اخبار حوزه و دانشگاه 17/5/88

۱۷ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۱:۵۸ کد : ۲۵۸۳۸ اخبار
تعداد بازدید:۳۹۹
شرایط تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی دانشگاه‌ها اعلام شد/ واحد بین الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان دانشجوی بدون کنکور می پذیرد/ اصلاح الگوی مصرف در آموزش عالی بررسی می‌شود/ نرم‌افزار نمایه‌سازی خودکار نشریات علمی کشور تولید شد

شرایط تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی دانشگاه‌ها اعلام شد
دبیر شورای استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شرایط تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی دانشگاه‌ها را اعلام کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه جعفر هزار جریبی در گفتگو با خبرگزاری مهر افزود: امکان ادامه تحصیل در دو رشته دانشگاهی در صورتی مجاز است که فرد متقاضی جز رتبه‌های بالای کنکور سراسر باشد و در طول مدت تحصیل در دانشگاه نیز معدل میانگین وی بالاتر از 17 باشد.
وی با بیان اینکه آغاز تحصیل در رشته دوم کنکور از ابتدای ترم سوم تحصیلی امکانپذیر است، گفت: متقاضیان برای ادامه تحصیل همزمان در دو رشته در دانشگاه از ابتدای ورود به دانشگاه نمی‌توانند دو رشته را انتخاب کنند.
دبیر شورای هدایت استعدادهای درخشان افزود: از ترم دوم متقاضیان باید درخواست خود را به شورای دانشگاه ارائه دهند تا شورا در این زمینه بررسی‌های لازم را به عمل آورد.
وی به مهر گفت: رشته هایی که متقاضیان می توانند آنها را برای  ادامه تحصیل در دانشگاه به عنوان رشته دوم انتخاب کنند محدود و تعیین شده است و در گروه‌های آزمایشی مختلف متفاوت است.
****************************************************

واحد بین الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان دانشجوی بدون کنکور می پذیرد
واحد بین الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان برای سال تحصیلی 89-88 بدون آزمون سراسری تنها با بررسی و ارزشیابی مدارک و مصاحبه علمی دانشجو می پذیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این دانشگاه در رشته های مهندسی شیمی با گرایش طراحی فرایند، مهندسی عمران با گرایش سازه، مدیریت فناوری اطلاعات و اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد دانشجوی بدون کنکور می پذیرد.
تحصیل دانشجویان پذیرفته شده در واحد بین الملل دانشگاه سیستان و بلوچستان و به صورت حضوری خواهد بود.
متقاضیان شرکت در این دوره ها باید مدارک خود را تا 18 شهریورماه برای دانشگاه ارسال کنند.
****************************************************

سامانه اینترنتی آموزش حوزه های علمیه دانشجویی تولید شد
مدیر حوزه های دانشجویی شهید بهشتی گفت: سامانه اینترنتی آموزش حوزه های علمیه دانشجویی تولید شد که همزمان با سال جدید تحصیلی فعالیت خود را آغاز می کند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حیدرزاده با اعلام این خبر گفت: در این سامانه کلیه فعالیت‌های آموزشی شامل انتخاب رشته و درس، دریافت نمرات امتحانات، ثبت نام‌ها همچنین امکان ارسال نمرات توسط اساتید به صورت اینترنتی همراه با امکان ارتباط مجازی میان اساتید و دانشجویان و کلیه فعالیت‌های اداری حوزه آموزش فراهم شده است.
وی افزود: این نرم افزار همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه دانشجویی در 22 حوزه سراسر کشور برای بیش از دو هزار و 500 دانشجوی در حال تحصیل در این مراکز فعال خواهد شد.
****************************************************

اصلاح الگوی مصرف در آموزش عالی بررسی می‌شود
کارگروه آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این هفته اصلاح الگوی مصرف در آموزش عالی را بررسی می کنند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در هفته جاری به بررسی طرح یک فوریتی قانونمند کردن به کارگیری عناوین علمی (الحاق یک ماده به فصل هشتم قانون مجازات اسلامی) می پردازد.
همچنین کارگروه تحقیقات و فناوری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به ادامه بررسی لایحه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها خواهد پرداخت.
****************************************************

نرم‌افزار نمایه‌سازی خودکار نشریات علمی کشور تولید شد
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری از تولید نخستین نرم‌ افزار نمایه ‌سازی خودکار نشریات علمی کشور به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی خبر داد و گفت: با استفاده از این نرم افزار پایگاه‌های اطلاعاتی به روز رسانی می شوند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، جعفر مهراد افزود: همچنین با استفاده از این نرم افزار دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور می‌‌توانند به محض انتشار مجلات، متون کامل آن را در پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه‌ استنادی علوم جهان اسلام (ISC) مشاهده کنند.
وی ادامه داد: نمایه ‌سازی خودکار یک نوع نمایه ‌سازی است که توسط روال‌های الگوریتمی انجام می شود الگوریتم، در پایگاهی که حاوی بازنمودهای اسناد و مدارک است (ممکن است اسناد تمام متن یا رکوردهای کتاب‌شناختی باشند) عمل می ‌کند.
وی افزود: در پایگاه‌های اطلاعاتی تمام متن، الگوریتم جستجوی رشته ‌ای انجام می ‌دهد، اما بیشتر مبتنی بر جستجوی واژه ‌ها عمل می‌ کند. الگوریتم‌ها همایند واژه‌ها یا ارجاعات را شمارش می‌کند و حتی همجواری بین واژه ‌ها را نیز مورد توجه قرار می ‌دهد.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: نمایه سازی خودکار را می ‌توانیم برابر با نمایه‌ سازی دستی تلقی کنیم مرکز منطقه ‌ای اطلاع ‌رسانی علوم و فناوری سال‌ها نمایه‌سازی مقالات علوم و فناوری را به صورت دستی انجام می ‌داد اما اکنون اجرای دستی نمایه‌ سازی از طریق عوامل انسانی کاری است بسیار وقت‌گیر که فاقد ارزش هزینه بهره‌وری است.
وی پایگاه‌های مقاله‌ های فارسی و پایگاه‌های استنادی علوم جهان اسلام (ISC) را از مهمترین پایگاه‌های مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری نام برد.
مهراد افزود: برای به روز رسانی این  پایگاه‌ها باید اطلاعات کتاب ‌شناختی مقاله ‌ها در درون این پایگاه‌ها ورود اطلاعات شود و برای حجم انبوهی از اطلاعات به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی، چنین کاری بسیار وقت‌گیر و با خطا همراه خواهد بود از این رو مدتها است که به فکر یافتن روشی بودیم که از آن طریق بتوانیم نمایه‌سازی خودکار را به مرحله اجرا درآوریم.
وی ادامه داد: مسئولیت پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و تعهد آن به کشورهای اسلامی جهت ایجاد شبکه اطلاعات علمی و فنی و تحلیل و سنجش علمکرد پژوهشی این کشورها، طراحی نرم‌افزار نمایه سازی خودکار را الزامی کرد و هم اکنون این نرم ‌افزار جنبه عملیاتی پیدا کرده است.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: با توجه به اینکه فایل WORD مقالات برای مرکز منطقه ‌ای اطلاع‌ رسانی علوم و فناوری ارسال می ‌شود، این فایل به TOKEN های تشکیل دهنده آن تبدیل و با تکنیک‌های پردازش زبان و کامپایلر فایل خوانده شده و اطلاعات کتاب ‌شناختی آن استخراج می ‌شود.
وی اظهار داشت: اطلاعات کتاب‌شناختی که تشخیص داده شد، در جداول مربوطه نمایش داده می‌شود. (این امکان وجود دارد که متخصص نمایه‌سازی آن را ویرایش کند). پس از آن با کمک کلید کنترل، اطلاعات شناسایی شده، توسط رایانه در بانک مشاهیر و کلید واژه‌ها کنترل می ‌شود.
مهراد افزود: در نرم‌ افزار نمایه ‌سازی خودکار نشریات، رنگ سبز نشان دهنده درست بودن و ثبت شدن و رنگ قرمز نمایانگر عدم ثبت اطلاعات در پایگاه است که با کلیدهای ثبت مشاهیر و ثبت کلید واژه‌ها اطلاعات ثبت می ‌شود.
وی با اشاره به برخی مزایای این نرم‌افزار گفت: دقت بالاتر نسبت به حالت دستی، سرعت بیشتر، کنترل نمایه ساز بر مراحل کار، کنترل با دقت بالا توسط پایگاه برخی از مزایای این سیستم به شمار می‌آید.
****************************************************

آغاز داوری جشنواره پژوهشی طلاب حوزه های علمیه
مدیر اجرایی جشنواره پژوهشی طلاب جوان (علامه حلی) گفت: مرحله اول داوری جشنواره پژوهشی طلاب حوزه های علمیه (علامه حلی) با هدف ارزیابی اولیه آثار ارسالی آغاز شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، احمد نیکبخت با اعلام این خبر گفت: داوری اجمالی آثار با هدف تعیین آثار دارای شرایط شرکت در جشنواره از مجموعه آثار رسیده توسط شورای علمی جشنواره آغاز شده و این درحالی است که تحویل آثار به جشنواره تا 10 شهریور ادامه خواهد داشت.
وی افزود: آثاری که دارای شرایط شرکت در باشند به ارزیابی تفضیلی ارسال شده و پس از ارزیابی توسط دو داور، معدل امتیازات کسب شده از 100 امتیاز به عنوان نمره اثر تعیین می شود. همچنین اگر در این دو ارزیابی تفاوتی بیش از 20 امتیاز باشد اثر به ارزیاب سوم ارسال خواهد شد.
احمد نیکبخت افزود: تاکنون بیش از 150 اثر به جشنواره ارسال شده که پیش بینی می شود با توجه به فعالیت‌های پژوهشی طلاب در تابستان این تعداد افزایش یابد.
****************************************************

مجلس تصویب کرد؛
ضرورت مدرک کارشناسی برای ادامه تحصیل مشمولان در خارج از کشور
نمایندگان مجلس مصوب کردند که مشمولین دارای مدرک کارشناسی و بالاتر علاقه مند به تحصیل در خارج از کشور می توانند با سپردن تضمین های لازم با استفاده از مقررات این قانون (سربازی) برای تحصیل به خارج از کشور مسافرت کنند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، نمایندگان در ادامه بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون سربازی با تصویب و اصلاح موادی از این قانون، مصوب کردند که مشمولین دیپلم که حداکثر یک سال پس از فراغت از تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی داخل و خارج از کشور مورد تایید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت پذیرفته شوند تا زمانی که براساس ماده ای مبنی بر تعیین حداکثر معافیت‌ها تحصیلی برای دانش آموزان تا سن20 سال تمام و در هر یک از مقاطع تحصیلی مختلف، به تحصیل اشتغال دارند می توانند از معافیت تحصیلی استفاده نماید مشروط به این که دارای غیبت غیر موجه نباشد این معافیت برای هر مقطع تحصیلی فقط یک بار داده می شود.
مجلس بر اساس تصبره ای مقرر کرد معافیت تحصیلی دانشجویان انصرافی در طول مدت تحصیل فقط یک بار قابل تمدید است.
همچنین نمایندگان بر اساس تبصره ای دیگر مصوب کردند که ترخیص کارکنان وظیفه عمومی بدون غیبت اولیه در حین خدمت جهت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر به جز در زمان‌های اضطراری و جنگ بلامانع است.
مجلس با اصلاح مصوبه قبلی خود مقرر کردند که مشمولین دارای مدرک کارشناسی و بالاتر علاقه‌مند به تحصیل در خارج از کشور در صورتی که از نظر مقررات این قانون و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت حائز شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور باشند و دانشگاه ها و رشته های آنها مورد تایید وزارتخانه‌های فوق باشد می توانند با سپردن تضمین های لازم با استفاده از مقررات این قانون برای تحصیل به خارج از کشور مسافرت کنند.
****************************************************

سازمان‌های متولی علم و فناوری کشور مشخص شوند
رئیس جهاددانشگاهی با اعلام آمادگی این نهاد برای قرارگرفتن در جایگاه اتاق فکر در کنار مجلس شورای اسلامی خواستار مشخص شدن سازمان‌های متولی علم و فناوری در کشور شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حمیدرضا طیبی در مراسم تقدیر از جهادگران نمونه جهاددانشگاهی در محل پژوهشکده رویان با بیان این مطلب افزود: باید از موازی کار پرهیز شود و برای راه توسعه، راه های میانبر طراحی شود.
طیبی ابراز امیدواری کرد: مجلس توجه بیشتری به بودجه های جهاددانشگاهی برای توسعه فعالیت‌های علمی و فناوری خود داشته باشد.
وی با بیان اینکه برنامه پنجم توسعه در پایان تابستان به مجلس شورای اسلامی برای تصویب نهایی ارائه می شود خاطرنشان کرد: درخواست ما ارائه هرچه سریع تر نقشه جامع علمی کشور و توجه به این سند بالادستی در زمان تصویب برنامه پنجم توسعه است.
طیبی جهاددانشگاهی را مولود انقلاب فرهنگی و ایجاد تفکر جهادی در میان دانشجویان و جوانان انقلابی و مسلمان توصیف کرد و گفت: راه تحقق انقلاب اسلامی و راه احیای تمدن اسلامی از طریق توسعه اجتماعی، علمی و فناورانه می گذرد و در این راه باید به دنبال الگویی باشیم که توسعه را تحقق بخشیم.
وی اضافه کرد: جهاددانشگاهی از ابتدا دو نگاه، تامین نیازهای روز جامعه با پژوهش و تحولات آینده و دست یافتن به فناوری‌های نو را در دستور کار خود قرار داده بود و اکنون نیز ما توانسته ایم با تجمیع توانمندی واحدهای مختلف جهاددانشگاهی سند جایگاه این نهاد را در افق 1404 ترسیم کنیم.
رئیس جهاددانشگاهی گفت: اجرای این سند از سال 88 آغاز شده است و قصد داریم در حوزه فناوری‌های نوین به برترین سازمان در کشور بدل شویم و برای این کار فروش خدمات در حوزه فناوری‌های نوین آموزش‌های تخصصی، آموزش در سطح بین المللی و جذب دانشجوی خارجی و همچنین فعالیت‌های فرهنگی را در دستور کار قرار داده ایم.
وی از تجمیع واحدهای جهاددانشگاهی و توسعه فعالیت در سه حوزه حمل و نقل ریلی، کانی‌های فلزی و پتروشیمی خبر داد و گفت: در این سه حوزه سازمان متولی وجود ندارد و بودجه ای به صورت خاص به این حوزه ها تعلق نمی‌گیرد جهاد دانشگاهی قصد دارد به صورت پروژه ای در این بخش فعالیت کند.
طیبی اضافه کرد: وزارت نفت مسئولیت‌های دیگری جز توسعه فناوری در حوزه نفت و گاز دارد و ما اگر در این زمینه فعال نباشیم فرصت را از دست می دهیم و با شکستن حلقه های تحریم باید صاحب فناوری در حوزه نفت و گاز شویم و منابع نفتی در اختیار توسعه فناوری قرار گیرند.
وی صدور خدمات علمی و فناورانه را از مهم‌ترین فعالیت‌های جهاددانشگاهی برشمرد و گفت: جهاددانشگاهی در این زمینه یک سازمان نوآور است و فعالیت‌های شاخصی از جمله ایجاد مجموعه آزمایشگاهی فشار قوی 800 هزار ولت، تصفیه پسماندهای نفتی، موفقیت‌هایی در زمینه تشخیص سرطان سینه و داروی درمان نوعی سرطان خون را در یک‌سال اخیر به نتیجه رسانده است.
رئیس جهاددانشگاهی از تشکیل کنسرسیوم صنایع دفاع، سازمان گسترش و نوسازی با جهاددانشگاهی جهت تامین مالی تجهیزات و تولیدات مبتنی بر فناوری خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی آینده جهاددانشگاهی بر توسعه متقارن و متوازن استوار است و اگر حمایت لازم صورت گیرد تمام این کارها با سرعت بیشتری انجام می گیرد.
وی با اشاره به نظارت بر روی اجرای صحیح برنامه‌های جهاددانشگاهی تدوین شاخص‌های ارزیابی و تشکیل گروه‌های برنامه ریزی استراتژیک را از دیگر فعالیت‌های جهاددانشگاهی برشمرد.
طیبی به چالش‌های پیش روی جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: راه توسعه و پیشرفت کشور از توسعه علمی می‌گذرد و قدرت باد از توسعه علمی بدست آید و در این راه منابع مالی و ارزی باید از راه مالیات تامین شود. برای اداره کشور هم برنامه ها و هم مدیران باید دانش بنیان باشند و نقش مجلس شورای اسلامی در این زمینه بسیار مهم است.
****************************************************

نظریه‌پردازان نباید شیفته جغرافیای اندیشه‌ها باشند
دکتر علی اکبر عبدل آبادی گفت: نظریه‌پردازان باید در همه حال به دو اصل حقیقت‌طلبی و آزاداندیشی معتقد و ملتزم باشند و هرگز شیفته یا کشته تاریخ و جغرافیای اندیشه‌ها نباشند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکترعلی اکبرعبدل آبادی در پاسخ به این سؤال که چه پیش‌شرط‌هایی باید وجود داشته باشند که ما در عرصه علوم انسانی دارای نظریه‌پردازان قوی باشیم؟ گفت: به نظر من برای اینکه در حوزه علوم انسانی نظریه‌پردازان قوی داشته باشیم، دست‌کم وجود 11 پیش‌شرط لازم است.
وی افزود: اول آنکه کسانی که می‌خواهند در این حوزه نظریه‌پردازی کنند، باید از ضریب هوشی بالا و از ذهنی تیز و قوی بهره‌مند باشند. بعد اینکه با اصول و فنون تفکر انتقادی کاملاً آشنا باشند و در به‌کارگیری آنها مهارت کافی داشته باشند. علاوه بر این آنها باید با قواعد اخلاق باور آشنا باشند و همواره چه درباره خودشان و چه درباره دیگران به رعایت آنها ملتزم باشند.
این محقق حوزه فلسفه تصریح کرد: چهارمین پیش‌شرط آن است که آنها در همه حال باید به دو اصل حقیقت‌طلبی و آزاداندیشی معتقد و ملتزم باشند وهرگز شیفته یا کشته تاریخ و جغرافیای اندیشه‌ها نباشند. آنها همچنین باید از قدرت تخیل قوی بهره‌مند باشند یا قوه تخیلشان را هرچه بیشتر به کار گیرند. ششمین پیش‌شرط هم این است که این نظریه‌پردازان باید همواره از توهم‌زدگی و خودشیفتگی بپرهیزند. آنها همچنین باید همواره از سیاست‌زدگی دوری گزینند همچنان که باید از ایدئولوژی‌زدگی اجتناب ورزند.
وی افزود: نهمین پیش‌شرط این است که آنها باید با روش‌های رایج و مقبول پژوهش در علوم انسانی کاملاً آشنا باشند، در مقام پژوهش به رعایت اصول و قواعد روش مختارشان کاملاً ملتزم باشند و در به‌کارگیری فنون روش مختارشان مهارت کافی داشته باشند. آنها همچنین باید دستکم با یکی از زبان‌های زنده و رایج اروپایی در حوزه پژوهشی خویش کاملاً آشنا باشند، به‌طوریکه بتوانند از متونی که بدان زبان نوشته شده‌اند به‌آسانی و به‌درستی بهره گیرند.
این محقق و پژوهشگر اظهار داشت: آخرین پیش‌شرط، اصلاح و تغییر ساختارآموزشی و پژوهشی رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است، به نحوی که بتوان در آنها پژوهشگرانی را پرورش داد که پیش‌شرط‌های مذکور در آنها تحقق یابند.
دکتر عبدل آبادی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان گفت که در موقعیت کنونی ما در عرصه علوم انسانی نظریه‌پرداز جدی نداریم؟ گفت: به نظر من با توجه به پاسخی که به پرسش اولتان دادم، در اوضاع و احوال کنونی جامعه ما، نظریه‌پردازان جدی در حوزه علوم انسانی بسیار اندک هستند.
عبدل آبادی در پاسخ به این سؤال که آینده نظریه‌پردازی در علوم انسانی در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: به نظر من آینده علوم انسانی در ایران دقیقاً بستگی به این دارد که پیش‌شرط‌هایی که در پاسخ به سؤال اولتان بیان کردم، تا چه اندازه در حوزه پژوهش درعلوم انسانی در پژوهشگران ما تحقق یابند.
وی افزود: اگرآینده پژوهشی ما در حوزه علوم انسانی همانند وضع اسفبار و اسف‌انگیز کنونی ما باشد، راه به جایی نخواهیم برد، ولی اگر بتوانیم پژوهشگرانی را بپروریم که پیش‌شرط‌های مذکور در آنها تحقق یابند، می‌توانیم به آینده پژوهشی مطلوبی در حوزه علوم انسانی امیدوار باشیم.
****************************************************

شورای عالی حوزه تصویب کرد:
آیین نامه مدیریت مراکز تخصصی و موسسات آموزش حوزوی
شورای عالی حوزه های علمیه ، آیین نامه نحوه اداره مراکز و موسسات آموزش عالی حوزه های علمیه را تصویب کرد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه ، هیئت امنا ، رییس واحد آموزشی و شورای واحد آموزشی ، ارکان واحد آموزشی را تشکیل می‌دهند و هر واحد آموزشی دارای 4 معاونت آموزشی ، پژوهشی ، تهذیب و امور فرهنگی و معاونت اجرایی خواهد بود.
براساس این آیین نامه، گروه آموزشی نیز متشکل از حداقل 3 نفر از اعضای هیئت علمی یا مدرسین رشته یا گرایش های مربوطه است که وظایف آنها هماهنگ ساختن فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در رشته یا گرایش های مربوطه می‌باشد.
خاطر نشان می‌شود این آیین نامه در 3 فصل ، 26 ماده و 14 تبصره به تصویب شورای عالی حوزه‌های علمیه رسیده است .
علاقه مندان برای اطلاع از متن کامل آیین نامه به پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی حوزه های علمیه به نشانی
www.shorayeaali.com بخش آخرین مصوبات مراجعه کنند.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :