هدف اصلی پژوهشگاه‌ حوزه و دانشگاه عمق‌بخشی پژوهش در مبانی دین است

۲۸ تیر ۱۳۸۸ | ۱۰:۳۸ کد : ۲۵۸۴۳ اخبار
تعداد بازدید:۴۶۵
مدیر گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: جذب حوزویان توانمند در عرصه پژوهشی،‌ هدف اصلی مسؤولان این پژوهشگاه‌ برای عمق‌بخشی پژوهش در مبانی دین است.

حجت‌الاسلام حسین بستان، مدیر گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تشریح فعالیت‌های علمی ـ پژوهشی این گروه گفت: جذب حوزویان توانمند در عرصه پژوهشی،‌ هدف اصلی مسؤولان این پژوهشگاه‌ برای گسترش و عمق‌بخشی پژوهش در مبانی دین است.
وی در ادامه افزود: این گروه در ابتدای سال 1371با تشکیل گرایش‌های گوناگون فعالیت خود را در زمینه ‌علوم اجتماعی آغاز کرد.
مدیر گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اندیشه‌های اجتماعی متفکران مسلمان، جامعه‌شناسی معرفت، جامعه‌شناسی کج‌روی، فلسفه علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی خانواده، گرایش‌های پژوهشی این گروه را تشکیل می‌دهد.
وی پرداختن به فلسفه علوم اجتماعی را کاری بنیادین عنوان کرد و تأکید کرد: باید مبانی و ریشه‌های علوم اجتماعی ‌ در این زمینه شناسایی و سازگاری آن با مبانی دین مشخص و تبیین شود.
حجت‌الاسلام بستان اظهار داشت: ‌«جامعه‌شناسی معرفت» با نگاهی غیر‌فلسفی و با زاویه‌ای خارج از بحث معرفت‌شناسی به بررسی‌ معرفت و اجتماع می‌پردازد و نگاهی اجتماعی به مقوله معرفت دارد از این‌که معرفت چه تأثیری بر فرایند‌های اجتماعی می‌گذارد، همچنین ‌فرایند‌های اجتماعی چه تأثیری روی معرفت می‌گذارد. ‌
وی به تدوین آثار و مقالات‌ ‌اشاره کرد و ابراز داشت: کتاب‌های «نابرابری و ستم جنسی از دیدگاه اسلام و فمینیسم»، «مبانی رویکرد اجتماعی به حقوق»، «جامعه‌شناسی معرفت»، «جامعه‌شناسی کج‌روی»، «‌اسلام و جامعه‌شناسی خانواده» و «تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام» ‌از مهم‌ترین آثاری است که در زمینه‌ جامعه شناسی به چاپ رسید.
مدیر گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از برگزاری دوره دکترای جامعه‌شناسی خبر داد و اضافه کرد: این دوره برای ارتقای علمی و توانمندی‌های محققان و علاقه‌مندان به این رشته، با مجوز رسمی وزارت علوم در سال گذشته برگزار شد.
قابل ذکر است، کتاب‌«همنشینی و کج‌روی» به قلم علی سلیمی، به زودی به همت گروه جامعه‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه راهی بازار نشر خواهد شد.
گفتنی است، علاقه‌مندان و پژوهشگران می‌توانند برای دریافت آگاهی بیشتر به نشانی اینترنتی
www.rihu.ac.ir مراجعه کنند و یا با شماره 2111378 تماس بگیرند.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :