اخبار حوزه و دانشگاه (24/4/88)

۲۵ تیر ۱۳۸۸ | ۱۱:۵۵ کد : ۲۵۸۴۶ اخبار
تعداد بازدید:۴۱۷
ارائه تسهیلات مسکن به نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها/ موافقت رئیس جمهوری با استقلال معاونت فرهنگی دانشگاه‌های کشور/ طرح‌های پژوهشی برتر در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پذیرفته می‌شوند/ اصول و مبانی تاریخ اسلام دست‌نخورده باقی مانده است/ کتاب «عدالت در اسلام» منتشر شد

هیئت وزیران تصویب کرد؛
ارائه تسهیلات مسکن به نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها
هیئت وزیران ارائه تسهیلات مسکن را برای نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به تصویب رساند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، بر اساس مصوبه هیئت وزیران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر به سه هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر با معرفی بنیاد ملی نخبگان در دوسقف 500 و800 میلیون ریال تسهیلات ساخت مسکن با نرخ سود 12 درصد با رعایت سایر ضوابط توسط بانک‌های ملی، صادرات ، وملت پرداخت می کند.
همچنین با تصویب هیئت وزیران، سقف تسهیلات مسکن اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها چهارصد میلیون ریال با رعایت سایر ضوابط و شرایط  تسیهلات مسکن تعیین شد.
******************************************************

مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم،:
موافقت رئیس جمهوری با استقلال معاونت فرهنگی دانشگاه‌های کشور
مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از موافقت رئیس جمهور با ایجاد معاونت فرهنگی در دانشگاه‌ها خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه محسن اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود:  بحث ایجاد معاونت فرهنگی به طور مستقل در دانشگاه‌ها در حضور ریاست جمهوری مطرح و وی با این طرح موافقت و عنوان کرد این موضوع را در معاونت برنامه ریزی نظارت و راهبردی ریاست جمهوری برای مراحل اجرایی پیگیری کنیم.
وی اظهار داشت: در حال حاضر طرح استقلال معاونت فرهنگی در دانشگاه‌ها به این معاونت ارجاع شده و ما نیز موضوع را از این طریق پیگیری می کنیم.
مدیر کل اداره امور فرهنگی وزارت علوم گفت: درست است که باید دولت کوچک شود اما تشکیل معاونت فرهنگی در دانشگاه‌ها ضرورت دارد.
به گزارش مهر، امور فرهنگی دانشگاه‌ها در حال حاضر در معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها توسط مدیر کل امور فرهنگی اداره می شود که وزارت علوم با هدف اهمیت دادن به مقوله فرهنگ در دانشگاه‌ها به دنبال ایجاد معاونتی مستقل از معاونت دانشجویی برای اداره امور فرهنگی است.
******************************************************

طرح‌های پژوهشی برتر در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پذیرفته می‌شوند
گروه ادبیات اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در برنامه پژوهشی سال 1388 خود، آماده پذیرش طرح‌های تحقیقی پیشنهادی در موضوعاتی چون: ماهیت و مبانی فکری اگزیستالیسم و نسبت رمان، تعهد و آرمان‌گرایی است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، برخی از طرح‌های پژوهشی دیگر مورد توجه؛ درآمدی بر فمنیسم در ادبیات داستانی، رمان نو و نسبت آن با اندیشه اسلامی، سورئالیسم ادبی و نسبت آن با اندیشه اسلامی، صهیونیسم در ادبیات داستانی غرب، عرفان الهی و غیرالهی در ادبیات داستانی، مبانی داستان اسلامی در متون دینی، استعمار نو و ادبیات داستانی، ماهیت و مبانی فکری رئالیسم جادویی، آسیب‏شناسی ادبیات متعهد، درآمدی بر مبانی داستان قدسی، نسبت داستان و اندیشه، ادبیات و سیاست و نقد و بررسی آثار و آرا پائولو کوئیلو هستند.
محققان و اساتید می‌توانند طرح پیشنهادی خویش را در زمینه‌های یاد شده و یا موضوعاتی مشابه آن به نشانی تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، کوچه دوم، پلاک33 و یا به آدرس الکترونیکی
Adabiyat_Andisheh@Yahoo.Com ارسال کنند.
******************************************************

اعطای دکتری افتخاری دانشگاه ملی تاجیک به دکتر شهین اعوانی
شورای عالی علمی دانشگاه ملی تاجیک، در مراسمی با حضور سی و پنج نفر از اعضای عالی خود، هشتمین دکتری افتخاری خود را به خانم دکتر شهین اعوانی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، اعطا کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این دکتری به مناسبت سپاس از سال‌ها خدمات علمی ایشان در حوزه اخلاق اعطا شد.
 این مراسم روز چهارشنبه 8  جولای 2009 مطابق با 17 تیر 1388 در ساختمان شورای عالی دانشگاه ملی تاجیک برگزار شد. در این مراسم ابتدا، زندگینامه علمی وی قرائت شد و سپس از ایشان دعوت شد که سخنرانی خود را با عنوان «عصر روشنگری و اخلاق» ارائه دهند.
از  ایران، استاد سعید نفیسی اولین کسی است که پیش از این دکترای افتخاری این دانشگاه را اخذ کرده است. 
دانشگاه ملی تاجیکستان در سال 1947 تأسیس شد و با 4 دانشکده: 1- دانشکده فیزیک و ریاضی (با بخش شیمی)، 2- دانشکده زمین‌شناسی- جغرافی، 3- زیست‌شناسی، 4- تاریخ، زبان و ادبیات (با بخش زبان‌های شرقی) فعالیت خود را آغاز کرد. طبق مصوبه هیئت رئیسه شورای عالی جمهوری شوروی سوسیالیستی تاجیکستان، در آوریل سال 1957 به این دانشگاه نام «دانشگاه لنین» داده شد. در فوریه 1997 طبق فرمان رئیس جمهوری این کشور، به دانشگاه درجه مؤسسه عالی مختار و خودگردان دولتی اعطا شد و عنوان «دانشگاه ملی تاجیکستان» را دریافت کرد.
در حال حاضر دانشگاه دارای 14 دانشکده، 80 کرسی تخصصی، 10 کرسی عمومی، دانشکده پژوهشی علوم طبیعت‌شناسی، 14 آزمایشگاه علمی و تحقیقاتی، کتابخانه علمی (با چند شعبه)، مراکز آموزش زبان، مرکز تحقیق سنگهای نیمه‌قیمتی، آزمایشگاه آموزشی و طراحی و تعمیری، مرکز تکمیل تخصص و بازآموزی کادر آموزشی، شعبه پیش‌دانشگاهی، 15 کلاس کامپیوتر، سه کلاس مجهز با تجهیزات فنی ویژه، 85 اطاق آموزشی و 97 آزمایشگاه آموزشی است. این دانشگاه از سال 2003 برای تربیت متخصصین در 56 رشته مجوز دریافت کرده و دانشجو می‌پذیرد.
******************************************************

معاون دانشگاه شریف:
40 دانشجوی تحصیلات تکمیلی بدون کنکور در دانشگاه پذیرش شدند
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به آگهی اخیر دانشگاه مبنی بر پذیرش بدون کنکور دانشجوی تحصیلات تکمیلی از میان دانشجویانی که از 20 دانشگاه برتر جهان پذیرش اخذ کرده‌اند، گفت: در این زمینه 40 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری بدون کنکور در دانشگاه پذیرفته شدند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر علی مقداری با بیان اینکه دانشگاه با هدف جذب هرچه بیشتر فارغ‌التحصیلان ممتاز دانشگاه‌های کشور و رقابت با دانشگاه‌های دنیا پیش از این اعلام کرده بود که آمادگی دارد تا از کلیه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور که موفق به اخذ پذیرش همراه با بورس در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکتری از یکی از 20 دانشگاه برتر جهان شده‌اند در شهریور مواه 88 بدون آزمون ورودی و در چارچوب آیین نامه استعداد درخشان پذیرش کند، گفت: در این راستا حدود 60 نفر درخواست خود را به دانشگاه ارائه دادند که در نهایت 40 نفر توسط شورای استعداد درخشان دانشگاه و همچنین دانشکده‌های مربوطه واجد شرایط شناخته شده و پذیرش شدند.
وی افزود: اسامی 40 دانشجوی پذیرفته شده در قسمت اطلاعیه‌های سایت دانشگاه به نشانی
www.sharif.ir  منتشر شده است.
استاد دانشکده مهندسی مکانیک خاطر نشان کرد: 20 نفر از داوطلبان در دوره دکتری و مابقی در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش می‌شوند.
گفتنی است بر اساس آگهی منتشر شده از انستیتو تکنولوژی ماساچوست، دانشگاه استانفورد، انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه هاروراد، دانشگاه کمبریج، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه شیکاگو، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه پرینستون، دانشگاه تورنتو، دانشگاه کرنل، دانشگاه میشیگان، دانشگاه ایلی نویز، کالج امپریال لندن، دانشگاه مک گیل،‌دانشگاه کارنگی ملون،‌دانشگاه پرودو، دانشگاه کالیفرنیا و انستیتو تکنولوژی جورجیا به عنوان 20 دانشگاه برتر دنیا نام برده شده است.
******************************************************

مدیر انجمن تاریخ‌پژوهی حوزه:
اصول و مبانی تاریخ اسلام دست‌نخورده باقی مانده است
بیش از 850 مقاله از سوی دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز علمی و تاریخ‌پژوهی کشور برای انجمن تاریخ‌پژوهی ارسال شده که تاکنون فقط 250 مقاله در فصلنامه ها ی انجمن منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دکتر الله‌اکبری در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، به فعالیت‌های این انجمن اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاری جلسات ماهانه با مدیران گروه‌های تاریخ دانشگاه‌ها،  حوزه و موسسات تاریخی استان قم و نقد و بررسی عملکرد نهادهای تاریخ‌پژوهی مطابق اساس‌نامه انجمن  یکی از فعالیت‌های انجمن تاریخ‌پژوهی است.
وی انجمن تاریخ را اولین انجمن تاسیس شده در حوزه علمیه معرفی کرد و گفت: انجمن تاریخ پژوهی از همان سال‌های تاسیس مورد بی‌مهری قرار گرفت و اگر حمایت‌های برخی افراد نبود تاکنون بسیاری از فعالیت‌های این انجمن از جمله انتشار فصلنامه لغو شده بود.
مدیر انجمن تاریخ‌پژوهی افزود: حوزه علمیه هنوز تاریخ را به عنوان یک علم نپذیرفته و طلاب کماکان نگاهی جنبی به تاریخ دارند و احساس نیاز به تاریخ و شرکت در کلاس‌های تاریخی ندارند لذا این انجمن در اولین گام خود باید احساس نیاز را در طلاب بوجود آورد تا از همان دروس تاریخ و حضور اساتید فن در مدارس علمیه برگزار شود.
وی با اشاره به بومی‌سازی گرایش‌های علمی در حوزه بیان داشت: اگر چه تاریخ اروپا و تاریخ‌شناسان اروپایی در شیوه و روش تحقیق و استنتاج تاریخ اسلام تاثیراتی گذاشته‌اند ولی اصول و مبانی تاریخ اسلام دست نخورده باقی مانده است.
وی علوم رجال، حدیث و کلام را متصل به تاریخ دانست و تصریح کرد: علوم رجال، حدیث وکلام دارای اشتراکات فراوانی با علم تاریخ هستند که نیازمند تحقیق و بررسی جامع در زمینه آشکار شدن محل‌های  تدافع و تعامل این علوم با یکدیگر است این امر در برنامه‌های سال جاری انجمن طراحی شده است.
مدیر انجمن تاریخ‌پژوهی افزود: بسیاری از راویان مجعول با تحقیقات تاریخی معلوم‌الحال گشته و کذاب یا ثقه بودنشان اثبات می‌گردد که همین امر می‌تواند انقلابی در معارف حدیثی ما بوجود آورد.
وی گفت: انجمن تاریخ‌پژوهی دارای سه نوع عضویت پیوسته، وابسته و افتخاری است که امسال بیش از 30 نفر از کارشناسان تاریخ عضو این انجمن خواهند شد.
این استاد حوزه اظهار داشت: شورای انجمن تاریخ، متشکل از کارشناسان و اندیشمندان مراکز علمی و تخصصی چون موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، دانشگاه باقرالعلوم، جامعه‌المصطفی، پژوهشکده دفتر تبلیغات و فرهیختگان حوزوی است .
وی از ایجاد فضای تعامل و بیان نظریات مخالف در نشست‌های انجمن‌ خبر داد و گفت: از سیاست‌های اصلی انجمن، ارائه کارهای نو و حمایت از نظریات بدیع است.
مدیر انجمن تاریخ‌پژوهی به آسیب‌های پیش روی انجمن‌های اشاره و تصریح کرد: جدید بودن و عدم سابقه حوزه در زمینه تاسیس انجمن‌ها، نبود بودجه کافی برای تامین اهداف و برنامه‌ها و بالا بودن سطح انتظارات از جمله آسیب‌های انجمن‌های علمی حوزه است.
این استاد حوزه و دانشگاه به ارتباط انجمن تاریخ‌پژوهی حوزه با دانشگاه‌ها و مراکز علمی داخلی و خارجی کشور اشاره کرد و تصریح نمود: ارائه مقالات کارشناسی شده به دانشگاه‌ها، دعوت از کارشناسان و تاریخ‌پژوهان داخلی و خارجی در همایش‌ها و نشست‌ها، برگزاری گردهمایی‌های علمی در اقصی نقاط کشور همچون تهران، اصفهان، شیراز و مشهد، ارسال فصلنامه‌های تاریخ‌پژوهی به اکثر کتابخانه‌های تخصصی و موسسات علمی و تحقیقاتی کشور از جمله فعالیت‌های این انجمن در راستای گسترش ارتباط با سایر مراکز علمی کشور است.
وی به فعالیت‌های این انجمن در سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: انتشار 14 جلد کتاب تاریخی، برپایی 6 نشست علمی و تخصصی، برگزاری دو همایش و چندین کارگاه آموزشی تاریخ، زبان انگلیسی، عبری و ترکی استانبولی برای اعضای انجمن، جذب اعضای جدید و غنی‌تر ساختن دو سایت انجمن از عمده فعالیت‌های این انجمن در سال جاری است
******************************************************

«روش‌های تحقیق کیفی در جغرافیای انسانی» منتشر شد
کتاب «روش‌های تحقیق کیفی در جغرافیای انسانی» با تألیف ایان های با ترجمه احمد پورمحمد و محمد اسکندری نوده از سوی انتشارات سمت منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب برای دانشجویان رشته جغرافیای انسانی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به عنوان یکی از منابع درس «روش‌های تحقیق کیفی در جغرافیای انسانی» به ارزش ۲ واحد ترجمه شده است.
عنوان‌های فصل‌های کتاب بدین قرارند: تحقیق کیفی و جایگاه آن در جغرافیای انسانی، قدرت، ذهنیت و اخلاق در تحقیقات کیفی، طرح‌ریزی تحقیق کیفی و دقت در اجرای آن، تمرکز روی گروه کانونی، تحقیق از راه مشاهده و مشارکت، خواندن و نوشتن متون در جغرافیا، رایانه‌ها، داده‌های کیفی و تحقیق جغرافیایی و نوشتن و مکالمه: انتقال یافته‌های تحقیق کیفی. 
******************************************************

کتاب «عدالت در اسلام» منتشر شد
کتاب «عدالت در اسلام» از مقالات امام موسی صدر با ترجمه مهدی فرخیان از سوی مؤسسه نشر تهران در 44 صفحه قطع جیبی منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، عدالت همواره یکی از آرمان‌های اندیشمندان و آزادی خواهان بوده است و یکی از محورهای اساسی اجتماعی فرد در اسلام به شمار می رود. صدها دستور اسلامی که عدالت اجتماعی و اقتصادی را در عمق عبادات وارد می سازد و آن را از جلمه شرایط صحیح بودن آنها برمی شمرد، به روشنی نشان می دهد که عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی نه تنها دو حکم فرعی و دو واجب عادی و معمولی نیستتند، بلکه بر پایه عقیده و ایمان استوارند و از آنها جدا شدنی نیستند.
اسلام، ایمانی را که نتیجه آن عدالت در زندگی فردی و جامعه نباشد، برنمی تابد. در سخنان و سیره پیامبر و ائمه نیز عدالت محوری چه اجتماعی و چه اقتصادی بسیار برجسته است. با این همه تأکید دین اسلام، آنچه امروز در برار ما است، جامعه های به دور از عدالت مسلمین است. امروز مسلمانان جهان از عدالت اجتماعی و اقتصادی و سیاسی به دورند.
آنچه که مهم است تلاش رهبران، اندیشمندان و آزادی‌خواهان مسلمان برای تبیین و تحقق این مفهوم است. امام موسی صدر رهبر ایرانی شیعیان لبنان نیز در این خصوص گام‌های بسیاری برداشته است.
این مقاله نیز در نهمین همایش اندیشه اسلامی در تلسمان الجزایر و در حضور اندیشمندان برجسته جهان اسلام و الازهر ارائه شد  که از جمله تلاش‌های علمی و تئوریک او برای تحقق عدالت محسوب می شود.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :