اخبار حوزه و دانشگاه (3/4/88)

۰۴ تیر ۱۳۸۸ | ۱۱:۲۸ کد : ۲۵۸۶۰ اخبار
تعداد بازدید:۳۲۳
به عنوان وزیر موافق ادغام نیستم/ حمایت ویژه از پروژه‌های علوم ارزشی و معرفتی/ کلام اسلامی جایگاه خود را در حوزه پیدا کند/ راه‌اندازی درس خارج اعتقادات در حوزه/ نظام علمی حوزه نیازمند بازخوانی است/ تمدید ثبت نام دوره دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی و پذیرش دانشجوی معارف در دانشگاه مذاهب اسلامی/ توسعه دانشگاه مجازی جهان اسلام

وزیر علوم خبر داد:
به عنوان وزیر موافق ادغام نیستم
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص طرح ادغام وزارتخانه ها در دولت دهم گفت: اینکه این امر در دولت مطرح شده است جای تعجب دارد. به نظر من به عنوان یک کارشناس، ادغام به مصلحت کشور نیست. ما برنامه چشم انداز داریم و طبق آن باید در تولید علم و فناوری به مقام نخست در منطقه برسیم و اگر خدای نکرده این ادغام صورت بگیرد یقینا به تحقیقات در کشور ضربه می زند.
وی تأکید کرد: بنده به عنوان وزیر نیز موافق این ادغام نیستم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین از تصمیم جدید وزارت علوم برای کنکوری‌ها خبر داد و گفت: برای اولین بار تمامی کنکوری‌هایی که متقاضی ورود به دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی هستند به عنوان داوطلبان مجاز به انتخاب رشته معرفی خواهند شد.
محمد مهدی زاهدی در ادامه گفت: در کنکور سراسری امسال یک میلیون و 200 هزار نفر شرکت کرده اند و ما بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر ظرفیت در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایجاد کرده ایم.
وی اظهار داشت: برای اینکه ظرفیت‌های ایجاد شده در کشور را پر کنیم تصمیم گرفتیم تمام افرادی که متقاضی ورود به دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی هستند به عنوان داوطلب مجاز انتخاب رشته معرفی شوند.
وی اظهار داشت: این تسهیلات برای اولین بار برای داوطلبان کنکور ایجاده شده است.

******************************************************

از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام شد:
حمایت ویژه از پروژه‌های علوم ارزشی و معرفتی
 با استفاده از تسهیلات قانون یک درصد بودجه به دنبال ابلاغ سیاست‌های بند «9» ضوابط اجرایی بودجه 88 (قانون یک درصد)، معاونت علمی و فن‌آوری لزوم توجه جدی به استفاده از این قانون در جهت پیشبرد طرح‌های علوم ارزشی و معرفتی (علوم اسلامی، انسانی وهنر) مورد تاکید قرار داد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری ایسنا، بر اساس ابلاغیه ضوابط اجرایی قانون یک درصد بودجه، کلیه شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی مشمول این قانون می‌توانند از محل پرداخت یک درصد بودجه عملیاتی خود به پژوهش، پروژه‌های مربوط به علوم اسلامی، ‌انسانی و هنر را مورد حمایت قرار دهند.
این معاونت اعلام کرده است که در صورت ارسال پروژه‌های علوم انسانی از محل این قانون، موارد در اسرع وقت با نظر مثبت ارزیابی و تایید می‌شود.
معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری امیدوار است، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی علوم انسانی به ویژه حوزه‌های علمیه بتوانند با استفاده از این قانون طرحهای قابل توجهی را در جهت رفع نیاز شرکت‌ها و موسسات و بانک‌های مشمول این قانون ارائه دهند.
******************************************************
  
مدیر حوزه علمیه قم تاکید کرد
کلام اسلامی جایگاه خود را در حوزه پیدا کند

رشته کلام و مباحث اعتقادی جایگاه خود را از دست داده و حتی در میان دروس جنبی نیز کم‌رنگ شده است.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله مقتدایی امروز در دیدار اعضای انجمن کلام اسلامی حوزه به کمرنگ شدن این رشته در حوزه اشاره کرد و گفت: کلام یکی از رشته‌های اصلی در حوزه است و سلف صالح حوزه، علمای برجسته و متکلمین بزرگی بودند که تالیفات زیادی داشتند که از وجود آن‌ها امروز هم استفاده می‌شود.
نایب رییس جامعه مدرسین، کم‌توجهی به کلام را خسارت برای حوزه بیان کرد و افزود: باید این خسارت‌ جبران و خلاء‌ها در این زمینه پر شود.
عضو شورای عالی حوزه تصریح کرد: انجمن کلام اسلامی، باید جایگاه عظیم خود را پیدا کند و طرح‌هایی برای جبران این نقایص ارایه دهد که من از ناحیه خودم اعلام آمادگی می‌کنم که این پیشن‌هاد‌ها به شورای عالی برود تا تصویب شود.
مدیر حوزه علمیه قم بیان داشت: من شک ندارم، تقویت اعتقادات در حوزه مورد عنایت مقام معظم رهبری است و از ایشان هم می‌توانیم کمک بگیریم.
وی تاکید کرد: انجمن کلام حوزه باید در بخش‌های مختلف، موضوعات جدیدی برای پایان‌نامه‌های حوزه انتخاب کند و آن را به بخش مدارج علمی حوزه ارایه دهد.
رییس هیأت امنای جامعه‌المصطفی(ع) العالمیه گفت: انجمن کلام حوزه می‌تواند برای رشته تخصصی اعتقادات در بخش‌های مختلف آن پیشن‌هاد ارایه کند، تا بتوانیم افرادی متخصص و متکلم برای پاسخ به شبهات در داخل و خارج تربیت کنیم.
آیت‌الله مقتدایی افزود: موسسه مطالعات اسلامی در رابطه با پاسخ به شبهات تشکیل شده که نیاز به حمایت و کمک دارد و انجمن کلام می‌تواند موثر باشد.
رییس هیأت امنای جامعه‌الزهرا (س) خاطرنشان کرد: باید حوزه را در مسیری قرار دهیم که به سلف صالح خود برگردد و افرادی شیعه‌شناس از طریق روایات و احادیث و قرآن برای سراسر جهان تربیت کنیم.
مدیر حوزه علمیه قم گفت: پاسخ سطحی به شبهات، شبهه جدیدی را مطرح می‌کند لذا باید پاسخ به شبهه از طریق علمی باشد.
******************************************************

مسئول انجمن کلام حوزه خبر داد:
تلاش برای راه‌اندازی درس خارج اعتقادات
مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه و اعضای انجمن کلام حوزه در نشستی با مدیر حوزه علمیه قم و معاون پژوهشی حوزه راه‌کارها و برنامه‌های انجمن کلام حوزه را بررسی کردند.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه در ابتدای این نشست گفت: انجمن کلام حوزه با 80 عضو نشست‌های علمی زیادی برگزار کرده که از جمله نقد کتاب بوده است.
در ادامه مسئول انجمن کلام حوزه خواستار بررسی کارشناسی وضعیت کلام در دروس حوزه شد و گفت: علم کلام در حوزه باید از ابعاد آموزشی، پژوهشی و تولید علم آسیب‌شناسی بررسی و راه‌کارها ارایه شود.
حجت‌الاسلام صادقی افزود: یکی از برنامه‌های انجمن کلام، تقویت فرهنگ روی‌آوری به مسایل کلامی در فضای عمومی حوزه است.
وی افزود: این انجمن تلاش می‌کند بحث خارج اعتقادات را در حوزه راه‌اندازی کند و این مهم به حمایت مدیر حوزه و شورای عالی حوزه‌های علمیه احتیاج دارد.
مدیر مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما گفت: باید بخشی از پژوهش‌های حوزه به سوی کلام سوق داده شود  تا علم کلام به اعتبار لازم خود برسد.
******************************************************

معاون پژوهش حوزه:
نظام علمی حوزه نیازمند بازخوانی است

هندسه علوم اسلامی و حوزوی باید مورد مطالعه جدی قرار بگیرد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، معاون پژوهش حوزه امروز در جمع اعضای انجمن کلام حوزه گفت: این انجمن، جوان‌ترین انجمن حوزه است که می‌تواند در نظام علمی حوزه موثر واقع شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عماد افزود: نظام علمی حوزه نیازمند یک بازخوانی و باز تعریف است.
وی ادامه داد: به منظور بازخوانی و مطالعه علوم اسلامی و حوزوی مرکز مطالعات و تحقیقات علمی حوزه پیشن‌هاد داده شد که مورد موافقت قرار نگرفت لذا ناچار در معاونت پژوهش به عنوان مدیریت آن را تعریف کردیم.
معاون پژوهشی حوزه بیان داشت: باید مطالعات کلامی پیرامون نظام علمی حوزه انجام بگیرد و انجمن‌های حوزه می‌توانند کمک کنند تا هماهنگی مجموعه‌ها به سامان برسد.
******************************************************

ریشه‌های شبه علم در ایران بررسی می‌شوند
نشست «بررسی ریشه‌های شبه علم در ایران» با سخنرانی مهدی زارع رئیس مرکز ملی پیش بینی زلزله برگزار می‌شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاع حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزارکننده این نشست است. این نشست خاستگاه‌های شبه علم در ایران را بررسی می‌کند.
این نشست از ساعت 16 لغایت 18 روز چهارشنبه دهم تیرماه در تهران ، خیابان ملاصدرا، خیابان شیرازی جنوبی ، خیابان سهیل، پلاک 9 طبقه چهارم سالن اجتماعات مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار خواهد شد.
******************************************************

سازمان ملل:
آموزه‌های اسلام قوانین مدرن پناهندگان را غنی کرده است
نتایج تحقیقات تازه انجام شده از سوی سازمان ملل متحد با ابراز تأسف از اینکه مسلمانان بخش عمده‌ای از پناهندگان دنیا را تشکیل می‌دهند تأکید دارد اسلام بیش از هر منبع دیگری بر قوانین بین‌المللی مدرن تأثیر گذاشته و آن را غنی ساخته است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر، آنتونیو گوترس رئیس کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل در مقدمه این تحقیق نوشته است: جامعه بین المللی باید به سخاوت و مهمان نوازی سنت دینی اسلام احترام گذاشته و سهم آن را در قوانین مدرن به رسمیت بشناسد.
این تحقیق با عنوان »حق پناهندگی میان قانون شرع اسلام و قانون بین المللی پناهندگان» با هدف ارزیابی تأثیر قوانین و ارزش‌های اسلامی بر چارچوب حقوقی قوانینی که کمیسیون عالی پناهندگان اسلام فعالیت‌های جهانی خود را معطوف به آن کرده است .
این تحقیق نتیجه گیری کرده سنت‌های اسلامی مبانی بسیاری از قوانین بین المللی مربوط به حقوق پناهندگان را فراهم کرده است.
تحقیق »حق پناهندگی میان قانون شرع اسلام و قانون بین المللی پناهندگان» به تصویب رئیس کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل رسیده و از سوی اجمد ابو الوفا استاد حقوق دانشگاه قاهره انجام شده و طی آن به نمونه های بسیاری از چگونگی توجه قانون شرع به پناهندگان اشاره شده است.
این تحقیق همچنین یادآور شده براساس قوانین شرع مسلمانان و غیرمسلمانان از حقوق مساوی برخوردارند و می توانند پناهنده شوند.
اسلام مسلمانان را از در معرض خطر قرار دادن افرادی که نیاز به حمایت دارند منع کرده و از پیروان خود خواسته به پناهندگان کمک کنند در کنار خانواده های خود قرار گرفته و حمایت از زندگی و اموال آن‌ها را تضمین کنند.
این تحقیقات که با همکاری و نظارت سازمان کنفرانس اسلامی انجام شده نتیجه گیری کرده اسلام مسلمانان را از اجبار پناهندگان برای تغییر اعتقادات خود و تکذیب حقوق خود منع کرده است.
سازمان کنفرانس اسلامی در سال 1990 بیانیه ای درباره حقوق بشر در اسلام تصویب کرد و طی آن اظهار داشت که هر انسانی که از آزار و شکنجه فرار می کند از حق پناهندگی و حمایت در یک کشور دیگر برخوردار است.
نیمی از پناهندگان امروز دنیا از افغانستان و عراق هستند.
سازمان ملل ابراز تأسف کرده به رغم توجهی که اسلام به پناهندگان مبذول داشته، مسلمانان بخش اعظمی از پناهندگان امروز را تشکیل داده اند.
براساس اعلام کمیسیون عالی پناهندگان سازمان ملل حدود 16 میلیون پناهنده در جهان وجود دارد و 26 میلیون نفر در داخل کشورها جابه جا می شوند.
رئیس این کمیسیون با ابراز تأسف گفت: حقوق مسلمانانی که پناهنده شده اند به علت رشد نژادپرستی و بیگانه هراسی در دنیا نادیده گرفته می شود.
گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره نژاد پرستی، تبعیض نژادی، بیگانه هراسی و عدم تساهلهای مربوط به آن در گزارش سال 2007 خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل هشدار داد اسلام هراسی پدیده ای در حال رشد است.
آنتونیو گوترس تصریح کرد: این رویکردها به علت سوء تفاهم درباره اسلام است، از این رو پناهندگان مسلمان بهای سنگین آن را می پردازند.
وی در ادامه گفت: بگذارید واضح صحبت کنیم، پناهندگان تروریست نیستند، اما آن‌ها نخستین قربانیان تروریسم محسوب می شوند.
******************************************************

تمدید ثبت نام دوره دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی
زمان ثبت نام دوره دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی یک هفته تمدید شد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر، دانشگاه مذاهب اسلامی بر اساس مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناروی جهت نیمسال دوم سال تحصیلی 89-88 اقدام به پذیرش دانشجو در دوره دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی کرده است.
مهلت ثبت نام و ارسال مدارک برای این دوره تا 4 تیر ماه بوده که یک هفته دیگر تمدید شده است.
بنابر اعلام اداره تحصیلات تکمیلی دانشگاه مذاهب اسلامی داوطلبان تا روز پنجشنبه 11 تیر ماه فرصت دارند مدارک خود را به دانشگاه ارسال کنند.
داوطلبان جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فرم ثبت نام باید به سایت دانشگاه به آدرس
www.mazaheb.ac.ir مراجعه کنند.
******************************************************

دانشگاه مذاهب اسلامی از میان کنکوری‌ها دانشجوی معارف اسلامی می پذیرد
دانشگاه مذاهب اسلامی از میان کنکوری‌های امسال در رشته های معارف اسلامی دانشجو می پذیرد.
دانشگاه مذاهب اسلامی در کنکور سال 1388 از بین داوطلبان خواهر و برادر علاقه‌مند به رشته‌های معارف اسلامی دانشجو می‌پذیرد.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر، آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی در صبح روز پنجشنبه 4 تیر ماه، آزمون گروه آزمایشی هنر در بعداز ظهر پنجشنبه 4 تیرماه، آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح جمعه 5 تیرماه، آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در بعدازظهر جمعه 5 تیرماه و آزمون گروهآزمایشی علوم انسانی در شنبه 6 تیرماه برگزار می شود.
******************************************************

جاسبی خبر داد:
برنامه ریزی برای توسعه دانشگاه مجازی جهان اسلام
رئیس دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه‌های اسلامی برای کاربردی کردن علوم، تجاری سازی دانش، نوسازی روندهای آموزشی و توسعه دانشگاه مجازی برنامه های موثری در حال اجرا دارند.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر، در چهاردهمین مجمع شورای اجرایی اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام در دانشگاه امام محمدبن سعود ریاض، مصوباتی در جهت توسعه همکارهای آموزشی و پژوهشی و رفع موانع تبادلات علمی و فرهنگی دانشگاه‌های کشورهای اسلامی به تصویب رسید.
دکتر عبدالله جاسبی رئیس شورای اجرایی اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام امروز دوشنبه در این اجلاس تأکید کرد: بر اساس مصوبه چهاردهمین مجمع سالانه اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام به مقالات علمی، پژوهشی و تحقیقاتی برتر اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های اسلامی جوایز ارزنده ای اختصاص خواهد یافت.
رئیس شورای اجرایی اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام همچنین از برطرف کردن موانع علمی در جهت توسعه همکاری های دانشگاه‌های کشورهای اسلامی، تسهیل تبادل دانشجو و اساتید بین دانشگاه‌های اسلامی، امکان انجام تحقیقات مشترک دانشگاهی، تقویت نقش FUIW در جهانی شدن دانشگاه‌ها و ارزیابی چالش‌ها و چشم اندازهای آموزش عالی کشورهای اسلامی خبر داد.
جاسبی در این اجلاس تصریح کرد: کاربردی کردن آموزش عالی برای کارآفرینی جوانان، یافتن راهکارهایی برای رفع مشکل اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و پژوهش محوری کاربردی، از چالش‌های پیش روی آموزش عالی در کشورهای اسلامی است.
******************************************************

جاسبی خبر داد:
برگزاری همایش اشتغال با حضور دانشگاه های جهان اسلام در تهران
دکتر جاسبی گفت: دانشگاه آزاد درصدد برگزاری دومین همایش بین المللی در زمینه اشتغال جوانان با همکاری و مشارکت اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام و آیسسکو و سایر دانشگاه‌های مطرح و علاقه مند در تهران است.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاحیه چهاردهمین اجلاس شورای اجرایی اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام که روز یکشنبه در دانشگاه امام محمد بن سعود ریاض در عربستان برگزار شد در تشریح تحولات آموزش عالی در جهان و به ویژه جهان اسلام و چالش‌های آکادمی، علمی و فرهنگی گفت: مواردی نظیر محیط در حال تغییر، رسالت دانشگاه‌ها، کاربردی کردن آموزه های دانشگاه‌ها در بازار کار، آموزش دانشجویان، تامین مالی آموزش عالی و اداره امور دانشگاه‌ها از چالش های پیش روی آموزش عالی است.
وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم درباره رسالت دانشگاه‌ها، شکل فرهنگ و بنیاد ایستای آن‌ها در امر پژوهش است به طوری که الگوی پژوهشی دانشگاهی باید تغییر کند.
جاسبی گفت: دانشگاه های پژوهشی از دو بعد اساسی در معرض خطر هستند که یکی پیچیدگی روزافزون پژوهش و ضرورت بهبود کیفیت برنامه های آموزشی است که شکاف رو به رشد و عمیقی را بین فعالیت های پژوهشی ایجاد کرده و دیگری شفافیت و رقابت روزافزون و ارتقای کیفیت جهت جذب دانشجویان بهتر و بیشتر در بازار رقابتی برای نوآوری و کاربردی کردن دانش است.
وی همچنین با اشاره به این که اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام و آیسسکو در سال 2008، به امر »کاربردی کردن آموزه های دانشگاه و اشتغال جوانان» توجه خاصی کرده است، گفت: برگزاری » سمپوزیوم بین المللی کاربردی کردن آموزه های دانشگاه ها در بازار کار » در رباط و » همایش بین المللی جوانان جهان اسلام، چالش های کنونی و چشم انداز آینده» در تونس، موید جدیت FUIW و آیسسکو در این خصوص است.
وی ادامه داد: به منظور استفاده بهینه از جوانان که نیروهای ارزشمندی در جهت اعتلای فرهنگی، علمی و اجتماعی ملت های اسلامی هستند، این مهم باید در دستور کار اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام قرار گیرد.
******************************************************

مجلات دارای ضریب تاثیر در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام معرفی می شوند
مجلات دارای ضریب تاثیر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC ) در پنجمین جلسه شورای راهبری ISC ارائه می شود.
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از  خبرگزاری مهر، در این جلسه مجلات دارای IF (ضریب تاثیر) در (ISC) از سال 1384 تا 1387 ارایه خواهد شد و در صورت تصویب نتیجه به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و فناوری جهت بهره برداری به ویژه برای استفاده در ارتقا مرتبه اعضای هیئت علمی ابلاغ خواهد شد.
دومین دستور کارشورای راهبری ISC بررسی نتیجه سمینار (ISC) در مالزی است و سپس شورای راهبری (ISC) تشکیلات سازمانی و بودجه مورد نیاز آن را بررسی خواهد کرد.
پنجمین جلسه شورای راهبری (ISC) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سایر اعضای شورا در روز سه شنبه 10 تیرماه 1388 در دفتر وزارتی تشکیل خواهد شد.
******************************************************
  

نامه تاریخ‌پژوهان منتشر شد
هفدهمین شماره فصلنامه علمی- تخصصی «نامه تاریخ‌پژوهان» وابسته به انجمن تاریخ‌پژوهان منتشر شد.  
به گزارش واحد خبر روابط عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به نقل از مرکز خبر حوزه، درآمدی بر شرق‌شناسی و متشرقان، شکوفایی خراسان در عصر سامانیان، جغرافیای تاریخی سمرقند و بخارا، تاریخ‌نگاری نو در مصر از عناوین درج شده در این شماره است.
پیدایی معارف نو در ایران عصر قاجار، زندگی و روش‌تاریخ‌نگاری شهاب‌الدین حافظ ابرو، چکیده مقالات به انگلیسی از دیگر موضوعات چاپ شده در این فصلنامه می‌باشد.
نامه تاریخ‌پژوهان به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی دکتر محمدرضا بارانی منتشر می‌شود.
محققین می‌توانند آثار و مقالات علمی خود را به نشانی قم ص پ 151/37135 ارسال کنند و برای درخواست اشتراک با تلفن 2900021 با پیش شماره 0251 تماس بگیرند.
پایگاه اطلاع‌رسانی به نشانی
www.shr.org.ir  در دسترس دانش‌پژوهان می‌باشد.

آخرین ویرایش۰۳ تیر ۱۳۹۴

نظر شما :