اخبار حوزه و دانشگاه (8/4/88)

۰۹ تیر ۱۳۸۸ | ۱۱:۳۷ کد : ۲۵۸۵۵ اخبار
تعداد بازدید:۵۹۳
جرایم شدید برای اساتید دارای رکود علمی/ تشریح جزئیات پذیرش و برگزاری اولین دوره دکتری پژوهشی در کشور/ معرفی سه پژوهشگر برتر ایرانی در یکی از پایگاه‌های استنادی علوم دنیا/ داغ‌ترین مقالات علمی دانشمندان ایرانی در عرصه جهان/ دعوت به همکاری در زمینه رایانه/ اسامی کامل برگزیدگان و شایستگان تقدیر هشتمین جایزه کتاب فصل/

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم:
جرایم شدید برای اساتید دارای رکود علمی/ مشخصات اساتید دارای رکود علمی

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح مشخصات اعضای هیئت علمی که دارای رکود علمی هستند، گفت: بر اساس جدیدترین آئین نامه دانشگاه‌ها می توانند نسبت به خاتمه خدمت اعضای هیئت علمی دارای رکود علمی اقدام کنند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه . دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، رضا عامری با اشاره به قانون جدید در رابطه با بحث رکود علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها گفت: اعضای هیئت علمی باید به طور سنواتی از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و اجرایی که انجام می دهند حداقل امتیازاتی را به دست آورند و یک پایه کسب کنند. اگر عضو هیئت علمی نتواند برای مدت حدود سه سال متوالی این پایه را دریافت کند مشمول رکود علمی می شود.
وی اظهار داشت: دانشگاه می تواند عضو هیئت علمی که دارای رکود علمی شده در صورت رسمی آزمایشی بودن به پیمانی تبدیل کند و در صورت پیمانی بودن درباره خاتمه خدمت و قطع همکاری وی با دانشگاه تصمیم بگیرد.
قائم مقام معاونت آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه این قانون تمام اعضای هیئت علمی شامل مربی، استادیار، دانشیار و استاد می شود به مهر گفت: برای بررسی وضعیت و پرونده عضو هیئت علمی که دارای رکود علمی است کمیته ای متشکل از خود فرد، نماینده دانشکده و  گروه آموزشی تشکیل می شود و تصمیم لازم در این خصوص اخذ می شود.
******************************************************
مدیرکل امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم:
تشریح جزئیات پذیرش و برگزاری اولین دوره دکتری پژوهشی در کشور

مدیرکل امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم جزئیات پذیرش و برگزاری دوره دکتری پژوهشی از سال تحصیلی جدید را اعلام کرد و گفت: اجرای دوره دکتری پژوهشی با هزینه دستگاه‌های بیرون از دانشگاه صورت می گیرد و در این دوره 28 تا 33 واحد مربوط به رساله است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، جعفر هزار جریبی افزود: بر اساس آئین نامه جدید شرکت در دوره دکتری از سال تحصیلی 89- 88 شیوه پژوهشی نیز به این دوره اضافه می شود و هر موسسه پژوهشی می تواند برای ایجاد این دوره به دفتر گسترش آموزش عالی درخواست بدهد.

اجرای دوره دکتری پژوهشی با هزینه دستگاه‌های بیرون از دانشگاه
وی افزود: شیوه پژوهشی، خاص پژوهشگاه‌ها، موسسه‌های پژوهشی مستقل و وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که باید برای پروژه های دکتری طرح‌های برون موسسه ای داشته باشند و در صورتی که دانشگاه‌ها متقاضی باشند باید برای اجرای این شیوه کلیه هزینه های دوره را از درآمدهای اختصاصی مرتبط با صنعت تامین کنند.

28 تا 33 واحد دوره دکتری پژوهشی مربوط به رساله است
مجموع واحدهای دوره دکتری 36 واحد است که با شیوه آموزش 12 تا 18 واحد آن واحدهای درسی و 18 تا 24 واحد آن مربوط به رساله است و با شیوه پژوهش 3 تا 8 واحد آن واحدهای درسی و 28 تا 33 واحد آن مربوط به رساله است که در برنامه درسی مصوب هر رشته تعیین می شود
مدیر کل امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم گفت: مجموع واحدهای دوره دکتری 36 واحد است که با شیوه آموزش 12 تا 18 واحد آن واحدهای درسی و 18 تا 24 واحد آن مربوط به رساله است و با شیوه پژوهش 3 تا 8 واحد آن واحدهای درسی و 28 تا 33 واحد آن مربوط به رساله است که در برنامه درسی مصوب هر رشته تعیین می شود.
وی افزود: تعیین حداقل و حداکثر واحدهای درسی در شیوه پژوهشی در هر زمانی از دوره تحصیلی با تشخیص و نظر استاد راهنما صورت می گیرد.

14 حداقل نمره قبولی در هر درس دوره دکتری است
هزار جریبی گفت: حداقل نمره قبولی در هر درس 14 از 20 و میانگین قابل قبول نمره های دانشجو در همه درس‌ها 16 از 20 است این میانگین بر اساس نمره های درسهای گذرانده شده محاسبه می شود و در صورتی که مقدار آن کمتر از 16 باشد، دانشجو مجاز است با نظر استاد راهنما حداکثر در یک نیمسال تحصیلی درس‌هایی را علاوه بر سقف واحدهای درسی برای جبران میانگین کل بگذراند.
وی اضافه کرد: در شرایط خاص و در صورت نیاز به تشخیص و پیشنهاد استاد راهنما یا اساتید راهنما و تایید گروه ذیربط دانشجو موظف است تعدادی از دروس را حداکثر تا 6 واحد را به عنوان "درس‌های جبرانی" بگذراند و نمره آنها در تعیین میانگین کل محاسبه نمی شود.
احراز قابلیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجو برای آغاز فعالیت پژوهشی است. در این مرحله دانشجو باید با نظر شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده و یا پژوهشکده در یک آزمون که شامل دو یا سه درس اصلی به انتخاب استاد راهنما و تصویب گروه آموزشی باشد شرکت کند
مدیر کل امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم با اشاره به زمان ارائه موضوع رساله در دو شیوه پذیرش دانشجوی دکتری گفت: دانشجو در شیوه "آموزشی - پژوهشی" تا پایان نیمسال دوم و در شیوه پژوهشی همزمان با پذیرش و از همان نیمسال اول موظف است موضوع رساله خود را با هماهنگی استاد راهنما تعیین و فعالیت پژوهشی خود را آغاز کند.
وی اظهار داشت: احراز قابلیت‌های آموزشی و پژوهشی دانشجو برای آغاز فعالیت پژوهشی لازم است. در این مرحله دانشجو باید با نظر شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده و یا پژوهشکده در یک آزمون که شامل دو یا سه درس اصلی به انتخاب استاد راهنما و تصویب گروه آموزشی باشد شرکت کند. این آزمون باید به گونه ای باشد تا توانمندی، تحلیل و استنباط دانشجو از نظر اساتید راهنما و مشاور و سه نفر از اعضای هیئت علمی برای آغاز فعالیت پژوهشی سنجیده شود.

حداقل میانگین نمرات دانشجویان در ارزیابی جامع
درباره حداقل میانگین نمرات دانشجویان در ارزیابی جامع به مهر گفت: میانگین نمرات دانشجو در ارزیابی جامع نباید کمتر از 16 باشد. دانشجویی که میانگین ارزیابی جامع وی کمتر از 16 باشد تنها یک بار دیگر می تواند در ارزیابی جامع شرکت کند.
وی اظهار داشت: دانشجو پس از تدوین رساله و تایید استاد راهنما یا اساتید راهنما و به شرط کفایت دستاوردهای علمی رساله (چاپ حداقل دو مقاله برای دانشجویان در شیوه آموزشی در مجلات علمی - پژوهشی معتبر و دارای نمایه معتبر بین المللی) موظف است در حضور هیئت داوران از رساله خود دفاع کند.
در شرایط خاص و با تایید هیئت داوران و شورای تحصیلات تکمیلی موسسه تولید دانش فنی، ثبت اختراع تایید شده توسط سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و آثار بدیع هنری می تواند جایگزین چاپ مقاله در شیوه آموزشی شود
مدیر کل امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم افزود: در شرایط خاص و با تایید هیئت داوران و شورای تحصیلات تکمیلی موسسه (تولید دانش فنی، ثبت اختراع تایید شده توسط سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و آثار بدیع هنری) می تواند جایگزین چاپ مقاله در شیوه آموزشی شود.
وی اظهار داشت: در شیوه پژوهشی دانشجو باید به انجام یک طرح کاربردی بپردازد که دستاورد آن رافع یکی از نیازهای دستگاه‌های اجرایی بوده و پس از تایید آن دستگاه قابل دفاع باشد.
هزار جریبی با اشاره به ارزیابی رساله دانشجویان دکتری در آئین نامه جدید به مهر گفت: ارزیابی رساله بر اساس کیفیت علمی پژوهش انجام شده، میزان نوآوری، چگونگی دفاع از یافته های پژوهشی و نحوه نگارش رساله برای شیوه "آموزشی - پژوهشی" و شیوه "پژوهشی" با نتیجه قبول ( با درجه عالی، بسیارخوب، خوب) یا غیر قابل قبول انجام می شود.
وی اضافه کرد: چنانچه رساله دانشجو "غیر قابل قبول" ارزیابی شود بنا به تشخیص هیئت داوران دانشجو مجاز است طی حداکثر شش ماه به شرط اینکه از حداکثر مدت مجاز تحصیل بیشتر نشود اصلاحات لازم را در رساله به عمل آورد و صرفا برای یک بار دیگر از آن دفاع کند.
هزار جریبی گفت: دانشجو پس از گذراندن واحدهای درسی و کسب درجه " قبول" از رساله خود، دانش آموخته دوره دکتری شناخته می شود و به دریافت درجه دکتری نائل می شود.
اخذ مدرک دکتری در هر دو شیوه پذیرش دارای ارزش یکسانی است
وی اخذ مدرک دکتری در هر دو شیوه پذیرش را دارای ارزش یکسانی دانست و به مهر گفت: دانش آموختگان در هر یک از شیوه های فوق از مزایای استخدامی مترتب بر آن بهره مند خواهند شد.
مدیر امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم گفت: دانش آموختگان دوره دکتری در شیوه پژوهشی می توانند به عنوان استادیار پژوهشی در پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناری یا موسسه های تحقیقاتی مستقل وزارتخانه ها و نیز پژوهشگاه‌ها و مراکز تقحیقاتی خصوصی و در مراکز تحقیقاتی و گروه‌های پژوهشی و پژوهشکده های وابسته به دانشگاه‌ها جذب شوند.
وی درباره مدت مجاز تحصیل در هر دو شیوه دوره دکتری را حداقل سه و نیم سال و حداکثر چهار و نیم سال عنوان کرد و گفت: با نظر شورای دانشگاه این مدت حداکثر تا یک نیمسال تحصیلی به این مدت افزوده خواهد شد.
هزار جریبی اضافه کرد: در صورتی که دانشجو بنا به عللی خارج از اختیار خود و یا بروز مشکلات غیرقابل پیش بینی در مدت مجاز موفق به اتمام تحصیل نشود به پیشنهاد استاد راهنمای دانشجو، کمیسیون بررسی موارد خاص موسسه با حضور استاد راهنما، وضعیت دانشجو را بررسی و متناسب با کمیت و کیفیت فعالیت‌های علمی دانشجو، در مورد مدت و نحوه ادامه تحصیل یا اخراج او تصمیم گیری قطعی خواهد کرد.
******************************************************

معاون آموزشی دانشگاه آزاد:
ضرورت جذب عضو هیئت علمی جهت ارتقای نسبت استاد به دانشجو
معاون آموزشی دانشگاه آزاد بر جذب هیئت علمی در جهت ارتقای نسبت استاد به دانشجو و لزوم برگزاری کارگاه های آموزشی برای جذب و استخدام اعضای هیئت علمی براساس دستورالعمل جدید استخدام تأکید کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، سیدجعفر حسینچی در نشست شورای معاونان آموزشی منطقه 12 دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دستورالعمل جدید استخدام گفت: هر استان یک کمیته جذب هیئت علمی دارد و پس از پذیرش تقاضای اعضای هیئت علمی در سازمان مرکزی مجوز صدور حکم به صورت یک سال پیمانی برای آنان صادر می شود.
وی گفت: انتقال رشته های کاردانی از طریق دفترچه های آزمون به مراکز آموزشی و یا سمای واحدها برای ورودی های جدید اعلام شده و بررسی هیئت عملی ها و جابه‌جایی آنها در واحدها و مرکز سما در دستور کار قرار گرفته است.
معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: طی چهار سال گذشته، حدود 6 هزار و 300 رشته در دانشگاه آزاد به تصویب نهایی رسیده است.
******************************************************

معرفی محققان برتر دانشگاه‌ها:
معرفی سه پژوهشگر برتر دانشگاه تبریز در یکی از پایگاه‌های استنادی علوم دنیا
سه پژوهشگر برگزیده دانشگاه تبریز که دارای آثار برگزیده ای در یکی از پایگاه‌های استنادی علوم دنیا به ثبت رسانده اند معرفی شدند.

علی رستمی دانشمند برجسته دانشگاه تبریز
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، علی رستمی پژوهشگر برجسته آزمایشگاه تحقیقاتی نانو کریستال‌ها در دانشگاه تبریز با انتشار 131 مدرک در scopus جایگاه نخست را بین اعضای هیئت علمی این دانشگاه به خود اختصاص داده است. این دانشمند دانشگاه تبریز در تالیف آثار خود از هزار و 301 منبع علمی استفاده کرده و 185 بار توسط سایر دانشمندان در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران و سایر کشورهای جهان مورد استناد قرار گرفته است.
رستمی در انتشار آثار خود از همکاری 98 شخصیت علمی دیگر سود برده و شاخص h رستمی 8 است.

علی اکبر انتظامی دومین دانشمند برتر دانشگاه تبریز
دومین دانشمند دانشگاه تبریز بر اساس مطالعات استنادی پایگاه scopns علی اکبر انتظامی است انتظامی استاد پژوهشگر دانشکده شیمی دانشگاه تبریز است که از این شخصیت علمی تاکنون 100 مدرک در پایگاه scopns به ثبت رسیده است. این دانشمند برای تهیه مقالات تحقیقاتی خود در مجموع از هزار و 907 منبع علمی استفاده کرده و 299 بار مورد استناد سایر دانشمندان ایران و جهان قرار گرفته است. شاخص h انتظامی برابر 11 است. انتظامی در انتشار آثار علمی خود که ماهیت پژوهشی دارند با 113 شخصیت علمی دیگر همکاری داشته است. حوزه فعالیت این پژوهشگر رشته های علم مواد، شیمی و انرژی است.

محمد علی جعفری سومین دانشمند برتر دانشگاه تبریز
به گزارش مهر، محمد علی جعفری زاده استاد گروه فیزیک نظری و اختر فیزیک دانشگاه تبریز که در مرکز تحقیقات فیزیک نظری (پژوهشگاه دانشهای بنیادی) همکاری دارد، سومین عضو هیئت علمی برجسته وابسته به دانشگاه تبریز است که در حوزه هایی مانند فیزیک و نجوم و ریاضیات و علم مواد مطالعه و تحقیق می کند. از وی تاکنون 79 مقاله درscopns به ثبت رسیده که برای تالیف و انتشار این مقالات از یک هزار و 200 مرجع علمی استفاده کرده است. تعداد سایر همکارانی که در انجام تحقیقات علمی با جعفری زاده فعالیت کرده اند 59 نفر و شاخص h این دانشمند 8 است.
گرچه شخصیت علمی تراز اول دانشگاه تبریز 131 مقاله درscopns به ثبت رسانده اما نکته مهم آن است که شاخص h نفر دوم برجسته دانشگاه تبریز 11 است و از این رو اثر بخشی دکتر علی اکبر انتظامی در خور توجه است.
شاخص (h-index) شاخصی است که می کوشد مولد و اثر بخش بودن دانشمندان را اندازه گیری کند این شاخص توسط هریش (Hirsch ) استاد فیزیک دانشگاه ساندیاگو ( کالیفرنیا) ارائه شده و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی از آن در استخدام، ارتقا، استفاده از فرصت مطالعاتی و اختصاص پژوهانه (گرانت) استفاده می کنند.
******************************************************

داغ‌ترین مقالات علمی دانشمندان ایرانی در عرصه جهان
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با تشریح داغ ترین مقالات علمی دانشمندان ایرانی در پایگاه استنادی علوم ISI گفت: این مقالات در حوزه های فیزیک، مهندسی، شیمی، پزشکی و علوم اجتماعی از دانشمندان ایرانی به ثبت رسیده است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، جعفر مهراد افزود: موسسه اطلاعات علمی (ISI) پایگاهی را با نام Essential Science Indicators که ویژه اثربخش ترین مقالات است، ایجاد کرده که بخشی از این پایگاه به "مقالات داغ" اختصاص دارد. پایگاه ESI هر دو ماه یک بار "مقالات داغ" را در حیطه علوم گزارش می دهد.
وی افزود: "مقالات داغ" شامل یک درصد از اثربخش ترین مقالاتی است که بیشترین استنادها را در میان دو ماه به خود اختصاص می دهند. این مقالات، ضمن آنکه باید در دو سال گذشته منتشر شده باشند از بین 22 رشته موضوعی که تحت پوشش ESI قرار دارند، انتخاب می شوند.
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: بررسی این پایگاه نشان می دهد که تعدادی از مقالات دانشمندان و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی ایران به عنوان "مقالات داغ" در ESI ثبت شده است.

نخستین مقاله داغ ایران مقاله ای در رشته فیزیک است
وی گفت: نخستین مقاله داغ ایران در ESI مقاله ای در رشته فیزیک است. مجموع استنادهای صورت گرفته به این مقاله 57 مورد که 46 استناد در سال 2008 و 11 استناد در سال 2009 انجام شده است. انتشار نخستین مقاله داغ ایران در ESI توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات است که آن را به همراه تعداد زیادی از نویسندگان از کشورهای مختلف جهان از جمله ارمنستان، روسیه سفید، بلژیک، چین، برزیل، فنلاند ، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ... منتشر کرده است.

دومین مقاله داغ ایران در حوزه مهندسی است
مهراد همچنین در ارتباط با دومین مقاله داغ ایران به مهر گفت: این مقاله در حوزه مهندسی است که آن را متخصصان مرکز تحقیقات مخابرات ایران منتشر کرده اند
وی اظهار داشت: این مقاله در سال 2007 منتشر شده و در مجموع 40 استناد به این مقاله صورت گرفته است. یک استناد در سال 2007، 33 استناد در سال 2008 و 6 استناد در سال 2009 به این مقاله شده است.

سومین مقاله داغ ایران در حوزه فناوری اطلاعات است
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در ادامه با بیان اینکه سومین مقاله داغ ایران در ESI نیز توسط متخصصان مرکز تحقیقات مخابرات ایران تولید شده است، اظهار داشت: این مقاله 37 بار مورد استناد قرار گرفته است.
وی گفت: این مقاله در سال 2007 انتشار یافته و یک استناد در سال2007، 30 استناد در سال 2008 و 6 استناد در سال2009 میلادی به این مقاله صورت گرفته است.

چهارمین مقاله داغ ایران در رشته شیمی است
دبیر شورای راهبری ISC با اشاره به چهارمین مقاله داغ گفت: این مقاله در دانشگاه علم و صنعت ایران توسط فتاحی، اسدی، حسینی و جهرمی در رشته شیمی نوشته شده است و تعداد استنادهای صورت گرفته به این مقاله 34 مورد است. سه استناد در سال 2007، 20 استناد در سال 2008 و 11 استناد در سال 2009 به این مقاله صورت گرفته است.

پنجمین مقاله داغ ایران در رشته مهندسی برق است
به گفته مهراد پنجمین مقاله داغ ایران توسط ذاکر، قبادی و نوری نیا از استادان دانشگاه ارومیه در رشته مهندسی برق به رشته تحریر درآمده است.
وی افزود: این مقاله درسال 2007 به چاپ رسیده و کل استنادهای صورت گرفته به آن 32 مورد است که 23 بار در سال 2008 و 9 بار در سال 2009 انجام شده است.

ششمین مقاله داغ ایران در رشته پزشکی است
رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اضافه کرد: ششمین مقاله داغ که ایران در انتشار آن سهیم است مقاله ای در رشته پزشکی است که در سال 2008 منتشر شده است و 12 نویسنده در انتشار این مقاله همکاری داشته اند که تا کنون 12 استناد در سال 2008 و 13 استناد در سال 2009 به این مقاله صورت گرفته است.

هفتمین مقاله داغ ایران در حوزه علوم اجتماعی است
وی با بیان اینکه هفتمین مقاله داغ ایران در حوزه علوم اجتماعی است به مهر گفت: این مقاله با همکاری تعدادی از نویسندگان خارجی منتشر شده که صراف زادگان از استادان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از نویسندگان آن است. مقاله این دانشمند ایرانی در در سال2007 منتشر شده و یک استناد در سال 2007، 13 استناد در سال2008 و 6 استناد در سال2009 به این مقاله صورت گرفته است.
بر اساس اظهارات دکتر مهراد علاوه بر هفت مقاله ای که از آنها به عنوان مقالات داغ نام برده شد 6 مقاله داغ دیگر نیز به نام ایران در ESI ثبت شده است که تعداد استنادهای این مقالات کمتر از 20 مورد است.
به گفته رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، نکته حائز اهمیت در ارتباط با مقالات داغ سیزده گانه ایران در ESI آن است که تمامی مقالات داغ دوم، سوم، چهارم و پنجم صرفاً توسط نویسندگان ایرانی و در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران تولید شده است.

تولید علم ایران تا امروز
وی به کل تولید علمی ایران در (ISI) اشاره کرد و به مهر گفت: کل تولید علم ایران در سال 2009 یعنی در عرض پنج ماه و 24 روز برابر با 8 هزار و 61 مدرک است.
******************************************************

فهرست خدمات اینترنتی پورتال جامع حوزه های علمیه کشور تدوین شد
دبیر شورای فناوری اطلاعات شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: فهرست خدمات اینترنتی پورتال جامع حوزه های علمیه کشور در بیش از 30 محور اصلی تدوین شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محسن زاده با اعلام این خبر گفت: در سومین نشست کمیته پورتال حوزه، فهرست خدمات اینترنتی قابل ارائه در پورتال جامع حوزه های علمیه کشور در موضوعات تبلیغ و تهذیب، آموزش، پژوهش، تربیتی، خدمات اداری عمومی و رفاهی و خدمات مدیریتی و فنی در بیش از 30 محور اصلی تدوین شد.
وی افزود: این محورها شامل فعالیت‌ها و خدماتی است که می تواند در یک بستر اینترنتی ارائه شود. به عنوان نمونه در محور پژوهشی موضوعاتی مانند کتابخانه دیجیتال، بانک‌های مختلف مانند بانک پایان نامه، مقاله و دانشوران حوزوی، سامانه پیامک، دایره المعارف همه نگار همانند ویکی پدیا در نظر گرفته شده است که به تناسب ضرورت‌ها و اولویت‌ها ایجاد خواهد شد.
محسن زاده اضافه کرد: این فهرست هم اکنون در اختیار اعضای شورای فناوری اطلاعات حوزه علمیه قرار گرفته است تا با توجه به نیازها و امکانات هر مجموعه بررسی و تکمیل شود و پس از نهایی شدن به عنوان محورهای ایجاد پورتال جامع حوزه در دستور کار قرار گیرد.
دبیر شورای فناوری اطلاعات  شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: در کنار این فعالیت، مجموعه پورتال‌های متنوع موجود در بازار فناوری در حال بررسی کارشناسی است تا امتیازات هر کدام نیز در پورتال در حال تدوین قرار گیرد.
******************************************************

دعوت به همکاری در زمینه رایانه
معاونت آموزش حوزه علمیه قم از طلاب واجد شرایط برای فعالیت در زمینه رایانه دعوت به همکاری می‌کند.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، سطح1 حوزه، آشنایی کامل با اینترنت و سیستم عامل، آشنایی با HTML و مهارت کافی در تایپ از شرایط پذیرش اعلام شده است.
تسلط به برنامه‌نویسی ASP. net و تسلط به پایگاه داده MS SQL Server از اولویت‌های پذیرش می‌باشد.
طلاب واجد شرایط می‌توانند شماره تماس خود را به ایمیل
info@hmail.ir  ارسال نمایند.
******************************************************
  
نخستین فصلنامه علمی-تخصصی میان‌رشته‌ای با عنوان «مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی» منتشر شد 
نخستین فصلنامه علمی-تخصصی میان‌رشته‌ای با عنوان «مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی» توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی منتشر شد. این فصلنامه که عناوین تخصصی شماره‌های اول، دوم و سوم آن، به ترتیب «میان‌رشته‌ای؛ چیستی و مفاهیم» (شماره اول)، به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این فصلنامه که عناوین تخصصی شماره‌های اول، دوم و سوم آن، به ترتیب «مطالعات میان‌رشته‌ای؛ چیستی و مفاهیم» (شماره اول)، «میان‌رشته‌ای در آموزش عالی» (شماره دوم) و برنامه درسی میان‌رشته‌ای (شماره سوم) می‌باشد، با مدیر مسئولی «دکتر محمدباقر خرمشاد»، سردبیری «دکتر علی‌اکبر علیخانی» و دبیری علمی و مدیریت اجرایی «علی خورسندی طاسکوه» منتشر شد. فصلنامه علمی-تخصصی «مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی» که هم‌اکنون مراحل و فرایند اخذ اعتبار درجه «علمی-پژوهشی» را می‌گذراند، عناوین و نویسندگان مقالات سه شماره نخست آن به شرح ذیل می‌باشد:
شماره اول: مطالعات میان‌رشته‌ای: چیستی و مفاهیم
1.    میان رشته‌ای‌ها: مفاهیم، رویکردها، دیرینه شناسی و گونه شناسی/جعفر توفیقی و حمید جاودانی
2.    جایگاه علوم میان رشته‌ای از نظر مباحث علوم تربیتی/محمد‌رضا نیلی احمدآبادی
3.    تاریخچه، چیستی و فلسفه پیدایی علوم میان رشته¬ای/ ابراهیم برزگر
4.    نظریه دیدبانی، روشی برای کشف علوم میان رشته‌ای/عبدالحسین خسروپناه
5.    ماهیت دانش و ضرورت مطالعات بین رشته ای با تأکید بر اندیشه های پست مدرنی دریدا/ سعید ضرغامی
6.    گذار از حصارهای شیشه‎ای معرفت شناسی، با تأکید بر الزامات زبان‎شناختی علوم میان رشته‎ای/ علی اصغر پورعزت
7.    الزامات زبانشناختی مطالعات میان رشته ای/احمد پاکتچی
8.    نقد و تحلیل «فهم علم اجتماعی»/نفیسه حمیدی
شماره دوم: میان‌رشته‌ای در آموزش عالی
1.    برنامه‌ریزی توسعه دانشگاهی، یک حوزه میان‌رشته‌ای/ محمد یمنی دوزی سرخابی
2.    میان رشته ای ها در آموزش عالی/ حمیدرضا آراسته
3.    میان رشتگی در علوم سیاسی در دانشگاه های کانادا: مفهوم و اجرا/ امیر محمد حاجی یوسفی
4.    علوم بین رشته¬ای در آموزش عالی/ علی افتخاری
5.    میان‌رشتگی و مسائل آن در آموزش عالی/ علی خورسندی طاسکوه
6.    پرورش تفکر میان رشته¬ای، پیش نیاز میان رشتگی در آموزش عالی، با تأکید بر یادگیری مسئله محور/ کیانوش محمدی روزبهانی
7.    بررسی مبانی فلسفی برنامه های درسی میان رشته ای در آموزش عالی «دیدگاه اشکال دانش» در نزد فیلسوفان تحلیلی/ محمد حسن میرزا محمدی و علی صحبت لو
8.    نقد و تحلیل «ساختاربندی»، اثر جان پارکر/محمد عاملی
شماره سوم: برنامه درسی میان‌رشته‌ای
1.    ملاحظات اساسی در باب سیاست‌گذاری توسعه برنامه درسی میان‌رشته‌ای در آموزش عالی از منظر فرایند تکوین/محمود مهرمحمدی
2.    نگاهی کلی به برنامه درسی میان رشته‌ای/هدایت اله اعتمادی، احمدرضا نصر اصفهانی و محمدجواد لیاقتدار
3.    چگونگی ارزشیابی برنامه های درسی میان رشته‌ای/ عباس بازرگان
4.    دانشگاه‌های مجازی بین المللی؛ رویکردی بین المللی/بین رشته ای در آموزش عالی/کورش فتحی واجارگاه و طلعت دیبا واجاری
5.    برنامه درسی میان‌رشته‌ای/پروین احمدی
6.    توسعه رویکرد مسئله‎محوری در مطالعات میان‌رشته‎ای/ آرین قلی‌پور و اصغر پورعزت
7.    مطالعه میان‌رشته‌ای بحران جامعه مدرن/سید محسن علوی‌پور و علی نعمت‌پور
8.    نقد و تحلیل «فلسفه امروزین علوم اجتماعی»/مرتضی بحرانی
******************************************************

اسامی کامل برگزیدگان و شایستگان تقدیر هشتمین جایزه کتاب فصل

اسامی برگزیدگان و شایستگان تقدیر هشتمین دوره جایزه کتاب فصل ویژه آثار منتشره در زمستان سال 87 اعلام شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری فارس، خانه کتاب اسامی برگزیدگان هشتمین دوره جایزه کتاب فصل ویژه آثار منتشر شده در زمستان سال 1387 را به شرح زیر اعلام کرد:
زهیر حیاتی/ تالیف / رده‌بندی کتابخانه کنگره نظریه توسعه و کاربرد
طاهره جوکار/ تالیف/ رده‌بندی کتابخانه کنگره نظریه توسعه و کاربرد
نیلوفر برهمند/ تالیف/ رده‌بندی کتابخانه کنگره نظریه توسعه و کاربرد
گروه تحقیق در مسئله امامت/ تالیف/ موسوعه کتاب الله و اهل البیت فی حدیث الثقلین
جویا جهانبخش/ تصحیح/ اعتقادات شیخ بهایی
عبدالرضا علیزاده /تالیف/ مبانی رویکرد اجتماعی به حقوق
علی اصغر هادوی نیا/ تالیف/ فلسفه اقتصاد در پرتو جهان‌بینی قرآن کریم
خسرو باقری/ تالیف/ درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران
محسن صادقی/ تالیف/ حمایت از ابداعات دارویی و الحاق به سازمان تجارت جهانی
مصطفی فضائلی/ تالیف/ دادرسی عادلانه: محاکمات کیفری بین‌المللی
سعید حسنی/ ترجمه/ اعتبارات اسنادی در حقوق تجارت بین‌المللی
عباسعلی کدخدایی/ ترجمه/حقوق بین‌الملل در قرن بیست و یکم
امیرساعد وکیل/ ترجمه/ حقوق بین‌الملل در قرن بیست و یکم
علی سجادی انصاری/ ترجمه/ نیمه پنهان یازده سپتامبر
هدی سجادی انصاری/ترجمه/ نیمه پنهان یازده سپتامبر
عبدالمجید ارقعی/ تالیف/ گل نبشته‌های باروی تخت جمشید
علیرضا کوچکی/تالیف/ زراعت نوین
محمد خواجه حسینی/تالیف/زراعت نوین
اوستا صدرزاده/ تالیف/ مدیریت پیشگیری از بیماری‌های طیور
مرتضی شمعانیان/ ترجمه/ متالوژی جوشکاری و جوش‌پذیری فولادهای زنگ نزن
محمد رحمتی/ ترجمه/ متالوژی جوشکاری و جوش‌پذیری فولادهای زنگ نزن
محمد منصور فلامکی/ تالیف / تکنولوژی مرمت معماری
محمد حسن طالبیان/ترجمه/ تاریخ حفاظت معماری
خشایار بهاری/ ترجمه / تاریخ حفاظت معماری
محمود گلابچی/ تالیف / ساختمان چگونه عمل می‌کند
خانم کتایون تقی‌زاده/ تالیف/ ساختمان چگونه عمل می‌ کند
زهره عبدی دانشپور / تالیف/ درآمدی بر نظریه‌های برنامه‌ریزی
فرشاد نوریان/ ترجمه/ فضاهای عمومی و خصوصی شهر
رضا کربلایی نوری/ ترجمه/ زبان الگو، شهرها
سعید بیابانکی / سروده / سنگچین
صادق عسگری/ تالیف/
پرویز رجبی/ ترجمه /
یوسف الهادی/ تصحیح / الیمینی فی‌اخبار دوله المنک یمین الدوله
مجید زاهدی/ تالیف/ هیدرولوژی
مریم بیاتی خطیبی/ تالیف/ هیدرولوژی
غلامرضا بکتاش/ سروده/ با دعای باران
شکوه قاسم‌نیا/ سروده/ سفید سیاه راه راه
جمشید نوروزی / تالیف/ تمدن ایران در دوره صفویه
مجید رضایی راد/ ترجمه/ دانشنامه فشرده بدن انسان
محمدرضا سید احمدیان/ ترجمه / دانشنامه فشرده بدن انسان
علی محمدی/ ترجمه/ دانشنامه فشرده بدن انسان
* شایستگان تقدیر
همچنین خانه کتاب اسامی شایستگان تقدیر هشتمین دوره جایزه کتاب فصل ویژه آثار منتشر شده در زمستان سال 1387 را به شرح زیر اعلام کرد:
جواد خرمیان/ تألیف/ قواعد عقلی بر قلمرو روایات
مینو حجت/ تألیف/ بی‌دلیلی باور
لادن فتی/ ترجمه/ فنون شناخت درمانی
شیما شکیبا/ ترجمه/ فنون شناخت درمانی
شهرزاد طهماسبی مرادی/ ترجمه/ فنون شناخت درمانی
حسین ناصری/ ترجمه/ فنون شناخت درمانی
کاوه ضیایی/ ترجمه/ فنون شناخت درمانی
حمید محمدقاسمی/ تألیف/ جلوه‌هایی از هنر تصویر‌آفرینی در قرآن
محمدصادق یوسفی مقدم/ تألیف / درآمدی بر اجتهاد از منظر قرآن
سیدعطاالله افتخاری/ ترجمه/ معجم الشواهد
محمدعلی حیدری/ تألیف/ مقتل الحسین فی منابع اهل السنه
صاحب‌علی حیدری/ تألیف / آیات الاحکام فی جواهر الکلام
علی‌اکبر سیفی مازندرانی/ تألیف/ بدیع البحوث فی علم الاصول
علی موحدیان عطار/ تألیف/ از شک تا یقین
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ع)/ تألیف/ تهذیب نفس و سیروسلوک از دیدگاه امام خمینی (ره)
رضا رمضانی/ تألیف/ آرای اخلاقی علامه طباطبایی
مهدی مهریزی/ تألیف/ نواندیشی دینی و مسئله زن
عباس اسماعیلی‌زاده/ ترجمه/ فرهنگ اصطلاحات وقف
سیدجواد طباطبایی / تألیف/ جدال قدیم و جدید
محمود مهرمحمدی/ ترجمه/ روش‌شناسی مطالعات برنامه درسی
بهروز رفیعی/ ترجمه/ روش‌شناسی تحقیق در تعلیم و تربیت
سیروس احمدی نوحدانی/ تألیف/ امنیت و دموکراسی در کنگو دمکراتیک
محمود طاووسی/ تألیف/ ترکیب در شاهنامه فردوسی
عبدالرسول صادق‌پور/ تألیف/ ترکیب در شاهنامه فردوسی
یاسین راشدی/ تألیف/ ترکیب در شاهنامه فردوسی
علی احمدزاده / تألیف/ بیماری‌های کلیه در کودکان
مسعود خلیلی / تألیف/ اسب و آنچه من می‌دانم
محمدعلی روشن‌ضمیر / ترجمه/ ژئوتکنیک دریایی
جعفر میلی‌ منفرد / ترجمه/ محرکه‌های الکتریکی
صمد تقی‌پور بروجنی / ترجمه/ محرکه‌های الکتریکی
رسول شقائی / تألیف/ مدیریت عملکرد در صنعت ساخت
پرویز سرمدی خضرئو / تألیف/ مدیریت عملکرد در صنعت ساخت
مدیا شکیبا / ترجمه/ مدیریت تغییرات پروژه
سارا یارمحمدی / ترجمه/ مدیریت تغییرات پروژه
سارا رضایی وصال / ترجمه/ مدیریت تغییرات پروژه
نیما تقوی‌نیا / ترجمه/ مقدمه‌ای بر نانوفناوری
شقایق قندهاری/ ترجمه/ راهنمای نگارش فیلمنامه سینمایی انیمیشن
حسن‌رضا رفیعی / تألیف/ برگهایی از داستان موسیقی ایرانی
محمد فرامرزی/ ترجمه / فعالیت ورزشی استقامتی و بافت چربی
قباد آذرآیین/ نوشته/ هجوم آفتاب
محمدمهدی لبیبی / تألیف/ زندگی و مرگ مؤلف
جمیدرضا شاه‌آبادی/ نوشته/ اعترافات غلامان
علی خزاعی‌فر/ ترجمه / پرواز و چند داستان دیگر
مینا روان سالار / ترجمه/ پرواز و چند داستان دیگر
سعید روح‌افزا /تألیف/ او همنشین فرشته‌ها بود
علی رؤوف / تألیف/ از عصر صابون تا عصر دانایی
******************************************************
  
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام:
 ثبت 80 هزار مدرک پژوهشی در پایگاه ای اس سی
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) با اعلام ثبت 80 هزار مدرک پژوهشی در این پایگاه از امکان محاسبه«H-INDEX» به عنوان یک شاخص جدید علم سنجی برای اندازه‌گیری تولیدات علمی افراد و میزان تاثیر (impact) علمی افراد در پایگاه «آی اس سی» خبر داد.
دکتر جعفر مهراد با بیان این که «H-INDEX» از شاخص‌های علم سنجی است که علاوه بر اندازه‌گیری تولیدات علمی افراد، میزان تاثیر (impact) علمی افراد را نیز مشخص می‌کند،اظهار کرد: این شاخص در سال 2005 میلادی توسط پروفسور «Hirsch» فیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا ارائه شد.
وی افزود: شاخص «h-index» بر اساس توزیع استنادات اسناد منتشر شده یک محقق تعیین می‌شود. این شاخص برای گروهی از محققان حتی یک گروه آموزشی، مرکز یا دانشگاه نیز قابل محاسبه است.
مهراد ادامه داد: بر این اساس، چنانچه h مقاله از Np مقاله یک محقق هر کدام دارای حداقل h استناد باشند و باقیمانده مقالات وی یعنی Np-h مقاله وی هر کدام کمتر از h بار استناد شده باشند، محقق دارای نمایه‌ای معادل h است. برای مثال چنانچه h-index نتیجه تعادل بین تعداد انتشارات و تعداد استنادات به ازای هر مقاله است.
وی تصریح کرد: این شاخص به منظور ارتقای سایر شاخص‌های اندازه‌گیری علم مانند تعداد کل مقالات و تعداد کل استنادات طراحی شده است تا محققان تاثیرگذار را از آنهایی که صرفا تعداد زیادی مقاله منتشر می‌کنند، متمایز کند. همچنین این شاخص برای مقایسه محققان با حیطه کاری یکسان کاربرد دارد.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) با بیان این که محاسبه شاخص h تاکنون فقط از طریق سه نظام «ISI»,«Scopus» و «Google Scholar» و برای مقالات لاتین امکان پذیر بوده است، خاطرنشان کرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در بخش زبان فارسی با پوشش نشریات معتبر وزارت علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود 80 هزار مدرک پژوهشی را نمایه سازی کرده است.
وی افزود: ابزارهای جدید پایگاه استنادی علوم جهان اسلام هم اکنون امکان محاسبه شاخص h را برای دانشمند‌ان فراهم آورده است، البته امکان محاسبه این شاخص برای دانشگاه و موسسات تحقیقاتی نیز امکان پذیر است. محاسبه شاخص h در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به صورت خودکار بوده و نیاز به شمارش یا استفاده از نرم‌افزارهای جداگانه در رابطه نیست.
مهراد عنوان کرد: این شاخص در فرآورده «Citation Report» یا گزارش استنادی این پایگاه محاسبه شده و به صورت پویا قابل استفاده است. به همین منظور ابتدا نام نویسنده را در نمایه استنادی علوم جهان اسلام جست‌وجو کرده و سپس گزینه گزارش استنادی را انتخاب می‌کنیم. در صفحه اصلی تحلیل استنادی شاخص h به صورت یک گزینه محاسبه شده و قابل مشاهده است.
******************************************************

 دومین همایش پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه 24 تیر برگزار می‌شود
دومین همایش ملی پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه 24 تیر به همت بنیاد پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه با همکاری فرهنگسرای قرآن و مراکز پژوهشی و آموزشی کشور برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری برنا، به نقل از روابط عمومی بنیاد پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه، این همایش با هدف تحقق جنبش نرم افزاری و ترویج دانش دین باور بر اساس فراخوان سال 86 با دریافت مقاله های پژوهشگران و سیر مراحل ارزیابی توسط کمیسیون های تخصصی موجود در دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور صورت گرفته است.
در قالب این همایش ملی، همایش های تخصصی قرآن و مدیریت، قرآن و جامعه شناسی، قرآن و علوم طبیعی، قرآن و اقتصاد، قرآن، فلسفه و کلام و مطالعات علم دینی در روز 24 تیرماه برگزار خواهد شد.
بر اساس این گزارش، میهمانان ویژه این همایش مسئولان عالی رتبه کشور و قرآن پژوهان برجسته خواهند بود و قرار است در مراسم افتتاحیه همایش پیام آیات عظام قرائت شود.
از زمان فراخوان این همایش در سال 86تاکنون، همایش های تخصصی قرآن و ادب، قرآن و هنر، قرآن و روانشناسی وعلوم تربیتی، قرآن و حقوق و قرآن و طب برگزار شده است و همایش ملی پژوهش های قرآنی حوزه و دانشگاه نیز در راستای همین همایش ها برپا می شود.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :