استفاده بهینه از منابع مورد تاکید اسلام است

۲۵ تیر ۱۳۸۸ | ۱۲:۰۵ کد : ۲۵۸۴۵ اخبار
تعداد بازدید:۶۶۶
استفاده بهینه از منابع و نعمت‌های الهی مورد تاکید خداوند در قرآن کریم است که به عنوان مبنای اقتصاد اسلامی مطرح می باشد.


به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه،‌ حجت‌الاسلام رجایی در نشست تخصصی با عنوان «مطالعه علمی اصلاح الگوی مصرف» که امروز در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به اهمیت جایگاه مصرف صحیح و پرهیز از اسراف در آیات قرآنی، گفت: مصرف در میان عرضه و تقاضا از ارکان اقتصاد است.
مدیر انجمن اقتصاد حوزه علمیه قم اساسی‌ترین اصل از نگاه قرآن کریم را اصل توجه به خالق متعال در بهره‌گیری از نعمت‌ها و منشأ پیدایش آن ذکر کرد و افزود: انواع مختلف نعمت‌ها در اختیار انسان قرار گرفته و مسئولیت بکارگیری از نعمت‌ها را بیشتر می‌کند.
وی عدم استفاده بهینه از منابع را عمل غیرعقلانی ذکر کرد و گفت: برکت در نگاه اسلامی نیز بهره‌وری از نعمت است که به وسیله تعهد و تقوا حاصل می‌گردد و به این جهت است که نیروی انسانی متعهد و باتقوا از غیر خودش متفاوت می‌گردد و این در حماسه دفاع مقدس به خوبی نمایان بود.
حجت‌الاسلام رجایی استفاده نادرست از زمان و لحظات عمر و منابع انسانی، معطل کردن سرمایه، عدم به کارگیری نعمت در جایگاه صحیح و رعایت نکردن اولویت‌ها و ایجاد تقاضای کاذب را نیز از مصادیق مصرف نامطلوب و غیر‌صحیح دانست و گفت: اگر از نعمت‌های الهی به گونه مطلوب و عاقلانه استفاده نگردد، باب نعمت‌ها، بر ما بسته خواهد شد.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :