اخبار حوزه و دانشگاه 30/4/88

۰۱ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۰:۳۲ کد : ۲۵۸۳۹ اخبار
تعداد بازدید:۳۸۷
ارائه نقشه جامع علمی کشور تا دو ماه آینده/ مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران تأسیس می‌شود/ پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در پژوهشگاه علوم انسانی/ مهم‌ترین آثار ریاضی و نجوم در تمدن ایران و اسلام معرفی می‌شوند/ جزئیات مصوبه تدریس زبان‌های محلی در دانشگاه‌های کشور/ موفقیت دانش پژوهان ایران در سه المپیاد جهانی/ ایران و روسیه در عرصه فلسفه همکاری می‌کنند/ رشته تخصصی فقه سیاسی راه‌اندازی می‌شود

اتمام سه فصل از نقشه جامع علمی کشور/ ارائه نقشه نهایی تا دو ماه آینده
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تا کنون سه فصل از نقشه به اتمام رسیده است گفت: چهار بخش دیگر تا نهایی شدن نقشه باقی مانده و تا دو ماه آینده نقشه نهایی ارائه خواهد شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محمدرضا مخبر دزفولی صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: نقشه جامع علمی کشور با سرعت پیش می رود. البته برای اینکه بتوانیم بحث تلفیق نقشه شورای تخصصی نقشه و وزارت علوم را انجام دهیم تأخیر کوتاهی اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه مجموعه کارهایی که در شورای تخصصی و وزارت علوم درباره نقشه انجام گرفته، پشتوانه ای شده که با سرعت کار پیش رود، اظهار داشت: تا کنون سه فصل نقشه را به اتمام رسانده ایم و در تلفیق فصول بعدی وارد بخش‌های گوناگون نقشه می شویم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به زودی بخش‌های راهبردها، اولویت‌ها و نگاشت نهادی نقشه نیز به تصویب کمیته تلفیق می رسد.
******************************************************
مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران تأسیس می‌شود
مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران با حضور آیت‌الله مقتدایی مدیر مرکز حوزه‌های علمیه کشور فردا در محل حوزه علمیه امام رضا (ع) برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، پس از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، حوزه علمیه تهران نخستین حوزه‌ای است که دارای مرکز مدیریت مستقل می‌شود.
هدف از تأسیس مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران نظم‌بخشی به امور سازمانی حوزه های علمیه شیعه بیان شده است.
این مراسم صبح فردا پنج شنبه، اول مردادماه  1388 ساعت 10 تا 13 در حوزه علمیه امام رضا (ع) برگزار خواهد شد.
******************************************************

پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در پژوهشگاه علوم انسانی
مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در مقطع کارشناسی ارشد 51 دانشجو می پذیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، سید رضا آقایی با بیان این مطلب افزود: پژوهشگاه در سال تحصیلی 89-88 در رشته های زبان و ادبیات فارسی (10 نفر)، زبان و ادبیات عرب (10نفر)، زبان شناسی همگانی (7 نفر)، فرهنگ و زبان های باستانی (8 نفر)، علوم اقتصادی - گرایش اقتصاد نظری (8 نفر) و تاریخ ایران دوره اسلامی (8 نفر) دانشجوی کارشناسی ارشد می پذیرد.
وی با اشاره به شرایط تحصیل دانشجویان کارشناسی ارشد در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: آموزش در این پژوهشگاه به شیوه آموزشی - پژوهشی بوده و هدف این مرکز تربیت پژوهشگر مورد نیاز پژوهشگاه و سایر نهادهای آموزشی -پژوهشی کشور است.
آقایی در خصوص امتیازات تحصیل برگزیدگان کارشناسی ارشد در این مرکز نیز گفت: جذب و اشتغال 30 درصد از دانش آموختگان ممتاز پژوهشگاه در طرح‌های پژوهشی، حمایت‌های مادی و معنوی از پایان نامه هایی که با اولویت‌های پژوهشی مرکز هماهنگ باشند و ایجاد فرصت کسب تجربه عملی پژوهشی زیر نظر اساتید برجسته از جمله امتیازات تحصیلی پذیرفته شدگان در دوره کارشناسی ارشد پژوهشگاه است.
مدیر تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: اولویت استفاده از امتیازات پژوهشگاه با دانشجویانی خواهد بود که دارای شرایطی از قبیل تسلط به یک زبان خارجی، مشارکت در پروژه های پژوهشی، دارا بودن رتبه اول تا چهل در آزمون کارشناسی ارشد و اخذ رتبه اول در دوره کارشناسی باشند.
******************************************************

ولایتی خبر داد:
مهم‌ترین آثار ریاضی و نجوم در تمدن ایران و اسلام معرفی می‌شوند
رئیس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی از معرفی آثار ریاضی و نجوم تمدن ایران و اسلام در همایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در 17 تا 19 آذر ماه خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، علی اکبر ولایتی صبح چهارشنبه در نشست مطبوعاتی همایش تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با تأکید بر ریاضیات و نجوم در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نقش مسلمانان در زمینه پیشبرد ریاضی و نجوم در دنیا بسیار پر رنگ بوده و در نجوم تا کنون 230 زیج نجومی در تاریخ تمدن اسلامی ایران ابداع شده است.
وی اظهار داشت: از این رو با توجه به اهمیت نقش ایرانیان در پیشرفت علوم همایش تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلام و ایران 17 تا 19 آذر ماه برگزار می شود.
رئیس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: از دانشمندان اسلامی در کشورهای دنیا و اسلام‌شناسان دعوت می کنیم تا در این جشنواره شرکت کنند.
وی معرفی ریاضی‌دانان مهم ایرانی اسلامی، معرفی دستاوردهای نوآورانه ریاضی دانان ایرانی، معرفی مهم‌ترین آثار ریاضی و نجوم و شرح چگونگی دستاوردهای دانشمندان مسلمان را از محورهای این همایش ذکر کرد.
******************************************************

جزئیات مصوبه تدریس زبان‌های محلی در دانشگاه‌های کشور
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگ جزئیات مصوبه ارائه درس زبان‌های محلی در دانشگاه‌ها را تشریح کرد و گفت: بر اساس این مصوبه در مناطق و بخش‌هایی از کشور که زبان‌های ایرانی مانند کردی و بلوچی وجود دارد واحد درسی زبان‌های محلی در دانشگاه‌ها تدریس خواهد شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محمدرضا مخبر دزفولی صبح چهارشنبه در حاشیه نشست مطبوعاتی همایش تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به مهر درباره جزئیات طرح ارائه درس اختیاری زبان‌های محلی در دانشگاه‌های کشور گفت: به هر حال این موضوع بخشی از قانون اساسی است و به ویژه اینکه مقام معظم رهبری در سفر به کردستان به این موضوع پرداختند لذا بلافاصله پیگیری‌هایی را انجام دادیم اما کار کارشناسی از مدت‌ها قبل انجام شده بود و باید ساز و کار عملی شدن آن را طراحی می کردیم.
وی اظهار داشت: ذیل این اصل تدبیری اندیشیده شده که بر اساس آن با امکاناتی که در دانشگاه‌ها و مراکز علمی فراهم می شود، بتوان در مناطق و بخش‌هایی از کشور که زبان‌های ایرانی مانند کردی و بلوچی وجود دارد واحد درسی زبان‌های محلی تدریس کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به مهر گفت: تشخیص، طراحی و برنامه ریزی این زبان‌ها به عهده فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و با محوریت دانشگاه‌هایی که در مناطق قرار دارند، است.
وی با بیان اینکه برای اجرایی کردن این طرح تربیت استاد و متون ادبیات مورد نظر باید مورد توجه باشد، گفت: وزارت علوم نیز باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.
مخبر در پاسخ به زمان اجرای این طرح توسط وزارت علوم نیز به مهر گفت: به دلیل اینکه این طرح باید با هماهنگی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی انجام شود نمی‌توان زمان دقیقی برای اجرایی شدن آن در نظر گرفت.
وی افزود: این طرح به صورت اختیاری و در حد دو واحد باید با برنامه ریزی در اختیار دانشگاه‌هایی قرار گیرد که توان اجرای آن را داشته باشند.
به گزارش مهر، بر اساس اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ازبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارس است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد اما استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏ های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.
******************************************************

موفقیت دانش پژوهان ایران در سه المپیاد جهانی
تیم دانش پژوهان جوان ایرانی تاکنون توانسته است در سه المپیاد جهانی زیست شناسی، فیزیک و ریاضی موفقیت‌هایی را کسب کند و با کارنامه ای مطلوب و کسب 14 مدال رنگارنگ و یک دیپلم افتخار بار دیگر برای ایران افتخار آفرینی کنند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، پنجاهمین المپیاد جهانی ریاضی در روزهای 10 تا 22 جولای در شهر برمن در کشور آلمان برگزار شد و تیم دانش پژوهان جوان کشورمان موفق شد با کسب یک مدال طلا، 4 مدال نقره و یک مدال برنز موفقیتی دیگر به کارنامه ایران در المپیادهای جهانی اضافه کند.
از میان 105 کشور دنیا که در پنجاهمین دوره المپیاد جهانی ریاضی شرکت کرده بودند، تیم چمهوری خلق چین 6 مدال طلا، تیم ژاپن 5 مدال طلا و یک مدال برنز و تیم فدراسیون روسیه 5 مدال و یک مدال نقره کسب کرده اند.
به گزارش مهر، در این دوره از رقابت ها خشایار خسروی مدال طلا، حسین دبیریان، سپهر قاضی نظامی، مسعود گیوه چی و پویا وحیدی فردوسی مدال نقره و سید احسان آزرم سا مدال برنز را کسب کردند.
چهلمین المپیاد جهانی فیزیک در روزهای 11 تا 22 جولای در شهر مریدا در کشور مکزیک برگزار شد و تیم ایران در این دوره از رقابت‌ها موفق شد چهار مدال و یک دیپلم افتخار کسب کند.
از میان تیم دانش پژوهان جوان ایران کسری حجازی، آروین شهبازی مقدم، محمدرضا محمدی مدال های نقره و رضا جوادی نژاد مدال برنز و امیرحسین تاجدینی دیپلم افتخار را در این دوره از مسابقات علمی به دست آوردند.
بیستمین المپیاد جهانی زیست شناسی در روزهای 12 تا 19 جولای در شهر تسوکوبا در کشور ژاپن برگزار شد و از ایران نیز تیم دانش پژوهان جوان متشکل از آراد ایرانمهر آریا حاج میرزائیان فاطمه کاشانی فاطمه مقدس در این دوره از مسابقات علمی شرکت کردند.
در بیستمین دوره المپیاد جهانی زیست شناسی که با حضور 220 دانش آموز از 60 کشور برگزار شد، آریا حاج میرزائیان مدال طلا و دیگر دانش پژوهان جوان ایران آراد ایرانمهر، فاطمه کاشانی و فاطمه مقدس در این دوره از مسابقات علمی به مدال نقره دست یافتند.
در بیستمین المپیاد جهانی زیست شناسی، کشورهای آمریکا، سنگاپور و تایوان به ترتیب مقام های اول تا سوم را به دست آوردند.
******************************************************

ایران و روسیه در عرصه فلسفه همکاری می‌کنند
قرارداد همکاری‌های علمی و فلسفی میان رایزنی فرهنگی ایران در مسکو و انستیتوی فلسفه آکادمی علوم روسیه به امضا رسید.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این قرارداد همکاری توسط ابوذر ابراهیمی ترکمان رایزن فرهنگی ایران در روسیه و عبدالسلام حسین اف رئیس انستیتو فلسفه روسیه به امضا رسید.
در بخشی از این قرارداد آمده است: انستیتو فلسفه متعهد به ادامه فعالیت کرسی زبان فارسی، فلسفه و فرهنگ ایرانی و رایزنی فرهنگی ایران در روسیه نیز از تداوم فعالیت‌های آموزشی این کرسی حمایت خواهد کرد.
همچنین در بخش دیگر این قرارداد، انستیتو فلسفه آمادگی خود جهت برگزاری دوره‌های دانش افزایی برای دانشجویان ایرانی دوره دکتری را اعلام کرده است.
این قرارداد به مدت یکسال اعتبار خواهد داشت و در صورت عمل به مفاد آن در سال‌های آتی نیز تمدید خواهد شد.
******************************************************

با حضور رییس جهاد دانشگاهی؛
نخستین «جشنواره و نمایشگاه ملی آموزش» آغاز‌ به کار کرد
نخستین «جشنواره و نمایشگاه ملی آموزش» صبح امروز با حضور رییس جهاد دانشگاهی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان افتتاح شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر حمید رضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، در حاشیه بازدید از این جشنواره و نمایشگاه، با اشاره به اهداف این نمایشگاه در معرفی تحولات آموزشی و استفاده از تجارب سایر مراکز داخلی و خارجی، گفت: در حال حاضر آموزش به ابزار مهم برای تولید ثروت بدل شده است، در همه دنیا نمایشگاه‌های متعددی برای معرفی دستاوردها و پتانسیل‌های این حوزه برگزار می‌شود و جهاد دانشگاهی نیز با برگزاری این جشنواره، گام نخست را در این راستا برداشته است.
وی همچنین با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف، گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است واحدهای جهاد دانشگاهی در همه استانهای کشور،‌ فعالیت‌های شاخصی را شروع کنند، به عبارت دیگر انحصار این فعالیت‌ها از چند واحد مشخص جهاد دانشگاهی خارج می‌شود، زیرا همه استان‌های کشور دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که باید از آنها بهره گرفت.
رییس جهاد دانشگاهی در خصوص راهکارهای ایجاد تحول در آموزش، گفت: جهاد دانشگاهی با ایجاد همکاری میان نهادهای آموزشی و پژوهشی خود حرکتی را در این راستا آغاز کرده است.
طیبی با اشاره به نزدیک شدن به 16 مرداد، سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، گفت: اخبار خوبی در خصوص نتایج فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در این روز اعلام می‌شود.
گفتنی است در این بازدید معاون آموزشی جهاد دانشگاهی و دبیر جشنواره، رییس جهاد دانشگاهی را همراهی می‌کردند.
گفتنی است، نخستین «جشنواره و نمایشگاه ملی آموزش» از امروز به مدت سه روز در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ساعت 9 تا 19 دایر است.
******************************************************

مدیر انجمن مطالعات سیاسی حوزه:
راه‌اندازی رشته تخصصی فقه سیاسی طراحی شده است
در مباحث فقهی بسیار غنی هستیم ولی در زمینه سیاسی این گونه نیست و به همین منظور راه‌اندازی رشته تخصصی «فقه سیاسی» در حوزه طراحی شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مسئول انجمن مطالعات سیاسی حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه با ارایه گزارشی از روند فعالیت‌های این انجمن گفت: 200 متخصص، محقق و استاد دانشگاه با تحصیلات حوزوی سطح و خارج و مدارک بالای دانشگاهی با این انجمن در تعامل هستند.
حجت‌الاسلام مهاجرنیا افزود: نقد عملکردهای نهاد‌های دولتی علم و فرهنگ، حرفه‌ای کردن پژوهش، رواج نوشته‌های علمی و پژوهشی و افزایش گستره اطلاعات و جلوگیری از بازاری شدن اطلاعات، بهره‌گیری از استعداد‌ها و بومی‌سازی گرایش‌های علمی از جمله کارکردهای انجمن مطالعات سیاسی حوزه است.
وی ادامه داد: این انجمن، تالیفات متعددی را ارائه نموده و برخی از اساتید بیش از 20 اثر تخصصی را تالیف نموده‌اند که به صورت میانگین هر یک از اساتید 3 کتاب تالیف نموده‌ و در مجموع بیش از 600 اثر علمی- تخصصی در انجمن تالیف شده است.
حجت‌الاسلام مهاجرنیا به میزان ارتباط این انجمن با سایر مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشی کشور اشاره کرد و بیان داشت: در فعالیت‌های تولید اندیشه، منحصر به استان قم نیستیم و با تمامی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در داخل و خارج کشور ارتباط داریم و با متفکران سیاسی بزرگ دنیا در تعامل هستیم و سال گذشته با «آنتونی گیدنز» بزرگ‌ترین فیلسوف انگلیسی تعامل داشتیم.
این استاد حوزه افزود: آزادی فکر و اندیشه، اشتغال‌زایی تخصصی و ایجاد کار برای اندیشمندان و کاردانان حرفه‌ای از دیگر کارکرد‌های انجمن است و با رد و بدل شدن اطلاعات تولید علم به وجود می‌آید.
وی ادامه داد: تشکیل بانک متخصصان و اندیشمندان در انجمن‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در حوزه سیاست و ارائه مدل به جامعه کاربردی کشور از اهداف ماست.
حجت‌الاسلام مهاجرنیا گفت: حوزه‌های علمی و مراکز تولید علم با مراکز اجرایی شکاف دارد و باید رابطه حوزه عمل با حوزه نظر عمیق‌تر و دقیق‌تر شود.
وی افزود: انجمن‌ها در حوزه تخصصی خود باید مرجع اصلی و جایگاه مراجعه در بحران‌های کشور باشند و در سیاست‌های کلی و کلان کشور نقش اساسی را ایفا کنند، به عنوان مثال این انجمن در تدوین برنامه 5 ساله چهارم دولت  الگوی توسعه سیاسی اسلامی- ایرانی را برای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با نظر 50 تن از اساتید حوزوی به دولت ارائه داد.
مسئول انجمن مطالعات سیاسی حوزه ادامه داد: فرهنگ اطلاع‌رسانی را باید ارتقا داد و انجمن‌ها به رشد کمی و کیفی اطلاع‌رسانی علمی در کشور کمک کنند.
وی بیان داشت: بخشی از نخبگان و فارغ‌التحصیلان به دنبال شغل تخصصی هستند و انجمن‌های علمی، مرجعی برای هدایت آنها به سوی بازار تخصصی است.
حجت‌الاسلام مهاجرنیا تصریح کرد: «فقه سیاسی» در حوزه را گسترش می‌دهیم و برای نهادینه کردن تولید علم نیازمند متخصصان علوم سیاسی هستیم.
وی گفت: این انجمن، فلسفه سیاسی اسلام را به عنوان یک دانش در حوزه معرفی کرد و متاسفانه کلام سیاسی در حوزه به فراموشی سپرده شده و هنوز متصدی در حوزه ندارد.
وی افزود: وضعیت اطلاع‌رسانی انجمن ضعیف است و خبرنامه‌ای تخصصی به صورت داخلی منتشر می‌شود و در نظر داریم فصلنامه‌ای با این عنوان در آینده منتشر کنیم.
حجت‌الاسلام مهاجرنیا به آسیب‌های فراروی انجمن مطالعات سیاسی حوزه اشاره کرد و گفت: انجمن، محصول فرآیند علمی و عقلی داوطلبانه و کاملا مستقل است و اگر انجمن‌ها گرایش جناحی و سیاسی پیدا کنند و وارد فعالیت‌های سیاسی شوند آسیب‌پذیری آنها جدی است و تبعیت از افکار دیگران و عدم استقلال فکری در تولید علم نیز می‌‌تواند آسیب‌ جدی برای انجمن‌های علمی باشد.
مسئول انجمن مطالعات سیاسی در پایان خاطرنشان کرد: تاسیس انجمن‌های جوان و مجمع‌های علمی و فرهنگی در حوزه نشانگر تحول در حوزه است و هر چند باید تعریف واحدی از تحول در حوزه به وجود بیاید، تعدد تصمیم‌گیری در حوزه، اصلاح شود آزاد‌اندیشی و شجاعت در تحول، سرعت بیشتری به خود بگیرد.
******************************************************

«نوشتن تاریخ ذهن» منتشر شد
کتاب «نوشتن تاریخ ذهن: فلسفه و علم در فرانسه» تألیف کریستینا چیمیسو از سوی انتشارات اشگیت منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، کتاب نگاهی به تاریخ فلسفه و علم از سال 1900 تا 1960 در فرانسه دارد.
تفکر در مورد ذهن و حدود و ثغور آن از مضامینی فلسفی است. اما در سده بیستم علوم انسانی و اجتماعی به عنوان رقیبی برای فلسفه در این زمینه مطرح بوده‌اند. در این میان پژوهشگران فرانسوی چون باشلار، ریو و کوایره نگاهی به این مضمون اصلی داشته‌اند.
کتاب در صدد است تاریخ فکری فرانسه را از بابت تعامل علم و فلسفه مورد توجه قرار دهد.
******************************************************

نشست «تراکتاتوس ویتگنشتاین و سوژه متافیزیکی» برگزار می‌شود
نشست «تراکتاتوس ویتگنشتاین و سوژه متافیزیکی» با سخنرانی دکتر سروش دباغ در مؤسسه معرفت و پژوهش برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، نشست «تراکتاتوس ویتگنشتاین و سوژه متافیزیکی» فردا اول مردادماه با سخنرانی سروش دباغ برگزار می‌شود.
این نشست امروز ساعت 11 صبح در مؤسسه معرفت و پژوهش واقع در میدان فلسطین، ‌خیابان طالقانی غربی، خیابان سرپرست شمالی کوچه تبریز پلاک 19 برگزار می‌شود.
******************************************************

«مبانی حکومت اسلامی» تجدید چاپ می‌شود
کتاب «مبانی حکومت اسلامی» نوشته حجت‌الاسلام حسین جوان‌آراسته از سوی مؤسسه بوستان کتاب تجدید چاپ می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این اثر پژوهشی که با صبغه آموزشى تألیف شده، مباحث اسلام و سیاست، حاکمیت و ولایت و فقیهان و حکومت را شامل می‌شود .
کتاب «مبانی حکومت اسلامی» برای هفتمین بار به چاپ خواهد رسید .
چاپ هفتم کتاب «مبانی حکومت اسلامی» مؤسسه فرهنگی بوستان کتاب در 3000 نسخه و 332 صفحه منتشر خواهد شد .
******************************************************

برنامه مطالعات دینی اختیاری در مدارس روسیه اجرا می‌شود
دولت فدرال روسیه برنامه ملی برای آموزش دینی در مدارس آغاز کرده و دانش‌آموزان می‌توانند برنامه دینی خود را برای مطالعه انتخاب کنند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، براساس برنامه های جدید دولت فدرال روسیه والدین دانش آموزان می توانند بین چهار درس دینی مطالعات اسلامی، مطالعات ارتدکس روسی، مطالعات یهودی و مطالعات بودایی و همچنین درس ادیان تطبیقی یکی را انتخاب کنند.
مسئله آموزش دینی در مدارس عمومی از مسائل حساس در روسیه است که نشانه رشد نفوذ کلیسای ارتدکس روسیه از زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی محسوب می شود.
برخی مناطق روسیه ابتکار عمل خود را در پیش گرفته و تنها به تدریس مطالعات ارتدکس روسیه می پردازند که این امر اعتراض‌های بسیاری را برانگیخته، به طوری که بسیاری آن را خلاف متن قانون اساسی توصیف کردند.
در این برنامه همچنین پیش بینی شده دانش آموزان بتوانند حق انتخاب مطالعه اخلاق سکولار را به جای مطالعه هرکدام از ادیان برگزینند.
این برنامه از سال تحصیلی آینده به عنوان یک پروژه تجربی در 18 منطقه اجرا می شود.
******************************************************

«سه رساله فلسفی ملاصدرا» منتشر شد
کتاب «سه رساله فلسفی ملاصدرا» با تصحیح سید جلال‌الدین آشتیانی برای بار چهارم از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، «سه رساله فلسفى» مشتمل بر سه رساله از ملاصدرا است: «المسائل القدسیه» که همان حکمت متعالیه است و تا پایان مبحث وجود ذهنى را در بر مى‌گیرد و از جهت اجمال و تفصیل حدّ وسط بین «شواهد الربوبیه» و «اسفار» محسوب مى‌شود.
ملاصدرا در این کتاب تنها به آرا و اندیشه‌هاى خاصّ خود پرداخته است. «متشابهات القرآن» که به بحث درباره آیات متشابه پرداخته که اکثر آنها در موضوع اعتقادات است. «اجوبه المسائل» پاسخ به چند سؤال فلسفى، مانند علت غایى و اختیار واجب و تفاوت جوهر و عرض و اثبات هیولى است.
استاد آشتیانى ضمن تصحیح این سه رساله، مقدمه‌اى محققانه و مفصل بر آنها نوشته است.
******************************************************

«گفتگو با فیلسوفان تحلیلی»سعی در عمومی کردن فلسفه دارد
عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه گفت: کتاب «گفتگو با فیلسوفان تحلیلی» تلاشی برای عمومی کردن فلسفه است .
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، نشست نقد و بررسی کتاب «گفتگو با فیلسوفان تحلیلی» با حضور مترجم اثر حسین کاجی و دکتر حسین شیخ رضایی و دکتر احسان کرباسی زاده عصر سه شنبه 30 تیر در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.
دکتر حسین شیخ رضایی با اشاره به اهمیت کتاب و روانی ترجمه آن گفت: ترجمه کتاب در مجموع ترجمه روانی است. بحث در مورد عمومی کردن فلسفه از دو منظر قابل بحث است. اول اینکه عمومی کردن فلسفه گاهی از طریق عمومی کردن مکاتب فلسفی و مفاهیم فلسفی صورت می‌گیرد و این یک شیوه از راه‌های عمومی کردن فلسفه است.
عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در ادامه افزود: شیوه دیگر برای عمومی کردن فلسفه این است که در اثر هیچ اسمی از مکتب فلسفی و فیلسوف آورده نمی‌شود و با ارائه یک بحث مقدماتی و عمومی به عمیق‌ترین مباحث فلسفی پرداخته می‌شود.
وی گفت: نکاتی چند در کتاب وجود دارد، اولین نکته شفافیت و صداقت فیلسوفان در پاسخ به سؤالات است. مثلا دامت در پاسخ به سؤالی که انتخاب در مواقع تعارض میان عقاید فلسفی و دینی از او پرسیده می‌شود، می‌گوید که در صورت تعارض عقاید دینی‌ام را پیش می‌گیرم. می‌دانیم که دامت یک کاتولیک و مسیحی جدی است.
این استاد دانشگاه با اشاره به نکاتی در مورد ترجمه کتاب، یادآور شد: ترجمه به رغم برخی نارسایی‌ها، ترجمه خوب و روانی است. در مورد ترجمه باید این نکته را مورد توجه قرار داد که یکی از دلایل نارسایی ترجمه، نبود ادبیات موضوع در مورد مباحث مورد توجه در کتاب است که گاهی ترجمه را مشکل می‌کند .
عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در ادامه یادآور شد: مثلا مری وارنوک معتقد است که درسی تحت عنوان فلسفه در دبیرستان نیاز نیست که باشد. ولی او می‌گوید که فلسفه باید در تمام دروس وجود داشته باشد. او در جای دیگر می‌گوید کیفیت آموزش مهم است و نه برابری در حوزه آموزش.
وی افزود: یک جور گریز از قانون جهانشمول و مطلق وضع کردن در آثار این چهار فیلسوف مشاهده می‌شود که ناشی از افکار فمینیستی آنها می‌تواند باشد.
شیخ رضایی ادامه یادآور شد: مثلا نانسی کارترایت تصوری که از جهان ارائه می‌دهد یک تصویر چهل تکه است و نه تصویری یک دست و منظم. لذا به عقیده او نمی‌توان قوانین عمومی و عام تدوین و تنظیم کرد و مسائل را با کمک آن مورد بررسی قرار داد.
وی افزود: فیلسوف زن دیگری که در این کتاب با آن گفتگو شده مارتا نوسبام است. می‌دانیم که نوسبام ارسطو شناس است و در مورد رواقیون هم کارهای زیادی انجام داده است. لذا او یک دیالوگ دائم با فیلسوفان باستان دارد و تم‌ها و موضوعات آنها را با جرح و تعدیل به فلسفه معاصر آورده است. او با اینکه ارسطو شناس است ولی در مورد اخلاق معتقد به اصول اخلاقی جهانشمول نیست و می‌گوید در موقعیت خاص چگونه باید عمل کرد.
عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران یادآور شد: چهارمین فیلسوف زنی که من می‌خواهم به آن اشاره کنم جین همپتون است. در فمینیسم اخلاقی عمل کردن به معنای مراقبت است. یعنی مراقب دیگران باشیم. این اخلاق با اخلاق کانتی که مبتنی بر اصول اخلاقی جهانشمول است فرق می‌کند. همپتون به نوعی اخلاق منفعت محور اعتقاد دارد که جالب توجه است.
شیخ‌رضایی در پایان تصریح کرد: این چهار فیلسوف زن به رغم اینکه نمی‌توان آنها را زیر چتر واحدی قرار داد ولی یک عنصر زنانه در فلسفه آن‌ها وجود دارد. آنها به یک معنا قانون گریز هستند و این بدان معناست که معتقدند نمی‌توان با داشتن قانون عام، خیلی چیزها را حل کرد. همه این چهار فیلسوف، جهانی چهل تکه را تصویر می‌کنند که ناشی از منطق زنانه آن‌هاست و سعی در کاربردی ساختن فلسفه دارند.
کتاب «گفتگو با فیلسوفان تحلیلی» با ترجمه حسین کاجی از سوی نشر مرکز منتشر و در آن گفتگو با 20 نفر ازمهم‌ترین چهره‌های (انگلیسی – آمریکایی)  فلسفه تحلیلی در ربع قرن آخر قرن بیستم به چاپ رسیده است از جمله کواین، دن دنت، نانسی کارترایت، مارتا نوسبام، السدیر مک اینتایر، دیوید گوتیه، برنارد ویلیامز، آدام مورتون، درک پارفیت، جان کاتینگام و جین همپتون.
******************************************************

«گفتگو با فیلسوفان تحلیلی»رابطه متقابل علم و فلسفه را یادآور می‌شود
عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با تأکید بر اینکه جدا دانستن فلسفه و علم یک تلقی غلط از این دو حوزه است، گفت: کتاب «گفتگو با فیلسوفان تحلیلی» رابطه متقابل علم و فلسفه را یادآور می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، نشست نقد و بررسی کتاب «گفتگو با فیلسوفان تحلیلی» با حضور حسین کاجی مترجم اثر، دکتر حسین شیخ رضایی و دکتر امیر احسان کرباسی زاده عصر سه شنبه 30 تیر در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.
دکتر کرباسی زاده در این نشست با اشاره به ترجمه روان این اثر گفت: گفتگو آیین درویشی نیست ولی گفتگو آیین فلسفه است. گفتگو در فلسفه راهی برای آموزش فلسفه است. افلاطون، افکار سقراط و خودش را در قالب گفتگو آورده است. گاهی گفتگو میان دو فیلسوف رخ می‌دهد. به عنوان مثال دو کتاب «برایان مگی» تحت عناوین «فلاسفه بزرگ» و «مردان اندیشه» در این گروه جای می‌گیرند.
عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران افزود: سطح این کتاب به گونه‌ای است که گفتگوی دو فیلسوف است. لذا کتاب مناسب کسی است که پیشینه فلسفی دارد و برای دانشجویان سال‌های آخر لیسانس و دانشجویان فوق لیسانس و دکتری فلسفه مناسب است. نکته قابل توجه در مورد ترجمه این کتاب این است که ترجمه این کتاب به واسطه طیف موضوعات مورد بحث در آن بسیار مشکل و پیچیده است و مستلزم این است که مترجم در همه حوزه‌هایی که این فیلسوفان به گفتگو می‌نشینند آگاهی داشته باشد. باید گفت مترجم اثر تا حدی توانسته از ترجمه اثر سربلند بیرون بیاید.
این محقق حوزه فلسفه علم در ادامه افزود: در مورد ترجمه چند نکته قابل به ذکر است. نکته اول این است که ترجمه برخی از اسامی رسا و درست نیست. نکته بعد این است که در برخی جملات فارسی رسایی و شیوایی وجود ندارد و گاهی اغراق و پیچیدگی در آن یافت می‌شود.
وی در ادامه تبیین نکات قابل توجه کتاب افزود: نکته جالب توجه دیگر در مورد کتاب بحث اهمیت فلسفه، روش فلسفه و اینکه چگونه می‌شود فیلسوف بهتری بود است. این نکات را می‌توان از این کتاب استخراج کرد. کتاب به طور کلی برای فراگیری مباحث تخصصی فلسفه از جمله فلسفه علم، فلسفه ذهن و فلسفه اخلاق کفایت نمی‌کند. زیرا لازم است خواننده حداقلی از اطلاعات را درباره این مباحث داشته باشد.
وی در ادامه افزود:  نکته دومی که درباره ماهیت فلسفه می‌توان در این کتاب از آن آموخت، اهمیت تأثیر فلسفه بر علم و تأثیر علم بر فلسفه است. رابطه میان فلسفه و علم یک رابطه دوطرفه است. فلسفه یک فعالیت مجزا از علم نیست و علم نیز فعالیتی مجزا از فلسفه نیست. جدا دانستن فلسفه و علم یک تلقی غلط از این دو حوزه است. تلقی درست آن است که تعامل دو طرفه است و این تعامل باعث زایایی آن می‌شود.
کرباسی زاده یادآور شد: نکته دیگری که می‌توان از این کتاب دریافت کرد، این است که چگونه می‌شود فیلسوف بهتری باشیم. در این مورد استدلال کواین در این کتاب قابل توجه است. کواین معتقد است کسانی که فلسفه می‌خوانند باید  یک رشته از علوم دقیقه را نیز بخوانند تا بتوانند به دریافتی درست از جهان نائل آیند. او به دانشمندان علوم هم توصیه می‌کند که آموزش فلسفی را مد نظر قرار دهند و به هر دو حوزه توجه کافی داشته باشند.
وی در پایان افزود: نکته دیگری که می‌شود از کتاب برگرفت این است که در مطالعه فلسفه به اهمیت تاریخ باید توجه شود. در فلسفه تحلیلی به نظر می‌رسد که اهمیتی به تاریخ داده نمی‌شود و مسائل به صورت تجریدی بیان می‌شوند. در این کتاب ویلیامز می‌گوید که تاریخ مهم است. او اعتقاد دارد که نه تنها تاریخ فلسفه برای مطالعه فلسفی و یک فیلسوف مهم است بلکه تاریخ به طور عام برای حوزه فلسفه اهمیت دارد.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :