اخبار حوزه و دانشگاه (25/4/88)

۲۷ تیر ۱۳۸۸ | ۱۳:۲۱ کد : ۲۵۸۴۴ اخبار
تعداد بازدید:۴۳۱
دو دانشکده جدید در دانشگاه تربیت مدرس افتتاح می شود/ مجامع دانشگاهی از ظرفیت پیوند علم با عمل صالح برخوردار شوند/ آغاز مرحله اول داوری کتاب سال حوزه از مرداد ماه/ دو اثر منحصر به فرد از شهید اول منتشر خواهد شد/ علمای شیعه را به جهانیان معرفی می‌کنیم/ نظریه‌پردازان ما باید سنت و تجدد را به‌خوبی بشناسند/ مراکز آموزشی نظریه‌پرداز تربیت نمی‌کنند/ دانشگاه پریستون امام جماعت تمام وقت منصوب کرد

با حضور وزیر علوم:
دو دانشکده جدید در دانشگاه تربیت مدرس افتتاح می شود
در آستانه عید مبعث دو دانشکده جدید با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه تربیت مدرس افتتاح می شود.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر، دانشکده های برق و کامپیوتر و مدیریت و اقتصاد دو دانشکده تازه‌تاسیس دانشگاه تربیت مدرس هستند که با حضور وزیر علوم و مسئولان این دانشگاه افتتاح می شوند.
مراسم افتتاح این دانشکده ها امروز27 تیرماه در محل دانشکده های فنی و مهندسی و علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود.
******************************************************

ابوترابی عنوان کرد:
مجامع دانشگاهی از ظرفیت پیوند علم با عمل صالح برخوردار شوند
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد مجامع علمی و دانشگاهی از ظرفیت ارزشمند پیوند علم با عمل صالح برخوردار شوند.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی صبح جمعه در مراسم تقدیر از برگزیدگان چهاردهمین المپیاد علمی و دانشجویی گفت: مجامع علمی دانشگاهی باید در تمامی علوم راه را برای رسیدن به قله های علم و معارف هموار کنند و در پرتو علم، معرفت و ایمان زمینه طغیان را در جوامع بشری بخشکانند و لذت حقیقی علم و دانش را بچشند و درک کنند.
وی اضافه کرد: جایگاه علم در فرهنگ متعالی اسلام جایگاهی ممتاز و استثنایی است از همین منظر استادان پیشگام در عرصه تدوین ابواب معارف دین و جمع آوری روایات و آیات در کتب گرانسنگ و گرانقدر حدیث نخستین بابی را که برگزیدند کتاب العقل بوده است.
ابوترابی ادامه داد: عقل را به عنوان مفتاح الورود همه عرصه ها و میدان‌های تعالی و تربیت و تکامل انسان و تعامل بشری دانسته اند و کتاب دوم کتاب العلم بوده است که موقعیت ممتاز برای کسب دانش و علم در فرهنگ متعالی اسلام است. راه ورود به عرصه معرفت که هدف نهایی از خلقت انسان است تربیت جان و روح با جوهر است.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی افزود: امروز جوامع بشری تمامی موقعیت‌هایی را که کسب کرده اند بر بال قدرت و دانش نشسته اند و دانش حامی آنها بوده است که البته در نگاه قرآن کریم قدرتمندترین ابزار برای رشد پرورش دانش و انتقال علم به انسان‌ها و جوامع بشری قلم بوده است.
وی اضافه کرد: اگر انسان‌ها از استعداد و توانایی دست یافتن به نوشتن و ثبت دانش و علم و انتقال آن به دیگران در راه قلم برخوردار نبودند راه گسترش علم هم به رویشان بسته شده بود.
ابوترابی ادامه داد: این قدرت و ظرفیت علم را خداوند امروز برای بشر به ارمغان آورده است و خدای سبحان یکی از بالاترین نعمات خود را به انسان قدرت تحصیل علم از راه و مجرای قلم یاد کرده است که اگر مدرسه و کتاب و قلم و کلاس نبود انسان از دست یافتن به علم محروم بود.
وی خاطرنشان کرد: باید به مدرسه رفت و با قلم و کتاب آشنا شد و علم را به کار بست تا راه دست یافتن به علوم برتر و بالاتر هموار شود. همچنین باید آراسته به تقوی شد و به وسیله نور تقوی خدای سبحان را معلم بلاواسطه خود کرد که برای رسیدن به تقوی راهی به جز کتاب و قلم و مدرسه وجود ندارد.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی افزود: منتهی جای افسوس آن است که گاهی انسان‌ها در همان مدرسه می مانند و گام به دانشگاه نمی گذارند بعضی انسان‌ها به کودکستان می روند و در همان کودکستان باقی می مانند. انبیا آمده اند که انسان را از کودکستان به دانشگاه علم و معرفت هدایت کنند و آنها را با حقایق علم و معرفت آشنا کنند. آیا امروز بشر به این فرضیه علمی راه یافته است که بتواند به قدرت و توان اجرا در کوتاهترین زمان ممکن دست پیدا کند، آیا این اندیشه شکل گرفته است؟
وی اظهار داشت: ما در کودکستان باقی مانده ایم اگر به آستان علم سر می نهادیم و علم را با عمل گره می زدیم و زندگی و حیات فردی و اجتماعی ما به معنای واقعی کلمه علمی می شد امروز در زمین نبودیم بلکه در ملکوت زندگی می کردیم.
ابوترابی ادامه داد: اگر انسان قدرت دستیابی به علم را نداشت امکان طغیان نبود. ریشه طغیان دانش است، علمی که باید ابزاری شود برای تکامل و بسط عدالت در جامعه ابزاری می شود برای طغیان و سرکشی و نسل کشی. اگر دانش نبود بشر هیچ گاه تصور بی نیازی نمی کرد همان طور که ثروت تصور بی نیازی را به وجود می آورد و تصور قدرت هم زمینه طغیان را به وجود می آورد، انسان اگر فاقد علم بود هرگز به قدرت سیاسی نمی رسید که طغیان کند.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی افزود: قدرتهای مسلط سیاسی، علمی و اقتصادی در جهان همه در سایه علم به دست می آیند. حتی به قول امام (ره) علم به توحید هم حتی گاهی انسان را به طغیان می کشاند، علم حقیقی معرفت الله است. خوشا به حال انسان‌هایی که در سایه علم به مراتبی از قدرت اقتصادی و سیاسی دست می یابند اما هیچ گاه طغیان نمی کنند.
وی خاطر نشان کرد: توصیه ماندگار آیت الله بهجت این است که به آنچه که علم داریم عمل کنیم، راه گشودن همه دریچه ها در علم و پیوند علم با عمل است، صحبت ما باید علم باشد و در تصمیم های کلان و خرد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تربیتی از آن بهره مند شویم.

******************************************************

مدیر اجرایی کتاب سال حوزه:
آغاز مرحله اول داوری کتاب سال حوزه از مرداد ماه
مدیر اجرایی کتاب سال حوزه گفت: مرحله اول داوری کتاب سال حوزه از اول مرداد ماه با بررسی مقدماتی کتاب‌های ارسالی به همایش کتاب سال حوزه برگزار می شود.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه علیرضا زهیری در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: تاکنون بیش از 900 اثر به دبیرخانه کتاب سال حوزه ارسال شده است که با توجه به تمدید مهلت ارسال آثار تا پایان تیرماه پیش بینی می شود این تعداد به یک هزار و 500 اثر افزایش یابد.
مدیر اجرایی کتاب سال حوزه افزود: با پایان یافتن زمان ارسال آثار تا 30 تیر ماه، داوری عمومی آثار از ابتدای مرداد ماه آغاز شده و تا اواخر این ماه ادامه می یابد. در شهریور ماه نیز داوری تخصصی آثار در 13 محور تخصصی آغاز خواهد شد.
وی افزود: در این دوره از کتاب سال حوزه 120 تا 130 داور آثار دریافتی را  در محورهای تخصصی فقه، حقوق و اصول، فلسفه و کلام، قرآن و حدیث، ادبیات، تاریخ و سیره، دانش سیاسی، علوم تربیتی و اجتماعی، اخلاق و عرفان، کتاب شناسی و کلیات، ترجمه، اقتصاد، تصحیح و تحقیق و تکنولوژی آموزشی ارزیابی خواهند کرد.
*****************************************************
 
برای اولین بار:
دو اثر منحصر به فرد از شهید اول منتشر خواهد شد
همزمان با کنگره بزرگداشت شهیدین در ایران، برای اولین بار دو اثر نایاب و چند رساله از شهید اول منتشر خواهد شد.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، دبیر کنگره نکوداشت شهیدین در دیدار اعضای این کنگره با حضرت آیت‌الله موسوی‌اردبیلی، اظهار داشت: جهت برپایی کنگره شهیدین، ستادی در حال فعالیت و جمع‌آوری آثار و اطلاعات در زمینه زندگی فردی و اجتماعی این دو عالم فرزانه است.
صاحبی با ارائه گزارشی از نحوه فعالیت این ستاد افزود: 54 جلد از آثار شهیدین در آستانه نشر می‌باشد که20 جلد آن آثار شهید اول است که در نکوداشت ایشان در ایران در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت و 34 جلد دیگر که آثار شهید ثانی است در کنگره لبنان توزیع خواهد شد.
مسئول دبیرخانه دین‌پژوهان کشور ادامه داد: برخی از نسخ نایاب با کوشش  بسیار گردآوری و تصحیح شده است که از جمله آنها تنها کتاب اصولی شهید اول به نام «جامع‌البین» می‌باشد و برای اولین بار منتشر می‌شود.
وی با اشاره به ویژگی‌های این اثر، بیان داشت: کتاب اصولی «جامع البین» اثری است که به جمع نظرات دو تن از عالمان دینی پیرامون حاشیه بر «تهذیب‌الاصول» علامه حلی پرداخته است و پدر شیخ بهایی این مجموعه را تدوین کرده است.
 دبیر کنگره شهیدین گفت: این مجموعه به همراه کتاب «حاشیه نجاریه» که از حاشیه کتاب قواعد چاپ سنگی، تدوین، تنقیح و تصحیح شده و چند رساله کوچک شهید اول از تهران، نجف و هند جمع آوری گردیده، که برای اولین بار منتشر خواهد شد .
صاحبی به «شناخت نامه شهیدین» اشاره کرد و تصریح نمود: با جستجو و تحقیق در تمامی منابع عربی، فارسی و لاتین درباره شهیدین، «شناخت نامه شهیدین» جمع‌آوری، تصحیح و تنقیح شده که همراه با توضیحات در4 جلد منتشر می‌شود.
مسئول دبیرخانه دین‌پژوهان کشور افزود: زندگی‌نامه شهیدین به زبان فارسی و به صورت کامل و جامع به قلم روان تدوین شده و آماده نشر است .
وی ادامه داد: 120 مقاله از طریق فراخوان داخلی و خارجی دریافت شده که 50 مقاله منتخب، در4 جلد منتشر می‌شود .
دبیر کنگره شهیدین گفت: برخی از ترجمه‌های آثار شهیدین که فایده عمومی دارد مانند: ترجمه منیه‌المرید، اسرار الصلوه و کشف الریبه، آماده تدوین است که تا قبل از مهر ماه چاپ و نشر آنها به پایان خواهد رسید.
وی به دیگر فعالیت‌های این ستاد اشاره کرد و بیان داشت: بر گزاری سمینارهای مختلف در مراکز استانی همچون: مشهد، تهران و اصفهان و برگزاری نشست علمی در بیروت لبنان که مورد استقبال محققین و فرهیختگان لبنانی قرار گرفته و نیز تهیه فیلم از زندگی شهیدین با همکاری صدا و سیما از دیگر فعالیت‌های این ستاد است.
******************************************************

رییس دفتر تبلیغات اسلامی:
علمای شیعه را به جهانیان معرفی می‌کنیم
دفتر تبلیغات اسلامی به منظور معرفی سرمایه‌های ارزشمند علمی و معنوی جهان تشیع، کنگره‌ها و نکوداشت‌های بزرگان علمی، اخلاقی و معنوی شیعی را برگزار خواهد کرد.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین ربانی در دیدار با آیت‌الله العظمی موسوی‌اردبیلی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های دفتر تبلیغات اسلامی احیا آثار و تجلیل از بزرگان و سرمایه‌های علمی و معنوی شیعه است و در این راستا دو همایش و نکوداشت بزرگ برای مرحوم علامه شرف‌الدین و علامه بلاغی در جهت احیای نام آثار و فعالیت‌های این بزرگان برگزار کرد.
وی افزود : برای تجلیل و معرفی علما و بزرگان جهان تشیع، برنامه ده ساله‌ای در حال اجرا است تا به تناسب فرصت‌ها و مناسبت‌های مختلف، سهمی در حفظ این میراث ارزشمند، ایفا کنیم.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: در اوایل نیمه دوم امسال کنگره نکوداشت مرحوم شهیدین که به لحاظ علمی از استوانه‌ها و افتخارات تشیع محسوب می‌شوند و در نحوه ارتباط و تعامل با اهل تسنن می‌توانند الگوی مناسبی برای بزرگان امروز باشند، در ایران برگزار خواهد شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی با اشاره به شخصیت برجسته این دو عالم فرزانه تصریح کرد: مرحوم شهیدین در حوزه‌های اخلاق و معرفت به ثروت فرهنگی و معنوی تشیع ارتقا و غنا بخشیده‌اند.
وی گفت: تمامی آثار شهید اول مورد تتبع و جستجوی علمی قرار گرفته و تا جایی که امکان داشته، تمامی آثار جمع‌آوری شده و در آستانه چاپ است که بسیاری از این آثار در همایش بزرگداشت ایشان به جامعه علمی کشور معرفی خواهد شد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی بیان داشت: در سال آینده کنگره بزرگداشت شخصیت علمی و معنوی شهید ثانی به همراه معرفی آثار ارزشمند ایشان در لبنان برگزار خواهد شد تا حوزه علمیه بتواند به این طریق سرمایه‌های ارزشمند جهان تشیع را به جهانیان معرفی نماید
*****************************************************

نظریه‌پردازان ما باید سنت و تجدد را به‌خوبی بشناسند
دکتر سید محمد ثقفی معتقد است نظریه‌پردازان ما در علوم انسانی باید هم سنت را به‌خوبی بشناسند و هم تجدد را، در این صورت می‌توانند به مشکلات فرهنگی ما ‌توجه نشان دهند.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر، دکتر سید محمد ثقفی در پاسخ به این سؤل که چه پیش‌شرطهایی باید وجود داشته باشند که در عرصه علوم انسانی ما دارای نظریه‌پردازان قوی باشیم؟ گفت: وضع علم در جامعه ما در سایه تئوری‌هایی شکل گرفته است که از دنیای غرب آمده‌اند.
وی افزود: کتاب‌های موجود در فرهنگ ما بیشتر ترجمه‌ای هستند و این ترجمه‌ها عموماً با مسائل جامعه ما تفاوت دارند. لذا به دانشمندانی که هم غرب را بشناسند و هم با سنت خود آشنا باشند نیاز هست تا بتوانند تئوری‌های مناسبی را در زمینه‌های علوم انسانی ارایه دهند.
این استاد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: نمونه‌ای از این دانشمندان دو فرهنگی دکتر علی اکبر سیاسی، دکتر سید حسین نصر، دکتر رفیع پور، دکترتوسلی و دکتر تنهایی هستند.
ثقفی درپاسخ به این سؤال که آیا می‌توان گفت که در موقعیت کنونی، ما در عرصه علوم انسانی نظریه‌پرداز جدی نداریم؟ گفت: جواب این سؤال آری ولی نداشتن تئوری‌پرداز در این زمینه‌ها به فرار مغزها هم مربوط می‌شود.
وی افزود : نتیجه این فرار مغزها فقدان دانشمندان تئوری‌پرداز در همه زمینه‌های علوم انسانی خواهد بود. من معتقدم که کشورهای مسلمان به‌خصوص آنهایی‌که گرایش‌های اسلامی دارند بیش از آنچه به جنبه‌های سیاسی اهمیت دهند باید به فرهنگ و پرورش علم و دانشمند و تربیت فرهنگی اهمیت دهند.
******************************************************

مراکز آموزشی نظریه‌پرداز تربیت نمی‌کنند
دکتر سعید ناجی گفت: مراکز آموزشی به جای یاد دادن یک مهارت، درباره آن مهارت مطالبی را برای فرد ارائه می‌دهند و به جای نظریه و تفکر بر محفوظات تأکید می‌کنند.
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سعید ناجی که با خبرنگار مهر گفتگو می‌کرد در پاسخ به این سؤال که چه پیش‌شرط‌هایی باید وجود داشته باشند که ما در عرصه علوم انسانی دارای نظریه‌پردازان قوی باشیم؟ گفت: پیش‌شرط‌ها یا تحولات مورد نظر شما می‌توانند در زمینه‌های مختلفی صورت پذیرند تا محققان و نظریه‌پردازان قوی در علوم انسانی به بار بیایند.
وی افزود: این زمینه‌ها می‌توانند شامل امور فرهنگی، اجتماعی یا آموزشی باشند. بنده به تحولات فرهنگی و اجتماعی نمی‌پردازم و می‌توان به متخصصان رجوع کرد و در مورد شرایط اجتماعی و فرهنگی پیشرفت علوم، بطور اعم و علوم انسانی به‌طور اخص از آنها پرسید. اما من به مشکلات آموزشی وهمچنین به تحولات مورد نیازی اشاره می‌کنم که می‌توانند کمک کنند گامی به سوی توسعه علمی در علوم انسانی برداریم و محققان برجسته‌ای را پرورش دهیم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تصریح کرد: مشکلاتی بر سر این راه وجود دارند. مراکزآموزشی آکادمیک ما عمدتاً به حافظه و حفظ کردن اهمیت بیشتری می‌دهند. هرکس حافظه بهتری داشته باشد نمره بیشتری می‌آورد و با مدرک بهتری دوره درسی خود را به پایان می رساند و به همین نحو مدارک و مدارج بالاتری در انتظار اوست.
وی افزود: در اینجا داشتن اطلاعات بیشتر نسبت به قدرت تجزیه و تحلیل اهمیت بیشتری می‌یابد. این موضوع با پرورش محقق در تعارض است چون محقق باید قدرت تجزیه و تحلیل داشته باشد نه یک حافظه عالی. متیو لیپمن بنیانگذار برنامه فبک(فلسفه برای کودکان) خاطر نشان می‌کند که یک اصل بسیار فریبنده در نظام‌های آموزشی ما وجود دارد. مراکز آموزشی به جای یاد دادن یک مهارت، درباره آن مهارت چیزهایی را به فرد یاد می‌دهند. به عنوان مثال به جای اینکه دوچرخه‌سواری را به فرد یاد بدهند درباره دوچرخه‌سواری و یک دوچرخه‌سوار خوب اطلاعات و داده‌های زیادی را به فرد می‌دهند. کتاب‌های روش تحقیق ما هم از این مشکل رنج می‌برند و همگی به همین شکل نوشته شده‌اند. واحدهایی که در این زمینه گذرانده می‌شوند همگی درباره تحقیق هستند و خود تحقیق را در حوزه‌های عملی به افراد یاد نمی‌دهند.
این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: علاوه بر این، مطالب آموزشی ما عموماً موضوع‌محورند نه مسئله‌محور. درس با یک مشکل یا مسئله شروع نمی‌شود. موضوعی در درس و کتاب مورد نظرارائه می‌شود و افرادی که درس را پس می‌گیرند نمی‌دانند این درس به چه دردی خواهد خورد و معلوم است که دوباره بعد از امتحان دادن آن را فراموش می‌کنند. حتی پایان‌نامه‌ها و تحقیقاتی که دانشجویان انجام می‌دهند عموماً همین وضعیت را دارند.
این نویسنده و مترجم خاطرنشان کرد: افرادی هم که در مراکز آموزشی ما پرورش می‌یابند به تدریج کنجکاوی خود را که لازمه محقق بودن است از دست می‌دهند. در حالی که کنجکاوی یکی از پله‌ها و مقدمات اصلی شروع تحقیق است. کنجکاوی و علاقه به کشف حقیقت یا حل معما است که باعث می‌شود فرد شب‌هایی را بدون خواب سرکند و تا زمان دستیابی به حل آن معما و کشف آن حقیقت از پای ننشیند.
وی افزود: همچنین مراکز آموزشی ما به ما یاد نمی‌دهند به مسائل و مشکلات خودمان و اطرافمان حساس باشیم. حتی اگر توانایی حل مسئله را بلد باشیم نمی‌توانیم مسئله و مشکل خود را پیدا کنیم. بنابراین اگر هم تحقیقی را شروع می‌کنیم عموماً سراغ مسائل اشتباه می‌رویم. منظور از مسئله‌های اشتباه مسائلی است که حل آنها نه به درد خودمان و نه به درد خانواده‌مان و نه به درد جامعه‌مان نمی‌خورند.
ناجی در ادامه گفت: مثلاً اینکه نظر ارسطو در خصوص جوهر و عرض چیست ؟ یا نظر فلان کس در خصوص علیت چیست؟ یا اگر خیلی به‌روز باشیم نظر پست‌مدرنیستها در خصوص ذهن و عین ممکن است مسئله تحقیق فلسفی ما باشد. اما از خود نمی‌پرسیم که آیا تحقیقی که انجام می‌دهیم به درد خودم یا برادرم یا والدینم یا به درد دیگر افراد جامعه می‌خورد؟
وی افزود: به این جهت تحقیق می‌شود مد روز و این باعث می‌شود که باز هم ما محققان برجسته‌ای را در اطراف خودمان کمتر داشته باشیم.
ناجی در پایان گفت: مشکلاتی که شمرده شد از جمله مشکلات آموزشی بودند. نظام آموزشی ما گرفتار این مشکلات است و تا زمانی که این مشکلات و برخی مشکلات دیگر رفع نشوند به نظر می‌رسد بالا آمدن محققان برجسته از میان دانش آموختگان علوم انسانی اندکی سخت خواهد بود.
******************************************************

برای نخستین بار؛
دانشگاه پریستون امام جماعت تمام وقت منصوب کرد
دانشگاه پریستون در نیوجرسی آمریکا در پی اجرای برنامه تجربی دوساله برای پاسخ به نیاز جامعه مسلمان به داشتن یک روحانی در دانشگاه، نخستین روحانی تمام وقت خود را منصوب کرد .
به گزارش واحد خبر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر، صهیب سلطان امام جمعه 28 ساله‌ای است که براساس اظهارات خود همواره دغدغه خدمت به جامعه مسلمان را در ذهن داشته، اکنون به عنوان نخستین و تنها امام جمعه مسلمان در دانشگاه پریستون فعالیت می کند.
وی در این رابطه اعلام کرد فکر می کند که روحانیان مسلمان دانشگاه ها باید به توسعه واضح، اخلاقی و فکری مسلمانان و حتی غیر مسلمانان در کشور توجه داشته باشند، از این رو روحانی مسلمان در دانشگاه نقش مهمی در شکل دادن به اسلام در آمریکا ایفا می کند.
سلطان در کارولینای شمالی متولد شده و در دانشگاه ایندیانا در رشته علوم سیاسی و روزنامه نگاری تحصیل کرده و در حالی که به عنوان یک روزنامه نگار کار می کرد پیشنهاد نوشتن مقاله ای با عنوان " قرآن برای ناشنوایان" را دریافت کرد که در سال 2004 منتشر شد، از آن زمان به بعد احساس علاقه خود به مطالعات اسلامی را کشف کرد.
پس از آن صهیب سلطان تحصیلات خود را در دانشگاه الهیات هارتفورد دنبال کرد و در رشته مطالعات اسلامی، خطاطی اسلامی و روابط اسلام و مسیحیت فارغ التحصیل شد.
حدود 15 روحانی مسلمان در دانشگاه های آمریکا فعالیت می کنند و بیشتر آنها در ایست کوست مستقر هستند. دانشگاه جورج تاون نخستین دانشگاهی بود که از حضور تمام وقت یک روحانی مسلمان برخوردار شد.
صهیب سلطان ابراز اطمینان کرد که تعداد روحانیون مسلمان در آینده نزدیک رشد خواهد شد.
درحال حاضر حدود 250 دانشجوی مسلمان در دانشگاه پریستون تحصیل می کنند و جمعیتی حدود 80 نفر هر هفته در نمازهای جمعه شرکت می کنند.
دانشجویان مسلمان همچنین می توانند از برخی از اتاق‌های تعیین شده برای اقدام نماز یومیه استفاده کنند.
روحانی مسلمان دانشگاه پریستون اعتفاد دارد که حضور جامعه مسلمان در چند سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، به طوری که در مقایسه با نمازهای جمعه سه یا چهار سال پیش و نمازهای جمعه پرجمعیت امروز این نکته به وضوح روشن است.
******************************************************

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :