اخبار حوزه و دانشگاه (21/4/88)

۲۲ تیر ۱۳۸۸ | ۱۳:۴۴ کد : ۲۵۸۴۸ اخبار
تعداد بازدید:۴۰۳
13 هزار و 500 مقاله ایرانی در ISI/ هیچ فردی از سال 92 برای تحصیل در تحصیلات تکمیلی نیاز به خروج از کشور ندارد/ تولیدات علمی کشور از مرز هشت هزار مستند فراتر رفت/ افزایش مقرری ارزی فرصت مطالعاتی/ راه اندازی پورتال جامع حوزه علمیه قم/ نخستین شماره دو‌فصلنامه «اسلام و پژوهش‌های تربیتی»/ علوم انسانی نباید به اغراض مختلف آلوده شوند

زاهدی خبر داد:
تعداد مقالاتی که در ISI نمایه شده اند به 13 هزار و 500 مقاله رسید
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،‌ دکتر محمد مهدی زاهدی ظهر یکشنبه در سومین گردهمایی دانشجویان فعال ایرانی خارج از کشور در دانشگاه شهید بهشتی افزود: خوشبختانه نظام مقدس جمهوری اسلامی بر اساس آرمان‌های دینی و انقلابی پیشرفت‌های بسیاری کرده است و البته این پیشرفت‌ها به این معنی نیست که تنها ما در این چهار سال این کارها را انجام داده ایم بلکه این کارها را متعلق به نظام و انقلاب می دانیم و همه در این راه زحمت کشیده اند.
زاهدی افزود: در حوزه تحقیقات و تعداد مقالاتی که در ISI نمایه شده اند از سه هزار مقاله به 13 هزار و 500 مقاله افزایش داشته ایم.
وی با اشاره به راه اندازی پایگاه استنادی ISC گفت: در مقایسه با رقیب اصلی مان در منطقه یعنی کشور ترکیه تعداد مقالات کشورمان به سطح ترکیه رسیده است و با توجه به پیشرفت‌های متعدد، افزایش بیشتری نیز خواهیم داشت.
وزیر علوم گفت: ما از نظر مستندات علمی در منطقه دارای مقام اول هستیم و در حوزه تحقیقات کاربردی به خصوص برخی رشته ها مانند زیست فناوری نیز به خودکفایی و صرفه جویی ارزی رسیده ایم. همچنین در حوزه فناوری نانو هم که یکی از حوزه های تحقیقات کاربردی است در بخش‌های دفاعی و غیردفاعی موفقیت‌های بسیار خوبی داشته ایم.
وی با اشاره به پرتاب ماهواره امید و موشک سفیر یادآور شد: ما در حال حاضر تکنولوژی ساخت ماهواره را به دست آورده ایم و در حال کار بر روی موشک‌های جدیدتری در این زمینه هستیم.
زاهدی با تاکید بر بومی سازی انرژی هسته ای در کشور افزود: با وجود تهدیداتی که ایران اسلامی در زمینه هسته ای با آن مواجه بود ما توانستیم در این تکنولوژی به توفیقات زیادی دست یابیم.
وزیر علوم با اشاره به افزایش بودجه وزارت علوم در چهار سال اخیر خاطرنشان کرد: در حالی که ما در ظرفیت پذیرش دانشجویان کارشناسی رشد چندانی نداشته ایم اما بیشتر توان خود را در تحصیلات تکمیلی متمرکز کرده ایم.
وی یاد آور شد: حوزه علوم انسانی متاسفانه عمدتا برگرفته از غرب است و با فرهنگ و تمدن ما سازگاری چندانی ندارد اما ما در این چهار سال توانستیم با تاکید بر فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی 220 رشته میان رشته ای علوم انسانی را طراحی کنیم که در آنها به طور ویژه از مبانی ارزشی اسلامی استفاده شده است.
وزیر علوم با اشاره به پیشرفت ایران در حوزه های علم و فناوری نیز گفت: پارک‌های علم و فناوری در چهار سال گذشته به دو برابر افزایش یافته اند و تا پایان امسال تعداد آنها به 30 پارک افزایش می یابد.
********************************************
معاون وزیر علوم خبر داد:
هیچ فردی از سال 92 برای تحصیل در تحصیلات تکمیلی نیاز به خروج از کشور ندارد
معاون دانشجویی وزارت علوم تاکید کرد: تا سال 92 شاهد ظرفیت مناسب برای رشته های کارشناسی ارشد و دکتری خواهیم بود تا هیچ دانشجویی برای تحصیل در این مقاطع نیازی به رفتن به خارج از کشور نداشته باشد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،‌ محمود ملاباشی یکشنبه شب در سومین گردهمایی دانشجویان فعال ایرانی در خارج از کشور در دانشگاه شهیدبهشتی افزود: با توجه به ظرفیت 60 هزار نفری در کارشناسی ارشد و ظرفیت مطلوب در دکتری اگر تمام 50 هزار دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور نیز به کشور بازگردند می توانند در داخل کشور ادامه تحصیل دهند.
وی تاکید کرد: اگر فردی هم علاقمند به تحصیل در خارج از کشور است در رشته های مورد نیاز و اولویت‌های اعلام شده اعزام شود تا ضمن بورسیه شدن با مشکلات کمتری مواجه شود.
ملاباشی اظهار داشت: وزارت علوم از زمان دولت نهم ظرفیت پذیرش آموزش عالی را از 500 هزار نفر به یک میلیون و 200 هزار نفر افزایش داده است و اکنون برای این تعداد صندلی در دانشگاه وجود دارد و 200 هزار صندلی دانشگاه نیز خالی است.
وی افزود: خواهش ما این است که اطلاع رسانی شود تا سطح کارشناسی به طور کامل در کشور ظرفیت وجود دارد و توسعه علمی در این زمینه صورت گرفته است.

معاون دانشجویی وزارت علوم به دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور توصیه کرد با مراجعه به سایت وزارت علوم، ‌تحقیقات و فناوری از آخرین بخشنامه ها و دستورالعمل‌های مربوطه به تحصیل در خارج از کشور اطلاعات خود را به روز نگه دارند.
وی در خصوص فراخوان جذب دانشجویان ایرانی خارج کشور در داخل به دلیل وجود ظرفیت دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: دانشجویان دوره های کارشناسی که مایل به انتقال به داخل کشور هستند با تسهیلات خوبی مواجه هستند که مهم‌ترین آنها وجود 25 گزینه انتخابی دانشگاهی است که می توانند در آنها به تحصیل خود ادامه دهند که از این میان 15 گزینه انتخابی خود فرد و 10 گزینه نیز پیشنهاد وزارت علوم است.
ملاباشی یادآور شد: در خصوص رشته های کارشناسی ارشد و دکتری نیز با توجه به راه اندازی گرایش‌های آموزشی و پژوهشی در کارشناسی ارشد و دکتری پژوهشی وضعیت تسهیل شده است اما با توجه به استاد محور بودن، وزارت علوم نمی تواند افراد را جابه‌جا کند و باید با تایید اساتید انتقال صورت گیرد.
وی در خصوص ارزشیابی مدارک نیمه حضوری خاطرنشان کرد: تا پیش از دولت نهم مدارک نیمه حضوری و غیرحضوری حتی ارزشیابی نیز نمی شد اما در حال حاضر هر فردی که مدارک تحصیلی وی در جهت همپوشانی منافع ملی کشور باشد مورد ارزشیابی قرار گرفته که برخی از آنها پذیرفته شده و برخی نیز پذیرفته نشده است.
معاون دانشجویی وزارت علوم در خصوص وام ارزی برای استفاده به عنوان وام شهریه برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور گفت: هنوز استدلالات وزارت علوم برای تهیه منبع مالی این نوع وام مورد قبول واقع نشده و بودجه آن تامین نشده است که البته در حال رایزنی برای حل آن هستیم و امیدواریم که این حرف را به عمل برسانیم.
********************************************

بختیاری‌نژاد خبر داد:
ساماندهی اطلاعات علمی کشور با همکاری کتابخانه ملی و وزارت علوم
همایش بررسی نقش و وظیفه‌ کتابخانه ملی در برابر کتابخانه‌های دانشگاهی با توافق وزارت علوم و کتابخانه ملی برای اجرای طرح ساماندهی اطلاعات علمی کشور به کار خود پایان داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،‌ همایش «بررسی نقش و وظیفه‌ کتابخانه ‌ملی در برابر کتابخانه‌های دانشگاهی« روز گذشته (21 تیرماه) با حضور علی اکبر اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مسئولان وزرات علوم، تحقیقات و فناوری و رؤسا و کارشناسان کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های کشور در محل مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور در این مراسم با تأکید بر اهمیت گسترش همکاری‌ها و تعامل کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌ها با کتابخانه‌ ملی تصریح کرد: در شرایطی که کشور به سمت پیشرفت علمی درحرکت است، ما باید سهم کتابخانه‌ها را در این حرکت افزایش و گسترش دهیم از این ‌رو تعامل کتابخانه‌های دانشگاه‌ها با کتابخانه‌ ملی می‌‌تواند راهکارها و زمینه‌های گسترش این حرکت را رقم بزند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تأکید بر ادامه برگزاری این نشست‌ها یادآور شد: این نشست می‌تواند سرآغاز یک ارتباط گسترده بین کتابخانه‌ ملی و کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌ها باشد.
جزئیات طرح ساماندهی اطلاعات علمی کشور و نمایه‌سازی نشریات علمی دانشگاه‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی
فیروز بختیاری نژاد مدیر کل امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر کمیسیون نشریات علمی کشور نیز در این مراسم به طرح وزارت علوم برای ساماندهی اطلاعات علمی کشور و نمایه‌سازی نشریات علمی دانشگاه‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی اشاره کرد و افزود: توجه ما در وزارت علوم بیشتر روی کتاب‌های مرجع تحقیقاتی و کتاب‌های تحقیقاتی است و آنها را بر اساس کتاب‌های تصنیفی، تألیفی و ترجمه‌ای تقسیم‌بندی کرده و در آیین‌نامه‌ ارتقاء، امتیازی را به هر یک اختصاص می‌دهیم.
دبیر کمیسیون نشریات علمی کشور به نقش کتابخانه‌ ملی در حوزه‌ توجه به کتابهای علمی، تحقیقاتی اشاره کرد و افزود: درباره‌ کتاب‌های علمی در سطح دانشگاه‌ها از آنجا که عمده منابع علمی کتابخانه‌ها کتاب است کتابخانه ملی می‌تواند نقش به‌سزایی در سامان‌دهی و تامین این منابع داشته باشد.
15 میلیارد دلار صرف خرید منابع علمی در کشور می‌شود اما استفاده مفید ندارد!
مهندس غلامرضا فهرستی، رئیس شورای سیاستگذاری تأمین منابع وزارت علوم، فناوری و تحقیقات نیز در این مراسم گفت: در کشور ایران 15 میلیارد دلار صرف خرید منابع علمی می‌شود که این منابع استفاده مفید ندارد و متاسفانه در برخی از بخش‌ها منابع تکرار می‌شوند که کتابخانه ملی و وزارت علوم با هم ‌اندیشی می‌توانند بسیاری از این نواقص را برطرف کنند.
حبیب‌الله عظیمی معاون کتابخانه‌ ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در این همایش از کتابخانه‌ مرکزی دانشگاه‌ها به عنوان کتابخانه‌ ملی هر دانشگاه یاد کرد و گفت: هم‌ اندیشی مسؤولان کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌ها با کتابخانه‌ ملی می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های گسترده‌تر باشد که انتقال تجربیات و همچنین ایفای نقش نظارتی و مشورتی کتابخانه‌ ملی در رابطه با دیگر کتابخانه‌ها از اهم این موارد است.
عظیمی با انتقاد از استاندارد نبودن کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌ها پیشنهاد کرد که گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها برای گسترش و ارتقای سطح کاری کتابخانه‌ها از یک کارشناس کتابداری و اطلاع‌رسانی در هر گروه استفاده کنند.
همچنین در این همایش پوری سلطانی کتابدار پیشکسوت کتابخانه‌ ملی با اشاره به شباهت‌های کار کتابخانه‌ ملی و کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌ها بر این نکته تأکید کرد که بسیاری از کاربران هر دو نوع کتابخانه پژوهشگران و محققان هستند و به همین اعتبار است که این کتابخانه‌ها را در زمره‌ کتابخانه‌های پژوهشی می‌توان به حساب آورد.
سلطانی افزود: کتابخانه‌ ملی از جهت نقش سیاستگذاری که برای کتابخانه ‌ها دارد می‌تواند بدون دخالت در کار آنها به کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌ها برای ارتقای سطح خدمات و فعالیت‌های کتابخانه‌‌ای مشورت بدهد.
در ادامه‌ این نشست جمعی از مسؤولان کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های کشور به ارائه‌ نقطه‌ نظرها و دیدگاه‌هایشان درباره‌ نقش کتابخانه‌ ملی در برابر کتابخانه‌های دانشگاه‌ها پرداختند.
********************************************

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:
تولیدات علمی کشور از مرز هشت هزار مستند فراتر رفت
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس دانشگاه پیام نور گفت: تولیدات و مستندات علمی ایران در سال جاری از مرز هشت هزار مستند علمی فراتر رفت.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،‌ سیدمحمد حسینی پیش از ظهر یکشنبه در یازدهمین کنگره علوم خاک ایران در گرگان افزود: سال گذشته 13 هزار و 500 مستند علمی در کشور تولید شد که این مقدار در سه ماه اول سال جاری رشد چشمگیری یافته است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر مشغول تدوین برنامه پنج ساله توسعه علمی کشور هستیم و در سه دهه بعد از انقلاب شاهد رشد چشمگیر در حوزه های مختلف از جمله علمی بوده ایم.
وی خاطرنشان کرد: اکنون ظرفیت دانشگاه ها در کشور رشد چشمگیری یافته و توسعه این بخش در کشور روند مطلوب و رضایت بخشی دارد.
به گفته حسینی، در کنار توسعه کمی باید به توسعه کیفی نیز توجه شود و کیفی سازی فعالیت‌ها از مهم‌ترین برنامه های فراروی است.
رئیس دانشگاه پیام نور کشور بیان داشت: فعال شدن در حوزه بین الملل از جمله برنامه ها است و باید در این حوزه توانمندی‌هایمان را عرضه کنیم و باید از ظرفیت‌های موجود در سازمان کنفرنس اسلامی، اکو و ... استفاده کنیم.
وی یادآور شد: برای تعامل با کشورهای مختلف و بحث پذیرش دانشجوهای خارجی باید کار بیشتری انجام بگیرد.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، یکی از وظایف خطیر دانشگاه ها را جلوگیری از آپارتاید علمی دانست و گفت: توجه به مقوله اشتغال و بهره گیری از توان علمی اساتید ایرانی در خارج از برنامه ها است.
********************************************

مدیر کل امور پژوهشی وزارت علوم:
افزایش مقرری ارزی فرصت مطالعاتی
مدیر کل امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش 40 درصدی مقرری ارزی فرصت مطالعاتی اساتید خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه‌ فیروز بختیاری نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: آئین نامه اعزام اعضای هیئت علمی به فرصت های مطالعاتی خارج از کشور تغییر یافته و به معاونین پژوهشی و هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها نیز ابلاغ شده که بر اساس آن باید 40 درصد به مقرری ارزی فرصت‌های مطالعاتی اضافه شود.
وی اظهار داشت: از سال 79 میزان این مقرری تغییری نکرده بود که با توجه به هزینه زندگی در کشورهای مختلف و بر اساس محاسبات نرخ تورم و مقرری دانشجویان بورسیه ای که در خارج از کشور تحصیل می کنند، ارزیابی صورت گرفت و این تغییرات ایجاد شد.
مدیر کل امور پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه افزایش این مقرری مشمول 70 کشور می شود به مهر گفت: فرصت‌های مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی ظرف مدت 6 ماه تا یکسال در نظر گرفته شده است که هر تعداد عضو هیئت علمی که بخواهند می توانند از آن استفاده کنند.
وی درباره گران‌ترین و ارزان‌ترین کشورها برای اعزام اساتید در قالب فرصت مطالعاتی گفت: گران‌ترین کشور سوئیس و ارزان‌ترین کشورها کشورهای آسیایی هستند.
********************************************

معاون پژوهشی حوزه علمیه قم:
تعیین اعضای هیئت امنا صندوق حمایت از پژوهشگران حوزه علمیه
معاون پژوهشی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم از برگزاری اولین جلسه اعضای هیئت امناء صندوق حمایت از پژوهشگران حوزه علمیه و تعیین اعضای هیئت امنا صندوق حمایت از پژوهشگران خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام علی عماد در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: با نهایی شدن اساسنامه صندوق حمایت از پژوهشگران حوزه و تعیین رسمی اعضای هیئت امناء به زودی اولین جلسه این صندوق با هدف تعیین اعضای هیئت مدیره تشکیل خواهد شد.
وی افزود: بر اساس مصوبه شماره 605 شورای عالی حوزه، اعضای هیئت امنا این صندوق را دو نماینده از شورای عالی حوزه، مدیر حوزه علمیه قم، دو نفر از اعضای اعطای مجوزها، معاون پژوهشی حوزه و تعدادی دیگر از شخصیت‌های حقوقی تشکیل می دهند.
عماد اضافه کرد: این صندوق با هدف حمایت از فعالیت‌های پژوهشگران، واحدها، مراکز و مؤسسات تحقیقاتی حوزوی در قالب‌های متنوع مانند تهیه منابع پژوهشی، حمایت از انتشار آثار پژوهشی و دیگر موضوعات با هدف پیشتبانی معنوی و مادی از فعالیت‌های مرتبط تشکیل خواهد شد.
********************************************

مدیر فناوری مرکز مدیریت حوزه علمیه قم:
راه اندازی پورتال جامع مرکز مدیریت حوزه علمیه قم
مدیر فناوری مرکز مدیریت حوزه علمیه قم گفت: پورتال جامع مرکز مدیریت حوزه علمیه قم تا ابتدای سال جدید تحصیلی حوزه علمیه قم راه اندازی می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مرتضی فرجیان در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر گفت: برای راه اندازی این پورتال، مراحل نیازسنجی، مطالعاتی و انتخاب نرم افزار مناسب زیر ساخت به اتمام رسیده است و به زودی قراداد ایجاد این پورتال نهایی خواهد شد.
وی افزود: این پورتال علاوه بر برطرف کردن کلیه نیازهای اینترنتی و اینترانتی بخش‌های مختلف حوزه مانند دفاتر مستقل و معاونت‌ها، مجموعه سایت‌های مختلف موجود در مرکز مدیریت حوزه علمیه را در یک مجموعه جامع به کاربران ارائه خواهد داد.
فرجیان اضافه کرد: پیش بینی می شود فاز اول این پروژه تا پایان تیرماه به اتمام رسیده و همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی در اواخر تابستان این پورتال فعالیت خود را آغاز کند.
********************************************  

تشریح فعالیت‌های قرآنی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مدیرگروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ترویج و تبیین فرهنگ قرآنی در داخل و خارج کشور را هدف اصلی این گروه برشمرد و گفت: همه پژوهشگران عرصه قرآن باید در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند.‌  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از‌ مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام محمدعلی اسدی‌نسب با اشاره به اهداف راه‌اندازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: این پژوهشگاه دارای جایگاهی برجسته در عرصه تولید اندیشه و معرفت در افق جهان اسلام است. 
وی اظهار داشت:‌ دست‌یافتن به تبیین کامل گفتمان مجدد و طراحی جامع الگوهای روزآمد نظام‌های رفتاری مورد نیاز حکومت اسلامی از قبیل عرصه‌های سیاست، قضا، اقتصاد،‌ اخلاق،‌ مدیریت و محیط زیست از جمله اهداف این پژوهشگاه است.
مدیرگروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به فعالیت‌ها و پژوهش‌های تخصصی این پژوهشگاه گفت: این مرکز تحقیقی جایگاه گفتمان فکری نقاد و رقیب گفتمان‌های معارض جهانی در حوزه معرفت دینی و همچنین تواناترین مدافع معرفتی اسلام ناب محمدی (ص) در افق بین‌المللی را برای خود ایجاد کرده است.
وی اهتمام به انجام پژوهش‌های مورد نیاز و پرکردن خلأهایی در عرصه قرآنی، احیا، توسعه، تعمیق و نوآوری در مطالعات قرآنی،‌ آسیب‌شناسی مطالعات و بازسازی محتوا و ساختار در زمینه‌های معارف قرآنی خودی و غیرخودی، تقویت دیدگاه‌های قرآنی شیعه، طرح افق‌های نو و رصد تحولات جدید در قلمروهای قرآنی را از اهداف گروه قرآن‌پژوهی این پژوهشگاه ذکر کرد.
حجت الاسلام اسدی نسب با اشاره به اصول شا‌نزده‌گانه راهبردی گروه قرآن‌پژوهی افزود: توسعه و تعمیق روابط با مراکز قرآنی همسو با اهداف گروه، تربیت افرادی فاضل و کارآمد، گسترش ارتباط با محافل قرآنی داخل و خارج،‌ تمحض‌گرایی در گرایش‌ها و واگذاری طرح‌ها، تکمیل ظرفیت اعضای هیئت علمی و توسعه کلان‌نگری از جمله این اصول است.
وی انعکاس مطالعات برون مرزی از قرآن به منظور آسیب‌شناسی میراث پژوهشی، توسعه و تعمیق کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و توسعه مواجهه با رقبای فکری داخل و خارج، تنوع برون‌داد در راستای مخاطب‌گستری، تقویت گرایش قرآنی شیعه در مباحث پیراقرآنی و درون قرآنی و پاسخگویی به نقدها،‌ ایجاد گروه نگارش تفسیر تخصصی و موضوعی و رویکرد حاکمیت‌بخشی کیفیت بر کمیت را از دیگر اصول این گروه برشمرد.
مدیرگروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم خاطرنشان کرد: تفسیرشناسی، نقد و بررسی شبهات،‌ مطالعات تطبیقی، تاریخ و علوم قرآن در بخش معارف پیراقرآنی در گروه قرآن‌پژوهی مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: معارف درون قرآنی در دو محور تفسیر موضوعی و تفسیر ترتیبی است که با دو رویکرد عام و تخصصی در زمینه‌هایی از قبیل علوم تاریخ، روان‌شناسی، خانواده، مدیریت، اقتصاد، حقوق، عبادت،‌ عرفان، جنگ و صلح و امور بین‌الملل، جامعه‌شناسی سیاسی و معرفت‌شناسی به تولید اثر و پژوهش پرداخته می‌شود.
حجت الاسلام اسدی‌نسب افزود: عناوین پژوهشی قرآن و جوان، قلمرو قرآن، قرآن و خردورزی، ارزش‌های اجتماعی از منظر قرآن، نقد شبهات قرآنی عبدالکریم سروش، قرآن و عترت، مبانی تفسیر روایی، نقد و بررسی تفاسیر عرفانی و بررسی شبهات حقوقی از فعالیت‌های در دست اقدام گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.
وی افزود: تفسیر مختصر قرآن مجید برای جوانان، کتاب فهرست منابع قرآنی به زبان‌های اروپایی،دانشنامه احکام قرآن به زبان عربی و طرح تالیف کتاب نقد و بررسی شبهات قرآنی از دیگر فعالیت‌های پژوهشی این گروه در راستای توسعه فرهنگ قرآنی است.
********************************************

نخستین شماره دو‌فصلنامه «اسلام و پژوهش‌های تربیتی» منتشر می‌شود
نخستین شماره دو‌فصلنامه «اسلام و پژوهش‌های تربیتی» از مجموعه نشریات تخصصی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،‌ مرکز خبر حوزه، این دوفصلنامه شامل موضوعات تعلیم و تربیت، فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، مسایل دینی، اجتماعی، عاطفی و گرایش‌های این رشته به صورت پژوهش‌های نظری و تجربی است.
دوفصلنامه علمی-تخصصی «اسلام و پژوهش‌های تربیتی» به مدیر‌مسئولی حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا اعرافی و سردبیری حجت‌الاسلام محمد جواد زارعان منتشر می‌گردد.
********************************************

نگارستان توسط انجمن قلم حوزه منتشر شد
دومین شماره نشریه نگارستان توسط انجمن قلم حوزه در 70 صفحه منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،‌ دبیر انجمن قلم حوزه با اعلام این خبر گفت : دومین شماره نشریه نگارستان حاوی مجموعه ای متنوع از مطالب ادبی و فرهنگی در 70 صفحه منتشر و در اختیار علاقه مندان به ادب قرار گرفت.
رضا بابایی افزود: در این نشریه مقالاتی مانند نثر معیار، درست نویسی، نویسنده کیست، توصیه‌های وبلاگی، در اهمیت ساده نویسی، رسانه دینی، اخلاق دینی در مثنوی معنوی و از بازنویسی تا بهتر نویسی در کنار گزارشی از مجموعه نشست های نقد کتاب با بررسی کتاب‌های کتاب پژوهی دکتر موحدی، درست نویسی دکتر عالمی منتشر شده است.
وی افزود: گزارشی از مراسم بزرگداشت دکتر طاهره صفار زاده، نشست ادبیات داستانی و جامعه دینی و مراسم افتتاحیه دوره جدید آموزشی انجمن قلم حوزه بخش دیگری از مطالب این نشریه را تشکیل می دهد.
********************************************

علوم انسانی نباید به اغراض مختلف آلوده شوند
سیاوش جمادی گفت: بدترین مانع برای پژوهش‌های علوم انسانی آلوده شدن تحقیق به اغراض ایدئولوژیک است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،‌ سیاوش جمادی در پاسخ به این سؤال که چه پیش‌شرط‌هایی باید وجود داشته باشند که ما در عرصه علوم انسانی دارای نظریه‌پردازان قوی باشیم، گفت: جواب به این پرسش نیازمند مراجعه به پژوهش‌های گسترده‌‍ای است که علمای انسانی در عصر مدرن انجام داده‌اند.
وی افزود: در وضعیت فعلی تحقیق در علوم انسانی قبل از هر چیز نیازمند آزادی تفکر و بیان پژوهشگر است. بدترین مانع برای پژوهش‌های علوم انسانی آلوده شدن تحقیق به اغراض ایدئولوژیک است.
جمادی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان گفت در موقعیت کنونی درعرصه علوم انسانی نظریه‌پرداز جدی نداریم، گفت: به عقیده من ما طالبان و شیفتگان زیادی برای فهم علوم انسانی داریم که اگر زمینه‌ها مناسب باشند می‌توانند علوم انسانی را با توجه به مسائل عمومی خودمان به شکوفایی برسانند. دانشگاه‌ها و سیستم آموزشی قطعاً در این امرنقش مؤثری دارند. پژوهشگر جدی نیازمند زمینه مساعد برای پژوهش جدی است و این زمینه به زیست فرهنگی جامعه مربوط است. 
این مترجم کتب فلسفی در پاسخ به این سؤال که آینده نظریه‌پردازی در علوم انسانی در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: به طور کلی علوم انسانی به وضعیت زندگی و حیات فردی و اجتماعی ما و نوع فهم و رویکرد ما به این وضعیت و قدرت و آزادی تفکر مربوط است.
مترجم «هستی و زمان « اظهار داشت: این آینده موکول به مناسبات پیچیده‌ای است که علوم انسانی جزیی از آن است. بنابراین پیش‌بینی آن کار ساده‌ای نیست. تنها می‌توان امیدوار بود که تفکر در علوم انسانی و فلسفه از قیدها و بندها و موانع آزاد شود. گشودگی فضا در تفکر گشایش ایجاد خواهد کرد.


 
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :