اخبار حوزه و دانشگاه 29/4/88

۳۱ تیر ۱۳۸۸ | ۱۳:۱۹ کد : ۲۵۸۴۰ اخبار
تعداد بازدید:۴۷۷
توسعه کیفی دانشگاه پیام نور در حوزه پژوهش/ پذیرش دانشجو در واحد بین الملل دانشگاه شیراز/ رونمایی تمبر دانشگاه تمدن‌ساز/ برنامه‌ریزی برای اقدامات بزرگ علمی در دانشگاه آزاد اسلامی/ انتشار «موسوعه کلمات پیامبر» به فارسی/ ارایه وام شهریه به دانشجویان براساس اولویت رشته و مقطع تحصیلی/ برگزاری نخستین «جشنواره و نمایشگاه ملی آموزش» از فردا در تهران/ برخی دانشگاه‌ها به دنبال چاپ مقاله حتی در کم کیفیت‌ترین مجلات هستند!/ آغاز مرحله اول داوری کتاب سال حوزه / پذیرش دانشجو در مقطع دکتری دانشکده علوم حدیث قم/

معاون‌ پیام‌ نور خبر داد:
توسعه کیفی دانشگاه پیام نور در حوزه پژوهش/ اعطای اعتبار ویژه پژوهشی
معاونت پژوهشی دانشگاه پیام نور با اشاره به اقدامات دانشگاه پیام نور در حوزه توسعه کیفی پژوهش در این دانشگاه از اعطای اعتبار ویژه پژوهشی و رشد 120 درصدی مقالات چاپ شده در دانشگاه پیام نور نسبت به سال 86 خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محمدرضا مرندی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران با  اشاره به اقدامات مهم دانشگاه در خصوص توسعه کیفی در امر پژوهش دانشگاه پیام نور گفت: طبق آمار موجود دانشگاه پیام نور رشد چشمگیری در حوزه پژوهشی در یک سال اخیر داشته که از مهم‌ترین آنها می توان به راه ‌اندازی 19 نشریه با ظرفیت بالای علمی، تسهیل امر پژوهش، تاسیس پژوهشکده ها، آیین‌نامه‌های کارآفرینی نشریات و اعتبار ویِژه پژوهشی اشاره کرد.
برگزاری همایش نقش علوم انسانی در توسعه ملی در 29 مهر
معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور از برگزاری همایش نقش علوم انسانی در توسعه ملی در 29 مهرماه سال 88 خبر داد و گفت : این همایش در محورهای مبانی و مباحث نظری، برنامه ‌ها و سیاستگذاری ‌ها، آسیب ‌شناسی و چالش‌ها، ضرورت‌ها و کاربردهای علوم انسانی در توسعه ملی برگزار خواهد شد.
وی افزود: این همایش از سوی مرکز پژوهش ‌های مجلس شورای اسلامی، نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دانشگاه ‌های امام صادق(ع)، معارف قم و شهیدبهشتی، سازمان سمت، بنیاد حکمت صدرا و اداره کل یونسکو حمایت می شود.
مرندی با اشاره به این نکته که نظام جمهوری اسلامی با اولویت فرهنگی پایه گذاری شده است، هدف از برگزاری این همایش را گسترش و توجه بیش از پیش به دو عنصر فرهنگی و معنویت دانست.
افزایش تعداد طرحهای پژوهشی دانشگاه پیام نور
معاون پژوهشی دانشگاه پیام نور با اشاره به تعداد طرح ‌های پژوهشی دانشگاه پیام نور در سال 87 گفت: تعداد طرح ‌های پژوهشی دانشگاه پیام نور در سال 87 نسبت به سال 86، یک هزار و 574 درصد افزایش داشته و مقالات چاپ شده در این دانشگاه نیز در سال 87 نسبت به سال 86، 120 درصد رشد داشته است.
وی با اشاره به تاسیس و راه اندازی 86 مرکز و هسته کارآفرینی گفت: تاکنون 43 کارگاه کارآفرینی، 6 سمینار، 3 جشنواره، 8 مسابقه کارآفرینی بین دانشجویان، 6 نمایشگاه در خصوص دستاوردهای کارآفرینی، 12 همایش استانی، 15 مورد معرفی و ثبت طرح‌های ابتکاری دانشجویان و چاپ 3 نشریه و ویژه نامه در خصوص کارآفرینی از جمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است .
******************************************************

پذیرش دانشجو در واحد بین الملل دانشگاه شیراز:
واحد بین الملل دانشگاه شیراز در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در نیمسال نخست 89-88 دانشجو می پذیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، واحد بین الملل دانشگاه شیراز در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش‌های رشته های هنر و معماری، دامپزشکی، مهندسی، کشاورزی، حقوق، علوم انسانی، اقتصاد، مدیریت، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و علوم پایه دانشجو می پذیرد.
با بررسی مدارک ارسال شده توسط داوطلب و بر اساس معدل کل دوره، نمرات دروس تخصصی و دانشگاه محل اخذ مدرک کارشناسی با توجه به تعداد داوطلبان تا چهار برابر ظرفیت هر رشته گرایش کارشناسی ارشد به مصاحبه علمی دعوت می‌شوند.
برگزاری هر رشته گرایش در مقطع کارشناسی ارشد منوط به رسیدن ظرفیت کلاس به حد نصاب پنج نفر است. در غیر این صورت دوره برگزار نمی شود. همچنین واحد بین الملل دانشگاه شیراز در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی معماری دانشجو می پذیرد که در این دوره حد نصاب تشکیل کلاس 15 نفر است.
از تمامی پذیرفته شدگان در بدو ورود امتحان معافی زبان گرفته خواهد شد. پذیرفته شدگان در صورت عدم موفقیت باید 6 واحد زبان انگلیسی را اخذ و با موفقیت بگذرانند.
******************************************************

با حضور وزرای علوم و ارتباطات:
تمبر دانشگاه تمدن‌ساز رونمایی می‌شود
تمبر دانشگاه تمدن‌ساز مرداد ماه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این تمبر از سوی اداره کل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف یادبود دانشگاه تمدن‌ساز تهیه و آماده شده است.
بر اساس برنامه ریزی های وزارت علوم قرار است دانشگاه‌ها طی سال‌های 85 تا 90 به اهداف تعیین شده برای دانشگاه تمدن‌ساز دست یابند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی تمبر دانشگاه تمدن‌ساز که در نیمه اول مرداد ماه در ساختمان وزارت علوم انجام می شود حضور دارند.
******************************************************

آیت الله هاشمی رفسنجانی:
برنامه‌ریزی برای اقدامات بزرگ علمی از اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی است
رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برنامه‌ریزی برای اقدامات بزرگ علمی از برنامه ‌ها و اولویت‌های آینده دانشگاه آزاد اسلامی است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای ستاد برگزاری نخستین کنگره بین المللی زمین ‌شناسی کاربردی در مشهد افزود: برنامه‌ ریزی برای اقدامات بزرگ علمی از برنامه ‌های آینده دانشگاه آزاد اسلامی است.
وی اظهار داشت: دانشمندان ارزشمند و دانشجویان علاقمند به زمین شناسی می‌ توانند با نگاه میدانی این علم را به جایگاه واقعی خود برسانند.
وی با اشاره به عضویت این دانشگاه در اتحادیه‌ دانشگاه‌های جهان اسلام بیان کرد: می ‌توانیم با دعوت دانشمندان اسلامی به کشور، هم ایران را به جهان اسلام بیشتر و بهتر بشناسانیم و هم آنها را در شناسایی علمی منابع زمین‌شناسی کمک کنیم.
کنگره زمین‌شناسی کاربردی در اردیبهشت ‌ماه سال 89 توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد برگزار خواهد شد.
******************************************************

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم :
«موسوعه کلمات پیامبر» به فارسی منتشر می‌شود
رئیس پژوهشکده باقرالعلوم با اشاره به اینکه کار ترجمه کتاب چهارده جلدی موسوعه کلمات پیامبر به فارسی به اتمام رسیده و اکنون در مرحله بازبینی است گفت: این ترجمه تا پایان امسال وارد بازار خواهد شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر حسین قشقایی رئیس پژوهشکده باقرالعلوم در رابطه با کتاب موسوعه کلمات رسول اعظم گفت: کار مرحله ارزیابی نهایی آن سه تا چهار ماه به طول می انجامد و ما امیدواریم که بتوانیم پایان سال این کتاب را منتشر کرده و در بازار توزیع کنیم.
رئیس پژوهشکده باقرالعلوم همچنین اظهار داشت که با توجه به درخواست آیت الله جوادی آملی مبنی بر اینکه این کتاب نیز باید چون نهج البلاغه در تمام خانه های مؤمنان مسلمان باشد پژوهشکده باقرالعلوم قرار است  این کتاب را به صورت مختصر نیز ارائه دهد که اکنون چهارده جلد آن را به سه جلد تقلیل داده و پس از تأیید آیت الله جوادی آملی این سه جلد به زبان عربی با ترجمه فارسی منتشر می شود .
وی یادآور شد : نظر نهایی درباره تقلیل یافتن این چهارده جلد به سه جلد برعهده آیت الله جوادی آملی است و  این احتمال وجود دارد که موسوعه کلمات سه جلدی باز هم کوچکتر شود، چرا که هدف نهایی این است که موسوعه کلمات نیز چون نهج البلاغه یک کتاب شود و در دسترس همگان قرار گیرد تا آموزه های پیامبر مورد استفاده قرار گیرد.
دکتر حسین قشقایی همچنین درباره جلد پانزدهم این کتاب که به عنوان نمایه منتشر می شود گفت: قرار است دو نوع لوح فشرده نیز به عنوان نمایه همراه این کتاب تولید شود که نوع اول چون سایر کتاب‌ها دارای قابلیت جستجوی کلمات خواهد بود؛ اما لوح فشرده دوم به صورت کلان است که قابلیت جستجوی موضوعی خواهد داشت.
وی در ادامه درباره لوح فشرده دوم گفت: کاربر هر موضوعی را که مدنظر داشته باشد و بخواهد بداند که آیا پیامبر حدیثی در این رابطه دارد یا خیر می تواند از این لوح فشرده استفاده کند. این لوح فشرده با همکاری مؤسسه کامپیوتری نور تا یک‌سال آینده تولید و منتشر می شود.
15 هزار حدیث از پیامبر اکرم طی ده سال در کتاب «موسوعه الکلمات الرسول الاعظم« گردآوری شده است .
******************************************************

رئیس ستاد عمره دانشجویی :
2500 زوج دانشجو به عمره اعزام می شوند/ آغاز اعزام اساتید از 19 مرداد

رئیس ستاد عمره دانشجویی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه دو هزار و 500 زوج دانشجو به عمره اعزام می شوند گفت: تا به حال نیمی از این آمار به حج عمره دانشجویی اعزام شده اند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، سید محمد فقیهی با بیان این مطلب افزود: امسال پنج هزار نفر در قالب زوج‌های دانشجویی به عمره اعزام می شوند که تا به حال نیمی از این افراد وارد عربستان شده اند و اعزام باقی زوج‌های دانشجو تا اواسط مرداد ماه ادامه دارد.
وی ادامه داد: پرواز اساتید دانشگاه‌ها به مدینه نیز از 19 مرداد ماه آغاز می شود که این اساتید از تمامی دانشگاه‌های کشور هستند.
رئیس ستاد عمره دانشجویی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: دو هزار تن از اساتید کشور به عمره مشرف می شوند. این اساتید بر اساس قرعه کشی به صورت یک یا دو نفره به همراه خانواده اعزام می شوند.
******************************************************

ارایه وام شهریه براساس اولویت رشته و مقطع تحصیلی؛
رییس صندوق رفاه دانشجویان: به دانشجویان مشروطی وام ارایه نمی‌شود
رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اولویت‌های صندوق برای سال‌های آینده، از واگذاری ارایه خدمات رفاهی و دانشجویی دانشگاه‌ها به بخش خصوصی، تشکیل واحد برنامه‌ریزی و نظارت در صندوق و تشکیل کمیته شناسایی زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای صندوق خبر داد. 
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر مرتضی زرینه زاد با بیان اینکه پرداخت وام شهریه و سایر وام‌ها در چارچوب وظایف و در حد مقدورات انجام می‌شود، افزود: ما هیچ تعهدی برای پرداخت کل شهریه دانشجویان نداریم و قانون تعیین کرده است که تنها باید 75 درصد از کل شهریه در سقف اعتبار موجود از طریق وام ارایه شود و 25 درصد مابقی را خود دانشجو باید تقبل کند.
وی با بیان اینکه با توجه به نوع مدیریتی که از سال گذشته در دانشگاه‌ها در زمینه وام شهریه اعمال شد، امیدواریم امسال این وام‌ها به افراد واقعا نیازمند برسد.
الزام معاونان دانشجویی به شناسایی افراد نیازمند دریافت وام
رییس صندوق رفاه دانشجویان در این خصوص، تصریح کرد: تاکنون دانشجو، به صرف دانشجو بودن فارغ از نیاز یا عدم نیاز از این وام‌ها بهره‌مند می‌شد، اما درحال حاضر معاونان دانشجویی متوجه این موضوع شدند که باید در این راستا مدیریت منابع داشته باشند
وی با بیان اینکه معاونان دانشجویی هر دانشگاه موظف به شناسایی افراد نیازمند دریافت وام هستند، بیان کرد: صندوق از فرد نیازمند مستعد و فردی که توان تحصیلی داشته باشد، حمایت خواهد کرد، به عبارت دیگر، وظیفه ما حمایت از دانشجوی مستعد برای دانشجو ماندنش است.
ارایه وام شهریه بر اساس اولویت رشته‌ها و مقاطع تحصیلی
به دانشجویان مشروطی وام تعلق نمی‌گیرد
زرینه زاد در خصوص سیاست صندوق برای ارایه وام شهریه بر اساس معیارهایی همچون اولویت رشته‌ها و مقاطع تحصیلی، عنوان کرد: هر کشوری بر اساس طرح جامع علمی خود در حوزه علوم به تقویت یک سری از رشته‌های خاص نیاز دارد، بر این اساس ما از وزارت علوم خواسته‌ایم تا لیستی از رشته‌های مورد نیاز کشور را به ما اعلام کند تا از دانشجویان این رشته‌ها حمایت‌هایی به عمل آید.
رییس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به ارتباط میان پرداخت وام و وضعیت تحصیلی دانشجویان، گفت: به دانشجویان مشروطی وام تعلق نمی‌گیرد. همچنین اگر دانشجویی انصراف داده و یا اخراج شود، باید تمام بدهی خود به صندوق را نقدا باز پرداخت کند.
واگذاری ارایه خدمات رفاهی و دانشجویی دانشگاه‌ها به بخش خصوصی
وی با اشاره به اهداف و اولویت‌های صندوق در سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: واگذاری ارایه خدمات رفاهی و دانشجویی دانشگاه‌ها مانند خوابگاه‌ها، ایاب و ذهاب و غذا به بخش خصوصی، از اولویت‌های صندوق رفاه است.
برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان برای درآمدزایی
وی در خصوص برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان برای درآمدزایی، تصریح کرد: درآمد صندوق از سه منبع اجاره بهای خوابگاه‌ها، بازپرداخت وام دانشجویان فارغ‌التصحیل و سرمایه گذاری تامین می‌شود. منابع دیگری از جمله خیرین و غیره نیز وجود دارد که بخش پایین‌تری را تشکیل می‌دهد.
تشکیل کمیته شناسایی زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای صندوق
وی با بیان اینکه در زمینه سرمایه گذاری از زمستان سال گذشته فعال شده‌ایم، تصریح کرد: در این راستا کمیته‌ای ایجاد شده که در حال شناسایی زمینه‌های سرمایه‌گذاری است، البته تمام این سود دوباره به صورت وام به دانشجو بازمی‌گردد.
******************************************************

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی:
نخستین «جشنواره و نمایشگاه ملی آموزش» از فردا در تهران برگزار می‌شود
نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی آموزش به همت جهاد دانشگاهی، 31 تیر تا 2 مرداد ماه برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر سید عبدالحمید احمدی با تشریح محورها، موضوعات و روند برپایی این نمایشگاه، با بیان اینکه این جشنواره و نمایشگاه نخستین ویژه برنامه‌ای است که در آستانه 16 مرداد، بیست و نهمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود، تاکید کرد: برنامه‌های دیگری نیز در این راستا تدارک دیده شده که متعاقبا اعلام خواهد شد.
وی این نهاد را یکی از برترین نهادهای آموزشی کشور برشمرد و افزود: جهاد دانشگاهی دارای شبکه گسترده آموزشی در کشور است و در حوزه‌های آموزش عالی، آموزشهای علمی کاربردی و آموزش‌های آزاد و تخصصی کوتاه مدت جایگاه ویژه‌ای دارد.
وی ادامه داد: در دانشگاه علم و فرهنگ تهران که از مراکز جهاد محسوب می‌شود، بیش از 5 هزار دانشجو در مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی و در بیش از40 مرکز علمی و کاربردی وابسته به جهاد نیز 40 هزار دانشجو مشغول به تحصیلند.
احمدی همچنین به وجود بیش از 120 مرکز آموزش‌های تخصصی و کوتاه مدت و با ظرفیت500 هزار نفر در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: این مراکز همواره در جهت برطرف کردن نیاز آموزشی سازمان‌های مختلف و نیز نیازهای عمومی آموزشی برآمده‌اند.
در ادامه این نشست، سید عزیز آشنا، دبیر جشنواره و نمایشگاه ملی آموزش، در خصوص لزوم برگزاری چنین جشنواره‌هایی، اظهار کرد: تا پیش از این، فرصتی به صورت منسجم ایجاد نشده بود که بتوان ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آموزشی کشور را در قالب جشنواره در منظر مردم قرار داد و مراکز آموزشی بیشتر از طریق ارائه خدمات خود را معرفی کرده‌اند.
وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی در دنیا، فرصتی است تا همه مخاطبان مراکز آموزشی بتوانند با دستاوردهای آموزش آشنا شوند و نیازهای خود را برطرف کنند.
دبیر این جشنواره و نمایشگاه در ادامه از برگزاری سمینار تخصصی یک روزه نوآوری در بخش آموزش سازمان‌ها برای اولین بار خبر داد و افزود: این سمینار در نخستین روز جشنواره برگزار خواهد شد.
آشنا موسسات شرکت کننده در نمایشگاه را در سه گروه موسسات آموزش عالی، موسسات پیش از آموزش عالی (آموزش و پرورش) و موسسات آموزش‌های آزاد و تخصصی تقسیم بندی کرد و تاکید کرد: در کنار این گروه‌ها، شرکت‌هایی که به تولید ابزار و تجهیزات آموزشی مشغول هستند نیز در جشنواره و نمایشگاه آموزشی شرکت کرده‌اند.
وی با تاکید بر روند رو به رشد افزایش ظرفیت دانشگاه‌های دولتی، ابراز امیدواری کرد که در سال‌های آینده شیوه جذب دانشجو در موسسات آموزشی عالی کشور اعم از دولتی و غیر دولتی رقابتی‌تر شود تا این دانشگاه‌ها برای جذب دانشجوی بیشتر، در چنین نمایشگاه‌هایی حضور فعال‌تر داشته باشند.
گفتنی است، در این نمایشگاه 60 غرفه در فضایی به وسعت 900 متر مربع واقع در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد که از ساعت 9 تا 19 پذیرای بازدید کنندگان است و در روز پایانی، غرفه‌های برتر به مردم معرفی خواهند شد.
******************************************************

بر اساس یافته‌های طرح پژوهشی «قومیت و هویت» در بین دانشجویان؛
‌۵/۹۲درصد دانشجویان کرد و‌۷/۸۸ درصد دانشجویان آذری همیشه یا اغلب به زبان بومی سخن می‌گویند
اولین نشست شورای سیاستگذاری و تحلیل مطالعات استراتژیک و سنجش افکار نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با موضوع بررسی و تحلیل یافته‌های طرح پژوهشی قومیت و هویت در معاونت پژوهشی نهاد برگزار شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، هدف از اجرای این طرح پژوهشی ارزیابی این موضوع است که دانشجویان کرد و آذری در چه موقعیت‌های خاص در تعامل با دیگران هویت ایرانی را در خود قوی می‌بینند و در چه مواقعی حس قومی آنها جنبه غالب پیدا می کند، دانشجویان آذری و کرد چه خواسته‌هایی را به عنوان مهم‌ترین مطالبات فرهنگی و سیاسی گروه قومی خود بیان می‌کنند و چه شرایط و عواملی سبب تقویت احساس تعلق این دانشجویان به هویت ایرانی و زمینه‌ساز احساس بیگانگی آنان از هویت مذکور می‌شود؟
در این نشست علمی که معاونین پژوهشی، فرهنگی و سیاسی نهاد و جمعی از صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه‌ها حضور داشتند، پس از ارائه گزارش یافته‌های پژوهش از سوی دکتر سیدامامی (مجری طرح)، حاضران نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره موضوع پژوهش ارائه کردند.
اما با نظر مساعد شورای سیاست گذاری و تحلیل مطالعات استراتژیک و سنجش افکار نهاد مقرر شد که موج دوم پژوهش در سطح ملی به اجرا گذاشته شود. گفتنی است موج اول طرح پیشتر در سطح دانشگاه های تهران و با حجم نمونه 600 نفری انجام شده است.
گفتنی است بر اساس نتایج این طرح که توسط مرکز اطلاع رسانی ماوا منتشر شده، دانشجویان مشمول این طرح در پاسخ به این سئوال که در جمع دانشجویان همزبان معمولاً به چه زبانی سخن می‌گویید؟ 5/92 درصد دانشجویان کرد و 7/88 درصد دانشجویان آذری اظهار داشتند که همیشه یا اغلب به زبان بومی سخن می‌گویند.
همچنین، 2/74 درصد کردها و 2/82 درصد آذری‌‌ها از کرد و آذری بودن خود احساس غرور می‌کردند.
6/96 درصد کردها و 5/81 درصد ترک‌ها با معرفی خود به دیگران به عنوان یک کرد و آذری احساس خوبی به دست می‌آورند.
88 درصد کردها و 96 درصد آذری‌ها بی‌احترامی به سطح شعور گروه قومی خویش را توهینی به خود تلقی کردند و 8/87 درصد کردها و 5/91 درصد آذری‌‌ها بی‌احترامی به زبان خود را عاملی سبب تحریک احساس خود دانستند.
همچنین،5/62 درصد کردها و38/80 درصد آذری‌ها اظهار داشتند که چهره‌های نمایش داده شده از قومیت آنان در صدا و سیما منفی است.
******************************************************

به منظور توسعه همکاری‌های علمی وآموزشی درخارج از کشور؛
تفاهم‌نامه‌ همکاری دانشگاه‌های پیام‌نور و کاتانیای ایتالیا منعقد شد
به منظور توسعه همکاری‌های علمی- آموزشی و پژوهشی در خارج از کشور و جذب دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی ، تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه پیام نور و دانشگاه کاتانیای ایتالیا منعقد شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکترغلامرضا کاتب، مشاوررییس دانشگاه پیام نور با اعلام این خبر گفت:‌ با توجه به اینکه توسعه کمی در داخل کشور به حد مطلوب رسیده و ازطرفی دیگر توسعه همکاری‌های علمی- آموزشی با سایر کشورهای جهان می‌توانند در بهبود روابط علمی- آموزشی- پژوهشی و تحقیقاتی مفید و موثر باشد براین اساس برنامه‌ریزی برای ایجاد و تداوم این روابط از اولویت‌های دانشگاه پیام نور است.
وی افزود:‌ امیدواریم با ایجاد این زمینه همکاری فیمابین دو دانشگاه بتوانیم اهداف موجود در زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک در مقاطع مختلف، استفاده از توانمندی‌های علمی استاد دو دانشگاه، تولید علم و مجلات علمی و تحقیقاتی و طراحی رشته‌های جدید دانشگاهی مورد نیاز دو دانشگاه را تحقق بخشیم.
******************************************************

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان:
برخی دانشگاه‌ها به دنبال چاپ مقاله حتی در کم کیفیت‌ترین مجلات هستند!
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر برخی از دانشگاه‌ها به دنبال چاپ مقالات ISI در کم کیفیت‌ترین مجلات صرفا برای افزایش آمار هستند گفت: در دانشگاه صنعتی اصفهان هر مقاله ای مورد حمایت نیست چرا که مقالات باید شان کشور را در سطح بین المللی حفظ کنند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان غلامرضا قربانی با بیان این مطلب افزود: سال گذشته چاپ مقالات در دانشگاه صنعتی اصفهان رشد 60 درصدی داشته است که امسال هم این رشد را در زمینه ارائه مقالات با کیفیت خواهیم داشت.
وی ادامه داد: برای اساتیدی که مقالاتشان را در مجلات معتبر چاپ کنند پاداش ویژه ای را در نظر گرفته ایم چرا که مقالات بین المللی که چاپ می شوند باید به نفع کشور باشند.
رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: به دنبال افزایش گرانت ها در دانشگاه صنعتی اصفهان هستیم که به احتمال بسیار زیاد تا 30 درصد افزایش خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: در حال حاضر در حال بررسی پرونده ها هستیم که میزان گرانت را ظرف چند روز آینده اعلام می کنیم.
قربانی تاکید کرد: از آنجا که بودجه پژوهشی دانشگاه در سال جاری 30 درصد افزایش پیدا کرده است به همان نسبت سعی می کنیم در همه قسمت‌های پژوهشی مانند تجهیزات و کتابخانه دانشگاه شاهد افزایش بودجه باشیم.
******************************************************

مسئول دبیرخانه کتاب سال حوزه خبر داد:
مرحله اول داوری کتاب سال حوزه مردادماه آغاز می‌شود
یازدهمین همایش کتاب سال حوزه، زمستان سال جاری در مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار خواهد شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، مسئول دبیرخانه کتاب سال حوزه گفت: مرحله اول داوری یازدهمین همایش کتاب سال حوزه با جمع‌آوری بیش از 1200 اثر از محققان و پژوهشگران حوزه از نیمه اول مرداد 88 آغاز می‌شود.
زهیری افزود: آثار ارسال شده تا آخر مرداد از مرحله اول داوری عبور کرده و به مرحله داوری تخصصی می‌رود و تا آخر آبان به مرحله نهایی می‌رسد.
وی یادآور شد: آثاری که مورد ابهام و یا تردید قرار بگیرد دوباره داوری می‌شوند و برنامه‌های برگزاری همایش را از آذرماه آغاز خواهیم کرد.
مسئول دبیرخانه کتاب سال حوزه به نشست‌های نقد کتاب و ترویج همایش کتاب سال حوزه اشاره کرد و بیان داشت: این دبیرخانه از ابتدای مهرماه نشست‌های نقد کتاب و ترویج یازدهمین کتاب سال حوزه را برگزار خواهد کرد و بعد از هر نشست گزارش آن ارایه می‌شود.
وی با بیان اینکه مهلت ارسال  آثار به یازدهمین همایش کتاب سال حوزه دیگر تمدید نخواهد شد گفت: مهلت ارسال آثار تا 31 تیر است و آثاری که بعد از اتمام مهلت ارسال به دبیرخانه برسد تعهدی در قبال آن نداریم.
زهیری با بیان اینکه هفته آینده طبقه و گروه‌بندی کتاب‌ها آغاز خواهد شد ادامه داد: میانگین آثار برگزیده در همایش‌ها از 20 تا 30 اثر بوده و در یازدهمین همایش کتاب سال نیز انتظار می‌رود در این حدود باشد.
******************************************************

پذیرش دانشجو در مقطع دکتری دانشکده علوم حدیث قم
دانشکده علوم حدیث قم برای سال تحصیلی 89-88 در رشته مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون اسلامی در مقطع دکترای تخصصی از میان علاقه‌مندان واجد شرایط دانشجو می‌پذیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه،  تابعیت جمهوری اسلامی ایران، التزام عملی به اسلام، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی، نداشتن سوابق سوء اخلاقی، سیاسی و عقیدتی با تشخیص مراجع ذی‌صلاح، نداشتن منع قانونی، توانایی جسمی و روحی لازم برای تدریس در دانشگاه‌ها، عدم استخدام در ارگان یا سازمان دولتی، دارا بودن شرایط عمومی مدرسی معارف اسلامی با تایید و تعیین اولویت معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از شرایط پذیرش اعلام شده است.
دارا بودن دانشنامه کارشناسی ارشد مدرسی معارف اسلامی، حوزه علمیه مورد تایید مرکز  مدیریت حوزه‌ علمیه قم، دانش‌آموختگان حوزه علمیه دارای گواهینامه اتمام کفایتین همراه با مدرک کارشناسی ارشد مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متناسب با گرایش‌های پنجگانه دروس معارف اسلامی به تشخیص گروه آموزشی مربوط، داشتن حداقل میانگین معدل 15 برای مدارک کارشناسی ارشد یا سطح 3 حوزه‌ علمیه قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه، تعهد کتبی مبنی بر تحصیل تمام وقت در مقطع دکتری از دیگر شرایط پذیرش می‌باشد.
علاقه‌مندان جهت آگاهی بیشتر از نحوه پذیرش می‌توانند با شماره تلفن‌های دانشکده 7785046-7176253 پیش شماره 0251 تماس بگیرند و یا به پایگاه اینترنتی دانشکده علوم حدیث قم به نشانی
www.qom.hadith.ac.ir  مراجعه کنند.
******************************************************

جلد دوم «مدیریت مالی نوین» منتشر شد
جلد دوم کتاب «مدیریت مالی نوین» تألیف استفان راس، رندلف وسترفیلد و بردفورد جردن با ترجمه دکتر علی جهانخانی و مجتبی شوری از سوی انتشارات سمت منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب برای دانشجویان رشته حسابداری و مدیریت گرایش‌های بازرگانی و مالی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به عنوان منبع اصلی دروس «مدیریت مالی ۲» و «مدیریت مالی پیشرفته» هر یک به ارزش ۳ واحد ترجمه شده است.
عنوان‌های فصل‌های کتاب بدین قرارند: درس‌هایی از تاریخ بازار سرمایه، بازده، ریسک و خط بازار اوراق بهادار، نرخ‌های بهره و ارزیابی اوراق قرضه، ارزیابی سهام، هزینه سرمایه، تأمین سرمایه، اهرم مالی و سیاست ساختار سرمایه، سود نقدی و سیاست تقسیم سود، برنامه‌ریزی مالی کوتاه‌مدت، مدیریت وجه نقد و نقدینگی، مدیریت اعتبارات و موجودی کالا و اجاره دارایی‌ها. 
این کتاب در 640 صفحه و قیمت ۶۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات سمت منتشر شده است.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :