اخبار حوزه و دانشگاه (11/4/88)

۱۳ تیر ۱۳۸۸ | ۱۱:۱۸ کد : ۲۵۸۵۲ اخبار
تعداد بازدید:۳۲۰
عضویت ایران در مرکز آموزش کشورهای اسلامی/ برگزاری کرسی‌نظریه‌پردازی «در مبانی اکتشاف، گزاره‌ها و آموزه‌های دینی»/ برنامه سفیران گفتگوی فرهنگ‌های آیسیسکو بررسی می‌شود/ علم اصول فقه نیازمند توسعه است/ جامعه ما به‌شدت به تئوری‌پردازان علوم انسانی نیاز دارد

از سوی رئیس جمهور:
قانون عضویت ایران در مرکز آموزش کشورهای اسلامی ابلاغ شد

رئیس جمهور قانون عضویت ایران در مرکز آموزش و تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و آماری کشورهای اسلامی که با عنوان لایحه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده را برای اجرا ابلاغ کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، بر اساس این قانون، بـه دولت اجازه داده می‌شـود در مرکز آموزش و تحقـیقات اقتصادی، اجتماعی و آماری کشورهای اسلامی عضویت یابد و نسبت به پرداخت حـق عضـویت مربوط اقدام کند و تعیین و تغییر دستـگاه اجرائی طرف عضویت بر عهـده دولت است.
بر این اساس اجراء ماده (28) منوط به رعایت اصل هفتاد و هفتم (77) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد که بر اساس اصل 77 قانون اساسی تمامی مقاوله نامه‌ها و عقدنامه‌های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
******************************************************
 
برگزاری کرسی نظریه‌پردازی در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
سومین جلسه کرسی‌نظریه‌پردازی «در مبانی اکتشاف، گزاره‌ها و آموزه‌های دینی» با موضوع «نظریه ابتنای تکون و تطور معرفت دینی در مبادی خمسه» در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، در این نشست علمی، ارتباط دین و کشف‌پذیری و نیز روش‌مندی کشف دینی و تنوع معرفتی مورد بحث و ارزیابی نظریه‌پرداز و ناقدین قرار گرفت.
همسانی برداشت‌‌های دینی و ارزشمندی در آن و عوامل اشتباه و خطا در فکر و ذهن از دیگر مباحث مطرح شده، در این نشست علمی بود.
******************************************************

برنامه سفیران گفتگوی فرهنگ‌های آیسیسکو بررسی می‌شود
همایش سه روزه سازمان تربیت، علوم و فرهنگ اسلامی (آیسیسکو) به منظور بررسی برنامه سفیران گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌های آیسیسکو از پنجشنبه 11 تیر در تونس آغاز شده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دهمین دوره از همایش سازمان تربیت، علوم و فرهنگ اسلامی (آیسیسکو) به منظور ارائه گزارش‌هایی از شورای اجرایی و فعالیت‌های سازمان در دو دوره نهم و دهم از پنجشنبه 11 تیرماه در تونس آغاز شد.
در این همایش نقش سازمان در حمایت از مؤسسات آموزشی، علمی، فرهنگی به ویژه در قدس و فلسطین مورد ارزیابی قرار می گیرد.
فعالیت‌های سازمان آیسیسکو و برنامه های سفیران گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها آیسیسکو از اهداف برگزاری این همایش عنوان شده اند.
******************************************************

حجت‌الاسلام رشاد:
علم اصول فقه نیازمند توسعه است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: علم اصول فقه موجود، نیازمند تنسیق و توسعه، تکمیل و تجزیه است. این علم در صورت فعلی ـ به رغم عمق و غنای شگرف و شگفت خود ـ برای پاسخ‌گویی به برخی پرسش‌ها و نیازهای جدید که امروزه پیش روی مقوله کشف و فهم دین قرار گرفته‌اند کافی نیست.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دومین کرسی نظریه‌پردازی »ابتنای تکوین و تطور معرفت دینی بر مبادی خمسه» با ارائه حجت‌الاسلام علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و تنی چند از نخبگان حوزوی و دانشگاهی برگزار شد.
این کرسی عصر دیروز چهارشنبه دهم تیرماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد.
در این نشست علمی حجج‌اسلام آقایان: هادی صادقی (رییش پژوهشکده صدا و سیما)، دکتر میرباقری(استاد حوزه علمیه قم)، کیاشمشکی(استاد حوزه و دانشگاه)، قائمی نیا(هیئت علمی پژوهشگاه و سردبیر نشریه ذهن) به عنوان ناقد حضور داشتند و هیئت داوران نیز متشکل از حجج‌اسلام علی عابدی شاهرودی(استاد حوزه علمیه قم)، مرتضی جوادی آملی(رییس مؤسسه اسراء)، عبدالحسین خسروپناه (مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه)، علیدوست( محقق و استاد حوزه و دانشگاه) و محمد  هادی زاده( محقق و استاد حوزه) بودند.
حجت‌الاسلام رشاد دانشیار گروه منطق فهم دین که به عنوان نظریه‌پرداز در این نشست علمی حضور داشت، در بخشی از طرح‌نامه خود پیرامون موضوع بحث آورده است: به نظر ما علم اصول فقه موجود، حاجتمند تنسیق و توسعه، تکمیل و تجزیه است. این علم در صورت فعلی ـ به رغم عمق و غنای شگرف و شگفت خود ـ برای پاسخ‌گویی به برخی پرسش‌ها و نیازهای جدید که امروزه پیش روی مقوله کشف و فهم دین قرار گرفته‌اند کافی نیست؛ و این به رغم آن است که علم اصول فقه کنونی، خود حاوی مایه‌ها و مواد اصلی چند علم مستقل است، و بدین جهت استطاعت لازم را برای تجزیه و توسعه دارد.
وی افزود: از این‌رو ضروری است که این علم، ضمن تنقیح و تکمیل، به علوم بالقوه نهفته در خود تجزیه و تفصیل یابد و در این میان، سامانه علمی جامع و مانعی با عنوان منطق اکتشاف گزاره‌ها و آموزه‌های دینی که مشتمل بر علم عام کشف دین و روشگان‌های اختصاصی حوزه‌های دینی خواهد بود، صورت بندد. طرح چنین ادعایی امروز ـ با نظر به آنچه در خصوص توسعه علوم گفته شد ـ امری کاملا طبیعی است، البته شانس قبول و کامیابی این اقتراح و ادعا، در گرو عوامل بسیاری است؛ و ازجمله این عوامل ـ و بلکه مهم‌ترین آن‌ها ـ آن است که این پیشنهاد به‌گونه‌ای کاملا علمی و دقیق، طرح و تبیین گردد تا در جامعه علمی مربوط، کاری درخور، تلقی گردد.
******************************************************

جامعه ما به‌شدت به تئوری‌پردازان علوم انسانی نیاز دارد
سید محمد ثقفی گفت معتقد است اکنون جامعه ما به‌شدت به تئوری‌پردازان علمی به‌ویژه در زمینه علوم انسانی نیاز دارد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،‌ دکتر سید محمد ثقفی که با خبرنگار مهر گفتگو می‌کرد در پاسخ به این سؤال که فلسفه هم‌اکنون چه نقشی در افزایش تفکر انتقادی جامعه بشری بر عهده دارد؟ گفت: فلسفه رشته عامی است که به‌اصطلاح مادر علوم تلقی می‌شود و در مورد هستی‌شناسی و انسان‌شناسی بحث می کند. امروزه یکی از گرایش‌هایی که در فلسفه مورد نظر است علاوه بر رشته مابعدالطبیعه یا متافیزیک که فلسفه عمومی خوانده می‌شوند گرایش اپیستمولوژی یا شناخت‌شناسی است که زنده‌ترین رشته در عرصه مباحث علوم عقلانی و انسانی است.
این استاد جامعه‌ شناسی دین دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: از این جهت متدها و روش‌های شناخت عقلانی یا تجربی یا احیاناً ایده‌آلیستی مورد مطالعه فیلسوفان قرار می‌گیرند و استاد مطهری در پاورقی‌های کتاب » اصول فلسفه و روش رئالیسم » این دو روش را در مباحث علمی و فلسفی به‌خوبی توضیح داده است.
ثقفی در پاسخ به این سؤال که آیا نقش سیاسی و اجتماعی و فرهنگی فیلسوفان در جهان جدید نسبت به نقش فیلسوفان پیشامدرن افزایش یافته است؟ گفت: این سؤال را می‌شود به چند بخش تقسیم کرد. فیلسوفانی که در عصر جدید مطرح هستند بیشتر فلاسفه سیاسی و علمی هستند و دیدگاه‌های این فیلسوفان در عرصه اجتماع ، سیاست و تمدن مورد توجه دانشمندان معاصر است.
وی افزود: اما فیلسوفان معرفت‌شناختی و متافیزیکی از جهت کارکردهای اجتماعی فلسفه چندان مورد اهمیت واقع نمی‌شوند. زیرا مسائل فلسفی کلی و معرفت‌شناختی به جهت تخصصی بودن به دوره کلاسیک فلسفه تعلق دارند.
ثقفی درپاسخ به این سؤال که جامعه ما هم‌اکنون تا چه اندازه به تفکر فلسفی نیاز دارد؟ گفت: جامعه ما در حال حاضر رجال صاحب نظر فلسفی عمده خود را از دست داده است. علامه طباطبایی، استاد آشتیانی و استاد مطهری ، سه دانشمند فیلسوفی بودند که از این دنیا رحلت کرده‌اند.
وی افزود: اگرچه اندیشه‌های این عالمان هنوز در جامعه ما زنده است ولی اندیشه‌های آنان در چند شخصیت مشهور تبلور می‌یابد که بیشتر نظریات استادشان را بازگو می‌کنند. اگرچه چندین نفر از دانشمندان معاصر در کشورمان منشای خدمات فکری بودند ولی به دلایل مختلف از جامعه منزوی شدند و یا به دیار غرب هجرت کردند.
این نویسنده و مترجم اظهار داشت: اکنون جامعه ما به‌شدت به تئوری‌پردازان علمی به‌ویژه در زمینه علوم انسانی نیاز دارد. متأسفانه گلایه‌مندی‌های سیاسی موجود، عرصه را بر اندیشه‌ورزان تنگ کرده است. امیدواریم که با توسعه امنیت و آرامش، توسعه علم و اندیشه در جامعه ما صورت گیرد.


 
آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :