اخبار حوزه و دانشگاه (6/4/88)

۰۶ تیر ۱۳۸۸ | ۱۰:۳۶ کد : ۲۵۸۵۹ اخبار
تعداد بازدید:۳۷۹
همه کنکوری‌ها بدون نگرانی وارد دانشگاه می شوند/ برنامه جدید وزارت علوم برای آموزش عالی/ تخفیف 20 درصدی شرکت زیرساخت به مراکز دانشگاهی برای واگذاری اینترنت پرسرعت/ «نخستین اصول اقتصاد اسلامی» منتشر می‌شود

داوودی خبر داد:
همه کنکوری‌ها بدون نگرانی وارد دانشگاه می شوند/ ایجاد شهرک‌های دانشجویی
معاون اول رئیس جمهور گفت: همه متقاضیان ورود به دانشگاه در سال جاری می توانند بدون نگرانی وارد دانشگاه شوند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، پرویز داوودی پنجشنبه در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی کنکور 88 در جمع خبرنگاران گفت: طی 35 سال گذشته تا سال 83 تعداد ظرفیت‌های دانشگاهی کشور به 700هزار نفر رسیده بود اما طی چهار سال اخیر این تعداد با رشد بسیاری خوبی به 800 هزار نفر افزایش یافت.
وی افزود: با افزایش ظرفیتی که در کل نظام آموزش‌عالی کشور اتفاق افتاده است 250 هزار ظرفیت خالی نیز داریم از این رو همه متقاضیان ورود به دانشگاه می توانند بدون نگرانی وارد دانشگاه شوند.
معاون اول ریاست جمهوری با اشاره به رشد ظرفیت در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز گفت: ظرفیت کارشناسی ارشد در سال 83 معادل 17 هزار بود و در سال 88 به 50 هزار نفر افزایش یافت یعنی سه برابر شد.
وی افزود:  در دکتری نیز در سال  83 ظرفیتی معادل سه هزار و 100 نفر داشتیم که این رقم به چهار هزار و 600 نفر در سال 88 رسیده است.
داوودی پنج برابر شدن رشد تولیدات علمی، حرکت صعودی ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت، تأمین مواد غذایی لازم برای دانشجویان به وسیله یارانه، ایجاد امکانات علمی و ورزشی مطلوب برای دانشجویان را از دیگر دستاوردهای دولت نهم در بخش آموزش عالی ذکر کرد.
معاون اول رئیس جمهور از ایجاد شهرک‌های دانشجویی برای دانشجویان خبر داد و گفت: در دولت دهم باید به این سمت برویم که برای دانشجویان شهرک‌های دانشجویی برای فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی ایجاد کنیم.
وی تأکید کرد: ایران کشوری مستعد در عرصه های علمی است و روند رشد علم و فناوری در دولت دهم همچنان با شدت بیشتری ادامه می یابد.
******************************************************

وزیر علوم خبرداد:
برنامه جدید وزارت علوم برای آموزش عالی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تشریح اولویت‌های دولت دهم در بخش آموزش عالی گفت: مراقبت جدی در افزایش کیفیت آموزشی دوره های کارشناسی به ویژه در بخش غیردولتی مانند دانشگاه‌های آزاد و پیام نور از اولویت‌های وزارت علوم در دولت دهم خواهد بود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، محمد مهدی زاهدی پنجشنبه در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی کنکور سراسری 88 درباره اولویت‌های وزارت علوم دولت دهم گفت: جهشی که در حوزه تحقیقات و فناوری در دولت نهم ایجاد شد در دولت دهم ادامه می یابد و تولیدات علمی با همان شیب گذشته ادامه می یابند. در زمینه فناوری نیز باید توجه ویژه ای به پارک‌های علم و فناوری و ارتباط دانشگاه با صنعت شود.
وی اضافه کرد: تحصیلات‌تکمیلی نیز باید تقویت و توجه ویژه‌ای به رشته‌های میان رشته‌ای شود.
وزیر علوم مراقبت جدی در افزایش کیفیت آموزشی دوره های کارشناسی به ویژه در بخش غیردولتی مانند دانشگاه‌های آزاد و پیام نور را از دیگر اولویت‌های این وزارتخانه در دولت دهم ذکر کرد و گفت: در دولت نهم برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش کیفیت در آموزش عالی انجام شده بود که این برنامه ها باید ادامه یابد. به عنوان مثال جذب اعضای هیئت علمی و رسیدن به وضعیت مطلوب نسبت استاد به دانشجو یکی از برنامه ها است که بر اساس آن نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه‌های غیردولتی و آزاد باید به نسبت یک به 30 برسد.
وی اظهار داشت: در دانشگاه پیام نور نیز به دنبال آن خواهیم بود که نسبت استاد به دانشجو یک به دویست شود.
زاهدی وجود هیئت‌های نظارت استانی و نظارت آنها بر تمامی واحدهای دانشگاهی را یکی دیگر از اقدامات انجام شده در راستای افزایش کیفیت در آموزش عالی دانست و به مهر گفت: در دانشگاه‌های دولتی نسبت استادیار به بالا به مربی باید به 85 درصد برسد.
وی با اشاره به تشکیل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: این شورا حتما باید فعال شود. کمیسیون دائمی این شورا در حال تهیه دستور جلسات برای تشکیل جلسه با حضور رئیس جمهوری و یا معاون اول رئیس جمهوری است..
******************************************************

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت خبر داد:
تخفیف 20 درصدی شرکت زیرساخت به دانشگاه‌ها برای واگذاری اینترنت
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: این شرکت به مراکز علمی و دانشگاهی که ظرفیت پهنای باند اینترنت خود را مستقیماً از این شرکت دریافت کنند 20 درصد تخفیف می دهد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، مهندس محمدباقر ظهوری فر با اعلام این مطلب افزود: شرکت ارتباطات زیرساخت در سال گذشته نیز به تمامی مشتریان خود در زمینه فروش پهنای باند اینترنت پرسرعت بیست درصد تخفیف داد.
وی افزود: تمامی مراکز علمی و دانشگاهی که در خواست ظرفیت یک
STM1 و یا بیشتر دارند می توانند پهنای باند خود را مستقیماً از شرکت ارتباطات زیرساخت تأمین کنند و از این تخفیف بهره مند شوند.
******************************************************

«نخستین اصول اقتصاد اسلامی» منتشر می‌شود
کتاب «نخستین اصول اقتصاد اسلامی» نوشته سید ابو الاعلى مودودی به زبان اردو و با ترجمه شفق هاشمی به زبان انگلیسی از سوی انتشارات بنیاد اسلامی منتشر می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از خبرگزاری مهر، به نقل از انتشارات بنیاد اسلامی، کتاب «نخستین اصول اقتصاد اسلامی» مجموعه نوشته‌های مهم درباره اقتصاد اسلامی است که از سوی سید ابو الاعلی مودودی به عنوان یکی از متفکران برجسته مسلمان در قرن بیستم جمع آوری شده است و بین دهه 1930 تا 1960 نوشته شده است.
مودودی فلسفه اقتصاد اسلامی مدرن را پایه‌گذاری کرد و در این کتاب با توجه به آموزه‌های قرآن و سنت مؤلفه‌های اصلی الگوی جدیدی برای تحلیل اقتصادی تبیین کرده است، الگوهایی که عوامل اقتصادی آن در بافت ارزش‌های اخلاقی شکل گرفته و دستاوردهای آن در اهداف اجتماعی فردی قابل مشاهده خواهد بود.
در یک چارچوب اسلامی تولید و توزیع ثروت ابزاری برای رفاه فردی و اجتماعی است، فعال کردن اصول اقتصادی برای گشودن راه‌هایی به توسعه اقتصادی، عدالت اجتماعی و رفاه بشیر است.
خورشید احمد که نسخه اردو را تحت عنوان «معیشت‌الاسلام» ویرایش کرده مقدمه جدید به این کتاب که توسط شفق هاشمی ترجمه شده افزوده است.

 

 

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :