اخبار حوزه و دانشگاه 27/4/88

۲۸ تیر ۱۳۸۸ | ۱۳:۴۵ کد : ۲۵۸۴۲ اخبار
تعداد بازدید:۳۸۹
وزارت علوم با دانشگاه‌ها در زمینه گسترش اقتصاد اسلامی قرارداد می بندد/ شرایط جذب دانش‌آموختگان دانشگاه‌های خارجی برای عضویت در هیات علمی دانشگاه‌های داخل/ اولین شرط استفاده از قرآن،معرفت نفس است/ حوزه، روان‌شناسی اسلامی را تدوین کند

زاهدی:
وزارت علوم با دانشگاه‌ها در زمینه گسترش اقتصاد اسلامی قرارداد می بندد
وزیر علوم گفت: وزارت علوم حاضر است با دانشگاه‌ها قرارداد ببندد تا به دولت در زمینه گسترش اقتصاد اسلامی کمک کنند تا به این شکل هم به نظام و هم به نظام آموزشی کمک شود.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،‌  محمد مهدی زاهدی شنبه در مراسم افتتاح دو دانشکده جدید در دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به درخواست مسئولان این دانشگاه برای اختصاص بودجه برای تامین ساختمان گفت: به عنوان وزیر هر کجا که می رویم تنها از ما پول مطالبه می شود که البته درخواست معقولی است ما هم به عنوان وزارتخانه درخواست‌هایی را از دانشگاه‌ها داریم.
وی ادامه داد: البته اینجا بحث شخص وزیر مطرح نیست بلکه نظام انتظار یک تحول جدی در دانشگاه‌ها را دارد تا بتواند طرحی نو را در زمینه های تعریف دروس، تالیف محتوی دروس و حوزه اقتصاد برای کشور داشته باشد.
وزیر علوم گفت: کشور ما در زمینه طراحی تئوری‌های نوین اقتصادی نیاز به کمک دانشگاه‌ها دارد چرا که اکثر تئوری‌های اقتصادی در ایران تئوری‌های غربی هستند که با نظام اسلامی فاصله دارند و ما از دانشگاه‌ها انتظار داریم این مسئولیت را بر عهده بگیرند.
زاهدی با ابراز خوشحالی از توسعه دانشگاه تربیت مدرس گفت: درست است که دانشگاه پیشرفت خوبی داشته است اما از اینکه هنوز هم با وجود 27 گروه فضای فیزیکی دانشگاه کم است ناراحت هستیم.
وی با بیان اینکه اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی در هر دانشگاه به دست مسئولین آن دانشگاه است افزود: دانشگاه‌ها باید لیست پروژه‌ها را آماده و به ما اعلام کنند تا این پروژه‌ها را بر اساس اولویت انتخاب کنیم.
وزیر علوم ادامه داد: پس از بررسی‌ها اگر ببینیم پروژه ای جزء اولویت‌های جدی است حاضر هستیم که آن را جزو پروژه های عمرانی سال آینده در نظر بگیریم چرا که امسال دیگر دست ما نیست و بودجه پروژه ها بسته شده است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر به خاطر کسری ناخواسته ای که به دولت تحمیل شد با کسری بودجه مواجه هستیم و دست ما بسته است اما خوشبختانه مجلس برای تجدید نظر در قانون بودجه 88 قانع شده است و امیدواریم بتوانیم بودجه بیشتری برای آموزش عالی بگیریم که اگر این اتفاق بیفتد می توانیم به دانشگاه‌ها کمک کنیم.
******************************************************

معاون دانشجویی وزارت علوم:
شرایط جذب دانش‌آموختگان دانشگاه‌های خارجی برای عضویت در هیات علمی دانشگاه‌های داخل
معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح پروسه انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به داخل، گفت: در حال حاضر با اندیشیدن تمهیداتی در وزارت علوم، پروسه ارزشیابی مدارک فارغ التحصیلان خارج از کشورطی یک هفته انجام می‌شود.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر محمود ملاباشی با اشاره به تصویب بخشنامه‌ «انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور به داخل» در دی ماه 86، گفت: بر اساس این بخشنامه کلیه دانشجویان متقاضی انتقال در مقاطع کاردانی و کارشناسی می‌توانند طبق مقررات به دانشگاه‌های داخل انتقال یابند.
پروسه انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به داخل
وی با اشاره به پروسه انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج به داخل در مقاطع مختلف، اظهار کرد: هر دانشجوی کاردانی و کارشناسی می‌تواند با تکمیل پورتال مربوطه و معرفی 15 دانشگاه داخل که حاضر است به آن منتقل شود، درخواست خود را از طریق اینترنت ارسال کند، سپس ما پس از 10 روز 15 دانشگاه مورد تقاضای دانشجو را بررسی و در صورت فراهم بودن شرایط پذیرش، درخواست دانشجو را برای آن دانشگاه صادر می‌کنیم.
وی ادامه داد: چنانچه آن 15 دانشگاه مورد تقاضا با رتبه آموزشی داوطلب تطابق نداشته باشد، بنا بر تجربه و بر اساس سوابق تحصیلی10 دانشگاه دیگر را به داوطلب پیشنهاد می‌کنیم که وی باید در میان آنها یکی را انتخاب کند و اگر فردی این کار را نکرد مسلما تمایلی به انتقال ندارد.
شرایط انتقال دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترا
وی در خصوص شرایط انتقال دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترا، اظهار کرد: ‌مقداری تامل در زمینه انتقال دانشجویان کارشناسی ارشد وجود دارد، چرا که دوره کارشناسی ارشد در کشور به سه شیوه استاد محور، آموزش محور و پژوهش محور ارائه می‌شود، بر این اساس نمی‌توان به راحتی دانشجویان این مقاطع را انتقال داد، چراکه باید موافقت از دانشگاه‌ها و در دوره استاد محور از اساتید دریافت شود، همچنین در زمینه انتقال دوره دکترا شرایط بسیار سخت تر است.
وی خطاب به دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج، گفت: همه افراد برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج در مورد شرایط این دانشگاه‌ها تحقیق می‌کنند ولی متاسفانه حاضر نیستند به سایت وزارت علوم مراجعه کنند، توصیه می‌کنیم که حتما به این سایت مراجعه و اگر سوالی بی پاسخ در ذهنتان باشد آن را به ما گزارش دهند.
کلیه مصوبات ارزشیابی مدارک بر روی سایت وزارت علوم قرار دارد
وی افزود: تمام مصوبات ارزشیابی مدارک بر روی سایت وزارت علوم قرار دارد، البته شما باید به ما حق دهید همانطور که کشورهای خارجی همه چیز ما را رصد می‌کنند ما اجازه داشته باشیم که محافل علمی‌شان را رصد کنیم و مدارک شما را مورد ارزشیابی قرار دهیم.
وی با بیان اینکه ارزشیابی مدارک غیر حضوری با توجه به ظرفیت تحصیلی که در کشور وجود دارد ضرورتی ندارد، خاطرنشان کرد: مدارک فارغ‌التحصیلان دوره دکترا را به شرط حضور 24 ماهه در محل آموزشی بررسی می‌کنیم.
برای پذیرش کلیه دانشجویان ایرانی خارج از کشور آمادگی داریم
وی با بیان اینکه در گذشته در کل کشور40 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرفته می‌شد، اظهار کرد: امسال در این دوره حدود 60 تا 65 هزار دانشجو پذیرفته می‌شود و بنابراطلاعات وزارت امور خارجه50 هزار دانشجوی ایرانی در تمام نقاط دنیا مشغول به تحصیل هستند، ما به همه آنها اعلام می‌کنیم. اگر همین الان هر50 هزار نفر تصمیم بگیرند به داخل کشور منتقل شوند، شرایط لازم فراهم است و ما پذیرای همه آنها هستیم.
معاون دانشجویی وزارت علوم خطاب به دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور، گفت: اگر شما برای تحصیل و زندگی در آن کشورها با مشکلاتی روبه‌رو هستید در داخل کشور صندلی خالی وجود دارد پس چرا به خارج از کشور می‌روید در صورتی که ما حاضریم فقط در رشته‌های الویت‌دار و مورد نیاز کشور به ویژه در بعضی از رشته‌های میان‌رشته‌ای که دچار مشکل هستیم دانشجو بورس ‌کنیم.
انجام پروسه ارزشیابی مدارک فارغ التحصیلان خارج از کشورطی یک هفته
وی افزود: خوشبختانه مقدار زیادی ظرفیت در کشور ایجاد شده است و اگر با همین روند پیش برویم تا سال 92، همان‌گونه که برای تحصیل در دوره‌های کاردانی و کارشناسی نیازها اشباع شده، در دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکترا نیز به هیچ صندلی خارج از کشور نیاز نخواهیم داشت.
دکتر ملاباشی در خاتمه در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر طول مدت ارزشیابی مدارک فارغ‌التحصیلان ایرانی خارج از کشور، گفت: در حال حاضر ارزشیابی مدارک این دسته از فارغ‌التحصیلان به صورت اینترنتی طی یک هفته انجام می‌شود.
******************************************************

وزیر آموزش و پرورش:
طلاب ممتاز ذخیره های نظام اسلامی هستند
وزیر آموزش و پرورش گفت: طلاب ممتاز، ذخیره های نظام اسلامی هستند و باید زمینه استفاده علمی و فرهنگی از آنان فراهم گردد.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه از مشهد، دکتر علی احمدی با بیان این مطلب در بازدید از اردوی آموزشی انصار المهدی طلاب ممتاز حوزه علمیه قم در مشهد مقدس افزود: اجرای طرح اردوهای تابستانی در تمام مدارس علمیه سبب شکوفایی استعدادهای حوزوی می شود.
وی تصریح کرد: آمادگی اعطای مجوز تاسیس دبیرستان معارف اسلامی متناسب با نیازهای حوزه را به مدارس علمیه داریم.
وزیر آموزش و پرورش خواستار استفاده بیشتر از طلاب در مدارس آموزش و پرورش شد و گفت: حضور طلاب در مدارس دستاوردهای مثبتی را به همراه دارد.
مدیر اردوی انصار المهدی  نیز در این بازدید گفت: نظام جدید تحصیل در حوزه با هدف عمل به رهنمود های مقام معظم رهبری و مراجع تقلید طراحی شده است.
وی افزود: این طرح با 20 درصد کاهش زمان تحصیل و افزایش 30 درصدی بهره وری همراه است.
حجت الاسلام عبدی از طراحان این نظام آموزشی نیز گفت: نظام جدید حوزه باید مبتنی بر احیای سنت های حسنه قدیمی باشد.
وی با اشاره به نقش مباحثه در بهره وری آموزشی اظهار داشت: مباحثه یک فرآیند آموزشی تجربه شده است وباید در مدارس ودانشگاه ها عملی شود.
******************************************************

نخستین همایش «ترجمه متون اسلامی» برگزار می‌شود
نخستین همایش ترجمه متون اسلامی اول مرداد ماه سال جاری از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود.  
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، «امکان‌سنجی احیای نهضت ترجمه متون اسلامی»،«اصول، مبانی، فنون و روش‌های ترجمه»،«پیشینه تاریخی ترجمه دینی در ایران و جهان اسلام»، «آسیب‌شناسی ترجمه متون اسلامی و شناخت تهدیدها»،«نقش ترجمه در پارادایم‌ها و الگوهای مسلط در  عرصه‌های: سیاسی ـ اقتصادی ـ علمی ـ فرهنگی ـ توسعه» از جمله محورهای این همایش عنوان شده است.
شایان ذکر است این همایش پنج شنبه اول مرداد ماه سال جاری از ساعت 9 الی 19 در تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر، انتهای کوچه پژوهشگاه، پلاک 2 برگزار می شود.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی همایش به نشانی
www.cpt.iict.ir مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 88531249 با پیش شماره 021تماس حاصل نمایند.
******************************************************

رییس جامعه المصطفی(ص)العالمیه:
اولین شرط استفاده از قرآن،معرفت نفس است
همایش قرآن‌شناسی ویژه دانشجویان عمره گزار در بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه برگزار شد.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه در این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی رییس جامعه المصطفی(ص) العالمیه گفت :اولین شرط استفاده از قرآن و بهره‌گیری از آن معرفت نفس است و ما باید اول شناخت کامل از خود داشته باشیم تا قرآن در ما اثر بخش باشد.
وی گفت:اگر قرآن سرلوحه زندگی افراد قرار گیرد بسیاری از مشکلات جوامع اسلامی و بشری حل  می شود .
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به اینکه قرآن نسخه شفا بخشی است که از سوی خداوند برای هدایت ‌بشریت نازل شده است افزود:باید قرآن در همه شئونات زندگی افراد ساری و جاری باشد.
در ادامه این همایش دانشجویان مقالات، خود را در موضوعات قرآن در قرآن، حج در قرآن، شعائر الهی در قرآن، توحید و شرک در قرآن، امامت در قرآن، باورهای قرآنی، اسوه در قرآن، جوان و جوانی در قرآن، سیمای پرهیزگاران در قرآن ، شیوه های دانش و بهره‌گیری از قرآن، حیا وعفت در قرآن، دوستی در قرآن و دانش و دانشجویی در قرآن قرائت کردند.
******************************************************

با حضور داوطلبان ایرانی و غیرایرانی:
آزمون ورودی جامعه‌المصطفی(ص)‌ ‌ برگزار شد
آزمون ورودی جامعه‌المصطفی‌(ص)‌  در دو نوبت صبح و بعد از ظهر روز گذشته در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) در قم برگزار شد.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مدیرکل سنجش و پذیرش جامعه‌المصطفی‌(ص)‌  در گفتگو با مرکز خبر حوزه  گفت: این آزمون در دو بخش و شامل پذیرفته‌شدگان جدید و نیز به صورت ارتقائی، ویژه دانش‌آموختگان دوره‌های گذشته با هماهنگی سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار شد.
حجت‌الاسلام میرفاطمی، آزمون ورودی شرکت‌کنندگان ایرانی را در 3 مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و آزمون شرکت‌کنندگان غیرایرانی را کارشناسی ارشد ذکر کرد و گفت:یک هزار و 422 نفر از خواهران و برادران از 33 ملیت، در این آزمون شرکت کردند.
وی در ادامه افزود: 20 درصد پذیرفته‌شدگان ایرانی و مابقی از سایر کشورها خواهند بود که در 40 گرایش، مجاز به انتخاب رشته می‌باشند.
مدیر کل بخش پذیرش جامعه‌المصطفی(ص)‌  همچنین گفت: تلاش می‌کنیم نتایج آزمون طلاب غیر ایرانی را یک هفته پس از برگزاری اعلام و پذیرفته‌شدگان ایرانی نیز متعاقباً از طریق سایت جامعه‌المصطفی(ص)‌ اعلام شود.
******************************************************

رییس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری:
حوزه، روان‌شناسی اسلامی را تدوین کند
مسئول و جمعی از مشاوران و پرسنل مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان با مشاور رییس‌جمهور و رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، در این نشست خانم دکتر طبیب‌زاده نوری، با تشریح مرکز امور زنان و خانواده، اظهار داشت: این مرکز، از نظر عملکرد ستادی است و به صورت مستقیم وارد عرصه اجرایی نمی‌شود.
رییس مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، گفت: رویکرد این مجموعه یک رویکرد ثابتی نبوده و همانند آسیب‌هایی که در سایر قسمت‌های دولتی وجود دارد، در دوران‌‌های مختلف متناسب با سلیقه مجریان تغییر کرده است.
وی آموزش‌ خانواده را از کارکردهای مهم حوزه‌های علمیه برشمرد و اذعان کرد: از همین رو مبلغان و مدرسان خود را از حوزه‌های علمیه گزینش کردیم.
دکتر طبیب‌زاده نوری با ابراز نگرانی از عدم انسجام امر مشاوره در کشور، اظهار داشت:من از شما می‌خواهم از طریق حوزه این مهم را پیگیری کنید، چرا که  امروز روان‌شناسی و مشاوره با محتوای نسبتاً غربی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و حوزه باید روانشناسی اسلامی را تدوین و جایگزین آن نماید.
وی با ارایه پیشنهای به مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان مبنی بر تدوین متون آموزشی برای مهارت‌های زندگی با نگاه دینی، خواستار همکاری این حوزه علمیه جهت تامین مدرس در این رشته شد.
در ادامه این نشست مسئول مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان پس از ارایه گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی تربیتی و آموزش مشاوره‌ای این حوزه، بر تداوم همکاری بین این دو مرکز تاکید و اظهار داشت: حوزه علمیه خراسان با ظرفیت بالای فرهنگی، آماده همکاری با نهادهای فرهنگی و تربیتی می‌باشد.
******************************************************

«خدا بعد از متافیزیک: زیبایی‌شناسی الهی» منتشر شد
کتاب «خدا بعد از متافیزیک: زیبایی‌شناسی الهی» اثر جان پانتلیمون مانوساکیس در 213 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه ایندیانا منتشر شد.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،‌  کتاب «خدا بعد از متافیزیک: زیبایی شناسی الهی» از سری کتاب‌هایی دانشگاه ایندیانا در باب فلسفه دین است که به بررسی مفهوم خدا بعد از گذار از متافیزیک می‌پردازد.
سوال اصلی مولف در این کتاب این است که چگونه ما می‌توانییم خدا را پس از گذار از متافیزیک درک کنیم و به آن بیندیشیم.
مولف می‌گوید واژه گذار در عنوان کتاب ممکن است مناقشه برانگیز باشد از اینرو او تاکید می‌کند که این واژه به معنای «در مقابل» یا «بدون» نیست بلکه این واژه یک تقدم زمانی را نشان می‌دهد.
نویسنده نمی‌خواهد وانمود کند که متافیزیکی دیگر را جایگزین متافیزیک کلاسیک کرده است.
کتاب علاوه بر پیشگفتار و مقدمه دارای کتاب شناسی و نمایه است و در سه بخش اصلی و مجموعا هشت فصل سامان یافته است.
هر بخش کتاب با حکایت و تمثیلی آغاز می‌شود. بخش اول کتاب مشاهده نام دارد.
 بخش دوم تحت عنوان «شنیدن» است که در آن موضوعاتی چون اشکال و صور سکوت، فاصله: زبان فراسوی تفاوت و دیگر بودگی، «خود» گسسته مورد بررسی قرار گرفته‌ است. بخش پایانی و سوم کتاب «لمس» نام دارد.
جان پانتلیمون مانوساکیس مدرس فلسفه در کالج بوستون و کالج آمریکایی یونان است. او مولف کتاب theos philosophou menos به زبان یونانی و ویراستار کتاب «بعد از خدا» است. وی همچنین در ویراستاری کتاب «هایدگر و یونان» که توسط دانشگاه ایندیانا به چاپ رسیده، همکاری داشته است.
این کتاب تز دکتری مولف در کالج بوستون طی سال‌های 2001 تا 2005 بوده است.
******************************************************

«هنر و معنویت اسلامی» نصر منتشر می‌شود
بنیاد مطالعات اسلامی در روسیه کتاب‌های «هنر و معنویت اسلامی» اثر دکتر حسین نصر، «انسان، نوری در عرفان اسلامی ایرانی‌» اثر پروفسور هانری کربن و «مسائل معاصر تفکر اسلامی» اثر دکتر محمد لگنهاوزن را تا پایان تابستان 1388 در مسکو منتشر خواهد کرد.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،‌ کتاب «هنر و معنویت اسلامی» نوشته حسین نصر، با ترجمه م .ال.سالگانیک ، زیر نظر علمی دکتر ماریتا استپانیانتس ، «انسان، نوری در عرفان اسلامی ایرانی» نوشته هانری کربن، با ترجمه، یوری استفانف، با مقدمه و ویراستاری علمی دکتر یانیس اشوتس و «مسائل معاصر تفکر اسلامی» نوشته  محمد لگنهاوزن، با ترجمه تاراس چرنینکو و با ویراستاری علمی دکتر یانیس اشوتس منتشر می‌شوند.
این سه کتاب در مجموع‌ ای تحت عنوان «درخت»  و  با هدف معرفی فرهنگ اسلامی منتشر می‌شود. نام «درخت» به عنوان نماد رشد و شکوفایی فرهنگ برای این مجموعه برگزیده شده است. 

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :