اخبار حوزه و دانشگاه(23/4/88)

۲۴ تیر ۱۳۸۸ | ۱۲:۴۰ کد : ۲۵۸۴۷ اخبار
تعداد بازدید:۳۸۷
سردرگمی در رسالت دانشگاه‌ها/حمایت از نخبگان ایرانی خارج از کشور/ صداقت و خلوص، مهمترین ویژگی لازم مدیران حوزوی است/ ارائه دروس 22 تن از مراجع و اساتید برجسته حوزه های علمیه در اینترنت/ تخصیص وام 50 و 80 میلیون تومانی مسکن به نخبگان/ روان‌شناسی را با نگاه دینی تبیین کنیم/ «نظریه» را مانند کارخانه نمی‌توان خرید/ «نقد» پیش‌شرط نظریه‌پردازی است/

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:
سردرگمی در رسالت دانشگاه‌ها/ 90 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها شهریه‌ای است
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 90 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها شهریه‌ای هستند گفت: مجلس برای افزایش ظرفیت در دوره های روزانه و پزشکی با وزارتخانه‌های علوم و بهداشت وارده مذاکره شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه علی عباسپور تهرانی فرد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در آخرین جلسه ای که با مسئولین وزارت علوم و بهداشت درباره ظرفیت پذیرش داشتیم عنوان شد که پتانسیل ظرفیت دانشگاه‌ها برای سال آینده تحصیلی به میزان یک میلیون و 400 هزار نفر است.
تنها حدود 92 هزار ظرفیت در دانشگاه‌های وزارت علوم دولتی هستند
وی اظهار داشت: این در حالی است که از تعداد ظرفیت ایجاد شده تنها حدود 92 هزار ظرفیت در دانشگاه‌های وزارت علوم و 26 هزار ظرفیت در دانشگاه‌های وزارت بهداشت دولتی و روزانه هستند و سایر ظرفیت به دانشگاه‌های غیردولتی و غیرانتفاعی و دانشگاه پیام نور که شهریه ای هستند اختصاص دارد.
بیش از 90 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها مربوط به دوره های شهریه ای است
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از 90 درصد ظرفیت ایجاد شده شهریه ای هستند این در حالی است که در روزهای اخیر در کنفرانس آموزش عالی در جهان قریب به اتفاق تمام کشورهای شرکت کننده تأکید داشتند با توجه به وضع اقتصادی به وجود آمده برای کشورها دانشجویان باید مورد حمایت مالی قرار گیرند تا دسترسی به آموزش عالی برای جوانان کاهش نیابد.
وی اظهار داشت: از این رو باید مبلغ وام شهریه را که در سال جاری 120 میلیارد تومان اختصاص یافت افزایش داد.
سیاست اعلام شده برای افزایش ظرفیت در سال جاری سیاست مناسبی نیست
وزارت علوم از افزایش ظرفیت صحبت می کند در حالی که بیشترین افزایش ظرفیت به دانشگاه پیام نور اختصاص دارد و در پزشکی نیز وزارت بهداشت با دید انصارگرایانه ای ظرفیت ایجاد می کند
عباسپور همچنین با اشاره به بحث‌های وزارت بهداشت و علوم در خصوص افزایش ظرفیت به مهر گفت: سیاست افزایش ظرفیت در وزارت بهداشت در زمینه رشته‌های پزشکی و در وزارت علوم در دوره های روزانه سیاست مناسبی نیست. وزارت علوم از افزایش ظرفیت صحبت می کند در حالی که بیشترین افزایش ظرفیت به دانشگاه پیام نور اختصاص دارد و در پزشکی نیز وزارت بهداشت با دید انصارگرایانه ای ظرفیت ایجاد می کند.
ما در رسالت دانشگاه‌ها دچار اشتباه و سردرگمی شده ایم
برای افزایش ظرفیت در دوره های دولتی روزانه با وزارت علوم و برای افزایش ظرفیت 30 درصدی در رشته های پزشکی با وزارت بهداشت در حال مذاکره هستیم
وی با بیان اینکه ما در رسالت دانشگاه‌ها دچار اشتباه و سردرگمی شده ایم به مهر گفت: در همه جای دنیا رسالت دانشگاه‌های نیمه حضوری و باز پذیرش دانشجویانی است که به دلیل مشغله های زندگی نمی توانند در دانشگاه‌های معمولی تحصیل کنند اما در کشور ما ظرفیت دانشگاه پیام نور برای تمامی داوطلبان ورود به دانشگاه در نظر گرفته شده است.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: دانشگاه‌ها برای دوره های روزانه و دولتی اعتبارات زیادی دریافت می کنند اما هر سال ظرفیت را در این دوره ها محدود می کنند و افزایش ظرفیت در این دوره ها کم است.
کمبود خوابگاه دلیل مناسبی برای عدم افزایش ظرفیت در دوره های دولتی نیست
وضعیت پذیرش در رشته های پزشکی فاجعه بار است اما وزارت بهداشت در پاسخ به درخواست مجلس برای افزایش ظرفیت اعلام کرده که تنها افزایش 12 درصد ظرفیت در هر سال برای ما قابل قبول است
وی اظهار داشت: وزارت علوم دلیل عدم افزایش ظرفیت در دوره های دولتی را کمبود خوابگاه عنوان می کند که دلیل منطقی نیست در صورتی که می توان ظرفیت را افزایش داد و در دفترچه انتخاب رشته محدودیت خوابگاه را عنوان کرد تا تنها افرادی که نیاز به خوابگاه ندارند نسب به انتخاب این رشته ها اقدام کنند.
مذاکره برای افزایش ظرفیت در دوره های روزانه و پزشکی
عباسپور با تأکید بر اینکه وزارت علوم باید در کنکور 88 با توجه به برخی مشکلاتی که در پذیرش دانشجو در سال گذشته به وجود آمده ظرفیت را در دوره های دولتی افزایش دهد، گفت: برای افزایش ظرفیت در دوره های دولتی روزانه با وزارت علوم و برای افزایش ظرفیت 30 درصدی در رشته های پزشکی با وزارت بهداشت در حال مذاکره هستیم.
وضعیت پذیرش در رشته های پزشکی فاجعه بار است
وی خاطر نشان کرد: وضعیت پذیرش در رشته های پزشکی فاجعه بار است اما وزارت بهداشت در پاسخ به درخواست مجلس برای افزایش ظرفیت اعلام کرده که تنها افزایش 12 درصد ظرفیت در هر سال برای ما قابل قبول است.
*******************************************

واعظ زاده خبر داد:
حمایت از نخبگان ایرانی خارج از کشور/ تأسیس 100 کانون دانشگاه و صنعت
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تاکنون 4 هزار نخبه توسط بنیاد ملی نخبگان مورد حمایت قرار گرفته اند و تلاش می کنیم نخبگان ایرانی خارج از کشور نیز بتوانند تحت پوشش بنیاد قرار گیرند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، صادق واعظ زاده ظهر دوشنبه در سومین گردهمایی دانشجویان فعال ایرانی خارج از کشور در دانشگاه شهید بهشتی گفت: حمایت از نخبگان ایرانی خارج از کشور در صورتی در آینده انجام می شود که منابعی که برای حمایت از این نخبگان در نظر گرفته می شود برای کشور هزینه شود.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما در حال حاضر در مرحله تولید فناوری از علم هستیم که آغاز شده و از این طریق در 4 سال اخیر 25 هزار اختراع در کشور ثبت شده است اما فناوری باید تبدیل به کالا و خدمات شود از این رو شرکتهای دانش بنیان باید با توانمندی نیروی جوان این کار را انجام دهند.
وی اظهار داشت: هم افزایی و هماهنگی بین حوزه های علم و فناوری به عهده معاونت علمی و فناوری گذاشته شده است و بر این اساس معاونت علمی باید نظامی برای هماهنگی علم و فناوری باشد و در عین حال چرخه نوآوری را نیز در کشور تکمیل کند.
واعظ زاده از تأسیس 100 کانون دانشگاه و صنعت در سال جاری خبر داد و گفت: در این کانونها اساتید و دانشجویان در ارتباط با یک موضوع و رشته خاص به صورت هماهنگ با همکاری یکدیگر فعالیت می کنند.
*******************************************
عضو جامعه مدرسین حوزه:
صداقت و خلوص، مهمترین ویژگی مدیران حوزوی است
مدیران مدارس علمیه باید نهایت همدلی را با طلاب داشته باشند و برای رشد علمی و معنوی طلاب تلاش کنند.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد غروی مدیر گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در مراسم افتتاحیه سومین دوره آموزشی و توجیهی مدیران مدارس علمیه خواهران اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های مدیر خوب، درک جوانان و روحیه استقلال طلبی و تجربه گرایی آنها است و هرگز نباید خود را با آنها مقایسه کند ،چرا که شرایط و محیط زندگی اجتماعی کاملا متفاوت است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، صداقت و خلوص را از دیگر ویژگی‌های مدیر توانمند دانست و افزود: طلاب باید صداقت و خلوص نیت مدیر را در عمل و گفتار او مشاهده نمایند.
وی با اشاره به فرازی از وصیتنامه امام کاظم (علیه سلام)، ادامه داد: زیاده‌گویی و عدم تعقل در گفتار و عاقبت‌اندیشی از مهم‌ترین عوامل بروز مشکلات در محیط کار و زندگی است.
عضو شورای عالی حوزه با اشاره به برخی نکات روان‌شناختی بیان داشت: کنترل و درک هیجانات و عواطف خود و دیگران و نیز برقراری تعامل صحیح با زیر مجموعه از اصول مدیریت است.
این استاد حوزه گفت : اگر مدیران در مدرسه، فضای معنوی و اخلاقی را به وجود آورند، تمامی مشکلات فکری، اخلاقی و رفتاری طلاب حل خواهد شد
*******************************************

ازسوی نهادرهبری دردانشگاه‌ها؛
میزان و عوامل موثر در گرایش دانشجویان سراسر کشور به اینترنت اعلام شد
شورای سیاستگذاری و تحلیل مطالعات استراتژیک و سنجش فکر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها میزان و عوامل موثر در گرایش دانشجویان سراسر کشور به اینترنت را اعلام کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، بر اساس اعلام این مرکز در سومین نشست شورای سیاست ‌گذاری و تحلیل مطالعات استراتژیک و سنجش افکار نهاد که با موضوع «سنجش گرایش دانشجویان نسبت به اینترنت» برگزار شد، دانشجویان رشته هنر بیشترین و دانشجویان رشته های علوم انسانی کمترین گرایش را به اینترنت دارند.
این نشست با هدف اجرای طرح پژوهشی و شناخت علمی وضعیت موجود اینترنت و کاربران آن، بررسی عوامل مرتبط و موثر بر گرایش دانشجویان سراسر کشور به اینترنت برپا شد.
بر اساس اعلام شورای سیاستگذاری و تحلیل مطالعات استراتژیک نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دانشجویان به طور متوسط 6 ساعت در هفته از اینترنت استفاده می کنند و از نظر پاسخگویان بیشترین مورد استفاده دانشجویان در حال حاضر از خدمات اینترنتی به ترتیب عبارتند از: ارسال ایمیل، دانلود فیلم و موسیقی، فعالیت علمی، جستجوی وب، سرگرمی و خواندن اخبار و درمقابل کمترین مورد استفاده: اتاق چت (درون مرزی)، اتاق چت (برون مرزی)، خرید و فروش و جستجوی کار است.
از میان سایت‌های فعال در اینترنت به ترتیب سایت‌های علمی، خبری، بازی و سرگرمی، جامعه مجازی و خدماتی بیشترین بازدیدکننده را به خود اختصاص داده‌ اند.
عواملی که بیشترین نقش را در گرایش دانشجویان به اینترنت ایفا کرده ‌اند به ترتیب عبارتند از: فعالیت علمی، جلب توجه دیگران، نیاز به پیشرفت در زمینه‌های مختلف علمی، اقتصادی و نیاز به کنجکاوی و ماجراجویی، اتاق گپ زنی، تخلیه فشارهای روانی، نیاز عاطفی و ارزشمند شدن اینترنت.
*******************************************

ارائه دروس 22 تن از مراجع و اساتید برجسته حوزه های علمیه در اینترنت
مدیر عامل موسسه صدای بهار گفت: دروس 22 نفر از مراجع و اساتید برجسته حوزه های علمیه قم، نجف، اصفهان، تهران، اهواز و مشهد در اینترنت قرار گرفت.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه جواد جوادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: در سال تحصیلی 88-87 حوزه های علمیه دو هزار و 393 درس از مراجع و اساتید برجسته حوزه های علمیه در موضوعات فقه و اصول به صورت صوتی در سایت صدای بهار قرار گرفته است. متن کامل 807 درس نیز با قابلیت‌های متنوع مانند جستجو و چاپ در این مجموعه در اختیار علاقمندان گرفته است.
مدیر عامل موسسه صدای بهار افزود: ارائه دروس صوت دروس فقه و اصول در سال تحصیلی 88-87 نسبت به سال قبل رشد 800 درصدی داشته است به طوری که در سال 87-86، 165 درس خارج فقه و 114 درس خارج اصول در این سایت به آدرس
www.eshia.ir قرار داشت که این تعداد در سال تحصیلی گذشته به دو هزار و 393 درس رسید که نشانگر استقبال فراوان مراجع معظم تقلید و اساتید برجسته حوزه نسبت به ارائه اینترنتی دروس است.
وی افزود: تعداد اساتیدی که دروس خارج فقه و اصول آنان در این سایت قرار گرفته است 22 استاد است که این تعداد در سال گذشته تحصیلی 6 استاد بوده است.
*******************************************

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری:
تخصیص وام 50 و 80 میلیون تومانی مسکن به نخبگان
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان از اختصاص وام 50 تا 80 میلیون تومانی مسکن به نخبگان تحت پوشش این بنیاد خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، صادق واعظ زاده ظهر دوشنبه در حاشیه سومین گردهمایی دانشجویان فعال ایرانی خارج از کشور در دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به مهر درباره تعیین تکلیف شرکت‌هایی که سهم خود را از هزینه کرد یک درصد درآمدها برای پژوهش پرداخت نکرده اند گفت: تا کنون 70 درصد این قانون اجرایی شده اما تا پایان این ماه اسامی شرکت‌هایی که در این زمینه موفق بوده اند و شرکت‌هایی که به وظیفه قانونی خود عمل نکرده اند اعلام خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر مهر درباره اجرایی شدن تسهیلات خرید مسکن به نخبگان گفت: این موضوع به تصویب نهایی رسید و جزئیات آن ابلاغ شد. در حال حاضر بانک مرکزی ساز و کارهای اجرای آن را انجام می دهد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان سه بانک را مسئول ارائه تسهیلات مسکن به نخبگان دانست و گفت: میزان وام در دو سطح 500 و 800 میلیون ریال با حداقل هزینه قانون سود 12 درصد خواهد بود.
وی اظهار داشت: در این زمینه ما نیز در بنیاد ملی نخبگان کار را آغاز کردیم و میزان وام را بر اساس اولویت نخبگانی که افتخارات برتری دارند در نظر می گیریم.
واعظ زاده همچنین درباره تعداد افرادی که تحت پوشش وام مسکن قرار می گیرند گفت: تمام افرادی که تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان هستند تا سقف 3 هزار نفر می توانند از این وام استفاده کنند.
*******************************************

رییس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور:
روان‌شناسی را با نگاه دینی تبیین کنیم
مشاوران حوزه علمیه خراسان، جهت اخذ مجوز به نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور معرفی می‌شوند.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه،  دکتر غلامعلی افروز رییس سازمان نظام راون‌شناسی و مشاوره کشور در دیدار با مسئول و مشاورین مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان در تهران ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته در مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان گفت: حوزه‌های علمیه با پشتوانه‌ قوی دینی در امر  مشاوره، پیشرفت چشمگیری داشته‌‌اند.

وی افزود: ما باید با نگاه علمی- اسلامی و روان‌شناسی، کارکرد خانواده را برای افراد تبیین کنیم و در این راستا ضرورت دارد مسایل روان‌شناسی را با یافته‌های دینی آمیخته کنیم، چرا که بهترین پاسخ ها را دین به ما داده است و ما باید در روش‌ها بازنگری کنیم.
وی با اشاره به  تاسیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور و سازماندهی نظارت و رسیدگی بر تخلفات احتمالی مشاورین مراکز مشاوره کشور اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم حوزه علمیه خراسان با پشتوانه عظیم فرهنگی و دینی به کمک این سازمان آمده و معرفی دانش‌آموختگان و فضلای علاقه‌مند  حوزه در زمینه مشاوره دینی، گامی موثر در تقویت مشاوره دینی، در کشور خواهد بود.
در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان مسئول مشاوره حوزه علمیه خراسان گزارش مبسوطی از فعالیت این مرکز ارایه داد.
*******************************************

شرکت داوطلبان 32 کشور در آزمون ورودی سازمان حوزوی جامعه المصطفی(ص)العالمیه
آزمون ورودی جامعه المصطفی(ص) در 31 رشته کارشناسی ارشد و 12 رشته کارشناسی روز جمعه برگزار می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مدیر سنجش جامعه المصطفی(ص)العالمیه در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: در این آزمون که با حضور 500 داوطلب از 32 کشور جهان روز جمعه 26 تیر ماه در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) برگزار می شود داوطلبان به 100 سئوال پاسخ خواهند داد.
حجت الاسلام سید شهاب الدین نبوی اضافه کرد: نتیجه کتبی آزمون نیز دو هفته پس از برگزاری آزمون اعلام شده و پذیرفته شدگان به مصاحبه علمی دعوت می شوند.
وی افزود: نتیجه نهایی آزمون نیز شهریور ماه اعلام شده و در هر رشته آموزشی 8 تا 10 نفر برگزیده خواهند شد. پذیرفته شدگان نهایی همزمان با آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه در مهر ماه فعالیت آموزشی خود را آغاز می‌کنند.
*******************************************

«نظریه» را مانند کارخانه نمی‌توان خرید
عبدالعلی دستغیب گفت: تکنیک و کارخانه را می‌توان خرید و نصب کرد اما نظریه‌سازی مستلزم بستر فکری عمیقی است که در حال حاضر در دست نداریم.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، عبدالعلی دستغیب در پاسخ به این سؤال که چه پیش‌شرط‌هایی باید وجود داشته باشند که ما در عرصه علوم انسانی دارای نظریه‌پردازان قوی باشیم ؟ گفت: در علوم انسانی متأسفانه ما کار زیادی انجام نداده‌ایم بویژه در تاریخ. در دوره اسلامی کارهای خیلی مفیدی انجام شده که یکی از آن نمونه‌های باارزش تاریخ ابن خلدون و مقدمه ابن خلدون بر این تاریخ است.
وی افزود: در این کتاب ما می‌بینیم در چند قرن پیش ابن خلدون نظریه در خور توجهی درباره قوم‌شناسی و جامعه‌شناسی ارائه می دهد و همین‌طور در تحقیق دینی کسانی مثل ابوریحان بیرونی و شهرستانی در ملل و نحل کنجکاوی‌هایی در خور توجهی کرده‌اند. اما بعد از هجوم مغول به ایران به‌واسطه تخریب بنیادهای زراعی و صنعتی ایران و ازبین رفتن کتابخانه‌ها و دانشمندان و بعد به واسطه ملوک الطوایفی شدید و پراکندگی ولایت‌های متفاوت سرزمین‌های اسلامی رکود در همه زمینه‌ها در این قسمت از جهان پدیدار شد.
این مترجم آثار ادبی و فلسفی تصریح کرد: نتایج این پدیده را هنوز احساس می‌کنیم. آنچه در 150 سال اخیر در ایران انجام شده صرف نظر از برخی از پژوهش‌ها، زیاد چشمگیر نبوده است. یکی از علل این رکود توجه دانشمندان ما به آثار 300-400 ساله اخیر اروپاست. یعنی دانشوران ما به جای رجوع به بستر فرهنگی بومی و پژوهش درباره آنها به ترجمه روی آورده‌اند، به‌طوری‌که حتی در تصحیح متون ادبی و فلسفی نیازمند پژوهش‌های دانشمندان اروپایی شدیم و هنوز نیز نیازمند هستیم.
دستغیب در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان گفت که در موقعیت کنونی ما درعرصه علوم انسانی نظریه‌پردازی جدی نداریم؟ گفت: فکر نظریه‌پردازی در علوم به‌ویژه علوم انسانی را نباید در آینده‌ای نزدیک مد نظر قرار دهیم مگر اینکه موقعیت‌های وسیعی برای نظریه‌پردازی و نظریه‌سازی به وجود آوریم. نظریه‌پردازی و نظریه‌سازی مانند کارخانه ذوب آهن نیست که در کشور ما تأسیس شده است.
وی افزود: تکنیک و صنعت را می‌توان خرید و نصب کرد اما نظریه‌سازی مستلزم بستر فکری عمیقی است که در حال حاضر در دست نداریم.
دستغیب در پاسخ به این سؤال که آینده نظریه‌پردازی در علوم انسانی در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟ گفت: آنچه درباره علوم انسانی مانند مردم‌شناسی، دین‌شناسی و نظریه‌های فلسفی ادبی تاریخی دیده می‌شود یا ترجمه آثار دانشمندان علوم انسانی کشورهای دیگر است یا ارجاع دارد به آثار نویسندگان قدیمی ما. در هر دو مورد ما در واقع کاری نمی‌کنیم.
این محقق و پژوهشگر اظهار داشت: در این زمینه نهادهای فرهنگی باید پروژه و سرمایه گذاری دراز مدت داشته باشند. به صرف اینکه مؤسسه‌ای با کارمندان و تشکیلات فراوان به وجود آوریم و افتتاح کنیم و بعد کار را رها کرده و به کار دیگری بپردازیم چیزی عاید نمی‌شود. ما در حال حاضر نیاز به یک ترکیب فلسفی و علمی داریم یعنی باید آخرین نتایج علوم و کشفیات جدید را بخوانیم و بفهمیم و بعد هم خود آنها را سرلوحه تحقیقات و پژوهش‌های تجربی جدی قرار بدهیم تا درآینده‌ای نه چندان نزدیک صاحب نظریه شویم.
*******************************************

«نقد» پیش‌شرط نظریه‌پردازی است
دکتر سید یحیی یثربی گفت: ما در علوم انسانی رشد نداشته‌ایم زیرا رشد باید با نظریه‌پردازی انجام ‌پذیرد و نظریه‌پردازی خودش با دو مقدمه امکان دارد. یکی نقد است و دیگری مسئله.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر سید یحیی یثربی در پاسخ به این سؤال که نقش علوم انسانی در زندگی امروزه مردم چیست؟ گفت: علوم انسانی به مجموعه‌ای از دانش‌های مربوط به انسان و زندگی فردی و اجتماعی او می‌گویند. علوم انسانی در شرایط پیچیده زندگی امروز انسان نقش بسیار اساسی دارد.
وی افزود: دانش و تکنولوژی و همه دستاوردهای دو سه قرن اخیر انسان باید در زمینه علوم انسانی قرار بگیرند و تکیه گاه آنها از علوم انسانی باشد. تمدن امروز بر علوم انسانی استوار است. چنانچه پیشرفت‌های انسان در دانش و تکنولوژی نتیجه پیشرفت و تحول او در علوم انسانی بود. بنابراین در جامعه امروزی ما نیز علوم انسانی بنیادی‌ترین ضرورت زندگی است.
این استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: بیشتر تضادها و درگیری‌ها و تقسیم شدن مردم جامعه به گروه‌های مخالف  نتیجه ضعف ما در علوم انسانی است. سیاست ما، اقتصاد ما، آموزش و پژوهش ما و به طور کلی مدیریت جامعه ما از ضعف و کاستی در علوم انسانی رنج می‌برد.
وی افزود: ما دانش و تکنولوژی را در حد توان و بر اساس نیاز از کشورهای غربی اقتباس کرده یا خریده‌ایم اما علوم انسانی قابل خریدن و اقتباس نیست. بنابراین ما در ظاهر کار همه آنچه را که کشورهای پیشرفته از نظر دانش و صنعت دارند، داریم یا ممکن است داشته باشیم اما در علوم انسانی به تناسب روز روزگارمان پیشرفت نکرده‌ایم.
این نویسنده و پژوهشگر اظهار داشت: ما از نظر تشکیل یک جامعه الگو و پیشرفته امروز که در عرصه جهانی و جهانی شدن افتخارآفرین باشد کاستی‌های زیادی داریم. بنابراین باید هرچه زودتر اهمیت و ضرورت علوم انسانی روزگارمان را در یابیم.
یثربی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان گفت که در موقعیت کنونی ما در عرصه علوم انسانی نظریه‌پردازی جدی نداریم ؟ گفت : ما در علوم انسانی رشد نداشته‌ایم زیرا رشد باید با نظریه‌پردازی انجام ‌پذیرد و نظریه‌پردازی خودش با دو مقدمه لازم امکان دارد. یکی نقد است و دیگری مسئله. یعنی ما باید نخست در جامعه‌مان با نقد رایج و همگانی، کاستی‌هامان را مشخص کنیم. این قدم اول ماست و در قدم دوم مشکلات خودمان را که همان کاستی‌هاست مشخص کنیم.
این استاد فلسفه و عرفان اسلامی خاطرنشان کرد: در قدم سوم با نظریه‌پردازی به حل آن مشکلات و بن‌بست‌ها اقدام کنیم تا علوم انسانی بتواند به رشد لازم دست یابد اما دریغا که در جامعه ما نقد خریدار ندارد و تحقیر هم می‌شود و کسی را که نقد جدی داشته باشد کنار می‌زنند و تحویل نمی‌گیرند. چون نقد نداریم شناختی از مشکلاتمان نداریم و چون شناخت از مشکلاتمان نداریم مسئله نداریم و چون مسئله نداریم نظریه‌پردازی نداریم.
یثربی در پاسخ به این سؤال که چه پیش‌شرط‌هایی باید وجود داشته باشند که ما در عرصه علوم انسانی دارای نظریه‌پردازان قوی باشیم؟ گفت : به نظر من جواب پرسش شما از پاسخ به پرسش‌های پیشین روشن است. در یک کلام ما باید اجازه نقد بدهیم و از نقد جدی قدردانی کنیم. سپس کاستی‌هامان را که با نقد روشن شده‌اند مسئله جدی خودمان قرار بدهیم آنگاه محققان جامعه را برای حل این مشکلات فراخوانیم. آنگاه ما می‌توانیم در جهت توسعه علوم انسانی کشورمان گام برداریم.
*******************************************

«آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر» منتشر می‌شود
کتاب «آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر» نوشته عبدالحسین خسروپناه از سوی انتشارات سازمان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، در این نوشتار به نقد و بررسی سه گفتمان دین‌شناسی مهندس مهدی بازرگان، دکتر علی شریعتی و دکتر عبدالکریم سروش پرداخته شده است .
در «آسیب‌شناسی دین ‌پژوهی معاصر» به تدوین چیستی دین‌پژوهی، آسیب‌شناسی و روش‌شناسی آن نیز پرداخته شده است .
چاپ اول کتاب «آسیب‌شناسی دین‌پژوهی معاصر» از سوی انتشارات سازمان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در 2500 نسخه و 672 صفحه منتشر می‌شود.
*******************************************

«فرهنگ قرآن» منتشر شد
جلد 12 از «فرهنگ قرآن» تألیف آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای دومین بار از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، «فرهنگ قرآن« معجم معنایى معارف و مفاهیم قرآن کریم است که به شیوه‏اى نو و بى‏نظیر و به صورت الفبایى ـ موضوعى سامان یافته است. این کتاب حاوى هزاران موضوع قرآنى است که علاوه بر نقش اطلاع‏رسانى در زمینه معارف قرآن، خود نوعى تفسیر موضوعى است.
«فرهنگ قرآن» از دستاوردهاى علمىِ آیت‌الله هاشمى رفسنجانى و گروهى از قرآن‏پژوهان مرکز فرهنگ و معارف قرآن است که امید است مجلّدات بعدى آن هر چه زودتر منتشر شد.
*******************************************

«پژوهش‌های فلسفی ویتگنشتاین» منتشر شد
کتاب «پژوهش‌های فلسفی ویتگنشتاین» تألیف دیوید استرن از سوی انتشارات دانشگاه کیمبریج منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این اثر شرح جدید بر کتاب تأثیرگذار و مهم ویتگشتاین است. کتاب طوری تألیف شده که کسانی که در شاخه‌هایی دیگر جز فلسفه هم تخصص دارند بتوانند از آن استفاده کنند.
ویتگنشتاین در طول زندگی فکری خود آثار متنوعی را به رشته تحریر در آورد اما دو کتاب «رساله» و «پژوهش‌های فلسفی» که با هم تفاوت‌هایی اساسی هم دارند هریک آغازگر تحولاتی مهم در فلسفه و دیگر شاخه‌ها بودند.
*******************************************
امروز در قم برگزار شد:
نشست علمی قرآن و اصلاح الگوی مصرف
نشست علمی قرآن و اصلاح الگوی مصرف از سلسله نشست های تخصصی مطالعه اصلاح الگوی مصرف برگزار شد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، در این نشست علمی که به همت دفتر جنبش نرم افزاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می گردد، حجت‌الاسلام والمسلمین رجایی، سخنرانی کرد.
این نشست امروز از ساعت 11 تا 12:30 در سالن کنفرانس مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی، واقع در  اول خیابان معلم، برگزار شد.

 

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :