اخبار حوزه و دانشگاه (13/4/88)

۱۴ تیر ۱۳۸۸ | ۱۰:۲۹ کد : ۲۵۸۵۱ اخبار
تعداد بازدید:۳۵۳
درجه‌بندی گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها/ ایجاد چهار پژوهشگاه و11 پژوهشکده جدید در جهاد دانشگاهی/ برگزاری نشست علمی بررسی ساختار بودجه‌ریزی کشور/ ریشه‌های شبه علم در ایران/ فقدان مباحث معرفت دینی در حوزه و دانشگاه

با هدف ایجاد رقابت و ارتقای کیفیت؛
نتایج درجه‌بندی گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها تا 6 ماه آینده اعلام می‌شود
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اجرای طرح درجه‌بندی گروه‌های آموزشی دانشگاه‌های کشور توسط وزارت علوم خبرداد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،‌ دکتر صاحب قدم لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا گفت: بررسی درجه‌بندی گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است و ممکن است این بررسی تا حدود 6 ماه آینده به طول بیانجامد.
به گفته وی، بر این اساس به عنوان نمونه گروه ریاضی، فیزیک و غیره در دانشگاه‌ها به صورت جداگانه درجه‌بندی می‌شوند.
وی افزود:‌ پس از اینکه تمامی گروه‌های آموزشی درجه‌بندی شوند، گروه‌های 5 گانه (علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم تجربی، هنر و زبان خارجی)‌ دانشگاه‌ها درجه‌بندی می‌شوند.
معاون آموزشی وزارت علوم در پایان همچنین در خصوص سرانجام طرح تحول آموزشی، تصریح کرد: تحول یک امر دائمی است. در این راستا یک گروه تحول راهبردی در آموزش عالی ایجاد شده و بیش از یک سال است که فعالیت می‌کند و از دستاوردهای این گروه در نقشه جامع علمی کشور و برنامه پنجم توسعه استفاده می‌شود، هم اکنون نیز فعالیت‌های این گروه ادامه دارد.
**********************************
معاون پژوهش و فن‌آوری جهاد دانشگاهی خبر داد:
پیگیری ایجاد چهار پژوهشگاه و11 پژوهشکده جدید در جهاد دانشگاهی
ثبت 123اختراع ازسوی جهادگران دانشگاهی درسال گذشته

معاون پژوهشی و فن‌آوری جهاد دانشگاهی از ایجاد چهار پژوهشگاه، 11 پژوهشکده، 74 گروه پژوهشی و 34 مرکز خدمات تخصصی در این نهاد در آینده خبر داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر محمد صادق حاجی تاروردی در نشست تخصصی سی و چهارمین گردهمایی معاونین پژوهشی واحدها و پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی در سالن کنفرانس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: یکی از اقدامات مهم جهاد دانشگاهی حمایت از مقالات است که در سال گذشته از 17 مقاله‌ ارائه شده در مجامع بین‌المللی پشتیبانی کرده و 10 میلیون تومان در این زمینه هزینه کرده است که این پشتیبانی 65 درصد رشد در تعداد و 44 درصد رشد در مبلغ داشته است.
وی از رشد 50 درصدی حمایت از نشریات علمی جهاد دانشگاهی در سال گذشته خبر داد و گفت: در زمینه حمایت از 47 نشریه‌ علمی جهاد دانشگاهی 126 درصد رشد در مبالغ پرداختی صورت گرفته است.
حاجی تاروردی رقم تعداد ثبت اختراع در جهاد دانشگاهی در سال گذشته را 123عنوان اعلام کرد و گفت: این تعداد ثبت اختراع 925 درصد رشد داشته که تعداد کل اختراعات ثبت شده به 193 مورد رسیده است و پیش بینی می شود این رقم در سال جاری نیز رشد خوبی داشته باشد.
وی از عملکرد شورای نظارت در معاونت پژوهشی طی سال گذشته گزارش داد و گفت:‌ با انجام 10 جلسه پژوهشکده فن‌آوری‌های نوین علوم پزشکی جهاد دانشگاهی به تصویب رسید و در سیستم دولتی بودجه را به دو برابر رساندیم و موافقت اصولی با ایجاد پژوهشکده‌ آنتی بادی منوکلونال و نانو فن‌آوری زیستی، اخذ شد و هم‌چنین با موافقت اصولی 4 گروه پژوهشی، با تغییرعنوان 5 گروه پژوهشی موافقت کلی به انجام رسید.
اخذ مجوز قطعی برای دو گروه، مجوز اصولی برای سه گروه و مجوز تغییر نام در سه گروه از جمله فعالیت‌های سه ماهه‌ی این شورا در سال جاری است.
حاجی تاروردی مجموع تعداد گروه‌های پژوهشی فعال در جهاد دانشگاهی را 128 گروه اعلام کرد و افزود: 99 مورد از این تعداد موافقت قطعی کسب کرده‌اند.
معاون پژوهشی و فن‌آوری جهاد دانشگاهی از فعالیت 107 مرکز تخصصی در جهاد دانشگاهی خبر داد و گفت: از این تعداد 72 مورد موافقت قطعی دارند و در سال 87 نزدیک به 13 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشته ایم.
وی اجرای 201 مورد طرح های بنیادی با 7 میلیارد تومان اعتبار، اجرای 498 طرح کاربردی با حدود 60 میلیارد تومان، 174 طرح فن‌آوری نوین با 114 میلیارد تومان اعتبار، 49 مورد طرح مطالعات اجتماعی با یک میلیارد تومان اعتبار و340 طرح توسعه با 25 میلیارد تومان از جمله برنامه‌های پیشنهادی از سوی واحدهای جهاد دانشگاهی در برنامه‌ی توسعه چهارم اعلام کرد.
وی با اشاره به برخی از قراردادهای صنعتی توسط جهاد دانشگاهی در کشور تصریح کرد: برای 7 سال آینده 10 هزار تن واگن در کشور نیاز داریم که صنعت داخلی نمی تواند آن را تامین کند و جهاد دانشگاهی باید در این مورد وارد عرصه شود.
حاجی تاروردی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی موفق به طراحی خط مترو از میدان آزادی تا فرودگاه مهرآباد به طول نزدیک به 3 کیلومتر شده که امیدواریم بتوانیم در مترو شهری هم جایگاه داشته باشیم.
معاون پژوهش و فن‌آوری جهاد دانشگاهی گفت: در نظر است چهار پژوهشگاه، 11 پژوهشکده، 74 گروه پژوهشی و 34 مرکز خدمات تخصصی جدید در این نهاد ایجاد شود.
**********************************
  
با حضور طلاب برگزار شد
نشست علمی بررسی ساختار بودجه‌ریزی کشور
هجدهمین نشست علمی با موضوع بررسی ساختار برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کل کشور از سوی انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه با حضور جمعی از کارشناسان اقتصادی حوزه در قم برگزار شد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، محمدکردبچه کارشناس برنامه‌ریزی  بودجه کل کشور در این نشست به تاریخچه بودجه‌ریزی و تحولات آن در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: بودجه‌ریزی در ایران سابقه 99 ساله دارد اولین بودجه‌ای که به سبک جدید در کشور برنامه‌ریزی شد در دوره تقنینیه و وزارت دارایی صنیع‌الدوله هدایت در سال 1289 هجری شمسی بود که در این بودجه برای اولین بار درآمدها و هزینه‌های دولت در سند واحد درج شده بود.
وی بیان داشت: در سال 1316 برای اولین بار برنامه فعالیت‌های عمرانی کشور که برنامه‌ای 7 ساله در زمینه کشاورزی بود تنظیم شد که به دلیل وقوع جنگ جهانی ناتمام باقی ماند.
این استاد دانشگاه گفت: یکی از تحولات مهم در بودجه‌ریزی کشور با ورود هیئت آمریکایی به سرپرستی دکتر«میلسپو» در سال 1301 مصادف شد که وی بمدت 5 سال مسئول امور مالی کشور شد و نظام مالی را پایه‌ریزی کرد که بقایا و آثار آن هنوز در نظام مالی و اعتباری کشور به چشم می‌خورد.
کارشناس برنامه‌ریزی بودجه کل کشور تصریح کرد: دولت، با توجه به ضعف‌های اجرایی بودجه و عدم شفافیت آن، نظام بودجه‌ریزی را از سال 1387تغییر داد که به دلیل تعدد اصلاحات، این تغییرات در دو مرحله انجام شد.
این کارشناس اقتصادی افزود: نظام بودجه‌ریزی صندوق بین‌المللی پول به عنوان نظام بودجه‌ریزی کشور برگزیده شده است که با توجه به ویژگی‌های خاص این صندوق و عضویت 151 کشور در آن، نظام بودجه‌ریزی کشور قابلیت مقایسه با 151 کشور جهان را دارد و از شفافیت بالایی در زمینه درآمدها و هزینه‌ها برخوردار است.
وی با ارایه گزارشی از ساختار عملیاتی نظام بودجه‌ریزی کشور اظهار داشت: بعد از سیاست‌گذاری‌ها و پیش‌بینی‌های کلان، بودجه طراحی شده به صورت بخشنامه تهیه می‌شود و این بخشنامه به دو صورت هزینه‌ای و سرمایه‌ای در قالب برنامه‌های جدید و طرح‌های کلان موجود به لایحه بودجه تبدیل می‌گردد.
این استاد دانشگاه افزود: این لایحه بعد از گذراندن ضوابط و دستورالعمل‌های تهیه و تنظیم بودجه، قانون برنامه و بودجه و قانون محاسبات عمومی کشور در قالب بودجه ابلاغی توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی به همراه اعتبارات بودجه که توسط  کمیته تخصیص  اعتبار تهیه شده به سایر دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود .
این کارشناس اقتصادی ادامه داد‌: اگر روند وصولی درآمد‌های کشور مناسب باشد هر 3 ماه یکبار حدود 25% بودجه به دستگاه‌های کشور ابلاغ می‌شود که در صورت مناسب نبودن این روند وصولی درآمدها، ابلاغ بودجه مسیر طولانی‌تری را از نظر زمانی طی خواهد کرد.
وی گفت:دستگاه‌های اجرایی بعد از ابلاغ بودجه، سفارش و تعهد خرید می‌دهند و کالاهای مورد نیاز را دریافت می‌کنند و بعد از آن، بودجه توسط سیستم دفترکل هر سازمان و دستگاه اجرایی  جهت دریافت وجه به خزانه‌داری کل کشور ارسال می‌شود.
کارشناس برنامه‌ریزی بودجه کشور بیان داشت: نظارت بر ساختار عملیاتی بودجه توسط سازمان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و وزارت امور اقتصاد و دارایی صورت می‌گیرد و نظارت بر روند حقوقی آن بر عهده دیوان محاسبات اداری است.
وی به ارتباط مهم میان عوامل برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کشور اشاره کرد و افزود: بعد از بررسی احکام،اهداف،سیاست ها،برنامه‌های جرایی و برنامه‌های توسعه‌ای سال‌های قبل، اهداف کمی و کیفی و سیاست‌های اولویتی و هزینه‌ای تعیین می‌شود که بعد از تخصیص منابع مربوطه، بودجه اجرا می‌شود.
محمد کرد بچه ادامه داد: در مرحله اجرای بودجه، کارهایی چون گردآوری منابع ، تخصیص منابع ،استخدام پرسنل و اجرای عملیاتی بودجه صورت می‌گیرد.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: نظارت و کنترل بر اجرای این فعالیت‌‌ها و طرح‌ها از طریق حسابداری و حسابرسی صورت می‌گیرد و گزارش‌های متعددی برای بررسی اثربخشی طرح ها و استفاده در برنامه‌های بعد تهیه می‌شود و تمامی روند فعالیت‌های اجرایی مورد بررسی و ارزشیابی قرار می‌گیرد.
خاطرنشان می‌شود: در این نشست تعدادی از فضلای حوزه دیدگاه‌های خود را درباره موضوع نشست بیان کردند.
**********************************

«سه فرهنگ: علوم طبیعی، علوم اجتماعی و علوم انسانی» منتشر شد
کتاب «سه فرهنگ: علوم طبیعی، علوم اجتماعی و علوم انسانی» اثر جرومی کاگان در 328 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه هاروارد منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، بر اساس نظریات پیشین، دو فرهنگ در حوزه علوم قابل شناسایی بود ولی نویسنده در این کتاب قایل به سه فرهنگ در حوزه علوم و معارف است.
در سال 1959 میلادی سی.پی اسنو عقیده اش را درباره «دو فرهنگ» ارائه داد. این نظریه انعکاسی از دنیای آکادمیک است که در آن زندگی عقلانی به دو فرهنگ تقسیم می شود. یکی هنر و علوم انسانی و دیگری علوم و حوزه های دیگر.
پس از این تقسیم بندی، فرهنگ سومی نیز مورد واکاوی قرار گرفت. فرهنگ سوم به طور کلی علوم اجتماعی نامیده می شود و شامل حوزه هایی چون جامعه شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد و روان‌شناسی است.
این کتاب به بررسی هر کدام از این فرهنگ‌ها می پردازد. نویسنده معتقد است معنایی که برای هر مفهوم در این سه فرهنگ به کار می‌رود مختص همان فرهنگ است و قابل استناد و کاربرد در فرهنگ دیگر نیست. علت این امر این است که مدلول هر اصطلاح در هر فرهنگ متفاوت است. به عبارت دیگر هر »دال» در این سه فرهنگ به مدلول‌های متفاوتی اشاره می‌کند.
این کتاب به طور اختصار به سهم علوم اجتماعی و علوم انسانی در فهم ماهیت بشر و رفتارهای او می‌پردازد.
**********************************
فصلنامه »فلسفه، روان‌پزشکی و روان‌شناسی» منتشر شد
شماره جدید (دسامبر 2008 ) فصلنامه »فلسفه، روان‌پزشکی و روان‌شناسی» از سوی انتشارات دانشگاه جان هاپکینز منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، فصلنامه «فلسفه، روان‌پزشکی و روان‌شناسی» به موضوعات هم‌پوشانی میان فلسفه، روان‌پزشکی و روان‌شناسی ناهنجار می‌پردازد.
این نشریه به سوالات فیلسوفان در حوزه های روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی می‌پردازد و دانشمندان حوزه های روان‌پزشکی و روان‌شناسی نیز با مطالعات و تحقیقات بالینی به این پرسش‌ها و سوالات مطرح در حوزه مطالعات خود پاسخ می‌دهند.
هر شماره از این نشریه مشتمل بر مقالات تحلیلی و مروری در حوزه های مطالعات هم پوشان فلسفه و روان‌شناسی و روان‌پزشکی است. این نشریه به »مضامین همزمان» در سه حوزه مطالعاتی مذکور نیز می‌پردازد. بخش دیگری از این فصلنامه به مرور اخبار و مطالب مرتبط با حوزه های هم پوشان و مشترک سه حوزه موضوعی مذکور می‌پردازد.
«توهمات اسکیزوفرنیک و پیشینه آن» اثر جیووانی استانگلینی، «هیچکس در پیشگاه من بیمار روانی نیست» اثر نصیر قائمی، «تئوری‌های مربوط به پیشینه توهم و پدیدارشناسی وجودی» اثر ریچارد گیپس و جان رودرز از جمله موضوعاتی هستند که در این شماره از نشریه مورد تحلیل قرار گرفته‌اند.
«مفهوم اختلال روانی» اثر آلفردو گائتنو، «آسیب شناسی ذهن: اختلال در مقابل ناتوانی» اثر ریچارد گیپس و «اختلال روانی در نتیجه فقدان ناتوانی ذهنی و روانی» اثر آلفردو گائتنو از دیگر موضوعات مورد بررسی در این شماره از نشریه هستند.
**********************************

«فلسفه مقدماتی» منتشر شد
کتاب «فلسفه مقدماتی: برگرفته از آثار استاد شهید مرتضی مطهری» تألیف عبدالرسول عبودیت از سوی سازمان سمت و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این کتاب برای دانشجویان رشته الهیات و معارف اسلامی گرایش فلسفه و حکمت اسلامی در مقطع کارشناسی و رشته «فلسفه و کلام اسلامی»، «مدرسی الهیات و معارف اسلامی» و تصوف و عرفان در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان منبع اصلی درس »فلسفه اسلامی» به ارزش ۴ واحد تدوین شده است.
عنوانی برخی از فصلهای کتاب بدین قرارند: احکام مفهوم وجود، احکام حقیقت وجود، احکام عدم، ادراک، مواد ثلاث، علیت، مقولات، تغییر، ذات الهی، صفات الهی و افعال الهی.
**********************************


ریشه‌های شبه علم در ایران
تلاش برای نسبت دادن تمام پیشرفت‌های جدید علمی به دانشمندان قدیم ایرانی از نمودهای شبه علم است
معاون پژوهشی و فن‌آوری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اظهار کرد: از مشخصات پرورش ایده‌های شبه علم در ایران تلاش برخی در جهت بیان تمام جنبه‌های نوین علم و فن‌آوری در گذشته‌های دور و نزدیک تاریخی ما و تلاش‌ دانشمندانی است که در محدوده ایران می‌زیسته اند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر مهدی زارع که با موضوع «ریشه‌های شبه علم در ایران» در محل مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: ریشه این مساله شاید نوعی حس حقارت و عقب ماندگی تاریخی در ذهن برخی باشد که به شکل اغراق آمیز با تحریف تاریخ و یا تفسیرهای خاص از بعضی از فعالیت‌های علمی دانشمند‌ان گذشته و نمایاندن کار آنها به عنوان همانندهای علم مدرن و امروزی نمود می‌یابد.
در تبیین تفاوت‌های علم و شبه علم گفت: وقتی به مساله شبه علم می پردازیم، متوجه می شویم که شبه علم ادعایی است که به ظاهر و با طبیعت و شواهد علمی مطرح می‌شود و آن چنان که باید حمایت نمی‌شود. مبتنی بر شواهد روایی (حکایت‌ها) است و بر روی موارد ناسازگاری‌ها (و مفروضات) علمی مانور می‌دهد و برای توصیف مسایل غیر قابل توضیح به صورت راز یا اسطوره تلاش می‌کند.
وی تصریح کرد: در شبه علم، بر اساس تشابه صرف بحث می‌کنند و یا به دانشمند‌ان شناخته شده، بسیار استناد می‌کنند و نیز از بحث‌هایی آماری استفاده می‌شود، آمار فیلتر می‌شود و یا رویکردی انتخابی و دلخواه با آمار دارد.
معاون پژوهشی و فن‌آوری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در ادامه توضیح داد: در شبه علم، تجدید نظر نمی‌شود، حتی اگر ثابت شود، غلط است و مطالبش مستقیما به روزنامه‌ها می‌رود، بی آن که قبلا در ژورنال‌های علمی با داوری منتشر شود.
زارع، اضافه کرد: در شبه علم ادعا می‌شود که در معرض حذف و ارعاب قرار گرفته است و معمولا ادعای افراد مقداری مظلوم نمایی در آن است و ادعا می‌کند که الگوی نمونه (پارادایم) جدیدی را کشف کرده و یا برای هر مرضی یک درمان دارد.
وی با اشاره به «نقش شاهد» برای بررسی این مساله، اظهار داشت: علم به صورت مستقل قابل کنترل است، هیچ تناقضی پذیرفته شده نیست و هر اصلی باید مورد نقد واقع شود و در معرض سوال یا ابطال قرار گیرد، در حالی که شبه علم، بر مبنای حکایت است و به صورت مستقل قابل کنترل نیست و مشاهدات یا داده‌هایی که با باورهای از پیش بنا شده همخوان نباشند، نادیده گرفته شده یا پنهان می‌شوند.
معاون پژوهشی و فن‌آوری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله خاطر نشان کرد: در علم، مدل‌هایی که بر اساس ایده‌های قدیمی بنا شده‌اند، هر جایی که لازم باشد، بر اساس شواهد جدید اصلاح می‌شوند و این چیزی است که در شبه علم، نسبتا صلب است و بر اساس سلسله مراتب نخبگی تعریف می‌شود و تجربه در شبه علم کمتر دخیل است، زیرا که عقیده بدوا بنا شده است و کمی نیز تحقیقی انجام می‌شود، ‌به این علت که اعتقاد حاصل شده را توجیه کند.
زارع در ادامه سخنانش به مساله مقام و سلسله مراتب نخبگی اشاره کرد و افزود: در علم کارشناس نخبه ویژه نداریم و ایده‌ها و مفهوم‌های علمی بر مبنای شایستگی خودشان، شواهد و دانش موجود پایدار می‌مانند؛ در مقابل در شبه علم بر اساس سلسله مراتب، کسوت و مقام نخبگان مطرح است.
به گزارش ایسنا، معاون پژوهشی و فن‌آوری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در خصوص راهکار مقابله با شبه علم گفت: در ابتدا فرض را بر صحت گذاشته و پیش فرض قابل امتحان را بر اساس ادعای شبه علمی ایجاد کرده و در موضوع شبه علم با تعیین متغیر مستقل و وابسته به آزمون می‌پردازیم. در این راستا چند متغیر کنترلی مستدل را تشخیص داده و یک آزمایش مستدل برای آزمودن پیش فرض شبه علمی طراحی می‌کنیم که این آزمایش می‌تواند شامل یک آزمون و یک گروه کنترلی باشد که در بسیاری از موارد در دنیا به این مساله کمک می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در اشاره به ریشه‌های شبه علم به بیان مثالی از «عدم آگاهی مردم در خصوص محیط زیست» پرداخت و ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده بیشتر آمریکایی‌ها یعنی 75 درصد فکر می‌کنند که تولید برق از موارد غیر آلوده کننده محیط زیست صورت می‌گیرد و تنها 25 درصد می‌دانند که 70 درصد انرژی برق از سوخت‌های فسیلی آلوده کننده حاصل می‌شود و در واقع یک سوم مردم در آمریکا فرض می‌کنند که سوخت مصرفی 104 نیروگاه هسته‌ای آمریکا در جایی عمیق در غرب در تاسیسات زیرزمینی ذخیره می‌شود.
زارع در ادامه به عدم آگاهی جوانان در آمریکا از موقعیت‌های جغرافیایی اشاره و اظهار کرد: 11 درصد از جوانان نمی‌توانند موقعیت آمریکا را بر روی نقشه مشخص کنند. 29 درصد نمی‌توانند موقعیت اقیانوس آرام، 58 درصد ژاپن و 68 درصد نمی‌توانند موقعیت انگلیس را بر روی نقشه نشان دهند.
وی با بیان تاریخچه‌ای از وضعیت باورهای شبه علمی در آمریکا در زمینه‌ پیشه طالع بینی در آمریکا به وجود 10 هزار طالع‌بین رسمی و یکهزار طالع بین حرفه‌یی تمام وقت، انتشار 20 مجله طالع بینی و چاپ 10 کتاب جدید طالع بینی در هفته، انتشار پیش‌بینی‌های طالع بینی در بیش از یکهزار روزنامه و مراجعه‌ سالانه پنج میلیون نفر با صرف حدود 200 میلیون دلار برای مشاوره‌های طالع بینی اشاره کرد.
معاون پژوهشی و فن‌آوری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، درباره دیگر تفاوت‌های بین علم و شبه علم، اضافه کرد: روش علمی، قابل آزمون و ابطال است. هیچ حقیقت مطلقی در علم نداریم، هیچ تعصبی در علم وجود ندارد، علم فقط به تحقیق در مورد جهان طبیعت می‌پردازد و کاری با منظور ــ نیت و مقصود ــ ندارد، این‌ها بخشی دیگر از ویژگی‌های علم است.
زارع در ادامه در خصوص ویژگی‌های شبه علم، خاطر نشان کرد: از ویژگی‌های شبه علم این است که باوری نه قابل سنجش و نه قابل ابطال است و اگر باشد ابطال شده، البته این ادعا با زبان و لحن علمی بیان می‌شود، ادعاها اغلب مبهم و تا حدی بی‌معنی هستند و حقایق بر اظهارات مسوولان یا دانشمند‌ان مشهور بنا شده است.
معاون پژوهشی و فن‌آوری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله خاطر نشان کرد: شبه علم، نمایش مشاهدات یا نظریات غلط است، معمولا ظاهر منطقی دارد، اشکالات واضحی نسبت به درک علمی دارد و در مقابل علم مجموعه‌ای از مشاهدات و نظریات است که قابل تصدیق و تکذیب است و روشهایی که مفید بودنشان برای کسب، تکذیب، تصدیق مشاهدات هر نظریه اثبات شده باشد.
وی با بیان موضوع بهداشت روان‌شناسی و شبه علم در ایران، اظهار داشت: در ایران و تمام کشورهای جهان دانسته‌های بهداشتی در قالب محصولات فرهنگی به فروش می‌رسد و این مساله فقط برای متخصصان نسل جدید روان‌شناسی که مساله حرفه‌ای است مهم می‌باشد و این که محصولات این روانشناسان کارایی داشته باشد به وضوح مشخص نشده است.
معاون پژوهشی و فن‌آوری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله درباره وضعیت آموزش عمومی در ایران، تصریح کرد: کیفیت پایین آموزش و پرورش در ایران و عدم انطباق آن با استانداردهای جهانی، قدیمی بودن بیشتر محتوی کتاب‌های درسی، تمرکز آموزش کیفی در مدارس پولی (غیر انتفاعی)، عدم نظارت کیفی بر مدارس و تمرکز بر پرورش سریع دانش‌آموزان که مفاهیمی سرسری را خوب حفظ می‌کنند و حجم بالای تکالیفی که علاقه‌ای بر نمی‌انگیزد و بیشتر دانش‌آموزان را از علم و پژوهش دور می‌کند، بخشی از وضعیت آموزش عمومی در ایران است.
وی در ادامه به وضعیت کیفیت آموزشی عمومی در ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و افزود: جوانان به طور متوسط در ایالات متحده سالانه 900 ساعت را در مدرسه و یک‌هزار و 500 ساعت را در جلوی تلویزیون می‌گذارنند و تا سن 65 سالگی یک آمریکایی به طور متوسط 9 سال را جلوی تلویزیون گذرانده است.
زارع با اشاره به پدیده «گرم شدن زمین» گفت: در 928 مقاله چاپ شده در مجلات علمی دارای داوری در مورد این موضوع، هیچ تردیدی در مورد اصل مساله مطرح نشده است اما از 636 مقاله منتشر شده در روزنامه‌های معتبر بین سال‌های 1993 تا 2003، 53 درصد شک و تردید در مورد اصل موضوع مطرح شده است.
وی درباره راه حل‌های مقابله با شبه علم گفت: افزایش سرمایه‌گذاری‌ در آموزش عملی، مرور انتقادی برنامه‌های آموزش مدارس توسط گروه‌های تخصصی مستقل، عدم استفاده از برنامه‌های آموزشی سفارشی، ایجاد برنامه‌های مشارکت در پژوهش‌های علمی برای دانش‌آموزان، بالا بردن استاندارد روزنامه‌نگاری و حمایت از رسانه‌های جایگزین (اینترنت و ... ) بخشی از راهکارهایی هستندکه مد نظر قرار می‌گیرد.
**********************************
دفاتر استانی بنیاد ملی نخبگان تاسیس می شود
معاون علمی و فناوری اطلاعات رئیس جمهور گفت: دفاتر استانی بنیاد ملی نخبگان در کشور تاسیس و راه اندازی می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، صادق‌واعظ‌زاده بعداز ظهر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در بیرجند، با بیان اینکه تاسیس دفاتر استانی بنیاد ملی نخبگان در دستور کار این معاونت قرار دارد، افزود: تاکنون در چهار استان این دفاتر استانی راه اندازی شده است.
وی اضافه کرد: در خراسان جنوبی نیز در صورت آمادگی امکانات لازم و فراهم کردن مکان مناسب دفتر بیناد ملی نخبگان راه اندازی خواهد شد.
واعظ زاده با اشاره به اینکه این معاونت همه گروه های نخبه در سطح کشور را شناسایی و تحت پوشش این نهاد قرار می دهد، اظهار داشت: در این راستا تاکنون بالغ بر چهار هزار نفر شناسایی و تحت حمایت قرار گرفته اند.
وی دانش آموزان و دانشجویان نخبه در سطح جهانی، رتبه های برتر آزمونهای سراسری، دانش آموختگان رتبه اول دانشگاه های کشور، استادیاران نخبه، جوان و پر استعداد کشور و برگزیدگان جشنواره های علمی و فناوری کشور را از جمله گروه های نخبه شناسایی شده و تحت حمایت برشمرد.
معاون علمی و فناوری اطلاعات رئیس جمهور عنوان کرد: همچنین حمایت از هنرمندان، نخبگان روحانی، افراد دارای مقامات ملی و بین المللی در حفظ و قرائت قرآن کریم، صاحبان مهارت‌های برجسته و نخبگان حوزوی از جمله گروه های در حال شناسایی هستند که در سال جاری حمایت خواهند شد.
وی در ادامه به لایحه حمایت از دانشمندان کشور اشاره کرد و بیان داشت: در ایران نوآوری و اختراع به صورت ارتجاعی در حال افزایش بوده به طوری که در برنامه چهارم توسعه پنج برابر برنامه سوم توسعه اختراع به ثبت رسیده است.
واعظ زاده در ادامه از ثبت اختراع در مقیاس بین المللی خبر داد و گفت: در برنامه سوم توسعه بیش از چهار هزار اختراع  ثبت شده که این میزان به 20 هزار اختراع در برنامه چهارم توسعه رسیده است.
معاون علمی و فناوری اطلاعات رئیس جمهور در پایان با بیان اینکه اختراعات از نظر عینی، نوآوری و قابلیت اجرا مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس منابع در اختیارشان قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: در این راستا نزدیک به هزار اختراع مورد تایید قرار گرفته است.
**********************************

در کرسی نظریه پردازی مبانی منطق کشف گزاره های دینی عنوان شد:
فقدان مباحث معرفت دینی در حوزه و دانشگاه احساس می شود
فقدان پرداختن به مباحث معرفت دینی در حوزه و دانشگاه احساس می شود و انچه که وجود دارد هم بیش از آنکه علمی باشد جنبه سیاسی به خود گرفته است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایکنا، سومین جلسه کرسی نظریه پردازی«مبانی منطق اکتشاف گزاره‌های دینی» 10 تیرماه با حضور نظریه پرداز، داوران و ناقدان نظریه در پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی برگزار ‌شد.
در این نشست که حجج اسلام والمسلمین خسروپناه، علی عابدی شاهرودی و ابوالقاسم علیدوست به عنوان داور و حجج اسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، هادی صادقی، ابوالفضل کیاشمشکی و علیرضا قائمی نیا به عنوان ناقد حضور داشتند حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان نظریه پرداز به دفاع از نظریه مبانی منطق کشف گزاره های دینی پرداخت و تصریح کرد: این نظریه در صدد توصیف امر واقعی است و معتقد است مبادی خمسه برای کسب معرفت دینی وجود دارند.
رشاد اظهار کرد: عوامل تکوین و تطور دینی را می توان به سه دسته معرفتی، غیرمعرفتی و شناخته و ناشناخته تقسیم کرد.
وی با اشاره به کسب معرفت عقلی افزود: عقل خواه ناخواه در تکون معرفت ما نقش دارد حتی کسانی که عقل گریز هستند هم نمی توانند آن را منکر شوند از این رو عقل در معرفت انسان نقش آفرین است چون عقل خودش حجت است.
وی ادامه داد: این نظریه معتقد است مبادی پنج گانه مصدرشناختی، دین شناختی، قلمروشناختی، مخاطب شناختی و معرفت شناختی برای کسب معرفت و اکتشاف آن برای انسان وجود دارد. دین رسالت است و رسالت پنج رکن دارد که پیام، پیام دهنده، پیام گیرنده و محتوای پیام بخش هایی از این ارکان هستند و دین پیام وارگی دارد.
رشاد با تقسیم بندی دین به عقاید، احکام و اخلاق تصریح کرد: نوع تلقی پیشینی انسان از دین در فرایند اکتشاف دینی سهم آفرین است البته این به آن معنا نیست که انسان نمی تواند خودآگاهانه به کسب معرفت دینی برسد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه با بین اینکه خصوصیات روان شناسی، منش و شخصیت و حتی استعداد افراد به صورت ناخودآگاه در معرفت فرد اثر می گذارد عنوان کرد: عوامل تاریخی، هنجارها، عادات و ... نیز به عنوان عوامل آفاقی در تکوین و تطور معرفت نقش آفرین هستند و هرگاه این عوامل به صورت فاحش اثرگذار شوند در این صورت اصابت معرفت به واقع دچار اختلال خواهد شد و عوامل نابه‌حق دخیل در این فرایند اثر می گذارند.
وی با اشاره به مبدا قلمروشناسی معرفت اظهار کرد: هندسه معرفت دینی در قالب عقاید دینی، علم دینی، احکام دینی، اخلاق دینی و ... شکل می گیرد. خداوند از انسان نخواسته است که در همه قضایای دینی به قطعیت و یقین برسد بلکه برخی ظنون را هم ملحوظ کرده است.
رشاد در پایان بخش اول سخنانش تصریح کرد: این نظریه می تواند چارچوب نظری دستگاه روش‌شناختی با مختصات جامع بودن، کامل بودن، واقع گرایی، اصیل، روزآمد و پیوسته پویا بودن و فرگشت یابنده را ایجاد کند.
در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری از استادان حوزه علمیه قم به عنوان ناقد این نظریه با طرح نقدهایی درباره ضرورت طرح این نظریه، فاقد مدل بودن آن و زیاد بودن مبادی معرفتی طی سخنانی گفت: من در اینکه این نظریه بتواند دگرگونی در مبادی علم اصول ایجاد کند ندیده ام.
وی با بیان اینکه نسبت بین مقدمه و اصول نظریه چندان روشن نیست ادامه داد: اگر دین را به معنای پیام تلقی کنیم سه اصل پیام دهنده، پیام و پیام گیرنده در این زمینه وجود دارد و مابقی در حاشیه قرار می گیرند از این رو تعیین مبادی پنج گانه ناصحیح است و اصولا این سئوال مطرح ست که چرا مبادی معرفتی به قلمرو پنج‌گانه تقسیم شده است.
میرباقری، یکی دیگر از نقاط ضعف این نظریه را نادیده گرفتن نقش حس در معرفت عنوان و تصریح کرد: در این نظریه نقش احساس نادیده گرفته شده در حالی‌که این نقش حتی کمتر از نقش عقل و فطرت نیست.
در ادامه این کرسی، حجت الاسلام والمسلمین قائمی نیا، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) طی سخنانی به نقد این نظریه پرداخت و اظهار کرد: فقدان معرفت دینی در دانشگاه و حوزه احساس می شود و این معرفت بیشتر شکل سیاسی به خود گرفته است تا معرفتی از این رو طرح چنین مباحثی بسیار مفید است.
وی در نقد این نظریه ادامه داد: این نظریه می گوید معرفت دینی از جایی تکون یافته است و تطوری در آن رخ داده است حال باید مشخص شود فرایند این تطور و تکون چگونه است. خود طرح سئوال این نظریه جای بحث دارد.
قائمی نیا شباهت این نظریه به نظریه قبض و بسط را از دیگر نقاط ضعف آن خواند و با تخریبی خواندن نظریه قبض و بسط اظهار کرد: این نظریه باید مشخص کند که آیا تنها فهم همدلانه از دین می تواند انسان را به معرفت دینی برساند یا اینکه فهم فارغ دلانه نیز معتبر و مورد قبول است.
قائمی نیا در توضیح فهم فارغ دلانه و ناباورانه از دین تصریح کرد: در فهم فارغ دلانه فرد برای اولین بار با قرآن و سنت مواجه می شودبدون آنکه با پیش فرض خاصی به سراغ آنها برود اما در فهم ناباوارنه، فرد خدا و قرآن را قبول ندارد و می خواهد با این فرض سراغ آن برود.
در ادامه این جلسه کرسی نظریه پردازی حجت الاسلام والمسلمین کیاشمشکی، استادیار دانشگاه امیرکبیر طی سخنانی تصریح کرد: این نظریه دارای ابهام هایی است. نظریه پرداز مطالب بسیار زیادی را درباره این نظریه عنوان کرده اند به گونه ای که اصل نظریه در این میان گم شده و مطالب دارای ابهام است.
وی تاکید کرد: البته مطالب مطرح شده درباره نظریه، ارزشمند و حاوی نکات زیادی است اما سبب شده تا برای خواننده درباره خود نظریه ابهام هایی را ایجاد کند.
کیاشمشکی با بیان این که این نظریه، عقل و فطرت را از منابع مهم معرفت دینی بیان کرده تصریح کرد: یعنی ما می توانیم غیر از کتاب و سنت نیز به اکتشاف معرفت دینی بپردازیم و گزاره های دینی را به دست آوریم.
وی افزود: نظریه می خواهد مبادی معرفت دینی را توضیح دهد در حالی که استدلال این نظریه بر ابتناء مبادی پنج گانه نادرست است.
استادیار دانشگاه امیرکبیر اظهار کرد: با فرض پذیرش پنج عنصر و ساختار پیام وارگی دین باز از مقدماتی بهره گرفته شده است که نتیجه مورد نظر را ندارد و می توان گفت ابتناء مبادی معرفتی بر مبادی خمسه، کافی نیست.
کیاشمشکی با بیان اینکه این نظریه شدیدا تحت تاثیر اصولگرایی است اظهار کرد: مباحث اصول و فقه تفاوت جدی با مباحث معرفتی دارد، در اصول ما به دنبال حجت هستیم نه کشف حقیقت به همین دلیل ظنونیت هم معتبر است در حالی که در معرفت شناسی ما دنبال کشف حقیقت هستیم نه حجت.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، در بخش دوم سخنانش به پاسخ به نقد ناقدان پرداخت و درباره کارآمدی نظریه تصریح کرد: این نظریه در مقام این نیست که روش شناسی توصیه ای را طراحی کند بلکه نظریه توصیف واقع است و معتقد است که اگر مبادی منقح شوند و از امور نابحق دخیل در معرفت دینی جلوگیری شود معرفت به دست آمده می تواند حقیقت و حجت باشد.
رشاد با اشاره به نقد فاقد مدل بودن نظریه اظهار کرد: اگر بپذیریم که دین ماهیت پیام وارگی دارد و ارکان این پیام 5 یا 3 ضلع است خودش یک مدل است و نمی توان آن را فاقد مدل دانست ضمن آنکه کاهش یا افزایش مبادی نمی تواند به اصل نظریه لطمه وارد کند.
در ادامه این کرسی، داوران به ارایه نظر خود درباره این نظریه پرداختند.


آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :