیفند و باید تقویت شوند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار روز پنجشنبه در همایش چشم‌انداز قم در افق 1404 که در سالن همایش‌های مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: شهر قم پایتخت فرهنگی جهان اسلام است و این به آن معنا نیست که در این شهر به صنعت توجهی نمی‌شود، بلکه باید به گونه‌ای تعریف کنیم که افراد نخبه جذب صنعت شده و صنعتی در سطح بالا داشته باشیم.
وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا قم را مدینه فاضله کنیم، گفت: باید قم به گونه‌ای باشد تا هر شخصی که وارد قم می‌شود احساس کند وارد شهر پیشرفته اسلامی شده است.
رییس پردیس قم دانشگاه تهران با بیان اینکه شهر قم در جهان اسلام جایگاه بالایی دارد، تصریح کرد: شهر قم در جهان به عنوان ام‌القری اسلام شناخته شده است و ما باید تلاش کنیم تا قم را به عنوان الگوی اسلامی در جهان مطرح کنیم.
وی با اشاره به ضرورت تولید فکر و ایجاد جنبش نرم‌افزاری در قم، خاطرنشان کرد: تولید فکر و ایجاد جنبش نرم‌افزاری ابعاد مختلفی دارد. حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما باید تعامل سازنده‌ای برای تحقق این هدف در قم با یکدیگر داشته باشند.
‌برنجکار اضافه کرد: ما در قم همه رشته‌های دانشگاهی را نیاز داریم ولی از همه مهم‌تر، در قم به رشته‌هایی نیازمندیم که برای اداره جامعه مفید بوده و جامعه را هدایت کند.
وی تصریح کرد: رشته‌های علوم انسانی از رشته‌هایی است که خط مشی‌ها را تبیین می‌کند و ما باید در قم محوریت را بر رشته‌های علوم انسانی قرار دهیم.
******************************************************

معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور:
همایش نقش علوم انسانی در توسعه ملی مهر ماه برگزار می‌شود
معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور گفت: همایش نقش علوم انسانی در توسعه ملی با رویکرد توجه بیشتر به مساله فرهنگ و علوم انسانی، مهر ماه جاری برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از «شبکه خبر دانشجو» دکتر مرندی، در نشست خبری که در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: این همایش با هدف توجه دادن سیاست‌گذاران،‌ تصمیم‌گیران و قانون‌گذاران کشور و اهمیت نقش علوم انسانی، توسعه ملی نظام جمهوری اسلامی، حساس کردن طراحان و تهیه کنندگان پیش نویس برنامه پنجم توسعه و ارتقای سطح علوم انسانی در آن، شناخت وضعیت موجود علوم انسانی در فرهنگ کشور، شناخت وضعیت مطلوب علوم انسانی با توجه به ظرفیت‌های ملی و شناخت آسیب‌ها و چالش‌های حوزه علوم انسانی در ایران و ارائه راهکارهای مناسب جهت برون رفت از آن‌ها برگزار می‌شود.
مرندی در ادامه افزود: این همایش با همکاری مراکز علمی و موسسات آموزشی و تحقیقاتی مانند؛ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دانشگاه امام صادق (ع) سازمان سمت، دانشگاه معارف قم، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و اداره کل یونسکو برگزار خواهد شد.
معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور با اشاره به تغییر نام وزارت آْموزش عالی به وزارت علوم در 6 سال گذشته، افزود: این تغییر نام در واقع تغییر رویکرد آموزش محور در مراکز علمی به رویکرد آموزش، پژوهش و فناوری محور است.
وی یکی از سیاست‌های راهبردی سیاست دانشگاه پیام نور را توجه به توسعه کیفی دانشگاه پیام نور دانست و تصریح کرد: در دو سال اخیر گسترش کمی به میزان کافی صورت گرفته و دانشگاه پیام نور نیازمند توسعه کیفی در این زمینه است.
مرندی ادامه داد:‌ از آنجایی که یکی از ابعاد توسعه کیفی توجه به امر پژوهش و فناوری است، معاونت پژوهشی دانشگاه پیام نور این امر را در سیاست‌های خود  لحاظ کرده است.
معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور گفت: معاونت پژوهشی دانشگاه پیام نور به صورت مدیریت تحقیقات، همکاری‌های علمی،‌ صنعتی و کارآفرینی و خدمات پژوهشی و کتابخانه‌ای اداره می‌شود.
وی ادامه داد: مدیریت تحقیقات به طرح های تحقیقاتی و اعتبارات ویژه پژوهشی در سطح کلان دانشگاه، مدیریت همکاری های علمی صنعتی و کارآفرینی به حوزه‌های صنعتی، کارآفرینی و ارتباط آن‌ها با صنعت و مدیریت خدمات پژوهشی و کتابخانه‌ای به حوزه کتابخانه‌ها و پایگاهای اطلاع رسانی نشریات می‌پردازد.
مرندی تصریح کرد: تقویت بازنگری و اصلاح کتاب‌ها و منابع درسی به معاونت پژوهشی دانشگاه پیام نور تحت یک ستاد واگذار شده است.
معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور در خصوص اقدامات انجام شده در سال گذشته، افزود: در حوزه نشریات در دانشگاه پیام نور تا پیش از این دو نشریه پیک نور علوم انسانی و پیک نور علوم پایه منتشر می‌شد که در این دوره تلاش شده تا نشریات تخصصی و متناظر با رشته‌های تخصصی تاسیس کنیم و در حال حاضر 15 نشریه در این دانشگاه منتشر می شود.
وی ادامه داد: این نشریات در حوزه‌های علوم اجتماعی، آموزش از راه دور، فلسفه و کلام،‌ علوم تربیتی، تاریخ، علوم زیستی، کتابداری، هنر و ریاضی منتشر می‌شود.
مرندی از جمله اقدامات دیگر این معاونت را ایجاد تسهیلات برای فعالیت‌های پژوهشی عنوان و اضافه کرد: چون فعالیت‌های پژوهشی زود بازده نیستند، اقدامات لازم در حوزه فناوری و پژوهش بیشتر به صورت ایجاد تسهیلات صورت می‌گیرد.
معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور گفت: آیین‌نامه‌ها، شیوه نامه‌های پژوهشکده‌ها به منظور تسهیل فرآیند پژوهش تدوین و بازنگری شده است.
وی همچنین جمع آوری بانک اطلاعاتی از استان‌ها و اعضای هیئت علمی را از اقدامات دیگر این معاونت خواند و گفت: اطلاعات جامعی از استان‌ها و اعضای هیئت علمی 488 مرکز دانشگاه پیام نور بر اساس فرم تهیه شده، جمع آوری و در حال حاضر در حال پردازش است.
تاسیس ستاد بازنگری کتب و منابع درسی معاونت پژوهشی در اواخر سال گذشته
مرندی با اشاره به وجود حدود هزار نسخه کتاب در دانشگاه پیام نور گفت: برخی از این کتاب‌ها بسیار ارزشمند بوده اما در برخی دیگر باید به دلیل به روز نبودن مطالب و وجود تعارض هایی با مبانی ارزشی و معرفتی اصلاحاتی صورت گیرد.
معاونت پژوهشی دانشگاه پیام نور ادامه داد: ستاد بازنگری کتاب‌ها و منابع درسی در یک فرایند سه تا چهار ساله، بخش عمده‌ای از کتاب‌های دانشگاه پیام نور را اصلاح و بازنگری می‌کند.
وی اعلام کرد: در طول هشت ماه آخر سال گذشته، طرح‌های پژوهشی در دانشگاه پیام نور حدود 16.5 برابر نسبت به سال گذشته و تعداد مقالات چاپ شده حدود 2.2 برابر افزایش داشته است.
ایجاد 86 مرکز وهسته کارآفرینی در سال 87 در دانشگاه پیام نور
مرندی اظهار داشت: در مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور در سال 86، هیچ هسته کارآفرینی وجود نداشت در حالی که در سال 87، 30 واحد در مراکز استانی و 56 واحد در هسته کارآفرینی ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: تعداد دوره ها و سمینارهای کارآفرینی در سال 86 صفر بوده که در سال 87 به 34 دوره کارآفرینی و شش سمینار کارآفرینی رسیده است.
معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور میزان بودجه تحقیقاتی این دانشگاه را در سال 87 به صورت غیر رسمی حدود 12 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: مشکل اصلی در انجام فعالیت‌های مالی مشکل ساختاری و اداری است.
******************************************************

طرح دانشگاه شهید بهشتی برای تکمیل هیئت علمی در قالب پسا دکتری
 رئیس دانشگاه شهیدبهشتی پیشنهاد تکمیل ظرفیت اعضای هیئت علمی را در قالب پسا دکتری به مسئولین دانشکده ها و پژوهشکده ها این دانشگاه ارائه کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این پیشنهاد به منظور به‌کارگیری و ارتقای کیفی دانش آموختگان جوان دانشگاه‌ها با استفاده از تجربیات اساتید دانشگاه، سیال بودن نیروی انسانی متخصص در حوزه های آموزشی و پژوهشی، تربیت نیروی انسانی متبحر برای سایر دانشگاه ها و افزایش بهره وری مطرح شده است.
این پیشنهاد با توجه به بسترسازی مناسب در دانشگاه و تصویب آیین نامه استفاده از خدمات علمی و پژوهشی اعضای هیئت علمی در قالب پسا دکتری (Post Doc) به هیئت رئیسه دانشگاه شهیدبهشتی ارائه شده است.
استفاده بهینه از منابع انسانی و منابع مالی و گزینش و استخدام برجستگان دوره های پسا دکتری به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه از دیگر بخش‌های این پیشنهاد است.


آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :