اخبار حوزه و دانشگاه (7/4/88)

۰۷ تیر ۱۳۸۸ | ۱۱:۵۵ کد : ۲۵۸۵۷ اخبار
تعداد بازدید:۳۵۴
اعلام ظرفیت پذیرش در آزمون دوره های مجازی دانشگاه تربیت مدرس/ دوره‌های آموزش روش خطابه و سخنوری در حوزه/ علوم عقلی جایگاه شایسته خود را در حوزه‌ها باز نکرده است/ شماره جدید «مطالعات اسلامی» منتشر شد/ «آیین دادرسی پیامبر اعظم» منتشر شد

در گفتگو با مهر:
ظرفیت پذیرش در آزمون دوره های مجازی دانشگاه تربیت مدرس اعلام شد
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس ظرفیت پذیرش در آزمون دوره های مجازی دانشگاه تربیت مدرس را اعلام کرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، حسین نادری منش افزود: بیش از 900 نفر در پنج رشته در این آزمون ثبت نام کرده بودند که برای هر رشته با توجه به وضعیت دانشجویان نزدیک به 30 نفر را پذیرش خواهیم کرد.
وی ادامه داد: آزمون را ارزیابی و بعد از بررسی ها یا قبولی نهایی را اعلام می کنیم و یا برای مصاحبه بیش از ظرفیت اعلام می کنیم که این به وضعیت آزمون دهندگان بستگی دارد.
معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس افزود: دکتری رشته مهندسی ICT سال گذشته نیز برگزار شده بود اما چهار رشته مهندسی فناوری اطلاعات، مدیریت سیستم و بهره وری، حقوق خصوصی و حقوق جزا و جرم شناسی برای نخستین بار است که برگزار می شوند.
آزمون ورودی دوره دوم آموزش مجازی پنجشنبه چهارم تیرماه با حضور 930 داوطلب در پنج رشته در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
***********************************
در قم و یزد در حال برگزاری است:
دوره‌های آموزش روش خطابه و سخنوری
دوره آموزشی «تربیت خطیب» از سوی مرکز آموزش‌های فرهنگی و کاربردی معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در استان های قم و یزد در حال برگزاری است.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه،  مسئول مرکز آموزش‌های فرهنگی کاربردی معاونت آموزش گفت: این دوره‌ها ویژه مبلغانی است که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به مناطق مختلف اعزام می شوند.
هدایتی‌زاده اظهار داشت : با توجه به جایگاه آموزشی که دفتر تبلیغات اسلامی دارد، از سوی سازمان ها و نهادهای مختلف برای برگزاری کلاس‌های آموزشی در خواست‌هایی ارائه می‌شود که پس از نوشتن تفاهم نامه، دوره‌های آموزشی برنامه‌ریزی و سپس عملیاتی می‌شوند.
وی بیان داشت، هدف از برگزاری این دوره‌ها، سازماندهی اقشار تأثیر گذار، ارتقا و اصلاح سطح دانش و بینش خطبا، بهبود روش‌های خطابه و سخن‌وری، پاسخ‌گویی به شبهات و پرسش‌های اقشار مختلف جامعه به ویژه نسل جوان، بهره‌مندی از خطبا در مجالس تخصصی و علمی و تأمین بخشی از نیاز جامعه به خطبای تأثیرگذار است.
هدایتی زاده یادآور شد : از جمله این دوره ها، دوره آموزشی تربیت خطیب است که طی تفاهم به عمل آمده با سازمان تبلیغات اسلامی، از سوی این مرکز آموزشی، برنامه ریزی و برگزار شده است.
وی بیان داشت، خطابه و بلاغت در ادبیات فارسی و متون دینی، آشنایی با مذاهب و فرق انحرافی، فراز های مهم تاریخ اسلام با محوریت تشیع، حدیث شناسی و فقه‌الحدیث، روان‌شناسی و آسیب‌شناسی تبلیغ نمونه ای از سر فصل های این دوره آموزشی است.
مسئول مرکز آموزش‌های فرهنگی کاربردی معاونت آموزش اضافه کرد: همچنین فن سخنوری و خطابه به صورت عملی، نقش ارتباطات و تبلیغات در دنیای معاصر، مقتل شناسی و مقتل خوانی، رفتار و اخلاق تبلیغ و نقش فناوری اطلاعات در تبلیغ از سرفصل‌های دیگر این دوره آموزشی است که در قالب یک دوره 192 ساعت آموزش ارائه می‌شود.
***********************************
در مراسم رونمایی از شرح منظومه عنوان شد:
علوم عقلی جایگاه شایسته خود را در حوزه‌ها باز نکرده است
علوم عقلی از جمله علومی است که بزرگان بسیاری را در اسلام مطرح کرده است و بسیاری از مشکلات جامعه امروز را پاسخ گفته است.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام مهندسی در مراسم رونمایی از شرح منظومه آیت‌الله انصاری‌شیرازی به بیان جایگاه علوم عقلی در حوزه پرداخت و اظهار داشت: علوم عقلی جایگاه شایسته خود را در حوزه‌های علمیه باز نکرده و هنوز مورد بی‌مهری است.
وی ادامه داد: کتاب شرح منظومه آیت‌الله انصاری‌شیرازی در میان سایر کتب فلسفی تنها کتابی است که به زبان فارسی و به صورت بسیار شیوا نوشته شده است.
حجت‌الاسلام مهندسی تصریح کرد: این کتاب بسیاری از مکتب‌های عقلی، عرفانی و کلامی را در خود جای داده است.
این استاد حوزه بیان داشت: از مختصات ویژه این کتاب، غنای علمی بدور از اصطلاحات پیچیده و ثقیل و بیانی عمیق و روحانی است که در کمتر کتابی به چشم می‌خورد.
وی خاطرنشان کرد: این کتاب به پیشنهاد آیت‌الله علامه حسن‌زاده گردآوری شده و امروز علاقه‌مندان فراوانی را به خود جذب کرده است.
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام عابدی به ویژگی‌های اخلاقی آیت‌الله انصاری‌شیرازی اشاره کرد و گفت: ایشان چهره‌ای برجسته در فضای سیاسی و علمی کشور است.
این استاد حوزه افزود: التزام ایشان به ولایت فقیه و ارادت ایشان به امام راحل مثال زدنی است.
وی ادامه داد: ایشان دارای سجایای اخلاقی، رویدادهای علمی و آگاه به مسایل است و از شاگردان مورد علاقه و خاص علامه طباطبایی بوده است.
حجت‌الاسلام عابدی با اشاره به شرح منظومه گفت: در این کتاب 180 آیه قرآن کریم با توجه به نکات فلسفی و عقلی تبیین شده و دارای ادبیات غنی و نکات ادبی فراوانی است.
وی این کتاب را گنجی در فلسفه اسلامی دانست و بیان داشت: وجود مشرب‌های مختلف عقلی، عرفانی، و فلسفی اشراق، مشاء، حکمت متعالیه، و کلامی این کتاب را گنجی در میان کتب دیگر کرده است و کارایی فلسفه اسلامی را بیشتر کرده است
***********************************

شماره جدید نشریه «مطالعات اسلامی» منتشر شد
شماره 20 (ماه می 2009 ) نشریه «مطالعات اسلامی» از سوی مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه آکسفورد منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، این نشریه به مطالعه میان رشته ای درباره  دین اسلام و جهان اسلام  در حوزه های گوناگون می‌پردازد.
این نشریه موضوعات مختلفی از جمله تاریخ، علوم سیاسی، اقتصاد، مردم شناسی، جامعه شناسی، حقوق، ادبیات، دین، فلسفه، روابط بین الملل و مسایل توسعه و محیط زیست را در جهان اسلام مورد بررسی قرار می‌دهد.
این شماره نشریه، مشتمل بر 3 مقاله و 20 معرفی کتاب است. «جهان وطن انگاری اسلامی» اثر علی عثمان قاسمی، «مساجد به مثابه نهادهای عالی آموزشی در سوریه» اثر حاتم محامید و »نسخ خطی به عنوان ابزاری مهم برای فهم تاریخ کشورهای مسلمانان خاور زمین: مروری بر چند نسخه خطی کشف شده در بنگلادش اثر محمد یوسف صدیق، مقالات این شماره نشریه »مطالعات اسلامی» هستند.
«مقدمه ای بر فلسفه اسلامی»، »حقوق اسلامی: تکوین، انحطاط و پیشرفت»، »الهیات اسلامی: معتزله و اشاعره»، «هنر اسلامی»، »اسطوره ترکی و نماد اسلامی»، »بازخوانی شرق شناسی: شیعه و غیر شیعه» کتاب‌هایی هستند که به ترتیب توسط اولیور لمان، محمد فاضل، مایکل کارتر، تهنیت ماجد، لسلی پیرس و عبدل نبی مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند.
***********************************
«آیین دادرسی پیامبر اعظم» منتشر شد
کتاب «آیین دادرسی پیامبر اعظم(ص)» نوشته محمد درگاه‌زاده با طرح مباحثی چون دیدگاه خاورشناسان درباره دادرسی پیامبر منتشر شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، کلیات، شیوه‌های دادرسی پیش از اسلام، ویژگی‌های نظام دادرسی پیامبر اعظم(ص)، دیدگاه خاورشناسان درباره دادرسی پیامبر اعظم، از جمله مباحث طرح شده در این کتاب هستند
شیوه‌های دادرسی پیامبر اعظم و آسیب‌های دادرسی از نظر پیامبر نیز دیگر موضوعاتی هستند که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.
قرآن کریم، نهج‌البلاغه، سنن ابن ماجه، سنن ابی‌داود، سیر قضاوت در ادوار تاریخ، تحف‌العقول، کنز‌العمال، فلسفه حقوق، مفردات الفاظ قرآن، آیین دادرسی در اسلام، المیزان، مجمع‌البیان و وسائل‌الشیعه برخی منابع مورد استفاده برای تألیف این کتاب هستند .
چاپ اول کتاب «آیین دادرسی پیامبر اعظم(ص)» در 3000 نسخه و 79 صفحه از سوی انتشارات طه منتشر شده است .
***********************************


آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :