اخبار حوزه و دانشگاه (9/4/88)

۱۰ تیر ۱۳۸۸ | ۱۰:۲۵ کد : ۲۵۸۵۳ اخبار
تعداد بازدید:۴۶۷
برترین کشورمنطقه در فناوری نانو هستیم/ استفاده از تجربیات ایران در راه اندازی مرکز فناوری نانو سریلانکا/ مجلس دوره ضرورت خدمت وظیفه عمومی را کاهش داد/ تاسیس کتابخانه تخصصی علوم عقلی در حوزه علمیه قم/ پذیرش مربیان دانشگاه‌ها در دانشگاه علامه طباطبایی/ دانشکده دادگستری در اراک راه اندازی می شود

وزیر علوم خبر داد:
برترین کشورمنطقه در فناوری نانو هستیم/ ایران آماده همکاری علمی با سریلانکا
وزیر علوم گفت: بر اساس رتبه بندی اعلام شده از سوی غربی‌ها، ایران در فناوری نانو در جایگاه اول منطقه قرار دارد و در سایر فناوری‌های نوین نیز از جایگاه خوبی برخوردار است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر محمدمهدی زاهدی شب دوشنبه در دیدار با وزیر علوم و فناوری سریلانکا در محل وزارت علوم افزود: در ایران ستادهای توسعه فناوری در حوزه های زیست فناوری، فناوری نانو، فناوری هسته ای، فناوری اطلاعات و فناوری هوا و فضا فعالیت می کنند که کار اصلی هدایت، سیاستگذاری و حمایت مالی مراکز تحقیقاتی حوزه های مختلف را در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور برعهده دارند.
وی با ابراز خرسندی نسبت به پایان یافتن جنگ داخلی در سریلانکا و حاکم شدن آرامش بر این کشور گفت: سریلانکا می تواند از تجربیات ایران استفاده کند و با توجه به اینکه در سال‌های جنگ تحمیلی با دو میلیون آواره از استان‌های جنوبی و غربی، دو میلیون آواره افغانی و یک میلیون آواره عراقی روبرو بوده ایم تجربه لازم را به‌دست آورده ایم.
زاهدی اضافه کرد: ما خوشحالیم که سریلانکا به فناوری‌های نوین از جمله فناوری نانو توجه دارد و در این زمینه می تواند از تجربیات ایران در زمینه فناوری‌های نوین استفاده کند. ما در ایران به دلیل جنگ تحمیلی و تحریم مجبور بودیم نیازهای خود را تامین کنیم و در اولین گام در صحنه فناوری دفاعی کشور ما به جایی رسید که اکنون هیچ کس نمی تواند ما را تهدید کند و حمله حتی اگر کوچک هم باشد با پاسخ قاطع ایران همراه خواهد بود.
وی در خصوص حمایت از دانشجویان سریلانکا خاطرنشان کرد: در صورت تهیه یک یادداشت تفاهم، ایران آمادگی دارد که برخی از دانشجویان سریلانکا را در حوزه های فناوری در ایران بورسیه کند.
وزیر علوم خواستار گسترش زبان فارسی در دانشگاه‌های سریلانکا شد و اظهار داشت: برای توسعه روابط علمی ایران و سریلانکا می توان از زبان فارسی بیشتر بهره گرفت.
وی تاکید کرد: علاوه بر این ایران آمادگی دارد تجربه دانشگاه علمی - کاربردی را برای اشتغال در رشته های تحصیلی مبتنی بر فعالیت های متعدد را در اختیار سریلانکا قرار دهد.
زاهدی خطاب به وزیر علوم و فناوری سریلانکا گفت: امیدوارم با برنامه‌ریزی بتوانید از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در ایران بازدید کنید و با جایگاه علمی ایران آشنا شوید.
******************************************************

وزیرعلوم سریلانکا خواستار شد:
استفاده از تجربیات ایران در راه اندازی مرکز فناوری نانو سریلانکا
وزیر علوم و فناوری سریلانکا خواستار استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در راه اندازی مرکز فناوری نانو در سریلانکا شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، پروفسور تیسا ویتارانا شب دوشنبه در دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران در محل وزارت علوم بر پیشرفت‌های ایران در حوزه های علمی تاکید و خواستار همکاری با ایران در این زمینه شد.
وی با اشاره به وقوع جنگ داخلی در سریلانکا و مشکلاتی که این موضوع در راه پیشرفت و توسعه این کشور ایجاد کرده است، افزود: سیستم آموزشی کشور سریلانکا رایگان و آزاد است اما به دلیل همین مشکلات، مردم به صورت بالقوه نمی توانند در رشته هایی که تحصیل می کنند به کار اشتغال یابند.
وزیر علوم و فناوری سریلانکا اضافه کرد: علی رغم پیروزی بر تروریست‌ها اگر نتوانیم اقتصاد را پیش ببریم دوباره با مشکل مواجه می شویم. همه از مشکلات اقتصادی که در جهان رخ داده باخبر هستند و برای رفع این مشکلات اقتصادی نیازمند توجه به علوم و تکنولوژی هستیم تا بتوانیم از این مشکل جهانی صحیح و سالم بیرون بیاییم.
وی با اشاره به موفقیت کشوری مانند کره جنوبی در خصوص توجه فناوری‌های جدید از جمله فناروی اطلاعات، مواد پیشرفته و میکروالکترونیک‌ها یادآور شد: سریلانکا در گذشته در خواب بود اما اکنون از این خواب بیدار شده و قصد دارد به موج فناوری که دنیا را بیدار کرده بپیوندد. اگر این اتفاق رخ دهد ما نیز می توانیم بر مشکلات فعلی کشور فایق بیاییم.
ویتارانا از تصویب سند توسعه فناوری نانو در سریلانکا به عنوان یکی از گام‌های مهم این کشور در توسعه فناوری نام برد و گفت: ما در این راستا قصد راه اندازی مرکز نانوتکنولوژی را داریم که برای تاسیس آن 60 میلیون دلار اعتبار درنظر گرفته شده و با توجه به مشکلات اقتصادی نیاز به همکاری بخش خصوصی و کشورهای دیگر در این زمینه است.
وزیر علوم و فناوری سریلانکا اضافه کرد: در این پروژه از دانشمندان سریلانکایی که در سایر کشورها از جمله آمریکا، انگلستان و کانادا مشغول به کار هستند استفاده می شود و با توجه به موفقیت‌های ایران در زمینه فناوری نانو خواستار استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در راه اندازی این مرکز هستیم.
******************************************************
مجلس دوره ضرورت خدمت وظیفه عمومی را کاهش داد
مجلس شورای اسلامی دوره ضرورت خدمت وظیفه عمومی را برای دارندگان مدرک تحصیلی مختلف کاهش داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب 1363 سقف دوره ضرورت خدمت وظیفه عمومی را 24 ماه تعیین کردند.
براساس این مصوبه مجلس در صورتی که مشمولان، مازاد و یا کمتر از تعداد مورد نیاز باشند ستاد کل با کسب اجازه از فرماندهی کل آن را به کمتر یا بیشتر از مدت دوره ضرورت تغییر می دهد.
نمایندگان همچنین مقر کردند دوره ضرورت خدمت برای مشمولان دارای مدرک دکترای تخصصی یا معادل آن 10 ماه، مدارک کارشناسی ارشد یا معادل آن 8 ماه، مدرک کارشناسی یا معادل آن 6 ماه، مدرک فوق دیپلم یا معادل آن 4 ماه و مدرک دیپلم یا معادل آن 2 ماه کاهش یابد.
******************************************************

تاسیس کتابخانه تخصصی علوم عقلی در حوزه علمیه قم
کتابخانه تخصصی علوم عقلی توسط مجمع عالی حکمت اسلامی با بیش از پنج هزار عنوان کتاب فعالیت خود را آغاز کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، در این کتابخانه پنج هزار و 500 عنوان کتاب در بیش از هفت هزار و 500 جلد کتاب در کنار نشریات تخصصی به علاقه‌مندان علوم عقلی ارائه می شود.
سالن مطالعه این کتابخانه نیز مجهز به سیستم وایرلس بوده و برای اولین بار در شهر قم این امکان برای پژوهشگران فراهم شده است که همزمان با انجام مطالعات از اینترنت نیز استفاده کنند.
کلیه خدمات این کتابخانه نیز به صورت رایگان بوده و دانش پژوهان مرکز با معرفی نامه از اساتید، دانش پژوهان یکی از رشته های علوم عقلی و دیگر علاقه‌مندان براساس ضوابط عضویت در کتابخانه می توانند از این منابع استفاده کنند.
******************************************************

پذیرش مربیان دانشگاه‌ها در رشته‌های دکتری حقوق بین‌الملل عمومی و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
مربیان دانشگاه‌ها در دوره دکتری رشته‌های حقوق بین الملل عمومی و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی پذیرش می‌شوند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری ایسنا، در راستای آیین‌نامه اجرایی دوره دکتری خاص مربیان دانشگاه‌ها وموسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، دانشگاه علامه طباطبایی از میان مربیان واجد شرایط، تعدادی را در دوره دکتری رشته‌های حقوق بین الملل عمومی و حسابداری پذیرش می‌کند.
علاقمندان می توانند جهت اطلاع از شرایط پذیرش و دریافت فرم ثبت نام به آدرس اینترنتی
http://web.atu.ac.ir/news/060488e.pdf  مراجعه کنند.
******************************************************
 
با حضور اساتید حوزه و دانشگاه
کرسی نظریه‌پردازی اکتشاف گزاره‌ها برگزار می‌‌شود
دومین کرسی نظریه پردازی «مبانی منطق اکتشاف گزاره‌ها و آموزه‌های دینی» با ارایه حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر صادقی رشاد و با حضور برخی از نخبگان حوزوی و دانشگاهی برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، در این نشست علمی، حجج‌اسلام آقایان: هادی صادقی، رییس پژوهشکده صدا و سیما، دکتر میرباقری استاد حوزه علمیه و کیاشمشکی استاد حوزه و دانشگاه، قائمی نیا استاد حوزه و سردبیر نشریه ذهن، به عنوان ناقدان حضور دارند و حجج‌اسلام علی عابدی شاهرودی، استاد حوزه علمیه مرتضی جوادی‌آملی، رییس موسسه اسراء، عبدالحسین خسروپناه، مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی علیدوست، محقق و استاد حوزه و دانشگاه و محمد  هادی‌زاده محقق و استاد حوزه هیأت داوران این کرسی‌نظریه‌پردازی را تشکیل خواهند داد.
بر پایه این گزارش کرسی نظریه‌پردازی«مبانی منطق اکتشاف گزاره‌ها و آموزه‌های دینی» امروز چهارشنبه، دهم تیرماه، ساعت 16 عصر در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم به نشانی بلوار 15 خرداد(شاه سید علی)، کوی شهید میثمی(ک 10) برگزار خواهد شد.
******************************************************

دانشکده دادگستری در اراک راه اندازی می شود
معاون اداری مالی دادگستری استان مرکزی گفت: دانشکده علمی کاربردی دادگستری مهر ماه امسال در اراک راه اندازی می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محسن خطیب‌ آرا افزود: در مرحله نخست پذیرش دانشجو در چهار رشته خدمات قضائی، نگارش حقوقی، کارشناس حقوق با گرایش علوم ثبتی و رایانه در مقطع کاردانی و کارشناسی به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه، در رشته کاردانی 15 نفر و در مقطع کارشناسی 12 نفر از پرسنل دادگستری می‌توانند، پذیرش شوند، افزود: ارتقای کیفی نیروی انسانی، آموزش پرسنل و بازسازی نیروی انسانی از اولویت‌های کاری دستگاه قضائی استان و ایجاد این واحد آموزشی است.
خطیب آراء در ادامه با بیان اینکه  47.76 درصد کارکنان دادگستری فوق‌دیپلم و لیسانس، 2.45 درصد فوق‌لیسانس، 39.18 درصد دیپلم و 10.16 درصد زیر‌دیپلم هستند، افزود: تاکنون 45 درصد پست اداری دادگستری استان مرکزی تکمیل شده و دادگستری در‌نظر دارد چهار سال آینده 55 درصد فضای خالی را پر‌کند.
وی از اجرای اتوماسیون اداری در دستگاه قضائی خبر داد و خاطرنشان کرد: در این سیستم بانک‌ اطلاعاتی از پرسنل، شناسایی ایثارگران و جانبازان، ارزشیابی کارکنان، معرفی افراد نمونه کشوری و تجلیل سالانه از بازنشستگان پیش‌بینی شده است.
******************************************************

دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه:
تشکیل کمیسیون انجمن‌ها و قطب‌های علمی حوزه علمیه قم
مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه گفت: اولین جلسه کمیسیون انجمن‌ها و قطب‌های علمی شورای اعطای مجوزهای حوزه علمیه قم در تیر ماه تشکیل می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر،حجت الاسلام ساجدی با اعلام این خبر گفت: این کمیسیون‌ها یکی از کمیسیون‌های چهارگانه شورای اعطای مجوزها و امتیازات علمی حوزه علمیه قم است که با هدف ارائه فعالیت‌های کارشناسی و مشاوره ای به این شورا در موضوع انجمن‌ها و قطب‌های علمی حوزه تشکیل می شود.
وی افزود: حجت الاسلام عماد معاون پژوهشی حوزه به عنوان رئیس، مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه به عنوان دبیر و هفت نفر از اعضای حقیقی و حقوقی به عنوان اعضای این کمیسیون انتخاب شده اند.
ساجدی اضافه کرد: اولین جلسه این کمیسیون به زودی تشکیل خواهد شد.

 

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :